Druk de pagina | Sluit venster

ERROR DARWIN:d

Gedrukt van: Islaam.nl Forum
Categorie: Islaam in Nederland
Forum naam: Islaam Algemeen
Forum beschrijving: Algemene zaken over de Islaam
URL: http://www.islaam.nl/forum/forum_posts.asp?TID=3196
Gedrukt op: 02 mei 2024 om 08:42


Onderwerp: ERROR DARWIN:d
Geplaatst door: Love_Islam
Onderwerp: ERROR DARWIN:d
Geplaatst op: 02 januari 2005 om 06:28
Selamu alejkum we rahmetullah wa barakatahoe broeders/zusters
De vragen naar de evolutietheorie en de hoop dat het zo is dat we afstammen van de apen lijkt enigzins elhamdoulillah toch niet te kloppen wat ik al elhamdoulillah wist vertrouwen op AllaH(swt) en dit laat het weer zien wat een reportage!!MashAllah op national geographic wel te verstaan kwam dit voorval en wel met de titel error darwin Allahoe ekbar welke gunst wil je dan van je heer ontkennen??
Ik hoop inshAllah dat jullie ernaar kijken en jullie laten vermanen door inshAllah de stap naar de ware religie te maken voor niet moslims

http://www.harunyahya.com/articles/70national_geographic.php - http://www.harunyahya.com/articles/70national_geographic.php



Antwoorden:
Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 02 januari 2005 om 07:18

Vooraleer ik het bekijk, er is helemaal geen hoop in de wetenschap dat we van apen afstammen.  Wetenschap draait om bewijzen, niet om gevoelens zoals geloof.  Misschien even opletten beiden niet te verwarren dus.  Verder staat er alweer fout dat we van apen zouden afstammen, dat klopt NIET, de evolutietheorie zegt dat we een gemeenschappelijke voorouder hebben met de apen.  Het verbaast me dat je dat na de vele discussies nog niet weet.

Groetjes Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 02 januari 2005 om 07:20
Heb je het eigenlijk zelf gelezen?  Het eerste wat ik zie staan, is niet dat het een reportage is van NG, maar een weerlegging erop.  Misschien moet je de moeite eens doen zowel het artikel als de weerlegging te lezen (ik heb ze hier beiden bij mij liggen), en dan wat opzoekwerk te verrichten.  Dan zie je al snel welke van de twee vervalt in assumpties... Gr Kim

-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Herne
Geplaatst op: 02 januari 2005 om 07:33
Ach , Kim weet je de hele discussie van Schepping versus evolutie is gemakkelijker wanneer je hem omdraait.
Het schepings verhaal is nl onstaan nadat de samenleving patriarchisch geworden was.
zo geloven de meesten die een scheppigs theorie aanhangen dat het eerst de Man was die geschapen was en daarna pas de vrouw.
Wat de intersessante vraag kan opleveren, Waarom heeft een man dan tepels?
Waarom zou God een man geschapen hebben met tepels die verder geen enkele funktie hebben?
Weet je leugens ontzenuwen uiteindelijk zichzelf.



Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 02 januari 2005 om 07:44
Ja, dat kan wel, maar ik interesseer me meer in dingen bewijzen die voor mij geen verzinsels zijn dan het omgekeerde.  Maar het kan zo nu en dan wel eens een grappige bezigheid zijn.
Weet je wat trouwens helemaal grappig is?  Een man kan zowaar borstkanker krijgen, en dat in een nogal nutteloos stukje lichaam (borstklierweefsel).  Misschien had God wat weefsel van de vrouw over en heeft ie het maar ergens geplakt


-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 02 januari 2005 om 08:37
In eerste instantie geplaatst door Herne

Wat de intersessante vraag kan opleveren, Waarom heeft een man dan tepels?
Waarom zou God een man geschapen hebben met tepels die verder geen enkele funktie hebben?
Weet je leugens ontzenuwen uiteindelijk zichzelf.


;) Omdat Hij allang van plan was om een vrouw te maken. Adam was eerst alleen omdat God wilde dat Adam er eerst achter kwam dat hij zonder vrouw iets miste. (irritante religieuzen, ze hebben overal een antwoord op! :P)

-------------


Geplaatst door: Boraq
Geplaatst op: 02 januari 2005 om 09:32
inderdaad , die site waarvaan gelinkt is is zeer interessant, met leerrijke documenten en filmen , voor een volk dat begrijpt .


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 02 januari 2005 om 11:21
Verder staat er alweer fout dat we van apen zouden afstammen, dat klopt NIET, de evolutietheorie zegt dat we een gemeenschappelijke voorouder hebben met de apen. Het verbaast me dat je dat na de vele discussies nog niet weet.


Aanhangers van de evolutietheorie geloven w�l dat mensen van apen afstammen. Met die apen bedoelen ze natuurlijk niet de huidige apen, dat weten we ook wel. Het gaat altijd om gemeenschappelijke voorouders van de huidige apen. Maar de vraag is dan: W�t waren de veronderstelde gemeenschappelijke voorouders van apen en mensen? Waren dat apen, waren dat mensen of mensapen?

Volgens macro-evolutionisten hebben gorilla�s en chimpansees gemeenschappelijke voorouders gehad. Maar pas nadat die twee (evolutionair) uit elkaar zijn gegaan, is volgens hen de afscheiding tussen mens en chimpansee ontstaan.

http://img.photobucket.com/albums/v43/insanne/faea1274.jpg - Schemaatje volgens Jared Diamond (die schreef in 1992 een boek met de titel �The Third Chimpansee, The Evolution and Future of the Human Animal�)

Dus voor alle duidelijkheid, volgens evolutionisten:

Is een chimpansee een aap? Ja, dat is hij.
Is de gorilla een aap? Ja, dat is hij.
Is de orang oetang een aap? Ja, dat is hij.
Was de voorouder van de gorilla en de chimpansee, die leefde nadat hij afsplitste van de orang oetang een aap?
Ja, dat was een aap, want alle kenmerken die gorilla�s en chimpansees gemeenschappelijk hebben, hebben in die voorouders gezeten. Die zaten ook al in de voorouders met de orang oetang. En het zijn juist die (gemeenschappelijke) kenmerken die ons ertoe brengen hen de benaming �aap� te geven.
Was de voorouder van de chimpansee en de mens een aap? Ja, dat was dan ook een aap.

Als de gemeenschappelijke voorouders van onze naaste primate verwanten apen waren (volgens de evolutietheorie), is dan de uitspraak dat �mensen van apen� afstammen gerechtvaardigd? Tja... zeg het maar.

(Van www.degeneratie.nl)

-------------


Geplaatst door: Boraq
Geplaatst op: 02 januari 2005 om 11:47
waarom staat mijn neus boven mijn mond en niet op mijn rug ?

waarom heb ik 2 ogen die naast elkaar staan , waardoor ik een veel beter kan waarnemen , en waarom staan ze niet onder mijn voeten

waarom heb ik beenderen , die mij rechtopstaand houden ?

waarom zijn mijn hersenen beschermt door de schedel, mijn longen en hart beschermd door ribben ?

waarom hebben mijn oren een vorm waarmee geluiden beter worden opgevangen ?

waarom zijn mensen in warme streken vanaf de geboorte mensen met donkere pigmenten (negers) ,waardoor ze beschermd zijn tegen de zonnestralen ?






Is dit allemaal toevallig ontstaan uit het niets , of zoals sommige semi-wetenschappers , onstaan uit evolutie van nietlevende stoffen tot levende cellen met een DNA ?

Natuurlijk is dit prachtige systeem op hemel en aarde geschapen door de enige Schepper,soebhanAllah ,
voor een volk dat wil begrijpen


Geplaatst door: Abdulkadir
Geplaatst op: 02 januari 2005 om 11:50
Hmmm, ik moet wel zeggen dat moslimgeleerden de evolutietheorie niet compleet weggooien, immers het is mogelijk voor een organisme om beinvloed te kunnen worden door externe factoren. Maar! Weet dat die evolutietheorie zo radicaal ervanuit gaat dat alles is 'onstaan' dat het wetenschappelijk (biologisch) gewoon belachelijk zijn. Hoe meer kennis wetenschappers hebben over de daadwerkelijke biologie van de mens hoe meer duidelijk wordt dat er intelligentie zit in de creatie van de mens. Laat staan dat DNA van de meest 'simpele' organismen al boekdelen vullen (zouden die uit het niets zijn onstaan? Het klinkt biologisch onmogelijk dat de atmosfeer van de aarde zo perfect was, 'toevallig', dat leven 'toevallig' zichzelf ophoopte tot de eersten der organismen! Boekdelen die zichzelf schrijven!)
Over de mens:

"Welk teken Wij ook opheffen of doen vergeten, daarvoor brengen Wij betere of daaraan gelijke. Weet gij niet, dat Allah macht heeft over alle dingen" (2:109)

Dus Allah(=God) heeft weldegelijk de mens (z'n koppigheid) proberen te perfectioneren, maar de mens is ondankbaar. Dat sommige 'soorten' mensen plotseling verdwenen is ook onzin.... Er zijn een hoop factoren nodig om een 'soort' te laten uitsterven. Moslims (en andere Abrahamische gelovigen) gaan ervan uit dat Allah(=God) zo alles heeft verordent. De 'koppige' 'soort' werd 'geholpe' weg te gaan, dat alleen om de mens godsvruchtig te maken.
Dus het klinkt al helemaal onzin dat aapachtigen/primaten nog een gedeelde voorouder hadden met ons. Laat staan muizen die 93% van onze DNA delen.

Als je al (wetenschappelijk) accepteert dat er een big bang was, dat deze (duidelijk) een begin heeft die geen enkel wetenschapper kan verklaren, waarom accepteert men dat de mens wel zomaar is onstaan? Als je hier duidelijke Qoranische tekens over wilt weten:
http://www.ontdekislam.nl/wonderen1.php

Ik maak ook fouten, ik ben ook maar een mens. Aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 02 januari 2005 om 12:08
Hmmm, ik moet wel zeggen dat moslimgeleerden de evolutietheorie niet compleet weggooien.


Klopt. Er is verschil tussen micro-evolutionisten en macro-evolutionisten. Micro-evolutionisten gaan ervan uit dat er wel variatie is binnen een bepaald type, maar dat deze variatie onmogelijk over de grenzen van dit type heen kan gaan. Macro-evolutionisten gaan ervan uit dat er wel variatie mogelijk is die over de grenzen van het type heen gaat (wat tot nu toe nog niet aangetoond is).

Je kunt dus wel zeggen dat er evolutie is, zonder de evolutietheorie aan te nemen.

-------------


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 04:51

In eerste instantie geplaatst door Anne

In eerste instantie geplaatst door Herne

Wat de intersessante vraag kan opleveren, Waarom heeft een man dan tepels?
Waarom zou God een man geschapen hebben met tepels die verder geen enkele funktie hebben?
Weet je leugens ontzenuwen uiteindelijk zichzelf.


;) Omdat Hij allang van plan was om een vrouw te maken. Adam was eerst alleen omdat God wilde dat Adam er eerst achter kwam dat hij zonder vrouw iets miste. (irritante religieuzen, ze hebben overal een antwoord op! :P)

Nee hoor, Adam was er eerst omdat als je echt iets goeds wil maken, je eerst een kladje maakt 



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 05:12
Hahaha, en dat Eva door God een hulp voor Adam wordt genoemd, maakt duidelijk wie van die twee het meest hulpbehoevend is heh.

-------------


Geplaatst door: Love_Islam
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 05:33
Selamu alejkum we rahmetullah wa barakatahoe
Aantal verzen uit de edele koran waar Adam(as)voorkomt:

Soerah(El baqara,2-30tot40)
30.
En toen uw Heer tot de engelen zei: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen," zegden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten, terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat jij niet weet."

31. En Hij leerde Adam al de namen. Dan plaatste Hij (de voorwerpen dezer) namen voor de engelen en zei: "Noemt Mij hun namen, indien jij in jouw recht staat."

32. Zij zegden: "Heilig zijt Gij. Wij bezitten geen kennis, buiten hetgeen Gij ons hebt geleerd; waarlijk, U bent de Alwetende, de Alwijze.

33. Hij zei: "O, Adam, zeg hen de namen van deze dingen", en toen hij de namen had genoemd, zei Hij: "Zegde Ik je niet: Waarlijk Ik ken de geheimen der hemelen en der aarde en Ik weet, wat jij onthult en wat jij verbergt?"

34. En toen Wij tot de engelen zegden: "Onderwerpt je aan Adam", onderwierpen zich allen, behalve Iblies. Hij weigerde, hij was hoogmoedig. Hij behoorde tot de ongelovigen.

35. En Wij zegden: "O Adam, verblijf jij met jouw gade in de tuin en eet overvloedig, waar je ook wilt, doch nader deze boom niet, anders zult je tot de zondaren behoren."

36. Doch door middel van de boom verleidde Satan hen beiden en dreef hen uit de staat waarin zij zich bevonden. En Wij zegden: "Gaat heen - je bent elkander vijandig. Er zal op aarde een tijdelijke woonplaats en levensonderhoud voor je zijn."

37. Toen leerde Adam enkele woorden van zijn Heer. Zo schonk Hij hem vergiffenis; voorwaar Hij is Berouwaanvaardend, Genadevol.

38. Wij zegden: "Gaat allen weg van hier. En, indien er leiding van Mij tot je komt, zullen zij, die Mijn leiding volgen, vrees noch droefheid kennen.

39. Doch zij, die niet geloven en Onze tekenen verloochenen, zullen de bewoners van het Vuur zijn; zij zullen daarin verblijven.

40. "O kinderen Isra�ls! Gedenkt Mijn gunsten, welke Ik je bewees en weest getrouw aan Mijn verbond. Ik zal Mijn verbond met je houden en Mij alleen zul je vrezen.
(soerah:7(al-Aa'raaf))
11. Wij schiepen u, daarna vormden Wij u; toen zeiden Wij tot de engelen: "Onderwerpt u aan Adam" en zij onderwierpen zich, behalve Iblies; hij behoorde niet tot degenen die zich onderwierpen


Als iemand nog vragen heeft hoor ik het inshAllah wel wasselaam



Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 07:04

In eerste instantie geplaatst door Boraq

waarom staat mijn neus boven mijn mond en niet op mijn rug ?

waarom heb ik 2 ogen die naast elkaar staan , waardoor ik een veel beter kan waarnemen , en waarom staan ze niet onder mijn voeten

waarom heb ik beenderen , die mij rechtopstaand houden ?

waarom zijn mijn hersenen beschermt door de schedel, mijn longen en hart beschermd door ribben ?

waarom hebben mijn oren een vorm waarmee geluiden beter worden opgevangen ?

waarom zijn mensen in warme streken vanaf de geboorte mensen met donkere pigmenten (negers) ,waardoor ze beschermd zijn tegen de zonnestralen ?


Evolutie heet dat.  De beste kenmerken voor een leefomgeving overleven.  Maar denk hier s over, stel dat je neus op je voorhoofd stond of zo, en dat dat bij alle mensen was, dan stond je hier nu te vragen "waarom staat mijn neus op mijn voorhoofd, en niet op mijn rug?"



Is dit allemaal toevallig ontstaan uit het niets , of zoals sommige semi-wetenschappers , onstaan uit evolutie van nietlevende stoffen tot levende cellen met een DNA ?

Definieer wetenschap eens  Dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat jouw "semi-wetenschappers" wetenschappers zijn...


Gr Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 07:15

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Hmmm, ik moet wel zeggen dat moslimgeleerden de evolutietheorie niet compleet weggooien, immers het is mogelijk voor een organisme om beinvloed te kunnen worden door externe factoren. Maar! Weet dat die evolutietheorie zo radicaal ervanuit gaat dat alles is 'onstaan' dat het wetenschappelijk (biologisch) gewoon belachelijk zijn. Hoe meer kennis wetenschappers hebben over de daadwerkelijke biologie van de mens hoe meer duidelijk wordt dat er intelligentie zit in de creatie van de mens.

Eigenlijk gaat het net omgekeerd.  Wetenschappers hebben jarenlang onder druk van de kerk geloofd dat de mens en het heelal geschapen zijn, daar komen ze de laatste honderden jaren pas onderuit.  Zo'n feiten-persoon als jij zou dat toch mogen weten

Laat staan dat DNA van de meest 'simpele' organismen al boekdelen vullen (zouden die uit het niets zijn onstaan? Het klinkt biologisch onmogelijk dat de atmosfeer van de aarde zo perfect was, 'toevallig', dat leven 'toevallig' zichzelf ophoopte tot de eersten der organismen! Boekdelen die zichzelf schrijven!)

De redenatie moet eigenlijk omgekeerd.  Wij zijn perfect voor deze atmosfeer omdat we eraan aangepast zijn door evolutie, ware het een andere atmosfeer geweest, had er ook heel ander leven kunnen ontstaan (dat dan ook haarkrabend zich zou afvragen hoe een atmosfeer zo perfect zou kunnen zijn voor henzelf).


Dus Allah(=God) heeft weldegelijk de mens (z'n koppigheid) proberen te perfectioneren, maar de mens is ondankbaar. Dat sommige 'soorten' mensen plotseling verdwenen is ook onzin.... Er zijn een hoop factoren nodig om een 'soort' te laten uitsterven. Moslims (en andere Abrahamische gelovigen) gaan ervan uit dat Allah(=God) zo alles heeft verordent. De 'koppige' 'soort' werd 'geholpe' weg te gaan, dat alleen om de mens godsvruchtig te maken.

Dat klinkt weer eens bijzonder barmhartig.  Waarom klinkt een barmhartige god die een soort "helpt" uitsterven geloofwaardiger dan de homo sapiens die de homo neanderthalis "helpt" uitsterven?

Dus het klinkt al helemaal onzin dat aapachtigen/primaten nog een gedeelde voorouder hadden met ons. Laat staan muizen die 93% van onze DNA delen.

Het is anders toch wel zo...  Dat kan in ongeveer elk biologisch lab ter wereld worden nagekeken via PCR en blotting.  Waarom zouden we niet in staat zijn te berekenen dat een muis 93% van haar DNA met ons gemeen heeft, maar bv wel of een kind het echte kind is van zijn vader, via datzelfde DNA...

Als je al (wetenschappelijk) accepteert dat er een big bang was, dat deze (duidelijk) een begin heeft die geen enkel wetenschapper kan verklaren, waarom accepteert men dat de mens wel zomaar is onstaan?

Jij beweert dat de mens zomaar is ontstaan met een 'abracadabra' van een God, dat beweren evolutionisten niet. Het "ontstaan" van de mens heeft zo'n 5 miljard jaar gekost.

Greetz Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 07:18

In eerste instantie geplaatst door Anne

Hmmm, ik moet wel zeggen dat moslimgeleerden de evolutietheorie niet compleet weggooien.


Klopt. Er is verschil tussen micro-evolutionisten en macro-evolutionisten. Micro-evolutionisten gaan ervan uit dat er wel variatie is binnen een bepaald type, maar dat deze variatie onmogelijk over de grenzen van dit type heen kan gaan. Macro-evolutionisten gaan ervan uit dat er wel variatie mogelijk is die over de grenzen van het type heen gaat (wat tot nu toe nog niet aangetoond is).

Je kunt dus wel zeggen dat er evolutie is, zonder de evolutietheorie aan te nemen.

Dan vraag ik me altijd af waarom je het ene zou aannemen en het andere niet.  Ze gaan immers uit van hetzelfde basissysteem: mutatie->verandering.  Als je genoeg veranderingen optelt, krijg je uiteindelijk ooit een keer een beestje dat niet meer met z'n voorouderbeestjes kan paren (bv doordat de geslachtscellen niet meer compatibel zijn of whatever), en daar heb je je nieuwe soort...
Groetjes Kim

PS: Het antwoord op dat stuk van Scheele volgt nog, moet er even goed over nadenken en coorect neerschrijven.



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 07:22
Evolutie heet dat. De beste kenmerken voor een leefomgeving overleven. Maar denk hier s over, stel dat je neus op je voorhoofd stond of zo, en dat dat bij alle mensen was, dan stond je hier nu te vragen "waarom staat mijn neus op mijn voorhoofd, en niet op mijn rug?"


Goed beredeneerd. Maar ik vraag me nog steeds af waarom de evolutie zo'n overdreven voorkeur voor orde heeft. Een groot deel van de dieren zijn aardig symmetrisch opgebouwd. Ja niet helemaal en allemaal natuurlijk, en er zijn tal van minuscule of onzichtbare diertjes die dit niet hebben, maar je begrijpt me wel. Het uiterijk: de ogen staan mooi naast elkaar, de oren zitten mooi recht aan beide kanten van het hoofd, de neus is symmetrisch, armen en benen of vinnen zijn symmetrisch enz enz. Het is niet noodzakelijk of pers� beter voor overleving als deze dingen lekker schuin staan, maar het is wel veel waarschijnlijker.

Je kunt natuurlijk zeggen dat we een ingebakken voorkeur hebben voor symmetrie, maar dieren hoeven zo'n voorkeur helemaal niet te hebben, en waarom is ons innerlijk niet zo ge�volueert dat we scheve soortgenoten net zo mooi vinden?

Het is toch veel moeilijker om met behulp van evolutie (steeds genetische afwijkingen die in stapjes een type veranderen) steeds mooie symmetrische typen te krijgen dan assymetrische typen? (Die dan ook mooi gevonden worden door hun soortgenoten.)

Dit was even een gedachte van mij persoonlijk. Ik vind het absoluut niet erg om me bij een goede uitleg neer te leggen.

-------------


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 07:27
Dan vraag ik me altijd af waarom je het ene zou aannemen en het andere niet. Ze gaan immers uit van hetzelfde basissysteem: mutatie->verandering.


->maar niet pers� verrijking van het genetisch materiaal en het ontstaan van nieuwe functies.

Als je genoeg veranderingen optelt, krijg je uiteindelijk ooit een keer een beestje dat niet meer met z'n voorouderbeestjes kan paren (bv doordat de geslachtscellen niet meer compatibel zijn of whatever), en daar heb je je nieuwe soort...


Is dat wel zo? Als een gedeelte van een populatie door isolatie en variatie of door mutatie niet meer met een ander gedeelte van de populatie kan paren, is het dan een nieuwe soort? Ten eerste is er een functie uitgeschakeld, ten tweede is er niet meer werkende genetische informatie bijgekomen.

-------------


Geplaatst door: Love_Islam
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 07:28
salaam aleikum
hhahaha hier om moet ik gewoon kapotlachen soebhanAllah
ahahahha dat van een krokodil een haai wordt dat van hond kat wordt dat van
cheetah gorillah mijn complimenten voor de al nu onverklaarde theorie
verstand is alleen nodig om het als mij te zien


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 07:30
Het helpt niet echt in een discussie om iedereen die anders denkt meteen uit te lachen. Misschien heeft hij/zij er wel hele goede argumenten voor.

-------------


Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 07:44

In eerste instantie geplaatst door Anne

Dan vraag ik me altijd af waarom je het ene zou aannemen en het andere niet. Ze gaan immers uit van hetzelfde basissysteem: mutatie->verandering.


->maar niet pers� verrijking van het genetisch materiaal en het ontstaan van nieuwe functies.

Verrijking is natuurlijk een subjectief begrip en ik neem aan dat we met verrijking een functie bedoelen die iets toevoegd aan het organisme? Het zou natuurlijk flauw van mij zijn om elk aspect van de mens te noemen, omdat ik nou eenmaal aanhanger van de evolutieleer ben. Er is een referentie over een bacterie die nylon kon verteren na een x-aantal voortplantingen. Dit zou gebeurd moeten zijn via een zogenaamde frame-shift-mutation. Deze eigenschap bezat de bacterie vooraf niet, maar kreeg hij er later wel bij, waardoor het dus niet meer dezelfde bacterie was en daardoor een andere soort binnen zijn geslacht werd.



Als je genoeg veranderingen optelt, krijg je uiteindelijk ooit een keer een beestje dat niet meer met z'n voorouderbeestjes kan paren (bv doordat de geslachtscellen niet meer compatibel zijn of whatever), en daar heb je je nieuwe soort...


Is dat wel zo? Als een gedeelte van een populatie door isolatie en variatie of door mutatie niet meer met een ander gedeelte van de populatie kan paren, is het dan een nieuwe soort? Ten eerste is er een functie uitgeschakeld, ten tweede is er niet meer werkende genetische informatie bijgekomen.
[/quote]

Dat is een definitie van een soort zoals er meerdere zijn. Soorten worden niet meer zoals bij Linnaeus op uiterlijke kenmerken ingedeeld. Er zijn meerdere criteria waar ook de genetica en de morfologie bij horen. Hoezo is er een functie uitgeschakeld? De functie werkt niet meer zoals deze eerst werkte, maar het werkt nog wel. Eerder stelde jij dat dit een vorm van micro-evolutie is en dat je daar wel achter staat. Volgens een definitie van soort impliceert dit ook macro-evolutie.



Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 08:33
Verrijking is natuurlijk een subjectief begrip en ik neem aan dat we met verrijking een functie bedoelen die iets toevoegd aan het organisme?


Het is inderdaad een subjectief begrip. Ik bedoel de genetische rijkdom die steeds in die diagrammetjes gebruikt wordt. (Zoals in die van eerder in de thread.)

Nou dat kan ik niet zeggen, want door genetische verarming kunnen organismen ook nieuwe functies krijgen zoals bijvoorbeeld een witte vacht die in een bepaalde omgeving heel nuttig is. Door het uitschakelen van genen door mutatie kunnen organismen drastisch veranderen.

Er is een referentie over een bacterie die nylon kon verteren na een x-aantal voortplantingen. Dit zou gebeurd moeten zijn via een zogenaamde frame-shift-mutation. Deze eigenschap bezat de bacterie vooraf niet, maar kreeg hij er later wel bij, waardoor het dus niet meer dezelfde bacterie was en daardoor een andere soort binnen zijn geslacht werd.


Weet je zeker dat deze nieuwe functie niet door genetische verarming veroorzaakt is? Is dit niet misschien te vergelijken met die witte vacht van eerder?

Dat is een definitie van een soort zoals er meerdere zijn. Soorten worden niet meer zoals bij Linnaeus op uiterlijke kenmerken ingedeeld. Er zijn meerdere criteria waar ook de genetica en de morfologie bij horen. Hoezo is er een functie uitgeschakeld? De functie werkt niet meer zoals deze eerst werkte, maar het werkt nog wel. Eerder stelde jij dat dit een vorm van micro-evolutie is en dat je daar wel achter staat. Volgens een definitie van soort impliceert dit ook macro-evolutie.


Aha. Maar dan is het slechts een discussie over termen en definities. Volgens degenen die beslist hebben om die betekenis aan 'soort' gegeven hebben (compatibiliteit met elkaar), bestaat macro-evolutie dus wel, en daar ben ik het mee eens. Misschien moet er dan een ander woord gebruikt worden? Familie of type ofzo? Sorry ik weet hier niet zoveel vanaf. Ik bedoel dus eigenlijk die oertypen als 'paard-achtigen' of 'rund-achtigen' of 'konijn-achtigen'. Volgens mij is er tot nu toe nog geen bewijs geleverd van overgangsvormen tussen oertypen. Je zou in aardlagen echt een vloeiende lijn verwachten van overgang van type naar type naar type... In die zin ben ik dus geen macro-evolutionist.

Op zich vind ik het heel moeilijk om hierover te discussieren. Ik hoop niet dat dit leidt tot het posten van steeds ingewikkelder en ingewikkelder wetenschappelijke artikelen tot niemand het meer snapt. Als het een echt debat gaat worden, kan het de verliezer zn leven aardig overhoop gooien.

-------------


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 08:35

In eerste instantie geplaatst door Love_Islam

salaam aleikum
hhahaha hier om moet ik gewoon kapotlachen soebhanAllah
ahahahha dat van een krokodil een haai wordt dat van hond kat wordt dat van
cheetah gorillah mijn complimenten voor de al nu onverklaarde theorie
verstand is alleen nodig om het als mij te zien

Ik lach me alleen al kapot om wat jij denkt dat de evolutietheorie is, en wat jij denkt dat die engelse tekst betekende  Dan zitten we hier allebei lekker met een glimlach op onze kop...



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Abdulkadir
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 08:47
Salaam Beste Kimmie,

Ik vind dat je geen aandacht hebt geschonken aan het feiten dat organismen zichzelf hebben kunnen maken.
Als je puur kijkt naar anorganische stoffen (zuurstof, koolstof, waterstof) kom je al heel gauw tot de conclusie dat organische moleculen een gewelige complexiteit kennen en dan heb ik het alleen over 'simpele' organismen. Wetenschapper kunnen de synthese van de meeste (zo'n beetje alle) eiwitmoleculen maar nauwelijks vatten. Hoeveel onzin heb je wel niet op een hoopje als je zegt dat aminozuren zomaar zijn onstaan en een organisme hebben gevormd? Hoe kun je zeggen dat de eerste bacteren/algen zo'n ingewikkelde structuur uit het niets (nou, uit anorganische stoffen) maken?
Het is gewoonweg onmogelijk! Gooi gewoon wat animozuren bij mekaar en je hebt een organisme. Nou, zul je zeggen, het heeft tijd nodig. Zeges eerlijk, zou jij wachten tot er op een stuk steen jouw naam geschreven ziet worden door niemand. Hoe onzinnig klint het wel niet dat DNA geschreven wordt door niemand en dus zomaar is onstaan? Als je toch wilt geloven dat DNA is onstaan, hoe wil je de eerste organismen verklaren? Die hadden toch DNA nodig? Maar als je ervan uit gaat dat er DNA is onstaan, hoe willen die anorganische stoffen een organisme bouwen? Er komen dus volgens jou gewoon wat organisme deeltjes aandrijven en vormen een cel. Nou, dat klinkt nogmeer onzinnig dan dat een DNA streng zichzelf bouwt en anorganische stoffen de opdracht geeft om een organisme te bouwen.

Dus, Kimmie, geloof jij nou werkelijk dat de kans dat dit alles (het heelal) zou onstaan reeel is? Dat voor alles een duidelijke wet geld is volgens jou dus gewoon toeval? Nonsense! De mens is niet instaat om het heelal compleet te doorgronden en blijkbaar is volgens jou alles onstaan door kans. Wiskundig/Wetenschappelijk gezien onmogelijk. Berekenen anders zelfs de kans.
Wat de kerk doet/deed met wetenschappers interesseert mij niet, Islam heeft moslimswetenschappers niet onderdrukt, toch komen deze tot de conclusie dat alles is geschapen. Vraag het maar aan elitaire wetenschappers en zij zullen jou zeggen dat alles wat ze probeerden tegen te bewijzen (de schepping) tevergeefs was, want, zo zeggen zij, zij zijn tot de unanieme conclusie gekomen dat alles met intelligentie is geconstureerd. Dat in de codering van DNA gewoon genie in zit, dat kans die DNA gewoonweg niet kan verklaren. Dus wetenschappers die seculier opgesteld waren (dus niet onder druk van de Kerk) kwamen zelf tot die conclusie. Als je wilt kan ik een verhaal vertellen over Aristoteles met zijn 'panta rei' (alles beweegt/stroomt) ook tot de conclusie kwam dat er EEN 'Geest' was die alles heeft geschapen, dus God. En zeges, Aristotels is toch wel een 'wetenschapper' waarin jij geloof?

Over die atmosfeer kwestie. De evolutietheorie gaat ervanuit dat de eerste organismen leefden onder zuurstof arm atmosfeer. Nou, de evolutietheorie gaat daar onderuit, omdat in de eerste organismen zuurstof voorkwam in hun cellen. In DNA komt het zelfs zovaak voor dat er ongemogelijk organismen hebben kunnen onstaan. Dus, men kan concluderen dat ook op die gebied de evolutietheorie incompleet is.

Ik ben ook maar een mens, ik maak ook fouten, maar wetenschapper ook! Je mag mij best wel aanspreken op mijn fouten. Maar aan Allah, de Verhevene de Geprezene, de Schepper leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)


Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 09:06

In eerste instantie geplaatst door Anne

Het is inderdaad een subjectief begrip. Ik bedoel de genetische rijkdom die steeds in die diagrammetjes gebruikt wordt. (Zoals in die van eerder in de thread.)

OK. Genetische rijkdom is het aanleggen van nieuwe genen? Je komt hierdoor in genetische problemen.


Nou dat kan ik niet zeggen, want door genetische verarming kunnen organismen ook nieuwe functies krijgen zoals bijvoorbeeld een witte vacht die in een bepaalde omgeving heel nuttig is. Door het uitschakelen van genen door mutatie kunnen organismen drastisch veranderen.

Niemand heeft gesteld dat genetische verarming (wat is dat?!) niet kan leiden tot veranderde eigenschappen. Door die veranderende eigenschappen kunnen, zoals gesteld, soorten overleven hetgeen de basis is van de evolutietheorie. Mutatie, adaptatie, natuurlijke selectie zijn allemaal onderdeel van de evolutietheorie.


Weet je zeker dat deze nieuwe functie niet door genetische verarming veroorzaakt is? Is dit niet misschien te vergelijken met die witte vacht van eerder?

Nogmaals, wat is genetische verarming? Het levert een nieuwe functie op en is daardoor niet meer te plaatsen in de oude soort. Hierdoor is het volgens een definitie een nieuwe soort. Soorten veranderen, ook door genetische verandering die jij verarming noemt. Ik noem het geen verarming, maar verrijking.


Aha. Maar dan is het slechts een discussie over termen en definities. Volgens degenen die beslist hebben om die betekenis aan 'soort' gegeven hebben (compatibiliteit met elkaar), bestaat macro-evolutie dus wel, en daar ben ik het mee eens.

Eerder stelde je dat je het er niet mee eens was. Echter, alles draait om termen en definities. Door het hernoemen van RSI vielen ineens heel veel mensen met RSI buiten de boot voor de nieuwe ziekte. Om een analoog voorbeeldje te geven.

 Misschien moet er dan een ander woord gebruikt worden? Familie of type ofzo? Sorry ik weet hier niet zoveel vanaf. Ik bedoel dus eigenlijk die oertypen als 'paard-achtigen' of 'rund-achtigen' of 'konijn-achtigen'. Volgens mij is er tot nu toe nog geen bewijs geleverd van overgangsvormen tussen oertypen. Je zou in aardlagen echt een vloeiende lijn verwachten van overgang van type naar type naar type... In die zin ben ik dus geen macro-evolutionist.

Er is niet echt een oertype te benoemen. Ik weet niet of je bekend bent met de cladogrammen, maar ik neem aan dat jij met een oertype een nieuw begin van een cladogram bedoelt? Je zou het inderdaad mogen verwachten. Ware het niet dat niet alles fossileert. Doordat niet alles een fossiel wordt, kunnen wij dus ook niet van alles een fossiel verwachten en krijgen wij dus ook geen exacte lijn. Er is veel bekend over een vloeiende lijn van allerlei typen naar typen die qua datering ook nog eens erg goed kloppen. Dit is een erg sterke aanwijzing voor de evolutieleer die dit ook voorspelde. Natuurlijk levert een verificatie geen absoluut bewijs, maar het geeft wel een aanwijzing over de juistheid van de theorie. Daar de evolutieleer op erg veel bewijsmateriaal is gebaseerd, is het bijzonder waarschijnlijk dat de evolutie plaats vindt zoals die heden ten dage beschreven wordt.


Op zich vind ik het heel moeilijk om hierover te discussieren. Ik hoop niet dat dit leidt tot het posten van steeds ingewikkelder en ingewikkelder wetenschappelijke artikelen tot niemand het meer snapt. Als het een echt debat gaat worden, kan het de verliezer zn leven aardig overhoop gooien.

Ik ben op zoek naar datgene wat rationeel beredeneerd kan worden, empirische vastgesteld en in ieder geval op een redelijke manier tot stand komt. Mijn leven zal niet overhoop gegooid worden, denk ik.



Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 10:14
OK. Genetische rijkdom is het aanleggen van nieuwe genen? Je komt hierdoor in genetische problemen.

Is dat wat ze steeds in diagrammetjes als http://img.photobucket.com/albums/v43/insanne/faea1274.jpg - deze bedoelen? Zo niet, dan bedoelde ik dat ook niet. Ik bedoel nieuwe genetische informatie die voor meer complexitiet zorgt.
De populatie cheeta's is bijvoorbeeld genetisch arm, daarom hebben ze het zo moeilijk. Er is niet veel variatie, dat maakt ze kwetsbaar. Volgens de evolutietheorie zou er juist steeds meer variatie komen. Dat is niet bewezen.

Niemand heeft gesteld dat genetische verarming (wat is dat?!) niet kan leiden tot veranderde eigenschappen. Door die veranderende eigenschappen kunnen, zoals gesteld, soorten overleven hetgeen de basis is van de evolutietheorie. Mutatie, adaptatie, natuurlijke selectie zijn allemaal onderdeel van de evolutietheorie


Ik was ook niet bezig om iets te weerleggen, ik liet zien dat er ook verandering en aanpassing aan omgeving ook mogelijk is zonder dat de soort er genetisch rijker op wordt. De soort wordt dan niet complexer. Er valt slechts iets buiten werking, hier bijvoorbeeld het gen dat de pigment in de vacht aanmaakt.

Eerder stelde je dat je het er niet mee eens was.

Ik verstond toen iets anders onder 'soort'. Dat heb ik duidelijk uitgelegd.

Echter, alles draait om termen en definities. Door het hernoemen van RSI vielen ineens heel veel mensen met RSI buiten de boot voor de nieuwe ziekte. Om een analoog voorbeeldje te geven.


Helemaal mee eens.

Je zou het inderdaad mogen verwachten. Ware het niet dat niet alles fossileert. Doordat niet alles een fossiel wordt, kunnen wij dus ook niet van alles een fossiel verwachten en krijgen wij dus ook geen exacte lijn.


Je wil toch niet beweren dat net toevallig al die tussensoorten die er zouden moeten zijn, de zogenaamde 'missing links', niet gefossilleerd zijn? Dat zou je alleen concluderen als je de evolutietheorie al aangenomen hebt. Er zijn enorme begraafplaatsen vol met fossielen gevonden. Miljoenen fossielen allemaal op elkaar gestapeld, en geen missing links?

Ik ben op zoek naar datgene wat rationeel beredeneerd kan worden, empirische vastgesteld en in ieder geval op een redelijke manier tot stand komt. Mijn leven zal niet overhoop gegooid worden, denk ik.


Ok goed dat was een beetje een losse bewering. Het is voor een mens denk ik altijd moeiljk om dingen die hij lang aanvaard heeft, te verwerpen. Zo'n soort discussie heb ik liever niet. Ik wil niemand overtuigen dat de evolutietheorie onmogelijk is, maar ik moet opmerken dat de aanhangers erg makkelijk dingen accepteren. Ik heb liever dat ze sommige dingen die niet bewezen zijn gewoon in het midden laten.

-------------


Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 14:14

In eerste instantie geplaatst door Anne

Is dat wat ze steeds in diagrammetjes als http://img.photobucket.com/albums/v43/insanne/faea1274.jpg - deze bedoelen? Zo niet, dan bedoelde ik dat ook niet. Ik bedoel nieuwe genetische informatie die voor meer complexitiet zorgt.

Wat bedoel je met nieuwe genetische informatie? Hoezo is meer genetische informatie meer conmplexiteit? Het menselijke DNA is bijvoorbeeld 200 keer kleiner dan dat van een soort amoebe, maar toch vinden we de mens meer complex?

Ben je het allereerst met mij eens dat er nieuwe genetische informatie kan ontstaan in de vorm van transcriptie en translatie van een gen door middel van bijvoorbeeld een puntmutatie die zorgt voor een start-signaal? 


De populatie cheeta's is bijvoorbeeld genetisch arm, daarom hebben ze het zo moeilijk. Er is niet veel variatie, dat maakt ze kwetsbaar. Volgens de evolutietheorie zou er juist steeds meer variatie komen. Dat is niet bewezen.

Allereerst spreek je jezelf gigantisch tegen. Net beweerde je nog dat micro-evolutie, oftewel variatie binnen soorten, wel voorkwam. Wat is het nou?

Ten tweede, variatie komt allereerst door mutatie. Mutatie is een random proces dat niet echt dramatisch versneld kunnen worden in natuurlijke situaties. Wordt dit wel versneld dan heeft het vaak de dood tot gevolg, hetgeen niet wordt doorgegeven middels natuurlijke selectie. Dus variatie ontstaat allereerst door mutatie, maar moet daarna tenminste niet nadelig uitpakken.  


Ik was ook niet bezig om iets te weerleggen, ik liet zien dat er ook verandering en aanpassing aan omgeving ook mogelijk is zonder dat de soort er genetisch rijker op wordt. De soort wordt dan niet complexer. Er valt slechts iets buiten werking, hier bijvoorbeeld het gen dat de pigment in de vacht aanmaakt.

Wat is genetisch rijker worden? Definieer dat eens, want het is een begrip van Scheele en een niet erg gangbare term binnen de genetica. De soort wordt misschien bij de vacht niet complexer, maar veranderd wel. Dat is precies wat Charles Darwin ooit postuleerde. Ik zie nog steeds het probleem niet. 


Je wil toch niet beweren dat net toevallig al die tussensoorten die er zouden moeten zijn, de zogenaamde 'missing links', niet gefossilleerd zijn? Dat zou je alleen concluderen als je de evolutietheorie al aangenomen hebt. Er zijn enorme begraafplaatsen vol met fossielen gevonden. Miljoenen fossielen allemaal op elkaar gestapeld, en geen missing links?

Ik ken genoeg tussenvormen en die noem ik vaak genoeg. Ik zie niet in waarom vele creatie-wetenschappers daar zo makkelijk omheen gaan door te zeggen dat ze nooit genoemd worden. 


Ok goed dat was een beetje een losse bewering. Het is voor een mens denk ik altijd moeiljk om dingen die hij lang aanvaard heeft, te verwerpen. Zo'n soort discussie heb ik liever niet. Ik wil niemand overtuigen dat de evolutietheorie onmogelijk is, maar ik moet opmerken dat de aanhangers erg makkelijk dingen accepteren. Ik heb liever dat ze sommige dingen die niet bewezen zijn gewoon in het midden laten.

Datgene dat jij niet bewezen vindt, is nog niet eens duidelijk gedefinieerd. Verder heb ik je al een voorbeeld van een bacterie gegeven die er een nieuwe eigenschap bij kreeg, hetgeen dus jouw stelling weerlegd. Hoezo dingen in het midden laten? Het is waargenomen.



Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 15:09
Wat bedoel je met nieuwe genetische informatie? Hoezo is meer genetische informatie meer conmplexiteit? Het menselijke DNA is bijvoorbeeld 200 keer kleiner dan dat van een soort amoebe, maar toch vinden we de mens meer complex?

Wat is genetisch rijker worden? Definieer dat eens, want het is een begrip van Scheele en een niet erg gangbare term binnen de genetica. De soort wordt misschien bij de vacht niet complexer, maar veranderd wel. Dat is precies wat Charles Darwin ooit postuleerde. Ik zie nog steeds het probleem niet.


Kijk, als je de evolutietheorie aanhangt, geloof je dat alles begonnen is met ��n soort (misschien zelfs ��n organisme) met genetische informatie. Nu zijn er heel veel verschillende soorten en organismen met genetische informatie. Is er dan volgens de evolutietheorie meer of minder genetische informatie op aarde gekomen, of is dat gelijk gebleven?

Ben je het allereerst met mij eens dat er nieuwe genetische informatie kan ontstaan in de vorm van transcriptie en translatie van een gen door middel van bijvoorbeeld een puntmutatie die zorgt voor een start-signaal?


Er komen foutjes voor bij de transcriptie en translatie, maar dit geeft geen nieuwe functionele genen, slechts het buiten werking raken van een gen. Deze uitgevallen genen kunnen zorgen voor een verandering van een organisme, en is dus eigenlijk informatie. Toch is dit niet wat ik bedoel met de toename van totale informatie zoals ik hierboven zei. Er vallen alleen maar steeds meer genen uit, maar er komen geen nieuwe functionele bij.

Allereerst spreek je jezelf gigantisch tegen. Net beweerde je nog dat micro-evolutie, oftewel variatie binnen soorten, wel voorkwam. Wat is het nou?
Ten tweede, variatie komt allereerst door mutatie. Mutatie is een random proces dat niet echt dramatisch versneld kunnen worden in natuurlijke situaties. Wordt dit wel versneld dan heeft het vaak de dood tot gevolg, hetgeen niet wordt doorgegeven middels natuurlijke selectie. Dus variatie ontstaat allereerst door mutatie, maar moet daarna tenminste niet nadelig uitpakken.


Ik bedoel: er komt geen nieuwe genetische informatie bij die cheetah's de populatie binnen. Volgens de evolutietheorie begon alles vroeger met een kleine populatie. Als je door mutatie voldoende variatie kan krijgen, had de cheetah zich wel kunnen redden. Maar het arme dier gaat er alleen maar op achteruit.

Ik ken genoeg tussenvormen en die noem ik vaak genoeg. Ik zie niet in waarom vele creatie-wetenschappers daar zo makkelijk omheen gaan door te zeggen dat ze nooit genoemd worden.


Een patroon van gidsfossielen wat je zou verwachten volgens de evolutietheorie is http://id-www.ucsb.edu/fscf/library/origins/CATALOG/FIGA.html - zo maar wat men vindt is http://id-www.ucsb.edu/fscf/library/origins/CATALOG/FIGI.html - dit . Fossiele gegevens ondersteunen de evolutietheorie niet. (Van http://id-www.ucsb.edu/fscf/library/origins/graphics-captions/sub1.html - "Comparing museums..." )

Je denkt misschien aan die 'overgansvormen' van dino's naar vogels?? Die hebben wel vleugels en veren maar op andere gebieden zijn ze dino-achtiger dan de dino's zelf. Uit de Volkskrant zaterdag 11 december: http://img.photobucket.com/albums/v43/insanne/annemarie/bron2_a.jpg - hier , http://img.photobucket.com/albums/v43/insanne/annemarie/bron2_b.jpg - hier , http://img.photobucket.com/albums/v43/insanne/annemarie/bron2_c.jpg - hier en http://img.photobucket.com/albums/v43/insanne/annemarie/bron2_d.jpg - hier . Ohja, http://img.photobucket.com/albums/v43/insanne/annemarie/1aed030e.jpg - dit stond nog op de voorpagina. Dit bedoel ik nou als ik zeg dat aanhangers van de evolutietheorie makkelijk dingen aannemen. Op de voorpagina staat een grafiekje van evolutionaire verwantschap in genomen. Ze beweren dat vogels afstammen van dino's, en dat de Archaeopterix een tussenvorm was. Ik zie bij dat plaatje op geen enkele manier aangegeven dat dit misschien niet vast staat of dat het slechts een aanname is.
Op de volgende pagina kom je erachter dat er onder de onderzoekers nog veel discussie is over of het uberhaupt wel mogelijk is dat de vogel van de dino afstamt, laat staan of de Archaeopterix wel een overgangsvorm was. Kijk, zo komen onwaarheden in de wereld. Ze zetten hun theorie�n maar neer alsof het allemaal al vaststaat en onderwijzen het op scholen. Het heeft wat religieuze trekjes als je het mij vraagt.

Datgene dat jij niet bewezen vindt, is nog niet eens duidelijk gedefinieerd. Verder heb ik je al een voorbeeld van een bacterie gegeven die er een nieuwe eigenschap bij kreeg, hetgeen dus jouw stelling weerlegd. Hoezo dingen in het midden laten? Het is waargenomen.


Dat dacht ik niet. Je zei dat het macro-evolutie was van die bacterie omdat hij iets nieuws kon. Ik ging daar niet in mee.

En ik zeg niet dat de evolutietheorie onmogelijk waar kan zijn, maar men moet wel accepteren dat het is wat het is: een theorie. Zolang er nog discussie over is, lijkt het mij onverstandig om dingen op te schrijven als feiten.

-------------


Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 15:47

In eerste instantie geplaatst door Anne

Kijk, als je de evolutietheorie aanhangt, geloof je dat alles begonnen is met ��n soort (misschien zelfs ��n organisme) met genetische informatie. Nu zijn er heel veel verschillende soorten en organismen met genetische informatie. Is er dan volgens de evolutietheorie meer of minder genetische informatie op aarde gekomen, of is dat gelijk gebleven?

Ik snap nu eindelijk wat je bedoelt met genetische verrijking. Je doelt dus op het groter worden van het genoom van een organisme. De evolutieleer weet niet en verklaart niet of het groter, kleiner danwel gelijk is gebleven. Wel is het mogelijk, bijvoorbeeld door virusinserties dat het genoom groter wordt. Het is dus aannemelijk dat het genoom groter kan worden. 


Er komen foutjes voor bij de transcriptie en translatie, maar dit geeft geen nieuwe functionele genen, slechts het buiten werking raken van een gen. Deze uitgevallen genen kunnen zorgen voor een verandering van een organisme, en is dus eigenlijk informatie. Toch is dit niet wat ik bedoel met de toename van totale informatie zoals ik hierboven zei. Er vallen alleen maar steeds meer genen uit, maar er komen geen nieuwe functionele bij.

Dit is een leuke inductieve redenering die ik natuurlijk al weerlegd heb door het te falsificeren. Er kwam namelijk wel een verandering in een bacterie die ineens nylon kon verteren waarbij hij dat eerst niet kon. Dit vond plaats door een frame-shift-mutatie. Je moet dit niet blijven herhalen, want dit is dus al weerlegd.


Ik bedoel: er komt geen nieuwe genetische informatie bij die cheetah's de populatie binnen. Volgens de evolutietheorie begon alles vroeger met een kleine populatie. Als je door mutatie voldoende variatie kan krijgen, had de cheetah zich wel kunnen redden. Maar het arme dier gaat er alleen maar op achteruit.

De mens is genetisch ook niet erg divers en floreert ook nog. De bottleneck bij de cheetah hoeft natuurlijk niet alleen tot stand gekomen te zijn door achteruitgang van genen. Een catastrofe kan ook erg belangrijk zijn. Echter, het verdwijnen van een soort is nog steeds geen weerlegging van de evolutieleer, want deze stelt niet dat soorten altijd moeten overleven. Het is alleen zo dat die soorten overleven die het beste passen in hun omgeving en het beste kunnen overleven in die omgeving in elke omstandigheid. Variatie is een verschijnsel, geen must. Een soort verandert door de evolutie, maar kan ook uitsterven door de natuurlijke selectie.


Een patroon van gidsfossielen wat je zou verwachten volgens de evolutietheorie is http://id-www.ucsb.edu/fscf/library/origins/CATALOG/FIGA.html - zo maar wat men vindt is http://id-www.ucsb.edu/fscf/library/origins/CATALOG/FIGI.html - dit . Fossiele gegevens ondersteunen de evolutietheorie niet. (Van http://id-www.ucsb.edu/fscf/library/origins/graphics-captions/sub1.html - "Comparing museums..." )

Ja dat zou jij verwachten, maar dat is toch iets dat ik totaal niet verwacht. Het is niet zo dat een bepaalde soort op 1 punt in de tijd geleefd heeft en daar gevonden moet worden als hij al gevonden wordt. Verder is bijvoorbeeld bekend dat bomen door hele lagen gevonden worden, maar dit kan verklaard worden door een apart vorm van afzetting van aardlagen. In theorie verwacht je natuurlijk een mooie lijn, maar de praktijk is anders. Dat is geen weerlegging van de evolutieleer, het bevestigt enkel dat soorten niet even lang leven, niet in dezelfde lagen gevonden worden en daardoor langer of minder lang bestaan.


Je denkt misschien aan die 'overgansvormen' van dino's naar vogels?? Die hebben wel vleugels en veren maar op andere gebieden zijn ze dino-achtiger dan de dino's zelf. Uit de Volkskrant zaterdag 11 december: http://img.photobucket.com/albums/v43/insanne/annemarie/bron2_a.jpg - hier , http://img.photobucket.com/albums/v43/insanne/annemarie/bron2_b.jpg - hier , http://img.photobucket.com/albums/v43/insanne/annemarie/bron2_c.jpg - hier en http://img.photobucket.com/albums/v43/insanne/annemarie/bron2_d.jpg - hier . Ohja, http://img.photobucket.com/albums/v43/insanne/annemarie/1aed030e.jpg - dit stond nog op de voorpagina. Dit bedoel ik nou als ik zeg dat aanhangers van de evolutietheorie makkelijk dingen aannemen. Op de voorpagina staat een grafiekje van evolutionaire verwantschap in genomen. Ik zie bij dat plaatje op geen enkele manier aangegeven dat dit misschien niet vast staat of dat het slechts een aanname is. Op de volgende pagina kom je erachter dat er onder de onderzoekers nog veel discussie is over of het uberhaupt wel mogelijk is dat de vogel van de dino afstamt, laat staan of de Archaeopterix wel een overgangsvorm was. Kijk, zo komen onwaarheden in de wereld. Ze zetten hun theorie�n maar neer alsof het allemaal al vaststaat en onderwijzen het op scholen. Het heeft wat religieuze trekjes als je het mij vraagt.

Je beseft dat dit niet de evolutieleer weerlegt, maar enkel de rechte evolutionaire lijn van dino naar vogel bekritiseert. Dat is toch iets wat we wel duidelijk moeten hebben. Verder ben ik het met jou eens dat er te veel dogmatici zijn binnen alle takken van wetenschap. Echter, niemand geeft zijn briljante theorie zomaar op. De botsing met andere meningen komt zwaar aan, maar door harder te vechten gelooft men er meer in. Echter, een theorie neem je niet zomaar aan. Er zijn verschillende criteria die erg van belang zijn voor een theorie. Ook de theorie over archeopteryx is daar op gebaseerd.



Dat dacht ik niet. Je zei dat het macro-evolutie was van die bacterie omdat hij iets nieuws kon. Ik ging daar niet in mee.

Ik vind het hartstikke goed van je dat je daar niet in mee gaat, maar hoe wil jij deze verrijking van informatie, zoals je het zo graag noemt, dan noemen?



Geplaatst door: Boraq
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 16:00
Evolutie heet dat. De beste kenmerken voor een leefomgeving overleven. Maar denk hier s over, stel dat je neus op je voorhoofd stond of zo, en dat dat bij alle mensen was, dan stond je hier nu te vragen "waarom staat mijn neus op mijn voorhoofd, en niet op mijn rug?"


ik merk dat je geen kennis bezit over de zintuigen ...

de neus staat boven je mond met een doel, deze is daar geplaatst met een achterliggende weisheid :
Om maar een simpel voorbeeldje te geven
Smaak en reuk hebben van alles met elkaar te maken. Je kunt bepaalde stoffen beter proeven als je ze ook kunt ruiken.

Sommige stoffen kun je niet met je tong proeven je "proeft" ze alleen als je ze ruikt. Als je zo'n stof op je tong doet terwijl je de neus dichtknijpt, proef je niets.

Ruiken doe je met het neusslijmvlies in je neus. Daar zitten zintuigcellen die op verschillende geuren reageren.

http://www.digischool.nl/bioplek/2klas/2klaszintuigen/1klasz intuig10.html

De bouw van onze zintuigen , ons gezicht , ons lichaam , kan niet toevallig onstaan uit bepaalde stoffen , die onstaan zijn uit het niets , met een beetje toevoeging van een misterieuze energie, die er altijd was, zelf voor de Big Bang, waar alles uit 1 punt voortkwam (voorafgaand door niets) .
Daar mogen zelf 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 000000000000000000000000000000000000000 jaren voorbij gaan , nooit kan leven op deze aarde onstaan zijn uit toevallige reacties van LEVENSLOZE stoffen , met een spikkeltje energie .Als dit allemaal niet plaatsvind , kan er soieso geen sprake zijn van macro-evolutie.
Open je ogen, staar je niet blind op de toevalligheden.
Jij bent toch ook geen toeval , nee toch ?


Zonder enige twijfel is Allah De Wijze, De Alwetende , De Schepper...


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 16:15

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Salaam Beste Kimmie,

Ik vind dat je geen aandacht hebt geschonken aan het feiten dat organismen zichzelf hebben kunnen maken.
Als je puur kijkt naar anorganische stoffen (zuurstof, koolstof, waterstof) kom je al heel gauw tot de conclusie dat organische moleculen een gewelige complexiteit kennen en dan heb ik het alleen over 'simpele' organismen.

Het leuke is dat er ook kleine moleculen zijn, zoals bv glycine, een 4dejaars VWO-er begrijpt die met gemak, zeg maar.  Verder beschikken simpele organismen niet perse over simpelere moleculen, verre van.

Wetenschapper kunnen de synthese van de meeste (zo'n beetje alle) eiwitmoleculen maar nauwelijks vatten.

300 jaar geleden misschien niet nee, nu toch wel....

Hoeveel onzin heb je wel niet op een hoopje als je zegt dat aminozuren zomaar zijn onstaan en een organisme hebben gevormd?

Dat beweert toch niemand...

Het is gewoonweg onmogelijk!

Omdat jij iets onmogelijk vind, hoeft het dat niet te zijn.

Als je toch wilt geloven dat DNA is onstaan, hoe wil je de eerste organismen verklaren? Die hadden toch DNA nodig?

Rna is eerst ontstaan, met een eenvoudigere structuur dus en wie weet wat daar nog voorkwam.  Verder worden aminozuren, nucleotiden etc, spontaan gevormd in een namaak-oersoepje met wat kunstmatige bliksem etc.

Maar als je ervan uit gaat dat er DNA is onstaan, hoe willen die anorganische stoffen een organisme bouwen? Er komen dus volgens jou gewoon wat organisme deeltjes aandrijven en vormen een cel. Nou, dat klinkt nogmeer onzinnig dan dat een DNA streng zichzelf bouwt en anorganische stoffen de opdracht geeft om een organisme te bouwen.

Het klintk eigenlijk onzinnig dat jij gelooft dat dat evolutie is.  Hoe kan je evolutie aanvallen als je niet weet waar het voor staat?

Dus, Kimmie, geloof jij nou werkelijk dat de kans dat dit alles (het heelal) zou onstaan reeel is? Dat voor alles een duidelijke wet geld is volgens jou dus gewoon toeval? Nonsense! De mens is niet instaat om het heelal compleet te doorgronden en blijkbaar is volgens jou alles onstaan door kans. Wiskundig/Wetenschappelijk gezien onmogelijk. Berekenen anders zelfs de kans.

Dat hoef ik niet, immers we bestaan...  Misschien kan jij de kans berekenen dat God zomaar ontstaan is, en nog mooier dat een almachtig iets kan bestaan.

Wat de kerk doet/deed met wetenschappers interesseert mij niet, Islam heeft moslimswetenschappers niet onderdrukt, toch komen deze tot de conclusie dat alles is geschapen.

Ja, 800 jaar geleden toen de bloei van de islam-wetenschap ophield?

Vraag het maar aan elitaire wetenschappers en zij zullen jou zeggen dat alles wat ze probeerden tegen te bewijzen (de schepping) tevergeefs was, want, zo zeggen zij, zij zijn tot de unanieme conclusie gekomen dat alles met intelligentie is geconstureerd.

Euh nee, toch niet, sinds zo'n 150 jaar of zo....

Als je wilt kan ik een verhaal vertellen over Aristoteles met zijn 'panta rei' (alles beweegt/stroomt) ook tot de conclusie kwam dat er EEN 'Geest' was die alles heeft geschapen, dus God. En zeges, Aristotels is toch wel een 'wetenschapper' waarin jij geloof?

Aristoteles beweerde ook dat alles gemaakt was uit 5 oerelementen: water, vuur, aarde, lucht en ether.  Dat geloof jij dus ook? Verder geloofde Aristoteles in het hele griekse pantheon, dus misschien moet ja maar in Zeus gaan geloven ipv Allah...

Over die atmosfeer kwestie. De evolutietheorie gaat ervanuit dat de eerste organismen leefden onder zuurstof arm atmosfeer. Nou, de evolutietheorie gaat daar onderuit, omdat in de eerste organismen zuurstof voorkwam in hun cellen. In DNA komt het zelfs zovaak voor dat er ongemogelijk organismen hebben kunnen onstaan. Dus, men kan concluderen dat ook op die gebied de evolutietheorie incompleet is. (Het vetgedrukte zegt genoeg.)

Doei! Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Boraq
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 16:19
waarom kan een sidderaal elektriciteit afstoten , en niet zijn prooi doden door een wurg , door aan te vallen met tanden ,of gewoon planten eten   ?
is dit het gevolg van de elektriciteit veroorzaakt door bliksem ? waarom hebben alle vissen die eigenschap dan niet ?

Zo een levende wezen , als de sidderaal is een prachtige schepsel , soebhanAllah





Geplaatst door: Boraq
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 16:22
In eerste instantie geplaatst door Boraq

Evolutie heet dat. De beste kenmerken voor een leefomgeving overleven. Maar denk hier s over, stel dat je neus op je voorhoofd stond of zo, en dat dat bij alle mensen was, dan stond je hier nu te vragen "waarom staat mijn neus op mijn voorhoofd, en niet op mijn rug?"


ik merk dat je geen kennis bezit over de zintuigen ...

de neus staat boven je mond met een doel, deze is daar geplaatst met een achterliggende weisheid :
Om maar een simpel voorbeeldje te geven
Smaak en reuk hebben van alles met elkaar te maken. Je kunt bepaalde stoffen beter proeven als je ze ook kunt ruiken.

Sommige stoffen kun je niet met je tong proeven je "proeft" ze alleen als je ze ruikt. Als je zo'n stof op je tong doet terwijl je de neus dichtknijpt, proef je niets.

Ruiken doe je met het neusslijmvlies in je neus. Daar zitten zintuigcellen die op verschillende geuren reageren.

http://www.digischool.nl/bioplek/2klas/2klaszintuigen/1klasz intuig10.html

De bouw van onze zintuigen , ons gezicht , ons lichaam , kan niet toevallig onstaan uit bepaalde stoffen , die onstaan zijn uit het niets , met een beetje toevoeging van een misterieuze energie, die er altijd was, zelf voor de Big Bang, waar alles uit 1 punt voortkwam (voorafgaand door niets) .
Daar mogen zelf 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 000000000000000000000000000000000000000 jaren voorbij gaan , nooit kan leven op deze aarde onstaan zijn uit toevallige reacties van LEVENSLOZE stoffen , met een spikkeltje energie .Als dit allemaal niet plaatsvind , kan er soieso geen sprake zijn van macro-evolutie.
Open je ogen, staar je niet blind op de toevalligheden.
Jij bent toch ook geen toeval , nee toch ?


Zonder enige twijfel is Allah De Wijze, De Alwetende , De Schepper...


upke


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 16:23

In eerste instantie geplaatst door Boraq

Evolutie heet dat. De beste kenmerken voor een leefomgeving overleven. Maar denk hier s over, stel dat je neus op je voorhoofd stond of zo, en dat dat bij alle mensen was, dan stond je hier nu te vragen "waarom staat mijn neus op mijn voorhoofd, en niet op mijn rug?"


ik merk dat je geen kennis bezit over de zintuigen ...

Toch wel (en de kans zit erin dat het zelfs heel wat meer dan jou is), maar daar gaat het niet over.  Je neus had gewoon daar kunnen staan, met je n. olfactorius die recht naar achteren de hersens inging, ipv via de lamina cibrosa en een gangetje vanuit je mond ernaartoe (voor de geur of zo).  Je kan er misschien zelfs bijfantaseren dat je mond zou zitten waar nu je neus zit.  Hoe moeilijk is het je voor te stellen dat je er gewoon anders zou kunnen uitzien en zelfs zintuigen of functies zou missen/bijkrijgen terwijl je jezelf toch even fantastisch zou vinden als nu?

Over bio gesproken, er wordt wel eens gezegd dat een van de belangrijkste dingen die ons van de rest van de dieren onderscheidt ons inbeeldingsvermogen is, doe eens moeite en beeld je het eens in.

Groetjes Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 16:24

In eerste instantie geplaatst door Boraq

waarom kan een sidderaal elektriciteit afstoten , en niet zijn prooi doden door een wurg , door aan te vallen met tanden ,of gewoon planten eten   ?
is dit het gevolg van de elektriciteit veroorzaakt door bliksem ?

Nee hoor, hoe kom je daarbij? 


Gr Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Boraq
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 16:26
krankzinnig

ik herhaal , doe je ogen open en staar je niet blind op de toevalligheden


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 16:39
Je doelt dus op het groter worden van het genoom van een organisme. De evolutieleer weet niet en verklaart niet of het groter, kleiner danwel gelijk is gebleven.


Maar is het dan niet nodig voor de evolutietheorie om te werken, dat dit steeds groter wordt? Er was eerst toch alleen maar de informatie van een ��ncellig individuutje en nu alle informatie van alle individuen? (Bedankt voor die kloppende termen, zo sta ik volgende keer in de discussie wat minder voor l**)

Dit is een leuke inductieve redenering die ik natuurlijk al weerlegd heb door het te falsificeren. Er kwam namelijk wel een verandering in een bacterie die ineens nylon kon verteren waarbij hij dat eerst niet kon. Dit vond plaats door een frame-shift-mutatie. Je moet dit niet blijven herhalen, want dit is dus al weerlegd.


Ik heb toen gevraagd of je zeker wist dat dit niet door het uitvallen van genen kwam. Misschien heb je je informatie wel van datzelfde soort wetenschappers die zo makkelijk hun aannames publiceren als 'bewezen'. :S Door dat krantenartikel is mijn vertrouwen in die lui drastisch achteruit gegaan snap je? Je hebt gelijk: het weerlegt de evolutietheorie natuurlijk niet, dat weet ik. Ik vraag me af of dit ooit wel mogelijk is.

Ik vind het hartstikke goed van je dat je daar niet in mee gaat, maar hoe wil jij deze verrijking van informatie, zoals je het zo graag noemt, dan noemen?


Ehm... ik doop het tot: 'Informatie door ontbreken van werkende gen'. Vergelijk het met de 0 uit het binaire stelsel. Nee wacht... dat klopt misschien niet helemaal... ik hoop dat je ziet wat ik bedoel.

-------------


Geplaatst door: Abdulkadir
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 16:50
Salaam Beste Kimmie,

Dus de Islam heeft wetenscahpper niet onderdrukt, want bij het begin van Islam was er wetenschappelijke bloei. Door het verval is juist de aandacht van moslimswetenschappers gedaalt. Het is 600 jaar niet 800, als je Anatolie (Spanje) erbij telt.

Dat beweren evolutietheoretici dat alles is onstaan uit anorganische stoffen. Over zuurstof, 99 procent of zelfs meer werd neergeslagen in water (H2O), en zuurstof wordt nooit zomaar opgenomen door water, CO2 eerder wel. Lichte moleculen hebben een verval van bijna een eeuwigheid, dus zuurstof had daar ook nooit uit gewonnen kunnen worden.

Wetenschap op biologische gebied is nogsteeds een lachtertje, zelfs cellen begrijpt men niet volledig (zij het van alleen al simpele organisme). Het is erg arrogant om ervan uit te gaan dat wetenschap nu het meest weet, terwijl wetenschappers steeds maar weer zeggen dat ze er pas mee zijn begonnen (ik heb dit vaak genoeg gehoort). Dat jij denkt dat wetenschapper veel kunnen verklaren ontgaaat jou het feit van Socrates (je weet hoe die regel luid).

RNA nucleotiden hadden nogsteeds zuurstof nodig in die atmosfeer die er toen niet in die mate was. RNA maakt geen levens/organismen of wordt spontaan verbeterd tot DNA.

Ok, jij denkt dat er geen Almachtige God is. Waarom sterven mensen dan? Denk je nu werkelijk dat wetenschappers jou lichaam jonger kunnen maken? Biologisch gezien is dat laatste onmogelijk: al zou je een stuk van je huid weten te verjongen, weet dat je je lichamelijke processen moet aanpassen aan die vernieuwing voor het hele lichaam. Iets wat wetenschapper als onmogelijk zien. Ja ja, jij zult zeggen dat het in de toekomst mogelijk is, over je eigen lijk! (en de mijne). Bewijst liefde, het zijn niet de feromonen, die zijn boodschappers, maar jij kunt toch wel duidelijk zeggen dat er iets is als liefde. Dus denk jij werkelijk God, de Schepper, kun waarnemen!!?

Neen, over Aristotels en panta rei, niet die elementen, want daar geloof geen gezond iemand in, (Ik had al kunnen verwachten dat men dit zou verdraaien). Maar het verhaal over 'alles beweegt' is dat alles een 'bewoger kent', maar dat, omdat alles wordt bewogen er een eerste zijnde moet zijn die zelf niet is bewogen: 'de onbewoger beweger' als dus 'de Grote geest' genoemd door Aristoteles. Het feit is dat Aristoteles in staat was een benadering van een definitie voor God heeft kunnen achterhalen met zijn logica. Overigens voor je weer een verkeerd idee krijgt, hij zinde elk griekse filosoof ongelogisch dat er recursica mag optreden in een redenering. Dus onlogisch in deze theorie zou zijn: 'een beweegende beweger', immers Grieken gingen ervan uit dat alles beperkt is. En dat is zo, dus er zal altijd een beginpunt bij iets moeten zijn (de Big Bang bijvoorbeeld) en ook een eind. Vandaar dat er volgens Aristoteles een 'onbewogen beweger' moet zijn.

Ik ben ook maar een mens, ik maak ook fouten. Ik leg verantwoording voor al mijn daden af aan Allah alleen.

En Alleen Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)



Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 16:56

In eerste instantie geplaatst door Boraq

krankzinnig

ik herhaal , doe je ogen open en staar je niet blind op de toevalligheden

Ahaa, een ontwijkingsmanoeuvre  Het valt meestal heel erg op als je zonder argumenten zit, en het dan probeert op de man te spelen hoor.  Maar ja, het lof der zotheid he



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 17:14

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Salaam Beste Kimmie,

Dus de Islam heeft wetenscahpper niet onderdrukt, want bij het begin van Islam was er wetenschappelijke bloei. Door het verval is juist de aandacht van moslimswetenschappers gedaalt. Het is 600 jaar niet 800, als je Anatolie (Spanje) erbij telt.
Ik denk ook niet dat Islam op zich wetenschap verbiedt, maar op de een of andere manier is er een anti-wetenschapsfeer ontstaan.  Ik dnek dat we het daarover eens zijn dat het spijtig is.

Dat beweren evolutietheoretici dat alles is onstaan uit anorganische stoffen. Over zuurstof, 99 procent of zelfs meer werd neergeslagen in water (H2O), en zuurstof wordt nooit zomaar opgenomen door water, CO2 eerder wel. Lichte moleculen hebben een verval van bijna een eeuwigheid, dus zuurstof had daar ook nooit uit gewonnen kunnen worden.
Dat hoeft ook niet, immers water bestaat voor een deel uit zuurstof, zoals je hierboven zelf al zegt.  Waarom is de aanname dat de eerste bouwstenen van het leven zuurstof zouden kunnen opnemen uit water dan zover gezocht?  Verder scheidt je door elektrolyse (noem het hier bliksem) water in zuurstof en waterstof, etc...

Wetenschap op biologische gebied is nogsteeds een lachtertje, zelfs cellen begrijpt men niet volledig (zij het van alleen al simpele organisme). Het is erg arrogant om ervan uit te gaan dat wetenschap nu het meest weet, terwijl wetenschappers steeds maar weer zeggen dat ze er pas mee zijn begonnen (ik heb dit vaak genoeg gehoort). Dat jij denkt dat wetenschapper veel kunnen verklaren ontgaaat jou het feit van Socrates (je weet hoe die regel luid).
Ik heb ook absoluut niet beweerd dat de wetenschap alles weet.  Ik heb beweert dat wetenschap bepaalde dingen weet waarvan jij beweert dat ze die niet weten.  Als we alles al wisten, was alle fun er ook vanaf he


Ok, jij denkt dat er geen Almachtige God is. Waarom sterven mensen dan.
Tja, dat weet ik niet, maar waarom zou sterven impliceren dat God bestaat?

Denk je nu werkelijk dat wetenschappers jou lichaam jonger kunnen maken?
Enkel de secundaire veroudering kunnen we momenteel vertragen.  Maar dat vind ik prima, lekker goed leven tot ik 130 ben en dan opeens knaldood vallen lijkt me wel wat

Biologisch gezien is dat laatste onmogelijk: al zou je een stuk van je huid weten te verjongen, weet dat je je lichamelijke processen moet aanpassen aan die vernieuwing voor het hele lichaam. Iets wat wetenschapper als onmogelijk zien.
Dat zou ooit best kunnen gebeuren, alleen de eerste tijd niet.  Ik heb egen idee hoever de wetenschap gaat komen eigenlijk, en ook wel of het steeds positief gaat zijn als we eeuwig ouder kunnen worden. 

Bewijst liefde, het zijn niet de feromonen, die zijn boodschappers,
Ik zie liefde ook niet als een de feromonen van m'n vriend hoor, die werken trouwens uit na enkele maanden. 

maar jij kunt toch wel duidelijk zeggen dat er iets is als liefde.
Ja hoor, maar wat is liefde?  Jij ziet het -denk ik - als iets wat boven het biologische staat.  Ik niet, ik zie liefde als een normaal proces van mijn hersenen ter instandhouding van de soort.


Maar het verhaal over 'alles beweegt' is dat alles een 'bewoger kent', maar dat, omdat alles wordt bewogen er een eerste zijnde moet zijn die zelf niet is bewogen: 'de onbewoger beweger' als dus 'de Grote geest' genoemd door Aristoteles.
Even buiten het feit om dat de normale toestand van een lichaam in beweging is, niet in rust, kan je ook nog de oerknal of whatever als 'grote beweger' zien.

Het feit is dat Aristoteles in staat was een benadering van een definitie voor God heeft kunnen achterhalen met zijn logica. Overigens voor je weer een verkeerd idee krijgt, hij zinde elk griekse filosoof ongelogisch dat er recursica mag optreden in een redenering. Dus onlogisch in deze theorie zou zijn: 'een beweegende beweger', immers Grieken gingen ervan uit dat alles beperkt is. En dat is zo, dus er zal altijd een beginpunt bij iets moeten zijn (de Big Bang bijvoorbeeld) en ook een eind. Vandaar dat er volgens Aristoteles een 'onbewogen beweger' moet zijn.
Het is op zich een leuke redenering (ik kende m nog niet), maar ook achterhaald.  Geen disrespect voor Aristoteles, maar het was nu eenmaal 200 jaar geleden.  Ondertussen weten we dat een beweger kan bewegen, hoewel het niet altijd zo lijkt als beweger en beweegd object een andere koers varen, lang leve de relativiteit en zo (en ik draai even in de knoop in de redenering).

Doei (salaam)! Kim








-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 03 januari 2005 om 17:18

In eerste instantie geplaatst door Anne



Dus voor alle duidelijkheid, volgens evolutionisten:

Is een chimpansee een aap? Ja, dat is hij.
Is de gorilla een aap? Ja, dat is hij.
Is de orang oetang een aap? Ja, dat is hij.
Was de voorouder van de gorilla en de chimpansee, die leefde nadat hij afsplitste van de orang oetang een aap?
Ja, dat was een aap, want alle kenmerken die gorilla�s en chimpansees gemeenschappelijk hebben, hebben in die voorouders gezeten. Die zaten ook al in de voorouders met de orang oetang. En het zijn juist die (gemeenschappelijke) kenmerken die ons ertoe brengen hen de benaming �aap� te geven.
Was de voorouder van de chimpansee en de mens een aap? Ja, dat was dan ook een aap.

Daarmee kan je ook "bewijzen" dat de mens en de dino allebei tanden, longen en dijbenen etc hebben, en dientengevolge beiden apen zijn



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 05:27

In eerste instantie geplaatst door Anne

Je doelt dus op het groter worden van het genoom van een organisme. De evolutieleer weet niet en verklaart niet of het groter, kleiner danwel gelijk is gebleven.


Maar is het dan niet nodig voor de evolutietheorie om te werken, dat dit steeds groter wordt? Er was eerst toch alleen maar de informatie van een ��ncellig individuutje en nu alle informatie van alle individuen? (Bedankt voor die kloppende termen, zo sta ik volgende keer in de discussie wat minder voor l**)

Je staat niet voor l**. Je discussieert waardig en staat open voor wereldbeelden zoals ik dat ook sta voor jouw wereldbeeld. Dat is iets wat ik hierboven niet kan lezen. Hulde daarvoor.

De evolutie heeft variatie niet nodig om te overleven, mits de omstandigheden waar een organisme zich in bevindt gelijk blijft. Veranderen de omstandigheden en heeft dat nadelige gevolgen voor het organisme of voor een hele soort dan moeten soorten zich aanpassen en dat gebeurt door middel van de variatie. Om te overleven in veranderende omstandigheden is variatie nodig.  


Dit is een leuke inductieve redenering die ik natuurlijk al weerlegd heb door het te falsificeren. Er kwam namelijk wel een verandering in een bacterie die ineens nylon kon verteren waarbij hij dat eerst niet kon. Dit vond plaats door een frame-shift-mutatie. Je moet dit niet blijven herhalen, want dit is dus al weerlegd.


Ik heb toen gevraagd of je zeker wist dat dit niet door het uitvallen van genen kwam. Misschien heb je je informatie wel van datzelfde soort wetenschappers die zo makkelijk hun aannames publiceren als 'bewezen'. :S Door dat krantenartikel is mijn vertrouwen in die lui drastisch achteruit gegaan snap je? Je hebt gelijk: het weerlegt de evolutietheorie natuurlijk niet, dat weet ik. Ik vraag me af of dit ooit wel mogelijk is.

De frame-shift-mutatie zorgt er mijns inziens voor dat een bepaald stukje DNA wel coderend wordt. Er zijn ook frame-shift mutaties die zorgen voor een negatieve eigenschap waar ik zojuist een link naartoe vond. Het kan beide kanten op. Een nieuwe eigenschap ontstaan meestal door een 'positieve' frame-shift mutatie. Is het anders dan hoor ik dat graag.


Ik vind het hartstikke goed van je dat je daar niet in mee gaat, maar hoe wil jij deze verrijking van informatie, zoals je het zo graag noemt, dan noemen?


Ehm... ik doop het tot: 'Informatie door ontbreken van werkende gen'. Vergelijk het met de 0 uit het binaire stelsel. Nee wacht... dat klopt misschien niet helemaal... ik hoop dat je ziet wat ik bedoel.
[/quote]

Wanneer dat leidt tot een nieuwe eigenschap dan levert dat geen probleem op voor de evolutieleer. De degeneratietheorie had enkel een poot om op te staan wanneer elke mutatie negatief uitviel en eigenschappen liet uitvallen en er geen liet ontstaan. Dit gebeurt niet, dus kan evolutie plaatsvinden.



Geplaatst door: Bilal
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 06:14

Selamaleykum wa rahmatulah wa barakatuh,

Ik zal het eens proberen met voorbeelden.

Stel je hebt twee complexe computerprogramma's, het twee totaal verschillende computerprogramma's. Het is onmogelijk om deze twee complexe computerprogramma's samen te voegen om er 1 totaal andere programma van te maken. probeer je dit wel dan stort alles in. De wetenschap heeft zo vaak proberen te bewijzen dat dit wel kan zonder enige succes. Een koe kreeg bijv. twee poten extra aan zn buik. Ook heeft de wetenschap geprobeerd om iets levend uit niets te krijgen. Ook hier zijn ze niet in geslaagd. De wetenschap gaat nog steeds verder met onderzoeken maar vele zijn erachter gekomen dat alles wat om je heen is en wat in jezelf is geschapen is en niet is geevolueert. Als bv een vis de zogenaamde voorouder is wat vervolgens geevolueert zou zijn naar een leeuw of een aap dan zou je daar fosielen van aan moeten treffen in de aarde die bewijzen brengen van die veranderingen. Dit is nooit gevonden. Alles is ontstaan uit het niets, (net als het heelal) en niets kan niet uit zichzelf denken. Daar moet een glorieuze Maker achter zitten. Een prachtig schilderij kan zichzelf niet geschilderd hebben. Moge Allah (s.a.w.) zoveel mogelijk harten openen voor deze prachtige waarheid. 

Selam,

Bilal

 



Geplaatst door: Abdulkadir
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 06:22
Salaam Beste Kimmie,

Die anti-wetenschafsfeer in orthodoxe christendom of wordt jou gesuggereerd door de media. Weet wat je leest en alstublieft komt niet aan met vage redeneren die dus erg algemeen lijken, maar helemaal niet toepasselijk zijn op de Islam.

Geloof me, er zijn wetenschappers die van atheist tot agnost worden alleen al met het kennis die zij hebben vergaart. Kijk, dat veel wetenschappers al atheist zijn wijst al op logisch of correct denken, dat ze weer terugvallen op theisme is toch iets wat alleen zij kunnen verwoorden. Immers zij hebben die kennis om tot een theist te kunnen komen.

Nup, de halveringstijd van H2O is next to infinity. Hoe lichter een atoom des te langer is zijn halveringstijd (vergelijk maar met uranium). Elektrolyse in de atmosfeer gebeurt alleen met stifstof (N2) voor zover ik weet. Maar ik ga hier maar op onderzoek.

Dat wij allen sterven is iets almachtigs want niemand heeft het kunnen navertellen. Geen enkel wetenschap kan hierover worden gedaan. Mensen zijn gedwongen ooit 'magere hein' of Islamietische gezegt de engels des doods te ontmoeten. Niemand kan er aan ontsnappen.

Hmm, bij die relativiteits knoopje heb je jezelf alleen maar. Ik heb het over de 'onbewogen' beweger. Deze beweegt dus niet, maar brengt bewegingen voort bij andere objecten (manipuleert andere objecten). Je probeert God, de 'onbewogen' beweger, relatief verklaren, maar een 'onbewogen' beweger moet absoluut zijn. Die relativiteit geld alleen voor objecten die bewegen, maar de 'onbewogen' beweger beweegt niet (zichzelf, maar beweegt anderen). Want als jij suggereert dat de 'onbewogen' beweger zelf beweegt dan zou je recursica krijgen: er bestaan dan alleen bewegende bewegers die bewegende beweger teweeg brengen, wat dus niet opgaat voor die theorie. Achterhaald is het nog niet, want als je toch relativiteit wilt zien heb je uiteindelijk (na alle relatieve vervolgen) nog steeds (minimaal) 1 absolute object nodig (om voor een relatievering te kunnen zorgen).
Misschien begrijp ik jou redenering niet of begrijp jij de theorie van Aristoteles niet helemaal.

Maar ik ben ook een mens, maak fouten. Je mag mij best wel aanspreken op mijn fouten. Aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 06:42
Je staat niet voor l**. Je discussieert waardig en staat open voor wereldbeelden zoals ik dat ook sta voor jouw wereldbeeld. Dat is iets wat ik hierboven niet kan lezen. Hulde daarvoor.


Dank. Maar het komt minder intelligent over als iemand de termen niet weet. "Da's weer zo'n creationist die geen verstand van zaken heeft". "Net als die Peter!"

De evolutie heeft variatie niet nodig om te overleven, mits de omstandigheden waar een organisme zich in bevindt gelijk blijft. Veranderen de omstandigheden en heeft dat nadelige gevolgen voor het organisme of voor een hele soort dan moeten soorten zich aanpassen en dat gebeurt door middel van de variatie. Om te overleven�in veranderende omstandigheden is variatie nodig.��


Dat was in het begin toch anders? Toen moest het DNA ontwikkelen, dus er was steeds mutatie nodig om het op te bouwen. En wel mutaties die nuttig waren, anders flopte het organisme weer.

Als je een gedeelte van de populatie neemt, en die zet je apart, dan krijg je toch op den duur te maken met inteelt? De populatie heeft dan nieuwe genen nodig, anders gaat het langzaam mis (zoals met de cheetah). Als je nu de hele populatie van al het leven op aarde bekijkt vroeger (dus die was nog aardig klein) dan heeft die op den duur toch ook nieuwe genen nodig (door mutatie) of niet?
Het is een feit dat er nu veel variatie van leven is. Als je er volgens de evolutietheorie van uit gaat dat deze terug te brengen is op ��n cel, neem je aan dat er in die tussentijd enorm veel mutatie is geweest (over hele lange tijd). Dat bedoel ik met: volgens de evolutietheorie is er verrijking van genetische informatie geweest.

De frame-shift-mutatie zorgt er mijns inziens voor dat een bepaald stukje DNA wel coderend wordt. Er zijn ook frame-shift mutaties die zorgen voor een negatieve eigenschap waar ik zojuist een link naartoe vond. Het kan beide kanten op. Een nieuwe eigenschap ontstaan meestal door een 'positieve' frame-shift mutatie. Is het anders dan hoor ik dat graag.


Ik weet het niet. Hoe onderscheiden ze positieve frame-shift van negatieve? Die hebben namelijk allebei uitwerking. Ik ben bang dat men weer te snel conclusies trekt, zo van: "het heeft uitwerking dus er is nieuw werkend genetisch materiaal bijgekomen." Kunnen ze eigenlijk alle genen van de bacterie langs gaan om te kijken of er een nieuw werkend gen bij is?

Wanneer dat leidt tot een nieuwe eigenschap dan levert dat geen probleem op voor de evolutieleer. De degeneratietheorie had enkel een poot om op te staan wanneer elke mutatie negatief uitviel en eigenschappen liet uitvallen en er geen liet ontstaan. Dit gebeurt niet, dus kan evolutie plaatsvinden.


Hmm volgens mij is dat wel het enige wat tot nu toe waargenomen is. Maar dat betekenen nog niet dat macro-evolutie niet kan plaatsvinden. Ik vind het er persoonlijk wel onwaarschijnlijker op worden. Net als die 'missing links', het is geen bewijs tegen de evolutietheorie, maar het wordt er wel onwaarschijnlijker op.

-------------


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 06:59

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir



Hmm, bij die relativiteits knoopje heb je jezelf alleen maar. Ik heb het over de 'onbewogen' beweger. Deze beweegt dus niet, maar brengt bewegingen voort bij andere objecten (manipuleert andere objecten). Je probeert God, de 'onbewogen' beweger, relatief verklaren, maar een 'onbewogen' beweger moet absoluut zijn. Die relativiteit geld alleen voor objecten die bewegen, maar de 'onbewogen' beweger beweegt niet (zichzelf, maar beweegt anderen). Want als jij suggereert dat de 'onbewogen' beweger zelf beweegt dan zou je recursica krijgen: er bestaan dan alleen bewegende bewegers die bewegende beweger teweeg brengen, wat dus niet opgaat voor die theorie. Achterhaald is het nog niet, want als je toch relativiteit wilt zien heb je uiteindelijk (na alle relatieve vervolgen) nog steeds (minimaal) 1 absolute object nodig (om voor een relatievering te kunnen zorgen).
Misschien begrijp ik jou redenering niet of begrijp jij de theorie van Aristoteles niet helemaal.

Hai!
Wat ik bedoelde was, doordat de natuurlijke toestand van een lichaam in beweging is, heb je geen eerste beweger nodig, die de rest in beweging zette, zodat die anderen weer konden laten bewegen.  Ik geraak gewoon een beetje in de knoei met al die bewegers, bewegenden, dingen die bewogen worden, etc  Zeker als ik er een samenhangende tekst van moet maken.  Op de rest reageer ik straks, nu even winkelen

Doei Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Boraq
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 08:10
wie ontwijkt er hier de vragen ?

jij hebt nog niet gezegd hoe een sidderaal tot zijn elektrische krachten komt !

en als je de toevalligheidsleer de vorkeur geeft, is het toch niet gek dat het door een bliksem heel toevallig de sidderaal zijn kracht heeft gegeven, toen het beest heel toevallig naar het wateroppervlak kwam   ...en jij ontkent u eigen theorie , want jij weet dat het gek is !

(toevalligheid nummer 13.513.789 )


hahaha

zonder twijfel is Allah De Schepper


Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 09:13

In eerste instantie geplaatst door Bilal

Stel je hebt twee complexe computerprogramma's, het twee totaal verschillende computerprogramma's. Het is onmogelijk om deze twee complexe computerprogramma's samen te voegen om er 1 totaal andere programma van te maken. probeer je dit wel dan stort alles in. De wetenschap heeft zo vaak proberen te bewijzen dat dit wel kan zonder enige succes. Een koe kreeg bijv. twee poten extra aan zn buik. Ook heeft de wetenschap geprobeerd om iets levend uit niets te krijgen. Ook hier zijn ze niet in geslaagd.

Het is natuurlijk allemaal vaag wat jij hier bedoelt. Ten eerste is niet duidelijk wat jij bedoelt met leven. Het is natuurlijk niet zo dat er uit enkel moleculen een muis gevormd wordt of een zebra. Diegene die denkt dat dit het geval zou moeten kunnen zijn, houdt zichzelf voor de gek.

 De wetenschap gaat nog steeds verder met onderzoeken maar vele zijn erachter gekomen dat alles wat om je heen is en wat in jezelf is geschapen is en niet is geevolueert. Als bv een vis de zogenaamde voorouder is wat vervolgens geevolueert zou zijn naar een leeuw of een aap dan zou je daar fosielen van aan moeten treffen in de aarde die bewijzen brengen van die veranderingen. Dit is nooit gevonden.

Het zou natuurlijk waar zijn wanneer het grootste paradigma binnen de wetenschap de creatie-wetenschap is, maar dat is ze niet. Alles wat jij hier boven beweert zou dus voort moeten komen hieruit, maar dat is dus niet het geval. Het grootste paradigma is nog steeds de evolutieleer.

Over die fossielen. Dat heb ik al in een reactie naar Anne uitgelegd. Er zijn vele fossielen gevonden die een bepaalde lijn van organisme naar organisme mogelijk maken. Dat niet alle fossielen gevonden worden komt doordat niet elk organisme een fossiel wordt. Daar zijn bepaalde omstandigheden voor nodig die niet overal aanwezig zijn.

 Alles is ontstaan uit het niets, (net als het heelal) en niets kan niet uit zichzelf denken. Daar moet een glorieuze Maker achter zitten. Een prachtig schilderij kan zichzelf niet geschilderd hebben. Moge Allah (s.a.w.) zoveel mogelijk harten openen voor deze prachtige waarheid.

Het bekende horlogemakersargument. Dit is al weerlegd. Volgens deze redenering is alles dat complex is geschapen door een Maker met een hoofdletter, dus niet de mens. Deze pc is geschapen door de maker, terwijl ik bijna zeker weet dat een mens dit geschapen heeft. DNA is bijzonder complex en is volgens jouw redenering geschapen door de maker, maar er is bewijs dat dit niet wordt geschapen door de maker, maar door enkele mechanismen in de cel. Een discussie over waarheid wil ik ook nog wel voeren, maar niet hier. Vele wegen naar God kunnen we bij voorbaat filosofisch al verwerpen, maar dat bespreek ik dus niet hier.



Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 09:18

In eerste instantie geplaatst door Anne


Dat was in het begin toch anders? Toen moest het DNA ontwikkelen, dus er was steeds mutatie nodig om het op te bouwen. En wel mutaties die nuttig waren, anders flopte het organisme weer.

Als je een gedeelte van de populatie neemt, en die zet je apart, dan krijg je toch op den duur te maken met inteelt? De populatie heeft dan nieuwe genen nodig, anders gaat het langzaam mis (zoals met de cheetah). Als je nu de hele populatie van al het leven op aarde bekijkt vroeger (dus die was nog aardig klein) dan heeft die op den duur toch ook nieuwe genen nodig (door mutatie) of niet?
Het is een feit dat er nu veel variatie van leven is. Als je er volgens de evolutietheorie van uit gaat dat deze terug te brengen is op ��n cel, neem je aan dat er in die tussentijd enorm veel mutatie is geweest (over hele lange tijd). Dat bedoel ik met: volgens de evolutietheorie is er verrijking van genetische informatie geweest.

Zodra er een nieuwe soort bij komt levert dit enkele veranderingen in het genoom op. Per soort zal er dus wel een bepaalde verrijking van genetische informatie geweest moeten zijn, maar dat is ons niet zo moeilijk voor te stellen. Ik denk dat we nu op 1 lijn zitten wat betreft genetische verrijking.



Ik weet het niet. Hoe onderscheiden ze positieve frame-shift van negatieve? Die hebben namelijk allebei uitwerking. Ik ben bang dat men weer te snel conclusies trekt, zo van: "het heeft uitwerking dus er is nieuw werkend genetisch materiaal bijgekomen." Kunnen ze eigenlijk alle genen van de bacterie langs gaan om te kijken of er een nieuw werkend gen bij is?

Een positieve zorgt voor een aanschakeling van een gen, een negatieve van een uitschakeling. De mogelijkheid bestaat om het hele genoom van een organisme langs te gaan en dus kunnen ze ook kijken of er nieuw werkende genen zijn. Dit kan op meerdere manier.


Hmm volgens mij is dat wel het enige wat tot nu toe waargenomen is. Maar dat betekenen nog niet dat macro-evolutie niet kan plaatsvinden. Ik vind het er persoonlijk wel onwaarschijnlijker op worden. Net als die 'missing links', het is geen bewijs tegen de evolutietheorie, maar het wordt er wel onwaarschijnlijker op.

Tuurlijk, het waarschijnlijkheidsgehalte van missing links haalt de evolutietheorie iets omlaag, maar dat is niet erg belangrijk. We kunnen er immers niet veel meer aan doen. Ik heb je overigens allemaal al gezegd dat er nieuwe eigenschappen ontstaan door een positieve frame-shift-mutation. Het is dus niet het enige dat is waargenomen.



Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 09:39
Over die fossielen. Dat heb ik al in een reactie naar Anne uitgelegd. Er zijn vele fossielen gevonden die een bepaalde lijn van organisme naar organisme mogelijk maken. Dat niet alle fossielen gevonden worden komt doordat niet elk organisme een fossiel wordt. Daar zijn bepaalde omstandigheden voor nodig die niet overal aanwezig zijn.


Mwa, ik vind het geen sterke verklaring voor het net ontbreken van juist veel tussensoort-fossielen. Van duidelijk vastgestelde soorten worden talloze fossielen gevonden, echt miljoenen. Van tussensoorten hebben we een hand vol, en er is nog discussie over of dit wel echt tussensoorten zijn. Als er echt een vloeiende lijn zou zijn in ontwikkeling, is de kans dat je een fossiel van een soort vindt, net zo groot als de kans dat je een fossiel van een tussensoort vindt. De feiten laten iets anders zien. (wat niet bewijst dat de theorie onzin is) Er zijn geloof ik tegenwoordig ook andere verklaringen, zoals dat tussensoorten heel kort bestonden, en dat veranderingen zich heel snel voltrokken.

Verder een gedachte van mezelf: een omstandigheid die nodig is voor het onstaan van fossielen in steen, is onder andere een snelle bedekking. Als een organisme korte tijd in de open lucht (of zee) blijft liggen, zal het door anderen opgegeten worden of anders bederven. Toch zie ik evolutietheorie aanhangers niet veronderstellen dat de aardlagen waar fossielen inzitten, snel opgebouwd zijn. Ze gaan er volgens mij juist van uit dat aardlagen heel langzaam ontstaan, en elke aardlaag een eigen tijdperk weergeeft.

Deze tijdperken zouden erg kort moeten zijn als de aardlagen vol met fossielen zitten (of zoals je zei, er bomen recht doorheen liggen), of heb ik het nu mis? Heeft men dit wel meegerekend bij onderzoek met de C-14 methode?

De mogelijkheid bestaat om het hele genoom van een organisme langs te gaan en dus kunnen ze ook kijken of er nieuw werkende genen zijn. Dit kan op meerdere manier.


Ik las dat ze net de genoom van de kip in kaart hebben gebracht, en al eerder wat genomen van ander dieren. Dit zijn enorm veel gegevens, en ze hebben van het grootste gedeelte nog geen idee wat ze doen. Hoe kunnen ze dan concluderen dat er een nieuw werkend gen tussen zit?

Ik heb je overigens allemaal al gezegd dat er nieuwe eigenschappen ontstaan door een positieve frame-shift-mutation. Het is dus niet het enige dat is waargenomen.


Ik ontken niet dat er geen nieuwe eigenschappen ontstaan door frame-shift mutatie, maar ik vraag me af of ze kunnen aantonen dat het hier om een nieuw werkend gen gaat, of om een uitgeschakeld gen.

-------------


Geplaatst door: Boraq
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 09:43
Deze pc is geschapen door de maker, terwijl ik bijna zeker weet dat een mens dit geschapen heeft. DNA is bijzonder complex en is volgens jouw redenering geschapen door de maker, maar er is bewijs dat dit niet wordt geschapen door de maker, maar door enkele mechanismen in de cel.


kijk, een horloge is gemaakt door een horlogemaker, de stoffen die nodig zijn voor het maken van de horloge , zijn bijvoorbeeld ijzer. Di is niet gemaakt door de horlogemaker, maar ijzer is afkomstig van op de aarde ingeslagen meteoren, zoals in de koran vermeld staat

25 Voorwaar Wij zonden Onze boodschappers met duidelijke bewijzen en openbaarden hun het Boek en de Weegschaal opdat het mensdom rechtvaardig moge zijn Wij hebben ijzer nedergezonden waardoor grote strijd maar ook grote voordelen voor het mensdom ontstaan opdat Allah degenen moge onderscheiden die in het ongeziene Hem en Zijn boodschappers helpen Zeker Allah is Sterk Almachtig(Hadid (57)nederlande verklaring van de edele Koran )

neergezonden , betekent van boven naar benen sturen , zoals een meteoor van boven op de aarde , naar beneden , op de aarde valt.

ga terug naar de oorsprong in u horlogemakerstheorie en het zal zich wel uitwijzen , dan komen we terug naar het punt , voorafgaand door niets.

zonder enige twijfel is Allah De Schepper






Geplaatst door: Boraq
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 09:51
als het dan geen ijzer is , zijn het andere elementen uit de PeriodiekSysteem(tabel van mendeljev) , die onstaan zijn uit het niets, met een achterliggende Wijsheid , want zonder enige twijfel is

Allah De Schepper


Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 09:53

In eerste instantie geplaatst door Anne

Mwa, ik vind het geen sterke verklaring voor het net ontbreken van juist veel tussensoort-fossielen. Van duidelijk vastgestelde soorten worden talloze fossielen gevonden, echt miljoenen. Van tussensoorten hebben we een hand vol, en er is nog discussie over of dit wel echt tussensoorten zijn. Als er echt een vloeiende lijn zou zijn in ontwikkeling, is de kans dat je een fossiel van een soort vindt, net zo groot als de kans dat je een fossiel van een tussensoort vindt. De feiten laten iets anders zien. (wat niet bewijst dat de theorie onzin is) Er zijn geloof ik tegenwoordig ook andere verklaringen, zoals dat tussensoorten heel kort bestonden, en dat veranderingen zich heel snel voltrokken.

Het is mijns inziens wel de beste verklaring. De kans op het fossiel worden van een organisme is even groot wanneer de omstandigheden voor het fossiel worden gelijk zijn, lijkt mij. Waar komt jouw bewering over een hand vol tussensoorten vandaan? Doel je echt op de tussensoort van bijvoorbeeld reptiel naar zoogdier of van soort naar soort? 


Verder een gedachte van mezelf: een omstandigheid die nodig is voor het onstaan van fossielen in steen, is onder andere een snelle bedekking. Als een organisme korte tijd in de open lucht (of zee) blijft liggen, zal het door anderen opgegeten worden of anders bederven. Toch zie ik evolutietheorie aanhangers niet veronderstellen dat de aardlagen waar fossielen inzitten, snel opgebouwd zijn. Ze gaan er volgens mij juist van uit dat aardlagen heel langzaam ontstaan, en elke aardlaag een eigen tijdperk weergeeft.

Gehele aardlagen zijn volgens mij niet snel opgebouwd volgens de paleontologie, maar daar begeef ik mij op een vlak waar ik niet heel erg veel vanaf weet. Het is een onderdeel van geologie en dat studeer ik niet. Samenstellende delen van aardlagen die een aardlaag vormen die een bepaalde tijd vertegenwoordigd worden snel gevorm. De grote laag wordt misschien langzaam gevormd. Iets dat ik niet precies weet. Over enkele tussenvormen weet ik wel weer meer. 


Deze tijdperken zouden erg kort moeten zijn als de aardlagen vol met fossielen zitten (of zoals je zei, er bomen recht doorheen liggen), of heb ik het nu mis? Heeft men dit wel meegerekend bij onderzoek met de C-14 methode?

Dat heb ik hierboven proberen uit te leggen. Delen van aardlagen kunnen snel gevormd worden, maar de aardlaag die een tijdperk vertegenwoordigd niet. Ik zie vooralsnog niet in waarom men dit bij de C-14 methode moet meenemen. Verval is verval. Ik ga overigens binnenkort weer contact zoeken met een docent van mij van een half jaar terug. Zij is gepromoveerd op C-14. Misschien dat ik er wat interessants uit kan halen.



Geplaatst door: Hadj
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 10:14

In eerste instantie geplaatst door Love_Islam

salaam aleikum
hhahaha hier om moet ik gewoon kapotlachen soebhanAllah
ahahahha dat van een krokodil een haai wordt dat van hond kat wordt dat van
cheetah gorillah mijn complimenten voor de al nu onverklaarde theorie
verstand is alleen nodig om het als mij te zien

hahahaha of niet



Geplaatst door: Boraq
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 10:16
Wat een theorie ! Alle elementen uit het periodiek systeem zijn heeeel toevallig onstaat uit het niets !

wat een bizarre stelling

maar ik (en nog veel meer gelovigen ) weet beter, want alles is zonder twijfel geschapen door Allah , De Schepper .



hier zijn nog kunstmatig elementen terug te vinden, die de mensheid nooit had kunnen maken, zonder kennis van de andere elementen. Ze willen Gods creatie nabootsen en zichzelf een maker noemen ! Elk mens met gezond verstand weet dat dit niet mogelijk , zonder dat er quarks en andere kleinere bestanddelen bestonden . Daarbij zijn er ook nog de high-tech-apparaten, die op hun beurt gemaakt zijn uit elementen uit het PS , waarmee men de kunstmatige elementen kan evenaren.





als dit allemaal geschapen door Allah , De Schepper, is u pc, u tv soeiso geschapen door De Schepper, want Hij heeft voor de grondstoffen gezorgd


Zonder enige twijfel is Allah De Schepper


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 10:26
Waar komt jouw bewering over een hand vol tussensoorten vandaan? Doel je echt op de tussensoort van bijvoorbeeld reptiel naar zoogdier of van soort naar soort?


Goede vraag. Ik bedoel bijvoorbeeld primitieve insekten, primitieve gewervelden of overgangen tussen vissen en een voorgaande levensvorm. Of de eerste reptielen, toen de hardschalige ei zich ontwikkelde. Over de schakel van reptielen of dinosaurussen naar vogels heb ik het al gehad. Er schijnt wel wat gevonden te zijn wat kenmerken va reptielen heeft en van zoogdieren. De hedendaagse apen lijken uit het niets opgedoken te zijn. Er is ook geen fossiel wat de mens met de mensaap verbint.
Mijn punt is: er worden zo enorm veel fossielen gevonden (In Californi� liggen over een oppervlakte van 10 km� meer dan 1 miljard vissen gefossiliseerd.) maar zo weinig fossielen die antwoord geven op vragen over de lijn van evolutie. Er ontbreekt gewoon heel veel (daar is iedereen het over eens), dat ik het een beetje arrogant vind overkomen als men beweert het allemaal wel te weten. The�sten moeten naar mijn mening voor hetzelfde oppassen.

Dat van die aardlagen vind ik wel logisch klinken. Ik dacht dat als men de mogelijkheid van het snel ontstaan van aardlagen (door misschien de zondvloed?) beter onderzoekt, de C-14 methode wat kritischer bekeken zou worden.

Misschien heb ik dit mis, het lijkt me interessant om iets te horen van die docent.

Edited: Oh ik lees net je prive bericht. Ik hoop niet dat ik op iets doorgegaan ben wat je net wou uitleggen...

-------------


Geplaatst door: elroyal
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 11:09
Voor zover ik weet is er nooit een fossiel van een tussensoort ontdekt, daarom was de vondst van de archeopterix ook zo'n groot nieuws. Eindelijk dacht men een fossiel gevonden te hebben dat onomstotelijk de evolutie zou bewijzen. Helaas, men is er niet al te lang geleden achtergekomen dat het helemaal geen tussensoort was, maar slechts een uitgestorven soort. Zelfs van alle fossielen van andere 'mens' tussensoorten is het eerder de wens dat dit een tussensoort zou zijn. Er zijn vele dingen die niet kloppen met de theorie, oudere soorten hadden grotere herseninhoud dan ons maar waren dommer ? Een andere soort (cro magnon geloof ik) was in alle opzichten sterker, sneller, groter, slimmer, meer effici�nt dan ons, en is toch uitgestorven ? Het klopt van geen kanten. 


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 11:19

In eerste instantie geplaatst door Boraq

wie ontwijkt er hier de vragen ?

jij hebt nog niet gezegd hoe een sidderaal tot zijn elektrische krachten komt !

en als je de toevalligheidsleer de vorkeur geeft, is het toch niet gek dat het door een bliksem heel toevallig de sidderaal zijn kracht heeft gegeven, toen het beest heel toevallig naar het wateroppervlak kwam   ...en jij ontkent u eigen theorie , want jij weet dat het gek is !

(toevalligheid nummer 13.513.789 )


hahaha

zonder twijfel is Allah De Schepper

Eigenlijk vroeg jij of een sidderaal zijn electriciteit van bliksem krijgt, waarop ik 'nee' geantwoord heb.  Verder is het toch wel algemeen geweten dat heel wat biologische systemen met elektrische stromen werken, zonder electriciteit lag jij nu dood, bij gebrek aan een werkend zenuwstelsel. Hoe het bij een sidderaal precies komt, zou ik niet weten, maar dat wil ik best een keer bekijken.  Verder moet je beseffen dat omdat sommige dieren merkwaardige dingen kunnen, dit niet tot de conclusie 'god bestaat' lijdt... 



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 11:25

Ik las dat ze net de genoom van de kip in kaart hebben gebracht, en al eerder wat genomen van ander dieren. Dit zijn enorm veel gegevens, en ze hebben van het grootste gedeelte nog geen idee wat ze doen. Hoe kunnen ze dan concluderen dat er een nieuw werkend gen tussen zit?

Om met een bekender voorbeeld te komen, de ontwikkelde resistentie van bacterien tegen de penicilines door het aanmaken van B-lactamases.  Daarna heeft de mens clavulaanzuur (inhibeert B-lactamases) uitgevonden of B-lactamresistente antibiotica's, waarna de bacterietjes met een gemuteerd B-lactamase zijn gekomen.



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 11:33

Eigenlijk vroeg jij of een sidderaal zijn electriciteit van bliksem krijgt, waarop ik 'nee' geantwoord heb.  Verder is het toch wel algemeen geweten dat heel wat biologische systemen met elektrische stromen werken, zonder electriciteit lag jij nu dood, bij gebrek aan een werkend zenuwstelsel. Hoe het bij een sidderaal precies komt, zou ik niet weten, maar dat wil ik best een keer bekijken.  Verder moet je beseffen dat omdat sommige dieren merkwaardige dingen kunnen, dit niet tot de conclusie 'god bestaat' lijdt... 

En voila (heb was trouwens erg makkelijk te vinden, dus het verbaast me dat je het niet kon vinden):

"De sidderaal beschikt over drie elektrische organen. Dit zijn omgevormde spieren die ter verdediging of om prooi te doden schokken van een hoog voltage kunnen opwekken. Elk orgaan bestaat uit vele elektroplaatjes die elk op zich maar een klein schokje geven, maar met zijn allen goed zijn voor een spanning van vele honderden volt. Zulke schokken kunnen een kleine vis gemakkelijk doden en geven mensen een flinke schok.

Het grootste orgaan ligt aan weerskanten van de wervelkolom en wordt vooral gebruikt ter verdediging. Prooidieren worden verdoofd met het 'orgaan van Hunter' dat aan de buikzijde ligt. Met het in de staart gelegen 'orgaan van Sach' worden zwakke elektrische impulsen geproduceerd, die een elektrisch veld rondom de vis in stand houden. Bovendien kan de vis ook langzame trillingen van laag voltage opwekken om hem te helpen navigeren in schemerig water, waar ogen van weinig nut zijn."

http://www.natuurinformatie.nl/asp/page.asp?alias=nnm.faqs&view=museumkennis&id=i000236 - http://www.natuurinformatie.nl/asp/page.asp?alias=nnm.faqs&a mp;view=museumkennis&id=i000236

Gr Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 11:57
In eerste instantie geplaatst door elroyal

Het klopt van geen kanten.�


Nou dat zou ik nog niet meteen zeggen. Het klopt van sommige kanten, maar van andere niet. Sommige dingen kan je heel goed vanuit de evolutietheorie verklaren (zoals dierlijk gedrag of fysieke overeenkomsten) maar andere dingen niet. Waar slaat bijvoorbeeld instinct op? Hoe kan het dat dieren in het rampgebied van de tsunami het gevaar voelden aankomen en wegvluchtten? Het zijn onverklaarbare dingen.

Het is net als een wiskundige theorie die bepaalde dingen verklaart, maar niet de uitzonderingen op de regel.

-------------


Geplaatst door: Boraq
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 12:15
dat verklaart niets van het ontstaan van een sidderaal volgens de evolutietheorie
ik kan ook ff google naar info over dieren, maar wat zegt je evolutietheorie over het ontstaan

- en een haai kan 1 druppel bloed op kilometers afstand ruiken !wat zegt je toevalligheidstheorie hierover

- een kat graaft zijn uitwerpselen in de grond, een hond niet , wat zegt je toevalligheidstheorie hierover ?

- profeet Mohammed sallahoe allayhim wa sallam heeft gezegd dat we geen honden in huis mogen houden, katten wel ! Hij heeft gezegd dat we de zaken, die in co,ntact zijn gekomen met een hond (zijn bek) 7 x moeten wassen met zand (voor in die tijdperk) , die stelling is ook al bewezen .We mogen honden gebruiken als we er een nut aan hebben, anders laat je ze met rust.
wetenschappelijk gezien kan een hond niet transpireren, enkel hijgen , met alle basterienen die er dan vrijkomen door zijn mond ! wat zegt je theorie hierover


-een egel heeft stekels op zijn rug , wat zegt je toevalligheidstheorie hierover ? dat zijn haren verhard zijn door de jaren heen ? Waarom hebben andere dieren , die liefst zo een goed mogelijke bescherming hebben , dan geen stekels


zonder twijfel is Allah De Schepper


Geplaatst door: Bilal
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 12:33

Asalamu Aleykum wa rahmatulah wa barakatuh,

Voor alles atheisten, materialisten, darwinisten, etc.

bekijk op http://www.harunyahya.com - http://www.harunyahya.com de documentaires. Vooral die over darwin of ontstaan van het heelal. Ze worden geopend via mediaplayer. Willen jullie me laten weten wat jullie hiervan vinden? Moge Allah (s.a.w.) jullie harten openen.

selam,

Bilal

p.s. Kimmie bekijk deze docu's eens a.u.b.

 

 



Geplaatst door: Boraq
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 12:46
-een olifant kan communiceren vanop afstand door trillingen door te geven en te ontvangen met zijn poten , wat zegt je toevalligheidstheorie hierover kimmie

- een olifant heeft als enige dier in warme streken grote oren om zo toch af te koelen , wat zegt je evolutietheorie hier over kimmie

-een stinkdier heeft zijn organen waarmee hij stoffen kan afschijden die "stinken" , wat bijna geen enkele dier heeft , wat zegt je toevalliugheidstheorie hierover kimmie

-termieten zijn pokkeblind, maar toch slagen ze erin torenhoge nesten te bouwen Kimmie, wat zegt je toevalligheidstheorie hierover

-mieren leven noodzakelijk in kolonie, en kunnen 10 x hun lichaamsgewicht opheffen of meesleuren, wat zegt je toevalligheidstheorie hierover kimmie


-een kameleon kan in een mum van een tijd zijn huidskleur aanpassen aan de omgeving , wat zegt je toevalligheidstheorie hierover kimmie

het is leuk om weetjes te lezen kimmie, die iedereen op google kan vinden, maar wat zegt je theorie hierover kimmie ?

Zonder enige twijfel is Allah De Schepper


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 13:50

In eerste instantie geplaatst door Boraq

dat verklaart niets van het ontstaan van een sidderaal volgens de evolutietheorie
Nee, jij vroeg hoe het kwam dat een sidderaal dat kon, stel dan de juiste vraag.  Verder staat er wel degelijk dat het omgevormde spieren zijn (dat kan je lezen als in een vroegere levensvorm waren het spieren).
Wat betreft het ontstaan van soorten door evolutie, dat volgt gewoon de bekende regels.  Er zijn geen speciale sidderaal-regels.

ik kan ook ff google naar info over dieren, maar wat zegt je evolutietheorie over het ontstaan

- en een haai kan 1 druppel bloed op kilometers afstand ruiken !wat zegt je toevalligheidstheorie hierover

- een kat graaft zijn uitwerpselen in de grond, een hond niet , wat zegt je toevalligheidstheorie hierover ?

Ik heb geen toevalligheidstheorie.

- profeet Mohammed sallahoe allayhim wa sallam heeft gezegd dat we geen honden in huis mogen houden, katten wel ! Hij heeft gezegd dat we de zaken, die in co,ntact zijn gekomen met een hond (zijn bek) 7 x moeten wassen met zand (voor in die tijdperk) , die stelling is ook al bewezen .

Eigenlijk is hondenspeeksel best "gezond", het werkt ontsmettend door de grote hoeveelheden lysozyme.  Qua pathogeniciteit (ziekteverwekkend vermogen) ligt het ook veel lager dan bv mensenspeeksel. 

We mogen honden gebruiken als we er een nut aan hebben, anders laat je ze met rust.
wetenschappelijk gezien kan een hond niet transpireren, enkel hijgen , met alle basterienen die er dan vrijkomen door zijn mond !
Dus bij jou komen bacterien vrij uit je lichaam met je zweet?  Dan ben je vast een zeer interessant wetenschappelijk specimen, misschien een pas nieuw ontstaane soort door evolutie.


-een egel heeft stekels op zijn rug , wat zegt je toevalligheidstheorie hierover ? dat zijn haren verhard zijn door de jaren heen ? Waarom hebben andere dieren , die liefst zo een goed mogelijke bescherming hebben , dan geen stekels
Zelfde basisregels.

Groetjes Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 13:56
In eerste instantie geplaatst door Bilal

bekijk op http://www.harunyahya.com - http://www.harunyahya.com de documentaires. Vooral die over darwin of ontstaan van het heelal. Ze worden geopend via mediaplayer. Willen jullie me laten weten wat jullie hiervan vinden? Moge Allah (s.a.w.) jullie harten openen.

Dank je, ik ken ze, ik zou mijn onderzoek niet goed gedaan hebben als ik enkel de pro's zou lezen he.  Wat ik ervan vind, tja, het is eigenlijk hetzelfde als wat creationisten altijd beweren, steeds dezelfde argumenten dus.  Verder staan er op harunyahya nogal eens domme onnauwkeurigheden, bv "aorta-vene".  Terwijl de aorta net de grootste arterie is van het lichaam en dus een afvoerend bloedvat (vanaf het hart), �n dus het tegenovergestelde van een vene. 
Maar wat ik eigenlijk echt vind ontbreken, zijn de positieve argumenten.  Steeds maar weer worden pogingen gedaan om de evolutietheorie wetenschappelijk onderuit te halen, maar waar blijven de wetenschappelijke argumenten pro creatie?  Dat zou eigenlijk belangrijker moeten zijn.

Groetjes Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Bilal
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 14:09

Selam Kimmie,

De argumenten van pro creatie zitten dus in de argumenten die de evolutieleer onderuit halen. Dat is maar op 1 manier te zien en dat is wanneer Allah (s.w.a.) je hart heeft geopend. Zolang dit niet gebeurd zal je het niet kunnen zien. Ik hoop voor je dat Allah (s.w.a.) je hart zal openen. Dat hoop ik voor iedereen. Al zou ik je alle wetenschappelijke verklaring voor je neus leggen dan nog kan ik je niet laten zien. Dat is aan Allah (s.w.a.). Als er fouten in menselijk onderzoek zitten dat is dat wel te verklaren> Fouten maken is menselijk. In de prachtige Creatie vind je deze fouten niet. Ook in de Qor-aan vind je deze fouten niet. Nu zal je waarschijnlijk zeggen. Er zijn vershillen in woorden en vertaling. DIT ZIJN VERTALINGEN VAN DE BETEKENIS. Er is onderzoek naar gedaan naar de Qor-aan, er zitten in de arabische (enige juiste) versie geen verschillen. zowel de oudste als de nieuwste. Alles is gelijk. Allah heeft ook gezegd dat de Qor-aan niet zal worden veranderd en dit is ook niet gebeurd. Mope Allah (s.w.a.) mij vergeven als ik fouten heb gemaakt.

Selam,

Bilal

 

 

 



Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 15:26

In eerste instantie geplaatst door Bilal

De argumenten van pro creatie zitten dus in de argumenten die de evolutieleer onderuit halen. Dat is maar op 1 manier te zien en dat is wanneer Allah (s.w.a.) je hart heeft geopend.

Complete wetenschappelijke onjuistheid. Een theorie is niet waar, omdat deze een andere theorie ontkracht zonder positieve argumenten voor haar eigen juistheid aan te dragen. Dat is de basis van theorievorming. Kimmie heeft een punt wanneer ze jou aanspreekt op het niet geven van positieve argumentatie.



Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 15:29

In eerste instantie geplaatst door Boraq


- en een haai kan 1 druppel bloed op kilometers afstand ruiken !wat zegt je toevalligheidstheorie hierover

Die zegt dat dit ontstaan is door evolutie. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? We kunnen het precieze ontstaan niet herleiden, omdat die informatie niet bekend is doordat het niet met de tijd mee ging. In gedachten is zo'n experiment heel goed te doen. Zeker wanneer je weet hoe het ruiken tot stand komt.



Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 15:39

In eerste instantie geplaatst door Anne


Goede vraag. Ik bedoel bijvoorbeeld primitieve insekten, primitieve gewervelden of overgangen tussen vissen en een voorgaande levensvorm. Of de eerste reptielen, toen de hardschalige ei zich ontwikkelde. Over de schakel van reptielen of dinosaurussen naar vogels heb ik het al gehad. Er schijnt wel wat gevonden te zijn wat kenmerken va reptielen heeft en van zoogdieren. De hedendaagse apen lijken uit het niets opgedoken te zijn. Er is ook geen fossiel wat de mens met de mensaap verbint.

Ik heb een kort stuk over bijvoorbeeld de evolutie van de mens geschreven zoals die gangbaar is in de huidige theorieen. Ik kan je deze mailen. Er is zeer veel geschreven over bijvoorbeeld reptielen naar zoogdieren. Er is daar op volgend ook veel gevonden.


Mijn punt is: er worden zo enorm veel fossielen gevonden (In Californi� liggen over een oppervlakte van 10 km� meer dan 1 miljard vissen gefossiliseerd.) maar zo weinig fossielen die antwoord geven op vragen over de lijn van evolutie. Er ontbreekt gewoon heel veel (daar is iedereen het over eens), dat ik het een beetje arrogant vind overkomen als men beweert het allemaal wel te weten. The�sten moeten naar mijn mening voor hetzelfde oppassen.

Je moet je wel beseffen dat we te maken hebben met wetenschap en theorieen. Het is interessant om te kijken hoe theorieen tot stand komen. Daardoor lijkt het misschien alsof de wetenschap arrogant is, maar ze praat enkel vanuit een paradigma, omdat deze het best lijkt. Dat kan men van religie op wetenschappelijke basis niet zeggen.


Dat van die aardlagen vind ik wel logisch klinken. Ik dacht dat als men de mogelijkheid van het snel ontstaan van aardlagen (door misschien de zondvloed?) beter onderzoekt, de C-14 methode wat kritischer bekeken zou worden.

Het verval wordt natuurlijk niet zomaar bepaald. Daar zijn vele onderzoeken naar vooraf gegaan die allemaal tot hetzelfde leiden.



Geplaatst door: Abdulkadir
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 15:41
Salaam,

Hmmm, positieve argumenten voor creationisme?

1. Alles heeft een begin (big bang)
2. Alles heeft een eind (supernova)
3. Er zijn geldende regels op de schepping, niets kan bestaan of het hangt een duidelijke regel aan.
4. Alles heeft een redenen/doel, niets gebeurt of de doel wordt achteraf duidelijk voor de mens.
5. Alles heeft wel beperkingen/gebreken (is eindig), van halveringstijd tot DNA-beschadiging, er zijn duidelijke gebreken die perfectie stellig ontkennen (maar wel duiden dat alles beter KAN zijn, dus er een hogere macht zou zijn)

Ik denk dat dat al een paar zijn.
Ik denk dat evolutietheorie gemakkelijk verwisselt kan worden met fantasie. Als je iets in je hoofd/gedachtes kunt laten afspelen wil nog niet zeggen dat het realistisch is.

Moge Allah jullie harten openen voor de Waarheid.

Ik maak ook fouten, ik ben ook maar een mens. Jij mag mij aanspreken op mijn fouten, maar spreek mij niet aan over al het Geschapene, spreekt dan de Schepper aan. Aan deze zal ik verantwoording moeten afleggen voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)



Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 15:53

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Salaam,

Hmmm, positieve argumenten voor creationisme?

1. Alles heeft een begin (big bang)

Geen argument voor creationisme, maar enkel voor een theorie die stelt dat alles een begin heeft. Hoe kunnen wij uberhaupt weten dat alles een begin heeft?


2. Alles heeft een eind (supernova)

Geen argument voor creationisme, maar enkel voor een theorie die stelt dat alles een begin heeft. Hoe kunnen wij uberhaupt weten dat alles een begin heeft?


3. Er zijn geldende regels op de schepping, niets kan bestaan of het hangt een duidelijke regel aan.

Er zijn geldende regels op de schepping, maar er is geen bewijs voor de schepping. Voordat deze quote waarheid is, dient eerst het bewijs voor de schepping geleverd te worden. Dit komt overigens dichter bij het creationisme. 


4. Alles heeft een redenen/doel, niets gebeurt of de doel wordt achteraf duidelijk voor de mens.

Dit zou een bewijs voor creationisme moeten zijn? Dit bewijs enkel dat alles een reden of een doel heeft volgens jou. Ik twijfel daaraan.


5. Alles heeft wel beperkingen/gebreken (is eindig), van halveringstijd tot DNA-beschadiging, er zijn duidelijke gebreken die perfectie stellig ontkennen (maar wel duiden dat alles beter KAN zijn, dus er een hogere macht zou zijn)

Dit klopt logisch gezien natuurlijk van geen kant. Als perfectie ontbreekt impliceert dat nog niet dat er een hogere macht is. Dat is logisch gezien onbewijsbaar en dus onwaar, in ieder geval binnen de propositielogica.


Ik denk dat dat al een paar zijn.
Ik denk dat evolutietheorie gemakkelijk verwisselt kan worden met fantasie. Als je iets in je hoofd/gedachtes kunt laten afspelen wil nog niet zeggen dat het realistisch is.

De evolutietheorie is geen fantasie. Jij bent duidelijk niet bekend met de manier waarop theorieen worden gevormd. Ze worden niet gevormd binnen de wetenschap om een behoefte te bevredigen, maar om verschijnselen via bepaalde criteria te verklaren. Vele aspecten buiten de wetenschap zijn daar ook van belang. Evenzo geldt deze redenering overigens voor religie en daarmee zou jij je eigen standpunt genadeloos onderuit slaan.



Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 04 januari 2005 om 15:54
In eerste instantie geplaatst door IHAEM

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Salaam,

Hmmm, positieve argumenten voor creationisme?

1. Alles heeft een begin (big bang)

Geen argument voor creationisme, maar enkel voor een theorie die stelt dat alles een begin heeft. Hoe kunnen wij uberhaupt weten dat alles een begin heeft?


2. Alles heeft een eind (supernova)

Geen argument voor creationisme, maar enkel voor een theorie die stelt dat alles een eind heeft. Hoe kunnen wij uberhaupt weten dat alles een begin heeft? Overigens is een supernova geen eind.


3. Er zijn geldende regels op de schepping, niets kan bestaan of het hangt een duidelijke regel aan.

Er zijn geldende regels op de schepping, maar er is geen bewijs voor de schepping. Voordat deze quote waarheid is, dient eerst het bewijs voor de schepping geleverd te worden. Dit komt overigens dichter bij het creationisme. 


4. Alles heeft een redenen/doel, niets gebeurt of de doel wordt achteraf duidelijk voor de mens.

Dit zou een bewijs voor creationisme moeten zijn? Dit bewijs enkel dat alles een reden of een doel heeft volgens jou. Ik twijfel daaraan.


5. Alles heeft wel beperkingen/gebreken (is eindig), van halveringstijd tot DNA-beschadiging, er zijn duidelijke gebreken die perfectie stellig ontkennen (maar wel duiden dat alles beter KAN zijn, dus er een hogere macht zou zijn)

Dit klopt logisch gezien natuurlijk van geen kant. Als perfectie ontbreekt impliceert dat nog niet dat er een hogere macht is. Dat is logisch gezien onbewijsbaar en dus onwaar, in ieder geval binnen de propositielogica.


Ik denk dat dat al een paar zijn.
Ik denk dat evolutietheorie gemakkelijk verwisselt kan worden met fantasie. Als je iets in je hoofd/gedachtes kunt laten afspelen wil nog niet zeggen dat het realistisch is.

De evolutietheorie is geen fantasie. Jij bent duidelijk niet bekend met de manier waarop theorieen worden gevormd. Ze worden niet gevormd binnen de wetenschap om een behoefte te bevredigen, maar om verschijnselen via bepaalde criteria te verklaren. Vele aspecten buiten de wetenschap zijn daar ook van belang. Evenzo geldt deze redenering overigens voor religie en daarmee zou jij je eigen standpunt genadeloos onderuit slaan.



Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 01:03
Je moet je wel beseffen dat we te maken hebben met wetenschap en theorieen. Het is interessant om te kijken hoe theorieen tot stand komen. Daardoor lijkt het misschien alsof de wetenschap arrogant is, maar ze praat enkel vanuit een paradigma, omdat deze het best lijkt. Dat kan men van religie op wetenschappelijke basis niet zeggen.


Religieuzen zeggen (of horen te zeggen) dat wat zij geloven niet bewezen is omdat ze het geloven. Ik zeg niet dat het bewezen is dat de schepping heeft plaatsgevonden. Waarom zeggen evolutiotheorie-aanhangers dan wel dat het bewezen is wat zij geloven?

Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat we de mogelijkheid dat de evolutietheorie klopt, niet uit kunnen sluiten, die is wel bewezen. Maar de evolutietheorie is daardoor nog niet bewezen. (Dus: mogeljkheid wel, feit niet.) Zo zeg ik hetzelfde over de schepping.

Je moet je wel beseffen dat we te maken hebben met wetenschap en theorieen. Het is interessant om te kijken hoe theorieen tot stand komen. Daardoor lijkt het misschien alsof de wetenschap arrogant is, maar ze praat enkel vanuit een paradigma, omdat deze het best lijkt. Dat kan men van religie op wetenschappelijke basis niet zeggen.


Het probleem is dat de evolutietheorie overal wordt gedropt als zijnde 'waar' terwijl slechts het tegendeel niet bewezen is. Dat komt op mij over net als religie op jou over komt.

Het verval wordt natuurlijk niet zomaar bepaald. Daar zijn vele onderzoeken naar vooraf gegaan die allemaal tot hetzelfde leiden.


Het verval niet, inderdaad. Hoe bepaalt men eigenlijk de verhouding C-12/C-14 in de atmosfeer zoals die vroeger was?

-------------


Geplaatst door: Bilal
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 02:50

Selam Ihaem,

Wat vind jij eigenlijk van die wetenschappers (die ietsjes meet van wetenschap afweten dan jij) die zeggen dat achter hetgenen wat jij om je heen ziet en wat in jezelf is is geschapen?

Er is laatst een man naar ongveer 50 jaar achter gekomen dat dit alles is geschapen. Hij was 50jaar lang pro-atheist. Hij had er spijt van dat hij zoveel mensen had misleid. Als je wil kan ik je dat artikel wel geven. Wat vind je van zoiets?

Nogmaals ik kan je de Schepper niet laten zien, zoals jij dat wil. Ik kan je wel vragen als je verstand hebt. Jij zou waarschijnlijk zeggen dat je dat wel hebt. Als ik je vraag geef mij dat verstand eens in een zakje. Jij zou waarschijnlijk zeggen dat dat natuurlijk niet kan. Jij zou misschien kunnen zeggen dat je je verstand kunt laten zien door kennis over te brengen naar iemand anders. Als je nu om  je heen kijkt dan zie je toch ook een en al kennis.

Op deze stelling zou je misschien wel weer een "wetenschappelijk" antwoord klaar hebben maar dat maakt me niets uit, de dood komt ook voor jou eens en dan zal je je "wetenschappelijke" verklaring zien. Moge Allah je hart openen voordat je de aarde verlaat.

Selam,

Bilal



Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 03:30
In eerste instantie geplaatst door Bilal

De argumenten van pro creatie zitten dus in de argumenten die de evolutieleer onderuit halen.

Nee, natuurlijk niet, als de evolutieleer met argumenten onderuit zou gehaald worden, is dat het einde van de evolutieleer.  Dat zegt nog steeds niks over creatie. Groetjes Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 05:29

In eerste instantie geplaatst door Anne

Religieuzen zeggen (of horen te zeggen) dat wat zij geloven niet bewezen is omdat ze het geloven. Ik zeg niet dat het bewezen is dat de schepping heeft plaatsgevonden. Waarom zeggen evolutiotheorie-aanhangers dan wel dat het bewezen is wat zij geloven?

Zij moeten dan beseffen dat de evolutietheorie an sich niet te bewijzen valt. Allerlei facetten van de evolutietheorie kan men wel bewijzen en weerleggen. Dat is misschien het belangrijkste. Ik zeg ook niet (meer) dat de evolutietheorie bewezen is, maar dat het de best gangbare theorie is, omdat deze berust op een hele berg bewijsmateriaal.


Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat we de mogelijkheid dat de evolutietheorie klopt, niet uit kunnen sluiten, die is wel bewezen. Maar de evolutietheorie is daardoor nog niet bewezen. (Dus: mogeljkheid wel, feit niet.) Zo zeg ik hetzelfde over de schepping.

Daar ga je dus de fout in op wetenschappelijk gebied. De schepping heeft geen enkele argumentatieve basis. Het is redeneren van een axioma dat niet te bewijzen valt en ook niet bewezen hoeft te worden volgens velen. Dat is iets wat mis is met de scheppingsleer en waar de evolutietheorie het beter heeft.


Je moet je wel beseffen dat we te maken hebben met wetenschap en theorieen. Het is interessant om te kijken hoe theorieen tot stand komen. Daardoor lijkt het misschien alsof de wetenschap arrogant is, maar ze praat enkel vanuit een paradigma, omdat deze het best lijkt. Dat kan men van religie op wetenschappelijke basis niet zeggen.


Het probleem is dat de evolutietheorie overal wordt gedropt als zijnde 'waar' terwijl slechts het tegendeel niet bewezen is. Dat komt op mij over net als religie op jou over komt.

Dat is de basis van cultuur en wetenschap. Iets is waar of waarschijnlijk wanneer er bijzonder sterke argumenten voor zijn. Dat is dus niet het geval met religie, maar wel met de evolutieleer.


Het verval wordt natuurlijk niet zomaar bepaald. Daar zijn vele onderzoeken naar vooraf gegaan die allemaal tot hetzelfde leiden.


Het verval niet, inderdaad. Hoe bepaalt men eigenlijk de verhouding C-12/C-14 in de atmosfeer zoals die vroeger was?
[/quote]

Geen idee. Ik ben van plan om het te gaan vragen binnenkort, maar ik heb het redelijk druk.



Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 05:36

In eerste instantie geplaatst door Bilal

Wat vind jij eigenlijk van die wetenschappers (die ietsjes meet van wetenschap afweten dan jij) die zeggen dat achter hetgenen wat jij om je heen ziet en wat in jezelf is is geschapen?

In deze zin gebruik je al twee drogredenen en een van die drogredenen is een onbewezen aanname. Je speelt op de man, hetgeen ook een onbewezen aanname is en je gebruikt een autoriteitsargument dat ook een drogreden is. Wil je discussieren op een waardige manier dan moet je dit laten, want je verliest de discussie zo.

Ik weet niet wat ik van 'die' wetenschappers vindt.

Er is laatst een man naar ongveer 50 jaar achter gekomen dat dit alles is geschapen. Hij was 50jaar lang pro-atheist. Hij had er spijt van dat hij zoveel mensen had misleid. Als je wil kan ik je dat artikel wel geven. Wat vind je van zoiets?

Leuk voor die man, maar dat is geen bewijs voor het niet goed zijn van atheisme, noch van religie. Ik zie niet in wat je hier mee wilt.

Nogmaals ik kan je de Schepper niet laten zien, zoals jij dat wil. Ik kan je wel vragen als je verstand hebt. Jij zou waarschijnlijk zeggen dat je dat wel hebt. Als ik je vraag geef mij dat verstand eens in een zakje. Jij zou waarschijnlijk zeggen dat dat natuurlijk niet kan. Jij zou misschien kunnen zeggen dat je je verstand kunt laten zien door kennis over te brengen naar iemand anders. Als je nu om  je heen kijkt dan zie je toch ook een en al kennis.

Mag ik jou vragen hoe jij denkt dat wij tot kennis komen, want ik kan niet geloven dat je dit bovenstaande echt meent.

Op deze stelling zou je misschien wel weer een "wetenschappelijk" antwoord klaar hebben maar dat maakt me niets uit, de dood komt ook voor jou eens en dan zal je je "wetenschappelijke" verklaring zien. Moge Allah je hart openen voordat je de aarde verlaat.

Dat zullen we dan wel weer zien. Ik zeg altijd maar: Waarom geeft God mij mijn intelligentie, wanneer hij me later straft voor mijn domheid.



Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 06:48
Zij moeten dan beseffen dat de evolutietheorie an sich niet te bewijzen valt. Allerlei facetten van de evolutietheorie kan men wel bewijzen en weerleggen.


Men heeft bewezen dat verschillende dingen die nodig zijn voor de evolutietheorie om te werken, wel mogelijk zijn ja.

Dat is misschien het belangrijkste. Ik zeg ook niet (meer) dat de evolutietheorie bewezen is, maar dat het de best gangbare theorie is, omdat deze berust op een hele berg bewijsmateriaal.


Ah daar ben ik blij om. Als de evolutietheorie wel bewezen was, zou dat van creationisten een stelletje rare irrationele lui maken. Doordat men laat lijken alsof het al bewezen is, wordt er wel wat op ons neergekeken, en, nou, dat vind ik helemaal niet eerlijk! *pruillipje* (al moet ik zeggen dat sommige creationisten het er ook een beetje naar maken...)

Daar ga je dus de fout in op wetenschappelijk gebied. De schepping heeft geen enkele argumentatieve basis. Het is redeneren van een axioma dat niet te bewijzen valt en ook niet bewezen hoeft te worden volgens velen. Dat is iets wat mis is met de scheppingsleer en waar de evolutietheorie het beter heeft.


Er zijn op zich wel argumenten voor de schepping, maar die bewijzen niets. (Dus net als de evolutietheorie.) Het verschil is dat creationisten niet mogen doen alsof het bewezen is, omdat wij onwetenschappelijk zijn.
Ik begrijp ook niet waarom men zo moeilijk doet over het onderwijzen van creationisme op school, en niet over onderwijzen van de evolutietheorie. Er wordt die kinderen toch niet ingeprent dat creationisme waar is? maar bij de evolutietheorie is dit wel zo. Ik kom van een christelijke school, waar men al aanneemt dat je gelooft (anders hoef je niet mee te zingen tijdens de dagopening) maar toch werden beide theori�n onderwezen, zodat je van beiden wat af weet. Dat vind ik wel een goede zaak. Ik zou ook best een scriptie kunnen maken, waarbij ik ervan uitga dat de evolutietheorie klopt. Ik zou die wel beginnen met het erkennen dat dit niet bewezen is.

Iets is waar of waarschijnlijk wanneer er bijzonder sterke argumenten voor zijn.


Heej heej, de evolutietheorie was toch onderdeel van het "niet waar tot bewezen" wetenschap? Dan mogen ze de evolutietheorie niet aannemen als waar (wel als waarschijnlijk), totdat het keihard bewezen is. Of ze moeten erbij zeggen dat het hier om een niet bewezen theorie gaat, of ze moeten het geen wetenschap noemen. Maar daar waren we het gelukkig al over eens.

Geen idee. Ik ben van plan om het te gaan vragen binnenkort, maar ik heb het redelijk druk.


Is goed, doe maar rustig aan hoor. Ik zal er nu niet over doorgaan, ik ben alleen geinteresseerd.

-------------


Geplaatst door: Abdulkadir
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 07:05
Hmmm,

Nou als al die argumenten dan niet kloppen vanwege het feit dat ze allemaal te betwijfelen vallen. Nou, behoren wij allen niet tot de Schepping of bestaan wij allemaal niet?
IHAEM, als je zegt dat wij niet weten of er een begin of einde is, waarom weet jij wel dat er geen Schepping is?
Alles heeft een doel, al weet men dat niet in de wetenschap. Hoe alles inmekaar zit, de logica hoe alles gebouwt is. Nou, ik geloof dat mensen nooit instaat zullen zijn datzelfde te doen, bijvoorbeeld om een mens te scheppen uit atomen alleen en het levensvatbaar maken. Ik wacht wel.

Nou, de Quran is wetenschappelijk nog niet fout verklaart (hoeveel men dit ontkent). Wat ik probeerde te zeggen met die fantasie was dat jij had gezegd dat je evolutie (reukzintuigen van haaien) in je gedachtes kon laten afspelen. Dat vind ik gewoon onzin, als de evolutietheorie nog gebreken kent, kun je dan die vullen met gedachtes? Omdat jij denkt dat die logisch zouden zijn? Neen, ga er maar vanuit dat wetenschappers iets pas echt begrijpen als de logica naar hen komt via echte expirimenten.

Ik hoop dat ik mijn standpunt heb kunnen verduidelijken.

Ik ben ook maar een mens en maak ook fouten. Aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)


Geplaatst door: IHAEM
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 07:21

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Hmmm,

Nou als al die argumenten dan niet kloppen vanwege het feit dat ze allemaal te betwijfelen vallen. Nou, behoren wij allen niet tot de Schepping of bestaan wij allemaal niet?

Het niet bestaan van de schepping impliceert niet dat wij dan ook niet bestaan.


IHAEM, als je zegt dat wij niet weten of er een begin of einde is, waarom weet jij wel dat er geen Schepping is?

Ik hoop niet te pretenderen dat ik zeg dat er geen schepping was. Er zijn echter geen bewijzen voor die schepping en ook geen aanwijzingen. Dit reduceert de waarschijnlijkheid van de schepping tot bijna 0.


Alles heeft een doel, al weet men dat niet in de wetenschap. Hoe alles inmekaar zit, de logica hoe alles gebouwt is. Nou, ik geloof dat mensen nooit instaat zullen zijn datzelfde te doen, bijvoorbeeld om een mens te scheppen uit atomen alleen en het levensvatbaar maken. Ik wacht wel.

Als alles een doel zou hebben dan zou men dat JUIST weten in de wetenschap. Hoe alles 'gebouwd' zou zijn is geen tegenargument inzake de evolutietheorie. De Natuurlijke Selectie speelt hier zelfs voor een heel groot deel mee. Mensen hoeven overigens niet in staat te zijn om allerlei dingen te scheppen uit levenloze dingen. De natuur heeft het voor ons gedaan.


Nou, de Quran is wetenschappelijk nog niet fout verklaart (hoeveel men dit ontkent). Wat ik probeerde te zeggen met die fantasie was dat jij had gezegd dat je evolutie (reukzintuigen van haaien) in je gedachtes kon laten afspelen. Dat vind ik gewoon onzin, als de evolutietheorie nog gebreken kent, kun je dan die vullen met gedachtes? Omdat jij denkt dat die logisch zouden zijn? Neen, ga er maar vanuit dat wetenschappers iets pas echt begrijpen als de logica naar hen komt via echte expirimenten.

Je verhaal is een stuk los zand. Leg eens uit wat je bedoelt. Wanneer je het over echte experimenten hebt dan kunnen wij niet meer achterhalen, zoals ik al eerder zei, hoe het komt dat de evolutie voor het reuksysteem bij haaien heeft gezorgd. Wanneer dat wel mogelijk zou zijn dan zou of de evolutietheorie niet meer staan of juist wel staan. Wanneer wij kijken naar bijvoorbeeld Natuurlijke Selectie als verschijnsel dan zien wij dat dit plaats vindt. Op die manier is een reukzintuig van een haai ook goed te verklaren. Via inductie kunnen wij er op komen dat eigenschappen zo ontstaan of weggeselecteerd worden. De problemen met inductie doen er even niet toe, omdat dit ons de best mogelijke theorie oplevert.



Geplaatst door: Abdulkadir
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 07:58
Salaam Beste IHAEM,

Zijn wij dan niet de Schepping, de geschapene? Bestaan wij dan niet? Kunnen wij mensen andere mensen schapen met wetenschap(ppelijke kennis)?

De evolutietheorie verklaart micro-evolutie, maar waarom spreekt men steeds over een missing link?
Kijk over het feit dat ongunstige genetica kan zorgen voor een selectie kan ik me wel in vinden. Maar heeft dit te maken met het onstaan van de eerste organismen? Is de eerste organisme geselecteerd (door zijn/haar anorganische omgeving)? Nee dus, misschien in de toekomst zal de wetenschap in staat zijn dit uit te leggen. Maar dan heb je nog steeds de vraag: "Waarom zijn die eerste organisme onstaan?" Alleen, omdat de omgeving 'gunstig' was? Omdat er aminozuren onstonden? Maar hoe is dat nou mogelijk zonder enig inbreng (van iemand)?

Nou, zo denk ik er nu eenmaal over.

Ik ben ook maar een mens en maak ook fouten. Aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 08:28

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Maar dan heb je nog steeds de vraag: "Waarom zijn die eerste organisme onstaan?"

Waarom moet er daarvoor een waarom zijn? Gr Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Abdulkadir
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 08:53
Waarom vragen ongelovigen, waarom god zou bestaan?



Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 09:51

Waarom is een goeie vraag, indien er een intentie of bedoeling is.  Ik persoonlijk vraag me heel erg af wat bv moslims denken ivm hun god.  Maar het ontstaan van het eerste organisme in de oersoep vereist geen waarom (tenminste voor iemand die niet in een interventionele god gelooft), daar zat geen bedoeling of whatever bij, dat is gewoon gebeurd.



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Abdulkadir
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 10:12
Daar ziet men geen bedoeling bij bedoel je!
Deze wereldse bestaan lijkt zo logisch dat er geen waarom nodig 'schijnt' te zijn.

Kijk moslims geloven dat die waarom alleen Allah kennis van heeft (dus alleen Hij weet waarom Hij de Schepping heeft Geschapen). Allah zegt dat ons doel is alleen Hem te aanbidden, met alle vredige en vriendelijkheid die Hij van ons eist met alle Beproevingen die Hij ons laat doorstaan.


Geplaatst door: Boraq
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 11:02
��n van de tekenen van de laatste dag : opkomst en grote verspreding van ongeloof en ontkenning van het bestaan van God ...

voorbeeld : 100 jaar geleden bekleedde de kerk in het westen nog een belangrijk functie , nu is het de normaalste zaak dat er met een vooraanstaande religieuze leider (paus,paters en nonnen) gespot wordt.


zonder enige twijfel is Allah De Schepper, Hij leidt wie Hij wil


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 11:09

In eerste instantie geplaatst door Abdulkadir

Daar ziet men geen bedoeling bij bedoel je!
Deze wereldse bestaan lijkt zo logisch dat er geen waarom nodig 'schijnt' te zijn.

Kijk moslims geloven dat die waarom alleen Allah kennis van heeft (dus alleen Hij weet waarom Hij de Schepping heeft Geschapen). Allah zegt dat ons doel is alleen Hem te aanbidden, met alle vredige en vriendelijkheid die Hij van ons eist met alle Beproevingen die Hij ons laat doorstaan.

Ik snap dat jij dat denkt/gelooft.  Maar je vraagt aan iemand die niet in creatie gelooft, wat het waarom zou zijn van het ontstaan van het eerste organisme, terwijl het eerste deel van de zin al inhoudt dat er geen waarom is (tenminste voor mij).  Gr Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Boraq
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 11:11
www.harunyahya.com

en slotje op deze onderwerp


zonder enige twijfel is Allah De Schepper


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 11:12

In eerste instantie geplaatst door Boraq

��n van de tekenen van de laatste dag : opkomst en grote verspreding van ongeloof en ontkenning van het bestaan van God ...

voorbeeld : 100 jaar geleden bekleedde de kerk in het westen nog een belangrijk functie , nu is het de normaalste zaak dat er met een vooraanstaande religieuze leider (paus,paters en nonnen) gespot wordt.

Het zou abnormaal zijn als dat niet kon.  Met alles moet gespot en gelachen kunnen worden, alles moet kritiek kunnen krijgen.  Verder heeft vooral de kerk zelf er een handje in dat ze vele schaapjes zijn kwijtgeraakt, door bemoeizucht, kleinzieligheid, onvermogen tot het zien van de werkelijkheid, onvermogen en onwil mee te gaan met de tijd, etc... Gr Kim



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 11:13

In eerste instantie geplaatst door Boraq



en slotje op deze onderwerp

Als je de discussie niet wilt/kunt verderzetten, doe je dat maar, daarom hoeft dat voor de rest van ons niet zo te zijn.



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Bilal
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 13:25

Selamaleykum wa rahmatulah wa barakatuh,

Voor alles broeders en zusters even een reminder,

Allah (s.w.a.) heeft gezegd in de Qor-aan El kerim dat al laat Hij de hemelpoort openen voor de ongelovigen dan nog zullen ze niet geloven. Als de mensen niet willen geloven dan is onze taak alleen de duidelijke verkondiging.

Hey kimmie, Allah (s.w.a.) heeft gezegd dat Profeet Mohammed (s.a.w.) de laatste profeet was. Dat was 1400jaar geleden. In 1400jaar tijd is er nog nooit weer een profeet gekomen. Toeval. Ik denk het niet.

The Big Bang, Toeval, ik denk het niet. Als wij iets opblaasen ontstaat er chaos en geen harmonie en balans. Dit is wetenschappelijk onmogelijk. Deze discussie met darwinisten, atheisten, materialisten kan "eeuwig" doorgaan. dit zijn meestal mensen die alleen maar uit zijn op discussie om gelijk te krijgen, wat ze niet krijgen omdat ze geen goede argumenten hebben. Dit beste broeders en zusters heet hoogmoed.

En Iheam je kunt net zo lang doorgaan met deze discussie totdat je doodgaat, je zult nooit goede argumenten krijgen dat de evolutietheorie klopt. Dit gewoon omdat het de Waarheid niet is. Daar denk jij natuurlijk anders over.

Moge Allah mij en alle broeders en zusters zegenen met deze laatste woorden voor onze dood: Laa Ilaa Ha Illallah Mohammed RasoelAllah. Ik Getuig dat er geen God is dan Allah en Mohammed is de boodschapper van Allah. Amien

Selam,

Bilal

 

 

 



Geplaatst door: Abdulkadir
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 14:50
Salaam (misschien mijn laatste bericht in deze discussie)

Ik wil iedereen danken voor positieve inbreng in deze discussie, maar weet dit is wel een Islamietische website. Als je je mening hier niet kunt vinden zijn er tal van andere websites, je bent niet gedwongen hier te komen of weg te gaan.

Spot, kritiek, humor zijn allen tot een bepaald niveau nuttig voor mensen om inzicht te krijgen in situaties. Maar ik zeg tot een bepaald niveau, helaas overschrijden mensen deze niveau te vaak met disrespect van dien. Respect hoor je te houden (begrijp me niet verkeerd, respect en humor kunnen nog steeds goed samen).
Moslims hangen het geloof Islam aan. Macro-evolutie is iets dat wij als onmogelijk zien, immers de Schepper heeft voor alles gezorgt, het is niet zomaar inmekaar gevallen. Het is zo en het zal altijd zo zijn dat men oneens zal blijven op deze onderwerp als men met een geheel andere standpunt begint. Vandaar dat God in de Quran zegt:

"Iedereen heeft een richting, waarheen hij zich wendt, wedijvert daarom met elkander in goede werken. Waar gij ook zijt, Allah zal u allen tezamen brengen. Voorzeker, Allah heeft macht over alle dingen."(2:148)

Nutteloze discussies (discussies zonder baat) zijn voor moslims verboden en anders ten strengste ontraden. Bovendien kan men in deze discussie een verkeerd beeld geven van de Islam (iets wat ook verboden is), immers ik ga ervan uit dat niemand hier echt een moslimgeleerde is. Het is niet erg om een praatje te doen om mekaar beter te leren kennen of een foutje glad te strijken. Maar evolutietheorie is iets heel anders (van een heel ander kaliber). Ik weet dat ook voor moslims een discussie inzicht kan geven, maar ik weet netzogoed dat de situatie helemaal niet verandert.
Als men gelooft dat dingen op toeval zijn gebaseerd, nou doe je best maar. Maar weet dat moslims daar toch niet in geloven, wat ook men erbij haalt. God heeft de Waarheid geopenbaart en de mensheid en daarin zitten geen fouten. Dat geloven moslims en tot nu toe zijn er geen fouten in de Quran en spreekt de Quran de wetenschap niet tegen. Moslim horen niet te twijfelen over hun geloof en doet met ook niet. Ik kan hier zoveel meer bij schrijven, maar ik ben geen moslimgeleerde die dit allemaal van buiten kent.

Ik hoop dat jullie realiseren dat wij allen mensen zijn en dat wij allen ook fouten maken. Dat wij ook verschillende meningen hebben, kunnen we alleen respecteren.

Ik ben ook maar een mens en maak ook fouten. Aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)


Geplaatst door: elice
Geplaatst op: 05 januari 2005 om 18:58
Salaam allemaal
Misschien ben ik hier een vreemde eend, maar ik denk dat de evolutieleer
en God best samen kunnen gaan. Waarom denken jullie dat het een het
ander uitsluit? Je kunt achter het creatieve proces van aanpassen en
muteren en langzaam ontstaan van nieuwe soorten toch ook de magie
van God zien? Ik zeg ook niet dat de evolutieleer per definitie juist is,
maar ik ben het met Ilhaem eens, dat er wel heel veel bewijzen zijn
gevonden om de theorie best aannemelijk te maken. De grote
discrepantie die er in het christelijke geloof ontstond tussen geloof en
wetenschap was dat het christelijke geloof (in eerste instantie)
ontdekkingen in de wetenschap die tegen het harmoniemodel ingingen
wantrouwde. Daar zou immers wel eens uit kunnen komen dat bepaalde
ideeen uit de Bijbel niet klopten. Men ging er immers van uit dat perfectie
per definitie harmonie moest betekenen. Overleving van soorten hebben
echter altijd alleen kunnen plaatsvinden door afwijken van die symmetrie,
maar wel in de buurt blijven ervan. Geen soort is links en rechts precies
helemaal gelijk, ik denk omdat hij anders zou uitsterven. In die
(minimale) verandering die er steeds nodig is in de natuur zou je
inspiratie door God kunnen zien. Hiervanuit ben ik ook een beetje tegen
op het zinnetje van Abdulkader (verder alle lof voor je "open mind" hoor)
dat "koppige" menssoorten het in de geschiedenis door Gods hand het
hebben moeten afleggen. Volgens mij bedoelde je met koppig letterlijk
teveel met hun kop bezig (verstandelijk)? Juist door die mensen hebben
we voort kunnen bestaan, door hun creatieve ontdekkingen. Koppig
betekent bij genien in geen geval starheid. Juist door "gekke" ingevingen
(Albert Einstein heeft zich zelfs afgevraagd of zijn invallen niet werden
veroorzaakt door God) kwamen zij uit impasses. Voor mij is onze hele
schepping(God als startsein) of die nou vanuit de evolutietheorie op
macro-niveau, micro-niveau of volgens een nooit te begrijpen theorie
onstaan is, een groot teken dat God creatieve wendingen in de natuur
zeer op prijs stelt. De enige soort die helemaal niet goed met imperfectie,
afwijkingen van de regel etc. om kan gaan is juist de mens. Die schijnt er
niet van te houden als er teveel variatie is binnen zijn soort en helemaal
niet individuen die teveel afwijken in hun verschijningsvorm of meningen.
De grootste bedreiging voor de mens is dat hij zijn eigen belang in deze
kosmos overschat. Zichzelf als belangrijkste schepsel blijft zien. Ik denk
dat dat zijn ondergang zal worden en niet het geweld tussen mensen. Als
mijn geloof mij iets leert is dat we een deel zijn van een groter geheel en
dat we daarin maar heel nietig zijn. Niet dat we helemaal niets
voorstellen, we zijn interessante wezens, maar het harmonie- model
hanteren met die precies goede ruimte voor verandering nastreven ? Ik
hoop dat dat ons nog eens gaat lukken.


Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 06 januari 2005 om 00:38
Hoi elice

Waarom denken jullie dat het een het
ander uitsluit? Je kunt achter het creatieve proces van aanpassen en muteren en langzaam ontstaan van nieuwe soorten toch ook de magie van God zien?


Ik denk dat je er zeker een bepaalde bovennatuurlijke kracht in kan zien, maar die is dan niet van de christelijke of islamitische god. Dat zou hem namelijk een leugenaar maken. Verder is magie iets waar we een beetje allergisch voor zijn. :) Het betekent namelijk bovennatuurlijke daden, buiten God om. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt.

De grote discrepantie die er in het christelijke geloof ontstond tussen geloof en wetenschap was dat het christelijke geloof (in eerste instantie) ontdekkingen in de wetenschap die tegen het harmoniemodel ingingen
wantrouwde.


Ja dat was zeker zo. Maar dat ligt denk ik niet alleen aan religie. Elke ontdekking die onvloed had op ons wereldbeeld stuitte wel op weerstand. Dan is die ontdekking niet meteen onwaar, de leugen sluipt er pas in als men te snelle conclusies trekt uit wat men waarneemt, en dit waarheid noemt.

Overleving van soorten hebben echter altijd alleen kunnen plaatsvinden door afwijken van die symmetrie, maar wel in de buurt blijven ervan.


In die (minimale) verandering die er steeds nodig is in de natuur zou je inspiratie door God kunnen zien.


Je zegt dat evolutie nodig is (survival of the fittest), daar ga ik in mee, maar ik geloof dat dit niet altijd zo geweest is. Ik denk dat er ooit een tijd geweest is die niet doordrenkt was van zonde, zodat er geen competitie nodig was om de fittest steeds te laten overleven. Dat alles in opperste staat van fitness was doordat God het zelf in stand hield. En dat Hij dit toen deed omdat onze relatie met Hem nog niet verbroken was.

een groot teken dat God creatieve wendingen in de natuur zeer op prijs stelt.


Selectie hoort bij de dood, en dood zie ik niet als iets creatiefs, iets moois, iets wat nodig is om het leven in stand te houden. Horen rampen zoals die vloedgolf ook bij deze creatieve wendingen? Je kunt zeggen dat dood bij de circle of life hoort enzo, maar toch heeft iedereen een ingebakken angst voor de dood. Ook niet-gelovigen hebben lef nodig om in zo'n 'haunted house' te overnachten. Geesten, zombies, alle dingen die met de dood te maken hebben, zijn eng, of je nu gelooft dat dood gevaarlijk is of niet.

De enige soort die helemaal niet goed met imperfectie, afwijkingen van de regel etc. om kan gaan is juist de mens.


Ik geloof dat de hele natuur zoals die nu is, niet zo hoort te zijn. Ik denk dat we die meegesleept hebben in ons verbreken van de relatie met God.

Ik zeg niet dat je het mis hebt, en ik begrijp je standpunt heel goed maar het is niet te combineren met het christelijk of islamitisch geloof. Bedankt in ieder geval voor je reactie, het brengt wel weer een andere kijk op de discussie.

-------------


Geplaatst door: Abou Jabir
Geplaatst op: 06 januari 2005 om 03:40

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Met alles moet gespot en gelachen kunnen worden, alles moet kritiek kunnen krijgen. 

Hoi Kimmie,

moet?... dus je zal het leuk vinden als iemand met jouw spot of uitlacht...?



-------------
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/ - http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}


Geplaatst door: Bilal
Geplaatst op: 06 januari 2005 om 03:44

Selamaleykum wa rahmatulah wa barakatuh,

Anne, jij zegt: Ik geloof dat de hele natuur zoals die nu is, niet zo hoort te zijn.   Ik denk dat we die meegesleept hebben in ons verbreken van de relatie met God. (weet jij het beter of Allah (s.w.a.)?

Hoe kun je zoiets zeggen terwijl Allah (s.w.a.) de Heerser is over de werelden. Allah (s.w.a.) maakt geen fouten. Fouten maken is iets mensenlijks.  Er is geen zaak in Zijn hele Creatie of Hij weet er van. Allah (s.w.a.) weet alles, ook wat er in de toekomst zal gebeuren, als dit niet zo was dan zou Hij (s.w.a.) geen God kunnen zijn. Allah (s.w.a.) heeft een plan en in dat plan kunnen onmogelijk fouten zitten.

Moge Allah (s.w.a.) mij vergeven voor mijn fouten.

Selam,

Bilal

 



Geplaatst door: Anne
Geplaatst op: 06 januari 2005 om 04:28
Beste Bilal, je begrijpt me verkeerd.

Ik haal mijn informatie uit de bijbel, en die zegt mij dat God de mensen aangesteld heeft over de dieren en planten. "...zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt." Toen de mensen vervoekt werden door hun keuze tegen God, werd de schepping met hen vervloekt. "...zal de grond vervloekt zijn omwille van jou! (...) Distels en doorns zal hij voortbrengen" Conclusie: dat de wereld nu vervloekt is, komt niet door God, maar door de keuze van de eerste mensen. (volgens de bijbel) Toch geen reden om pessimistisch te zijn, volgens ons heeft Jezus de vloek al op zich genomen.

Ik begrijp niet dat er nog steeds mensen zijn die denken dat wij geloven dat God alles zo gemaakt heeft zoals het nu is, en dan vragen: waarom is er zoveel ellende in de wereld? Man, het mooiste tropische eiland is nog maar slechts een afspiegeling van hoe God de wereld gemaakt heeft.

-------------


Geplaatst door: Bilal
Geplaatst op: 06 januari 2005 om 05:04

Beste Anne,

In de Qor-aan El-Kerim Surah Al-Baqara staat:

Vers 30: Toen jouw Heer tot de Engelen zei:<Ik ga op aarde een plaatsvervanger aanstellen>, zeiden zij:<Gaat U daar iemand aanstellen die er verderf brengt en bloed vergiet, terwijl wij U Lofprijzen en Uw heiligheid eren?> Hij zei:<Ik weet wat jullie niet weten.>

Vers 31: En Hij onderwees Adam alle namen. Toen legde Hij hen aan de engelen voor en zei:< Deelt Mij de namen van dezen maar mee, als jullie gelijk hebben.> Zij zeiden:<U zij geprezen! Wij weten slecht wat U ons hebt onderwezen. U bent de wetende, de wijze.>

Hieruit kun je concluderen dat Allah (s.w.a.) wist wat Hij deed, dat moet ook wel anders was Hij geen God, een Macht die boven alles staat. Alles gebeurd met zijn wil. ALLES. De slechte dingen die om ons heen gebeuren zijn allemaal testen voor ons. Moge Allah jou de kennis geven om dit te snappen.

Hij, Glorieuz en Verheven is Hij wist dat jij christen zou worden en wist dat ik moslim zou worden. Alles staat al vast vanaf het begin der tijden.

 

 

 




Druk de pagina | Sluit venster