Druk de pagina | Sluit venster

Ik ben een moslim.

Gedrukt van: Islaam.nl Forum
Categorie: Islaam in Nederland
Forum naam: Islaam en niet moslims..
Forum beschrijving: De hoge tolerantie van Islaam tegenover niet moslims... Hoe zit het met moslim worden??..
URL: http://www.islaam.nl/forum/forum_posts.asp?TID=5148
Gedrukt op: 05 mei 2024 om 20:23


Onderwerp: Ik ben een moslim.
Geplaatst door: eduard
Onderwerp: Ik ben een moslim.
Geplaatst op: 30 september 2005 om 04:57
Ik ben een moslim, ook al ben ik lid van geen kerk. Ik ben moslim, ook al houd ik geen ramadan. Ik ben moslim omdat ik mij onderwerp aan God. Het begrip Moslim (Arabisch: moeslim) betekent: Iemand die zich overgeeft (aan Allah) en van wie de religie de Islam is. De islam is een van de drie grote monotheistische wereldgodsdiensten en betekent onderwerping aan God. Ik ben moslim, ik ben christen, ik ben hindoestaan, ik ben jood, ik ben boeddhist, ik ben een volger van Lao Tse, ik ben een adept van Zarathustra, ik ben mij en ik laat me door niemand in hun eigen hokje duwen. Ik BEN het hokje. Ik onderwerp mij aan de stem in mijzelf, de stem die komt van wat mensen God plegen te noemen. Vertel mij wie doet dat niet? Dus waar vechten we nu eigenlijk om?

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton



Antwoorden:
Geplaatst door: Engeltje
Geplaatst op: 30 september 2005 om 05:30


-------------
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi


Geplaatst door: mujaheed_ila
Geplaatst op: 30 september 2005 om 09:10

ey eduard,

wat kom jij nou je rotzooi hier verspreiden? je vertelt niks anders dan een leugen, kom hier geen fitna zaaien met je gekopieerde teksten en deze moslim broeders en zusters voor de gek te houden!

eduard zei:

Ik ben een moslim, ook al ben ik lid van geen kerk. Ik ben moslim, ook al houd ik geen ramadan.vasten is een van de zuilen, en is verplicht als je hiertoe in staat bent. Ik ben moslim omdat ik mij onderwerp aan God.

Het begrip Moslim (Arabisch: moeslim) betekent: Iemand die zich overgeeft (aan Allah) en van wie de religie de Islam is.

De islam is een van de drie grote monotheistische wereldgodsdiensten en betekent onderwerping aan God.

Ik ben moslim, ik ben christen, ik ben hindoestaan, ik ben jood, ik ben boeddhist, ik ben een volger van Lao Tse, ik ben een adept van Zarathustra, ik ben mij en ik laat me door niemand in hun eigen hokje duwen. Ik BEN het hokje. Ik onderwerp mij aan de stem in mijzelf, de stem die komt van wat mensen God plegen te noemen. Vertel mij wie doet dat niet? Dus waar vechten we nu eigenlijk om?De moslim is de persoon die zich moslim noemt..in de islam gelooft en getuigt dat er geen god is dan allah swt en zijn profeet is mohammed vzmh.

moge allah swt jouw leiden op het rechte pad..


 



Geplaatst door: moslimboy212
Geplaatst op: 30 september 2005 om 09:20

hahah,waar heb je dat van gehaald?

dit is gewoon onzin.heb jij al eens gehoord van de 5 zuilen van islam?

het enige wat jij bent is een kafir en zeker geen moslim,maar inshallah zal dat veranderen.



-------------
laa ilaha illalah


Geplaatst door: taqwaa
Geplaatst op: 30 september 2005 om 09:49
juist

-------------
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������


Geplaatst door: Django
Geplaatst op: 30 september 2005 om 10:32

Selam Alleykum,

Jemig zeg, jullie weten niet of die jongen ongelovig is of niet. En waarom word er zo schamper gereageerd?, dat druist in tegen een Islamitische houding,ttsss.

Neem de tekst niet zo letterlijk, of is iedereen zo kortzichtig; ik neem aan dat een mede-mens met deze tekst bedoelt dat geloof in onze harten ontstaat,groeit en her-bergt word, de kern van het simpele geloven.

En dat is op zich wel goed verwoord. Er schuilt een bedoeling in dit stukje, erop in gaan hakken over de zuilen of de ramadan mist zijn doel.

En, degene onder mijn zusters en broeders die oprecht geloven, hoeven niet zo bang te zijn voor fitnah etc. Het geloof is inmiddels al gevestigd in ons hart, de Islam is geen zwak geloof, dat door een stukje tekst, uit het hart word verwijdert.Dus stel dan ook niet dat dit stukje 'rotzooi' een broeder of zuster van zijn pad af 'kan' helpen. 

Wa'Selam



-------------
Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 30 september 2005 om 11:05
In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

hahah,waar heb je dat van gehaald?

dit is gewoon onzin.heb jij al eens gehoord van de 5 zuilen van islam?

het enige wat jij bent is een kafir en zeker geen moslim,maar inshallah zal dat veranderen.

Maar een crimineele moslim bestaat wel he' die noem je immers gewoon broeder.Wat een onzin allemaal weer...  


Geplaatst door: Paladin
Geplaatst op: 30 september 2005 om 12:21

In eerste instantie geplaatst door Eduard


Ik onderwerp mij aan de stem in mijzelf, de stem die komt van wat mensen God plegen te noemen.


Dit is wel een interessante opmerking: Hoe weet  je of de  stem  in jezelf van  God komt.
En waarom onderwerpen aan die stem.



-------------
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl


Geplaatst door: taqwaa
Geplaatst op: 30 september 2005 om 12:49
daar gaan we weer

-------------
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������


Geplaatst door: Paladin
Geplaatst op: 30 september 2005 om 12:51

goed h� 

Soms heb ik van die vragen

 



-------------
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 30 september 2005 om 12:58
Django snapt het.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: mujaheed_ila
Geplaatst op: 30 september 2005 om 13:02

salam,

dajango k volg je nu al een paar dagen. jij bent vreemd bezig..k hou je wel op de hoogte. want k weet waar jij mee bezig bent.

salam



Geplaatst door: Paladin
Geplaatst op: 30 september 2005 om 13:02

 

Dan is het goed.

..



-------------
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl


Geplaatst door: nak4life
Geplaatst op: 30 september 2005 om 13:33
In eerste instantie geplaatst door mujaheed_ila

salam,


dajango k volg je nu al een paar dagen. jij bent vreemd bezig..k hou je wel op de hoogte. want k weet waar jij mee bezig bent.


salam



Assalaamoe alaikoem

Ken je haar dan, het is een zuster. Als ze geen maghram van je is spreek haar dan niet zo aan aub.
Zo'n vage reactie..."ik weet waar jij mee bezig bent.."

Wa alaikoem salaam


Geplaatst door: Django
Geplaatst op: 30 september 2005 om 13:39
In eerste instantie geplaatst door nak4life

In eerste instantie geplaatst door mujaheed_ila

salam,


dajango k volg je nu al een paar dagen. jij bent vreemd bezig..k hou je wel op de hoogte. want k weet waar jij mee bezig bent.


salam



Assalaamoe alaikoem

Ken je haar dan, het is een zuster. Als ze geen maghram van je is spreek haar dan niet zo aan aub.
Zo'n vage reactie..."ik weet waar jij mee bezig bent.."

Wa alaikoem salaam

Selam Alleykum,

NOU JA ZEG!!!!!,schaam je, en ik zeg niks meer over jouw reactie(spiegel hem maar,naar jezelf toe) ,maar ik ben in ieder geval blij dat iemand anders er wat over zegt, dank je wel broeder Nak4life.

Wa'Selam



-------------
Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:01
Ik denk dat Mohammed de kern van religie ervaren heeft en heeft proberen over te brengen op de mensen. Ik geloof niet dat hij voor ogen had dat een moslim of de islam aan allerlei cultuur gerelateerde regeltjes moet voldoen. Islam is het geloof dat alles wat bestaat zijn oorsprong kent in ��n bron en een moslim is de mens die zijn leven volledig in dienst stelt van die bron. Elke religie kent deze kern en in elke religie is een groot gedeelte van de 'gelovigen' helaas niet bezig met die kern maar met uiterlijk vertoon.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: pietjepuk
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:09

Beste Eduard,

Bij je eerste artikel dacht ik nog: "Goh, die Eduard heeft het goed voor elkaar".

Maar wat je nu schrijft kan echt niet.



-------------
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:15
Want?

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: Abou Jabir
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:19
Een mooie vers uit de Qur'aan: Zeg (O Mohammed tegen hen) : als jullie van Allah houden, volgt mij (Mohammed dus) dan, opdat Allah van jullie zal houden en jullie zonden zal vergeven.

-------------
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/ - http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:24
Er is een verschil tussen inhoud en vorm. Vorm is gebonden aan grenzen en cultuur bepaald. Inhoud is grenzeloos, oneindig en eeuwig.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: pietjepuk
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:25

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Want?

Je kwetst hier nu heel veel mensen.En dat mag niet.



-------------
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:26
Want?

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: pietjepuk
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:28

Begrijp je dat echt niet?

 



-------------
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:29
Nee, ik stel vragen voor de k.z.k..

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: pietjepuk
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:30
Nu word je nog erger. Hoe durf je.

-------------
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:37
Hoe durf jij te beschuldigen zonder betoog?

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: pietjepuk
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:40
Ik verkeer al langer op deze site. Macht der gewoonte geworden.

-------------
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:47
8 juli 2005. Dat niet echt lang. En het is zeker geen excuus.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: pietjepuk
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:52
Je moest eens weten hoe snel je hier degenereerd.

-------------
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:55
Jij misschien wel:

In eerste instantie geplaatst door pietjepuk

Alles is ijdelheid, geloof ook?


Is dat kwetsend voor alle gelovigen zo'n suggestieve vraag? Ben jij een religieus iemand pietjepuk?

Maar nog steeds is het geen excuus om iemand te beschuldigen zonder onderbouwing. Dat is niet netjes pietjepuk.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:58
In eerste instantie geplaatst door pietjepuk

Beste Eduard,
Bij je eerste artikel dacht ik nog: "Goh, die Eduard heeft het goed voor elkaar".
Maar wat je nu schrijft kan echt niet.


Dus als je denkt dat iemand het goed voor elkaar heeft laat je niets van jezelf horen maar als je denkt iemand op een fout te kunnen wijzen ben je van de partij?

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: DruideHerne
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 14:02
Pietje Puk,
Vind je het niet belachelijk dat jij antwoord voor de Moslims hier ?
eerlijk gezegd zou ik het heel wat interessanter vinden wat Abou Jabir bv tegen Eduard zeggen zou.
Want hoewel schijnbaar zeer verschillend in opvatting  zijn beiden zonder twijfel  oprecht in hun overtuiging.
(hierbij wil ik niet aangeven dat jij dit niet bent )





Geplaatst door: Django
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 14:13

Nou heren,kopen met spijkers slaan...........terug naar de eerste vraag of beter gezegt.... 2de reactie van Eduard..............

Waar ik wel een vraagje aan heb; je verwoord het heel mooi (kern hangt er wel),...maar....je zou hetzelfde kunnen zeggen als Abou Jabir in zijn reactie ...komt op hetzelfde neer; voor een uiteindelijk jasje kiezen, betekend nog niet dat je, je zeggenschap kwijt bent; geloof is een individuele zaak..tussen jouw en Allah (swt).

Wa'Selam



-------------
Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....


Geplaatst door: Django
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 14:20

foutje



-------------
Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....


Geplaatst door: Django
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 14:23
In eerste instantie geplaatst door Django

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik denk dat Mohammed de kern van religie ervaren heeft en heeft proberen over te brengen op de mensen. Ik geloof niet dat hij voor ogen had dat een moslim of de islam aan allerlei cultuur gerelateerde regeltjes moet voldoen.

Dat hoeft een moslim ook niet en mag ook niet....en,... Profeet Mohammed was een Profeet....(doordenkertje)

Islam is het geloof dat alles wat bestaat zijn oorsprong kent in ��n bron en een moslim is de mens die zijn leven volledig in dienst stelt van die bron. Elke religie kent deze kern en in elke religie is een groot gedeelte van de 'gelovigen' helaas niet bezig met die kern maar met uiterlijk vertoon.

Helaas gegronde kritiek, ook onze Profeet gaf meer om innerlijke daden dan uiterlijkheden, daarom niet te meer = en bijft de Islam, het ware geloof (Het laatste Boek,der Boeken,en Mohammed, de laatste Profeet der Profeten)... als voorbeeld en leiddraad; neem de Kor'aan.....niet wat andere uitspoken,...pretenderen of...suggereren.Als je sterft leg je namelijk alleen verantwoording af, voor jezelf..........  

Wa'Selam



-------------
Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....


Geplaatst door: Paladin
Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 14:29

In eerste instantie geplaatst door Pietjepuk


Je moest eens weten hoe snel je hier degenereerd.


Dit gaat veel te ver.
 
Advies; weer pietjepuk van dit forum.
Hoe sneller hoe beter.













(voor de zekerheid toch maar even)




-------------
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl


Geplaatst door: Raih�n
Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 11:21

Hoi Eduard

Ik kon het als nieuweling niet laten om niet te reageren

Jij schreef dat je moslim bent omdat de betekenis onderwerpen aan God is en dat je dus ook boedist etc bent.

Maar moslim zijn is in de eerste plaats onderwerpen aan God, maar daarnaast ook accepteren dat Mohammed (vzmh) zjin profeet is. Als je dat niet doet, ben je ook geen moslim. Wat ik wil zeggen is dat je je wel kunt onderwerpen aan "een" God, maar dan kun je volgens mij niet zeggen dat je moslim bent... of wat dan ook.

Moest het wel eerst even laten bezinken hoor

groetjes

Raih�n



Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 13:36
Maar dan is hij toch wel Islamiet? Een Bhoedist, een Christen, een Jood die
zich ten volle willen onderwerpen aan de Almachtige doen dan toch
Islam?


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 13:45

In eerste instantie geplaatst door Paladin


In eerste instantie geplaatst door Eduard


Ik onderwerp mij aan de stem in mijzelf, de stem die komt van wat mensen God plegen te noemen.


Dit is wel een interessante opmerking: Hoe weet  je of de  stem  in jezelf van  God komt.
En waarom onderwerpen aan die stem.

God zit in jezelf en is jou.



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 13:51
Of juist niet jou.


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 13:52
Pietjepuk, kan je een keer uitleggen waarom je Eduards post 'slecht' vindt?  Hij zegt toch gewoon wat hij denkt en voelt, op een respectvolle manier?  Wat kan daar verkeerd aan zijn?

-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Paladin
Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 14:13

In eerste instantie geplaatst door Kimmie


God zit in jezelf en is jou.


Hmm, klinkt wel mooi ,  Deze houden we erin


Maareh wie zit er dan in hitler, mao, pol p. , dutroux.

Worden de  bommenmakers werkeloos ?







-------------
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 14:52
Wat voor mij 'god' is/betekent, is niet perse goed of slecht, maar iets ertussenin, net zoals wij dus. 
Zelfs hitler zal ooit wel wat goeds gedaan hebben (van z'n moeder of eva braun gehouden hebben bv), hoewel het 'slechte' doorwoog


-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Paladin
Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 15:03

Wat voor mij 'god' is/betekent, is niet perse goed of slecht, maar iets ertussenin, net zoals wij dus. 

Zeg je dan eigenlijk niet,  dat je niet verder kijkt dan de cultuur/tijdgeest waar je inzit ?




-------------
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 15:51
Dat de slavin haar meester zal baren en dat de bloodvoets lopende, naakte en arme schaapherders wedstrijd ziet doen in het bouwen van hoge gebouwen.'' Wat moet ik me daar bij voorstellen?


Geplaatst door: pietjepuk
Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 16:26

Mijn gevoel voor humor schijnt niet universeel te zijn. Ik sta volledig achter de eerste tekst van Eduard.

Geen enkel geloof heeft het recht zich superieur te achten boven een ander geloof. Toch is dat wat ik hier telkens terugzie. De onwaarschijnlijke arrogantie, voortvloeiend uit....?

Pak je eigen vorm, kies je eigen geloof. Maakt geen donder uit. Uiteindelijk dien je slechts rekenschap af te leggen aan Jezelf, dus aan God.

Heel eenvoudig.

 



-------------
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 16:47

In eerste instantie geplaatst door Paladin


Wat voor mij 'god' is/betekent, is niet perse goed of slecht, maar iets ertussenin, net zoals wij dus. 

Zeg je dan eigenlijk niet,  dat je niet verder kijkt dan de cultuur/tijdgeest waar je inzit ?


Het omgekeerde, goed en slecht zijn net gebonden aan tijd en ruimte.



-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 17:14
In eerste instantie geplaatst door Ruud

Dat de slavin haar meester zal baren en dat de
bloodvoets lopende, naakte en arme schaapherders wedstrijd ziet doen in
het bouwen van hoge gebouwen.''
Wat moet ik me
daar bij voorstellen?


Die wedstrijd is al even gaande. die torenwedstrijd begint zich toe te
spitsen op het conflict tussen de Islamitische en de westerse wereld.
Daarom moesten die hele hoge torens in NY het ontgelden en is
sindsdien die toren in Quala Lumpur de hoogste. Of is ie al
voorbijgestreefd door Japan of Taiwan? In ieder geval gaan ze in Dubai,
ooit een land vcan schaapherders, een toren van 700 meter bouwen...
reken maar dat die gebouwd wordt door de slaven en verschoppelingen
van deze tijd.


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 18:05
Ik geef toe; alwetend ben ik niet, maar naast jou sla ik vast geen gek
figuur


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 03:03
In eerste instantie geplaatst door Latifah

Het is te merken dat je praat uit onwetendheid....
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

In eerste instantie geplaatst door Ruud

Dat de slavin haar meester zal baren en dat de
bloodvoets lopende, naakte en arme schaapherders wedstrijd ziet doen in
het bouwen van hoge gebouwen.''
Wat moet ik me
daar bij voorstellen?


Die wedstrijd is al even gaande. die torenwedstrijd begint zich toe te
spitsen op het conflict tussen de Islamitische en de westerse wereld.
Daarom moesten die hele hoge torens in NY het ontgelden en is
sindsdien die toren in Quala Lumpur de hoogste. Of is ie al
voorbijgestreefd door Japan of Taiwan? In ieder geval gaan ze in Dubai,
ooit een land vcan schaapherders, een toren van 700 meter bouwen...
reken maar dat die gebouwd wordt door de slaven en verschoppelingen
van deze tijd.

Leg jij me deze 2 dan eens uit...

Heeft die laatste er misschien iets mee te maken,dat bepaalde moslims liever grootere moskeen wil bouwen bv.. (Niet negatief bedoeld) Dat ze hierin dus wetijveren...

Kan het zijn dat bij de eerste voorspelling het gaat over moeder en oudste zoon,in moslim gezinnen waarbij de vader de Koran slecht intepreteerd.Dus niet volgens de juiste wijze naar de Koran leeft.

 



Geplaatst door: taqwaa
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 03:41

In eerste instantie geplaatst door Ruud

Dat de slavin haar meester zal baren en dat de bloodvoets lopende, naakte en arme schaapherders wedstrijd ziet doen in het bouwen van hoge gebouwen.'' Wat moet ik me daar bij voorstellen?

dan zal het uur aanbreken ruud het zij tekkenen van het uur.

 


Bismi Allahi Arrahmani Arrahiem,




De leider der gelovigen, Aboe Hafs �Omar ibn al Chattab (Allahs welbehagen zij met hem), heeft gezegd:
�Toen wij op een dag bij de boodschapper van Allah (Allah's zegen en vrede zij met hem) zaten, verscheen er een man voor ons, in stralend witte kleren en met gitzwarte haren, aan wie niet te merken was dat hij een lange reis afgelegd had. Niemand van ons kende hem. Hij ging voor de profeet (Allahs zegen en vrede zij met hem) zitten, met zijn knie�n tegen die van de profeet en met zijn handen op zijn dijen en zei: �O, Mohammed, vertel me wat Islam is? De profeet (Allahs zegen en vrede zij met hem) antwoordde: Islam houdt in dat je getuigt, dat er geen god is dan Allah en dat Mohammed de boodschapper van Allah is, dat je het gebed verricht, de zakat2 betaalt, tijdens de maand Ramadan3 vast en de bedevaart naar het Huis4 Verricht, als je daartoe in staat bent�.
waarop hij zegt: �U heeft juist gesproken�. Wij waren verbaasd dat hij hem eerst iets had gevraagd en daarna het antwoord bevestigde. Daarna zei hij: �Vertel mij wat iman5 is�. Hij antwoordde: �Het houdt in dat je gelooft in Allah, in Zijn engelen, in Zijn boeken, in Zijn profeten en in de Laatste Dag en dat je gelooft dat zowel het goede als het slechte voorbeschikt is�.
�U heeft juist gesproken�, zei hij en daarna: �Vertel mij wat ihsan6 is�. Hij antwoordde: �Het houdt in dat je Allah aanbidt alsof je hem ziet en als je hem niet ziet, besef dat hij jou wel ziet�. Toen zei hij: �Vertel me over het uur6�. Hij antwoordde: �Daarover weet de ondergevraagde niet meer dan de vrager�. Vervolgens zei hij: �Vertel me dan over de tekenen ervan�. Hij antwoordde: �Dat de slavin haar meester zal baren en dat je ziet dat op blote voeten lopende, naakte en behoeftige schaapherders met elkaar wedijveren in het bouwen van hoge huizen�. Hierna ging hij (de vreemdeling) weg en ik bleef daar enige tijd zitten, totdat hij (de profeet) me vroeg: �O. �Omar, weet jij wie die vragensteller was?�. Ik antwoordde: �Allah en Zijn boodschapper weten het �t beste�. �Het was Gabri�l�, zei de profeet. �Hij kwam om jullie je godsdienst te leren�.�

Overgeleverd door Moslim

 

 

Eduard en moslim moet hier in geloven ook  waarmaken.  



-------------
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:09
In eerste instantie geplaatst door taqwaa

Eduard en moslim moet hier in geloven ook� waarmaken.


Ik ben geen ritueel/dogmatisch moslim, ik ben geen moslim in vorm maar in zijn naakte essentie.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:13
In eerste instantie geplaatst door Raih�n

Hoi Eduard


Ik kon het als nieuweling niet laten om niet te reageren


Jij schreef dat je moslim bent omdat de betekenis onderwerpen aan God is en dat je dus ook boedist etc bent.


Maar moslim zijn is in de eerste plaats onderwerpen aan God, maar daarnaast ook accepteren dat Mohammed (vzmh) zjin profeet is. Als je dat niet doet, ben je ook geen moslim. Wat ik wil zeggen is dat je je wel kunt onderwerpen aan "een" God, maar dan kun je volgens mij niet zeggen dat je moslim bent... of wat dan ook.


Moest het wel eerst even laten bezinken hoor


groetjes


Raih�n



Ik weet dat Mohammed een profeet was. Ik ben het zelf ook...

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:16
In eerste instantie geplaatst door Django

<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Nou heren,kopen met spijkers slaan...........terug naar de eerste vraag of beter gezegt.... 2de reactie van Eduard..............


<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Waar ik wel een vraagje aan heb; je verwoord het heel mooi (kern hangt er wel),...maar....je zou hetzelfde kunnen zeggen als Abou Jabir in zijn reactie ...komt op hetzelfde neer; voor een uiteindelijk jasje kiezen, betekend nog niet dat je, je zeggenschap kwijt bent; geloof is een individuele zaak..tussen jouw en Allah (swt).


<FONT face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Wa'Selam



Ik snap niet wat de vraag is.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:19
In eerste instantie geplaatst door Django

In eerste instantie geplaatst door Django


In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik denk dat Mohammed de kern van religie ervaren heeft en heeft proberen over te brengen op de mensen. Ik geloof niet dat hij voor ogen had dat een moslim of de islam aan allerlei cultuur gerelateerde regeltjes moet voldoen.


Dat hoeft een moslim ook niet en mag ook niet....en,... Profeet Mohammed was een Profeet....(doordenkertje)


Islam is het geloof dat alles wat bestaat zijn oorsprong kent in ��n bron en een moslim is de mens die zijn leven volledig in dienst stelt van die bron. Elke religie kent deze kern en in elke religie is een groot gedeelte van de 'gelovigen' helaas niet bezig met die kern maar met uiterlijk vertoon.


Helaas gegronde kritiek, ook onze Profeet gaf meer om innerlijke daden dan uiterlijkheden,�daarom niet te meer = en bijft de Islam, het ware geloof (Het laatste Boek,der Boeken,en Mohammed, de laatste Profeet der Profeten)... als voorbeeld en leiddraad; neem de Kor'aan.....niet wat andere uitspoken,...pretenderen of...suggereren.Als je sterft leg je namelijk alleen verantwoording af, voor jezelf..........��



Wa'Selam



De islam is het ware geloof. De vraag is alleen wie begrijpt er nu precies wat dat dan inhoud die islam. Volgens mij is dat wat ik hier heb proberen te verwoorden; ongebonden aan ritueel of dogma een innerlijke overgave aan de stem van god die eenieder, als hij/zij dat wil, in zichzelf kan vinden.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: Paladin
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 12:23
In eerste instantie geplaatst door Kimmie



Paladin schreef:

Wat voor mij 'god' is/betekent, is niet perse goed of slecht, maar iets ertussenin, net zoals wij dus. 

Zeg je dan eigenlijk niet,  dat je niet verder kijkt dan de cultuur/tijdgeest waar je inzit ?


Het omgekeerde, goed en slecht zijn net gebonden aan tijd en ruimte.



Het moet niet gekker worden. Het gelijk dreigt mij te verlaten

Ja wat is goed en wat is slecht.
Als goed niet meer is dan waar jij je lekker bij voelt ben ik nog niet om.
Documentaire gezien waarin koppensnellers jaren/generaties lang  rustig elkaars dorpen aanvielen,  en zich daarbij prima voelden.
Er worden nog steeds vrouwen besneden uit 'goede' wil .

Heb jij argumenten dat jouw 'goed' niet gebonden is aan de cultuur/tijdgeest  ?



-------------
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 13:07
Alleen argumenten dat mijn goed er wel aan gebonden is. 
Wat mij betreft zijn 'goed' en 'kwaad' etiketjes die de mens gemaakt heeft voor bepaalde handelingen die ergens en ooit 'done' of 'not done' waren


-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 13:18
Bepaalt degene die iets gedaan wordt niet of dat goed of kwaad is?
dat met die etiketjes is wel erg mager...


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 13:29
Misschien is dat voor jou mager, maar als je s zou kijken hoe het idee van goed en kwaad evolueert en evolueerde, hoe normen en waarden veranderen met de maatschappijen, ...  zou je goed en kwaad geen 'vaste dingen' meer vinden, maar wel tijdelijke etiketjes.

-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 13:32
De mens is de maat van alle dingen, ook van goed en kwaad. Goed en kwaad zijn niet meer dan een reflectie van onze gevoelens en zijn beide onlosmakelijk met elkaar verbonden. In god's ogen zijn is het 'goed' dat goed en kwaad er zijn en bestaat de 'lading' die wij aan goed en kwaad geven niet; het zijn de beide kanten van de medaille. Dat goed of kwaad moeten strijden is een gevolg van de schepping. Het is de zondeval, letterlijke val als in muizenval, dat wij denken dat ��n van die zijden moet overwinnen. Noch goed, noch kwaad k�n �berhaupt winnen.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 13:47
In universele zin bekeken is de goed/kwaad kwestie m.i. idd heel relatief
en zelfs terug te voeren op dualisme of polariteiten. Het besef van deze
zaken is een kenmerk van de zondeval. Het is echter een principe waarop
ons denken, en daardoor alles waar we mee van doen hebben, gebaseerd
is. Eva wilde verstandig zijn en daarom koos ze voor eten van de vrucht
van kennis van goed en kwaad. sindsdien zit de mens inderdaad in de val.
Een van de dualiteiten is dood en leven... De vrucht van de boom van
puur tijdloos leven was onbereikbaar geworden.
Daarom des te opmerkelijker dat de joodse, christelijke en islamitische
basis stelling is dat God 1 is. Nix dualiteiten. Zo heeft de mens dan te
kiezen; het bestaan baseren op het dualisme van het denken met als
perspectief leven en dood. Of het bestaan te baseren op beleving van de
Ene; Goed zonder schaduwkant van kwaad en absoluut Leven zonder
perspectief van dood.


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 13:53
Dat is helemaal geen joods, christelijk of islamitisch monopolie, in alle geloven is de bron van alles ��n bron. Als je het bestaan baseert op de Ene dan baseer je het op niets zoals Siddharta het verwoordde, niet op goed, noch op kwaad, niet op leven noch op dood. Als je je leven baseert op goed zonder kwaad of leven zonder dood baseer je het leven niet op de Ene maar op ��n van zijn 'zoons'..

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 13:54
Ach, de mens heeft al gekozen en dat is verder een genetisch bepaald
gegeven; een kink in het stuurprogramma van de mens... Geen
ontsnappen aan.
En toch is het de wil van God dat we terugkeren tot de beleving van de
Ene en het besef van goed en kwaad in relatieve zin verliezen.
Maar hoe terug te keren als we in de generatieve val zitten...


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 13:57
Dat is simpel ook al lijkt het voor de meeste mensen onmogelijk. Het is geen kink, het is een logisch gevolg en iets om zich bewust van te worden.

Waarom zou het de wil van god zijn dat we het besef van goed en kwaad verliezen?

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 14:04
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

In eerste instantie geplaatst door Paladin


Wat voor mij 'god' is/betekent, is niet perse goed of slecht, maar iets ertussenin, net zoals wij dus. 

Zeg je dan eigenlijk niet,  dat je niet verder kijkt dan de cultuur/tijdgeest waar je inzit ?


Het omgekeerde, goed en slecht zijn net gebonden aan tijd en ruimte.

Bedoel u?   Zonder tijd en ruimte heeft goed en slecht geen definitie.Of bedoel je positie en verloop van tijd... ? 


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 14:09
In eerste instantie geplaatst door Eduard

Dat is helemaal geen joods, christelijk of islamitisch
monopolie, in alle geloven is de bron van alles ��n bron. Als je het
bestaan baseert op de Ene dan baseer je het op niets zoals Siddharta het
verwoordde, niet op goed, noch op kwaad, niet op leven noch op dood.
Als je je leven baseert op goed zonder kwaad of leven zonder dood
baseer je het leven niet op de Ene maar op ��n van zijn 'zoons'..


een mooie filosofische benadering waar we als simpele mensen weinig
mee kunnen. we komen dan in benoemingen als het Niets dat niet Iets is,
maar toch ook weer niet helemaal Niets... en dat zijn toch weer allemaal
redenaties van het menselijk verstand. Het intellect schiet daarom altijd
tekort.
Jezus geeft aan dat de zaken van het Koninkrijk van de Ene niet in
rationele begrippen te duiden is. Zelfs gelijkenissen halen het niet. We
kunnen pas enig besef krijgen van die werkelijkheid in het besef van de
Tegenwoordigheid van de Ene. Het offer van Jezus is echter wel de poort
tot dat besef.


Geplaatst door: islam
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 14:09
Ik zou zeggen, zonder de mens hebben ze geen definitie.

-------------
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 14:13
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Ik zou zeggen, zonder de mens hebben ze geen definitie.
Dat klopt...Maar de mens is weer afhankelijk van een tijd die loopt en een ruimte om zich in te bevinden...


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 14:15
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Dat is helemaal geen joods, christelijk of islamitisch
monopolie, in alle geloven is de bron van alles ��n bron. Als je het
bestaan baseert op de Ene dan baseer je het op niets zoals Siddharta het
verwoordde, niet op goed, noch op kwaad, niet op leven noch op dood.
Als je je leven baseert op goed zonder kwaad of leven zonder dood
baseer je het leven niet op de Ene maar op ��n van zijn 'zoons'..


een mooie filosofische benadering waar we als simpele mensen weinig
mee kunnen. we komen dan in benoemingen als het Niets dat niet Iets is,
maar toch ook weer niet helemaal Niets... en dat zijn toch weer allemaal
redenaties van het menselijk verstand. Het intellect schiet daarom altijd
tekort.
Jezus geeft aan dat de zaken van het Koninkrijk van de Ene niet in
rationele begrippen te duiden is. Zelfs gelijkenissen halen het niet. We
kunnen pas enig besef krijgen van die werkelijkheid in het besef van de
Tegenwoordigheid van de Ene. Het offer van Jezus is echter wel de poort
tot dat besef.


De vraag is echter of jij weet wat dat offer betekent want met die bewoording kunnen we als simpele mensen ook weinig (laat ik dan ook maar niet alleen voor mezelf spreken...).

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 14:16
In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Ik zou zeggen, zonder de mens hebben ze geen definitie.
Dat klopt...Maar de mens is weer afhankelijk van een tijd die loopt en een ruimte om zich in te bevinden...


De mens zijn ware zelf staat er buiten. Zijn denken en ego staan erin.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: Ruud
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 14:17
In eerste instantie geplaatst door Eduard

In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Ik zou zeggen, zonder de mens hebben ze geen definitie.
Dat klopt...Maar de mens is weer afhankelijk van een tijd die loopt en een ruimte om zich in te bevinden...


De mens zijn ware zelf staat er buiten. Zijn denken en ego staan erin.
De defenitie is idd gegroeid...De mens is er waarde aan gaan hechten.Een opvoedingsevolutie... 


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 14:25
Niet alleen materie evolueert, geest ook.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 14:36
In eerste instantie geplaatst door Eduard

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Dat is
helemaal geen joods, christelijk of islamitisch
monopolie, in alle geloven is de bron van alles ��n bron. Als je het
bestaan baseert op de Ene dan baseer je het op niets zoals Siddharta het
verwoordde, niet op goed, noch op kwaad, niet op leven noch op dood.
Als je je leven baseert op goed zonder kwaad of leven zonder dood
baseer je het leven niet op de Ene maar op ��n van zijn 'zoons'..


een mooie filosofische benadering waar we als simpele mensen weinig
mee kunnen. we komen dan in benoemingen als het Niets dat niet Iets is,
maar toch ook weer niet helemaal Niets... en dat zijn toch weer allemaal
redenaties van het menselijk verstand. Het intellect schiet daarom altijd
tekort.
Jezus geeft aan dat de zaken van het Koninkrijk van de Ene niet in
rationele begrippen te duiden is. Zelfs gelijkenissen halen het niet. We
kunnen pas enig besef krijgen van die werkelijkheid in het besef van de
Tegenwoordigheid van de Ene. Het offer van Jezus is echter wel de poort
tot dat besef.


De vraag is echter of jij weet wat dat offer betekent want met die
bewoording kunnen we als simpele mensen ook weinig (laat ik dan ook
maar niet alleen voor mezelf spreken...).


De strekking van dat offer kunnen wij als mensen maar ten dele bevatten.
Maar als we het verhaal van de zondeval nu even als een vrij exacte
parafrase zien van een werkelijkheid die boven ons verstand gaat, dan
speelde er bij de zondeval een tweevoudige catastrofe.
1. de mens ging buiten de door God aangegeven kaders, ook wel
ongehoorzaamheid en in algemene zin zonde genoemd.
2. het unieke stuurprogramma van de mens werd binair en daardoor
tamelijk fataal. Een onomkeerbaar proces.

De ramp die plaats vond zou je met oosterse termen een verstoring van
het collectief menselijk karma kunnen noemen. De oosterse wijzen zijn
het er over eens dat het menselijkerwijs praktisch onmogelijk is om dat
karma te herstellen. Zelfs als dat in individuele zin al mogelijk zou zijn
dan is dat voor het menselijk collectief uitgesloten. Karma herstel vergt
namelijk een ultieme belangeloze daad. De mens is niet in staat een daad
te verrichten waar eigenbelang totaal geen rol in speelt (dat is ook de
valkuil van de mujihadin) Dus voor dat karma herstel was iemand nodig
die die daad wel kon verrichten; iemand van goddelijke oorsprong; de
Ene.
Het evangelie laat zien dat Jezus tot de laatste snik een belangeloze daad
verrichtte en daardoor voor de collectieve mensheid het karma herstelde.
Het effect werkt echter alleen als de mens door geloof daarop
anticipeert. Zo kan de mens ook alleen maar door geloof (= geen duaal
denken) besef hebben van de Ene.
Opmerkelijk dat er na de geboorte van Jezus 3 wijzen/koningen kwamen
om Hem eer te betuigen.

Overigens vind ik het wel een ingewikkelde benadering van zaken die in
feite simpel en voor een kind evident zijn. Daarom beter gewoon maar te
geloven zoals het geschreven staat...


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 15:01
Als je het niet ingewikkeld wil maken moet je dat niet doen. Als ik je sofistische redeneringen en gekunsteld denken beschouw lijkt het me dat de simpeleheid ver te zoeken is.

Jezus IS de mens. De Jezus waar jij het over hebt is een archetype. Je zal zelf het offer moeten maken om tot de ene te komen. Zo 'simpel' is het.

Absurd om te stellen dat je maar beter gewoon (gewoon?) gelooft zoals het geschreven staat. Daar bestaat namelijk nogal wat verschil van mening over. Waarschijnlijk denk jij in al je simpelheid dat jouw persoonlijke waarheid over hoe het geschreven staat DE waarheid is. Niets is minder waar.

En daar hoef ik geen ingewikkelde redenaties voor op te stellen, noch spitsvondigheden.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 17:07
ik dacht dat je het juist wel leuk vond om een beetje "gekunsteld" te
doen. Probeerde slechts op jouw "niveau" mee te vibreren... jammer,
mislukt Toch nog maar even dat karma-verhaaltje laten bezinken.

De persoon Jezus is meer dan een archetype. De archetypes van Jezus
komen in het OT en diverse tradities voor.
Tja, DE waarheid...mijn persoonlijke waarheid is zeer betrekkelijk. Maar
de waarheid van die persoon Jezus is vrij absoluut. Interpretaties kunnen
met een zekere marge verschillen, daar is voldoende ruimte voor. Maar
hoe waar is jouw waarheid?

Er bestaat idd nogal verschil over het geschrevene (alhoewel er
tegelijkertijd in brede kringen ook consensus over bepaalde zaken
bestaat. Maar om verschillen van mening te vermijden, moeten we dan
maar niet geloven zoals het geschreven staat, of geloven zoals het niet
geschreven staat?


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 17:18
In eerste instantie geplaatst door postpentacost

ik dacht dat je het juist wel leuk vond om een beetje "gekunsteld" te
doen. Probeerde slechts op jouw "niveau" mee te vibreren...


Ik vind je hartstikke leuk.

Maar om verschillen van mening te vermijden, moeten we dan maar niet geloven zoals het geschreven staat, of geloven zoals het niet geschreven staat?


Je gelooft maar zoals je zelf wil.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: Rahil Amin
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 17:30
In eerste instantie geplaatst door Eduard

In eerste instantie geplaatst door Raih�n

Hoi Eduard


Ik kon het als nieuweling niet laten om niet te reageren


Jij schreef dat je moslim bent omdat de betekenis onderwerpen aan God is en dat je dus ook boedist etc bent.


Maar moslim zijn is in de eerste plaats onderwerpen aan God, maar daarnaast ook accepteren dat Mohammed (vzmh) zjin profeet is. Als je dat niet doet, ben je ook geen moslim. Wat ik wil zeggen is dat je je wel kunt onderwerpen aan "een" God, maar dan kun je volgens mij niet zeggen dat je moslim bent... of wat dan ook.


Moest het wel eerst even laten bezinken hoor


groetjes


Raih�n



Ik weet dat Mohammed een profeet was. Ik ben het zelf ook...
Mohamed (vzmh) was het zegel der profeten.


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 17:45
zei hij zelf


Geplaatst door: malikah
Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 17:51

''Ik onderwerp mij aan de stem in mijzelf, de stem die komt van wat mensen God plegen te noemen.''

 

beste eduard, die stem noemen wij shaitaan.



-------------


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 03:48
In eerste instantie geplaatst door malikah

''Ik onderwerp mij aan de stem in mijzelf, de stem die komt van wat mensen God plegen te noemen.''



beste eduard, die stem noemen wij shaitaan.



Beste Malikah, ik vind het erg vervelend voor je dat je psychisch niet in orde bent (je spreekt over jezelf in meervoudsvorm: wij) en dat je de duivel in jezelf hoort spreken. Ik wens je van harte beterschap!

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: taqwaa
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 04:05
malikah juist 

-------------
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������


Geplaatst door: malikah
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 04:17

Beste Malikah, ik vind het erg vervelend voor je dat je psychisch niet in orde bent (je spreekt over jezelf in meervoudsvorm: wij) en dat je de duivel in jezelf hoort spreken. Ik wens je van harte beterschap!

het is wel duidelijk dat je geen moslim bent, anders had ik je hier wel anders horen spreken.

ik praat namens de moslim, en als jij denkt dat jouw naam een moslim is, kan je hem beter veranderen is toslim, boslim of soslim.

(psygisch ben ik al getest toen ik moslim werd, helaas is er niets uitgekomen)



-------------


Geplaatst door: pietjepuk
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 04:42

Blijven doorzoeken beste Malikah,

Eduard en Postpentacost, w at de dualiteit aangaat lijkt de mens hopeloos verloren. Ik zie geen enkele mogelijkheid om te ontsnappen.

Wel een heel interessant onderwerp. Hier moeten we verder op borduren.



-------------
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 04:57
Ik kan je zeggen dat ontsnapping niet onmogelijk is pietjepuk. Ik heb alleen geen handboek of cursus voor je. Zoekt en gij zult vinden.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 04:59
In eerste instantie geplaatst door malikah

Beste Malikah, ik vind het erg vervelend voor je dat je psychisch niet in orde bent (je spreekt over jezelf in meervoudsvorm: wij) en dat je de duivel in jezelf hoort spreken. Ik wens je van harte beterschap!


het is wel duidelijk dat je geen moslim bent, anders had ik je hier wel anders horen spreken.


ik praat namens de moslim, en als jij denkt dat jouw naam een moslim is, kan je hem beter veranderen is toslim, boslim of soslim.


(psygisch ben ik al getest toen ik moslim werd, helaas is er niets uitgekomen)



Ik ben geen moslim volgens jouw standaard misschien. Dat jij je dergelijke oordelen wil aanmatigen moet jij weten. Als jij denkt te weten waar mijn innerlijke stem vandaan komt kun je je toch echt beter laten nakijken want blijkbaar meet je dan mij aan jezelf af...

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: pietjepuk
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 05:30

Beste Eduard, ik heb me verdiept in het boedhisme, heel veel mystici gelezen, veel filosofische boeken nageslagen en doorgespit (met groot genoegen) en zoek al jaren maar vind geen 'oplossing'. De enige oplossing zal daar in kunnen bestaan dat de zoektocht de oplossing in zich draagt.

Wat de dualiteit betreft stuit ik op een onoplosbaar probleem. Daar waar de mens tracht uitersten op te lossen door het tegengestelde van die uiterste als leiddraad te hanteren hij weer vervalt in een uiterste.

Anders gezegd: als we bang zijn om te vallen kunnen we alle bergen weg te halen. Daarna blijven de heuvels over. Ook die halen we weg. En uiteindelijk blijft een horizontale vlakte over die ook ophoudt te bestaan doordat we het tegengestelde (de bergen) hebben weggehaald.

Zo ook met goed en kwaad. Het zijn begrippen waar je geen vat op hebt. Wanneer we proberen het kwaad te bestrijden ondermijnen we het goeds.

Kortom, ik kom hier niet uit.



-------------
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 06:09
Mijn oor en mond staan in je dienst pietjepuk, voor wat dat waard is. De oplossing ligt in je zelf, de messias, maitreya, mahdi, of wat voor benamingen er nog meer aan gegeven mogen worden is een proces van (zelf)bewustwording. Eigenlijk is de oplossing heel simpel. Zo kinderlijk simpel dat je op dat moment de uitspraak daarover (indien gij niet wordt gelijk...) die aan Jezus wordt toegeschreven heel duidelijk wordt. Eigenlijk komt het er op neer dat je accepteert/doorziet dat de schepping reeds vervolmaakt is, dat de natuur en alles daarin precies de goddelijke wetten vertegenwoordigt en dat inderdaad alles ijdelheid is, alles wat de mens bedenkt.

Je zal ook wel eens gelezen hebben dat alle maya van het denken afkomstig is. En dat is waar. In jezelf zit de kern die weet hoe het zit. Alleen die kern realiseren is afscheid nemen van de waan van het ego.

Zoekt en je zal zeker vinden pietjepuk. Ik weet dat het zo is.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 06:34
Nee juist niet. Je snapt er niets van. Lees nog maar eens goed en kijk ook wat Django er over schrijft. Die snapt voor een goed deel (weet natuurlijk niet voor welk deel) wel wat ik bedoel.

Er is in religie, in elke religie, een kern te vinden die dezelfde is. De basis waarop religies gebouwd worden (tot een figuurlijke toren van Babel) is in wezen maar ��n basis. Dat is wat ik onder andere zeg.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: Paladin
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 06:46

Mooie verhalen 

Heb medelij met al die letters.

Mensen die god in zichzelf denken te vinden, komen ondanks het geworstel, er  niet echt uit wat goed en kwaad is.

Het evolueert;  maar de leukste vind ik : dat het 1 niet zonder het ander kan bestaan.

De 2 zijden van 1 munt.  

Denk dat deze discussie nog wel even gaat duren.

Ben benieuwd of ze het gaan redden   voor sommigen nog de toevoeging: dit leven.



-------------
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 07:06
Mensen die god buiten zichzelf denken te vinden, vinden alleen maar de illusie dat ze de persoonlijke waarheid van mensen die god in zichzelf vonden begrijpen.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: malikah
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 08:39

blijkbaar meet je dan mij aan jezelf af...

 

aaan jouw?? whaaaaaaaaahahahaaaaaa doe normaal zeg. straks  word ik nog een k4.



-------------


Geplaatst door: Amier
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 08:53

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Nee juist niet. Je snapt er niets van. Lees nog maar eens goed en kijk ook wat Django er over schrijft. Die snapt voor een goed deel (weet natuurlijk niet voor welk deel) wel wat ik bedoel.

Nee, natuurlijk weet ze niet voor welk deel. Immers, het Grote Gelijk is aan jouw kant, Eduard, die de uiterste grenzen der mysieke gewaarwording heeft ontdekt en ons met Zijn Licht komt beschijnen. En zoals elke Grote Geest, wordt je totaal miskent door iedereen, behalve door jezelf en misschien je lieve moeder die zegt: "ja schat, het is goed hoor, je hebt gelijk" omdat je nu eenmaal haar zoon bent en ze van je houdt.

Its lonely at the top, isnt it?

 



-------------
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)


Geplaatst door: pietjepuk
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 09:02

De kruisiging van Jezus is voor mij niet meer dan de dood van de kleine ik. Pure symboliek.

Er zijn momenten dat ik vanuit mijn diepste Zelf besef dat ik God ken en ben. Dan is tijdelijk de menselijke gespletenheid opgelost alsmede de dualiteit.

Maar, het zijn slechts korte momenten  (hoewel het begrip moment tijd impliceert).

Daarna val ik terug in de jungle.



-------------
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 09:25
Ah, nou dan ben je zo ver als je kan komen als mens lijkt me pietjepuk.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: eduard
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 09:27
In eerste instantie geplaatst door Amier

behalve door jezelf en misschien je lieve moeder die zegt: "ja schat, het is goed hoor, je hebt gelijk" omdat je nu eenmaal haar zoon bent en ze van je houdt.


Mijn moeder is zes jaar geleden gestorven aan kanker. Fijne opmerkingen maak jij.

-------------
http://www.praxis.sofiatopia.org/zelfkennis.htm - Gnothi Seauton


Geplaatst door: Paladin
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 09:28

Als ik Eduard goed (corrigeer me maar) snap :

In elk mens zit een kern en die kern mag je god; licht ; inzicht; bewustzijn noemen.
Tijdens deze afdaling naar je goddelijke/innerlijke kern neem je , beter is, moet je afscheid nemen van wat (reflectie van gevoelens ?)

Als je (wat dat dan ook moge zijn) die kern bereikt hebt dan is de lading van goed en kwaad verdwenen.
De prijs, de medaille bestaat altijd namelijk uit  een voor- en achterkant.

Het denken is ge�volueerd van vorm (religies gebonden aan grenzen en cultuur) naar de hierboven beschreven inhoud.


Komt dit een beetje in de buurt ?



-------------
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl


Geplaatst door: Amier
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 09:41

In eerste instantie geplaatst door Eduard

In eerste instantie geplaatst door Amier

behalve door jezelf en misschien je lieve moeder die zegt: "ja schat, het is goed hoor, je hebt gelijk" omdat je nu eenmaal haar zoon bent en ze van je houdt.


Mijn moeder is zes jaar geleden gestorven aan kanker. Fijne opmerkingen maak jij.

Het spijt me, dat wist ik niet. God hebbe haar ziel.



-------------
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)


Geplaatst door: pietjepuk
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 10:31

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ah, nou dan ben je zo ver als je kan komen als mens lijkt me pietjepuk.

Hoe bedoel je dat?



-------------
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?


Geplaatst door: postpentacost
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 18:26
Pietjepuk,
ik denk dat Eduard bedoelt dat je dan bent zover als je kunt komen als
mens die denkt dat hij God is. Dan moeten we weer even de jungle in om
te leren dat dit toch echt niet zo is.

God is God en jij en ik zijn gewoon maar mens. Wellicht met een
goddelijke vonk in ons, wellicht geschapen naar zijn beeld, wellicht zelfs
ooit oplossend in Zijn heerlijkheid, maar vooralsnog onderworpen aan
een soort dierlijke staat. Maar er is hoop. Door onze absolute
onvolkomenheid en nietigheid onder ogen te zien, Jezus' kruisiging als
een reele verzoenings-offerande te aanvaarden en God in Zijn absolute
uniciteit te erkennen en ons volledig aan Hem te onderwerpen en lief te
hebben en te aanbidden met alles dat in ons is kan het maar zo gebeuren
dat de jungle op afstand blijft.


Geplaatst door: Abd van Allah
Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 22:38
In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik denk dat Mohammed de kern van religie ervaren heeft en heeft proberen over te brengen op de mensen. Ik geloof niet dat hij voor ogen had dat een moslim of de islam aan allerlei cultuur gerelateerde regeltjes moet voldoen. Islam is het geloof dat alles wat bestaat zijn oorsprong kent in ��n bron en een moslim is de mens die zijn leven volledig in dienst stelt van die bron. Elke religie kent deze kern en in elke religie is een groot gedeelte van de 'gelovigen' helaas niet bezig met die kern maar met uiterlijk vertoon.
feit blijft dat de enige religie die benoemd is door Allah subhana wa ta'ala en de enige religie die bij Hem geaccepteerd zal worden de Islam is.



Druk de pagina | Sluit venster