Druk de pagina | Sluit venster

Een dialoog met de sjaitaan

Gedrukt van: Islaam.nl Forum
Categorie: Islaam in Nederland
Forum naam: Islaam Algemeen
Forum beschrijving: Algemene zaken over de Islaam
URL: http://www.islaam.nl/forum/forum_posts.asp?TID=5459
Gedrukt op: 18 mei 2024 om 03:18


Onderwerp: Een dialoog met de sjaitaan
Geplaatst door: het licht
Onderwerp: Een dialoog met de sjaitaan
Geplaatst op: 24 oktober 2005 om 08:24

Een willekeurige dienaar van Allah zei: �In een donkere nacht ben ik eens in discussie geraakt met de vervloekte shaytaan zei, toen ik opeens de oproep tot het Fadjr-gebed hoorde en ik mij naar de moskee wilde begeven. Hij zei tegen mij: �Je hebt een lange nacht achter de rug, ga nog even liggen.�

Ik antwoordde: �Ik ben bang dat ik het verplichte gebed mis.�

De shaytaan zei: �Je hebt tijd zat.�

Ik antwoordde:  �Maar ik ben bang dat ik het gezamenlijke gebed mis.�

De shaytaan zei: �Wees niet te hard voor jezelf als het gaat om het gehoorzamen van Allah.�

Daarna werd ik pas na zonsopgang wakker en hij fluisterde in mijn oor: �Heb geen spijt van wat reeds voorbij is. De dag is nog lang.�

Ik ging zitten om de lofuitingen van de ochtend te verrichten, waarna hij mij op allerlei gedachten begon te brengen. Ik zei: �Je leidt mij af van het verrichten van mijn lofuitingen.�

De shaytaan zei: �Stel dit uit tot een later tijdstip.�

Toen ik besloot berouw te tonen zei de shaytaan: �Geniet toch van je jeugd.�

Ik antwoordde: �Ik ben bang voor de dood.�

De shaytaan zei: �Je hebt nog een heel leven voor je.�

Toen ik de Koran wilde leren zei hij: �Ontspan je door wat muziek te luisteren.�

Waarop ik antwoordde: �Maar dat is haraam.�

De shaytaan zei: �Er zijn geleerden die daar anders over denken.�

Ik antwoordde: �Maar ik heb alle overleveringen die duiden erop dat muziek haraam is genoteerd.�

De shaytaan zei: �Dit zijn allemaal zwakke overleveringen.�

Later kwam een mooie vrouw langs waarna ik mijn blik neersloeg. Hierop zei hij: �Wat is er nu weer  mis met het werpen van een blik?�

Ik antwoordde: �Dat is gevaarlijk.�

De shaytaan zei: �Er is niets mis met het bewonderen van schoonheid.�

Toen ik mij begaf naar het Oude Huis in Mekka kwam ik hem tegen op mijn weg, waarna hij mij vroeg: �Waar ben je van plan naar toe te gaan?

Ik antwoordde: �Ik wil de cOemrah verrichten.�

De shaytaan zei: �Je stelt jezelf daardoor bloot aan gevaren terwijl er zoveel verschillende manieren zijn om het goede te verrichten en waarmee vele beloningen te verdienen valt.�

Ik antwoordde: �Het is noodzakelijk dat wij aan onszelf werken.�

De shaytaan zei: �Het paradijs betreedt je niet door je daden.�

Toen ik op het punt stond iemand advies te geven, zei hij: �Doe jezelf geen schande aan.�

Ik antwoordde: �Maar de dienaren van Allah hebben hier baat bij.�

De shaytaan zei: �Ik vrees dat je hierdoor bekendheid zult verkrijgen wat tevens de hoofdoorzaak is van hoogmoed.�

Ik vroeg hem daarna: �Wat vind je van een aantal personen?�

De shaytaan antwoordde: �Ik kan je over iedereen wat vertellen.

Ik vroeg: �Ahmad ibn Hanbal?�

De shaytaan antwoordde: �Hij heeft mij kapot gemaakt met zijn volgende uitspraak: ,,Houdt jullie vast aan de Soennah en de Koran die geopenbaard is.�

Ik zei: �En vertel eens over Ibn Taymiyyah.�

De shaytaan antwoordde: �Zijn slagen voel ik nog dagelijks op mijn hoofd.�

Ik vroeg: �En al-Boechari?�

De shaytaan antwoordde: Met zijn boek heeft hij mijn huis afgebrand.�

Ik vroeg: �En Fircauwn?�

De shaytaan antwoordde: �Hem komt al onze hulp en steun toe.�

Ik vroeg: �En Salaah ud-Dien, de held van de slag van Hittien?�

De shaytaan antwoordde: �Begin niet over hem. Hij heeft met ons de grond aangeveegd.�

Ik vroeg: �En Mohammed Ibnoe cAbd ul-Wahhaab?�

De shaytaan antwoordde: �Hij heeft mij met zijn dacwah door vuur verteerd laten worden.�

Ik vroeg: �En Aboe Djahl?�

De shaytaan antwoordde: �Voor hem zijn wij broeders en familie.�

Ik vroeg: �En Aboe Lahab?�

De shaytaan antwoordde: �Wij zijn met hem waar hij ook gaat.�

Ik vroeg: �En wat kun je vertellen over zedenloze tijdschriften?�

De shaytaan antwoordde: �Die zijn voor ons als wetsvoorschriften.�

Ik vroeg: �En tv-schotels?�

De shaytaan antwoordde: �Daarmee maken wij van mensen monsters.�

Ik vroeg: �En koffieshops?�

De shaytaan antwoordde: �Daar verwelkomen wij iedere ijdele tijdsverdrijver.�

Ik vroeg: �Wat zijn jullie lofuitingen?�

De shaytaan antwoordde: �Muziek.�

Ik vroeg: �En jullie daden?�

De shaytaan antwoordde: �Het geven van valse hoop.�

Ik vroeg: �En wat vind je van marktplaatsen?�

De shaytaan antwoordde: �Onze vaandel triomfeert daar en op deze plaatsen komen onze vrienden bijeen.�

Ik vroeg: �Hoe misleid je eigenlijk de mensen?�

De shaytaan antwoordde: �Door middel van wellusten, het zaaien van twijfels over de Islam, amusement, het geven van valse hoop en muziek.�

Ik vroeg: �Hoe misleid je de vrouwen?�

De shaytaan antwoordde: �Door hen hun aantrekkelijkheden te laten tonen, en hen aan te sporen de geboden van Allah te verlaten en zonden te plegen.�

Ik vroeg: �Hoe misleid je de geleerden?�

De shaytaan antwoordde: �Door pronkzucht, zelfbewondering, hoogmoed en afgunst die de harten vult.�

Ik vroeg: �hoe misleid je het gepeupel?�

De shaytaan antwoordde: �Door roddels, lasterpraat, ijdele gesprekken en alles wat waardeloos is.�

Ik vroeg: �Hoe misleid je de koopliederen?�

De shaytaan antwoordde: �Door hen met rente te laten handelen, gierig te maken en buitensporig te laten zijn in hun uitgaven.�

Ik vroeg: �Hoe misleid je de jongeren?�

De shaytaan antwoordde: �Door flirten, verliefdheid, het opwekken van lustgevoelens, het minachten van de voorschriften van Allah en het plegen van zonden.�  

Ik vroeg: �Wat vind je van de doecaat (verkondigers tot de Islam)?�

De shaytaan antwoordde: �Zij hebben mij kapot, moe en ziek gemaakt. Zij slopen wat ik heb gebouwd. Zij reciteren de Koran als ik zing en zoeken hun toevlucht tot Allah als ik verschijn.�

Ik vroeg: �En wat zeg je tegen de dronkaards?�

De shaytaan antwoordde: �Ik zeg tegen hen: ,,Drink maar lekker door, en spoel jouw zorgen en verdriet weg. Je kunt nog altijd berouw tonen.�

Ik vroeg: �Wat vernietigt jou?�

De shaytaan antwoordde: �Aayat ul-Koersiy, die bezorgt me ellende en berooft mij van vrijheid waardoor ik in ergernis beland.�

Ik vroeg: �Van wie hou je het meest?�

De shaytaan antwoordde: �Van zangers, afgedwaalde dichters, zondaars en een iedere onrustzaaiende verdorvene.

Ik vroeg: �Wie haat je het meest?�

De shaytaan antwoordde: �De bezoekers van de moskee�n en iedere aanbidder van Allah, asceet en strijder.

Toen zei ik: �Ik zoek toevlucht tot Allah tegen jou.� Waarna hij verdween alsof hij door de grond wegzakte. Dat is het lot wat de leugenaar verdient.

Uit het boek �Maqaamat al-Qarniy�



-------------
Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!



Druk de pagina | Sluit venster