In de Naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige.
Aantekening lezing over: Kennis
Zeg: O mij Heer doe mij in kennis toenemen.
Met de titel: Zoeken naar kennis is verplicht
Door: Remy-Soekirman
Een onderwerp dat ons allemaal aangaand.
Lezing is verdeeld onder:
Het belang van Kennis (met ayaats die daar naar verwijzen en hadiths die dat ondersteunen).
Het belang, voortreffelijkheid van het zoeken naar Kennis (met ayaats die daarnaar verwijzen en hadiths die dat ondersteunen).
Het belang van het verspreiden en het onderwijzen van Kennis (met ayaats die daarnaar verwijzen en hadiths die dat ondersteunen).
Waarschuwing voor ons allemaal van het gevaar over het praten over Allah Verheven en Geprezen Zij Hij en over de Dien die niet gebaseerd is op kennis.
Het belang van Kennis:
Allah Verheven Zij Hij geprezen zegt in de Quran met heel veel ayaats die verwijzen naar het belang van kennis.
Heel veel ayaats eindigen met: begrijpen ze dat niet, weten zij dat dan niet, hebben zij daar geen begrip voor.
Algemenen indruk die je dan krijgt als je de Quran leest, is dat het begrip kennis een hele hoge fabel heeft in de islam.
De openingszin waarmee Allah Verheven en Geprezen Zij Hij mee begon met de eerste openbaring was: Lees in de naam van jouw Heer die geschapen heeft.( soerat Alaq)
2x komt het woordt lees voor in de soerat.
Nadat Allah Verheven en Geprezen Zij Hij, Adam (vrede zij met hem) had geschapen, was het allereerst wat Allah Verheven en Geprezen Zij Hij, Adam (vrede zij met hem) heeft laten doen is, om te leren.
Hij gaf hem de kennis van de namen van al die dingen die aan Adam (vrede en zij met hem) werd voorgesteld.
Ook in de natuur van de mens, is dat hij of zij kennis wil hebben wat zich in de omgeving bevindt.
Allah Verheven en Geprezen en Zij Hij zegt, tegen elk individu om eerst kennis te zoeken en dan met die kennis je handelen mee te baseren.
Allah Verheven en Geprezen en Zij Hij, zegt in de Quran soerat Mohammed ayaat 19:
Weet, dat er buiten Allah geen God bestaat en vraag bescherming voor uw tekortkoming en voor die van gelovige mannen en vrouwen. Allah kent de plaats uwer handelingen en uw rustplaats.
Eerst moet je weten dat er geen god is dan Allah de Verheven en Geprezen Zij Hij, dat er niet iets of iemand is die het recht heeft om aanbeden te worden dan Allah de Verheven en Geprezen Zij Hij. Als je dat weet vervolgens moet je eerst weten dat er iemand daar is die jou vergeeft.
Dus de kennis die iedereen moet zoeken, moet uiteindelijk leiden naar iets. Kennis brengt verantwoordelijkheid met zich mee. En je moet vergiffenis vragen voor jezelf en voor de gelovige mannen en gelovige vrouwen.
Belang van kennis komt voor de handeling.
Allah Verheven en Geprezen Zij Hij, verheft onder Zijn dienaren, bepaalden dienaren boven anderen dienaren vanwege bepaalden eigenschappen die de dienaar heeft.
De ayaat: Voorwaar de meeste edele in de ogen van Allah van jullie is diegene met de meeste taqwa (godsvrees).
Dus de eigenschap taqwa maakt dat jij bij Allah Verheven en Geprezen Zij Hij tot de meeste edele behoort van zijn schepselen.
Er zijn ook anderen eigenschappen die Allah Verheven en Geprezen Zij Hij gebruikt als criterium zodat jij ook wordt verheven. ��n van deze eigenschappen is het bezitten van kennis.
Allah Verheven en Geprezen Zij Hij zegt in de Quran: Allah Subhana Wa Ta�La verheft diegene van jullie die geloven en diegene die kennis zijn gegeven.
Ten eerste moetje geloven, de eerste onderscheiding is geloof en ongeloof, Allah Subhana Wa Ta�la verheft de ene boven de andere vanwege bepaalden eigenschappen van Zijn dienaar.
Kennis is iets dat aan jouw gegeven moet worden, zoals je bij die ayaat ziet. Alvorens het aan jouw gegeven wordt dien je eerst aan bepaalden voorwaarden te doen.
Ibn Sjaaf verteld dat hij les van Imaam Malik wilden krijgen, en de eerste maanden wat Imaam Malik mee begon is het les geven over gedrag. En hoe je moet gedragen als student van kennis. Hij begon maandenlang met het gedrag, hij begon niet gelijk met de echt lessen zoals de aqiedah, figh etc.
Allah Verheven en Geprezen Zij Hij zei, als je kennis van Hem wilt verkrijgen dien je eerst Taqwa voor Allah Verheven en Geprezen Zij te hebben.
Student van kennis, moet eerst alvorens hij wil dat Allah Subhana Wa Ta�La hem onderwijst zijn innerlijke en zijn vrees voor Allah Subhana Wa Ta�La en zijn vroomheid jegens Hem ontwikkelen.
Allah Subhana Wa Ta�La zegt in de Quran: Wie is beste onderwijzer?
Aan de hand van deze ayaat, heeft imaam Bukhari een hoofdstuk gewijd eerst kennis voordat je een handeling onderneemt, eerst kennis voordat je praat.
Wat is nou een mooiere en betere leraar dan de Heer de Werelden?
In de ogen van Allah Subhana Wa Ta�la, heeft een alim een hele hoge posititie.
Allah Subhana Wa Ta�la zegt in de Quran: Allah getuigt dat er niets of niemand is die het recht heeft om aanbeden te worden behalve Hem en de engelen getuigen ook het zelfde en de geleerden getuigen dat ook.
Waarom getuigt Allah Subhana Wa Ta�La dat? Hij is de Schepper van het heelal, als er een ander god zou zijn zou Hij niet gezegd hebben dat er geen ander god is. Allah Subhana Wa Ta�La is het eerste die getuigt dat er niemand of iets aanbeden mag worden behalve Hij. En de engelen getuigen dat ook. En de geleerden getuigen dat ook.
De geleerden, zijn natuurlijk niet naar het heelal of de uiterste hoeken van de aarde gegaan om te kijken of er geen ander god is. Nee zij hebben iest anders gehad omdat te concluderen dat er geen ander god is dan Allah de Heer der Werelden en niets of iemand is die het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allah Subhana Wa Ta�La.
Allah Subhana Wa Ta�La zegt in de Quran dat de geleerden getuigen dat er niemand of iets aanbeden mag worden behalve Hij.
Datgene wat daarvoor gezorgd heeft dat de geleerden getuigen van de eenheid van Allah is, is kennis.
Zie hoe belangrijk kennis is.
Allah Subhana Wa Ta�La stelt in de Quran een vraag waarbij een ieder het antwoord bekend is maar toch stelt Hij de Verheven en de Geprezen die vraag.
Hij de Verheven en de Geprezen zegt: Zijn diegene die kennis hebben gelijk aan diegene die geen kennis hebben?
Allah Subhana Wa Ta�la zegt in de Quran: Voorwaar diegene die Allah Subhana Wa Ta�La vrezen zijn diegene die kennis gegeven zijn.
En om de positie van de geleerden in de islam te benadrukken.
Zegt Allah Subhana Wa Ta�La in de Quran: Als jij het niet weet moet je het vragen aan diegene die het weten. Als jullie het zelf niet weten.
Een anakdote wat grappig is, naar aanleiding van deze ayaa.
Heeft remy soekirman gehoord tijdens zijn studie dagen in Medina.Gehoord van een jongen en die heeft het gehoord van zijn Sheickh.
In medina bij Imam Malik in zijn tijd. Vroeg iemand hem, jaah Imam Malik jij beweert dat Allah Subhana Wa Ta�la alles in Zijn Quran antwoord op kan geven. Imam Malik jah, je kan me alles vragen en het staat in de Quran. Toen zei de man is dat werkelijk waar? Toen zei Imam Malik Wallahi alles staat in de Quran vraag me wat je wil en ik haal het uit de quran. Toen zei de man okee, je zegt dat alles in de Quran staat, vervolgens haalde hij een zak bloem tevoorschijn vertel me hoeveel broden ik uit deze zak bloem kan bakken.
Moeilijke vraag, Imam Malik zei, geef me een nacht de tijd ik zal je het antwoord geven.
Volgende dag, kwam de persoon weer en vroeg Imam Malik weet je het antwoord al? Imam Malik zij jah, zoveel en zoveel. De man schrok en vroeg hoe weetje dat? Waar staat in de Quran. Imam Malik zei ik ben naar de bakker gegaan om de hoek en ben het aan hem gaan vragen. Want Allah Subhana Wa Ta�la zegt in de Quran: Vraag het diegene die het weten als jullie het zelf niet weten.
Geleerden zijn erfgenamen van de profeten. Dat iets heel bijzonder.
Wie heeft het voorrecht zich te noemen de erfgenaam van een profeet.
De enige wat de profeten achterlaten is kennis.
Na de profeet Mohammed vrede en zegen zij met hem, komt er geen ander profeet. Het rust dus op elk van ons die een beetje kennis gegeven is, stukje profetische verantwoordelijkheid.
Wie is het die deze boodschap door moet geven? Wie is het die deze ummah moet waarschuwen? Wie is het die deze ummah moet zeggen wat goed en slecht is? Wie is het die deze ummah moet leiden? Wie is het die deze ummah moet onderwijzen. Wie?
Als dat niet de erfgenaam zijn van de profeten de geleerden.
Wat is er mooier om genoemd te worden, als de erfgenaam van profeet.
Erfgenamen van profeten is niet alleen beperkt tot kinderen of familie van profeten. Erfgenaam van een profeten is aan een ieder die zich dat maar wil om een erfgenaam van een profeet genoemd te worden.
Hier zie je ook dat er een link is tussen kennis en profeetschap. Want op ieder van ons berust er op het kleine stukje kennis een profetische verantwoordelijkheid. Om de boodschap van de islam te verspreiden en verder te vertellen aan de mensen.
De profeet Mohammed vrede en zegen zij met hem, zei: Wie Allah goeds voor hem wilt, Allah Subhana Wa Ta�La zal hem een begrip van deze geloof geven.
Iemand die zijn ibadeh doet en die weet dat hij of zij die weet dat zijn ibadeh doet gebaseerd is op kennis, gebaseerd is op feiten Quran en Soennah. Zo�n iemand die handelt naar kennis is toch anders dan iemand die alleen maar doet omdat hij het moet doen of iemand die het doet als hij een volgeling heeft.
De ene is het puur ritueel nabootsen en voor die andere is het een beleving.
Als jij broeder of zuster iets doet met daar in je achter hoofd dat zegt Allah Subhana Wa Ta�La en dat zegt de Profeet (vrede en zegen zij met hem). Dan is dat geen ritueel dan is dat een overtuiging die jij doet en dan rust er daarop Insha Allah meer hassanaats. Want een student van kennis heeft in de ogen van Allah Subhana Wa Ta�La een heel hoge positie.
Een bekende gezegde van een geleerde: Kennis is beter dan rijkdom, kennis die waakt over jouw maar rijkdom dat is iets waar jij zelf over moet waken. Rijkdom die neemt af als je daarvan uitgeeft, kennis daarin tegen die reinigt jouw en die neemt toe wanneer je die uitgeeft.
Het belang, voortreffelijkheid van het zoeken naar Kennis:
Allah Subhana Wa Ta�La zegt in de Quran: Het past de gelovigen niet om allen tezamen uit te rukken (in dit geval uitrukken voor de djihaad), van ieder onderdeel van hen ( van ieder onderdeel van hen die groep die wilt uitrukken) zal een groep achter moeten blijven om de godsdienst te leren, om degene te waarschuwen wanneer zij terug komen van het slagveld zodat zij op hun hoede kunnen zijn.
De moslims moeten deze ayaat, gebruiken als een onderwijsbeleid. Deze dient een basis beleid te zijn in de Islam.
De aanleiding van de openbaring van deze ayaat.
Na de expeditie van de profeet vrede en zegen zij met hem in taboek, waarbij de moslims tegen de twee grootste supermachten moesten strijden. Was iedere moslim nodig op het slagveld een ieder moest dan hoe dan ook een oproep geven tot deze geweldige strijd en dat is ook wat een ieder heeft gedaan.
Maar in het kort zegt Allah Subhana Wa Ta�La stop, niet iedereen. Er moet onder jullie een groep achterblijven om het geloof van Allah Subhana Wa Ta�La in stand te houden en om die te begrijpen aan diegene als zij straks terug keren hun te kunnen onderwijzen en hun te kunnen waarschuwen.
Op zijn minst is van iedere individu een minimum kennis is verreisd, om de meest fundamentele meest belangrijke aspecten van het geloof te begrijpen.
Minimaal de 5 fundamenten van het Islam.
Zoals de shahadah en ook de pilaren van de imaan een basis daarvan te leren is verreist.
Maar het ligt ook verschillend per persoon een zakenman bijvoorbeeld zal kennis op moeten zoeken met betrekking tot de handelszaken wat haram en wat halal is. Of iemand die wil trouwen wat de rechten en plichten zijn tussen man en vrouw.
Ook dien je kennis op te doen, die leiden naar een mooie goede gedragscode.Bijvoorbeeld dien je ook te weten arrogantie is en trots etc zijn, om zulke gedragen ziektes te vermijden.
Hoe dien je met boosheid om te gaan, jaloezie, dankbaarheid, geduld en nederigheid.
Het is niet zo dat je expert wordt in de islam, als je deze kennis opzoekt, maar je wordt op zijn minst een expert in het beleven van je geloof.
De profeet vrede en zegen zij met hem zeg in een hadith: Diegene die op weg is opzoek naar kennis, Allah Subhana Wa Ta�La zal hem de weg naar het paradijs vergemakkelijken.
Diegene die opzoek is naar kennis, loopt als het ware naar het Paradijs.
Diegene die kennis heeft opgedaan, berust een verantwoordelijkheid. Je behoort het door te geven, de kennis die je hebt opgedaan is net als een soort bagage waar kennis in zit, als je bijvoorbeeld naar huis gaat, laat je dan die bagage achter in de schuur? Nee, je behoort het door te geven aan de mensen thuis bijvoorbeeld. En zo is het over al waar je naar toe gaat met je bagage met kennis, dien je door te geven, door te onderwijzen.
Voortreffelijkheid van het onderwijzen van de kennis die je hebt:
Er moeten ten minsten mensen zijn die een hele leven toewijden naar het zoeken van kennis, en die daarna ook dienen te onderwijzen.
Allah Subhana Wa Ta�La zegt in de Quran over de vorige volkeren die het boek zijn gegeven over de priesters en rabbijnen die een verbond met Allah Subhana Wa T�La
hadden gesloten dat wat zij van Allah Subhana Wa Ta�La via de profeten hebben geleerd, om die te verspreiden onder de oemmah dat zij dat niet hebben gedaan.
Allah Subhana Wa Ta�la zegt in de quran: En toen Allah Subhana Wa Ta�La een verbond aanging met diegenen die het schrift zijn gegeven ( dat zijn de joden en de christenen) jullie zullen het aan de mensen duidelijk maken(wij moeten allen het duidelijk aan de mensen mensen) en jullie moeten het niet verbergen en zij hebben het achter hun rug om gegooid (verborgen) en ze hebben daar een hele goedkope prijs voor betaald.
Wij persoonlijk zelf zullen aan de mensen duidelijk moeten maken.
Zie daar de waarschuwing van Allah Subhana Wa Ta�La voor diegenen die kennis achterhouden.
Hier zien wij dat de bezitter van kennis hier automatische verantwoordelijkheid krijgt of je het nou wilt of niet.
Allah Subhana Wa Ta�La zegt in de Quran: Prijzen diegenen die met kennis naar Allah uitnodigen en wat is de beste spraak dan diegenen die naar Allah roepen en zeggen ik ben een moslim.
Allah Subhana Wa Ta�La zegt in de Quran: Roep naar de weg van jouw Heer en discussieer met hen in de beste manier.
En de profeet vrede en zegen zij met hem, heeft gezegd: Wanneer een kind van Adam heen gaat, gaat alles van hem verloren behalve drie dingen, een oprechte zoon of een dochter die na zijn dood nog steeds voor hun ouders doea zullen doen ( hoe doen zij dat?, door je kinderen te leren hoe zij een smeekgebed voor jouw moeten verrichten) en iets wat je hebt uitgegeven dat anderen mensen ook profijt van kunnen krijgen en kennis die je achter hebt gegeven.
Als jij iemand de salaat hebt geleerd, zal al die salaat die hij doet en alle salaat die hij aan anderen mensen hebt geleerd ook de hassanaats op jouw weegschaal komen tot de dag des oordeels.
Wat jouw straks kan helpen na jouw dood, is de kennis die je nalaat.
Een waarschuwing voor jezelf en allemaal over praten over deze Dien en Allah Subhana Wa Ta�La zonder kennis.
De durf die sommigen mensen hebben, ze praten over de Dien wat ze hebben gehoord van anderen zonder daarover kennis te hebben.
Allah Subhana Wa Ta�La waarschuwt degenen die zonder kennis namens Allah Subhana Wa Ta�La willen spreken.
Bijvoorbeeld, iemand die zegt Allah Subhana Wa Ta�la bedoelt dit of dat met deze ayaat en de ander zegt nee broeder zuster Allah Subhana Wa Ta�la bedoelt dit, en een ander nee broeder zuster, Allah Subhana Wa Ta�La bedoelt eigenlijk dit.
Je bent eigenlijk als een spreekbuis voor Allah Subhana Wa Ta�La.
Weet je niet wat voor verantwoordelijkheid je opzicht neemt als je zegt Allah Subhana Wa Ta�La bedoelt dit of dat.??? Zonder een onderbouwing te hebben vanuit de Quraan en de Soennah?
Dit is een heel gevaarlijke situatie die zich nu in deze oemmah plaats vinden, praten zonder kennis over Dien van Allah Subhana Wa Ta�La.
De geleerden hebben de kennis, om over de Dien te praten.
Allah Subhana Wa Ta�la zegt in de Quran over diegenen die praten zonder kennis dat,dat een heel grote zonde is en dat zelfs zo ver kan reiken tot Shirk ( deelgenoten naast Allah Subhana Wa Ta�La nemen) de grootste zonde.
Allah Subhana Wa Ta�la zegt: Zeg Allah Subhana Wa Ta�La heeft de gruwelijkheden, de innerlijke en de uiterlijke verboden. En om deelgenoten aan Allah Subhana Wa Ta�La toe te kennen zonder dit te kunnen onderbouwen en om over Allah Subhana Wa Ta�la te praten zonder kennis.
Als we ook kijken zien we dat praten zonder kennis ��n van de grootste zonden is. Want iemand die praat zonder kennis over Allah Subhana Wa Ta�La of je praat wat jouw hart naar toe gaat zoals nou ik denk dat Allah Subhana Wa Ta�la er dit mee bedoelt, dus met anderen woorden je praat en je volgt je eigen wil. Of nog erger je volgt een inspiratie van de sheitaan.
Want de sheitaan geeft ook openbaringen broeders en zusters. We weten de openbaringen komt van Allah Subhana Wa Ta�la maar er komt ook openbaringen van de sheitaan.
Dus mensen die praten zonder kennis over Allah Subhana Wa Ta�La,praten uit eigen wil en uit hun eigen gedenkwijze of uit een inspiratie van sheitaan.
Het is ook ��n van de grootste zonde praten over Allah Subhana Wa Ta�La zonder kennis
Als je goed kijkt naar de opbouw van de vorige ayaa, zie je dat Allah Subhana Wa Ta�la begint met de oplopende zondens. Hij begint eerst met de zondens zoals overspel, het drinken van alcohol , dat zijn allemaal grote zonden vervolgens nog een grotere zonden is onrechtvaardigheid en nog een grotere zonden is om een deelgenoot aan Allah Subhana Wa Ta�La toe te kennen en als laatste zegt Allah Subhana Wa Ta�la praten zonder kennis over Allah Subhana Wa Ta�La . Steeds meer een trappende wijs naar de zonden.
Waarom is het een grote zonde? Praten over Allah Subhana Wa Ta�la en Zijn religie zonder kennis? Praten over Allah Subhana Wa Ta�la zonder kennis kan leiden naar Shirk en Shirk kan misschien al alleen maar een klein handeling zijn die jij niet hebt begrepen. Shirk kan ook iets zijn dat jij niet met een zuivere intentie hebt gedaan.
Maar het plegen van Shirk heeft vaak minder handelingen dan praten over Allah Subhana Wa Ta�la zonder kennis.
Bijvoorbeeld, als je praat zonder kennis kan je iets foute lijk aan Allah Subhana Wa Ta�La toekennen. Of je veranderd de religie van Allah Subhana Wa Ta�la of je ontkent juist wat Allah Subhana Wa Ta�La heeft bevestigd als je praat zonder kennis. Of je bevestigd iets wat Allah Subhana Wa Ta�La heeft ontkend en als je praat zonder kennis loop je ook het gevaar iets vals als waarheid te verklaren. Of iets waar als vals te verklaren.
Je loop de kans iets halal, haram te verklaren of iets haram, halal te verklaren.
Dus praten zonder kennis over Allah Subhana Wa Ta�La en Zijn religie is eigenlijk de bron van Koeffar en Shirk.
Shirk zoals eerder is gezegd kan als een handeling zijn, maar praten daarover kan nog heel veel meer accepten omvatten.
Vergeet niet dat de Quraish, toen de Boodschapper van Allah (vrede en zegen zij met hem) hun riep naar de Tauwhied Eenheid van Allah Subhana Wa Ta�La zeiden zij tegen Mohammed (vrede en zegen zij met hem) want rond om de kabah had je meer dan 360 beelden in de tijd van de onwetenheid voor elke dag die voorbij gaat hadden zij wel een beeld, een beeld voor maandag, een beeld voor dinsdag etc.
Toen de Boodschapper van Allah ( vrede en zegen zij met hem) in discussie trad met hen zeiden zij O�Mohammed ( vrede en zegen zij met hem) wij aanbidden deze beelden alleen maar om ons nader bij Allah Subhana Wa Ta�La te brengen. Zomaar zeiden zij iets, hun intentie was misschien goed want als je ze zou vragen wie is jouw Schepper zeggen zij zei Allah Subhana Wa Ta�La, wie maakt leven en dood zeggen zij zei Allah Subhana Wa Ta�La en wie maak deze aarde zeggen zei Allah Subhana Wa Ta�La. Maar toch zei zeggen deze beelden aanbidden wij om ons dichterbij Allah Subhana Wa Ta�La te brengen.
Als laats nog enkele voorbeelden van vroege geleerden. De afkeer die zij hadden om zomaar uitspraken en fatwa�s te geven. En om zomaar oordelen te geven.
Zij hadden een afkeer aan mensen die ernaar hunkeren om zo snel mogelijk een oordeel te geven.
��n van hun zei ook, de dapperste onder jullie in het geven van oordelen en fatwa�s is diegene met de minste kennis, dapperste onder jullie in het geven van oordelen en fatwa�s is de dapperste om zo snel mogelijk naar het vuur te gaan.
Als er vraag aan ��n van de geleerden werden gesteld, brak hij in zweet. Niet omdat hij antwoord moet geven aan hem om hem te helpen maar hij moesten zichzelf helpen door om zichzelf in deze situatie te brengen.
Iemand had gezegd, ik had 120 metgezellen ontmoet en ieder als je hen zou vragen zou die wensen dat je aan een ander broeder zou vragen en die zegt weer vraag maar aan die en die ander zegt weer vraag maar aan die etc etc enzo heb je de hele kringetje rond.
Drang die je hebt om zoveel en snel mogelijk antwoord te geven waarover jij geen kennis hebt, weet dat Allah Subhana Wa Ta�La alles wat je zegt daarover ter verantwoording voor zal roepen.
Allah Subhana Wa Ta�La zegt: En zeg niet iets waarover je geen kennis hebt, jouw zicht jouw ledematen daarover zal er verantwoording over moeten worden afgelegd bij Allah Subhana Wa Ta�La.
Broeder en zusters: Aboe Bakr (rh) heeft gezegd welke aarde of wiens aarde zal ik bewonen,lopen en welke hemel zal mij bedekken als ik over de Quraan of over Allah Subhana Wa Ta�La uit mijn eigen mening iets moet zeggen waarvan ik niets van weet.
Zo zien wij het zoeken van kennis is een plicht, en jah het is heel erg belangrijk om kennis te hebben. Maar jah verantwoordelijkheid dat met zich mee brengt is dat je heel voorzichtig moet zijn. En dat je altijd moet verifi�ren.
|