Tasawwuf in Hadith?
Kunt u een uitleg geven van de Hadith van Gabriel waarin de profeet
Muhammad (saw) uitlegt wat Imaan en Islam is? Ik hoorde laatst dat
daaruit ook Tasawwuf verklaard wordt, hoe dan??
Assalamu-'Alaikum,
Je refereert aan de sahih Hadith die o.a. voorkomt in de compilatie van Imam Nawawi in zijn 'al- Arba'in (de 40 Ahadith)'.
Sayiduna 'Umar bin al-Khattaab (ra) heeft overgeleverd: Op een dag
zaten we samen met de Profeet (saw), toen er een man verscheen wiens
kleding helderwit was en zijn haren diepzwart. Er waren geen tekenen
zichtbaar van een lange reis en niemand van ons kende hem. Hij kwam
dichterbij en ging tegenover de Profeet (saw) zitten, met zijn knieeen
tegen de knieeen van de profeet (saw) en zijn handpalmen op zijn
(eigen) dijen.
-> Dit is al de eerste belangrijke les die we hieruit kunnen trekken. Dit is de adab
(houding en hoffelijkheid) waarmee een leerling tegenover zijn docent
behoort te zitten als hij kennis tot zich neemt! Onze houding is ��n en
al laksheid en oneerbiedigheid als wij kennis proberen op te doen van
de Quraan en Hadith. Vroegere geleerden zijn zo groot geworden vanwege
hun adaab! Zo heeft Imam Shafi' o.a. over zijn docent en Shaykh, Imam
Malik gezegd dat hij altijd tegen hem zei: 'O Muhammad bin Idris
(Shafi')! Leer kennis zoveel als een zoutkorrel en heb adab zoveel als
meel (bij het bakken van brood wordt veel meel gebruikt en slechts een
snufje zout).'
Hij zei: "O Muhammad (saw)! vertelt u mij over de Islam." De
Boodschapper van Allah (saw) zei: "Islam is te getuigen dat er geen god
is dan Allah (swt) en dat Muhammad (saw) Zijn Boodschapper is, de
salaat te verrichten, zakaat te betalen, te vasten in de maand ramadan
en de Hajj te verrichten naar Het Huis (ka'bah) als je daartoe in staat
bent."
-> Dit is 'islam' op het niveau van de daden. Zonder deze daden is
het onmogelijk de 'islam' te beleven en jezelf 'moslim' te noemen op
dit niveau. Na het heengaan van de profeet (saw) kregen mensen steeds
meer de behoefte aan uitleg en uitwijding over deze zaken. Dus begonnen
de juristen en geleerden boeken te schrijven over 'ahkam': over de
voorwaarden van bijv. de salaat, over hoe de Hajj verricht moest
worden, over de vereisten van wudu, et cetera. Naarmate de tijd
verstreek en deze 'ahkam' tot een volwaardige wetenschap uitgroeide
werd het ILM AL-FIQH genoemd. Onder deze naam staat 'islam' op dit
niveau nog altijd bekend.
Hij zei: "U heeft juist gesproken". Wij waren verbaasd over zijn
vragen en dan te zeggen dat hij (saw) juist had gesproken. Hij zei
toen: "Vertelt u me dan over Imaan" Hij (saw) zei: "Dat is het geloven
in Allah, Zijn engelen, Zijn Boeken, Zijn Boodschappers en de Laatste
Dag, en te geloven in het Goddelijke Voorbestemming, zowel het goede
als het kwade daarvan." Hij zei: "U heeft juist gesproken".
-> Het tweede onderdeel van het geloof is 'Imaan', opvattingen en
geloofsbeginselen. Zonder dit te geloven met heel je hart en verstand
bestaat er geen 'imaan'.Toen de mensen steeds meer behoefte kregen aan
uitleg en uitwijding over 'imaan', onstonden zo de geloofsartikelen die
we kennen als 'aqaid' (aqidah). Toen deze aqidah zich ontwikkelde tot
een volwaardige wetenschap kreeg het de benaming van ILM AL-KALAM.
Hij zei toen: "Vertelt u mij over Ihsaan" Hij (saw) zei: "Dat is het
aanbidden van Allah (swt) alsof je hem ziet, en als je Hem niet ziet,
(te beseffen) dat hij jou wel ziet".
-> Daar waar 'imaan' de houding is van het intellect en het hart, de
'islam' een praktisering is van deze houding, vormt 'ihsan' de
spirituele kern en hart van deze 'imaan' en 'islam'. 'Ihsan' is datgene
wat je Allah (swt) doet bereiken! Wederom kregen de mensen algauw
behoefte aan uitleg en de methode om deze 'ihsan' te bereiken in hun
gebeden en andere daden van aanbidding. De geleerden schreven hierover
boeken en noemden dit 'zuhd', 'taqwa' en 'wara'. Toen, net zoals met
islam en imaan, dit zich ontwikkelde tot een volwaardige wetenschap,
kreeg het de benaming ILM AL-TASAWWUF. Tasawwuf is dus niets nieuws of
'bida', maar is de derde belangrijke pilaar van deze Dien!!!
Hij zei: "Vertelt u mij dan over het Uur". Hij (saw) zei: "De vrager
weet niets meer dan degene die wordt gevraagd". Hij zei: "Vertelt u mij
dan over de tekenen ervan". Hij (saw) antwoordde: "(de tekenen ervan
zijn) Dat de verdrukte haar verdrukker zal baren, en dat je de
schoeisel-lozen, naakten en havelozen elkaar zult zien beconcurreren
bij het bouwen van de hoogste en mooiste gebouwen".
Hij (de bezoeker) ging toen weg en ik bleef een tijdje achter. Toen zei
de profeet (saw): "O Umar! Weet jij wie dat was?" ik zei: "Allah en
Zijn Boodschapper weten het beste". Hij (saw) zei: "Dat was Jibrail,
die naar jullie kwam om jullie je religie te onderwijzen." (Sahih
Muslim)
-> Hiermee heeft de profeet (saw) een model achtergelaten van de
compleetheid van deze Dien, en wat de belangrijkste onderdelen ervan
zijn. De leerling was Jibrail, de docent de profeet Muhammad (saw) en
de toehoorders de sahabah.
Moge de Almachtige ons zegenen in een juiste begrip van deze Dien.
Wassalaam,
|