Salaam Aleikom,
Religieuze situatie in Egypte verslechtert
De religieuze situatie in Egypte verslechtert door het optreden van Egyptische christenen. Zo publiceert de christelijke uitgave al-Ketiba Tibiya, die in veel kerken wordt verspreid, oncontroleerbare negatieve verhalen over moslims. Aan de andere kant lijkt de zendingsijver van moslims steeds toe te nemen.
De houding die veel christenen in Egypte en in het Westen aannemen, heeft Egyptische moslims er steeds meer van overtuigd dat de Arabische (islamitische) en westerse (christelijke) wereld tegenover elkaar staan. De manier waarop Egyptische christenen op die overtuiging reageren, versterkt deze tendens.
Zo laat een toenemend aantal Egyptische christenen zich negatief over moslims uit. Vaak reageren ze daarbij op verhalen over jonge christelijke meisjes die overgaan tot de islam. "Dwang", zeggen familieleden doorgaans, maar het komt regelmatig voor dat daar geen enkel bewijs voor is - al lijkt de ijver van moslims om christenen tot de islam te bekeren wel groter te worden.
Moslims worden keer op keer geconfronteerd met uitingen, binnen en buiten Egypte, die ze als een belediging van hun religie ervaren. Er is een sterk gevoel ontstaan dat de islam wordt aangevallen. Dat veel christenen en Europeanen dit niet zo ervaren, verandert aan dit gevoel niets.
De toenemende polemiek tussen christenen en moslims maakt het steeds moeilijker voor mensen en organisaties die zich voor een harmonieus samenleven van beide groepen inzetten. Zo weigerde de Egyptische regering het Center for Arab-West Understanding, dat zich voor een beter begrip tussen culturen wil inzetten, de status van non-gouvernementele organisatie toe te kennen.
Onder moslims in Egypte ontstond ook veel ergernis over uitspraken van paus Benedictus XVI over de islam die hij vorige maand deed tijdens een bezoek aan Duitsland. Dr. Muhammad Selim el-Awa, een prominent moslimgeleerde die eerder de dialoog met christenen verdedigde, werpt zich nu op als de verdediger van de islam tegen aanvallen van buitenaf, waardoor een confronterende houding is ontstaan. Dat is een groot verlies voor Egyptische christenen, die deze dialoog -die geen theologisch karakter draagt, maar gericht is op een harmonieus samenleven van moslims en christenen- juist hard nodig hebben.
Spanningen - Toenemend aantal Egyptische christenen laat zich negatief uit over islam. - Zendingsijver moslims in Egypte lijkt toe te nemen. - Organisaties die zich inzetten voor dialoog krijgen het moeilijker.
Bron: Oneway.
Dit is een situatie waarvan ik steeds meer hoor en zie. Van beiden kanten. Het is in feite discussieloos. Het heeft geen zin want het zijn 2 kanten die hun eigen religie willen behouden. Wat er gebeurt in de wereld betreffende elkaars religie betwisten en bevechten is tegen de wil van Allah. Ik heb vrees voor de groeiende haat. Islam verfoeit racisme - Moslims mogen zich op geen enkele grond m��r wanen dan een ander. Neerkijken op anderen wordt geassocieerd met het pad van de Duivel, dat recht naar de hel leidt. Dat zelfde geldt ook voor de christenen tot betrekking op alle mensen. En meer dan racisme is dit niet. Tja, ik zou zo graag willen dat het stopt. Er mag geen begrip voor dit soort racisme zijn. Haat en woede zijn de voornaamste bronnen van het kwaad en weerhouden mensen om de juiste beslissingen te nemen, degelijk te denken en verstandig te gedragen. De mens neigt ernaar anderen, die hun vijandelijk gezind zijn, alle vormen van onrecht toe te schrijven. Als je hier enigzins aan meewerkt dan zit je rondweg fout. That,s it.
En indien uw Heer had gewild, zouden allen die op aarde zijn, zeker tezamen hebben geloofd. Wilt gij de mensen dan dwingen, gelovigen te worden? (Koran 10: 99)
Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst. (Koran 109: 6)
Salaam Nefertiti
|