Assalamu alaikum warahmatullah wabarakatuh mijn gelovige broeders en zusters,
Ik
wil het dit keer nog eventjes hebben over de Niqab (gezichtsbedekking).
Ik merk dat wanneer het over dit onderwerp gaat, men (Moslims) niet
echt eerlijk met de waarheid omspringen.
Het
zal niemand ontgaan zijn dat liberale niet-moslims in de maatschappij
deze non-issue (niqab) proberen te gebruiken om de Moslims aan te
vallen. Daarmee verraden ze meteen ook hun eigen oneerlijkheid.
Het
dragen van de Niqab werd vroeger gezien als een teken van
spiritualiteit en vroomheid, maar wordt nu vooral gelinkt aan
extremisme en terrorisme. Dit is echt klinkklare onzin. De
gezichtsbedekkende sluier bestaat al vanaf het begin van de Islam en
zelfs ervoor. Het was voor de gelovige vrouwen en vrouwen van de
profeet (sallalaho alaihi wasallam) op een gegeven moment verplicht
gesteld het gezicht te bedekken. Al deze tijd was het dragen van de
Niqab een symbool (en geen garantie) van vroomheid. Dat mensen nu
proberen te stigmatiseren door te beweren dat het een �doorgeslagen
iets� is of een �cultureel verschijnsel�, zoals forumlid bonifatius
hierboven, kan (en moet) gezien worden als een minachting voor onze
religie en in contrast met de werkelijke feiten. Ook al slaat het
hart van sommigen op hol bij het zien van een vrouw met Niqab, het is
nog steeds geen goede reden de Niqab te scheiden van onze Deen.
Zelfs niet in deze tijd waarin veel Moslims lijden aan een �cultuur�
mentaliteit en vaak de grens tussen cultuur en authentieke religie niet
eens kunnen herkennen.
Laat
mij eerst duidelijk maken dat wanneer een meisje de gezichtsbedekkende
sluier (Niqab) draagt, ze niet automatisch vromer hoeft te zijn dan een
meisje dat het niet draagt. Een man met een langere baard is ook niet
per se vromer dan iemand met een iets kortere baard. Laten we deze
manier van denken achterwege laten. Maar, laat het ook duidelijk zijn,
of we het leuk vinden of niet, de gezichtsbedekking is niet alleen een
belangrijk symbool van vroomheid bij de Moslims, het staat ook
vanaf de begintijden in de klassieke islamitische jurisprudentie. De
verstandige en gestudeerde onder ons zullen nooit ontkennen dat
Moslimvrouwen in het verleden de Niqab zijn gaan dragen uit Godsvrees
en uit nederigheid. Veel van deze vrouwen behoorden tot de normale
Soefi�s, en waren aanhangers van de 4
Soenni Madhabs (Maliki, Hanbali, Shafi�i, Hanafi). Zij waren geen
terroristen en extremisten en hadden echt geen bazooka onder hun
kleding verstopt.
Wanneer
je een geleerde hoort spreken over iets, dan spreekt hij in eerste
plaats voor zichzelf, ook al zou hij anders beweren. Als Yusuf
alQardawi zegt dat het voor de Moslimvrouw niet verplicht is om de
Niqab (gezichtsbedekking) te dragen, dan spreekt hij voor zichzelf en
niet namens alle geleerden. Zo een uitspraak heeft een Yusuf alQardawi
gehalte en hoeveel een Yusuf alQardawi-gehalte op dit onderwerp waard
kan zijn, moet maar eens een keertje worden uitgezocht. Andere visies
van geleerden met dezelfde, misschien wel met een betere achtergrond,
blijven ondanks deze uitspraak gewoon overeind. Ook al zegt hij dat een
meerderheid van de geleerden het met hem eens is, er zijn zat geleerden
die het dragen van de Niqab sterk aanbevelen en zelfs verplicht stellen
en ook erbij zeggen dat de meerderheid van de geleerden het met hen
eens is.
Het is voor iedere Moslim verplicht kennis op te doen. Wie dit doet zal verrast zijn door de uitspraken van een meerderheid van de nog onafhankelijke geleerden. �Het
is niet toegestaan voor de vrouw zonder gezichtsbedekking het huis te
verlaten; en in tijden van fitnah is het zelfs verplicht het gezicht te
bedekken�. Zijn beweringen die je bij die studie niet zelden zal tegenkomen.
Dan
heb je nog de uitspraken van politici en sociologen. Het zou volgens
deze mensen niets met religie te maken hebben en het zou onwenselijk
zijn op deze manier in de maatschappij te leven. Sinds wanneer laten wij de Fiqh kwesties van onze religie bepalen door politici en sociologen? Wie zijn mening baseert op de uitspraken van deze mensen is echt in grote dwaling.
Verder
hebben we ook de mensen die zeggen dat de Ummayaden en de Abbasiden, de
Perzen, Moghuls en Turkse Ottomanen nooit de vrouw hebben gedwongen de
Niqab te dragen om vroom te lijken. Mijn vraag is dan, welke andere
zaken zijn toen wel met de wet verplicht gesteld? Was halal vlees, of
een baard, het maken van wudhu etc, dan wel verplicht in de wet?
Hoeveel waarde moeten we hechten aan zo een uitspraak?
Waar
het bij mij nu om gaat is niet om jullie te vertellen dat de Niqab
wel/niet gedragen moet worden. Maar dat we eerlijk moeten zijn in het
uiten van onze mening en bij het overtuigen van anderen. Wanneer we
iemand willen overtuigen van onze mening, laten we dan op z�n minst
geen misleidende informatie gebruiken maar met feiten komen.
Persoonlijk vind ik dat de Niqab een verplichting is voor iedere
Moslimvrouw die het huis uitgaat. En wie het er niet mee eens is, mag
dat vinden, maar dan wel op eerlijke gronden en feiten. Een fatwa is
een advies van een mufti, en een fatwa, is gebleken, is niet altijd
gelijk aan de feitelijke werkelijkheid. Het dragen van de Niqab is
volkomen legitiem en berust zeer zeker niet op het volgen van verkeerde interpretaties.
Aan
een ieder die in contact kan komen met de 1 miljoen Moslims in
Nederland, wil ik zeggen: Wanneer je een Moslim ziet lopen, dan is het
de bedoeling dat je over die persoon oordeelt om zijn handelingen, of
die volgens de Soennah zijn. En niet omgekeerd: over de Soennah te
oordelen aan de hand van de handelingen van die persoon. Een Moslim
verdient het respect om gezien te worden als goed voorbeeld voor de
Oemmah, zolang de handelingen en vroomheid van die persoon in
overeenstemming zijn met de Soennah van de Profeet (sallalaho alaihi
wasallam).
Ik
ben Nederlander, maar op de eerste plaats Moslim. En ik maak mij
zorgen. Mijn opinie is dat de regering op dit gebied een beetje te
persoonlijk is geworden met onze zusters, moeders, tantes en
nichtjes. Er wordt nu van ze gevraagd de Niqab en soms zelfs de hele
Hijaab uit te doen. De dag gaat nog komen dat de baard moet worden
afgeschoren en de Adhan en het gebed in het Nederlands moeten worden
gegeven. Allah weet alles het beste.
------------- www.hhugs.org.uk/
|