AMSTERDAM - Staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) is van plan per 1 augustus de geldkraan dicht te draaien voor het Islamitische College Amsterdam (ICA). Zij heeft dat donderdag aangekondigd.
De islamitische middelbare school staat sinds 2006 onder extra toezicht van de onderwijsinspectie wegens zwak presteren. Van Bijsterveldt wil de subsidi�ring nu stopzetten omdat het aantal leerlingen sindsdien zo sterk is gedaald dat het aantal onder de wettelijke norm daarvoor ligt.
Daarom krijgt het ICA per 1 augustus geen geld meer voor nieuwe leerlingen. De huidige leerlingen kunnen hun opleiding afmaken.
'Gewoon gemeen'
Bestuursvoorzitter van het ICA Farid Zaari liet weten �verschrikkelijk teleurgesteld� te zijn en noemde het besluit �gewoon gemeen�. �We voelen het een beetje als een dolk in de rug.� Volgens hem ging de kwaliteit van het onderwijs - ook in de ogen van de Onderwijsinspectie - de afgelopen tijd vooruit. En door een wervingscampagne zou het vrijwel zeker zijn geweest dat de school volgend jaar wel genoeg leerlingen telt.
Zaari stelt dat Van Bijsterveldt helemaal niet wilde dat de school er bovenop kwam. Ze zou de instelling uit politieke overwegingen de nek hebben omgedraaid. �De politiek dacht: dit gunnen we ze niet. Ze wil gewoon geen islamitisch onderwijs.�
Niet honoreren
Van Bijsterveldt kan in bijzondere gevallen de bekostiging van een school met te weinig leerlingen toch laten doorgaan. Zij heeft het bestuur van het ICA donderdag in een gesprek laten weten dat zij een dergelijk verzoek niet zal honoreren. De kwaliteit van het onderwijs op de school, die een mavo-, havo- en vwo-afdeling heeft, is blijkens een rapport van de inspectie zeer zwak. De inspectie heeft ook geen vertrouwen meer in een verbetering van de kwaliteit van de havo- en vwo-afdelingen .
Het belang van goed onderwijs aan leerlingen staat voor Van Bijsterveldt centraal, stelt zij. �Helaas kan dat op deze school niet worden gewaarborgd.� Zij noemt dat teleurstellend om te moeten constateren.
Bijsterveld hanteert eenvoudigweg een aantal normen, t.w. zwak onderwijs en te weinig leerlingen. Daarnaast stelt ze dat het belang van goed onderwijs aan leerlingen voorop moet staan.
Een plausibele verklaring.