Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

mannen...

 Post Reply Post Reply Pagina  <123>
Schrijver
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: mannen...
    Geplaatst op: 06 januari 2004 om 15:35

salaam,

als een moslimmeisje bewust was ontmaagd op een niet officieel manier,dus zonder te trouwen, dan betekent het dat ze een zonde is ondergegaan,unless als ze verkracht werd.

vr een jongen gelden dezelfde regels,het enig verschil is dat niemand dat kan weten maar god wel

en in beide gevallen is het even ernstig!!! 

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 15:38

salaam.

wallahou alam ntrlk.

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 15:40

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Esther zoals Amirra al zei, kan je niet ontmaagd worden door een tampon of sporten!!!

Verder wil ik graag iedereen bedanken die mee heeft gedragen aan dit discussie!!

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Enceladus Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 13
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Enceladus Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 17:38

Asalaam alaikom,

Ik wijs u hierbij op een foutieve gedachte van enkele leden. Esther heeft wel gelijk wat betreft het scheuren van het maagdenvlies tijdens het gebruik van een tampon en zelfs bij intensieve sportbeoefening, enkel vanwege het feit dat het een anatomische obstakel is. Alleen wordt dit niet zozeer aangeduid als een ontmaagding en hier heeft marocaantje gelijk.

Over de vraag van Leasane Shakur. Het antwoord van Bukhari is zeer in overeenstemming met mijn ideeen. Mijns inziens is ons bewustzijn enkel gebaseerd op het perceptievermogen van de mens. Alles wat wij waarnemen, voelen en horen wordt geanalyseerd door het menselijk brein en wordt in relatie gebracht met de 4 dimensies. De tijd is relatief en dit geeft Bukhari heel duidelijk aan. Alleen voert de theorie hierachter veel te ver en ik ben best bereid hier meer over te vertellen, doch niet nu vermits ik nu over te weinig tijd bezit en dit te ingewikkeld zal zijn voor de gemiddelde lezer daar de theorie van Einstein een hele belangrijke blijkt te zijn. Enige wiskundige en natuurkundige kennis is onontbeerlijk.


Enceladus

Terug naar boven
Bukhari Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 04 januari 2004
Locatie: Azerbaijan
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bukhari Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 17:52
In eerste instantie geplaatst door Enceladus

Asalaam alaikom,

Ik wijs u hierbij op een foutieve gedachte van enkele leden. Esther heeft wel gelijk wat betreft het scheuren van het maagdenvlies tijdens het gebruik van een tampon en zelfs bij intensieve sportbeoefening, enkel vanwege het feit dat het een anatomische obstakel is. Alleen wordt dit niet zozeer aangeduid als een ontmaagding en hier heeft marocaantje gelijk.

Over de vraag van Leasane Shakur. Het antwoord van Bukhari is zeer in overeenstemming met mijn ideeen. Mijns inziens is ons bewustzijn enkel gebaseerd op het perceptievermogen van de mens. Alles wat wij waarnemen, voelen en horen wordt geanalyseerd door het menselijk brein en wordt in relatie gebracht met de 4 dimensies. De tijd is relatief en dit geeft Bukhari heel duidelijk aan. Alleen voert de theorie hierachter veel te ver en ik ben best bereid hier meer over te vertellen, doch niet nu vermits ik nu over te weinig tijd bezit en dit te ingewikkeld zal zijn voor de gemiddelde lezer daar de theorie van Einstein een hele belangrijke blijkt te zijn. Enige wiskundige en natuurkundige kennis is onontbeerlijk.


Enceladus


Allah is Groot

 

Salaam aleykum

Ik ben graag bereid te leren broeder

Terug naar boven
India Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote India Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2004 om 20:19

Beste Leasane,

Ik ben zelf geen moslim. Maar mag ik misschien hier ook iets aan toevoegen?

Wij mensen, weten niet beter dan dat alles een begin en een einde heeft. Zo hebben we het geleerd en we hebben het ook nooit anders gezien. We zijn het zo gewend.

Daarom is het voor ons moeilijk voor te stellen dat God er altijd is geweest en er ook altijd zal zijn, wat er ook gebeurt. Al het andere (inclusief de mens) heeft een begin (door Zijn toedoen).

Ik stel mij voor dat God een enorme grote Intelligentie en Dynamische kracht is, die in staat is om uit niets meer dan stof (bij wijze van spreken) om het even wat te scheppen.

Ik hoop oprecht dat je hier iets aan hebt, maar het is inderdaad niet eenvoudig om te bevatten, je zou er duizelig van worden, he?

Liefs

India

 

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2004 om 02:17

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe, Broeders en Zusters/Hallo

Djazaak Allahoe Ghairan voor jullie reacties

Toen ik deze vraag stelde, was ik nog niet echt een moslim, wel mijn familie enz, maar ging nooit bidden enz. en toen jullie mij soeratoel Ichlaas(112) als antwoord aan mij gaven begreep ik er niet echt veel van.

Maar nu ik Alhamdulillah een echte moslim ben begrijp ik de kracht en de inhoud van deze prachtige vers wel, en is nu een van mijn favoriete Soera's.

Ik heb ook gelezen, dat Mohammed(saws) het gezegd heeft, dat  op een dag de mensen wel toegeven dat Allah(SWT) alles geschapen heeft, maar dat ze dan gaan vragen: Wie heeft Allah(SWT) geschapen? en deze vraag komt dan van shaitan, en hier moeten we zeggen dat we alleen in Allah(SWT) geloven.

Walahie toen ik deze tekst las begon ik te, want ik had een vraag gesteld die eigenlijk niet mocht.

AstagfirALLAH, AstagfirALLAH, AstagfirALLAH

Maar SubhaanAllahie wa Bihamdihi deze gedachten zullen mij nooit meer lastig vallen!!!(inshaAllah)!!!

Bismillahie ar-Ramaan ar-Rahiem

Alhamdulillahie Rabl Halemien, ar-Rahmanie Rahiem, Malik yo-midien, i-jaake nahboedoe wa i-jake nastahien, ihdina siratel moestaqien siratel ladina an hamtta halaihiem gairoen magdubie halaihiem walad daaaaalieeeeeeen.(Quraan: soera1)

Amieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen!!!!!!!!!!!!!!

Bismillahie ar-Ramaan ar-Rahiem

Qoel hoe Allahoe ahad, Allahoe Sammad, lam jalied walem joeled, walem jakoen lahoe koefwan ahad.(Quraan: soera 112)

Ma3asalama

 

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Badia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2004 om 02:48

salaam oe aleikum wa rahmatoe Allah wa barakatoe,

Masha Allah broeder!!! Moge Allah je leiden en je kennis vergroten

Amien.

Errug welkom in onze oemma, ya aghie!!

en wat je voor je moslimzijn allemaal gedaan en gelaten hebt (al heb je 100 mensen vermoord om niks) zal je vergeven worden, insha Allah!

En Allah, de Eeuwige, is waarachtig in zijn beloftes.

 

Wassalaam oe aleikum

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2004 om 12:34

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh oh Broeder die in twijfel verkeert,

inshaAllah gaat alles goed met je, bi hawlilaah.
Ik denk dat iedereen wel zichzelf zulke vragen stelt. Ik heb dat ook jaren gedaan, maar mijn geloof is Alhamdolilah sterker geworden, en ik geloof met volle overtuiging in Zijn Grootheid, en Zijn Macht en Kracht. Met het stellen van zulke vragen bereik je in mijn ogen niets. Kritisch zijn is goed, maar tot op een zekere hoogte vind ik.

Er zijn gewoon bepaalde zaken waar wij met ons menselijk verstand niet bijkunnen, elghayr inshaAllah. Maar het
is het belangrijk te beseffen dat verboden en geboden een 'goddelijke' oorsprong hebben. Dat wil zeggen dat ".... het Besluit is aan Allah swt alleen!. Hij zegt de Waarheid en Hij is de beste der Beslissers" [Qur�an, 6:57]
Met andere geboden en verboden is het zo dat ze in dit leven geen enkele doel dienen, (niet helemaal natuurlijk, want 3ibadaAllah plant een soort tevredenheid in je hart waar je echt gelukkig van kunt worden..!!) maar het is voor het grootste deel bestemd voor het Hiernamaals; dus degenen die zich eraan houden puur omwille van Allah swt stijgen op de spirituele ladder van Nabijheid op een manier die anderen nooit zouden kunnen.

Allah swt en Zijn Profeet saws weten het beste wat de reden en hikmah (wijsheid) is van sommige geboden en verboden.


Ik heb iets moois voor je, inshaAllah zal het je op weg helpen. Ik weet niet of het een hadith is, of het een verhaal is, oua Allahoe a3lam.                    "Pas op van wie gij kennis aanneemt"

Het antwoord van Imam Azam....



Een ongelovige die niet in Allah geloofde viel heel veel Moslims lastig met de opmerking: 'Als Allah er is, bewijs het dan maar eens.'

De Moslims kunnen niet de juiste antwoord geven aan deze ongelovige. Daarom brengen ze hem naar Imam-i Azam. Ze zeggen tegen Imam-i Azam:

'Imam, deze man gelooft niet in Allah. Hij stopt vraagtekens in sommige hoofden van de Moslims door te zeggen dat ze Allah moet bewijzen als Allah er is.'

Imam-i Azam (Numan bin Sabit) draait naar de ongelovige en vraagt:

'Waarom geloof je niet in Allah?' Waarop de man zegt:
'Alles gebeurt vanzelf, daarom geloof ik niet in Allah'.

Waarop Imam-i Azam zegt: 'Ok, het antwoord op deze vraag geef ik jou morgen inshaAllah. Kom om zo en zo laat op die en die plaats'.

Deze afspraak wordt overal door het hele volk gehoord. Iedereen wacht vol spanning de volgende dag af. De volgende dag komt het hele volk op de afgesproken plaats bijeen. De ongelovigen stonden aan 1 kant en de Moslims aan de andere kant. Op een gegeven moment komt de man die iedereen met zijn vragen lastig viel, dus het hoofd van de ongelovigen. Omdat Imam-i Azam er nog niet was beginnen de ongelovigen alle Moslims belachelijk te maken en zegt die man:

'Kijk, hebben jullie het allemaal gezien? Hij is bang geworden en daarom komt hij niet.'

Omdat de Moslims nog vol spanning aan het wachten waren zeiden ze: 'Hij zal wel even ergens mee bezig zijn, hij kan ieder moment komen.'
Uiteindelijk, na een lange tijd, komt Imam-i Azam op de afgesproken plek. Het hoofd van de ongelovigen zegt:

'Waar ben je gebleven ya Imam-i Azam?' Imam-i Azam begint met zijn wijze woorden te vertellen:

'Ik stond aan de andere kant van de Nijl rivier. Ik kon geen 'rivier' bootje vinden. Daar stond een boom. Ik heb de boom bevelen om zich in stukjes te snijden, dat deed hij ook. Ik heb gezegd dat hij in een klein boot moest veranderen, dat deed ie ook. Ik heb gezegd dat ie mij naar de overkant moest brengen en dat deed hij natuurlijk ook. Daarom ben ik zo laat.'

Het hoofd van de ongelovigen, begint in lachen uit te barsten. Imam-i Azam vroeg hem:

'Waarom lach je?' Waarop de ongelovige antwoordt:
'Ik lach om jou woorden oh verwarde man. Hoe kan het zijn, dat een boom vanzelf in een bootje verandert en naar de overkant gaat?'

Imam-i Azam: Degene die verward is ben jij. De sterren die je ziet zijn voortdurend aan het draaien. En ook nog eens zonder dat ze elkaar maar ooit aanraken en altijd met dezelfde discipline. Terwijl er wel miljoenen sterren zijn die je met je oog kan zien. Als deze sterren tegen elkaar botsen KAN de hele wereld vergaan.
De zon geeft ons al sinds de wereld er is warmte en nog meer dingen. Als de zon een klein beetje verder zou staan dan zou de wereld bevriezen en iedereen zou dood bevriezen. Als de zon ietsjes dichterbij zou zijn, zou heel de wereld verbranden.

Kijk naar de tanden in je mond, in wat voor prachtige volgorde ze staan. Je ogen en je wenkbrauwen, kijk hoe mooi ze bij elkaar passen, alles is precies op zijn plek. Je gelooft dat dit alles vanzelf is ontstaan. Waarom geloof je dan niet dat een simpel bootje vanzelf is ontstaan? Is dit bootje dan een prachtig kunstwerk of de hele wereld met alles om zich heen en alles erop? En alle kunstwerken hebben een kunstenaar. Hoe dit bootje een kunstenaar/maker heeft zo heeft deze wereld en alles eromheen ook een Maker.'

De ongelovige luisterde vol bewondering naar dit antwoord en zei:

'Ash-hadu an la ilaha illa Allah wa ash-hadu anna muhammadan 3abduhu wa Rasuluh.'


Soub7anAllah ik vind dit zo prachtig. Misschien ken je dat verhaal wel van de man die niet in Allah swt geloofde en dat de man zand in zijn gezicht gooide etc etc.

------------------------------------------------------------ ---------------

En dan nu op naar de X-files oftewel de mythe van het maagdenvlies, speciaal voor Amirra.

Over het maagdenvlies bestaan veel misverstanden. Het begrip vlies suggereert dat iets doorbroken moet worden, maar er is geen sprake van een vlies. De mythe wordt cultureel in stand gehouden omdat het symbool van bloeden in onze cultuur van belang is, jammer genoeg!!!

 

Feitelijk is het geen vlies, want er wordt niets afgesloten. Als er een vlies zou zijn, dan zou het menstruatiebloed het lichaam niet kunnen verlaten. Feitelijk zou het beter zijn te spreken van een maagdenopening of een maagdenrandje. Er is namelijk wel sprake van een geplooide, soms stugge, gerimpelde, rekbare weefselring in de vagina. Die weefselring kan scheuren of opgerekt worden bij de eerste geslachtsgemeenschap, maar dat gebeurt meestal niet. Het maagdenrandje kan niet scheuren bij sport, er zit bijna altijd een groot gat in, zal hoogst waarschijnlijk niet scheuren door een tampon, het is niet te controleren door een dokter en niet te voelen door een man.

 

Onderzoeken bieden conclusies dat 40 tot 80% van de vrouwen niet bloedt bij de eerste gemeenschap. Het bloeden van de vrouw is te verklaren vanuit de eerste gemeenschap. Omdat de partners elkaar seksueel nog nauwelijks kennen, zijn beiden gespannen en wordt de vrouw bij het eerste seksuele contact vaak niet vochtig. Soms bestaat ook nog het ritueel, dat na de ontmaagding een bebloed laken wordt getoond aan de feestgasten. Dat versterkt uiteraard de spanning. Astaghfirollaha wa attoeboe illayh. Ik vraag me echt af waar deze onzin vandaan komt, maar elghayr inshaAllah.

 

Sommige moslimmeisjes en vrouwen vragen hulpverleners als ze voor het huwelijk ontmaagd zijn, medewerking bij hersteloperaties aan het maagdenvlies. Zij vrezen de sociale gevolgen. Bij een hersteloperatie worden weefselresten in een constructie geplooid, zodat de kans groter is dat het meisje bloedt bij de volgende gemeenschap. Anderen proberen de norm te volgen, door de verboden seksuele contacten voor het huwelijk te beperken tot orale en anale seks.

 

De gevolgen van de maagdenvliesmythe zijn echter schadelijk voor veel betrokkenen:

         Het veroorzaakt psychische problemen: angst dat het vlies voortijdig beschadigd wordt. Meisjes mogen niet sporten en zwemmen; er bestaat grote weerstand tegen inwendig onderzoek door een arts.

         Het veroorzaakt angst voor pijn bij vrouwen en faalangst bij mannen.

         Er worden onnodige medische ingrepen op gebaseerd.

         Het brengt vrouwen die geen bloed verliezen in moeilijkheden. Soms wordt dat opgelost door in de vinger of vagina te prikken. Als ze niet bloedt, kan de man scheiding aanvragen, dit brengt de eer van haar familie in diskrediet en leidt tot gezichtsverlies van haar vader.

         Het betekent een dubbele straf voor vrouwen die seksueel misbruikt zijn. Naast het verdriet dat geheim gehouden moet worden, moet ze ook nog geopereerd worden om het randje te herstellen.

         Het houdt de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in stand: vrouwen moeten bewijzen dat ze maagd zijn, mannen hoeven dat niet. Op de Marokkaanse huwelijksakte staat onder status bij vrouwen maagd of niet.

 

 

Een ding nog. Ik zag laatst op tv dat een paar jongens zeiden dat ze het wel konden merken of een meisje maagd is nog niet. Jongens kunnen dus absoluut niet voelen of een meisje nog maagd is! Wel kan een jongen voelen of een meisje gespannen is. De ingang van de vagina voelt dan strakker aan. Dit zegt niks over of je nog maagd bent of niet, want je kunt ook gespannen zijn als je al wat langer seksuele ervaring hebt!

 

 

 

Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geinformeerd,
Fi Amanilahi,
Ou7iboukoum fi Laaha Ta3alaa!

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,
Umm `Aqeelah

 

 

Terug naar boven
ThaGirlie Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 13
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ThaGirlie Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 mei 2004 om 12:58

Om nog even op dat andere onderwerp terug te komen: waarom mag men niet vragen waar Allah vandaan komt? Zelf ben ik een nuchtere Nederlander, om het zo maar te zeggen, die bezig is een moslima te worden. Een paar jaar geleden geloofde ik niet eens in God, maar door een vriend, die mij kennis heeft laten maken met de Islam en mij verhalen heeft verteld, ben ik mij gaan interesseren. Zelf boeken gaan lezen enzo. Vandaag hadden wij een discussie omdat ik vragen stelde met het woord 'waarom': waarom is dit zo, waarom heeft Allah dat gedaan? Ik lees nu hier dat het fout is zulke vragen te stellen, maar..daar komt hij weer: waarom dan?

Groetjes

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Badia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2004 om 05:38

Hallo thagirlie,

Het is niet zo dat je geen waarom vragen mag stellen. JUIST WEL. Hoe wil je jezelf motiveren kennis op te doen...als je je niet afvraagt waarom dit en waarom dat.

Het is dus een gezonde houding.

De vervloekte sjeitan (satan) houd ervan om twijfel te zaaien in de harten van de mensen. Hij zorgt ervoor dat je je dingen gaat afvragen die je nooit zult kunnen bevatten. Gewoon om je dwars te zitten, je geloof aan het wankelen te brengen, je te irriteren, je afhouden van het dienen van Allah en uiteindelijk naar het slechte leidden: de hel. Want dat is het uiteindelijke functie van de Sjeitan. Hij wil zoeel mogelijk mensen met zic mee de hel inkrijgen. Hijzelf zal zeker de hel ingaan...daarom probeerd hij de dienaren/dienaressen van Allah die zich op de rechte Weg bevinden de weg naar de vernedering te wijzen (de hel).

oke...Waar komt ALlah vandaan is de vraag.

Waarom gaan wij mensen ervan uit dat het Goddelijke op dezelfde manier is opgebouwd als onze manier van leven. Wij weten niet anders dan dat elk plantje...elk bleometje...elke mens...elk dier ooit zal sterven. En dat elk van die dingen ooit geboren zijn. Maar besef dat Allah Eewig is in al zijn Eigenschappen. Hij is de Levende...dus is hij voor altijd Levend. Hij is de Barmhartige, dus ook voor altijd de Barmhartige. Die Eigenschappen zullen dus niet op een gegeven moment wegvallen of zo. Hij heeft ze altijd gehad en zal ze altijd houden. En Hijzelf is er altijd geweest en zal er altijd zijn: Eewig. Dus Hijzelf is Eewig, maar ook zijn eigenschappen. 

Wij mensen zijn wat dat betrefd zo nietig. La hawla wa la quwatte illa billah! (Er is geen kracht of macht buiten Allah!)

Wij kunnen met onze beperkte hersens niet datgene bevatten wat Allah wel weet en bevat. Hij is namelijk de Alwetende.

De vraag: waar komt Allah vandaan is dus krom. Als iets ergens vandaan komt...wil dat zeggen dat datgene eerst ergens anders was en dan op een gegeven moment op deze (wat deze ook mag zijn) plek is. Maar Allah is overal met zijn Kennis. Het is niet zo dat hij het ene moment in Europa de boel handhaaft en daarna naar Afrika gaat om daar de boel te handhaven. Nee want het is heel makkelijk voor Allah om het gehele universum te onderhouden. Hij zegt slechts: "Wees" en het wordt.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb geholpen.

Moge Allah mij vergeven als ik dingen gezegd.getypt/uitgelegd heb die buiten mijn kennis vallen. Want Hij is de Alwetende, de Eewige, de Meest-Barmhartige. En moge Allah jou leiden op Zijn Pad en redden van Zijn straffen.

Amien.

liefs van mij....badia dus

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2004 om 05:42
In eerste instantie geplaatst door Badia

 

De vraag: waar komt Allah vandaan is dus krom. Als iets ergens vandaan komt...wil dat zeggen dat datgene eerst ergens anders was en dan op een gegeven moment op deze (wat deze ook mag zijn) plek is. Maar Allah is overal met zijn Kennis. Het is niet zo dat hij het ene moment in Europa de boel handhaaft en daarna naar Afrika gaat om daar de boel te handhaven. Nee want het is heel makkelijk voor Allah om het gehele universum te onderhouden. Hij zegt slechts: "Wees" en het wordt.

Ik ben het ermee eens dat die vraag een beetje krom is, maar misschien bedoelde ze hoe God ontstaan is, niet letterlijk waar hij vandaan komt (wordt wel eens synoniem gebruikt).

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Outlaw Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 32
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Outlaw Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2004 om 06:04

Salam wa aleikum,

Vroeger toen ik ook zo onwetend was en de influisteraar met dit soort vragen kwam, heeft mij een persoon een advies gegeven die sinds die dag (denk ik) voor iedereen kan gelden/helpen.

Wij mensen zijn nooit tevreden, wij willen alleen maar meer, hebben we dat gehad dan doen we net of het niets was en gaan weer naar meer. Op een dag kom je tot de ontdekking; dit kan het toch niet zijn. Er moet toch iets meer of beter zijn dan dit (het leven hier op aarde). Dan komen er vragen; stel dat god bestaat, hoe ziet Hij eruit, waar komt Hij vandaan, waarom doet Hij dit (het leven), mijn oma is heel lief en doet niemand kwaad maar ze gelooft niet, waarom kan zij naar de hel gaan, etc.

Je kan toch niet verwachten dat Allah openkaart met de mens gaat spelen. Je moet er wel wat voor doen. De hemel krijg je niet cadeau en het geloof ook niet. (al denken heel veel mensen van wel).

Toen ik deze persoon tegenkwam, adviseerde hij mij om de koran te blijven lezen, en de hadiths te bestuderen. Maar het belangrijkste was; Bid tot Allah en vraag Allah om bescherming bij elke twijfel of influisteraar (dit kan zowel mens als djin/sheitan zijn). Door dit continue en welgemeend te doen, gaat het "twijfel" automatisch weg.

Er zijn 2 soerah's die mij tot de dag van vandaag hebben geholpen:

113 el Falaq; de dauw

114 an Naas; de mensheid

Uiteraard moet je deze soerah's met je binnenste lezen dus echt gemeend en geloof me insha Allah zal het helpen.

En insha Allah komt het goed met je Moge Allah je twijfels doen verdwijnen.
Amin

 

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Badia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2004 om 07:43
Amien
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2004 om 08:15
Allahoemma Ameen
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Badia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juni 2004 om 08:36
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

In eerste instantie geplaatst door Badia

 

De vraag: waar komt Allah vandaan is dus krom. Als iets ergens vandaan komt...wil dat zeggen dat datgene eerst ergens anders was en dan op een gegeven moment op deze (wat deze ook mag zijn) plek is. Maar Allah is overal met zijn Kennis. Het is niet zo dat hij het ene moment in Europa de boel handhaaft en daarna naar Afrika gaat om daar de boel te handhaven. Nee want het is heel makkelijk voor Allah om het gehele universum te onderhouden. Hij zegt slechts: "Wees" en het wordt.

Ik ben het ermee eens dat die vraag een beetje krom is, maar misschien bedoelde ze hoe God ontstaan is, niet letterlijk waar hij vandaan komt (wordt wel eens synoniem gebruikt).

Groetjes Kim

ook dan (als ze het zo bedoelde): Iets dat ontstaan is, was er eerst niet. Maar Allah sobhana wa Ta'ala is Eeuwig: Hij was er dus altijd en zal er altijd zijn.

Terug naar boven
iris Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote iris Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2004 om 07:19

Beste allemaal,

Laat ik het zo zeggen ik ben een nuchtere Nederlander en ik geloof niet in het Christendom, Islam of Jodendom niet omdat ik weiger te geloven dat er iets groters is, maar omdat het me tegenstaat dat je zo beperkt wordt in je gedachten. Waarom zou je zoals enkele van jullie zeggen je niet mogen afvragen waarom iets is. Volgens mij en ik studeer geschiedenis, zijn tot nu toe alle verbeteringen, revoluties en emancipaties begonnen met het woordje waarom, waarom wordt ik onderdrukt, waarom beweegt iets zo, waarom kunnen vogels vliegen en mensen niet. Ik denk zelf dat als je je niet meer af vraagt waarom iets is dan ben je niet meer aan het leven maar aan het volgen.

 

Ik denk dus ik ben, dat is een bekende he!:)

 

Groetjes Iris

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2004 om 16:50

Hoi Iris,

Ik ben een nuchtere moslima, die gelooft in de Islam, omdat ze ruimdenkend is en omdat de Islam logisch is. De 'waarom' vragen, zijn vragen die zowel naar goede zaken als slechte zaken hebben geleidt, nietwaar? Het is absoluut niet verboden om vragen te stellen, de Profeet vzmh heeft zelfs de mens aangespoord om vragen te stellen.

De beste vrouwen, waren de vrouwen van de Ansar, waarom? Omdat ze vragen stelden, maakt niet uit, sexualiteit, opvoeding, relatiekwesties e.d.

Ik denk niet dat je geschiedenis nodig hebt, om tot dat inzicht te komen, daar heb ik enkel en alleen mijn verstand voor nodig.

Een van de beste vraag die ik ooit mezelf stelde is: 'waarom leef ik', het antwoord daarvan vinden we in de Koran.

Misschien dat jij ook ooit dat inzicht zult verkrijgen?

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
iris Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote iris Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2004 om 17:02

daar heb ik de Koran niet voor nodig, ik ben blij dat je een nuchtere moslima bent, je zegt dat de Islam ruimdenkend is waarom staat er dan in een van de verzen die een van je broeders of zusters op de eerste pagina aanhaalde dat je van de Koran je niet af mag vragen waarom iets zo is, daarom heb ik het topic aan gesneden.

Groetjes

Iris

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 juni 2004 om 17:42

Beste Iris,

Welk vers, misschien heb ik daar over heen gelezen? Zie graag je antwoord tegemoet, wat betreft het vers uit de Koran?

Dank je.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Moeslima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 augustus 2004
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Moeslima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 augustus 2004 om 07:59

Salaamou alaykoum,

Allah (soubhanahou wa ta'ala) is de eerste en de laatste.Als je in je eigen gaat zeggen door de influisteringen van de shaytaan dat (staghfiroulaah) er iets voor Allah moest geweest zijn,dan ben je in de fout want alleen bij de mens heb je nakomelingen,een dier,een plant sterft ook af en er groeit een nieuwe in de plaats.Wij zijn zwakkelingen,want wie er wordt geboren,sterft sowieso.Dus het kan al niet dat er iemand voor Allah was en Allah is Uniek.Dat is ook van groot belang,want zoals ze zeggen dat Jezus God was,is verkeerd.Denk eens goed na,als Jezus god was,waarom is hij dan gestorven?Naar wie gaat hij heen?Waarom kan hij zichzelf niet opwekken.De krachten van God is iets aparts.Een mens kan een mens niet schapen,Allah heeft ons geschapen en tot Allah is de terugkeer.En laat de shaytaan je niet beinvloeden,mijn zusters en broeders.

En wat betreft het maagdelijkheid.Wel,eerst en vooral moet je weten dat bij Allah zina (overspel) verboden is zowel voor de vrouw als voor de man.Waarom zegt Allah dan dat de vrouw en de man hun kuisheid moeten houden en hun blikken neerslaan?Het heeft toch een betekenis,anders zou Allah de mensheid niet waarschuwen.En als een moslim of moslima een fout heeft gemaakt,dan kun je nog altijd berouw tonen en vergiffenis vragen aan Allah.Allah vergeeft alles,maar je moet na je vergiffenis niet dezelfde fout maken.En alstublieft mensen,ya moeslimien,alstublieft bedek jullie eigen,zodat jullie respect tonen en krijgen.Sla jullie blikken neer,spreek met vriendelijkheid,roep en lach zeker niet luid in het openbaar.De verleiding van shaytaan is groot,laat de shaytaan jullie niet beinvloeden.Allah(s.w.t) zegt dat de shaytaan de mens haat,daarom neem de shaytaan als jullie vijand.Laat de shaytaan jullie niet uitlachen,want hij wilt jullie meetrekken naar de hel.Wa Allahoe a'lam.Wa alaykoum wa Rahmatou Laah wa Barakatouh.

Terug naar boven
islamaziz Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 12 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islamaziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 16:15
In eerste instantie geplaatst door Marocaantje

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Wat vinden jullie van mannen die toen ze wat jonger waren

meerdere vriendinnen hebben gehad.....en later als ze gaan trouwen

incha'Allah het recht opeisen om met een maagd te gaan trouwen.

Ik persoonlijk vind dat je dan geen recht van spreken hebt.......

maar dan heb ik het niet over mensen die na al hun zondes berouw en vergiffenis aan Allah (SWT) hebben getoond.

Ik zie graag jullie reacties en meningen tegemoet.

Wa3alaikom salaam,

Jullie Zuster Fi Dien!!

Marocaantje

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Heel erg vind ik het, tegen woordig hoor je " ik heb het met mohammed gedaan in de WC" of mohammed was gisteren ook in de diskotheek, en als ik vraag aan deze jongens ben jij een moslim, dan krijg ik als eerst een respectloos antwoord terug met "ben je gek ofzo tuurlijk ben ik een moslim", ik zeg waarom heb je haar gisteren dan ontucht gepleegd met haar of waarom heb je het gestolen, en dan is hij ineens stil, is hij waar zoveel nederlanders het over hebben en zeggen "kijk die moslim hij steelt van ons dat mag van hun geloof" van de ongelovigen stelen, zelf ben ik maar 1 keer naar een discotheek geweest vanwegen een verjaardag van een oud collega die daar is gaan werken.

maar wat ik ook tegenwoordig zie zijn meisjes die zoveel vrienden hebben gehad zoals met die neppe moslims.  het komt allemaal door de middelbare school en de ouders en de omgeving daar leg ik de schuld vast, het meeste bij de ouders mits de ouders er alles aan hebben gedaan.

Maar gelukkig zie ik ook mensen die zich bekeren en er spijt van hebben gekregen zowel meisjes als jongens, en ook gelukkig ook nederlandse mensen die ik vaak in de moskee zie bidden Alhamdoe lillah.

 

Jullie kunnen ook mijn website bekijken als jullie dat willen helaas is mijn website alleen te bekijken zodra mijn computer ook aan is dus hoogstens waarschijnlijk is dit alleen in de avond uren.

mijn website is nog in onderhoud dus hij werkt wel alleen sommige linken doen het nog niet

www.islamaziz.tk

 

 

 

Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 07:27
[QUOTE=salahdin]
Ik heb ook eens een overlevering van de profeet (vzm) gelezen waar hij zegt dat deze gedachtes van de duivel komen.


"Als iemand vragen heeft hoeft dat echt niet te betekenen dat de duivel in hem zit hoor. Sommige gelovigen beweren ook nog steeds dat ons verstand een instrument van de duivel is, alleen maar omdat men ooit bang geweest is dat wetenschap het einde van geloof betekent. Ik probeer al vaker aan te tonen dat dat zeker niet het geval is. Ik krijg juist steeds meer overtuiging van de bijzonderheid van alles, door me in allerlei wettenschappelijke zaken te verdiepen. Sommige mensen hebben nou eenmaal meer vermogens in hun hersenpan zitten en blijven doorvragen.Die hersens heb ik ook van God gekregen.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 08:40

In de Naam van Allah Meest Barmhartige Meest Genadevolle

Assalamoe3leikoem wr wbr Fisabillilah,

Ik heb  hier een lezing voor je en inschallah wordt je hier wijzer van.Let niet op de spel en tikfouten ik heb er nog geen tijd voor gehad om dat te veranderen, Gair inschallah. De lezing heb ik genoteerd n.a.v de lezing van Broeder Remi Sukirman. Al het goede van deze teskt is afkomstig van Alah swt en al het slechte komt van shaitaan en van mijn nafs en Moge de Almachtige mij daarvoor vergeven.

FiAmanillah, wasalamoe3leikoem wr wbr

                          Influisteringen van de shaitaan.

                                                            

In de naam van Allah, Meest barmhartige Meest genadevolle.

 

Alle lof is voor Allah, we prijzen Hem, zoeken Zijn hulp en vragen Hem om vergiffenis.We zoeken ook onze toevlucht (bij Hem) tegen het kwaad in onszelf en tegen de averechtse gevolge van onze daden.Als iemand leiding van Allah ontvangt er is niemand die hem kan misleiden, en als Hij iemand misleidt, er is niemand die hem kan leiden.

Ik getuig dat er geen Godheid is behalve  Allah swt en ik getuig dat mohamed saws Zijn dienaar en boodschapper is.

 

Door: Remi Sukirman

 

Geachte broeders en zusters; Assalamoe3leikoem wa rahmatoeAllahi wa barakatuh.

 

De lezing van  vandaag gaat over de influisteringen of de influisteraar.Om alvast een uitleg te geven aan de titel wat er wordt bedoeld met de influisteringen en de influisteraar:

Allah swt waarschuwt ons in de Qoraan telkenmale over deze influisteraar.Er zijn een heleboel ayaas in de Qoraan  die ons waarschuwen dat de shaitaan en daarmee bedoel ik ook de influisteraar onze grootste vijand is.Hij is niet alleen onze grootste vijand, hij is ook onze eerste vijand geweest.Hij is onze laatste vijand en hij is de opstandige vijand.De dag dat geboren werd was hij al daar aanwezig, de dag dat je je laatste adem zult uitademen zal hij ook daar zijn en Allah swt., als ik de verzen in de Qoraan daar allemaal zou optellen waarschuwt ons telkenmale over deze grote vijand van de mens.

 

Allah swt zegt:

 

Qoel a3oedoe bi Rabbi Annaas.

Malliki Annaas

Illahi Annas

Misn sharri al waswaas iel ganaas

Allathi youweswieso fie sodori annaas

Min Al-djinneti wa naas.

 

Vertaling:

 

 Soera 114 An naas ( de mensen)

1)      Zeg ik zoek mijn toevlucht bij de Heer van de mensen.

2)      De koning van de mensen.

3)      De God van de mensen.

4)      Tegen het kwade van de wegsluipende influisteraar.

5)      Degene die in de harten van de mensen influistert.

6)      Van de djinn�s en de mensen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Broeders en zusters, ieder van ons het maakt niet uit of je nu een 3aliem bent of een imaam bent van de moskee, of een man/vrouw bent.Ieder van ons is wel het slachtoffer geweest van deze waswasaa.Niemand is ervan gevrijwaard behalve de profeten (as).Deze satanische gedachten die in ons opkomen, deze slechte gedachte is meer bekend als waswasaa.Meervoud daarvan is de wasawies.

 

Het is een hele grote zorg voor en heleboel mensen. Zo erg zelfs dat sommige mensen zichzelf als de duivel zelf zien. Ze denken waar doe ik dit nu allemaal voor.Ik ben zo slecht in mezelf. En een gevolg daarvan is dat ze zeggen, het heeft geen zin voor mij om naar de moskee te gaan, het heeft geen zin voor mij om welke Ibaada dan ook te doen want ik ben zo slecht. Met als gevolg dat ze deze Ibaada dan ook niet meer doen. Dat is juist wat de shaitaan wil. Hij heeft dan zijn doel bereik door jou op zo�n manier  te laten denken dat jij zo slecht bent dat je dan voor je ibaada geen enkele waarde hecht.En uiteindelijk bereikt de shaitaan toch zijn doel.

 

Broeders en zusters, aangaande deze waswassa deze influistering waar niemand van gevrijwaard is behalve de profeten (as) kunnen er  twee extreme categorie�n van mensen worden onderverdeeld.

De ene categorie is wat ik net heb gezegd.Ze zien zichzelf zo slecht en ze zijn bang om hun Imaan te verliezen.En doordat ze zo op die manier denken raken ze in een soort spiraal dat steeds dieper en dieper en dieper gaat dat de hele zin van hun hele Ibaada zoals zij dat zelf zien geen zin meer heeft. Ze zien zichzelf als de duivel zelve.

Een andere categorie van mensen is dat ze denken van �O  het zijn toch alleen maar waswasaa.Het heeft geen enkele invloed op mijn Imaan.Zolang het maar binnen in mijn gedachten zit dan hoef ik me er geen zorgen  over te maken en dan laten ze hun gedachten de vrije loop gaan en denken ze over alles en wat maar haraam is en ze denken van �O het heeft geen enkele invloed op mijn Imaan.

Dat is weer een andere extreme categorie. En zoals alles in dit leven is er een balans

 

RasoelAllah saws heeft gezegd: �De beste daden of de beste manier van doen is om moe3tathill te zijn om een balans te vinden in alles�

 

De vraag die nu rijst is: Waarom denken wij zo? Deze slechte gedachten die in ons opkomen.Waarom zijn we slachtoffer van zulke slechte gedachte? Het antwoord dat ik jullie nu zal geven, daar zullen jullie verstelt van raken want het antwoord is: Het is normaal dat wij zo denken.Het is normaal dat er zulke slechte gedachten in ons opkomen.Het is heel natuurlijk zelfs de sa7abies(metgezellen van de profeet saws) hadden last van deze slechte gedachten.

 

Abu dawoed (rh) zegt in zijn soenan: Er kwam eens iemand naar  AbdAllah Ibn Abbaas (ra) die had een klacht.Hij zei: Ya AbdAllah ik heb iets in mijn hart, ik zit er echt mee.En AbdAllah Ibn Abbaas vroeg: wat is het dan? Hij zei: ik kan het je echt niet zeggen want het is zo slecht, ik ben bang om het uit te spreken.AbdAllah Ibn Abbaas (ra) die glimlachte en hij zei: als het betreft twijfels over jouw deen ( geloof), dan is daar niemand gevrijwaard van.De man zei: is dat daadwerkelijk zo? Ja het is daadwerkelijk zo.Iedereen ondervindt wel eens twijfels over deze Deen, maar de kunst is wat doe je met deze twijfels? Er zijn daar remedieen voor, er zijn daar medicijnen voor en heel belangrijk is om eerst te constateren dat die gedachten slecht zijn.En de beste manier is om die gedachten te constateren en te zeggen in jezelf dat het slecht is en gewoon uit je weg bannen en doorgaan met jouw leven.

 

Allah swt zegt over de profeet mohamed  saws in de Qoraan in Soera Younous:

 

�En als jij Mohammed  over datgene twijfelt wat wij aan jouw hebben geopenbaard vraag dan aan degenen aan wie het Boek voor jouw gegeven zijn�.

 

RasoelAllah saws zei toen: Ik twijfel niet en ik hoef de mensen van het boek niets te vragen.

 

AbdAllah Ibn Abbaas (ra) zei toen tegen deze man: Als je zulke slechte gedachten tegenkomt in jezelf zeg dan Hoewwa al Awaloe wal Aachiroe wa Thahriroe wal batinoe wa hoewa bie koeli shai�ien 3alim.

Hij Allah swt is de Eerste voor Hem swt is er niemand Hij swt is de laatste na Hem swt is er niemand, wa Thahiroe Hij swt is de Duidelijke, wal Batinoe en Hij swt is Alwetend.

 

Dus deze slechte gedachte die soms ook van de mens zelf is, is meestal een resultaat van de waswasaa van de shaitaan.

Het is overigens heel erg normaal maar het betekent niet dat wanneer het normaal is dat je dan deze gedachten zoals ik net al heb gezegd niemand is ervan gevrijwaard de grootste Oelamaas, sa7abies zelfs twijfelden. En net zoals AbdAllah ibn Abbaas (ra) zegt: Het is heel normaal maar als je dat in je hart vindt, de twijfel over deze deen en dat is gewoon het werk van de shaitaan.De shaitaan heeft aan Alah swt beloofd toen hij niet voor Adam as wilde buigen dat hij uiteindelijk op de dag des oordeels zoveel mogelijk mensen in zijn club wil brengen naar de hel.

 

RasoelAllah saws zegt: Elke mens hier op aarde die geboren wordt krijgt een engel toegewezen en een shaitaan toegewezen.

Die engel die doet slechts zijn werk, die spoort jouw aan tot het goede, die heeft een soort conectie met jouw hart en die spoort jouw aan tot het goede. De shaitaan daarentegen die had Allah swt toen al beloofd nadat hij uit de Djenna werd verdreven en hij zei dat hij een deel van banoe Adam ( een deel van de kinderen van Adam dwz zijn nakomelingen) met zich mee zal nemen naar de hel, die doet ook slechts zijn werk.Hij komt zijn belofte na.en dit wordt de qarien genoemd.

 

Imam Boecharie (rh) zegt zoals Aboe Hoerairah (ra) heeft overgeleverd dat RasoelAllah saws heeft gezegd: Een ieder die geboren wordt, wordt door de shaitaan  aangeraakt.Daardoor huilt het kind.RasoelAllah saws werd toen gevraagd: Zelfs jij RasoelAllah hebt een shaitaan? RasoelAllah saws zei ja, zelfs ik heb de shaitaan maar Allah swt  heeft evoor gezorgd dat ik hem kan overwinnen en deze shaitaan zegt mij alleen maar om het goede te doen.

 

Zie daar, en deze shaitaan blijft voor de rest van jouw leven jouw qarien.Dus daarom vind je vaker in jezelf een soort struggle een soort strijd. Je zit met je geweten en je denkt aan het slechte maar aan de andere kant denk je ook aan het goede je denkt aan die twijfels.

 

Broeders en zusters dat is heel erg normaal want de shaitaan doet slechts zijn werk.

Allah swt zegt over deze influisteraar over deze shaitaan: La3nahoeAllah; Allah�s vloek rust op deze shaitaan en deze shaitaan zei, nadat Allah swt  hem had gevraagd om voor Adam (as) te buigen.Wie ik? Ik ga niet buigen voor deze man die gemaakt is van aarde. Ik ben gemaakt van vuur, ik ben beter. Zie daar die hoogmoed.Eigenlijk  met de schepping van Adam(as) met de weigering van de shaitaan van Iblies om voor Adam (as) te buigen begon daar al die vijandschap tussen ons en de shaitaan.Daarom heb ik gezegd: Hij is onze eerste vijand, Hij is ook onze laatste vijand want de dag dat je ziek wordt en je laatste adem zal uitademen staat hij naast jouw bed.Beste broeder/zuster geloof mij maar en toch probeert hij jouw af te leiden. 24 uur per dag, 7 dagen in de week.En hij zegt: ik zal van Uw dienaren een bepaald gedeelte nemen naar de hel.

 

Hij zegt verder: �O Allah, ik zal hen doen dwalen en ijdele begeerten in hen opwekken en ik zal hen zeker ophitsen en zij zullen de oren van het vee afsnijden. Dit hier heeft een beetje uitleg nodig. In de tijd van de Djahillia (onwetendheid) was het zo dat bepaalde kamelen die een bepaalde kleur hadden, werden heilig verklaard.Als een kameel bijvoorbeeld een rode kleur had of heel bijzonder of van een bepaald geslacht was.Net zoals ze de koe in India vereren had je ook tijdens de Djahillia dat de kameel, bepaalde soorten dan om heilig te verklaren mocht die kameel niet gegeten worden, hij mocht niet geslacht worden en niet als een rijdier worden gebruikt.Op hun oor werd dan een soort markering gezet, geknipt en iets aan gehangen als teken van dat is een dier dat  we moeten vereren, dat is een dier dat wij met rust moeten laten.En dat was een idee van de shaitaan geweest want de shaitaan heeft tegen Allah swt gezegd :En ze zullen proberen de schepselen van Allah swt te veranderen.( Soera An-nisa:119)

 

En Allah swt zegt:En wie de shaitaan als walie neemt als vriend/beschermer naast Allah swt die zal een groot verlies leiden.

 

Broeders en zusters is het niet duidelijk wie deze influisteraar is.Dat hij een van onze grootste vijanden is. De shaitaan doet beloften, en de shaitaan doet in hun verlangens opwekken en de shaitaan belooft hun alleen maar misleiding. Hun verblijfplaats al zijn Djehenem en daar zullen zij geen ontsnapping van krijgen.

 

Deze influisteringen waar wij allemaal last van hebben. RasoelAllah saws heeft ons geleerd hoe wij die moeten tackelen. Allah swt vertelde ook het verhaal van shaitaan toen hij nog in de hemel was en niet wilde buigen voor Adam as.Shaitaan zegt om zijn belofte na te komen:�O Allah omdat u mij heeft doen dwalen zal ik hun op Uw rechte pad belemmeren.Dus als je op het rechte pad loopt van Allah swt zal je de shaitaan daar voor jouw vinden die jouw probeert af te leiden.

Ik zal hen van voor aanvallen als het ware, van achteren komt de shaitaan ook, van de rechterkant en van hun linkerkant.

 

Sob7anAllah is hij dan niet de grootste vijand?

 

Hij is niet alleen de eerste vijand, niet de laatste, hij heeft het als zijn missie genomen, het is gewoon zijn missie, zijn doel om ons lastig te vallen.

 

En de meesten van hun zul je niet tot de dankbaren vinden.En die ondankbaarheid is een kredel van de shaitaan. Allah swt zei toen: Pak je biezen jij en ga weg uit Djennah veracht jij en verstoten. Degene die jouw volgt, jij en hun daar zal Ik samen de hel mee vullen.

 

En Adam as en Eva zegt Allah swt gaan jullie deze Djennah betreden, gaan jullie ervan genieten, leef zoals jullie maar willen leven er is maar slechts een beperking en dat is dat jullie niet van deze boom mogen eten. De shaitaan die wist dit al.Hij had dus al een plan, hij had die jaloezie, die afgunst, die hasad.De eerste zonde gepleegd in de hemelen zoals de Oelamaas zeggen is hoogmoed en hasad.En de eerste zonde die op aarde is gepleegd is ook vanwege hasad; jaloezie. Denk maar aan het verhaal van de twee zonen van Adam as Kabiel en Habiel.Kabiel had Habiel vermoordt vanwege jaloezie, maar dit is weer een lezing apart.

 

De shaitaan had dit dus nog in zijn hart.Hij was er niet blij mee.De shaitaan heeft toen in Adam en Eva ingefluisterd en hij zei: wa qasama hoema, Wallahi Wallahi.Qasam dit en qasam dat, Wallahi zei hij.Je ziet de shaitaan ja die probeert zich als een soort adviseur tegen Adam as voor te doen.. Hij zegt: Wallahi Adam ik wens het beste voor jou.Weet je waarom Allah swt jouw heeft verboden om van die boom te eten.Dat is omdat wanneer jij van die boom eet wordt jij een malaika en dan krijg je een eeuwig leven.Hij zei: Wallahi, ik geef jullie goed advies en wie wil er nou niet eeuwig leven? En de waswasaa van de shaitaan heeft ernaar toe geleid dat onze vader en moeder deze grote fout hebben gemaakt toen zij van de boom hadden gegeten.

 

Allah swt zegt: hij bezwoer hun en zei: Ik wil alleen maar het goede voor jullie.En zo is het verhaal bekend dat Adam as en Eva uiteindelijk werden verbannen uit de Djennah.

 

Broeders en zusters er is dus een constante strijd in ons in onze harten tussen deze engel en deze shaitaan, deze qarien. Het is misschien niet een letterlijke strijd, het is een strijd tussen het goede en het slechte.

 

Het is dan afhankelijk van de mens hoe hij/zij is opgevoed, wat zijn/haar karakter is, in welke omgeving hij leeft en waartoe hij neigt.De mens op zichzelf is amaratoen bi soe, de nafs, de eigen-ik van de mens is amaratoen bi soe die neigt van nature al naar het slechte.

En omdat de shaitaan met elk van ons is,is het natuurlijk dat hij in ons influistert.De slechte gedachten.

 

Broeders en zusters, je hebt soms van die gedachten.Ik heb soms, soms komen er broeders naar mij die zulke grote twijfels over deze Deen hebben. Die slechte gedachten dat dat hen zelfs van de islaam zou kunnen brengen -A3oedoe billahi min thaliek-

En zulke slechte gedachten en veel mensen die dat hebben, deze grote twijfels over deze Deen. Dat zij die durven uit te spreken en dat is maar goed ook, je hebt van die gedachten die ook niet zo slecht zijn maar al7amdoelilah dat het alleen maar blijft bij gedachten.

 

Er waren enkele sa7abies die naar RasoelAllah saws gingen en die zich ook beklaagden bij RasoelAllah saws.�O profeet! We vinden soms van die slechte gedachten in ons, wat moeten wij ermee doen?

Dit is een hadith overgeleverd door AbdAllah Ibn Masoed (ra) dat een groep sa7abies kwamen naar RasoelAllah saws en hem saws vroegen over deze waswasaa.Sommige van hen (ra) zeiden: Ya RasoelAllah saws ook al zou je mij de hele doenya alle rijkdom van de doenya geven om te zeggen wat ik in mijn gedachten heb dan toch zou ik het niet zeggen.Ya RasoelAllah saws het zou beter voor mij zijn om van de hemel naar de aarde te vallen dan dat ik zou uitspreken wat ik in mijn gedachten heb. Kun je je dan voorstellen hoe slecht dat is? Ja dat is heel erg slecht.RasoelAllah saws zei, het antwoord die hij toen gaf is tilkama7tatoel Imaan.Dat is de essentie van Imaan.We schrikken ervan.Dat is de essentie van imaan? Allah! Hoe kan dat nou?

 

Broeders en zusters in een andere versie zegt de profeet saws, nadat de sa7abies (ra)bij hem saws gingen klagen over deze waswasaa en hij saws vroeg; hebben jullie dat daadwerkelijk ervaren? En hij saws zei: dat is duidelijke imaan.Hier is er wat uitleg voor nodig natuurlijk.Over hoe dat nu komt dat het wordt gezien als imaan.Het feit dat je je bewust bent van deze slechte gedachten is punt een.Je moet jezelf kunnen analyseren. We hebben allemaal last van deze slechte gedachten over deze Deen die wij natuurlijk niet gaan uit spreken-wat ook goed is- en die zich ook niet vertaald in een handeling wat ook goed is maar het feit dat je alleen maar weet is niet genoeg.Je moet je er natuurlijk ook zorgen over maken en dat is wat de sa7abaa ra ook had.Ze wisten dat het slecht was en ze maakten zich er heel erg veel zorgen over en natuurlijk de derde stap is dat je wil dat er aan deze gedachten een stop komt.Dat het eindigt met andere woorden; dat is dan pas imaan, want deze slechte gedachten die de sa7abies ra in zichzelf hebben gevonden ze gingen klagen bij rasoelAllah saws met andere woorden ya rasoelallah saws help ons om deze gedachten weg te bannen.We hebben er last van en  is het zo als jij die slechte gedachten in jouw vindt, weet dat het slecht is maak je er zorgen over, verban het uit jouw hart en zeg: a3oedoe billahi min ashaitaan,Amantoebillah:Ik geloof in Allah swt.En ga gewoon door met jouw leven en laat het niet in jouw een zodanige invloed hebben dat je denkt van nee ik ben slecht.Dan ga ik geen salaat meer doen, ja ik heb geen zin meer om Qoraan te reciteren, ik heb gen zin meer om naar de moskee te gaan want ik ben al zo slecht.Voor sommige mensen is dit juist een excuus om geen goede daden meer te verrichten.En dan heeft shaitaan hoe dan ook zijn doel bereikt want uiteindelijk wil de shaitaan dat jij geen contact hebt met Allah swt.En het feit dat je heel erg het gevoel hebt dat je boos bent om deze gedachten en dat je het afschuwelijk vindt dat is de imaan juist.Dat je dat eigenlijk verafschuwt deze slechte gedachten.

 

Broeders en zusters deze gedachten die ervaren wij 24 uur maal per dag, 7 dagen in de week.Tijdens de woedoe, tijdens het reciteren van de Qoraan, in de moskee tijdens lezingen, tijdens het luisteren naar de khoetba .Telkens weer wanneer het betreft religieuze aangelegenheden staat de shaitaan niet is.Neem nou bijvoorbeeld de woedoe.Ik ken mensen persoonlijk  die wanneer zij de woedoe verrichten ze wel heel erg lang de woedoe verrichten.Ze twijfelen zoveel over de woedoe dat het zelf heel extreem is.Ze zijn net klaar met de woedoe en ze lopen naar de moskee en ze denken �O,misschien heb ik ergens wel een droge plek en dan gaan ze nog een keer de woedoe doen.En als ze klaar zijn, ze hebben zich afgedroogd gaan ze weer net hun salaat doen en dan gaan ze weer zitten twijfelen of ze hun woedoe niet verkeerd hebben gedaan.Sommigen gaan zelfs zo extreem dat de shaitaan kijkt wanneer er een gebod van Allah swt komt is het voor ons niks anders dan om dit gebod te volgen. Sami3na wa ata3na is het niet, maar de shaitaan die kijkt naar de 7aal, die kijkt naar de harten of naar de positie van de dienaar van Allah swt tegenover dit gebod.

 

Bijvoorbeeld Allah swt zegt doe A.De shaitaan kijkt deze dienaar van Allah swt is lui, hij is een beetje laks die doet er een beetje makkelijk over en zegt tegen hem ,de shaitaan gaat hem dan door een bepaalde hoek benaderen en zegt doe alleen maar die wajib joh.Doe maar snel die wajib je hoeft geen soenna te doen, je hoeft dit niet te doen het is genoeg.Ja vanuit die kant en hij laat je ook twijfelen.Aan de andere kant heb je dat wat Allah swt van jouw verlangt niet gedaan.Aan de andere kant als shaitaan ziet dat deze dienaar van Allah heel serieus is hij is echt serieus de shaitaan kan hem hoe dan ook niet van het rechte pad houden, dan gaat hij hem dan ook van die kant uit benaderen.

 

Hoe? Hij gaat hem dan juist extremere dingen laten doen. Voorbeeld: bij de woedoe is het toch genoeg om onze handen, voeten en gezicht drie keer te wassen.Nee de shaitaan zegt: nee! Doe maar 5 keer, nee 7 keer, nee 9 keer, nee 11 keer agie het is niet genoeg.dat is hoe de shaitaan het doet.Dan ga je nog extremer jouw ibaada willen doen.Bij het verbreken van het vasten bijvoorbeeld, nee agie je hebt nu geen honger je kan nog sterker tot morgen blijven vasten.Breek je vasten niet ga door vasten tot morgen.Hoe dan ook dat gebod wat Allah swt van jouw heeft verlangd om te doen heb je niet gedaan.Aan de ene kant ben je lui geweest dan laat je het en aan de andere kant ben je te extreem geweest en dan doe je het ook niet.Dus zo zie je broeders en zusters, ook tijdens de salaat bijvoorbeeld.Overigens heeft de profeet saws  gezegd dat er een speciale shaitaan is voor de woedoe en die heet walahaan.Deze meneer walahaan laat jouw altijd twijfelen.Nu je bent klaar met jouw woedoe en je wil je salaat gaan verrichten.Allah, merken jullie nooit, ik weet niet of jullie je hier allemaal een beetje gereflecteerd zien.Je doet net je woedoe, je maakt je net klaar voor de salaat.je hebt aan niks anders gedachte  dan aan Allah swt en het moment dat je zegt Allahoe Akbar, O de auto heb ik niet goed op slot gedaan, O ik heb van huis hier naar toe het licht niet uitgedaan.Het moment dat je zegt Allahoe Akbar op dat moment komen die gedachten in jouw.Voor de zusters:�Wat ga ik vandaag voor mijn man koken, ik heb net de salaat gedaan maar het strijkijzer staat nog aan.Zulke gedachten het moment dat je zegt Allahoe Akbar komt deze meneer gienzieb zoals rasoelAllah saws zei.Deze shaitaan die jouw van je salaat wil afleiden. We herkennen ons allemaal hierin en ja dit is een grote zorg voor heel veel mensen geachte broeders en zusters.

 

Het kan soms zelfs zo extreem zijn dat je niet eens weet of je de salaat doet.Was het nou 2 rakaat of 3 rakaat?Was het nou 4 rakaat of 5 rakaat? En dat allemaal is een resultaat van de waswasaa van de shaitaan.

 

Tijdens het reciteren van de Qoraan, je kan soms wel uren lang naar de t.v. kijken, je kan uren lang een roman lezen en dergelijke maar wanneer je de Qoraan moet reciteren na een halve hizb niet  eens een halve hizb een bladzijde en je begint je al te vervelen.Daarom zegt Allah swt: wanneer je de Qoraan reciteert zoek dan je toevlucht bij Allah.

 

In de moskee�n bv vrijdag luisteren we naar de khoetba.Iedereen kijkt telkens, O de imam is vandaag wel erg lang bezig in zijn khoetba.Ze kijken allemaal op hun horloges. Het is alsof er in de moskee doorns op het tapijt zitten en dat ze allemaal zo snel mogelijk weg willen gaan.Dat zijn allemaal waswasaas van de shaitaan die het voor jouw heel erg zwaar doet lijken die ibadaas die je voor Allah swt wil doen.

 

Broeders en zusters, jouw laten twijfelen is een van de grootste doelen van de shaitaan.Zelfs over je imaan, zelfs over de meest fundamentele dingen van deze deen.

Er is een hadith van rasoelAllah saws.Hij saws was een keer met zijn sa7abies(ra) bezig net zo�n kleine meeting zoals wij die nu hebben.RasoelAllah saws vertelde over Allah swt , over Djennah en over alles en nog wat en toen zei een van de rawie van deze hadith zei: Toen kwam er een man van achter die ging over de schouders heen van de mensen drong zich naar voren en deze man stonk.Deze man was lelijk en niemand van ons kende hem.Hij ging toen naar rasoelallah saws  hij ging voor deze mensen staan.Niemand die hem kende en hij zei: ya Mohamed saws. Kijk die adaab die hij niet eens heeft.Ya Mohammed saws: man galakak?Wie heeft jouw geschapen?Allah swt zegt rasoelallah saws.Wa man galakal arth? Wie heeft de aarde geschapen? Allah, wa man galeqa assama? Wie heeft de hemelen geschapen? Allah.En toen kwam er een vraag: wa man galaqa Allah? En wie heeft Allah swt geschapen?

 

Soeb7nallah zei rasoelallah saws.Hij keek toen naar beneden; soeb7nallah en toen hij saws zijn hoofd weer ophief was de man weg.Rasoel saws vroeg vroeg toen: haal die man die die vraag  naar mij heeft gesteld naar mij toe.De sa7abies zijn hem toen gaan zoeken en zoeken ze konden hem nergens vinden.Ka anahoem la yekoen.Alsof hij nooit is geweest.De sa7abies gingen naar rasoelallah saws en zeiden: ya rasoelallah saws we kunnen hem nergens vinden.RasoelAllah saws zei:weten jullie wie dat was?De sa7abies zeiden: Allah swt  en Zijn profeet weten het beste.Dat was iblies die is gekomen om jullie te laten twijfelen in jullie Deen.

 

Wat moet jij in zo�n geval doen? Wanneer zulke gedachten in je opkomen? RasoelAllah saws zegt: A3oedoe billahi min ashaitaan arazjiem.Hoewwa Al-Awalloe wal Achiroe  wa Thahiroe wal Batino wa Hoewwa bi koelie shai ien 3liem.

Doe nog een keer de shahada zeg Amantoe Billah.

 

Zie daar dat de shaitaan jouw stapsgewijs, jouw iets zonder dat jij het weet heeft hij jouw van jouw imaan beroofd, broeder of zuster.Zonder dat je het weet en voordat je het weet ben je weg van deze imaan.

 

Nog een ander verhaal:

 

Er waren eens twee vrienden, een 3aliem( geleerde) en een 3abied.( een dienaar van Allah swt).

Twee hele goede vrienden.En de shaitaans de kleine jonge shaitaans( de groentjes) die wilden tussen deze twee vrienden tafrieka ( een scheiding) brengen.Maar het lukte deze kleine shaitaans niet.Ze gingen toen naar de grote shaitaan Iblies en zeiden: wallahi deze twee kun je echt niet van elkaar weghouden.Iblies zei: wacht even.Kijk hoe ik het ga doen.Deze shaitaan vermomde zich als een oude man en ging eerst naar de 3abied.Hij zei: Wallahi, ik heb een vraag waar ik heel lang mee zit, misschien kun je me daarmee helpen.De man zei: vraag maar als ik het kan beantwoorden, ik ben geen 3aliem maar als ik het kan beantwoorden dan zal ik het beantwoorden.En deze shaitaan vroeg aan hem: Kan Allah swt de hemelen en de aarde in een ei scheppen zonde dat de hemelen en de aarde afneemt en zonder dat het ei groter wordt.Begrijp je die vraag?Kan Allah swt deze hele schepping, de hemelen, de aarde, de bergen en de zee�n in een ei scheppen zonder dat dit alles afneemt en zonder dat dit ei toeneemt.

Deze dienaar vroeg:Zonder dat de aarde afneemt?Zonder dat dit ei toeneemt?Hij begon te twijfelen en deze shaitaan ging naar de kleintjes en zei: kijk die is weg.die is verloren.Die twijfelt in de macht van Allah swt.Hij ging toen naar de 3aliem en diezelfde vraag vroeg hij aan de 3aliem.Kan Allah swt de hemelen de aarde en alles wat daarbij hoort in een ei scheppen zonder dat de hemelen en de aarde zullen afnemen en zonder dat het ei groter wordt?

 

Deze 3aliem zei resoluut ja. Inna ma amrohoe ithaa arathahoe an shai an an ya koeloe koen fa yakoen.Allah swt wanneer Hij swt iets wil dan wordt het.

De shaitaan begon nu te twijfelen.hij ging toen naar die groentjes en zei: Die man daar moet je vanaf blijven.Die man laat jouw juist twijfelen.

 

Broeders en zusters in de islaam.Het is zo dat we niet moeten twijfelen in de macht en de kracht van Allah swt.En als er bepaalde vragen zijn die jij niet kan beantwoorden die jij niet kan begrijpen bijv masalaas over Qadr die wij niet kunnen begrijpen maar die voor ons verplicht zijn om te geloven zeg gewoon:Amantoe billah; ik geloof in Allah swt, als je de logica ervan niet weet of begrijpt dan is het de rol van de shaitaan om jouw dan steeds meer te laten twijfelen.

 

Broeders en zusters nogmaals wanneer zulke twijfels in ons opkomen is het beste om te zeggen:a3oedoe billahi min ashaitaan arazjiem.Stop met die gedachten en ga gewoon door.Bijv tijdens de woedoe twijfel je, ga gewoon door.Bijvoorbeeld als je twijfelt over de salaat of het nu de 4e of 3e rakaat is dan ga je ervan uit dat het minste is, de 3e rakaat en dan ga je nadat je de 4e rakaat heb gedaan doe je de soedjoed assahwoe.Dan zeg je de tasliem: assalamoe3leikoem, assalamoe3leikoem en daardoor zal de shaitaan juist vernederd worden.En zelfs onze profeet Mohammed saws was niet gevrijwaard van de aanval van de djinn.

Ik zeg niet dat hij saws twijfelde, nee zelfs de shaitaan wil de profeet Mohammed saws aanvallen.

 

Er is een hadith van rasoelallah saws.Hij ( saws) was eens bezig het gebed  met een paar sa7abies (ra) te leiden.En plotseling hoorden de sa7abies: a3oedoebillahi mienk, a3oedoe billahi mienk.

Ik zoek toevlucht bij Allah tegen jouw tijdens het gebed en ze zagen rasoelallah saws zijn hand zo nar voren uitstrekken alsof hij saws aan het worstelen was met iets.Na het gebed vroegen de sa7abies (ra): ya rasoelallah saws vandaag hebben wij jouw iets zien doen wat we jouw nooit hebben zien doen.Wat is er nou aan de hand?Toen zei rasoelallah saws: Dat was de shaitaan hij wou mij van mijn gebed afleiden.Hij gooide vonken voor mijn voeten. Hij probeerde mij aan te vallen en toen heb ik hem vastgehouden. Ik heb toevlucht gezocht bij Allah swt maar hij bleef maar doorkomen.En als het niet voor de doe3a was van onze profeet Soelayman (as) zou ik hem vast pakken, vastbinden en de kinderen van medina zouden om hem heen spelen.

 

Het is zo dat de enige profeet die macht heeft gehad over de shaitaan, de iblies en de djinn was Soelayman (as)En Soelayman (as) heeft ooit eens een smeekgebed aan Allah swt gedaan waarin hij zegt: �O Allah! Laat er na mij niemand zijn die macht zal hebben over de djinn�

En rasoelallah  saws heeft gezegd: En als het niet was om de doe3a om het gebed van Soelayman as dan zou ik hem vastbinden en de kinderen van Medina zouden om hem heen spelen.

 

Broeders en zusters als dat het is wat onze profeet Mohammed saws heeft meegemaakt dat hij saws zelfs niet met rust wordt gelaten, what about wij dan?

Dus daarom is het ook zo dat wij altijd onze best moeten doen om het  te constateren ermee te stoppen en doorgaan.

 

Allah swt zegt: En als een boze ingeving/influistering van de shaitaan tot het kwade aanspoort, zoek dan toevlucht bij Allah, voorzeker Hij is Alhorend, Alwetend.

 

Hier zegt Allah swt dat het heel erg belangrijk is voor degenen die Allah swt vrezen hier zien we ook dat taqwa jouw de mogelijkheid geeft om te kunnen inzien wat goed is en wat slecht is om te kunnen inzien degene die taqwa heeft Allah swt geeft hem een fourqaan.Een mogelijkheid om te kunnen onderscheiden wat van shaitaan is en wat van Allah swt is.

 

En dan zegt Allah swt:

�Voorwaar degenen die taqwa hebben, Allah swt vrezen wanneer een mass van shaitaan een boze influistering/een boze ingeving van shaitaan hun toekomen, tathakaroe dan doen zij de dhikr.

 

Amantoe billah, Qoel hoewa Allahoe ahad, Allahoe Assamad, Qoel a3oedoe bi Rabbi annaas.Al deze doe3a�s die rasoelallah saws ons heeft geleerd moet jij dan op dat moment proberen te doen.

 

Broeders en zusters wat ik mezelf en jullie allemaal wil aanraden is maak er een gewoonte van om altijd  toevlucht bij Allah swt te zoeken ook al vind je in jezelf niet de slechte gedachten wacht niet totdat de gelegenheid zich voordoet.En je hebt ook helaas onder de moslimgemeenschap mensen die bijgelovig zijn.En als je bijgelovig bent ingesteld en je komt een situatie tegen waarin jezelf een beetje twijfelt ga dan gewoon door.Ik noem een voorbeeld, veel Nederlanders denken dat je als je onder een ladder loopt dat dat ongeluk met zich meebrengt.Sommige moslims hebben dat ook, die twijfel alhoewel ze het van binnen niet geloven dat dat waar is. Maar op een gegeven moment als je bijv op straat loopt en ze zien een glazenwasser dan lopen ze bewust om de ladder heen.Ja ik geloof er niet in maar voor de zekerheid ga ik er niet onder lopen.Ja behalve als er water op je wordt gegooid natuurlijk.Maar als je bijgelovig bent ingesteld en je komt zo�n situatie tegen ga gewoon door, loop door.

 

In Amerika bijv heb je heel veel grote gebouwen en wolkenkrabbers en je hebt nooit de 13e verdieping.Het getal 13 is bij hun, Amerika wordt gezegd is zo�n ontwikkeld land zo ver gevorderd maar ze zijn zo bijgelovig als wat.Er is geen 13e verdieping.Als je in de lift gaat en je zegt 8,9,10.11,12 en 14.Allah waar is 13?

 

En ook in hotels wanneer je een hotel gaat boeken en je wil een kamer in, O wee als je iemand kamer nummer dertien durft te geven! In hotels heb je ook geen kamers met kamernummer dertien.Je ziet hoe bijgelovig ze zijn,maar jij als moslim wanneer jij zo�n geval tegenkomt.Kamer nummer dertien ga gewoon erin, woon er gewoon in.Ga gewoon door bewijs dat dit niet het geval is.Ook wanneer je op straat loopt en een zwarte kat loopt voor jou, loop je de andere kant op.Nee!loop gewoon door.Het is allemaal bijgeloof.En diep in ons hart geloven we daar niet in maar de shaitaan die brengt twijfel in jouw.Zal ik het doen of zal ik het niet doen.

 

Het is ook zo dat er tijdens de djahilia bijv wanneer iemand op reis wilde gaan, een verre reis wou maken en alvorens hij dan wilde gaan reizen pakte hij een vogel of een paar vogels en liet hij die los voor zich.Als die vogel dan wegvloog en naar de rechterkant ging dan was dat een goed teken.Ik kan vandaag gaan reizen.Maar als die vogel bijv werd losgelaten en hij ging de linkerkant op, nee dat is een slecht voorteken.Ik ga niet reizen.En zo zorgt de shaitaan dat er door de eeuwen heen zoveel bijgeloof en zoveel twijfel in de mens wordt gebracht.Dat het zelfs zo ver kan reiken dat het zelfs tot shirk kan leiden.

 

Broeders en zusters ook een waarschuwing voor mezelf en jullie allemaal dat veel broeders en zusters denken dat zo lang deze gedachten maar in mij blijven en ik het niet in een daad heb vertaald en ik het niet heb gezegd is het geen zonde.Hier is een beetje uitleg voor nodig.Tot nu toe heb ik het over de waswasaas die niet uit jezelf komt waar jij geen enkele greep op kan hebben.Tot nu toe heb ik het over de waswasaa van de shaitaan die komt en weggaat die komt en weggaat.En tot nu toe heb ik het over de waswasaa die jij kunt bestrijden.

Echter er zijn ook andere zonden van je hart die niemand anders weet dat Allah swt en die toch zelf een grote zonde is.Dus het is niet zo dat alles wat maar in jouw gedachten is is alleen maar waswasaa.Het is geen zonde Nee!

Want rasoelallah saws zegt: Allah swt heeft vergeven van de oemma van deze gemeenschap de waswasaa van hun harten en daarmee wordt bedoeld de waswasaa van de shaitan zolang je het niet uitspreekt.

 

Echter alleen die gedachten waar jij geen enkele controle over hebt en die je plotseling overkomen over die waswasaa heb ik het tot nu toe.Het is niet die slechte gedachten die van jou zelf komt want je kunt niet alles op shaitaan gooien.Je kunt niet alles aan de shaitaan de blaam geven. Want Allah swt zegt in de Qoraan over dat wat wij ook in onze hart hebben ter verantwoording zullen worden geroepen.

 

En Allah swt behoort alles wat in de hemelen is en in de aarde en wat jullie ook in jullie harten hebben of over denken en alles en nog wat. Allah swt zal ons er ter verantwoording voor roepen.

 

RasoelAllah saws vertelde eens over twee mannen die met een zwaard elkaar bevechten. Degene die de ene heeft vermoord en de vermoorde die gaan beiden naar djehenem, naar het vuur. De sa7abies (ra) vroegen: ya, rasoelAllah saws ik kan wel begrijpen dat de moordenaar naar het vuur gaat maar degene die vermoord wordt hoe kan dat nou? Hij saws zei: Hij had de intentie om zijn broeder te vermoorden. M.a.w. daden worden door Allah swt naar jouw intentie beloond. En dat wat jij als intentie hebt, dat zal jij van Allah swt krijgen.

 

Ik noem bijv. enkele zonden die niemand weet alleen jij en Allah swt. Haat die je koestert voor je broeder/zuster. Wie kan dat weten behalve jij en Allah swt. Dat is iets wat niet altijd aan de shaitaan verweten kan worden. Dat is ook iets wat zichzelf kan ontwikkelen in jouw hart. Wat de shaitaan doet is alleen de 1e influistering, maar de ontwikkeling ligt aan jou broeder/zuster. Dus haat, jaloezie, hasad, afgunst dat zijn allemaal zonden van het hart waar jij aan Allah swt verantwoording voor zult afleggen.

 

Broeders en zusters zo heb je ook de nifaaq. Dat weet niemand behalve jij en Allah swt. Dat is geen waswasaa. Nifaaq is geen waswasaa. De koefr, achterdocht en ga zo maar door. En de beste manier is wanneer jij zulke slechte gedachten in je vind, dat je je toevlucht zoekt bij Allah swt en dat je tauwbah moet doen voor deze gedachten want het zijn slechte gedachten jegens een ander medemens en ook tegenover Allah swt. En de beste manier is om vanaf de wortel wanneer je de 1e influistering meemaakt vanaf de wortel aan te pakken. Bijv wanneer je de 1e influistering merkt moet je direct stoppen want het is zo dat gedachten zich ontwikkelen. Eerst is het vandaag misschien een gedachte, morgen als deze gedachte zich een beetje heeft ontwikkeld is het gesetteld in jouw gedachten, in jouw hart en overmorgen nadat dit gesetteld is is het een overtuiging geworden. En de dag daarna ga je er naartoe neigen, wil je het doen en voordat je het weet heb je het gedaan.

 

Broeders en zusters nogmaals deze grote influisteraar de shaitaan die zal ons altijd proberen af te leiden. Ook heel goed om dat allemaal te bestrijden is het zoeken naar kennis. We hebben gezien in het vb van die 3aliem en die 3abied dat degene die kennis had, de shaitaan had kunnen overwinnen.

 

Allah swt zegt:

�Degenen die Allah swt het meest vrezen en vroomheid tegenover Allah swt betonen zijn de oelamaas. Zijn degene die kennis hebben�.

 

Heel erg belangrijk is ook om jouw vriendenkring goed te kiezen. Laat je niet be�nvloeden door slechte mensen. Er is een gezegde: zeg me wie jou vrienden zijn en ik zeg jouw wie jij bent. Tell me your friends and I�ll tell you who your are. Het is ook belangrijk die moesa7abatoeasali7ien. Het opzoeken van zulke lezingen, ga naar de moskee, het lezen van de qoraan en het doen van dhikr  aan Allah swt.Alle lof is voor Allah de Heer der Werelden.Ameen.

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 10:24
In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

Salaam allemaal

Al toen ik heel klein was zat ik me een GROTE vraag die mij heeeeel erg dwars zat en nu nog steeds.

Mij vraag is dan eigenlijk hoe kan iets uit niets ontstaan? Het is eigenlijk voor mij heel moeilijk om mijn vraag duidelijk te stellen, maar hier paar voorbeelden om het te verduidelijken:

Vb1: ik kan zeggen dat ik de zoon van mijn moeder en vader ben, en mijn vader en moeder kunnen om hun beurt zeggen dat zijn de kinderen van hun ouders zijn enz. enz. uiteidelijk komt het dan natuurlijk bij Allah.

Vb2: ALS we zien dat iemand met zijn/haar ogen/handen iets kan bewegen/ verbranden of juist iemand genezen, dan zeggen we MASHALLA dat is de werk van ALLAH

Vb3: Dat iemand gewoon zomaar een kind krijgt, dan zeggen we nog steeds MASHALA

En het spijt mij heel erg van wat ik nu ga vragen, en ik hoop dat jullie niet denken dat ik niet in Allah geloof/dat ik twijfel of wat dan ook want het is niet zo:

Als laatst vraag ik ik me dan af Waar komt Allah dan vandaan ???!Dat HIJ alles geschapen heeft geloof ik met mijn heel hart. Maar gewoon het gedachten dat er niemand groter is dan hem.

Mijn ouders hebben mij verteld dat ik het me niet moet afvragen, want anders zou ik helemaal gestoord raken, netals een filosoof die dacht dat we allemaal illusie waren en hij sprong de vulkaan in en kwam niet uit, en paar andere filosofen werden helemaal gek.

Maar nogmaals het spijt mij heel erg, als het een ongepaste vraag is, of een vraag die ik eigenlijk niet meot stellen volgens Allah 

Salaam alaikoem,

Zie het als een cirkel die nooit ophoudt. Natuurlijk kun je Allah (swt) niet zien als een cirkel. Maar het is zo wel makkelijker te begrijpen dat Hij er altijd al geweest is en altijd zal zijn. Net zoals een cirkel is er geen einde aan Zijn bestaan. Heb ik dit zo een beetje goed geformuleerd, andere mensen op dit forum?? Of ga ik nu weer te ver in iets...

ma'asalama

Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 december 2004 om 11:40
Ik vond het verhaal van Ammatoel Azziz mooi. Het geloof is toch in eerste instantie om ons kracht en moed in te spreken en ons door onze daden dichter bij God brengen.
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 december 2004 om 17:10
In eerste instantie geplaatst door Amirra

 

salaam iedereeen,

Ik denk dat er een cultuuromslag moet komen. Het bewust toegeven van de verschillen en er over discussieren is een stap in de goede rchting. Maar om verder te komen, moeten we hier ook tegen zijn. Islaam was toch voor gelijkheid??? En iedereen was toch hetzelfde????????? Nou......mensen breng het dan a.u.b. ook in de praktijk en schuil je niet langer achter cultuur. Want dat is ver achterhaald!!!!!

Een meisje die streeft naar ECHTE gelijkheid en niet alleen gelijkheid dat op papier staat beschreven.

Precies...ouders hebben de verantwoordelijkheid om hun kinderen gelijkwaardig op te voeden. Ik heb geen verschil gemerkt tussen het opvoeden (alhoewel ik geen zus of zusje heb) van een meisje/jongen. Mijn moeder heeft bijv. indirect laten weten doormiddel van een waarschuwing dat ik niet meer terug het huis binnen kan, als ik zoiets zou uithalen...Het draait uiteindelijk toch allemaal om de opvoeding, de omgeving waarin men zich bevindt en een hoop dua's.

Ik vraag me toch echt af hoe dat bij andere gezinnen gaat. Volgens mij verbergen ze dat gewoon...

En volgens mij gaat het tegenwoordig niet om het 'maagd' zijn. Tegenwoordig noemt iemand zich maagd als hij/zij verschillende vriendjes hebben of het 'net niet' hebben gedaan.

 

 

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 december 2004 om 17:16
In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

Salaam Zuster Fi Dien,

Heel erg bedankt voor het reactie op mijn vraag,

Maar volgens mij is het toch een vraag die niet echt duidelijk(voor mij) kan worden beantwoord, want ik kende de vers al en ik begreep het ook goed.  

Misschien komt deze vergelijking je te pas. Een locomotief met verschillende wagons dat op een perron rijdt. De laatste wagon wordt voort getrokken door de een na laatste. En de andere wagen wordt weer voort getrokken door de andere wagen. Na alle wagons te hebben gehad is er een laatste wagon dat door niemand wordt voortgetrokken. Deze wagon bezit kracht en is zelfstandig genoeg om alles voort te trekken en heeft geen andere wagon nodig om haar te helpen.

Snap je em? Misschien een scheve vergelijking. Maar als je het nog neit snapt zal ik wel nog met andere argumenten (binnenkort) en voorbeelden aankomen...inshaAllah

 

Terug naar boven
Assie Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 62
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assie Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 januari 2005 om 09:02

Wa Salaam Waalekoem

Ik vind zelf om welke omstandigheden dan ook dat zowel de vrouw als de man nog maagd moet zijn en als dat beide niet zo zijn of de een wel en de andere nie is dat een probleem tussen de bruid en de buidegom

( mijn mening h�)

 

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2005 om 15:16

Assalaam alaykoum,

Je bent pas echt een moslim(a) als je een ander kunt vergeven en zeker wanneer het je partner betreft!

Beste mensen die inshaAllah nog het huwelijk in gaan treden of zijn getreden.....wees vergevensgezind, zodat inshaAllah Allah Ta'ala jou zonden zal vergeven.

 

 

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.