Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Een doeaa met gigantisch veel hasanat!!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Peter Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 22
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Een doeaa met gigantisch veel hasanat!!
    Geplaatst op: 30 maart 2004 om 12:54

A Salaam ouleikoem wr wb,

Ik heb hier een zeer aangename doeaa!!!
Die ik met alle moslims wil delen.
Gelieve hem dan ook door te geven aan al je vrienden, famillie enz. Want er staan veel hasanat (punten) op je te wachten !!

Als je deze doeaa zegt dan krijg je van Allah gigantisch veel hasanat (punten), zoveel zelfs, dat de malaika ( engelen) het zelfs niet kunnen opschrijven/noteren. Want als je deze doeaa zegt dan gaan de malaika(engelen) naar Allah en zeggen ze :
Ya Allah ,wij kunnen zelfs alle druppels van de zee/oceaan noteren, maar dit is ons echt teveel!!!!
Allah zegt dan tegen hen ( malaika/engelen) : Laat maar tot Yoom al qiama, de dag der opstanding , dan reken ik wel met hen af!!

De doeaa luidt als volgt:

Ja rabie lakal hamdoe kama janbagie lizalalie wadzhika walihadimie sultanieka


Bij allah zit de beloning

Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 08:14

Salaam,

Bedankt!!!

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AbuHenk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 08:29
Salaam,

Dit is echt al de zoveelste keer dat deze du3a op dit forum wordt gezet, maar nog nooit heb ik een bron gezien. Wel gevraagd overigens en nu dus weer: waar kan deze du3a worden teruggevonden?

Wa salaam

P.S. Het gaat me dus niet zozeer om de du3a als zodanig, maar vooral om het hele engelen- en puntenverhaal...
"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 09:06

Salaam

Ik zou ook wel de bron willen weten.

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 10:21

Misschien onnozel hoor, maar een doea doe je toch niet voor de punten voor maar voor Allah? Lijkt mij sterk dat als je dat even opzegt je opeens heel veel punten krijgt, bovendien gaan iedereen die deze doea nu opzegt, het doen voor de punten en niet voor Allah.

Liefs Rahima

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 12:41
Dezelfde opmerking had ik ook al in een ander topic. De smeekbedes als goedkoop ticket richting hemel, lijkt het wel...
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 13:51
In eerste instantie geplaatst door *Rahima*

Misschien onnozel hoor, maar een doea doe je toch niet voor de punten voor maar voor Allah? Lijkt mij sterk dat als je dat even opzegt je opeens heel veel punten krijgt, bovendien gaan iedereen die deze doea nu opzegt, het doen voor de punten en niet voor Allah.

Liefs Rahima

Salaam

Wie geeft je deze belongingen dan? Allah (swt) .Trouwens een smeekbede doen , is het aanbidden van de Almachtige (swt). Het is een kenmerk van de gelovigen om zoveel mogelijk punten te verzamelen op dit aardse leven. Het is Allah (swt) die de gelovigen opdraagt om hasanaat (punten) te verzamelen. Dus als je iets doet om ze te verzamelen gehoorzaam je Allah (swt). Het enige dat ik nog wou weten is de hadith waarin deze smeekbede staat.

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
Peter Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 22
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 14:04

A Salaam ouleikoem,

Beste mensen, het gaat hier niet letterlijk om de punten, maar meer om de gunsten van de smeekbedes (allah weet het best)

 

De Profeet heeft gezegd: "Allah de Verhevene zegt, 'Ik ben met mijn dienaar als hij gedenkt en ik ben met hem als hij Mij noemt. Als hij Mij in zichzelf noemt, dan noem Ik hem in Mijzelf; als hij Mij in een gemeenschap noemt, dan noem Ik hem in een gemeenschap, die beter is. En als hij zich een handbreedte naar Mij toe wendt, dan wend Ik Mij een armlengte naar hem toe, en als hij zich een armlengte naar Mij toe wendt, dan wend Ik Mij met de wijdte van uitgespreide armen naar hem toe. En als hij naar Mij toe komt lopen, dan kom Ik naar hem toe rennen

 

De gunsten van Ad-dhikr [1]



Allah de Almachtige heeft gezegd: "Gedenkt Mij daarom, dan zal Ik jullie gedenken en weest Mij dankbaar en weest Mij niet ondankbaar." [2]

En Hij zei: "O jullie die geloven, gedenkt Allah veelvuldig!" [3]

En Hij zei: "En de mannen die Allah veelvuldig gedenken en de vrouwen die gedenken: Allah heeft voor hen vergeving bereid en een geweldige beloning." [4]

En Hij zei: "En noem (de Namen van) Uw Heer in jezelf met nederigheid en vrees, en zonder luidruchtigheid van woorden, in de ochtend en in de avond en behoor niet tot de achtelozen." [5]


[1] Dhikr is het gedenken van Allah.

[2] Soerat Al baqarah, vers 152 Edele Qor'aan.

[3] Soerat Al ah'zaab, vers 41.

[4] Soerat Al ah'zaab, vers 35.

[5] Soerat Al A'raaf, vers 205.

 

Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AbuHenk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 14:41
Salaam,

In eerste instantie geplaatst door Rahima

Misschien onnozel hoor, maar een doea doe je toch niet voor de punten maar voor Allah?


Helemaal mee eens. Kan me niet een nog oppervlakkigere bedoeling voorstellen. Het puntenfestijn waar sommigen onze dien tot reduceren is wat dat betreft tekenend (voor de stand van zaken in onze oemmah).

En nog altijd geen bron voor het engelen- en puntenverhaal.

wa salaam
"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
Nourdiene Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 20 januari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 136
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nourdiene Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 16:36

Salaamoe Alykoem wa Rahmatoelah,

"Onze Heer, wij geloven in wat Uneergezonden hebt en wij vlogen de Boodschapper en schrijf ons daarom op bij de getuigen (van de Eenheid van Allah)." (Soerah �li-'Imr�n aya 53)
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 maart 2004 om 17:53

asallam aleikum,

Nu is ook mijn nieuwsgierigheid gewekt..nl ik heb het ergens gelezen,en nou dacht ik zelfs in 1 van mijn boeken...ik zal ze even nalezen...

welterust

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AbuHenk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 april 2004 om 03:27

Salaam,

Akhi Nourdiene, het webadres van dat plaatje (?) in je bijdrage verwijst naar een hotmail-account. Vandaar dat het nu een rood kruisje is (je kunt niet naar een hotmail-account linken).

Wa salaam

"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 april 2004 om 05:22

 

Asalaam wa alaikoum wr wb,

.

wa salaam alaikoum wa rahmatulahi wa barakatuh...


 

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
MasterB Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote MasterB Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 april 2004 om 05:37
Ik heb hem ook even opgezegd en jeuheuh, ik kom in de Hemel. Ik heb punten gescoord!
Terug naar boven
FaCciNo Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 24 juli 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 208
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote FaCciNo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 april 2004 om 06:42

De Doe'a die je hier opgeeft wordt iets anders geschreven dan zoals in jou bericht geschreven is, maar goed dat maakt niet zoveel uit. Dit is de bewuste Doe'a waar je de vertaling van wilde weten:

�Y� Rabbi lakal hamdu kam� yanbaghie lidjal�li wadj-hika wa �adhiemi sult�nik.�

Betekenis:

�O mijn Heer! Alle lof is slechts aan U verschuldigd, wat past bij Uw Glorieuze Aanwezigheid en Uw Soevereiniteit.�

 

Wa alaikoem salaam wa Rahmatoellahi wa Barakatoeh

 
Bron:  "Selected Prayers" Jamal A. Badawi, de bovenstaande Doe'a komt uit de "Soenna Al-Ma'thurat", (Nederlandse uitgave "Een verzameling van smeekbeden uit de Qor'aan en de Soenna")
 
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 april 2004 om 07:31

In eerste instantie geplaatst door MasterB

Ik heb hem ook even opgezegd en jeuheuh, ik kom in de Hemel. Ik heb punten gescoord!

Ja tuurlijk,dat zou mooi wezen als het zo zou werken...ok...als je niet verder wil kijken dan je neus lang is..blijf dan maar zo denken hoor..ga jij maar naar de hemel.Er is op dit forum nu al zo vaak -zucht- uitgelegd dat het om de intentie gaat,als je het alleen voor de punten doet,is de intentie verkeerd.Het draait als eerst allemaal om het aanbidden van Allah(s.w.t.),om hulp te vragen,of het is een uiting van dankbaarheid\lofprijzing.Alles draait om intentie en oprechtheid.De meeste moslims weten dat als ze een du'a zien staan,en we weten wat de bedoeling ervan is,vraag ons er dan naar,want nu hou je er verkeerde gedachten op na en zal je de Islaam nooit leren kennen...en zeker niet als je zo sellectief bezig bent met het vergaren van kennis.

 

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 april 2004 om 11:08
In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

In eerste instantie geplaatst door MasterB

Ik heb hem ook even opgezegd en jeuheuh, ik kom in de Hemel. Ik heb punten gescoord!

Ja tuurlijk,dat zou mooi wezen als het zo zou werken...ok...als je niet verder wil kijken dan je neus lang is..blijf dan maar zo denken hoor..ga jij maar naar de hemel.Er is op dit forum nu al zo vaak -zucht- uitgelegd dat het om de intentie gaat,als je het alleen voor de punten doet,is de intentie verkeerd.Het draait als eerst allemaal om het aanbidden van Allah(s.w.t.),om hulp te vragen,of het is een uiting van dankbaarheid\lofprijzing.Alles draait om intentie en oprechtheid.De meeste moslims weten dat als ze een du'a zien staan,en we weten wat de bedoeling ervan is,vraag ons er dan naar,want nu hou je er verkeerde gedachten op na en zal je de Islaam nooit leren kennen...en zeker niet als je zo sellectief bezig bent met het vergaren van kennis.

 

 

 

Als het gaat om de oprechtheid, waarom wordt er dan uberhaupt over punten gesproken? dat zou dan toch helemaal niet aan de orde moeten zijn. verder vind ik het nogal onoprecht overkomen om een topic te plaatsen over het aantal punten die je krijgt bij de doea's.

Liefs Rahima

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 april 2004 om 12:44

 

waarom er over punten gesproken wordt...hoe meer goede daden,hoe meer punten.Hoe meer punten,hoe meer garantie je hebt op een plekje in het paradijs.

De Boodschapper van Allah(s.w.t)zei:

"Is een van jullie niet in staat op duizend hasanats (beloningen)op 1 dag te verdienen?"De mensen vroegen hem:"Hoe kunnen wij duizend hasanats op 1 dag verdienen?"Hij(s.a.s. zei:"Verheerlijk Allah honderd maal en er zullen duizend hasanats voor je opgeschreven worden of duizend zonden zullen voor je uitgewist worden."

Muslim 4/2072

En Hij zei"En de mannen en de vrouwen die Allah dikwijls gedenken,daarvoor zal Allah de vergiffenis schenken en een grote beloning voorbereiden.:

Qoraan:33:35

Het is niet de bedoeling om je alleen maar bezig te houden met punten te 'scoren',maar er is dan ook niemand die dat beweerd.De fora hier gaan over zoveel verschillende onderwerpen,en zeker niet alleen over de te behalen punten.De persoon die deze topic startte,heeft dat met een goede intentie gedaan,neem ik aan.Al onze goede en slechte daden worden opgeschreven,en verrekend op de Dag Des Oordeels.

 

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 april 2004 om 17:32

Salaam

Ja , jullie kunnen gerust zijn, ik heb vandaag op het iqra kanaal naar een geleerde geluisterd en hij vermelde deze smeekbede en het verhaal met de engelen klopt ook. Het is een hadith en deze doea brengt veel hasanaat op!

Ja rabie lakal hamdoe kama janbagie lizalalie wadzhika walihadimie sultanieka


 

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
RedNas Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 13 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 23
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote RedNas Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 april 2004 om 02:17
Weet iemand de exacte vertaling van hasanats    

bvd,
RedNas
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2004 om 09:56

In eerste instantie geplaatst door RedNas

Weet iemand de exacte vertaling van hasanats    

bvd,
RedNas

Hasanats zijn het tegenovergestelde van 'zonden' . Het zijn beloningen voor goede daden. Ik denk dat je ze kunt voorstellen als een 'meetinstrument' voor goede daden. Wa Allahoe alam.

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2004 om 11:23

assalam,

idd,salahdin

wassalaam.

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote UmmHanifa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2004 om 11:50

In eerste instantie geplaatst door RedNas

Weet iemand de exacte vertaling van hasanats    

bvd,
RedNas

hasan=goed en hasanat is het meervoud, ik weet niet of "goeden" wel een correct nederlands woord is maar het zijn in ieder geval de "punten" voor je goede daden.

Iqra bi-ismi rabbika allathee khalaqa
Terug naar boven
mouni Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 26 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote mouni Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 15:18

Salaam aleikom waraamthu Allah wa baraakthu zuster anissa

ik ken die dua al-hamdullah in een dag uit mijn hoofd. ik ben hier in Nederland geboren. kunnen jullie die dua vertalen voor mij in het nederlands:

Ya Rabie lakal hamdoe kaman janbagie lilazalie wadzhika walihadimi sultanika. ken je van deze vertaling. omdat ik arabic niet kan verstaan en spreken en lezen. ins-allah

salaam aleikom: mounira

 

Ja Rabie Lakal Hamdoe Kama Janbagie Lizalalie Wadzhika Walihadimie Sultanieka
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2004 om 11:58
�O mijn Heer! Alle lof is slechts aan U verschuldigd, wat past bij Uw Glorieuze Aanwezigheid en Uw Soevereiniteit.�

Met dank aan mijn broeder FaCciNo,

Fi Amani Laah,

Umm 'Aqeelah
Terug naar boven
Jaseena Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 300
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Jaseena Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 maart 2005 om 06:02

Rabbana etina fi doenya hasanatan wa fel aghira hasanatan waqina 'adaba nari

Ooh ALlah schenk ons al het goede op deze wereld en schenk ons al het goede in het hiernamaals en bescherm ons van de bestraffing van de hel.

ameen Rabb al-3alameen

4 jaar -te jong
18 jaar -te overmoedig
trouwdag -te gelukkig
gezin -te druk
ziekte -te ziek
werk -te veel zorgen
oude dagen- te oud
DOOD -te laat om aan Allah te denken
Terug naar boven
Wasil Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 137
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Wasil Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 februari 2006 om 19:12
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.