Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De paus en zijn ideeen...

 Post Reply Post Reply
Schrijver
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De paus en zijn ideeen...
    Geplaatst op: 09 januari 2005 om 14:09

Salaam alaikoem,

Ik hoorde laatst dat de paus tegen de mensen heeft gezegt dat de mensen geen condooms meer mochten gebruiken, omdat ze alleen sex mogen hebben om kinderen te krijgen. Nu liggen er mensen overal op de wereld weg te rotten aan aids. Die man moet echt aftreden vind ik zelf... Maar goed, nu dacht ik, hoe denken de mensen die het christendom naleven hierover? En dan nog een vraag aan de moslim(a)s onder ons.. Word er in de Islaam ook zo streng over gedacht?

Liefs Thara

ma'asalama

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2005 om 17:27

Helemaal met je eens.  Ik heb er op mijn eigen site ook een stukje over geschreven.  Ik ben geen christen, maar kan me bv wel vinden in de idee�n van kardinaal Danneels (als je die kent).  Hij zegt bv dit:

'"Wanneer iemand seropositief is en zijn partner zegt: "ik wil met u betrekkingen hebben" - dat hoeft hij voor mij niet te doen, maar als hij het doet - dan moet hij ook een condoom gebruiken".
Anders voegt hij aan een zonde tegen het zesde gebod (doe nooit wat onkuisheid is) nog een andere zonde toe, en wel tegen het vijfde gebod (dood niet, geef geen ergernis)."

Ik kan ook de volledige column posten als je dat wilt.  Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 januari 2005 om 08:59
Ik begrijp de redenering van de paus niet goed. Ik vind dat condooms verspreiden ten bate van seks buiten het huwelijk niet goed is, maar condooms kunnen ook heel nuttig zijn binnen het huwelijk. Misschien is hij ertegen omdat met condooms een makkelijke oplossing voor het aids-probleem aangeboden wordt. Hij wil natuurlijk dat iedereen gewoon stopt met seks buiten het huwelijk, maar ja, vertel dat aan prostituees van wie de hele familie afhankelijk is. :(
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 januari 2005 om 09:02
Of aan de man die denkt dat AIDS te genezen valt door een maagd te nemen
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 januari 2005 om 09:06
o_O

Dat is te ziek. Denken mensen dat echt?
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 januari 2005 om 09:44
In het zuiden van Afrika denken ze dat wel eens...  Vreselijk gewoon.
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 januari 2005 om 09:49

Wat de paus ermee wil zeggen is dat je gewoon geen sex mag hebben, alleen maar om kinderen te krijgen, en tsja als je een condoom gebruikt, kun je geen kinderen krijgen, maar dat geldt ook in het huwelijk natuurlijk, want als je niet getrouwd bent mag je zowiezo geen kinderen krijgen...

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 januari 2005 om 10:07
Ik denk dat zijn grootste probleem is dat met condoom iedereen kan leven als konijnen zonder mogelijke kwalijke gevolgen. Dit nadeel vindt hij blijkbaar belangrijker dan de voordelen zoals bescherming binnen het huwelijk en voorbehoedsmiddel binnen het huwelijk.
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 januari 2005 om 11:20
Jah maar als paus zou je toch moeten nadenken over de gevolgen daarvan. Zoveel mensen die luisteren naar zijn uitspraken, en dan nog zegt hij zoiets doms. Want ik vind het gewoon dom om zoiets te zeggen. Dan had hij moeten zeggen dat de mensen geen sex buiten het huwelijk mogen hebben, en in het huwelijk alleen maar om kinderen te baren, maar niet zeggen nee je mag geen condoom meer gebruiken. Die man is echt te oud, zit een steekje los in zijn bovenkamer volgens mij...
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 januari 2005 om 12:39
Misschien vind hij het hun verdiende loon. Ik vertrouw die hele gast sowieso niet, vrijmetselaars hebben goede connecties met hem, en er duiken me iets teveel goddeloze symbolen op in de RKK.
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 januari 2005 om 16:26
Wie is de paus om hun te straffen? Alleen aan Allah swt is de gelegenheid om te straffen... Majah dan denk ik maar altijd degene die iemand anders probeert te straffen zal zelf nog veel harder gestraft worden. Dat is meestal wel een geruststelling voor mij...
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 januari 2005 om 16:28
Door de hele wereld tot spot gemaakt worden wegens aan de macht willen blijven met parkinson, is ook al n behoorlijke straf voor m, gok ik zo...  Maar ja, dat weegt bij verre niet op tegen de seropositieven...
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 januari 2005 om 16:42

In eerste instantie geplaatst door tarah

Jah maar als paus zou je toch moeten nadenken over de gevolgen daarvan. Zoveel mensen die luisteren naar zijn uitspraken, en dan nog zegt hij zoiets doms. Want ik vind het gewoon dom om zoiets te zeggen. Dan had hij moeten zeggen dat de mensen geen sex buiten het huwelijk mogen hebben, en in het huwelijk alleen maar om kinderen te baren, maar niet zeggen nee je mag geen condoom meer gebruiken. Die man is echt te oud, zit een steekje los in zijn bovenkamer volgens mij...

Die man heeft volgens mij helemaal geen macht. Hij voert enkel uit wat de hooggeplaatsten onder hem beslissen. Overigens, dat steekje los wil ik wel vergelijken met veel ideeen die niet met de tijd en cultuur mee gaan. Er zijn heel veel religieuzen die daar mee leven.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 januari 2005 om 17:11
In eerste instantie geplaatst door IHAEM

Overigens, dat steekje los wil ik wel vergelijken met veel ideeen die niet met de tijd en cultuur mee gaan. Er zijn heel veel religieuzen die daar mee leven.

Inderdaad, ware het alleen de paus, het zou een mooie wereld zijn.  Verder doet hij het op veel gebieden heel wat beter dan andere wereldleiders/religieuze leiders, in zijn oproep tot vrede en begrip tussen alle religie's bv.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 januari 2005 om 02:22
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

In eerste instantie geplaatst door IHAEM

Overigens, dat steekje los wil ik wel vergelijken met veel ideeen die niet met de tijd en cultuur mee gaan. Er zijn heel veel religieuzen die daar mee leven.

Inderdaad, ware het alleen de paus, het zou een mooie wereld zijn.  Verder doet hij het op veel gebieden heel wat beter dan andere wereldleiders/religieuze leiders, in zijn oproep tot vrede en begrip tussen alle religie's bv.

Met alle respect voor die man, maar de wereldproblemen zijn soms enkel maar te bevatten in woorden en niet op te lossen met enkel woorden. Begrip en kennis zijn hierbij ook van belang. Ik kan oproepen tot vrede, maar als sommigen niet kunnen begrijpen wat dat inhoudt dan heeft het geen zin. Hetgeen dat de Paus probeert is zinloos zolang er geen kennis en begrip is.

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 januari 2005 om 04:35
In eerste instantie geplaatst door IHAEM

Die man heeft volgens mij helemaal geen macht. Hij voert enkel uit wat de hooggeplaatsten onder hem beslissen. Overigens, dat steekje los wil ik wel vergelijken met veel ideeen die niet met de tijd en cultuur mee gaan. Er zijn heel veel religieuzen die daar mee leven.

Daar heb je gelijk in, maar dat wil niet zeggen dat hij zomaar zulke uitspraken kan maken. Het gaat toch niet om dat condoom, het gaat om het feit dat de mensen niet zomaar sex mogen hebben met elkaar. Dat mensen niet zomaar sex mogen hebben vind ik een hele goede stelling, maar hij had het niet zo moeten informeren. Maar van de andere kant, de mensen zijn zelf ook zo dom om sex te hebben zonder condoom. Dat vind ik ook zo stom. Dan denken ze van ach als ik het zonder condoom doe is het goed, maar dan hebben ze nog steeds sex, dus doen ze het dubbel verkeerd. Ze hebben sex, en ze gebruiken nog eens geen condoom ook niet. Dus ik leg niet alle schuld bij de paus, of degenen die met hem meebeslissen, maar zijn uitspraken zijn wel de oorzaak hiervan.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 januari 2005 om 04:48
Sex mogen of niet mogen, is niet het probleem, dat is een eigen keuze, die als het verantwoordelijk gebeurt, geen enkel probleem is.  Die verantwoordelijkheid houdt echter vaak het condoom in.  Hier leren we dat ook allemaal, als je seks wil, gebruik dan een condoom, tenminste tot je zeker weet dat de ander niet seropositief is, of andere ziektes heeft.  We denken daar biologisch en beredeneerd over na. 
In Afrika is die luxe van vooropleiding er echter niet, en kan men het risico van HIV-besmetting dus ook niet zo beredeneren.  Als dan de leider van RKK komt zeggen dat een condoom je regelrecht naar de hel leidt en verder sowieso toch al geen HIV zou stoppen (flagrante leugen dus), tja, dan vraag je om problemen...
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 januari 2005 om 04:50
Tuurlijk weten ze dat wel! Ze lopen heel erg achter okay, maar er is genoeg hulp van buitenaf die de mensen al vaak genoeg gewaarschuwd hebben condooms te gebruiken. Ze zijn gewoon te oversext om nog na te kunnen denken!
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 januari 2005 om 04:56

Inderdaad zou je Afrika (wat betreft de mannen) wel eens oversext kunnen noemen  Maar ik denk dat je je vergist als je zegt dat ze best weten wat het condoom inhoudt.  De kerk heeft immers veel meer invloed in Afrika dan de wetenschap.  En als de kerk vertelt dat
1. het condoom slecht is
2. het condoom niet werkt
denk je dan dat ze het nog gaan gebruiken?  Verder is seks hebben ook tegen de leerstellingen van de RKK, maar iets opgeven wat niet leuk is (condoom) is veel makkelijker dan iets opgeven wat wel leuk is (seks dus).  Dus denken ze 'kijk, we doen toch al 1 van de 2 dingen goed'. *Zucht*
Maar ik dnek dat we het erover eens zijn dat educatie belangrijk is, en dat de RKK ofwel juiste info moet geven, ofwel haar invloed moet verminderd worden.
Hetzelfde probleem begint trouwens ook op te duiken op de Filipijnen, waar in Manila de voorbehoedsmiddelen zijn verboden door een extreem-katholieke burgemeester.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 januari 2005 om 06:56
In eerste instantie geplaatst door tarah

In eerste instantie geplaatst door IHAEM

Die man heeft volgens mij helemaal geen macht. Hij voert enkel uit wat de hooggeplaatsten onder hem beslissen. Overigens, dat steekje los wil ik wel vergelijken met veel ideeen die niet met de tijd en cultuur mee gaan. Er zijn heel veel religieuzen die daar mee leven.

Daar heb je gelijk in, maar dat wil niet zeggen dat hij zomaar zulke uitspraken kan maken. 

De Rooms-Katholieke kerk heeft deze man in een positie gezet waarbij hij die uitspraken dus wel mag maken. Zij baseren zich hiermee waarschijnlijk op allerlei geschriften en de interpretatie daarvan. De problemen met deze manier van redeneren zijn goed uiteengezet in het boek: Het atheistisch manifest en de onredelijkheid van religie. Dit boek is geschreven door Herman Philipse.

Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 januari 2005 om 08:10
Ze hadden nooit zulke machtsposities in de kerk toe moeten laten. Als iemand wat hij zegt onderbouwt met goede argumenten vanuit de bijbel vertrouw ik hem wel. (Zoals dominees enzo) Maar hij kan alles zomaar zeggen want men ziet hem als een soort opvolger van Petrus. Dit is gewoon helemaal fout gegaan.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.