Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

voor de gelovige wie draagt wel of niet h

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Enquête vraag: wie draagt wel of niet een hoofdoek
Enquête keuze Stemmen Enquête statistieken
111 [72.08%]
19 [12.34%]
4 [2.60%]
20 [12.99%]
U kunt niet stemmen in deze enquête

Schrijver
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: voor de gelovige wie draagt wel of niet h
    Geplaatst op: 30 mei 2005 om 02:13

salemaleykoem,

ik vind dit wel intressant om te weten,

als je GEEN,of SOMS, hoofdoek draagt, zet d�n even hier onder waarom niet los van het feit dat je hem wel wilt dragen.

wa aleykoem salem amina

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2005 om 02:31

Assalamoe Alaikoem,

misschien weet je het niet oegty, maar hier is een tijd terug ook een topic over geopend.. genaamd: Hijaab
maar ik heb voor ja gekozen hamdolillah :)

wasalaam

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2005 om 02:48

assalemaleykoem

ook een poll wat toevallig, nee dat wist ik niet maar gair inshaAllah deze bestaat uit twee delen de rest staat in de topic erboven inshaAllah,

wa aleykoem salem

Terug naar boven
marleen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 122
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marleen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2005 om 03:34

Wa aleikoum salaam,

Ik heb gekozen voor ik ga hem inshaAllah later dragen. Ik zou hem graag nu al willen dragen, maar mijn ouders hebben daar veel problemen mee. InshaAllah ga ik volgend jaar op mezelf wonen en dan wil ik meteen de hoofddoek gaan dragen.

Wasalaam

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2005 om 04:26
 mashaAllah. inshaAllah, moge Allah swt. het makkelijk voor je maken!
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2005 om 05:31
In eerste instantie geplaatst door marleen

Wa aleikoum salaam,

Ik heb gekozen voor ik ga hem inshaAllah later dragen. Ik zou hem graag nu al willen dragen, maar mijn ouders hebben daar veel problemen mee. InshaAllah ga ik volgend jaar op mezelf wonen en dan wil ik meteen de hoofddoek gaan dragen.

Wasalaam

Is dat omdat je ouders christelijk zijn opgevoed of anders gelovig?
Terug naar boven
marleen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 122
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marleen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2005 om 06:15

Hoi Ruud,

Mijn ouders hebben eigenlijk helemaal geen geloof. Op zich hebben ze niets tegen moslims, maar als het om hun eigen dochter gaat dan is het toch iets anders.

Groetjes,

Marleen

Terug naar boven
HaDjAr Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 08 april 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote HaDjAr Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 mei 2005 om 14:24

Salaam aleikum

 

Ik had hetzelfde probleem als jou, ik heb ook gewacht tot ik uit huis woonde. Toen ik kwam vertellen dat ik een hoofddoek ging dragen heeft mijn vader drie maanden niet met me gesproken en mijn moeder vond dat ik te ver door ging in mijn geloof. Gelukkig heeft ALlah me sterk gemaakt en ik draag nu alweer 8 jaar een hoofddoek en mijn ouders zijn er ondertussen al aardig aan gewend.

Inshaallah word het jou ook makkelijk gemaakt en zullen je ouders je keuze accepteren.

 

Moge Allah je steunen in je geloof.

 

Hadjar

 

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 juni 2005 om 13:37

Assalamoe3leikoem wara7matu Allah wa Barakatuh,

Ik heb gekozen voor ja, draag hem al sinds 8 jarige leeftijd maar pas echt correct toen ik een jaar of 16 werd Alhamdulilah en Moge Allah mij vergeven voor mijn fouten Ameen.

Maschallah Marleen en Moge Allah het makkelijk voor je maken Ameen. Ik heb een vriendin ook nederlandse moslima en maschallah haar ouders soebhanallah zijn echt trots op haar ze draagt ook al een aantal jaren de hijaab inschallah lukt het jouw ook Moge Allah je sterk en standvastig maken Ameen

FiAmanillah,

Wasalamoe3leikoem war7matu Allah wa barakatuh

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 15:43

 

Asalaamoe alaikum war'hamtoe allah wa barakatuhoe,

ik heb ook voor de optie "ja"gekozen alhamdoulillah, draag hem nu 2jaar, in het begin(mssn net een maand) droeg ik hem naar achter met een sjaaltje er over zodat me nek wel was bedekt maar me hals niet,, en na een maand dus ongeveer ben ik hem helemaal gaan dragen, alhamdoulillah,

Marleen moge Allah je belonen, je standvastig laten zijn, en je geduldig laten zijn inshallah,

 

wa alaikum Salaam war'hamtoe allah wa barakatuhoe

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2005 om 16:32
Ehm.. ik heb optie 2 gekozen.
Jullie vinden het toch niet erg h�?
Maar het hoort niet echt vind ik.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 augustus 2005 om 01:06
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 augustus 2005 om 03:09
wat dragen jullie dan?
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 augustus 2005 om 03:54

 

 

Salaamoe alaikum warhamtoe allah wa barakatuhoe

ik draag nu die grote 4kante hoofddoek, dus als je hem omhebt lijkt het net een ghimaar, alleen kan je dan makkerlijker dingen doen met je handen.. maar voor de rest is mijn hoofddoek net zo groot als een normale grote ghimaar, en dan draag ik daaronder djelleba's of djellebas tot de knie met een rok of een wijde broek er onder,,,

walaikum Salaam war'hamtoe allah

oegtykoem fie dien Najiha

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 augustus 2005 om 14:44
Nou, pietjepluk ik had je zo graag met een hoofddoek opgezien.
Terug naar boven
moslima123 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 42
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima123 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 augustus 2005 om 14:54

salaam

ASTAGFERULLAH...liever niet broeder...SPUUGLELIJK!!!

  INA LILLAHI WA INNA ILAI RAAJIUN

(nee hoor)

W.salaam

Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 augustus 2005 om 12:50

Selam Alleykum,

Ik draag geen hoofddoek, wel de lichaams-en gedrag h�jaab,

Waarom,nou..., ik ben er nog niet helemaal uit (functie van de hoofddoek, ontken niet dat het geschreven staat), mijn imaam wil niet, ik draag hem wel soms, wanneer ik dat nodig acht, maar verder niet.

Wa'Selam

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 augustus 2005 om 14:05
zoiets ja
Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 augustus 2005 om 17:35
In eerste instantie geplaatst door Django

Selam Alleykum,

Ik draag geen hoofddoek, wel de lichaams-en gedrag h�jaab,

Waarom,nou..., ik ben er nog niet helemaal uit (functie van de hoofddoek, ontken niet dat het geschreven staat), mijn imaam wil niet, ik draag hem wel soms, wanneer ik dat nodig acht, maar verder niet.

Wa'Selam



Aleykoum as Salaam wa Rahmatollah,

Ehm, ik wil niet lastig zijn, maar het dragen moet wel. Het is een verplichting voor elke moslima. Wat je voorop moet stellen bij geboden en verboden is dat het moet, omdat Allah (swt) het zegt. Dit geldt niet alleen bij het dragen bij de hijaab maar ook bij andere dingen zoals eten van varkensvlees (al 7amdoelillah heb ik er afschuw van gekregen), veel mensen gebruiken het als een excuus dat het kwam omdat varkensvlees snel verging en ze toen nog geen koelkasten hadden. Nee! Het is omdat Allah (swt) het had verboden.

Kijk naar de eerste zonde die de mens ooit heeft gepleegt. De beroemde appel. Adam had van de appel gegeten. Jij kan nu beginnen te denken met menselijke logica, waarom die appel niet gegeten mocht worden, en dan kan je heel lang denken.

Weet je waarom dat is, omdat er geen menselijke logica achter het appelverhaal zit. Het was een test. Kijken of Adam loyaal en dankbaar was, dat [1.] Allah (swt) hem had geschapen en [2.] hem het Paradijs had geschonken. We weten allemaal hoe dat is afgelopen.

Als ik een gebod tegenkom en ik weet oprecht niet waarom die regel is en ik vraag aan iedereen, maar niemand weet waarom die is en ik overschijd de grenzen en laat die regel links liggen. Wat moet ik dan zeggen tegen Allah (swt) op de Dag des Oordeels. Ja sorry, maar ik zag de logica er niet in.

Als het leven een spel is, heb je nou eenmaal spelregels en als je die achterwege laat ben je Game Over, en er is geen kans voor een nieuw spel.

Dus, ik zou zeggen, draag die hoofddoek, ook al wordt het je dood. Als je het niet draagt omwille van de mensen om je heen, betekend het dat je banger bent voor hun dan voor Allah (swt).

Genoeg gepreekt,

Beslama,

abd al Wadud
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 augustus 2005 om 06:14

Selam alleykum,

Ik ben eerlijk, en �k ben krit�sch, en zo ben �k ook bekeerd, en alles is met reden geopenbaard in de Kor'aan, een varken eet alles, zelfs een lijk,(alles-eter) daardoor �s het haram, inm�ddels bewezen(wetenschappelijk) dat het n�et echt goed �s voor je lichaam etc.

Als vrouw moet je, je n�et te koop stellen of met je u�terl�jk jezelf presenteren of deze gebru�ken, �k voldoe daar aan , zoals een mosl�m dame het betaamd, ook voor �k mosl�m werd, had �k al normen en waarden en was �k al n�et gecharmeerd over beoordel�ng over  het u�terlijk, vond dat hoogst beledigend.Wat een man denkt of vind heeft tot op de dag van vandaag noo�t m�jn ego-be�nvloed, het en�ge wat me nu be�nvloed voor het eerst van m�jn leven, �s m�jn man z�jn men�ng en wensen over m�jn u�terl�jk,(ben net een 1,5 jaar getrouwd) 

Ik ben n�et voor de slaafse opvolg�ng, ik pl�jt daar n�et voor, je moet weten waarom je �ets doet of n�et doet,want hou n�et ervan om hu�gelacht�g te z�jn in m�jn hart of �n m�jn daden.Ik draag geen hoofddoek en �k heb ook geen probleem aan m�jn hoofd, want mijn houding en gedrag vermijd dat, terw�jl �k in het zakenleven werk en met mannen samenwerk.Ik heb geen probleem, en mannen komen n�et op m�j af, of k�jken of wat dan ook.Een deb�el k�jkt toch wel, hoofddoek of n�et.Spreekt je toch aan, en dat �s z�jn fout, n�et het m�jne.

Verder draag �k wel een hoofddoek, als het funct�oneel �s.

Ik heb eens een test gedaan, 2 jaar geleden op vakant�e naar Tunesie.Dag 1, zwarte jeleb�a met hoofdoek,probleem aan m�jn hoofd.Dag 2, zwarte jeleb�a zonder hoofddoek, probleem aan m�jn hoofd Dag 3, gewoon wetserse kled�ng, maar bedekt, met hoofddoek, probleem aan m�jn hoofd. Dag 4, gewoon westerse kled�ng, maar bedekt, het minste probleem. (Zelfde �n Nederland,zelfde �n Turk�je,hetzelfde resultaat.......)

In de kor'aan staat dat het het verle�ding weghaalt en daar ben �k nog n�et zo over u�t,�k denk dat vrouwen alt�jd z�ch gedegen moet kleden, want �k denk dat het meer om het l�chaam en het gedrag gaat van de vrouw, dan het haar, wat de mannel�jke aandacht betreft.

J�j w�lt n�et b.v weten welk gezeur �k aan m�jn hoofd kr�jg van mosl�m-mannen!!!, als �k een hoofddoek draag.Verder, �k woon nu �n Turk�je(dus wat de nederlandse maatschapp�j denkt,boe�t me n�et en heeft me noo�t geboeid, wat geloof betreft.)......  de 10 redenen waarom een mosl�ma n�et een hoofddoek draagt z�jn ook n�et van m�j op toepass�ng.

 

Verder,....

Het allerbelangr�jkste en dat is m�jn bezwaar en m�jn punt... je moet zu�ver z�jn met je daden en je beslu�ten,(want daar word je toch op beoordeelt?) en dat ben �k (nog) n�et wat de hoofdoek betreft en �k vrees meer in m�jn dood, dat Allah(swt) mij gaat vragen dat �k heb gelogen in m�jn hart, dan dat h�j m�j bestraft,voor wat �k letterl�jk n�et heb opgevolgt. Ik en elke mosl�m maken fouten, wat letterl�jke opvolg�ng betreft, �k w�l re�n z�jn �n m�jn �ntent�e van mijn handelen, om geen aandacht te trekken van de mannel�jke sexe ,dat �s voor m�j de hoofdzaak, want dat is de reden voor de sluiting van vrouwen wat hun lichaam/uiterl�jk en gedrag betreft. 

Sorry, voor hak op de tak, maar had n�et zoveel t�jd. 

En moge Allah (swt) me vergeven voor de fouten d�e �k maak,

Wa'Selam

 

 

   

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 augustus 2005 om 07:43

In de naam van Allah, De Barmhartige, De Genadevolle

Ik hoop dat mijn woorden jullie in een goede gezondheid en vrede bereiken. In welke landen jullie je ook bevinden.

De Hijaab is al zo vaak besproken. Toch merk ik dat er volop onwetendheid erover heerst. Sommigen noemen de kleine zakdoek op hun hoofd al een Hijaab, dit is helemaal fout. Aan onze moslimzusters wil ik kwijt: Als je werkelijk een gelovige vrouw wilt zijn, draagt dan de kleding van een gelovige vrouw. Wil je het niet zijn, geniet dan gewoon verder van het leven.

Ik zal mij visie over de Hijaab vandaag inshaAllah posten.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 augustus 2005 om 07:53

Selam Alleykum,

Ik ben een (daadwerkelijk) gelov�ge vrouw,mijn keuze voor de Islam, mijn gebed naar Allah (swt), mijn dua en m�jn beslu�ten en het nakomen van m�jn verpl�cht�ng tot aanb�dd�ng spreken voor zich, niet m�jn hoofddoek.

Ik gedraag me en kleed me naar een vrouw die gelooft, en naar een vrouw die om haar eer geeft, niet mijn hoofddoek bepaald dat..

En ik vrees Allah (swt),omdat h�j weet (en m�jn engelen schr�jven, b�j elk beslu�t) wat er �n m�jn hart omgaat.

En als �k m�jn hoofdoek draag, dan w�l �k dat met een rein hart doen, uit vrees voor Allah(swt)

Wa'Selam

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 augustus 2005 om 08:59
Amin. Mooi gezegd.
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 augustus 2005 om 09:31
In eerste instantie geplaatst door Django

Selam alleykum,

Ik ben eerlijk, en �k ben krit�sch, en zo ben �k ook bekeerd, en alles is met reden geopenbaard in de Kor'aan, een varken eet alles, zelfs een lijk,(alles-eter) daardoor �s het haram, inm�ddels bewezen(wetenschappelijk) dat het n�et echt goed �s voor je lichaam etc.

Kan je mij de koranvers aanduiden waarin staat dat alles met een reden is verboden?

Als vrouw moet je, je n�et te koop stellen of met je u�terl�jk jezelf presenteren of deze gebru�ken, �k voldoe daar aan , zoals een mosl�m dame het betaamd, ook voor �k mosl�m werd, had �k al normen en waarden en was �k al n�et gecharmeerd over beoordel�ng over  het u�terlijk, vond dat hoogst beledigend.Wat een man denkt of vind heeft tot op de dag van vandaag noo�t m�jn ego-be�nvloed, het en�ge wat me nu be�nvloed voor het eerst van m�jn leven, �s m�jn man z�jn men�ng en wensen over m�jn u�terl�jk,(ben net een 1,5 jaar getrouwd)

Ik ben n�et voor de slaafse opvolg�ng, ik pl�jt daar n�et voor, je moet weten waarom je �ets doet of n�et doet,want hou n�et ervan om hu�gelacht�g te z�jn in m�jn hart of �n m�jn daden.Ik draag geen hoofddoek en �k heb ook geen probleem aan m�jn hoofd, want mijn houding en gedrag vermijd dat, terw�jl �k in het zakenleven werk en met mannen samenwerk.Ik heb geen probleem, en mannen komen n�et op m�j af, of k�jken of wat dan ook.Een deb�el k�jkt toch wel, hoofddoek of n�et.Spreekt je toch aan, en dat �s z�jn fout, n�et het m�jne.

Verder draag �k wel een hoofddoek, als het funct�oneel �s.

Ik heb eens een test gedaan, 2 jaar geleden op vakant�e naar Tunesie.Dag 1, zwarte jeleb�a met hoofdoek,probleem aan m�jn hoofd.Dag 2, zwarte jeleb�a zonder hoofddoek, probleem aan m�jn hoofd Dag 3, gewoon wetserse kled�ng, maar bedekt, met hoofddoek, probleem aan m�jn hoofd. Dag 4, gewoon westerse kled�ng, maar bedekt, het minste probleem. (Zelfde �n Nederland,zelfde �n Turk�je,hetzelfde resultaat.......)

In de kor'aan staat dat het het verle�ding weghaalt en daar ben �k nog n�et zo over u�t,

Dit is een feit: het beste woord is de Koran. Geen mens kan dit verbeteren. De moment dat je gaat twijfelen aan Allah's woord, zou ik mijn toevlucht zoeken bij Allah tegen de Satan, de vervloekte.

�k denk dat vrouwen alt�jd z�ch gedegen moet kleden, want �k denk dat het meer om het l�chaam en het gedrag gaat van de vrouw, dan het haar, wat de mannel�jke aandacht betreft.

J�j w�lt n�et b.v weten welk gezeur �k aan m�jn hoofd kr�jg van mosl�m-mannen!!!, als �k een hoofddoek draag.Verder, �k woon nu �n Turk�je(dus wat de nederlandse maatschapp�j denkt,boe�t me n�et en heeft me noo�t geboeid, wat geloof betreft.)......  de 10 redenen waarom een mosl�ma n�et een hoofddoek draagt z�jn ook n�et van m�j op toepass�ng.

Er is maar 1 reden. HET IS VERPLICHT. Allah zegt het. Welke reden, smoes, uitweg je ook zoekt. De Dood komt naar iedereen. En iedereen moet zich verantwoorden op de Dag des Oordeels. En nogmaals wat ga je zeggen. Allah weet ook wel wat er in je hart is, als je het goed bedoelt, dan weet Hij dat. Maar wat Hij zegt moet je nou eenmaal doen. Je veranderd iets aan de Islam.

Sectie: Oordeel over Verlating van Islam


Yahya verhaalde aan mij van Malik van Zayd ibn Aslam dat de Boodschapper van Allah (vzmh), zei: Als iemand zijn dien veranderd, sla zijn nek

Verder,....

Het allerbelangr�jkste en dat is m�jn bezwaar en m�jn punt... je moet zu�ver z�jn met je daden en je beslu�ten,(want daar word je toch op beoordeelt?) en dat ben �k (nog) n�et wat de hoofdoek betreft en �k vrees meer in m�jn dood, dat Allah(swt) mij gaat vragen dat �k heb gelogen in m�jn hart, dan dat h�j m�j bestraft,voor wat �k letterl�jk n�et heb opgevolgt. Ik en elke mosl�m maken fouten, wat letterl�jke opvolg�ng betreft, �k w�l re�n z�jn �n m�jn �ntent�e van mijn handelen, om geen aandacht te trekken van de mannel�jke sexe ,dat �s voor m�j de hoofdzaak, want dat is de reden voor de sluiting van vrouwen wat hun lichaam/uiterl�jk en gedrag betreft. 

Sorry, voor hak op de tak, maar had n�et zoveel t�jd. 

En moge Allah (swt) me vergeven voor de fouten d�e �k maak,

Wa'Selam

"The real joy of life is to have wisdom"
- Idris ibn Mahlabeel

Allahoe Akbar, Soebhana Allah, La ilaha illa Allah, al 7amdoelillah
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 augustus 2005 om 10:05
Salaam

In eerste instantie geplaatst door Django

wat �k letterl�jk n�et heb opgevolgt.


Nou, ga er maar vanuit dat er letterlijk naar de salah, zakaat, sauwm en hadj gevraagd zal worden. Letterlijker dan dat kan het niet.

In eerste instantie geplaatst door Django

En als �k m�jn hoofdoek draag, dan w�l �k dat met een rein hart doen, uit vrees voor Allah(swt)


Houd dat in de dat je de meeste tijd geen rein hart hebt of niet bang bent voor Allah? (Uitgaande dat je de meeste tijd geen hoofddoek op hebt). Zuster, jouw stelling proeft toch gebouwd door shaytaan om twee redenen: 1, je gebruikt een stelling met als voorop. Dit is iets wat shaytaan gebruikt om een gelovige te doen twijfelen of overdrijven in bepaalde situaties. 2, je gaat ervan uit dat de hooddoek pas 'werkt' als je een rein hart hebt/vrees kent voor Allah. Dit is een onmogelijke opgave om puur te blijven, uitgaande van jouw stelling: altijd. Een moslim maakt fouten, dus het is uitgesloten dat een moslims altijd een rein hart/vrees heeft voor Allah. Een moslim moet hier zoveel mogelijk moeit voor doen. Maar de systeem is niet statisch, zoals jouw stelling gaat, maar dynamisch. Er is geen enkele manier om van de hak op de tak te springen in realiteit. Het gaat altijd met stappen. En de hoofddoek, moet netals een baard voor een moslimman, zo lang mogelijk worden gedragen, zodat men continue hasanaats krijgt. Weet dat Allah weet of jouw hart rein is, zolang je dus probeert kun je niets verliezen, lijkt me.
Ik probeer je hier niet kapot te maken, maar slechts een open manier vinden om met jouw stelling te gaan bekijken. Ik moet je echt zeggen dat zelfs niet-moslim wetenschappers erachter zijn gekomen dat 'als'-stellingen je leven ongelukkig kunnen maken. Dus wees eens kritisch en open over de stellingen waarmee je jouw leven bepaalt (self-check). Daarbij hoef je niet eens naar anderen te luisteren.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 augustus 2005 om 11:04

In de naam van Allah, De Barmhartige, De Genadevolle

 

Ik hoop dat mijn woorden jullie nog steeds in een goede gezondheid en vrede bereiken. Waar jullie je ook mogen bevinden. Dit is een tijd van veel fitnah, vooral voor de moslimvrouw. Daarom wil ik bij deze mijn respect uitten aan al die moslima�s die kiezen voor de juiste Hijaab (of dat nog moeten doen). Alhamdolillah zijn er steeds meer meisjes en vrouwen die de Hijaab beginnen te dragen. Voor de een het teken van onderdrukking en voor de ander van bevrijding van het lichaam. Allah gaf ons kledingvoorschriften als een middel van bescherming.

 

Zuster Django is tegen slaafse opvolging en wil graag weten waarom ze de Hijaab moet dragen, voordat ze die zal gaan dragen. Mijn hoop is dat al mijn zusters binnenkort altijd hun hijaab zullen dragen en niet af en toe. InshaAllah zal het volgende stukje antwoord kunnen geven op jouw de vragen die je nog hebt.

Ik heb in het kort 8 punten samengevat en vertaald uit een lezing over de Hijaab. Over de oorzaak van de mannen die jou een probleem aan je hoofd veroorzaakten, lees punt 8.

 

Waarom de Hijaab?

 

1. Hijaab = Gehoorzaamheid aan Allah en Zijn profeet

 

In hoofdstuk 33 vers 36 van de Quran staat:

En het betaamt de gelovige man of vrouw niet, wanneer Allah en Zijn boodschapper over een zaak hebben beslist, dat er voor hen een keuze zou zijn in die zaak. En wie Allah en Zijn boodschapper niet gehoorzaamt, is zeker klaarblijkelijk afgedwaald.

 

In een hoofdstuk 4 vers 65 :

Maar neen, bij uw Heer, zij zullen geen gelovigen zijn, voordat zij u (profeet) tot rechter maken over al hun geschillen en in hun hart geen aarzeling vinden aangaande hetgeen gij oordeelt en zij zich geheel en al onderwerpen.

 

Het dragen van de Hijaab is dus geen kwestie van cultuur of gebruik van een land, maar een Gebod van Allah en een Soennah van de profeet Muhammad. Hijaab dragen is geen kwestie van Egyptische, Pakistaanse of Amerikaanse traditie en ook geen zaak van huidskleur. Allah verplicht de gelovige vrouw de Hijaab te dragen. Want Hij is Alwetend en kent immers wat het beste is voor man en vrouw.

In hoofdstuk 24 vers 31:

En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader�

Wat dan precies wel en wat niet bedekt moet worden is weer een andere discussie. Wederom geen discussie van cultuur, maar van Quran en Soennah.

 

Met je schoonheid openlijk rondlopen is vaak een kwestie van onwetendheid van de mens. Hoofdstuk 33 vers 33:

Blijft in uw huizen en stelt uw schoonheid niet ten toon als in de vroegere dagen der onwetendheid; leeft het gebed na, en betaalt de Zakaat en gehoorzaamt Allah en Zijn boodschapper. O huisgenoten, Allah wenst alleen onreinheid van u te verwijderen, en u schoon en zuiver te maken.

 

En in hoofdstuk 33 vers 59 zegt Allah ons dat wanneer alle gelovige vrouwen naar buiten gaan, zij zich goed moet kleden om niet te worden lastig gevallen:

O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen.

In een vrouw onderdrukkende maatschappij zal je altijd last hebben van wat in dit vers wordt omschreven. Maar echte vrijheid van haar lichaam ondervindt een vrouw pas bij het dragen van de juiste Hijaab.

 

2. Hijaab = �Iffa (bescheidenheid)

 

Om niet lastig gevallen te worden hoofdstuk 24 vers 60:

Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen.

 

Uitzondering hierop zijn de oudere vrouwen, maar Iffa blijft beter. Hoofdstuk 24 vers 60:

Bejaarde vrouwen die geen hoop op het huwelijk koesteren - op haar rust geen schuld als zij zonder haar schoonheid te tonen, zich van kledingstukken ontdoen. Maar als zij zich inhouden is dit beter voor haar.

 

Wat dacht je dan van de jonge vrouw als jij zelf?

 

3. Hijaab = Tahara (puurheid)

 

Het beschermt de puurheid van het hart tegen verlangens van slechte harten. Hoofdstuk 33 vers 53:

Dat is reiner voor uw hart en haar hart.

 

Want in sommige harten is er een ziekte. Hoofdstuk 33 vers 32:

Indien gij godvruchtig zijt, spreekt dan niet op een verleidelijke manier, anders zal hij in wiens hart ziekte is, verwachtingen koesteren

 

4. Hijaab = een Schild

 

Een schild tegen het kwaad van ziekte in sommige harten. De profeet zei dat Allah Ha�yai is, en van verlegenheid houdt. Ook is Hij Sit�teer en houdt Hij ervan wanneer een moslim wegblijft van zonde. De Hijaab fungeert als een schild (sitr).

 

5. Hijaab = Taqwah

 

De meeste kleding is gemaakt voor de mode en om juist je schoonheid te tonen aan anderen, maar het kleed van Taqwah is het beste kleed. Hoofdstuk 7 vers 26:

O kinderen van Adam! Wij hebben u inderdaad kleding nedergezonden om uw naaktheid te bedekken, ook om sierlijk te zijn, doch het kleed van godsvrucht is het beste.

 

6. Hijaab = Imaan

 

Allah richt zich met de Hijaab tot de muminaat en de nisaa�i-l mumineen, de gelovige vrouwen. In hoofdstuk 33 vers 59:

Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen

 

Een groep vrouwen uit een andere stam kwam op bezoek. Aisha (ra) zei tegen deze vrouwen: �Als je echt gelovig bent dan is dit niet de kleding van een gelovige vrouw, maar als je geen gelovige vrouw bent, geniet er dan van.�

 

7. Hijaab = Haya�

 

In een authentieke Hadith zegt de Profeet ons dat �de moraliteit van onze religie, de verlegenheid is�. Ook zei hij: �Haya� is van de Imaan en de Imaan is van het Paradijs�. Haya�en imaan gaan samen. Als de ene ontbreekt, gaat de ander ook weg.

 

Moeder der Gelovigen Hazrat Aisha(ra) vertelde dat zij altijd met normale kleding in de kamer ging waar het graf was van haar man Muhammad (sallalaho alaihi wa salam) en haar vader Abu Bakr as-sideeq. Maar toen ook Hazrat Umar daar werd begraven, ging zij niet meer binnen zonder eerst de gepaste hijaab te dragen.

 

8. Hijaab = Ghierah

 

Ghierah is wanneer een man niet wil dat een vreemde kijkt naar zijn vrouw of dochter. Een goede moslimman heeft ghierah voor alle moslimvrouwen. Wat je nu vaak ziet is dat mannen met verlangens kijken naar andere vrouwen, maar dat ze niet willen dat jij naar hun vrouwen/dochters kijkt. Het onnodig mixen van vreemde mannen en vrouwen is dodelijk voor de ghierah. Tegen een groep gelovige vrouwen die naar de markt gingen en tussen vreemde mannen liepen, zei Hazrat Ali (ra): �Er is geen goed in een persoon die geen gierah heeft�.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote souad& Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 augustus 2005 om 16:04

salaam alaikom,

ik draag al vanaf mijn 12e jaar een hoofddoek (dat is nu alweer 11 jaar, soebhanallah).Ik was de enige op een Christelijke school. Ik draag die grote hijaab met djelbab, ook naar mijn werk, alhamdoelillah.

Masalama

Souad

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 augustus 2005 om 16:09

Assalamu alaikum,

om de discussie zuiver te houden stel ik voor dat we koranteksten vertalen naar wat ze betekenen, zo letterlijk mogelijk. "Hoofddoeken" wordt niet genoemd in de koran, nog dat het hoofd bedekt moet worden. Dat is gewoon een feit. "Khamara" betekend bedekken, en is de stam van o.a. "khimaar" wat dus bedekking betekent, misschien sluier of doek, maar hoofd, boezem of enig ander lichaamsdeel is daar niet in verwerkt. Overigens is "khamara" ook de stam van "khamr"; bedwelmende middelen.

In hoofdstuk 24 vers 31 staat dan ook niets anders dan dat de gelovige vrouwen hun "bedekking" over hun boezem dienen te dragen. "Hoofd" wordt niet genoemd.

Hoofdstuk 33 vers 59 idem dito. Niet voor niets wordt "hoofd" daar tussen haakjes geschreven; het staat niet in de eigenlijke tekst maar is de interpretatie van de vertaler.

Ik zeg niet dat de hoofddoek niet bij de soenna hoort, maar er is geen aanwijzing in de koran te vinden die zegt dat gelovige vrouwen het hoofd dienen te bedekken; wat er zijn zijn ahadith en analogie, en dat is niet hetzelfde als het woord van Allah swt.

Waarom ik dit hier zeg? Omdat ik een beetje bespeur, vooral bij broeder Abd al Wadud, dat een moslima die geen hoofddoek draagt een afvallige is en in elk geval geen gelovige. Dat gaat veel te ver en lijkt me erg beledigend voor zuster Django. Als zij zegt een overtuigd en oprecht moslima te zijn, dan geloven wij dat en vertrouwen wij daarop. Totdat wij in haar hart kunnen kijken moeten we dat ook.

De koran is niet hetzelfde als "de islam". De soenna ook niet. Beide zijn zeg maar middelen op de weg die naar de overgave aan God leidt. De overgave aan God is "de islam". De hoofddoek is een teken daarvan, maar dat betekent niet dat iemand die niet overtuigd is van de mening van de geleerden daarover ongelovige of, astaghfirullah, afvallige is.

Wat betreft Django's opmerking dat ze met een "rein hart" de hoofddoek wil dragen, "rein zijn in de intentie van handelen"; natuurlijk wil ze dat. Wordt iemand die niet vanuit reine intentie's handelt niet een hypocriet genoemd?

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 augustus 2005 om 16:20

Beste Amier,

Ik heb respect voor deze relativering. Jouw stellingname is de enige en juiste weg. Geef iedereen het recht die weg te bewandelen die hij/zij goeddunkt. Veroordeel niet!!!

Ik ben ervan overtuigd dat er heel doede moslima's zijn zonder hoofddoek, ik ben ervan overtuigd dat er goede moslims zijn die de goede kanten van de westerse wereld zien.

Waarom?

Daarin weet een geloof zich een plaats te verwerven, omdat het andersdenkenden de ruimte geeft anders te denken.

En dat beste broeders en zusters , is geloof!!  TOLERANTIE.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2005 om 04:05

Salaam,

uit de ahadith blijkt dat het dragen van een hoofdbedekking voor vrouwen al heel gebruikelijk was in het Arabie van de tijd van de profeet s.a.s. Overigens blijkt dat ook uit totaal andere bronnen uit het Midden Oosten; zowel christelijke als joodse als niet-religieuze bronnen zoals afbeeldingen etc. Dat met "khimaar" hoofddoek wordt genoemd lijkt me dan ook logisch.

Mijn punt is alleen dat dat niet uit het woord van Allah swt valt af te leiden, de koran die niets weglaat, en dat het dus in ieder geval discutabel is of de verzen uit de aangehaalde soera's slaan op het bedekken van de boezem en de schaamstreek (wat er dus letterlijk staat) met een sluier die toevallig ook al als hoofddoek in gebruik is, of dat het betekend dat die sluier in zijn geheel voorgeschreven is voor de gelovige vrouw, dus inclusief hoofdbedekking.

Als nu wordt gezegd: "God verplicht de moslima het hoofd te bedekken" en men probeert dat aan te tonen dmv koranverzen, dan vind ik dat men duidelijk onderscheid moet maken tussen wat er eigenlijk in de koran staat, wat de overleveringen en tafsier over de kontekst zeggen en wat analogie en consensus is.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.