Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Juwelen & sieraden in de islam.

 Post Reply Post Reply
Schrijver
BellaChiCa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote BellaChiCa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Juwelen & sieraden in de islam.
    Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 08:16

Salaamoun Alaykoum iedereen,
Ik heb een vraag over de islam.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, heb het namelijk dringend nodig voor school.

Ik wil namelijk alles weten over sieraden/juwelen in de islam..
Wat de koran en de overleveringen hier over zeggen.
Welke betekenis het heeft voor de vrouwen in de islam.
Wanneer het wel/niet mag
Wat vrouwen & mannen mogen dragen.. etc.


Elk kleine stuk tekst over deze onderwerp zou me helpen!
alvast bedankt!

Wa alaykoum salaam!

Terug naar boven
Raih�n Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 20
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Raih�n Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 09:38

Assalaam aleikum wrb

voor zover ik het weet mogen mannen geen goud dragen.

ze mogen wel ringen dragen, als het maar niet van goud is dus.

Kan ook nog zo zijn dat dat bij andere wetscholen verschilt, want ik weet dat er tussen de 4 wetscholen verschillen bestaan.

 

salaam

Raih�n

Terug naar boven
BellaChiCa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote BellaChiCa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 06:04
In eerste instantie geplaatst door Raih�n

Assalaam aleikum wrb

voor zover ik het weet mogen mannen geen goud dragen.

ze mogen wel ringen dragen, als het maar niet van goud is dus.

Kan ook nog zo zijn dat dat bij andere wetscholen verschilt, want ik weet dat er tussen de 4 wetscholen verschillen bestaan.

 

salaam

Raih�n

Dank je wel, maar heb je bronnen, waar ergens het staat in de koran of hadieth?
Ik zou je heel dankbaar zijn.
TIP: met sieraden bedoel ik ook (Vrouwelijke delen)

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 07:58

In de Naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

Het dragen van goud is toegestaan voor vrouwen en verboden voor mannen. Abdoellah ibn �Abbaas heeft overgeleverd dat de profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) een gouden ring zag aan de hand van een man. De profeet haalde de ring van zijn hand en gooide het weg, zeggende: �Zou iemand van jullie brandend kool in zijn handen nemen en het vasthouden?� Wanneer de profeet weg was, zei iemand tegen de man: �neem je ring en haal er voordeel uit (door het bijvoorbeeld te verkopen).� De man antwoorde: �Nee, bij Allah, ik zal het niet meer pakken nadat de Profeet het weg heeft gegooid.� (overgeleverd door Moeslim, nr. 2090).

Hieruit blijkt dat het dragen van gouden ringen niet is toegestaan. Verder, het dragen van zilveren of ijzeren ringen voor mannen is wel toegestaan. Het is bekend dat de Profeet een zilveren ring had, wat blijkt uit onder andere de hadith van Anas (moge Allah tevreden met hem zijn), die zei: �Toen de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) een brief naar de Romeinen wilde sturen, werd hem verteld dat zijn geen enkele brief lazen tenzij het een zegel erop had, dus hij nam een ring van zilver. Het was alsof ik het kon zien schijnen op zijn hand, en erop gegraveerd waren de woorden �Mohammad, de Boodschapper van Allah�� (Overgeleverd door al-Boekhari, 5537; Moeslim 2092).

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:02
Imaam an-Nawawi heeft gezegd: de moslims zijn het erover eens dat de sunnah is voor mannen om ringen te dragen aan hun kleine vingers, maar wat betreft vrouwen, zij mogen ringen dragen aan AL hun vingers. (Sharh al-Nawawi �ala Muslim; �Awn al-Ma�bood, 11/286
"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 08:25
De stem van god in mij zegt dat het dragen van juwelen toegestaan is maar dat iemand die tot geestelijke wasdom komt geen sieraden voor zijn lichaam nodig heeft omdat het grootste en enigste sieraad voor een mens zijn aan god overgegeven geest is.
Terug naar boven
BellaChiCa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote BellaChiCa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 20:25

Jullie zijn heel erg bedankt!

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 01:15
In eerste instantie geplaatst door Eduard

De stem van god in mij zegt dat het dragen van juwelen toegestaan is maar dat iemand die tot geestelijke wasdom komt geen sieraden voor zijn lichaam nodig heeft omdat het grootste en enigste sieraad voor een mens zijn aan god overgegeven geest is.
Mijn innerlijke stem zegt.... Dat het dragen van juwelen eigenlijk een schande is,als anderen van honger en dorst in deze wereld sterven....Sieraden zijn immers nuttelooze omhusels rond het lichaam die het oog doen afleiden van de kern van ieder mens...Zijn innerlijke schoonheid.
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 03:51
In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door Eduard

De stem van god in mij zegt dat het dragen van juwelen toegestaan is maar dat iemand die tot geestelijke wasdom komt geen sieraden voor zijn lichaam nodig heeft omdat het grootste en enigste sieraad voor een mens zijn aan god overgegeven geest is.
Mijn innerlijke stem zegt.... Dat het dragen van juwelen eigenlijk een schande is,als anderen van honger en dorst in deze wereld sterven....Sieraden zijn immers nuttelooze omhusels rond het lichaam die het oog doen afleiden van de kern van ieder mens...Zijn innerlijke schoonheid.


Zo ver oordelend/veroordelend zou ik niet willen gaan Ruud.
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 04:01
Mijn innerlijke stem zegt dat het niet zoveel uitmaakt.
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 04:02
ruud ben ik mee eens terwijl anderen van de honger dood gaan lopen wij met goud .
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 05:22
Salaam ALeikum,

Totaal mee eens Ruud (jaaa, er is iemand die het een keertje met je eens is ).

Sieraden of daarmee bedoel ik eigenlijk een overdadigheid aan sieraden zoals je tegenwoordig ziet. Mensen die gouden kettingen hebben, gouden armbandjes en bv uitbundige juwelen die hebben totaal niet in de gaten dat ze al deze dingen niet mee kunnen nemen naar het hiernamaals.
Begrijp me goed, niet alle versieringen zijn per definitie slecht. Alleen vind ik het overdadige die je tegenwoordig terug ziet, als het gaat om waardevolle sieraden, gewoon belachelijk. Zoals ruud al zei, mensen lopen te sterven van de honger en dan loopt er een vrouw met juwelen rond die met hun waarde bv 1000 kinderen per direct zou kunnen redden van de dood.
Schaamte is denk ik de keyword. Mensen dragen de juwelen om elkaar te tonen hoe goed ze het wel niet hebben, en dragen het dus met een verkeerde intentie. Realiteit wordt uit het oog verloren, en dat is het grootste probleem.
Zoals ook bv het westen met al haar inwoners de realiteit proberen te begraven, wanneer je weer te horen krijgt dat er mensen zijn in de wereld die om de paar seconden sterven van de honger, terwijl wij hier gewoon voedsel vernietigen om onze boeren te beschermen....

Salaam Aleikum,

Malcolm X



Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 05:33
Rijkdom is niet het probleem. Het lijkt me meer van belang hoe je met die rijkdom omgaat.
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 06:56
Exact pietjepuk. Dat geldt voor zowel materi�le als geestelijke rijkdom.
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 07:51
Salaam Aleikum,

Rijkdom creert het probleem

Salaam Aleikum
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 08:01

Salaamoe alaikum war'hamtoe allah wa barakatuhoe

en Hallo voor de andere hierzo..

mensen vinden het normaal om 3000 euro aan goud te hebben ken zat mensen die meer dan zoveel 3000 euro aan geld hebben,,, dat vind ik echt onnodig.. dat ik dan zodiets denk van wat moet je er meer? ga je die allemaaal omdoen??? dat geld kan echt wel beter gebruikt worden voor iets anders

wallahoe 3alam

wa salaamoe alaikum

najiha

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
BellaChiCa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote BellaChiCa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2005 om 20:48
Salaam iedereen,
Jullie zijn heel erg bedankt.

Oegt_Najiha, je hebt helemaal gelijk, maar er bestaan eenmaal z'on soort mensen die NIET nadenken en/of alleen aan zich zelf denken. Hopen dat ze het ooit door zullen hebben insha'allah!

Wa salaam.
Terug naar boven
3khadidjah3 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 186
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3khadidjah3 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2005 om 05:12

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Jah, en heb je al es nagedacht over al die beroemdheden. Bijv: ze gaan naar een restaurant, eten, kopen een fles champagne van 50.000 euro en drinken die in een avond op. :S Als zulke mensen nou al die nutteloze dingen niet meer zouden doen, en dat geld aan de armen zouden geven, dan zou er niemand meer arm zijn volgens mij.. Ghair insha'Allah.

Groetjes Khadidjah

De profeet Mohammed saws heeft gezegd: "Er is zoveel
barmhartigheid dat zelfs de duivel denkt dat hij daar kans op maakt."
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2005 om 05:45
en als je daar dan ook nog eens het geld van al die wapens en wapens en
wapens en dure kerken en moskeeen bij doet dan, ja dan....
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2005 om 06:55

Salaam,

het is in de islam niet verboden het breed te laten hangen als je het breed hebt; dus je mag best dure spullen hebben, in een groot huis wonen etc. zolang je een eerlijk deel van je bezittingen ten bate van de gemeenschap stelt. Dat is wettelijk geregeld binnen de fiqh dmv zakaat en sadaqa. Het is natuurlijk ook niet verboden om al je bezittingen aan de armen te geven.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2005 om 07:01

salaam aleykum.�

ik ben het volleddig met Ruud eens,sieraden,juwelen zijn overbodig. we zouden beter met dat geld arme mensen helpen.

maar aan de andere kant,als je er hard hebt voor gewerkt dan heb je wel het recht om jezelf eens te soigneren,daarmee bedoel ik een groot huis kopen,een mooie auto,... op voorwaarde dat je je nog steeds aan de islamitische verplichtingen houd.

waleykum salaam

laa ilaha illalah
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2005 om 03:20
Salaam Aleikum,

Als alle rijke mensen zakaat zouden betalen, dan zouden er weinig mensen op aarde nog honger hebben.
Puur en simpel.

Daarbij nog opgeteld dat de mensen die het goed hebben dit ook doen, en je zou de armoede een zeer grote slag kunnen toebrengen.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2005 om 06:32
Om even terug te komen op het issue van het bezitten van veel goud: ik kan me persoonlijke omstandigheden voorstellen waarbij je dit kan zien als een manier van sparen/waarde opslaan voor het geval je het harder nodig hebt. Zeker denkende aan mensen die nomadisch leven, bijvoorbeeld, die in slechte jaren iets moeten hebben om te kunnen verkopen om honger of 'faillisement' af te wenden.
"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.