Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

doden wassen

 Post Reply Post Reply
Enquête vraag: ik ben zonet 18.00 uur benaderd om morgen daar te gaan kijken
Enquête keuze Stemmen Enquête statistieken
16 [100.00%]
0 [0.00%]
U kunt niet stemmen in deze enquête

Schrijver
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: doden wassen
    Geplaatst op: 06 december 2005 om 11:51

zie vraag .

Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ouarda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2005 om 12:08

Assalaamoe alaikoem,

Het is toch een manier om jezelf te herinneren aan de dood (om jezelf wakker te schudden). Op deze manier confronteer je jezelf ook met de dood.

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2005 om 12:25

Ik heb �JA� gestemt en heb het even voor je opgezocht:

 

Abu Rafi (RA) vertelt dat de Profeet (SAW) zei:

 

�Degene die een moslim wast en verborgen houdt wat hij ziet (slechte uiterlijk, geur etc.), Allah geeft die persoon een vergiffenis van 40x. (of van 40 grote zonden)� al-Hakim, al-Bayhaqi en anderen, sahih door al-Albani, Ahkam ul-Jana'iz #69

 

Abu Umamah (RA) vertelt dat de Profeet (SAW) zei:

 

�Degene die een overleden (moslim) wast en bedekt, Allah zal zijn zonden bedekken.� At-Tabarani, sahih door al-Albani, as-Sahiha #2353

 

Genoeg reden om het wel te doen denk ik.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2005 om 12:35

Oh ja, mocht je besluiten te gaan, de volgende zaken zijn bid'ah:

- Nagels knippen, oksel en schaamhaar scheren

- handen en benen van de overledene continu bewegen en op de buik drukken om restjes uitwerpselen eruit te krijgen

- Onnodig katoen in anus, keel of neus stoppen

- Voor ieder te wassen lichaamsdeel een aparte dhikr opzeggen

- Dat overige aanwezigen hardop dhikr doen tijdens het wassen

- Hardop YA Sin reciteren of andere passages uit de Quran tijdens het wassen

- Het lange haar van een vrouw tussen haar borsten regelen

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2005 om 14:02

heb je van het laadste bewijs dat het bidah is?

dankjewel.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2005 om 14:36

Toen Zainab (RA) de dochter van de profeet (SAW) werd gewassen, kwam de profeet binnen gelopen en gaf instructies wat de vrouwen moesten doen.

 

De vrouwen maakten de haren van Zainab (RA) los, wasten het, verdeelden het in drie delen en maakten het haar achterop haar hoofd vast. (de beschrijving van de hadith van Oem Atiyyah (RA) staat in Bukhari Muslim en andere ahadith)

 

Hopelijk heb je er iets aan.

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2005 om 04:53
hah en de rest misschien ook ja sorry hoor ik hoop niet dat ik te veel vraag..
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2005 om 05:22

Asalam alaykoum,

Ik heb zoveel bewondering voor degenen die de 'doden' wassen. Persoonlijk weet ik niet of ik het zou aankunnen. Ik zou Allah de Verhevene advies vragen, middels salaat isticharaa. De Schepper is Degene die weet of je het aankunt.

Het is in ieder geval een ervaring die ik ooit wel zou willen meemaken...al is het alleen maar om me weer dicht bij de dood te zetten.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2005 om 06:47

Salaamoe alaikum war�hamtoe allaah wa barakatuhoe

 

Mashallaah oegty, het is toch alleen maar kijken nig? Ik persoonlijk zal over mijn nek gaan als ik een dode zou zien of zou moeten wassen. Tussen al die tenen, en ieeellll ik wil er niet eens over na denken subhanAllaah, mijn oma heeft het wel een paar keer gedaan, moge allaah haar belonen inshallaah zo�n oude vrouw die nog mensen gaat wassen mashallaah

 

Er rust een hele grote beloning hiervoor ik zou wel de cusses willen op een pop en dan leren doden wassen en inshallah moge allah mij stantvastigg maken, dat ik dan in de toekomst,. Inshallah wel zou willen helpen,

 

Ghair inshallah

 

 

Wa salaamoe alaikum war�hamtoe allaah wa barakatuhoe

 

Umm_Yahya

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Django Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2005 om 06:56

Selam Alleykum,

Mijn schoonmoeder, wat een geweldige vrouw is ook zonder dit, maar zij doet het al jaren. Ze is ook niet bang, ze doet het al heel lang,mensen vragen ook naar haar.

Ik zelf zou het eng vinden, maar het geeft je te denken; het is een goeie daad.

Wa'Selam  

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2005 om 08:41
Het wassen van een dode

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle.

Het wassen van een dode is "fard kiefaya", dat wil zeggen een plicht op iedere moslim die opgeheven wordt als het uitgevoerd is. De wassing van de dode geschiedt alleen voor degenen die niet tijdens een slagveld overleden zijn. Overgeleverd door Djabier ibn Abdiellah heeft de boodschapper van Allah gezegd:"Was ze (de martelaren) niet, iedere wond of gevloeide bloed zal musk worden op de Dag Der Opstanding". (Ahmed 13674).

Hetgeen wat verplicht is tijdens het wassen van de dode, is het water over zijn/haar hele lichaam gooien. Dit terwijl de dode gelegd wordt op een hoog gelegen plek na dat zijn/haar kleren uitgetrokken zijn. Hierbij moet er wel gelet worden dat de 'aura bedekt moeten zijn. ('aura = de lichaamsdelen van de mannen en de vrouwen die niet getoond mogen worden. Welke lichaamsdelen dat zijn, wordt bepaald door wie er naar wie kijkt. Zo kunnen wij in het algemeen samengevat onderscheiden;

- De 'Aura tussen mannen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knie�n en navel.

- Vrouwen onderling: de awrah van een vrouw in de aanwezigheid van een andere vrouw is van de navel tot de knie

- Mannen tegenover vrouwen, het gedeelte van het lichaam tussen knie�n en navel.

- Vrouwen tegenover mannen; het gezicht en handen, voor mannen die niet met desbetreffende vrouw mogen trouwen moge de haren en voeten zien van de vrouw).

Bij de wassing van de dode mogen alleen degenen die er aanwezig moeten zijn bij blijven. Degen die de wassing verricht dient een oprechte betrouwbare persoon te zijn, vrouw wast de vrouw en man wast de man. Overgeleverd door Abdoullah ibn 'omar (Moge Allah's tevredenheid met hem zijn) de boodschapper van Allah heeft gezegd:"Laat alleen jullie betrouwbaren jullie doden wassen" (Ibn Maadjah 1450).

De intentie moet aanwezig zijn, dat de wassing voor de dode verricht wordt. Vervolgens wordt er zachtjes op de buik van de dode gedrukt, zodat hetgeen wat in erin zit uitkomt. Door het water wordt de onreinheid schoongemaakt. Hierbij dient men een doek om zijn handen te dragen zodat hij de geslachtsdelen van desbetreffende persoon niet aanraakt. Daarna wordt Al-wodo' gedaan voor de overledene.

Vervolgens wordt de overleden drie keer gewassen met water en zeep, beginnend bij de rechterzijde, is het dan nog niet rein genoeg. Het aantal wassingen dienen echter oneven te zijn. Overgeleverd door 'Hafsa (moge Allah's tevredenheid met haar zijn) heeft de profeet gezegd:"Was haar een aantal oneven keren: drie, vijf, zeven of meer dan dat als het nodig is" (Boekharie 1176). Bij een vrouw worden drie vlechten gemaakt, dit naar de bevel van de profeet :"En maak voor haar drie vlechten."(Ibn h'iebbaan).

Als het wassen afgerond is, dient de overledene gedroogd te worden met een schone doek. Het is toegestaan om de overledene met musk te parfumeren. De overledene wordt daarna verwikkeld in witte stof. Overgeleverd door ibn 'Abbas (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft de profeet gezegd:"Draag witte kleding en verwikkel jullie doden in witte stof" (Ahmed, Aboe Daawoed en Tiermiedie). De man dient 3 keer verwikkeld te worden in stof, als dat niet mogelijk is kan er 1 verwikkeling gebruikt worden. De vrouw dient verwikkeld te worden in 5 verwikkelingen. Er dient gewone stof te worden gebruikt, geen zijde en er mag geen versierend stiksel in worden gebruikt.

En Allah weet het het beste.

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
Elmohtazjiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Elmohtazjiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2005 om 10:34

De enige lijk die ik evt. zou kunnen wassen zou het lijk van mijn man zijn.

 

Wie kan voor mij een blijvend vissum regelen in SA. En dan in Medina. :D

"wa hasaa an toehiboe shay'an wa hoewa charon lakoem...".
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2005 om 11:24

In eerste instantie geplaatst door malikah

hah en de rest misschien ook ja sorry hoor ik hoop niet dat ik te veel vraag..

Geeft niks.

Bidah is iedere toevoeging die geen bewijsgrond heeft in Quran of Soennah. Die andere zaken die ik hierboven ook noemde, zijn toevoegingen die soms door mensen bij wassingen worden gedaan. Dit terwijl Allah de religie al heeft compleet gemaakt. Dus deze mensen kunnen niet beweren dat deze toevoegingen �nuttig� of �toegestaan� kunnen zijn omdat ze niet in Quran of Soennah voorkomen. Dat van de haren in drie delen aan de achterkant vlechten, is wel duidelijk vermeld in de hadith, die overige Bidah waren gewoon geen handelingen van de profeet (SAW).

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.