Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Al Imam Alboechari(rh)

 Post Reply Post Reply
Schrijver
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Al Imam Alboechari(rh)
    Geplaatst op: 28 december 2005 om 07:53
In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle
 
Al Imam Alboechari deel I



Zeg: "Indien gij Allah liefhebt, volgt mij, Allah zal u liefhebben en uw zonden vergeven. Allah is Vergevensgezind, Genadig." ( Al-�Imraan: 3:31)


En wat de boodschapper u ook moge geven, neemt het en wat hij u ook verbiedt, onthoudt u daarvan. En vreest Allah, zeker, Allah is streng in het straffen. ( Alhasjr: 59:7)


De eerste bron waarop de islamitische jurisprudentie gebaseerd is, is de Koran. En de tweede bron is de zogenaamde Soennah. Dit is een verzamelnaam voor de uitspraken, daden en goedkeuringen van de profeet Mohammed (Salla Allahoe 3lejhie wa Salaam), die langs betrouwbare wegen aan ons zijn overgeleverd. Deze overleveringen bevatten ook verslagen van sommige gebeurtenissen in het leven van Mohammed (Salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) en zelfs zijn uiterlijke en innerlijke eigenschappen. De overleveringen zijn opgemaakt na de dood van de Profeet (Salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) door zeer toegewijde geleerden. Uiteindelijk is dit geheel gegoten in boekvorm. Van deze verzamelwerken is Sahih Alboechari, na de Koran, het meest betrouwbaar. De verzamelaar hiervan is Mohammed ibnoe Ismail ibnoe Ibrahiem ibnoe Almughirah ibnoe Bardizbah Aljuhafi, beter bekend als imam Alboechari.



Imam Alboechari
Imam Alboechari is in het jaar 810 A.D. op een vrijdag na het vrijdagsgebed geboren. Hij is afkomstig uit Boechara, maakte vroeger deel van U.S.S.R., geboren. Zijn vader Ismail stierf toen Alboechari een kleine jongen was. Daarna heeft zijn moeder hem onderhouden en grootgebracht. In het jaar 826 A.D. volbracht Alboechari gezamenlijk met zijn moeder en zijn broer de bedevaart. Hij bleef in Mekka om kennis op te doen.
Alboechari vertelde over zichzelf dat hij tweemaal in Achaam (het huidige Jordani�, Palestina, Libanon en Syri�), tweemaal in Egypte, tweemaal op het Arabische Schiereiland en vier maal in Basra te Irak is geweest. Hij heeft vier jaar op de Arabische Schiereiland gewoond.



Wat de geleerden over alboechari zeggen


De geleerde Hachiem Ibnoe Ismail:
"de geleerde Alboechari ging samen met ons in de leer bij de geleerden in Basra op erg jonge leeftijd. Iedereen maakte notities tijdens de les behalve hij. Na 16 dagen namen we hem dit kwalijk. Hij zei: het is nu genoeg, laat eens zien wat jullie opgeshreven hebben. We lieten hem zien wat we opgeschreven hadden. Hij noemde 15000 overleveringen op uit zijn hoofd. We schrokken hiervan en lieten vanaf dat moment onze notities door hem nakijken daar hij een zeer sterke geheugen had."



De geleerde Abdullah Ibnoe Abdderrahman Addarimi:
"Ik heb veel geleerden in de twee Moskee�n (Medina en Mekka), het Arabische Schiereiland, Achaam en Irak gezien, maar nog niemand die meer in zijn mars had dan Mohammed Ibnoe Ismail."



De geleerde Aboe Mushab Ahmad Ibnoe Abi Bakr:
"Mohammmed Ibnoe Ismail heeft naar onze mening kennis van islamitische jurisprudentie en weet meer van de overleveringen dan de geleerde Ahmed Ibnoe Hanbal."



De geleerde Ahmed ibnoe Hanbal:
"Gurasan heeft nimmer een geleerde zoals Mohammed ibnoe Ismail voorgebracht."

De geleerde Nu�aim ibnoe Hammad Alguza�i:
"Alboechari is de meest geleerde van deze natie."



Alboechari�s toewijding
Alboechari stond bekend om zijn vroomheid, eerlijkheid en vrijgevigheid. Hij zei over zichzelf: "voordat ik een overlevering in mijn boek schreef, reinigde ik mezelf en bad dan twee raka�aat."
Verder zei hij: "ik heb mijn boek Aldjami� Assahih geschreven in de moskee van Mekka. Bij iedere overlevering smeekte ik Allah om hulp en bad twee raka�aat waarna ik er zeker van werd dat de overleveringen betrouwbaar waren; hierna pas schreef ik ze in mijn boek."

De zelfopoffering voor zijn werk ging zelfs zover dat hij onbevreesd was tegenover de kalief, wanneer het ging om de correcte weergave van de overleveringen.

IImam Alboechari deel 2



Vervolg imam Albuchari (Mohammed Ibnu Ismail)



De werken van Albuchari:


► Sahih Albuchari, dit is het betrouwbaarste boek na de Edele Koran.


► Aladab Almufrad


► Tarieg Alkabier (de grote geschiedenis)


► Tarieg Assa�ier (de kleine geschiedenis)


► Galq Af�alo Al�ibaad (de schepping van de daden van de mens)


► Kitaab Addo�zwakke� overleveraars)



Meesters van Albuchari:


Albuchari is bij veel meesters in de leer geweest; de bekendste onder hen zijn:


Mohammed Ibnu Abdillah Alansari


Solaiman Ibnu Harb


Kotaibah Ibnu Said


No aim Ibnu Hammad


Ali Almadini


Jahja Ibnu Ma�ien


Ahmed Ibnu Hanbal


Ishaaq Ibnu Rahuiah


Abu Bakr Ibnu Abi Schaibah



De bekendste leerlingen van Albuchari:


► Moslim Ibnu Alhadjaadj


► Ibnu Gozaima


► Annasai Abu Abderrahman


► Mohammed Ibnu Nasr


► Abu �Iesa Attirmidhi


► Abu Bakr Arrazi


► Ibnu Abi Addunia



De laatste dagen van Albuchari


Na voldoende kennis vergaard te hebben keerde Albuchari terug naar zijn vaderland Buchara. De bewoners van Buchara waren erg blij met zijn terugkeer. Maar het duurde niet lang of hij kreeg een conflict met de burgemeester Khalid Athuhali, omdat Albuchari de burgemeester en zijn kinderen weigerde te bevoorrechten in het verstrekken van lessen uit zijn boek Assahih Aljami�. Hij zei tegen de gezant van de burgemeester: zeg maar tegen jouw meester dat ik de kennis niet zal vernederen en de kennis niet naar de deuren van de machthebbers zal dragen. Indien de burgemeester ge�nteresseerd is, laat hem dan samen met zijn kinderen naar de moskee komen waar iedereen welkom is, of anders naar mijn huis. Ik maak geen onderscheid tussen mijn leerlingen, waar het mijn lezingen betreft. Wenst hij het niet op deze manier, laat hem dan de lezingen verbieden. Ik zal dan een excuus hebben op de Dag Des Oordeels, omtrent het niet verspreiden van mijn kennis aan mijn medemens. Albuchari werd het land uitgezet en vestigde zich in Gartanka, een dorp in de omgeving van Samarkand.



Op een nacht was Albuchari aan het bidden en deed een smeekbede na zijn gebed, waarin hij zei: O Allah deze aarde is zo benauwd, ik smeek U mijn ziel te nemen. De geleerde Abdelwahied Attauaissie zei: ik heb de profeet (Salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) in mijn dromen gezien samen met een groep metgezellen. Ik groette de profeet (Salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) waarna hij mij terug groette. Ik vroeg: waarom staan jullie hier? Hij (Salla Allahoe 3lejhie wa Salaam) zei: wij wachten op Mohammed Ibnu Ismail. Een paar dagen later kreeg ik te horen dat de grote geleerde Albukhari overleden was. De dag van zijn overlijden blijkt de dag te zijn waar waarop ik hem in mijn dromen zag.


Albuchari overleed in het jaar 896 A.D. op een zaterdagnacht. Dit was de nacht voor ied Alfitr.



Bron; http://www.moslim-online.nl/
 
Moge Allah swt Genade hebben met zijn ziel en hem een plekje geven in Djennatoel~Firdauws, Allahoema Amien
O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.