Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Het martelaarschap

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Aboe_Hassan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 89
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Aboe_Hassan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Het martelaarschap
    Geplaatst op: 02 oktober 2006 om 02:53

Het martelaarschap

Door: Imaam 'Usaamah al-Khayyat (Saoedi Arabi�)

O Moslims! Het bereiken van nobele en verheven doelstellingen, vereisen in verhouding enorme offers. Er kan geen twijfel over zijn dat hoe hoger het doel is, hoe groter het offer moet zijn. Als het daarom iemands ultieme doelstelling is om Allah te behagen en op het Paradijs te hopen, dan is het verdedigen van Allah�s religie en het beschermen van Zijn Boek en de heilige plaatsen het allerhoogste in de poging om Zijn welbehagen te verkrijgen.

Offer komt in vele vormen en op verschillende niveaus. Het kan uitgevoerd worden langs vele kanalen, maar er is geen twijfel over dat het offeren van iemands ziel voor de zaak van Allah om Zijn vijanden te verslaan en de Islaam te steunen, het allerhoogste niveau is. Dit is natuurlijk "shahaadah", of martelaarschap. De profeet (salallahoe alayhi wa sallam) spande zich tot het uiterste in om het belang van as-shahaadah (martelaarschap), als ook het concept van Jihaad, diep in de harten te planten van zijn metgezellen en zijn volgelingen die na hem zouden komen. Hij (salallahoe alayhi wa sallam) gebruikte twee methodes om dit doel te bereiken:

Ten eerste

Door herhaaldelijk zijn diepe liefde voor-, en zijn vurige verlangen naar het martelaarschap te verklaren. Aboe Hoerayrah (radiallahoe 3anhoe) heeft overgeleverd dat de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) heeft gezegd: "Ik zweer bij Degene in Wiens Hand Mohammed�s ziel is; ik zou wensen dat ik zou vechten op de Weg van Allah en dan gedood wordt, daarna opnieuw vechten en gedood worden, daarna opnieuw vechten en gedood worden."

(overgeleverd door al-Boechaarie en Moeslim)

Wat een geweldige wens, komende uit de puurste der harten! Dit is niets anders dan een afspiegeling van een diepe liefde en een overweldigend verlangen. Een verlangen om het martelaarschap (ash-shahaadah) te verkrijgen, wat een van de voornaamste wegen naar het Paradijs is.

Ten tweede

Door de deugdzaamheid van het martelaarschap en de rangen van de martelaars in het Paradijs uit te leggen, als ook door het beschrijven van hun beloningen, zoals in de hadith toen Marwan (radhiallahoe 3anhoe) zei: "We vroegen �Abdoellah ibn Mas�oed over de volgende aayah: "En denkt niet van degenen die op de Weg van Allah gedood zijn dat zij gestorven zijn. Integendeel; zij zijn levenden bij hun Heer, waar zij van onderhoud worden voorzien." (S3:A169)

Hij [dwz: �Abdoellah ibn Mas�oed (radhiallahoe 3anhoe)] antwoordde: "We vroegen de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) over deze aayah, en hij gaf als antwoord: "Hun zielen bevinden zich in groene vogels die lantaarns hebben hangen aan de troon (van Allah). Zij vliegen vrijelijk door het Paradijs waarheen zij maar wensen, waarna ze terugkeren naar deze lampen..." (Overgeleverd door Moeslim)

Een shahied (martelaar) heeft zes andere voordelen; al-Miqdam ibn Ma�di Karib (radhiallahoe 3anhoe) heeft overgeleverd dat de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) heeft gezegd: "Een martelaar heeft zes beloningen: hij zal vergeven worden bij de eerste druppel bloed die vloeit, hij zal zijn plaats in het Paradijs zien (bij zijn overlijden), de "Grote Angst" (op de Dag des Oordeels) zal hem bespaard blijven, een kroon van waardigheid zal op zijn hoofd geplaatst worden, welke vele edelstenen bevat; een elk van hen is kostbaarder dan deze wereld en alles dat het bevat. Hij zal zeventig Paradijselijke vrouwen hebben, en hij zal toestemming krijgen om voor zeventig leden van zijn familie voorspraak te doen (die anders naar de hel waren gegaan)."

(Overgeleverd door At-Tirmidhie en Ibn Maadjah).

pijn die een martelaar voelt ten tijde van zijn dood zal zo erg verminderd worden, dat hij het alleen zal voelen alsof hij door een mug is gestoken. Aboe Hoerayrah (radhiallahoe 3anhoe) heeft overgeleverd dat de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) heeft gezegd: "Een shahied voelt van het gevolg dat hij wordt gedood alleen de pijn die iemand zou voelen wanneer hij door een mug zou worden gestoken."

(Overgeleverd door At-Tirmidhie, An-Nasaa�ie en anderen)

Bovendien zijn de beste woningen in het Paradijs die van de martelaars. Samoerah ibn Jundub (radhiallahoe 3anha) heeft overgeleverd dat de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) heeft gezegd: "Ik ben vannacht ge�nspireerd (in een droom); ik zag twee mannen die naar mij kwamen en mij tot boven in een boom brachten (in het Paradijs), en mij daarna naar een woning brachten, die de beste woning was die ik ooit heb gezien. Zij vertelden mij dat het de woning van de martelaren is."

(Overgeleverd door al-Boekhaarie).

Ook spreiden de engelen hun vleugels uit over het lichaam van een shahied als een teken van eerbewijs, waardigheid en respect. Jaabir ibn �Abdoellah (radhiallahoe 3anhoe) heeft het volgende overgeleverd: "Mijn vader�s lichaam werd naar de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) gebracht, op de dag van Oehoed. De ongelovigen hadden het (lichaam) verminkt. Ik ging zijn gezicht ontbloten, toen enkele van mijn familieleden mij tegenhielden. Toen hoorde de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) een vrouw huilen, dus zei hij: "Waarom huil je? Huil niet, de engelen zullen doorgaan met hem schaduw te schenken."

Allahoe 3aalim of dit laatste voor alle martelaren geldt. Geleerden hebben verklaard dat dit met aan zekerheid grenzende waarscheinlijkheid exclusief goldt voor de vader van Jaabir (radhiallahoe 3anhoe)

Onder alle bewoners van het Paradijs zouden alleen de martelaars wensen terug te keren naar dit leven. Dit is vanwege de immense beloningen en respect die zijn genoemd in de voorgaande ahadith. Anas ibn Maalik (radhiallahoe 3anhoe) heeft overgeleverd dat de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) heeft gezegd: "Niemand die het Paradijs binnentreedt, zou ook nog maar ooit wensen om naar dit leven terug te keren, zelfs als hem de hele wereld en alles wat daar in was zou worden gegeven, behalve een martelaar, want hij zou wensen om terug te keren en tien keer gedood te worden, vanwege de eer die hij ontvangen heeft (in het Paradijs)."

En in een andere overlevering: "Vanwege wat hij aantreft aan goede beloningen van het martelaarschap."

(Overgeleverd door al-Boechaarie en Moeslim).

Daarom komt het niet als een verassing dat deze scherpe profetische woorden zo�n grote impact hadden op de harten van de vrome, uitverkoren generatie van de metgezellen van de profeet (salallahoe alayhi wa sallam). Het plantte het concept van shahaadah (martelaarschap) diep in hun harten, samen met de vurige wens om deze verheven status te bereiken, en aldus spanden zij zich constant in om het te bereiken. Er bestaan een hele reeks verhalen die dit demonstreren, zoals bijvoorbeeld de volgende overlevering van Anas ibn Maalik (radhiallahoe 3anhoe), waarin hij zei: "De profeet (salallahoe alayhi wa sallam) vertrok met zijn metgezellen (moge Allah tevreden zijn over hen allen) en zij bereikten Badr eerder dan de polythe�sten. Toen de polythe�sten daar aankwamen, zei de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) "Niemand van jullie mag iets doen, totdat ik voortga." Toen de ongelovigen hen vervolgens naderden, zei de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) "Stijg op naar het Paradijs, welke zo uitgestrekt is als de afstand tussen de hemelen en de aarde." �Umayr ibn al-Hamam (radhiallahoe 3anhoe) vroeg: "O boodschapper van Allah, is het werkelijk zo uitgestrekt als de hemelen en de aarde?" Hij (salallahoe alayhi wa sallam) antwoordde: "Ja." Daarop zei �Umayr (radhiallahoe 3anhoe): "Bakh, bakh" (dit is een uitdrukking van verbazing). De profeet (salallahoe alayhi wa sallam) ) vroeg: "Wat laat jou "bakh bakh" zeggen?" Hij zei: "Niets dan de wens om ��n van haar bewoners te zijn." De profeet (salallahoe alayhi wa sallam) zei: "Jij zult tot haar mensen behoren." Daarna nam �Umayr (radhiallahoe 3anhoe) wat dadels uit zijn pijlenkoker en begon ze op te eten. Daarna hield hij op en zei tegen zichzelf: "Het zou waarlijk een te lang leven zijn voor mij als ik lang genoeg zou leven om deze dadels op te kunnen eten." Daarna gooide hij ze weg en vocht totdat hij werd gedood."

Kijk toch eens naar hoe deze metgezel de momenten die nodig waren om dadels op te eten zag als een te lange tijd om te leven! De woorden van mensen zoals hij (radhiallahoe 3anhoe) ten tijde van hun martelaarschap waren zo krachtig als aardbevingen; zo erg zelfs dat in sommige gevallen zulke woorden er toe leidden dat hun tegenstanders toetraden tot de Islam, zoals in de volgende overlevering: Haraam ibn Malhan (radhiallahoe 3anhoe) was lid van een groep metgezellen van de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) die de Qor-aan van buiten hadden geleerd en er deskundigen in waren. De profeet (salallahoe alayhi wa sallam) zond zeventig man van deze groep er op uit om een groep polythe�sten in te lichten over de Islam en voor hen de Qor-aan te reciteren. De stammen van Ra�l en Dhikwan van onder deze polythe�stische stammen verraadden de hele groep metgezellen en slachtten hen af nabij een waterput met de naam Ma�unah. Terwijl Haraam (radhiallahoe 3anhoe) werd gedood, schreeuwde hij ten overstaan van zijn moordenaar uit: "Ik zweer bij de Heer van de Ka�bah dat ik heb gewonnen!" Na dit voorval ging zijn moordenaar rondvragen bij de mensen wat deze woorden betekenden, totdat hem werd verteld dat wat Haraam (radhiallahoe 3anhoe) bedoelde, dat hij het martelaarschap had verkregen. Hierdoor omarmde de moordenaar de Islam. Deze overlevering wordt genoemd in de verzameling van al-Boechaarie.

Sommigen van de metgezellen (radhiallahoe 3anhoem) roken wel eens de geur van het Paradijs, en het gaf hun een onbeheersbaar verlangen om te strijden tot de dood. Anas ibn Maalik (radhiallahoe 3anhoe) heeft gezegd: "Mijn oom, Anas ibn An-Nadhr (radhiallahoe 3anhoe), miste de veldslag bij Badr, dus zei hij tegen de profeet (salallahoe alayhi wa sallam): "O boodschapper van Allah, ik miste de eerste veldslag die u heeft gestreden tegen de polythe�sten, maar als Allah het me toestaat deel te nemen in de volgende, dan zal Hij zien wat ik kan doen." Toen daarna op de dag van Oehoed enkele moslims zich terugtrokken, ging hij vooruit, terwijl hij zei: "O Allah, ik zoek Uw vergeving voor wat zij hebben gedaan (dwz: voor de terugtrekking van de moslims), en ik distantieer mijzelf van wat zij hebben gedaan" (dwz: ik distantieer mijzelf van de polythe�sten voor het doden van moslims). Terwijl hij verder naar voren liep, kwam hij langs Sa�d ibn Moe�aadh (radhiallahoe 3anhoe) en zei: "O Sa�d! Ik zweer bij de Heer van de stam van An-Nadhr, dat het het Paradijs is! (dwz: dat de beloning voor martelaarschap het Paradijs is). Ik kan haar geur dicht bij Oehoed ruiken!" Na de veldslag vertelde Sa�d ibn Moe�aadh (radhiallahoe 3anhoe) aan de profeet (salallahoe alayhi wa sallam): "Ik zweer bij Allah; op die dag kon ik niet doen wat hij deed." Anas ibn Maalik (radhiallahoe 3anhoe) ging verder met te zeggen: "(Na de veldslag) troffen we meer dan tachtig wonden op zijn lichaam aan (dwz: het lichaam van Anas ibn An-Nadhr (radhiallahoe 3anhoe), welke veroorzaakt waren door zwaarden, pijlen en speren. De polythe�sten hadden zijn lichaam zelfs zo erg verminkt, dat niemand kon herkennen wie hij was, behalve zijn zus, die hem identificeerde aan de hand van zijn teen." (

Overgeleverd door Al-Boechaarie en Moeslim).

Hier is nog een andere overlevering, over een bedoe�ne wiens oprechte wens voor het martelaarschap werd ingewilligd: Shaddad ibn al-Haad (radhiallahoe 3anhoe) heeft verteld: "Er kwam een bedoe�n naar de profeet (salallahoe alayhi wa sallam), hij accepteerde de Islam en zei: "Ik heb de wens om te emigreren (naar Medina)." Dus vroeg de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) aan enkele van zijn metgezellen om voor hem te zorgen. Toen de moslims daarna na een veldslag wat oorlogsbuit hadden verkregen, begon de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) het te verdelen, en gaf het aandeel van de bedoe�ne aan enkele van zijn metgezellen om er zorg voor te dragen, aangezien de bedoe�ne zich nog steeds in de achterhoede bevond. Toen de bedoe�ne terug was gekeerd, gaven zij hem zijn aandeel, waarna hij hen vroeg: "Wat is dit?" Zij antwoordden: "Het is jouw aandeel van de oorlogsbuit welke de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) aan ons heeft gegeven om voor jou te bewaren." Dus de bedoe�ne nam de oorlogsbuit en ging naar de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) en vroeg hem: "Wat is dit?" De profeet (salallahoe alayhi wa sallam) antwoordde: "Jouw aandeel van de oorlogsbuit." De bedoe�ne zei: "Dit is niet waarom ik u volg; nee, ik volg u zodat ik met een pijl geraakt kan worden op deze plek (en hij wees naar zijn keel), om daarna te sterven en het Paradijs binnen te gaan." De profeet (salallahoe alayhi wa sallam) zei: "Als je oprecht bent, dan zal Allah je wens in vervulling laten gaan."

Een korte tijd later laaide het gevecht weer op, en het lichaam van de bedoe�ne werd naar de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) gebracht, met een pijl in zijn keel, precies op de plek die hij de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) had aangewezen. Daarop zei de profeet (salallahoe alayhi wa sallam): "Hij was oprecht, dus heeft Allah zijn wens in vervulling laten gaan." Daarna wikkelde de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) de bedoe�ne in zijn eigen gewaad, dat hij gebruikte als doodskleed, en bad al-djanaazah (begrafenis-gebed) over hem. Zijn metgezellen (radhiallahoe 3anhoem) hoorden hem zeggen tijdens het gebed: "O Allah! Dit is Uw dienaar die ge�migreerd is voor Uw zaak en gedood is als een shahied, en ik getuig hiervan."

Welke getuigenis kan er ook maar eervoller, oprechter en waarheidlievender zijn dan deze geweldige getuigenis, die af is gelegd door de profeet (salallahoe alayhi wa sallam)?

Er bestaan overvloedige voorbeelden uit de levens van de metgezellen (radhiallahoe 3anhoe) welke hun brandende verlangen illustreren om het martelaarschap te bereiken en wat een nobel doel is dat!

Ook in onze tijd hebben veel van de stralende sterren van onder de rechtschapenen van de moslim-oemmah zich aangesloten bij de karavaan van martelaars. Dit zijn de mensen wiens bloed getuigt van hun heldenmoed en immense opoffering; zij zijn de martelaren van Bosni�, Kosovo, Tsjetsjeni�, Afghanistan, Irak, Kashmir en vele andere moslimlanden.

Vandaag de dag kunnen wij moslims, en zelfs de hele wereld, de grootsheid van het martelaarschap zien, die ge�llustreerd wordt in de Intifadah van Palestina in het algemeen, en die van al-Aqsa in het bijzonder. Deze houding, welke de grootsheid en de zegeningen van het martelaarschap in het hart van de moslim-oemmah doet herleven, is precies wat we nodig hebben in deze tijd. Het is van vitaal belang dat de moslims alles doen wat ze kunnen om de liefde voor het martelaarschap te verspreiden, net zoals de rechtschapen, eerste generaties moslims dat hebben gedaan. We moeten verdergaan op dezelfde weg als waar zij zich op bevonden, welke die van onze profeet (salallahoe alayhi wa sallam) is. om onze religie te steunen en onze vijanden te verslaan.

O moslims in de hele wereld! Steun jullie broeders in al-Aqsa, aangezien dit verplicht is voor jullie allemaal. Laat hen niet in de steek! Luister naar de hadith van onze profeet (salallahoe alayhi wa sallam): "Elke moslim die zijn mede-moslim in de steek laat wanneer zijn eer en heiligheid worden aangevallen, zal zien dat Allah hem in de steek laat wanneer hij Zijn hulp het hardste nodig heeft. Elke moslim die zijn mede-moslim helpt wanneer zijn eer en heiligheid worden aangevallen, zal zien dat Allah hem helpt wanneer hij Zijn hulp het hardste nodig heeft."

(Overgeleverd door Ahmad en Aboe Dawoed).

O mensen van kennis en leiders met invloed! Laat het belang van martelaarschap en de drang om het te zoeken, herontwaken. Plant de deugdzaamheid ervan in de harten en gedachten door elke mogelijke methode; of het nu geschreven is, of op audiocassettes, videobanden, of andere manieren. Ons land heeft een voorbeeld gesteld om dit doel te steunen, en door op gulle wijze te doneren voor deze zaak. Ook in andere moslimlanden hebben de moslims hun Palestijnse broeders gesteund. Moge Allah eenieder belonen voor alles dat zij hebben geofferd om hun geloofsbroeders te steunen. We vragen Allah dat dit hulpkonvooi door zal gaan en toe zal nemen. We moeten dit laten toenemen en ons haasten naar het Paradijs, welke groter is dan de hemelen en de aarde. Allah (Verheven en Geprezen is Hij) zegt in de Qor-aan, in Soerat At Taubah (9), aayah 111):

"Voorzeker, Allah heeft van de gelovigen hun persoon en hun bezittingen gekocht in ruil voor het paradijs - zij vechten voor de zaak van Allah en zij doden en worden gedood - een onfeilbare belofte in de Torah en het Evangelie en de Koraan. En wie is getrouwer aan zijn belofte, dan Allah? - Verheugt u dan in de koop die gij met Hem hebt gesloten en dat is de grote zegepraal."

Slaven van Allah! De bevooroordeelde Westerse media heeft de strijd van onze standvastige broeders in al-Aqsa tegen de zionistische agressie altijd omschreven als daden van terreur en geweld. Zij zijn onlangs een andere campagne gestart tegen dit verzet, en gebruiken al hun beschikbare middelen om het (verzet) te laten eindigen

Slaven van Allah! Waar jullie broeders mee bezig zijn in al-Aqsa zijn geen daden van hersenloos geweld; het is eerder een gezegende opstand om verzet te tonen en de zionistische onderdrukking en agressie in te perken. Dit is een wettig recht welke alle religies, ideologie�n en internationale wetten erkennen.

Niemand zou dit feit kunnen ontkennen, behalve de onwetende en arrogante onrechtplegers. Al zouden we, omwille van de discussie bekennen dat deze opstand niets is dan hersenloos en willekeurig geweld, dan moeten we onszelf afvragen: "Wie was degene die dit alles is begonnen? Was het niet een van hun leiders, toen hij met zijn soldaten inbreuk maakte in al-Aqsa, die met scherp schoten op een gemeente van gelovigen, terwijl zij in gebed waren? De waarheid is zo helder! Hoe kunnen mensen het slachtoffer en de moordenaar als gelijken zien? Hoe kunnen de onderdrukker en de onderdrukte gelijk zijn?

Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 oktober 2006 om 04:23

Ook in onze tijd hebben veel van de stralende sterren van onder de rechtschapenen van de moslim-oemmah zich aangesloten bij de karavaan van martelaars. Dit zijn de mensen wiens bloed getuigt van hun heldenmoed en immense opoffering; zij zijn de martelaren van Bosni�, Kosovo, Tsjetsjeni�, Afghanistan, Irak, Kashmir en vele andere moslimlanden.

 

 

Hoe kan je in hemelsnaam zulke dingen promoten ...???? Als ik Tjetsjenie lees lees ik Beslam .. Hoe kunnen KINDEREN schuldig zijn ?? OOIT ??? Waar haalt iemand het lef vandaan om kinderen aan te vallen?
En waar haalt iemand het lef vandaan om dat goed te keuren.
Er is g��n enkele GOD die dat wil . anders is hij de naam god niet waardig

 

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 oktober 2006 om 05:02

Beste Stampertje,

Tsjetsjeni� bestaat uit meer dan alleen Beslan. Vergeet niet dat er daar gruweldaden worden gepleegd tegen Moslims en hun kinderen door de russen, maar daar hoor ik niemand over. Ik kan hier een link plaatsen met de meest verschrikkelijke foto's waarop te zien is hoe Moslimkindertjes uit Tjestsjeni� op brute wijze worden afgeslacht door russische soldaten. Maar voorlopig doe ik het maar niet.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 oktober 2006 om 05:29

Heb ik ergens gezegd dat ik dat goedkeur ??? Nee toch ? Ik keur elk geweld af .. �n zeker tegen kinderen. Kinderen horen te spelen te lachen, naar school te gaan .. kortom kind te zijn.

Niemand heeft het recht om dat van kinderen af te nemen!

Dat grote mensen oorlog voeren is al erg genoeg .. laat kinderen er buiten!

gegroet,

stampertje

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 oktober 2006 om 05:32
Maar ik heb ook nergens gezegd dat je dat beweert.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 oktober 2006 om 06:06
Degene die geen respect betoont voor de integriteit van het individu, de menselijke waardigheid, zit bij mij per definitie verkeerd. Dus: elke bommengooier. Of dat nou gebeurt vanuit een jaszak of vanuit een vliegtuig. Idem elke onderdrukker. Of dat nou gebeurt vanuit een religie/-isme of vanuit een darwinistische wereldopvatting.
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 oktober 2006 om 09:12

Salaam aleikom,

Deze discussie zal weer net hetzelfde worden als in het topic: Haat tegen het westen. Deja vu? Heb er eigenlijk geen zin meer in, maar goed.

Islam staat geen offensieve oorlog toe. Enkel wanneer Muslims aangevallen worden, en wanneer alle andere mogelijkheden om de aanval af te slaan zoals het opstarten van vredesonderhandelingen op niets uitdraaien, mag men zich gewapenderwijze verzetten - en dan nog gelden zeer strikte regels. Geweld is de allerlaatste optie.

Volgend vers legt uit wanneer fysisch vechten toegestaan is - men spreekt hier van de 'jihad met het zwaard', om deze vorm van jihad te onderscheiden van de jihad met het woord, het hart, de pen, de waarheid, enz.

"Aan hen die bestreden worden is [de strijd] toegestaan omdat hun onrecht is aangedaan; God heeft de macht hen te helpen, die zonder recht uit hun woningen verdreven zijn, alleen maar omdat zij zeggen: "Onze Heer is God" - en als God de mensen elkaar niet had laten weerhouden dan waren kluizenaarsverblijven, kerken, synagogen en moskee�n waarin Gods naam vaak genoemd wordt zeker verwoest. Maar God zal hen die Hem helpen zeker helpen; God is krachtig en machtig." (Koran 22:39-40)

Dit vers geeft aan wanneer gewapend verzet mogelijk is:

  1. De vijandigheden moeten door anderen gestart worden tegen de gelovige Muslims. Enkel Muslims die "bestreden worden", mogen zich verzetten. Het gaat dus om een defensieve oorlog, niet om een offensief. Wat hierbij betracht wordt is het beschermen van de rechtvaardige gematigde gemeenschap waarvan eerder al sprake was.

  2. Er moet de Muslims onrecht aangedaan zijn. Hierbij wordt expliciet het onrechtmatig verdrijven uit woningen vermeld.

  3. Het doel van de agressor moet de destructie van de Islam en de Muslims zijn. Het vers verwijst naar godsdienstvervolging, waarbij Muslims vervolgd worden enkel omdat zij zeggen dat ze in God geloven.

Een oorlog is dus enkel toegestaan als verdediging tegen het onrecht dat veroorzaakt is door een aanval of bezetting, verdrukking of godsdienstvervolging. Daarbuiten, is gewapend verzet niet gelegitimeerd.

Gewapende jihad moet daarenboven altijd getemperd worden door een jihad met het hart door het nastreven van vergevingsgezindheid, rechtvaardigheid en zo meer. Dit wordt duidelijk uit een tweede vers dat toelating geeft tot gewapend verzet maar er al onmiddellijk bijzegt dat men niet over de schreef mag gaan:

"En bestrijdt op Gods weg hen die jullie bestrijden, maar overtreedt de grenzen niet, God bemint de overtreders [van de grenzen] niet." (Koran 2:190).

Diezelfde toon vind men terug in een vers dat zegt dat men mild moet zijn ten aanzien van de vijand, want op een dag kan hij je vriend worden:

"Misschien dat God tussen jullie en hen die jullie als vijand beschouwen genegenheid zal brengen, God is almachtig, en God is vergevend en barmhartig". (Koran 60:7)

Dit komt ook tot uiting in de hadith:

"Haat uw vijand op milde wijze, hij kan op een dag uw vriend worden." (gemeld door al-Tirmidhi).

Verder...kan wel linken blijven plaatsen.

http://www.islamdenouncesterrorism.com/defeat01.htm harun Yahya

Mijn idee is dat geweld bestrijden met geweld nog nooit iets opgelost heeft. De eerste tekst gaat verder nog over de zeer strenge regels voor de gewapende strijd in de islam. Op een heel endere manier dan de oorlogsindoctrinerende tekst van Aboe_Hassan.  Alweer. Deze tekst smijt met veroordelingen dat je wel hersenloos moet zijn om zijn visie te zien. etc.etc. Big Duh! Bepaald niet een uitnodigende intelectuele en vriendelijke visie.

Ramadan Karim

Nefertiti

 

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 oktober 2006 om 12:11
Die sura 60:7 (Nefertiti, hierboven om 16.12 uur) bevalt me wel. En ach, wat is er niet ontspoord en afgemoord in naam van Jezus. De man zou zich in z'n graf omdraaien....
Terug naar boven
Aboe_Hassan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 89
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Aboe_Hassan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 oktober 2006 om 12:23

In eerste instantie geplaatst door Nefertiti

Salaam aleikom,

Wa alaykoemassalaam wa rahmatoellaahi wa barakaatoe
In eerste instantie geplaatst door Nefertiti

Deze discussie zal weer net hetzelfde worden als in het topic: Haat tegen het westen. Deja vu? Heb er eigenlijk geen zin meer in, maar goed.

Beste zuster, wat ik gepost heb is een islamitisch artikel over het martelaarschap met haar voordelen en zegeningen en wat mij betreft veeleer ter informatie dan als stof voor een discussie. Maar ik zie dat jij daar anders tegenaan kijkt.
Islam staat geen offensieve oorlog toe. Enkel wanneer Muslims aangevallen worden, en wanneer alle andere mogelijkheden om de aanval af te slaan zoals het opstarten van vredesonderhandelingen op niets uitdraaien, mag men zich gewapenderwijze verzetten - en dan nog gelden zeer strikte regels. Geweld is de allerlaatste optie.

Blijkbaar wil je zo graag debateren over of een offensieve oorlog nu wel of niet is toegestaan binnen de islam, dat je de strekking van bovenstaand artikel voor het gemak maar even negeerd.
Bovendien sla je de plank weer eens helemaal mis.
Jij hebt een afkeer van geweld en daarom interpreteer jij islaam en Koraan op basis van je eigen begeertes door zoveel denkbeeldige voorwaardes te fabriceren om zo alles toch maar vooral te conformeren naar jouw eigen meningen en vizies.
Maar deze religie is alhamdoelillah niet gebaseerd op jouw voorkeur noch op jouw afkeer.
Voorts demonstreer je nog maar weer eens dat je kennis van de sierah (biografie) van de profeet Moehammad (salAllahoe alayhi wa sallam) alsmede die van de sahabah (radhiAllahoe 3anhoem) en de islamitische geschiedenis in het algemeen, op z'n zachtst gezegd uiterst gebrekkig genoemd kan worden.
Er zijn namelijk tal van voorbeelden bekend waarin de boodschapper van Allah (salAllahoe alayhi wa sallam) deel heeft genomen ��n en opdracht gegeven heeft t�t de offensieve jihaad welke we in de islam Jihaad at-Talab noemen.
Voor beide soorten jihaad, (Jihaad at-Talab en Jihaad ad-Daf) is een afzonderlijke regelgeving van toepassing die in wel honderden boeken van islamitische fiqhgeleerden (fiqh=islamitische jurisprudentie) worden uiteengezet en toegelicht.
Hoe denk je verder dat al die landen (waaronder Egypte) onder het islamitische gezag kwamen? Door "verdedigende jihaad"? en als dit niet door verdedigende jihaad gebeurde maar door de offensieve jihaad, hadden �l die metgezellen (radhiAllahoe 3anhoem) waaronder de kaaliefen Aboe Bakr, 'Oemar, etc. (moge ALlah tevreden zijn met hen allen) het dan mis? en heb jij het bij het rechte eind?
Kom kom, beste Nefertiti, ben je nu �cht zo naief of doe je maar alsof,...?
Verder lees ik dat je nog wat misplaatste en uit hun verband gerukte aayaad en ahadith aanhaald, zonder hierbij de Arabische tekst ooit onder ogen te hebben gehad, maar goed; jouw hierover de waarheid uit te leggen heeft weinig zin, aangezien jij de Koraan en ahadith enkel en alleen accepteerd en toepast wanneer deze jouw meningen en overtuigingen lijken te onderbouwen of bevestigen.
Nog afgezien van het feit dat je de Koraan z�lf naar eigen inzicht interpreteerd en dit dan ook nog eens doet op basis van weer een andere interpretatie, namelijk die van de betekenis.
Wanneer het door mij gepostte artikel nou over de offensieve jihaad zou gaan, dan zou jouw reactie daarop nogsteeds zinloos en onnozel zijn, maar dan zou het in ieder geval nog enigzins aansluiten op de topic.
Je bericht raakt nu echter kant noch wal, temeer gezien het feit dat de landen die worden genoemd door de auteur, allemaal typische voorbeelden van jihaad in verdedigen de vorm zijn.
In eerste instantie geplaatst door Nefertiti

Ramadan Karim

"Ya ayyuha ladhiena amanoe koetiba AAalaykoemoe ssiyaam,..."
"O, gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven,..."
[Al Baqarah aaya 183]
"Koetiba AAalaykoemoel qitaal,..."
"Vechten is u voorgeschreven,..."
[Al Baqarah aaya 216]
Ramadhaan moebaarak
In eerste instantie geplaatst door Alzukar

Die sura 60:7 (Nefertiti, hierboven om 16.12 uur) bevalt me wel. En ach,......

Dat is ook precies de methodologie van Nefertiti.
Wat haar bevalt, dat pikt ze eruit en hetgeen haar mishaagd, schuift ze terzijde en negeerd ze.
Achtsjah, het is ��k een manier van geloven, welliswaar in haar eigen begeertes, maar als dat haar leven zin geeft, moet ze dat zelf weten.
Het is alleen niet islamitisch.

Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 oktober 2006 om 13:49

Dat is ook precies de methodologie van Nefertiti.
Wat haar bevalt, dat pikt ze eruit en hetgeen haar mishaagd, schuift ze terzijde en negeerd ze.
Achtsjah, het is ��k een manier van geloven, welliswaar in haar eigen begeertes, maar als dat haar leven zin geeft, moet ze dat zelf weten.
Het is alleen niet islamitisch.

Precies, ik beleef mijn religie op een totaal andere manier dan u en een aantal anderen op dit forum. Islam is vrede. El hamdu allah. Wat wilt U bereiken met telkens dezelfde indoctrinaties te posten? Ik ben geen fan van dergelijke 7e-eeuwse praktijken en niemand kan mij dwingen dat wel te zijn. Ik ontken ze niet maar beleef ze inderdaad anders dan de posten van dergelijke sjiekhs die zonodig de moslims op willen roepen om hun beste plaatsje te verdienen in het paradijs. Wat u bevalt post u ook keer op keer en telkens weer dezelfde discussie die erop volgt. Het deert mij al jaren niet meer welke planken ik volgens sommige moslims mis sla. Ik vind het juist andersom, en krijg koude rillingen van posten als de uwe.

P.S: leest u uberhaupt de linken of negeert u die?

Ramadan Karim

Nefertiti

Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 oktober 2006 om 15:00

Er zitten trouwens wel verschillen in de vertalingen.

(Niemand zou dit feit kunnen ontkennen, behalve de onwetende en arrogante onrechtplegers. Al zouden we, omwille van de discussie bekennen dat deze opstand niets is dan hersenloos en willekeurig geweld, dan moeten we onszelf afvragen:)

(Suppose we were to agree, for the sake of argument, that this uprising is nothing but mindless and random violence, then we must ask ourselves:)

ja, ik muggezift maar het is een heel andere aanspraak.

http://www.worldofislam.netfirms.com/shuhadah.html  tekst in het engels

Helaas voor u, ik ben geen Samir A.

Ramadan Karim

Nefertiti

 

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 oktober 2006 om 15:57
In eerste instantie geplaatst door Aboe_Hassan

In eerste instantie geplaatst door Alzukar

Die sura 60:7 (Nefertiti, hierboven om 16.12 uur) bevalt me wel. En ach,......
Dat is ook precies de methodologie van Nefertiti.Wat haar bevalt, dat pikt ze eruit en hetgeen haar mishaagd, schuift ze terzijde en negeerd ze.Achtsjah, het is ��k een manier van geloven, welliswaar in haar eigen begeertes, maar als dat haar leven zin geeft, moet ze dat zelf weten.Het is alleen niet islamitisch.



Sommigen (zoals ik) huldigen de opvatting dat rekenschap aan- en overeenstemming binnen de gemeenschap noodzakelijke voorwaarden zijn voor het kunnen afleggen van rekenschap aan de Schepper. Dat is iets totaal anders dan het volgen van eigen begeertes
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 00:10

Ik heb eerlijk gezegd de mensen die oproepen tot vormen van martelaarschap nooit kunnen begrijpen.

Ik denk dan altijd waarom doen ze dat da niet zelf.

Ik snap ook niks van die mensen die oproepem om te sterven voor een bepaalde ideologie.

Wat schiet dat nou op?

Leven voor een ideologie oke dat snap ik wel :-)

 

 

Terug naar boven
Aboe_Hassan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 89
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Aboe_Hassan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 01:37

In eerste instantie geplaatst door Druideherne

Ik heb eerlijk gezegd de mensen die oproepen tot vormen van martelaarschap nooit kunnen begrijpen.

Ik denk dan altijd waarom doen ze dat da niet zelf.

Ik snap ook niks van die mensen die oproepem om te sterven voor een bepaalde ideologie.

Wat schiet dat nou op?

Leven voor een ideologie oke dat snap ik wel :-)

Ik zal het je uit proberen te leggen.

Wij moslims hebben een ander concept van leven en dood en gaan uit van een tijdelijk verblijf hier op aarde.

Allah de verhevene zegd (Nederlandse interpretatie van de betekenis):

"Geen ziel kan sterven zonder Allah's toestemming, daar de tijd is vastgesteld. En wie de beloning van de tegenwoordige wereld wenst, zullen Wij er van geven; en wie de beloning van het Hiernamaals wenst, hem zullen Wij daar van geven en Wij zullen de dankbaren gewis belonen."

[S3:A145]

En Allah de verhevene zegd (Nederlandse interpretatie van de betekenis):

"....Allah geeft leven en veroorzaakt de dood; Allah ziet, wat gij doet."

[S3:A156]

Een oprecht moslim zal zoveel mogelijk van zijn huidige leven in dienst stellen van Allah, opdat Allah hem hiervoor zal belonen in het hiernamaals.

Om dit te bewerkstelligen zijn er tal van daden die Allah de verhevene behagen. Deze handelingen, uitspraken en gedragingen noemen we 3ibaada, of ook wel aanbidding. Hoe meer een moslim bereid is op te offeren voor Allah, de islam en de moslims, hoe meer zijn aanbidding stijgt in waarde bij Allah.

Iemand die slechts de vijf zuilen van de islam in acht neemt en verder overeenkomstig de islamitische regels leeft kan dus niet op evenveel beloning rekenen als iemand die ditzelfde doet, maar daarnaast nog extra daden van aanbidding verricht.

Allah de verhevene zegd verder wat alsvolgt vertaald kan worden:

"Laten derhalve zij, die hun tegenwoordig leven voor het leven in het Hiernamaals willen offeren, voor de zaak van Allah strijden. En wie voor de zaak van Allah strijdt, hetzij hij gedood wordt of overwint, weldra zullen Wij hem een grote beloning geven."

[S4:A74]

En:

"En denkt niet over degenen, die terwille van Allah zijn gedood, als doden. Neen, zij zijn levend en bij hun Heer worden hun gaven geschonken.

Jubelend, over hetgeen Allah hun van Zijn overvloed heeft gegeven, zich verblijdend over degenen die achterbleven, en hen nog niet hebben ingehaald, dat er geen vrees over hen zal komen, noch dat zij zullen treuren.

Zij verheugen zich over Allah's gunst en Zijn overvloed en dat Allah de beloning der gelovigen niet verloren doet gaan."

[S3:A169-171]

Het meest waardevolle dat je kunt geven in dienst van Allah is je ziel en het is daarom dat de martelaren en het martelaarschap zo'n hoge positie genieten bij ALlah, binnen de islam en onder de moslims.

Verder zei je dat je de mensen niet snapt die andere mensen aanmoedigen tot de jihaad en die de zegeningen van het martelaarschap uitleggen.

Wanneer een persoon aanmoedigd tot het geven van zakaat of tot het verrichten van nacht gebeden, gaan wij t�ch ook niet controleren of hij het z�lf ook doet of niet,....

Dit is tussen hem en Allah en het staat in feite los van de boodschap die hij uitdraagt.

Een persoon die dus oproept tot het geven van liefdadigheid, roept op tot iets goeds; of hij er nu zelf een cent aan uitgeeft of niet, dat maakt het geven van liefdadigheid opzichzelf niet minder goed.

Sayyid Qoetb zei: "Onze woorden zijn dood, totdat wij ze tot leven wekken met ons bloed".

En daar zit natuurlijk een zekere waarheid in. De woorden en aanmoedigingen tot de jihaad en het belichten van de zegeningen van het martelaarschap zullen anderen altijd meer inspireren indien de persoon in kwestie diens woorden kracht bij weet te zetten middels diens daden en zodoende het voorbeeld geeft.

Maar het is geen strikte noodzaak als het gaat om het oproepen en uitnodigen naar het goede.

Allah de verhevene zegd (Nederlandse interpretatie van de betekenis):

"....en spoor de gelovigen aan. Het kan zijn, dat Allah de macht der ongelovigen zal beteugelen en Allah is sterker in macht en streng in het opleggen van straf.

Wie het goede bijvalt, zal er aandeel aan hebben en wie het kwade bijvalt zal er een gelijk aandeel aan hebben; En Allah houdt toezicht over alles."

[S4:a84-85]
$

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 01:42
In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Ik heb eerlijk gezegd de mensen die oproepen tot vormen van martelaarschap nooit kunnen begrijpen.


Ik denk dan altijd waarom doen ze dat da niet zelf.


Ik snap ook niks van die mensen die oproepem om te sterven voor een bepaalde ideologie.


Wat schiet dat nou op?


Leven voor een ideologie oke dat snap ik wel :-)





Ik denk dat het gaat om psychisch gestoorden die de wereld, alvorens daar uit te stappen, eerst nog eens even flink willen vergelden voor wat hen is "aangedaan". Verdiep je maar eens goed in het verborgen dubbelleven van zelfmoordenaars.
Terug naar boven
Aboe_Hassan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 89
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Aboe_Hassan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 01:47

Martelarenoperaties zijn niet de enige manier om het martelaarschap te verkrijgen.

Update: Voor die broeders en zusters die werkelijk denken dat het om psychisch gestoorden gaat; beluister dit eens.

(Arabisch)

Masha Allah, wat een helden moet! moge Allah hem belonen.

$

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 02:35

De enige psychisch gestoorden die ik ken zijn de mensen die denken te kunnen voortleven zonder de Toestemming van Allah. Zij zullen nooit aanbidden wat wij aanbidden. Daarom is het nutteloos om dawah te doen bij hen. Als Allah zegt dat ze nooit zullen aanbidden wat wij aanbidden en slechts tot brandstof van het Vuur zullen dienen, wie zijn wij om ze op het goede pad te brengen. Dat zou slechts verloren tijd zijn. Dwijlen met de bluskraan open, zoals dat heet.

 

Abou Hassan,

Jazakallah khair voor je mooie woorden. Het verdedigen van de metgezellen van RasoolAllah (sallalaho alaihi wasallam) en alle vrome Moslims, die hun leven wel durfden op te geven voor de zaak van Allah, is inderdaad ook een nobele zaak. De wereld heeft dit soort broeders weer hard nodig, zonder hen zal Shaitan vrij spel blijven hebben en de mensheid verder willen misleiden naar zonden en ongeloof.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 03:27

maar als ik het goed begrepen heb mogen er g��n vrouwen en kinderen aangevallen worden..

geen onschuldige burgers...

dus het terorisme zoals in beslam en wtc .. maar evengoed jezlef laten ontploffen op een marktplein is dan g��n juiste daad voor martelaarschap?

 

Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 04:00

Salaam Aleikom,

 

De enige psychisch gestoorden die ik ken zijn de mensen die denken te kunnen voortleven zonder de Toestemming van Allah, zegt Yihjuu. Yihjuu en ik kunnen niet met elkaar door 1 deur. Dat is duidelijk. Wederom beledigt hij door bovenstaande te beweren heel veel broeders en zusters en niet moslims die andere iedeen naleven. Het klopt ik begrijp de extreme vormen van het martelaarschap niet. Ik begrijp wel dat martelaarschap meer inhoudt dan dit alleen,  dat moslims moeten strijden voor hun geloof, voor het goede maar bestrijden in contexten door teksten als die van Aboe_Hassan vind ik religious terreur. Voor veel moslimjongeren is dit gevaarlijk als ze niet goed weten welke kant ze opmoeten in hun leven. Zolang als de plicht om op jihad te gaan  nog door groepen moslims wordt geinterpreteerd als een goddelijke opdracht om oorlog te voeren tegen een steeds groeiende varieteit van niet moslim zaken dan is het einde zoek.

 

Bijna alle bovenstaande citaten in de post over martelaarschap gaan over de Mekkanen uit de tijd van Mohammed die meerdere goden eerden. De meeste verzen staan daarmee in verband. Het klopt dat ik niet begrijp dat het dan vandaag de dag nog tegen andere zaken gebruikt wordt. Er bestaan veel meer middelen om je geloof te beschermen dan strijd en geweld.

 

In het boekje dat ik hier heb liggen van Al Azhar, Cairo staat bijv: Directing mankind to do or not to do. If mankind has no free will and power, these directions means that Allah is asking mankind to do that he cannot do. This proposition is reject by Allah�s wisdom, mercy and thrutfull statement. Allah does not charge a soul beyond its capacity. Dus wederom begrijp ik hier uit dan het een keus kan betekenen maar geen dwang of plicht. Zo makkelijk wordt er gezegt als veroordeling, je hangt alleen maar aan wat je bevalt. Maar hoe kan ik iets aanhangen wat ik niet begrijp en kan voelen in mijn hart? Niet door de meute te volgen en Allah te bedriegen. Want Hij weet wat er in onze harten schuilt. Enfin, mission impossible.

 

Ramadan Karim

Nefertiti

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 04:20
In eerste instantie geplaatst door Stampertje

maar als ik het goed begrepen heb mogen er g��n vrouwen en kinderen aangevallen worden..

geen onschuldige burgers...

dus het terorisme zoals in beslam en wtc .. maar evengoed jezlef laten ontploffen op een marktplein is dan g��n juiste daad voor martelaarschap?

 

Wat ik zo een beetje heb gelezen is heel simpel en is als volgt:

 

Vechten doe je tegen de troepen die tegen jou vechten.

 

En Strijdt op de Weg van Allah tegen degenen die tegen jullie strijden en overtreedt niet. Voorwaar, Allah heeft de overtreders niet lief. 2:190

 

 

�degenen die tegen jullie strijden�

 

Wie behoren daarbij? Al het militaire logistieke en grondpersoneel, technici, en militaire huurlingen die betaald worden voor hun werk en de vijandelijke troepen ondersteunen. Anderen (bv. de kok) die niet aan de strijd deelnemen maar op een andere manier de vijandelijke troepen helpen, mogen met minder geweld aangepakt worden, bijvoorbeeld ontvoering voor losgeld. Zij vallen onder een andere categorie dan de gewapende vijand en mogen niet gedood worden.

 

�En overtreedt niet�.

 

Om te weten wat dat overtreden is, dien je de militaire Soennah van de profeet (sallalaho alaihi wasallam) te kennen. Wie op het idee komt een bomgordel te dragen en een bus met schoolkinderen wil gaan opblazen, of wie met een bom een groep vrouwen wil opblazen, moet maar even nadenken wat de Metgezellen van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) met hem zouden doen als hij dat idee in hun gezicht had aangevoerd.

Al vertrapt de vijand iedere regel of passen ze voor de zoveelste keer hun eigen wetten aan om Moslims toch te kunnen martelen. Wij Moslims moeten ons niet schuldig maken aan overtredingen van de Wetten van Allah. Geen vrouwen, geen kinderen, geen dieren, monniken of zelfs de bomen niet. Zelfs in oorlogstijd en ook al staan we ooit een keer aan de verliezende kant, we moeten met respect de vijand blijven behandelen.

 

Stamppertje

Wat de school in Beslam betreft. Zelfs de plaatselijke overheid en de ouders van de kinderen weten nog steeds niet wat het Russische leger erbinnen heeft uitgespookt. Hoe moeten wij dat dan weten. Weet jij dat er door het Russische leger al ongeveer 40.000 Tsjetsjeense kinderen zijn gedood sinds het begin van de oorlog al bijna 20 jaar geleden? Kinderen doden, hoort niet tot de daden van vrome vechters.

De inmiddels gestorven Tsjetsjeense president en leider van de strijders, Aslan Mashkadov, noemde Beslam een daad van gekken, geloof ik.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 04:38
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne

Ik heb eerlijk gezegd de mensen die oproepen tot vormen van martelaarschap nooit kunnen begrijpen.


Ik denk dan altijd waarom doen ze dat da niet zelf.


Ik snap ook niks van die mensen die oproepem om te sterven voor een bepaalde ideologie.


Wat schiet dat nou op?


Leven voor een ideologie oke dat snap ik wel :-)


 


 



Ik denk dat het gaat om psychisch gestoorden die de wereld, alvorens daar uit te stappen, eerst nog eens even flink willen vergelden voor wat hen is "aangedaan". Verdiep je maar eens goed in het verborgen dubbelleven van zelfmoordenaars.
Degene die met hun bezittingen en ziel strijden op de weg van ALLAH Subhana Wa Ta'ala zijn geen zelfmoordenaars. Waren degene die in het nederlandse verzet zaten tijdens de tweede wereldoorlog dan ook zelfmoordenaars? Ze worden nu nog ge�erd als verzetshelden terwijl ze in feite precies hetzelfde deden als wat de Moslimstrijders nu doen. Vechten voor hun bezette landen en onderdrukte broeders/zusters en zelf niet bang zijn om te sterven om dat doel te verwezenlijken. Bij de Moslims komt er nog de liefde voor hun geloof bij kijken. Overigens moet je niet denken maar zeker weten dat het om psychisch gestoorden gaat.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Aboe_Hassan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 89
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Aboe_Hassan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 04:39

In het boekje dat ik hier heb liggen van Al Azhar, Cairo staat bijv: Directing mankind to do or not to do. If mankind has no free will and power, these directions means that Allah is asking mankind to do that he cannot do. This proposition is reject by Allah�s wisdom, mercy and thrutfull statement. Allah does not charge a soul beyond its capacity. Dus wederom begrijp ik hier uit dan het een keus kan betekenen maar geen dwang of plicht. Zo makkelijk wordt er gezegt als veroordeling, je hangt alleen maar aan wat je bevalt. Maar hoe kan ik iets aanhangen wat ik niet begrijp en kan voelen in mijn hart? Niet door de meute te volgen en Allah te bedriegen. Want Hij weet wat er in onze harten schuilt. Enfin, mission impossible.

Al Azhar is vervallen tot een staatsuniversiteit die de oemmah in het algemeen en de egyptenaren in het bijzonder de laatste tijd weinig anders dan de staatsislam van Moebarak en z'n geestverwanten presenteerd. Nog afgezien van de soms werkelijk lachwekkende fatwa's die er door de hoofden van dat instituut worden uitgegeven.

Laatst las ik er nog ��ntje waarin het gehuwde mannen en vrouwen verboden werd om zich te ontkleden in elkaars aanwezigheid,....

Ghair insha ALlah, om nog maar even in te gaan op jouw zoveelste worsteling met Allah's geboden en verboden; ik adviseer je gewoon jezelf te onderwerpen. Islam = onderwerping en niet "het beter willen weten" dan de schepper.

ZIjn, (geprezen en verheven is hij), geboden en verboden zijn geen vrijblijvende aanbiedingen voor een moslim, waarvan hij/zij hetgeen hij gevoelsmatig kan plaatsen en hetgeen waarvoor hij/zij begrip kan opbrengen naleefd en toepast enerzijds, en d�� geboden en verboden waarbij hij/zij hiertoe niet instaat is of denkt te zijn, mag negeren anderzijds.

Op zo'n manier volg je de islam niet, want je accepteerd een deel ervan en verwerpt een ander deel.

Je volgt Allah de verhevene niet want je accepteerd een deel van zijn (geprezen en verheven is hij) geboden en verboden in de Koraan en verwerpt een ander deel.

Je volgt de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) niet, want je neemt een deel van zijn soennah aan, en verwerpt een ander deel.

etc. etc. etc.

Het criterium is jouw eigen begeerte en ieder gebod of verbod van Allah de verhevene, ieder voorschrift of bevel van de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) ieder islamitisch dogma, kortom ieder aspect van de islam onderwerp jij aan dit criterium.

Wederom, als dit jouw leven zin geeft, dan is het ook een manier van geloven maar nogmaals; het is geen islam en het is niet islamitisch.

Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 04:43

En terecht ..

en nee ik weet niet wat daar gebeurt heeft .. maar zoals hier boven al vermeld .; ik keur elke vorm van geweld af .. zeker tegen kinderen...

en als er oproepen komen tot martelaarschap denk ik dus aan dat soort dingen.

Ik begrijp ergens nog dat je je verzet tegen bezetting.. (over te gebruiken technieken zullen we het niet eens zijn) Maar ik vind ook dat term terorist en term vrijheidstrijder vaak kunnen ingewisseld worden. Wat is het verschil tussen de verzetstrijders in WO 2 die treinsporen opbblaasden en IRA (om ff geen islamitische organisatie te nemen) die zelfde doet waarbij eerst verwitigd word zodat er geen doden vallen (aanslag in doxlands aantal jaar geleden). En die logica kan je doortrekken. Dus als men zich aan de regels zou houden die jij hier voorlegt zou ik er nog wel in kunnen komen (verschil met goedkeuren. maar drastische situaties vragen drastische oplossingen) .. maar wtc ... beslam .. bommen in bussen op markten ... sorry daar kan ik dus NIET inkomen.

Hoe kan een God nu kiezen om zoveel onschuldige burgers te doden? Hoe kan dat nu de wil van god zijn ?

 

Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 05:12
In eerste instantie geplaatst door Aboe_Hassan

In het boekje dat ik hier heb liggen van Al Azhar, Cairo staat bijv: Directing mankind to do or not to do. If mankind has no free will and power, these directions means that Allah is asking mankind to do that he cannot do. This proposition is reject by Allah�s wisdom, mercy and thrutfull statement. Allah does not charge a soul beyond its capacity. Dus wederom begrijp ik hier uit dan het een keus kan betekenen maar geen dwang of plicht. Zo makkelijk wordt er gezegt als veroordeling, je hangt alleen maar aan wat je bevalt. Maar hoe kan ik iets aanhangen wat ik niet begrijp en kan voelen in mijn hart? Niet door de meute te volgen en Allah te bedriegen. Want Hij weet wat er in onze harten schuilt. Enfin, mission impossible.

Al Azhar is vervallen tot een staatsuniversiteit die de oemmah in het algemeen en de egyptenaren in het bijzonder de laatste tijd weinig anders dan de staatsislam van Moebarak en z'n geestverwanten presenteerd. Nog afgezien van de soms werkelijk lachwekkende fatwa's die er door de hoofden van dat instituut worden uitgegeven.

Bedankt voor het antwoord.

Het gaat mij niet om de universiteit, maar om het vers: (2.286).

aatst las ik er nog ��ntje waarin het gehuwde mannen en vrouwen verboden werd om zich te ontkleden in elkaars aanwezigheid,....Zelfs eentje die een frisdrank : Faurouz verbiedt omdat het zo op bier lijkt, ook eentje dat roken wel zou mogen tijdens de ramadan.etc,etc.. zoveel onzin vloeit voort uit alle religieuse leidingen

Ghair insha ALlah, om nog maar even in te gaan op jouw zoveelste worsteling met Allah's geboden en verboden; ik adviseer je gewoon jezelf te onderwerpen. Islam = onderwerping en niet "het beter willen weten" dan de schepper. Nergens heb ik beweert dat ik het beter weet, mijn beleving is niet uw beleving, die verschilt van mens tot mens, en daar hebben we ook recht op.

ZIjn, (geprezen en verheven is hij), geboden en verboden zijn geen vrijblijvende aanbiedingen voor een moslim, waarvan hij/zij hetgeen hij gevoelsmatig kan plaatsen en hetgeen waarvoor hij/zij begrip kan opbrengen naleefd en toepast enerzijds, en d�� geboden en verboden waarbij hij/zij hiertoe niet instaat is of denkt te zijn, mag negeren anderzijds. Allah does not charge a soul beyond its capacity, ik kan het niet snel in het nederlands vertalen.

Op zo'n manier volg je de islam niet, want je accepteerd een deel ervan en verwerpt een ander deel. Ik kies ervoor eerlijk te zijn ten opzichte van mezelf en Allah. Er zijn zoveel zaken waar ik niet achtersta, wat we in een eerdere (sept 4) discussie al gemeld hebben heb ik geen zin om hypocriet te zijn door te verbergen wat ik denk en voel, wat de consequenties er dan ook voor mogen zijn.

Je volgt Allah de verhevene niet want je accepteerd een deel van zijn (geprezen en verheven is hij) geboden en verboden in de Koraan en verwerpt een ander deel. Zelfde antwoord

Je volgt de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) niet, want je neemt een deel van zijn soennah aan, en verwerpt een ander deel.

etc. etc. etc.zelfde antwoord

Het criterium is jouw eigen begeerte en ieder gebod of verbod van Allah de verhevene, ieder voorschrift of bevel van de profeet (salallahoe alayhi wa sallam) ieder islamitisch dogma, kortom ieder aspect van de islam onderwerp jij aan dit criterium. Het lijkt mij duidelijk dat je daden uit de tijd van onze profeet niet moet verwarren of misbruiken in situaties van nu.

Wederom, als dit jouw leven zin geeft, dan is het ook een manier van geloven maar nogmaals; het is geen islam en het is niet islamitisch. In sha allah, laat ik dat oordeel over aan Allah.

 

Ramadan Karim

Nefertiti

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 05:18
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne


Ik heb eerlijk gezegd de mensen die oproepen tot vormen van martelaarschap nooit kunnen begrijpen.


Ik denk dan altijd waarom doen ze dat da niet zelf.


Ik snap ook niks van die mensen die oproepem om te sterven voor een bepaalde ideologie.


Wat schiet dat nou op?


Leven voor een ideologie oke dat snap ik wel :-)



Ik denk dat het gaat om psychisch gestoorden die de wereld, alvorens daar uit te stappen, eerst nog eens even flink willen vergelden voor wat hen is "aangedaan". Verdiep je maar eens goed in het verborgen dubbelleven van zelfmoordenaars.
Degene die met hun bezittingen en ziel strijden op de weg van ALLAH Subhana Wa Ta'ala zijn geen zelfmoordenaars. Waren degene die in het nederlandse verzet zaten tijdens de tweede wereldoorlog dan�ook zelfmoordenaars? Ze worden nu nog ge�erd als verzetshelden terwijl ze in feite precies hetzelfde deden als wat de Moslimstrijders nu doen. Vechten voor hun bezette landen en onderdrukte broeders/zusters en zelf niet bang zijn om te sterven om dat doel te verwezenlijken. Bij de Moslims komt er nog de liefde voor hun geloof bij kijken.�Overigens moet je niet denken maar zeker weten dat het om psychisch gestoorden gaat.


Jij weet al zeker, dat lijkt me genoeg. Ik denk.
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 oktober 2006 om 05:43
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door DruideHerne


Ik heb eerlijk gezegd de mensen die oproepen tot vormen van martelaarschap nooit kunnen begrijpen.


Ik denk dan altijd waarom doen ze dat da niet zelf.


Ik snap ook niks van die mensen die oproepem om te sterven voor een bepaalde ideologie.


Wat schiet dat nou op?


Leven voor een ideologie oke dat snap ik wel :-)


 


 

Ik denk dat het gaat om psychisch gestoorden die de wereld, alvorens daar uit te stappen, eerst nog eens even flink willen vergelden voor wat hen is "aangedaan". Verdiep je maar eens goed in het verborgen dubbelleven van zelfmoordenaars.
Degene die met hun bezittingen en ziel strijden op de weg van ALLAH Subhana Wa Ta'ala zijn geen zelfmoordenaars. Waren degene die in het nederlandse verzet zaten tijdens de tweede wereldoorlog dan ook zelfmoordenaars? Ze worden nu nog ge�erd als verzetshelden terwijl ze in feite precies hetzelfde deden als wat de Moslimstrijders nu doen. Vechten voor hun bezette landen en onderdrukte broeders/zusters en zelf niet bang zijn om te sterven om dat doel te verwezenlijken. Bij de Moslims komt er nog de liefde voor hun geloof bij kijken. Overigens moet je niet denken maar zeker weten dat het om psychisch gestoorden gaat.


Jij weet al zeker, dat lijkt me genoeg. Ik denk.
Daarom ben ik ook een Moslim.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.