Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Wat moet ik doen

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Nour19 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nour19 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wat moet ik doen
    Geplaatst op: 27 november 2006 om 02:59

Salaam ou halakoum,

Ik ben een meid van 20 en zit al een tijdje met een probleem als ik het zo mag noemen. Het is al een lange tijd dat mijn neef het huwelijk in wil gaan met mij. En eerlijk gezegd ikke ook met hem. We hebben geen relatie, alleen voelt het wel goed. Ik zelf heb hem al een soort ja-woord gegeven. En iedereen uit zijn gezin (ouders, broers enz) zijn heel blij met het idee dat wij een koppel worden inschallah. Maar het probleem is dat mijn moeder niet echt blij is met het idee. En ze heeft me ook meerdere malen verteld dat ze het niet op prijs stelt dat ik met familie trouw. Zelf heb ik een hele close band met mijn moeder. En ik wil op geen ene manier haar teleurstellen of pijn doen. Maar zij heeft mij altijd bijgebracht dat ik met iemand mag trouwen die ik zelf uitkies. Maar als puntje bij paaltje kom denk ik is mijn moeder heel anders aan het worden. Hij wil mij nu hand komen vragen bij me ouders. Maar ben bang dat mijn moeder NEE gaat zeggen. En dat is voor mij weer een hele teleurstelling. Omdat ik best wel veel om hem geef. Ik zit er laatste tijd erg mee. Hoe moet ik me moeder ervan overtuigen dat ik hem echt wil en dat het allemaal goed komt. Ik zou graag jullie advies of tips willen hebben.

A salaam ou halakoum,

Nour

Terug naar boven
Nour19 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nour19 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2006 om 03:13
niemand
Terug naar boven
Nour19 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nour19 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2006 om 03:32

Ik mag deze persoon echt heel erg, en ik weet het van dat inteelt. maar ja ik ben niet de eerste die met een familie lid zou trouwen. En ik vind dat Allah swt jou zo een kind geeft. En dat je er blij mee moet zijn. En el hamdoelilah zeggen

Terug naar boven
Nour19 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nour19 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2006 om 03:43
ik bedoel niet dat in mijn familie iedereen met elkaar is getrouwd, maar in het algemeen. en zij hebben gewoon normale kinderen. Maar dat was mijn probleem niet, mijn probleem is heel anders
Terug naar boven
Nour19 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nour19 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2006 om 04:06
Heeft niemand advies voor me, zit nu echt in een dip
Terug naar boven
Aboe_Hassan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 89
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Aboe_Hassan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2006 om 04:21

Assalaamoe alaykoem,

Ik heb wel advies voor je zuster.

Ik adviseer je om er eens goed over te praten met je moeder en haar tijdens dit gesprek heel duidelijk te zeggen wat jouw gevoelens zijn en wat jij graag wilt.

Pas als jouw moeder echt heel goed weet wat er om gaat bij jouw, zal ze een beter beeld hebben van de situatie waarin jij je bevindt.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je moeder denkt dat het om een bevlieging gaat of dat je deze beslissing uit onnadenkendheid of onwetendheid wilt nemen.

Leg haar uit dat je het risico kent en dat je desalniettemin een groot voordeel ziet in een huwelijk met je neef.

Vertel haar over zijn deugden en goede eigenschappen en vraag haar naar de redenen waarom zij afkeurend tegenover deze verbintenis staat.

Probeer, indien mogelijk, haar bezwaren weg te nemen of te verlichten.

Verricht salaat-oel-istikharia en vraag Allah dit huwelijk te zegenen als het goed voor jouw is en het verre van jouw te houden als het slecht voor jouw is want aan het oordeel van je moeder zou je nog kunnen twijfelen. Maar als ALlah in zijn wijsheid besluit dat dit huwelijk voor jouw niet goed is, dan heeft hij, de verhevene, ongetwijfeld iets nog veel beters voor jouw.

Tenslotte wil ik je advieseren om geen contact meer te hebben met je neef, zonder dat hier een mahram van jouw bij is en hem aan te sporen contact op te nemen met je walie en zo snel mogelijk formeel om je hand te komen vragen.

Moge Allah je behoeden.

Wa salaam

Terug naar boven
Nour19 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nour19 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2006 om 04:55
Dank je wel aboe hassan voor je advies. Ik wou wel vermelden dat ik geen contact met hem heb. Het is allemaal via zijn zus. Maar ik wil niet dat ie naar mijn walie komt. Zonder dat mijn moeder het er mee eens is. Ik hoop dat je dat ook begrijpt
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2006 om 05:13

Asalaam Aleikum beste Nour 19,

Aboe_ Hassan heeft je een mooie tip gegeven en InsaALLAH zullen de problemen worden opgelost. Het is zaak om altijd op ALLAH Subhana Wa Ta'ala te vertrouwen. En ooh ja zuster, luister niet teveel naar Merdecca P, aangezien hij/zij geen Moslim is en je dus niet kan adviseren in zaken die betrekking hebben tot de Islam. Moge ALLAH Subhana Wa Ta'ala jouw een goede en vrome Moslim als echtgenoot schenken.

Salaam.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
Rasoul Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 oktober 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 55
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rasoul Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2006 om 06:10
In eerste instantie geplaatst door Nour19

Salaam ou halakoum,

Ik ben een meid van 20 en zit al een tijdje met een probleem als ik het zo mag noemen. Het is al een lange tijd dat mijn neef het huwelijk in wil gaan met mij. En eerlijk gezegd ikke ook met hem. We hebben geen relatie, alleen voelt het wel goed. Ik zelf heb hem al een soort ja-woord gegeven. En iedereen uit zijn gezin (ouders, broers enz) zijn heel blij met het idee dat wij een koppel worden inschallah. Maar het probleem is dat mijn moeder niet echt blij is met het idee. En ze heeft me ook meerdere malen verteld dat ze het niet op prijs stelt dat ik met familie trouw. Zelf heb ik een hele close band met mijn moeder. En ik wil op geen ene manier haar teleurstellen of pijn doen. Maar zij heeft mij altijd bijgebracht dat ik met iemand mag trouwen die ik zelf uitkies. Maar als puntje bij paaltje kom denk ik is mijn moeder heel anders aan het worden. Hij wil mij nu hand komen vragen bij me ouders. Maar ben bang dat mijn moeder NEE gaat zeggen. En dat is voor mij weer een hele teleurstelling. Omdat ik best wel veel om hem geef. Ik zit er laatste tijd erg mee. Hoe moet ik me moeder ervan overtuigen dat ik hem echt wil en dat het allemaal goed komt. Ik zou graag jullie advies of tips willen hebben.

A salaam ou halakoum,

Nour

As-salaamu alaykum zuster,

Naast het bekend maken van je eigen gevoelens is het ook van belang dat je moeder duidelijk maakt wat haar gevoelens en bezwaren echt zijn. Als dat voor jou duidelijk is dan kan je ook beter bepalen en beslissen waar je haar in tegemoet kan komen en waar niet.

Mijn grootste bezwaar (en misschien ook van je moeder) tegen een huwelijk in de familie is het behoud van goede familiebanden. De familiebanden kunnen ernstig verstoord raken of zelfs verbroken worden bij een dergelijk huwelijk. Als het (ernstig) misgaat tussen jou en je neef kunnen er twee kampen ontstaan met alle gevolgen vandien. Vaak is het onmogelijk om emotioneel afstand nemen in zo een situatie.

In bijv. de Turkse, Pakistaanse, Hindustaanse en Marokkaanse gemeenschap is men vaak in de vooronderstelling dat een huwelijk met iemand in de familie, stam, stad, land het beste is omdat het zo vertrouwelijk/bekend is. Vaak vergeet men dat het bij een relatie om interactie tussen karakters gaat.

Hoeveel huwelijken lopen er vandaag de dag niet op de klippen terwijl mensen uit dezelfde familie, stam, stad, land komen?

De Profeet (saw) heeft dit ook nooit als voorwaarde voor een huwelijk gesteld! Deze huwelijken zijn kapot gegaan door gierigheid, onverantwoordelijkheid, luiheid, (emotionele) onvolwassenheid, bedrog, leugens, onverenigbare karakters etc. etc. etc.

Allemaal negatieve menselijke karaktertrekken waar men vaak niet genoeg naar vraagt en kijkt. Men trouwt liever zijn dochter uit aan iemand uit eigen land die niet bid dan aan een moslim die bruin is. Die moslims heb je ook nog, maar dat is een andere topic!

Mijn punt is dat je het risico van verstoren/verbreken van de familiebanden mee moet nemen in je overweging, hoe ga jij en je neef en je familie hiermee om? Welke afspraken kunnen jullie daarover maken en eventueel in het contract opnemen etc.

As-Salaamu alaykum,

Rasoul

Vooroordelen zijn de schimmel van de geest. Men vindt ze alleen daar waar het licht niet komt.
Terug naar boven
fundamentalist Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 84
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote fundamentalist Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2006 om 06:19

Hoewel ik Merdecca een vreselijke zeikerd en afkraker vind op dit forum die niets positiefs toevoegt (sorry, merdecca) moet ik me op sommige punten toch aansluiten bij wat hij heeft gezegd.

Het is misschien toch beter te trouwen met iemand van buiten de familie. Binnen de familie is natuurlijk niet haram, maar vergroot wel de kans op vele lelijke dingen (moge Allah ons daarvan behoeden).

Er is een uitspraak toegeschreven aan de profeet saws en sommige zeggen dat ie van Umar komt; 'huw niet van dichtbij, want het kind kan dan zwak geboren worden.'

Een andere uitspraak: 'kies van buiten en niet van binnen (de familie)'.

Als je echt van die jongen houdt en per se met hem verder wil, en hij ook met jou: Doe het dan toch, want het is niet haram en Fatima was een nicht van Ali en met Hassan en Hussein was niets aan de hand. Maar ja, dat was aal albait en de raad van Umar zou ik als ik jou was toch ter harte nemen!

(Broeders zat hoor)

Wat je ook doet, veel succes met je keuze!

wa salaam

Terug naar boven
Nour19 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nour19 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2006 om 07:08

Ik begrijp het wel. ik had ook nooit een idee om met familie te trouwen. Omdat ik weet dat het anders kan lopen. en dan blijft het natuurlijk in de familie. dat snap ik best. Maar ik hou van deze persoon, en vooral om zijn innerlijk. Ik weet dat jullie het liever afkeuren, doe ik liever ook. Maar ik kan het niet.

 

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 november 2006 om 08:53

Assalaamoe3leikoem oegty,

Moge Allah swt jouw situatie voor je vergemakkelijken Ameen.

Broeder Abu Hassan heeft je al een mooie nasi7a geven en indd alleen Allah swt weet waar het Beste voor Zijn dienaren is en dmv salaat el istigarah vraag je Allah om hulp of dit wel de juiste keuze voor je is en indien deze zaak goed voor je is of Hij swt het voor je wil vergemakkelijken,

Wat je moeder betreft probeer op een rustige manier kenbaar te maken wat je wensen zijn misschien kun je haar uiteindelijk toch anders laten denken over deze situatie Het beste wat je kunt doen, is eerst Allah de Verheven vragen om hulp, Je ouders het voorstel voorleggen in dit geval je moeder en laat die jongen om je hand vragen Inscha Allah en doe veel doe3a want al het succes is afkomstig van Allah swt..Misschien is er iemand in je familie die voor je kan bemiddelen bij je moeder?

Gayr Inscha Allah, Moge Allah swt jouw Leiden tot de Juiste keuze ameen

* 7ayaakie Allah*

Wa Assalaamoe3laykoem wa ra7matu Allahi wa Barakatuhu

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Nour19 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 27 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Nour19 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 november 2006 om 09:03
iK DANK JULLIE ALLEMAAL VOOR HET ADVIES, EN IK ZIE HET NU ALLEMAAL POSITIEF EL HAMDOELILAH. WANT IK WAS EFFE DE DRAAR KWIJT. MAAR BEDANK NOGMAALS. EN MEER ADVIES EN TIPS ZIJN ALTIJD WELKOM
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.