Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

voor de "aangepaste" moslim

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: voor de "aangepaste" moslim
    Geplaatst op: 18 december 2006 om 09:14

salaam aleykum

dit even ter informatie voor onze "aangepaste broedesr of zusters" die zouden beweren dat er niets mis is om samen met de koeffaar kerstmis te vieren:

De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.

In de vierde eeuw zorgde keizer Constantijn de Grote ervoor dat Kerstmis op 25 december zou vallen. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd (zie Joh. 1), 'besloot' Constantijn dat hij rond deze feestdagen geboren moest zijn. Bovendien waren de dagen rond 25 december reeds vrije dagen der Saturnalia. De geboorte van Christus nam in de kerkelijke kalender daarvoor geen bijzondere plaats in, hoewel ze wel gevierd werd, en tot op de dag van vandaag geldt Pasen in het christendom eigenlijk als veel wezenlijker dan Kerstmis. Jezus Christus werd volgens het evangelie aan het einde van het Joodse (of Romeinse) jaar geboren, maar door de kalenderwijzigingen en de verschillen in tijdrekening, is de overzetting waarschijnlijk niet zeer accuraat, te meer, daar ook melding gemaakt wordt van kudden schapen in lagere (en dus warmere) velden rond Bethlehem.

(bron: wikipedia)

laa ilaha illalah
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2006 om 09:33

Ik ben er van overtuigd (maar God weet het altijd beter) dat als ik door mijn atheistische of christelijke familielid word uitgenodigd om het kerstfeest mee te vieren, zij dit niet doen om met mij een of andere maangod te vereren, maar om mij te betrekken in de familie.

Ook ben ik er van overtuigd, dat je niet in de hel terechtkomt als een Moslim uit respect of vanuit familieomstandigheden een niet-islamitisch feest bijwoont.

Als je elke uitspraak van een sheik respecteert en echt serieus neemt, dan heb je echt in dit land niets te zoeken als Moslim.

Nu zijn er natuurlijk broeders of zusters die mij meteen als ongelovige of als afvallige gaan bestempelen, maar dat is hier steeds gebruikelijker. Dus ik zou zeggen, have fun with it! Ik leerde onlangs een wijze les.

Geloof in God en niet in de kleine mens!
Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2006 om 09:36

Allah (s.w.t) kijkt naar je intenties

allahoe a3lem

laa ilaha illalah
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2006 om 09:44
In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

Allah (s.w.t) kijkt naar je intenties

allahoe a3lem



Amien.

Wa Salaam Alaikum
Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2006 om 10:42

Een interessante lezing over het vieren van de verboden feesten kun je hier downloaden. (Engels 55 min.)

 

www.filelodge.com/files/room54/1553366/verboden%20feesten.mp 3

 

De lezing wordt gegeven door Feiz Muhammad. Geboren in Australi� , Sydney. Feiz Muhammad reisde naar Medinah strevend naar kennis van verscheidene geleerden van de Islam. Na 4 jaar doorgebracht te hebben op de Islamitische Universiteit van Medinah, reisde hij terug naar Sydney om zijn droom daar uit te laten komen: mensen naar het Pad van Allah terugroepen. Zijn unieke stijl van spreken trekt een brede groep luisteraars aan, en is zeer interessant om naar te luisteren. Op dit moment is hij bezig zijn Doctoraatstitel in Shariah in Maleisi� af te ronden, en wij vragen Allah (sobhanah wata�ala) om alle van zijn werken goed te keuren.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2006 om 11:15

Zoals verwacht zal ik branden in de hel.

Bedankt voor je vriendelijke en leerzame bijdrage!

Ik genoot ook vooral van zijn vredelievende uitspraken en boeken.

Het is altijd heel plezierig om de warmte te voelen van een ander.

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2006 om 11:46

The greatest enemy of knowledge is not ignorance;�it is the illusion of knowledge.

 

Salaam Aleikom,

 

Treating Christmas with Respect

by Abdul Malik Mujahid

Christmas is an annual Christian religious holiday commemorating the birth of Prophet Jesus, peace be upon him. For many Muslims who even do not celebrate the birthday of the Prophet Muhammad, peace be upon him, it becomes an issue of what stand they should take.

There have been a number of legitimate criticisms of the holiday from Muslims and non-Muslims based on theological and cultural considerations. However, this cannot be used to disregard the holiday as merely an exercise in ancient pagan practices, for instance, or excessive consumerism. Muslims have to remember that for practicing Christians, Christmas really is about Jesus.

Prophet Muhammad, peace be upon him, was so accommodating of Christians that according to the two earliest Islamic historians, Ibn e Saad and Ibn Hisham, the Prophet even allowed a delegation of 60 Byzantine Christians from Najran in Yemen to worship in his own mosque in Madinah. Lead by their bishop (Usquf), they had come to discuss a number of issues with him. When time of their prayer came, they asked the Prophet's permission to perform this in the mosque. He answered, "conduct your service here in the mosque. It is a place consecrated to God."

God expects us to stay away from mocking the religious beliefs of others, no matter how much we disagree with them. He says in the Quran: "And insult not those whom they (disbelievers) worship besides God, lest they insult God wrongfully without knowledge. Thus We have made fair-seeming to each people its own doings; then to their Lord is their return and He shall then inform them of all that they used to do" (Quran, 6:108).

We also have to remember that even if for many nominal Christians, the celebration is not really about participating in religious traditions, Christmas is a time for families to get together. In a number of cases it is the only time of year families get together, either because family members are scattered in different parts of the country or the world, because of communication and relationship problems, or because in America today, the family unit is becoming weaker and weaker.

Christmas is a great time to relate to our neighbors. We should not forget though, that "relating" does not mean "preaching". Dawa cannot be made in a rude manner. Allah says in the Quran: "Invite (all) to the Way of your Lord with wisdom and beautiful advice, and reason with them by ways that are the best and most gracious: because your Lord knows best, (those) who have strayed from His Path, and those who receive guidance " (Quran, 16:125).

In particular, when dealing with Jews and Christians, Allah says: "Do not argue with the People of the Book unless it is in the politest manner, except for those of them who do wrong. Say: 'We believe in what has been sent down to us and what has been sent down to you. Our God and your God is [the same] One, and we are Muslims before Him'" (Quran, 29:46).

This may not be an occasion to emphasis the differences as much as the commonality of our beliefs, unless someone is really asking you about them.

A starting point for a discussion about Christmas could be the Islamic belief in all Books revealed by Allah and all Prophets sent by Him. In this discussion, special emphasis could be made on Prophet Jesus. Non-Muslims are often surprised to discover that muslims also believe in this noble Prophet and his great mother Mary (peace be upon her).

Remember that respect does not mean compromise. This article is not asking you to compromise anything. You have freedom of religion given by God to believe in what you believe in. But in a world where conflict is increasing, a Muslim should be a bridge- builder and a peacemaker. It was due to the Muslim practice of islamic ideas of respect and tolerance that the key of the holiest Christian Shrine in Jerusalem, the church of the Holy Sepulcher, remains entrusted with a Muslim family, as it has been for over 1400 years.

These are the lessons which need to be learned by those extremists who attack Christians during their worship in Nigeria and those extremists who burn Masjids in the USA.

Logische redenering. Zowel in moslimlanden als daarbuiten wordt het feest samen gevierd. Men hoeft niet mee te doen aan religieuse handelingen of niet samen te bidden. Ieder zijn geloof met alle respect. Met de ramadan worden wij uitgenodigt door collegas die christen zijn en zij komen ook bij ons. Onze kinderen hier vieren samen met elkaar feest. Een prachtig voorbeeld van tolerantie en respect.  Als we ouder worden, worden we niet altijd wijzer maar laten we ons beinvloeden door ontolerante leiders en dit in een steeds agressievere tijd waar we steeds minder respect voor elkaar tonen. Waar mensen steeds meer naar elkaar gaan wijzen met een belerende vinger verdwijnt de logica en de menselijkheid. Stricte regels zijn niet altijd bedoeld als een stop, verbod of een halt op alles.

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2006 om 12:02

salaam aleykum.

islam is een religie, in die relige heeft Allah ons dagen gegeven waarop we mogen vieren, momenten die ons dierbaar zijn en die we niet mogen vergeten, vb: ied el fitr.

dus het is niet de bedoeling dat we dan feestdagen van andere gaan overnemen en meevieren. ooit al een kafir met zijn eigen christelijke gezin ied el fitr zien vieren ?

ik denk het niet, dus het is best dat we het bij onze feestdagen houden

laa ilaha illalah
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2006 om 12:10
In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

salaam aleykum.

islam is een religie, in die relige heeft Allah ons dagen gegeven waarop we mogen vieren, momenten die ons dierbaar zijn en die we niet mogen vergeten, vb: ied el fitr.

dus het is niet de bedoeling dat we dan feestdagen van andere gaan overnemen en meevieren. ooit al een kafir met zijn eigen christelijke gezin ied el fitr zien vieren ?

ik denk het niet, dus het is best dat we het bij onze feestdagen houden

Salaam Aleikom,

Dat mag. Je hoeft niets hoor. Je hoeft geen feestdagen over te nemen, je hoeft geen gebruiken over te nemen. Er is niet gesproken over overname...

Wie bijvoorbeeld niet in Mozes, David of Jezus gelooft, kan geen Moslim zijn en wordt als ongelovige beschouwd.

"Zij die geen geloof hechten aan God en Zijn gezanten en die tussen God en Zijn Gezanten onderscheid willen maken en zeggen: "Wij geloven in sommigen maar in anderen niet" en die een tussenweg willen nemen, dat zijn zij die in waarheid ongelovig zijn. Voor de ongelovigen hebben wij een vernederende bestraffing klaargemaakt. Zij die geloven in God en Zijn gezanten en tussen hen geen enkel onderscheid maken; dat zijn zij aan wie Hij hun loon geeft. God is vergevend en barmhartig." (Koran 4:150-152)

Het is inmiddels duidelijk dat Mohamed niet de eerste noch de enige Profeet is van de Islam. Er wordt wel de nadruk op gelegd dat hij 'slechts' een Profeet is:

"En Mohammed is slechts een gezant; voor zijn tijd reeds waren de [andere] gezanten heengegaan... " (Koran 3:144)

In onze vijf dagelijkse gebeden, vragen we aan God "vrede en zegeningen te brengen over Mohamed en het volk van Mohamed, zoals U (God) ook vrede en zegeningen bracht over Abraham en het volk van Abraham". Dergelijke verwijzing naar vorige Profeten vindt men ook in de hele Koran terug. Er is met andere woorden een voortdurend aansluiten bij wat Joden en Christenen geloven. Voor Moslims is de zaak duidelijk:

(...zeg...) "Wij geloven in wat naar ons is neergezonden en in wat naar jullie neergezonden is. Onze God en jullie God, is ��n. En wij geven ons over aan Hem." (Koran 29:46)

Salaam Nefertiti

 

Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2006 om 12:37
Assalamu 3aleykum,

In eerste instantie geplaatst door Abdul-Khaliq


Zoals verwacht zal ik branden in de hel.

Bedankt voor je vriendelijke en leerzame bijdrage!

Ik genoot ook vooral van zijn vredelievende uitspraken en boeken.

Het is altijd heel plezierig om de warmte te voelen van een ander.



wat zit je met sarcasme te gooien akhie?

Ben jij een 'nieuwe moslim'? Zoja, dan heb je andere regels in verband met het zogezegd kerstmis vieren, maar dan wel onder bepaalde voorwaarden.


Ma3a salaam,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
afghanmoslim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 192
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote afghanmoslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2006 om 13:37

Selam,

Wij blijven hier de komende 15 jaar inshallah nog wonen, om goede banden met de buren te behouden en niet ge�ssoleerd over te komen gaan wij ook bij buren langs om chocomeld te drinken en te babbelenen. Wij zouden het echt niet doen als het kon, ik wou dat er een ander manier was maar zij zullen dat gewoon niet begrijpen. Uit vriendelijkheid doen wij er gewoon aan mee.

Door Amr ibn al-Hamq is overgeleverd dat de Edele Profeet saw zei: "Als Allah swt van een dienaar houdt, maakt hij hem zoet (hem goede daden, goede manieren geeft). De metgezellen vroegen: "Hoe maakt Hij hem zoet?" Hij antwoordde: "Voor zijn dood verricht hij goede daden zodat zelfs zijn buren tevreden over hem zijn." (Ahmad, AlHaakim)

Het gaat allemaal om je intentie, ik mag dan geen geleerden zijn, maar dit voelt niet slecht in mijn hart, ik heb er helemaal geen twijfels over, ik denk niet dat het verkeerd is. Je moet gewoon je grenzen kennen en als het op bidden en hulp vragen AAN jezus aankomt moet je gewoon niet meedoen.

Wassalaam

 

Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2006 om 13:44
In eerste instantie geplaatst door afghanmoslim

Selam,

Wij blijven hier de komende 15 jaar inshallah nog wonen, om goede banden met de buren te behouden en niet ge�ssoleerd over te komen gaan wij ook bij buren langs om chocomeld te drinken en te babbelenen. Wij zouden het echt niet doen als het kon, ik wou dat er een ander manier was maar zij zullen dat gewoon niet begrijpen. Uit vriendelijkheid doen wij er gewoon aan mee.

Door Amr ibn al-Hamq is overgeleverd dat de Edele Profeet saw zei: "Als Allah swt van een dienaar houdt, maakt hij hem zoet (hem goede daden, goede manieren geeft). De metgezellen vroegen: "Hoe maakt Hij hem zoet?" Hij antwoordde: "Voor zijn dood verricht hij goede daden zodat zelfs zijn buren tevreden over hem zijn." (Ahmad, AlHaakim)

Het gaat allemaal om je intentie, ik mag dan geen geleerden zijn, maar dit voelt niet slecht in mijn hart, ik heb er helemaal geen twijfels over, ik denk niet dat het verkeerd is. Je moet gewoon je grenzen kennen en als het op bidden en hulp vragen AAN jezus aankomt moet je gewoon niet meedoen.

Wassalaam
 



Asalaam Alaikum,

Zo denk ik er ook over, het is inderdaad wat je intentie is. Je kunt wel alle "geleerden" achterna lopen, maar als ik sommige hoor bekruipt mij alleen maar een onprettig gevoel. Het is wel teleurstellend dat men je bijna van ongeloof beticht als je gewoon ingaat op een vriendelijk gebaar van een ander.

Ik vind sowieso die hele discussie belachelijk. Het is enkel gebaseerd op angst.
Een oprecht Moslim zal nooit van zijn geloof afvallen. Ik begrijp die afkeer niet helemaal.

Wa Salaam Alaikum
Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2006 om 13:51

de reden waarom ik dit poste was om eens te laten zien wat de echte intenties waren (en in principe nog steeds zijn) waarom men kerst vierde. dus als er moslims zijn die zich willen "aanpassen" en even een kerstboom in huis nemen, elkaar een gelukkig kerstmis wensen e.d, dan moeten zij weten dat dit ongehoord is en dat dit onder shirk valt, het toekennen van deelgenoten aan Allah.
moge Allah ons hiervoor behoeden.

maar zoals je zegt kan je in situaties terecht komen waarin je naaste kerstmis vieren en jou daartoe uitnodigen, en zoals Abdul-Khaliq het doet kan je gewoon gaan om te verbroederen, met als intentie de familiebanden sterk te houden wat in de islam zeer belangrijk is.

laa ilaha illalah
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2006 om 13:57

Je post was wel leerzaam.


Bedankt nog daarvoor.

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rahima Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2006 om 16:13

Salaam ailaikum.

Abdul-Khaliq, zoals je zelf zegt; geloof in  god en niet ind e kleine mens. Ten slotte is allah (swt) degene die over je oordeeld en niet de kleine mens. Dus trek je er vooral niets van aaan. Ik neem aan dat je bekeerd ben. En idd ik snap het dat je naar zo'n feest zal gaan uit respect voor je familie zoiets is altijd lastig.

Mensen oordelen snel...en op deze site had ik dat eerlijk gezegd niet verwacht. Dus laat ze lekker praten jongen. Zolang jij in je hoofd,hart in allah gelooft is het naar mij idee goed. Moge allah jou imaan versterken.

wa salaam,

RAhima

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 december 2006 om 16:21
Wanneer je Kerstmis (de dag waarna de dagen lichter zullen worden) wil zien als dag waarop telkenjare het verlangen wordt uitgesproken dat het licht van Jezus' Boodschap een plaats mag krijgen in de harten van de mensen lijkt mij daar, ook voor een Moslim, niets mis mee. D�t uitspreken naar een Christen toe is iets wat een Moslim ook zou kunnen doen, bij wijze van "felicitatie". En Jezus aanbidden, nee, dat moet je niet doen evenmin als enig ander stoffelijk wezen aanbidden. Dat is afgoderij.
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2006 om 03:49

Salaam Aleykoum,

mijn familie weet dat ik geen kerst vier dus die nodigen mij niet eens uit,een paar jaar terug kreeg ik nog wel een kerstkaartje van mijn zus maar ik legde haar dus uit ik vier geen kerst en nu krijg ik dat ook niet meer,gewoon netjes je familie uitleggen dat je geen kerts vierd,maar wel ied bv,dus nodig ze eens uit voor ied inshaAllah,dat valt rond het nieuwe koefaar jaar samen ongeveer 30 december tot en met 1 januari inshaAllah,

Waarom moeten wij ons altijd aan hun feesten aanpassen?en komen ze niet lans op ied?tis maar een ideetje,

En als je het netjes uitlegd en bv zegt ik kom niet op jullie feestdagen maar ik kom wel 2 weekjes later dan eten we gezamelijk wat9kan je nog zegen dat je zelf gaat koken weet je zeker dat het halal is)en dan zijn we ook even fijn samen,nou waarschijnlijk dat je familie het wel jammer vind maar als je dit strikt vasthoud nodigen ze je niet meer iuit op de kerst en jij begaat dus geen zonde en hoeft je later niet verantwoorden tegenover Allah(wat nog het belangrijkste is!!)en zo krijgen ze ook geen verkeerd idee van moslims,mijn dochtertje van 4 zegt ookal maar die en die zijn moslims maar luisteren muziek en hebben een kerstboom in huis enz,terwijl de moeder wel bid enz,zo ontstaat de verwarring omdat veel niet meer aan de waarheid vasthouden helaas dus zelfs voor kinderen is dit allemaal veel ingewikkelder dan het hoeft.....ik vind dat best jammer dat men niet meer zo strikt in sommige dingen is,maar goed ghair inshaAllah,je hebt ook christenen die zeggen ik ben christen en niet naar de kerk gaan,dus overal zijn wel gelovigen met een zwakkere imaan.

Mag Allah ons allemaal helpen om zo m in mogelijk deel te nemen aan deze haram feesten en ons sterk in onze dien(geloof) maken en ons later er een goede beloning voor geven amin.

Succes iedereen.

Wa Aleykoum Salaam.

 

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2006 om 06:02

Mag ik even andere kant belichten?

Ik heb ook al kerstkaartjes gegeven aan moslims. Ik zal dan wel geen vrolijk kerstfeest wensen, maar fijne feestdagen en veel geluk in het nieuwe jaar.
Wat is daar mis mee? Met een oprechte wens voor een fijn jaar?

dat jullie jaargang anders is, doet dat er echt toe? Maakt dat de wens anders?

Als familie of buren je uitnodigen om mee te vieren of chocomelk te komen drinken of wat dan ook. Wat is er dan mis met die uitnodiging aannemen. Dat je niet mee wil naar middernachtmis ok. Dat je alleen halal wil eten ok. Maar wat is er in hemelsnaam mis met een gebaar van vriendschap, van aanvaarding aanvaarden.
Want is dat niet uitgenodigd wordne op etentje?

Dat je niet mee bid, geen probleem. Maar wat is er mis met uitnodiging te aanvaarden?

En om een stap verder te gaan, wat is er mis met iemand anders een zalig kerstfeest toe te wensen. Het is niet omdat jij er niet in geloofd dat het voor anderen niet belangrijk kan zijn. Is iemand veel plezier wensen op een dag die voor hem belangrijk is zo fout ?

Kerst is voor mij ook meer het feest van hoop.. hoop dat ooit die ene wens uit zal komen.... vrede op aarde voor alle mensen van goede wil.

Ik wens iedereen hier alvast een heel fijn jaar. En h��l fijne feestdagen, welke deze ook moge zijn.

xxx,

stampertje

Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2006 om 10:07
In eerste instantie geplaatst door Stampertje

Mag ik even andere kant belichten?

Tuurlijk welke kant is dat eigenlijk de haram kant of de halal kant?

Is het niet zo dat Allah deze godsdienst voltooid heeft en dat het duidelijk is wat haram en halal is aan de hand van de koraan en soenna?

En dat nu juist de tijd is aangebroken de tijd der onwetendheid waar moslims de koefaar imiteren hun feesten meevieren terwijl daar nog duidelijk voor gewaarschuwd is?is het niet zo dat de Profeet saws ons waarschuwde om niet de koefaar te imiteren dat we juist  niet zo moeten doen zoals hun?dat we ons moeten onderscheiden van hun?

Ik heb ook al kerstkaartjes gegeven aan moslims. Ik zal dan wel geen vrolijk kerstfeest wensen, maar fijne feestdagen en veel geluk in het nieuwe jaar.
Wat is daar mis mee? Met een oprechte wens voor een fijn jaar?

We volgen de islamitische jaartelling en de islamitische maanden na mijn mening,dat de joden christenen en de ongelovigen deze jaartelling vieren en de jaarwisseling terwijl wij ied hebben inshaAllah dan stem je automatisch al in met hun jaartelling en wederom een feestdag namelijk het vieren van het nieuwe jaar,Heb je weleens gelukkig nieuw jaar gewenst na een moslim met de islamitische jaarwisseling?(niet dat we dat vieren) ik weet bijna zeker dat de meesten niet eens weten welke datum dat is enz,

dat jullie jaargang anders is, doet dat er echt toe? Maakt dat de wens anders?

Nee het maakt de wens niet anders maar is dat toegestaan binnen de islam?

Als familie of buren je uitnodigen om mee te vieren of chocomelk te komen drinken of wat dan ook. Wat is er dan mis met die uitnodiging aannemen. Dat je niet mee wil naar middernachtmis ok. Dat je alleen halal wil eten ok. Maar wat is er in hemelsnaam mis met een gebaar van vriendschap, van aanvaarding aanvaarden.
Want is dat niet uitgenodigd worden op etentje?

Klopt maar dat kan toch ook op een andere dag?ter voorkoming dat je geen zonde begaat en dat je later niet opgewekt word tussen de koefaar later zoals de ahadith ons leerd.

Dat je niet mee bid, geen probleem. Maar wat is er mis met uitnodiging te aanvaarden?

En om een stap verder te gaan, wat is er mis met iemand anders een zalig kerstfeest toe te wensen. Het is niet omdat jij er niet in geloofd dat het voor anderen niet belangrijk kan zijn. Is iemand veel plezier wensen op een dag die voor hem belangrijk is zo fout ?

Dan stem je automatisch in met de viering van de geboorte van Jezus die hun ook nog zoon van God (stegferAllah)noemen wat binnen de islam zeker SHIRK is en een grote zonde dus waarom wens je een niet moslim  shirk toe?en stem je ermee in dat hij jezus (Isa zoon van God noemt en nog een feest vierd over hem....

maak dan gebruik en doe Dawah en zeg waarom het niet toegestaan is,en leg je geloof uit in plaats van fijne kerstdagen...te wensen

Kerst is voor mij ook meer het feest van hoop.. hoop dat ooit die ene wens uit zal komen.... vrede op aarde voor alle mensen van goede wil.

Percies dat is de kerst gedachte die gedachte moeten we altijd hebben inshaAllah

Ik wens iedereen hier alvast een heel fijn jaar. En h��l fijne feestdagen, welke deze ook moge zijn.

Jij ook fijne ied dagen inshaAllah maak je een groot feest ervan met je gezin.

xxx,

stampertje

Wa Aleykoum Salaam

Maryampje

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2006 om 10:07
In eerste instantie geplaatst door Stampertje

Mag ik even andere kant belichten?

Ik heb ook al kerstkaartjes gegeven aan moslims. Ik zal dan wel geen vrolijk kerstfeest wensen, maar fijne feestdagen en veel geluk in het nieuwe jaar.
Wat is daar mis mee? Met een oprechte wens voor een fijn jaar?

dat jullie jaargang anders is, doet dat er echt toe? Maakt dat de wens anders?

Als familie of buren je uitnodigen om mee te vieren of chocomelk te komen drinken of wat dan ook. Wat is er dan mis met die uitnodiging aannemen. Dat je niet mee wil naar middernachtmis ok. Dat je alleen halal wil eten ok. Maar wat is er in hemelsnaam mis met een gebaar van vriendschap, van aanvaarding aanvaarden.
Want is dat niet uitgenodigd wordne op etentje?

Dat je niet mee bid, geen probleem. Maar wat is er mis met uitnodiging te aanvaarden?

En om een stap verder te gaan, wat is er mis met iemand anders een zalig kerstfeest toe te wensen. Het is niet omdat jij er niet in geloofd dat het voor anderen niet belangrijk kan zijn. Is iemand veel plezier wensen op een dag die voor hem belangrijk is zo fout ?

Kerst is voor mij ook meer het feest van hoop.. hoop dat ooit die ene wens uit zal komen.... vrede op aarde voor alle mensen van goede wil.

Ik wens iedereen hier alvast een heel fijn jaar. En h��l fijne feestdagen, welke deze ook moge zijn.

xxx,

stampertje

1) wij krijgen ook wel kerstkaarten van de buren enz, dat is geen probleem, dat is gewoon een vriendelijk gebaar.

2)volgens mij is het toewensen van een goede kerstmis, enz.... niet echt toegestaan vanwege het feit dat je de persoon gaat aanmoedigen om verder te doen met zijn/haar ongeloof. wij moslims moeten niet tegen mensen gaan zeggen van hopelijk zullen je wensen vervuld worden tijdens kerstmis enz want dat druist tegen onze religie in, wij gaan de intentie achter kerstmis aanmoedigen, dus het is wel afgeraden, (niet toegestaan ?) allahoe a3lem

laa ilaha illalah
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2006 om 10:20
In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

In eerste instantie geplaatst door Stampertje

Mag ik even andere kant belichten?

Ik heb ook al kerstkaartjes gegeven aan moslims. Ik zal dan wel geen vrolijk kerstfeest wensen, maar fijne feestdagen en veel geluk in het nieuwe jaar.
Wat is daar mis mee? Met een oprechte wens voor een fijn jaar?

dat jullie jaargang anders is, doet dat er echt toe? Maakt dat de wens anders?

Als familie of buren je uitnodigen om mee te vieren of chocomelk te komen drinken of wat dan ook. Wat is er dan mis met die uitnodiging aannemen. Dat je niet mee wil naar middernachtmis ok. Dat je alleen halal wil eten ok. Maar wat is er in hemelsnaam mis met een gebaar van vriendschap, van aanvaarding aanvaarden.
Want is dat niet uitgenodigd wordne op etentje?

Dat je niet mee bid, geen probleem. Maar wat is er mis met uitnodiging te aanvaarden?

En om een stap verder te gaan, wat is er mis met iemand anders een zalig kerstfeest toe te wensen. Het is niet omdat jij er niet in geloofd dat het voor anderen niet belangrijk kan zijn. Is iemand veel plezier wensen op een dag die voor hem belangrijk is zo fout ?

Kerst is voor mij ook meer het feest van hoop.. hoop dat ooit die ene wens uit zal komen.... vrede op aarde voor alle mensen van goede wil.

Ik wens iedereen hier alvast een heel fijn jaar. En h��l fijne feestdagen, welke deze ook moge zijn.

xxx,

stampertje

1) wij krijgen ook wel kerstkaarten van de buren enz, dat is geen probleem, dat is gewoon een vriendelijk gebaar.

2)volgens mij is het toewensen van een goede kerstmis, enz.... niet echt toegestaan vanwege het feit dat je de persoon gaat aanmoedigen om verder te doen met zijn/haar ongeloof. wij moslims moeten niet tegen mensen gaan zeggen van hopelijk zullen je wensen vervuld worden tijdens kerstmis enz want dat druist tegen onze religie in, wij gaan de intentie achter kerstmis aanmoedigen, dus het is wel afgeraden, (niet toegestaan ?) allahoe a3lem

Vind je dat omgekeerd ook?

Stel dat we als uitgangs punt nemen dat andermensen hun feestdagen ontmoedigd dienen te worden.

Hoe stel je jezelf dit soort van samenleving dan voor?

 

Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2006 om 10:31

ik ben geen moslim dus waarschijnlijk zal mijn mening zoiezo haram zijn.

Wat ik bedoel met iemand vrolijk kerstfeest wensen is wat moslima deed.
Je hoeft niet zalig kerstfeest te zeggen, je kan perfect iemand een fijne dag wensen.

Met een klein beetje verdraagzaamheid langs de twee kanten komen we heel ver.

 

EN ja moslima .. die vredes gedachte zou er elke dag moeten zijn.. zo jammer dat het niet zo is. En kerstmis is voor mij het symbool daarvan.. van de hoop dat het ooit w�l evident zal zijn dat elk kind opgroeit in wereld waar hij/zij zonder angst voor geweld mag opgroeien, en waarin elk kind zichzelf mag zijn en alle kansen krijgt om zich optimaal te ontwikkelen tot gelukkige volwassene. Want dat is wat jezus zijn boodschap was volgens mij.

En ja tuurlijk kan het ook op andere dag.. hoe vaker er banden gesmeed worden hoe beter, maar waarom niet op die dag? Omdat het feest is wat jullie niet vieren? dus als ik ipv 24 of 25 december jullie op 28 december uitnodig is het wel ok?
Het is eigenlijk net dat wat ik bedoel, als jullie die betekenis er niet aan geven, wat is het dan nog meer dan aanvaarden van mooi gebaar.

Ik wens mensen op 1 januari gelukig nieuwjaar omdat ik zo ben opgevoed, ik wens mensen oprecht een gelukkig jaar. Als jullie datzelfde op andere datum willen wensen vind ik dat prima hoor.

Ieder zijn gebruiken en ieder zijn cultuur en godsdienst.
Ik verwacht van jullie geen kerstkaartjes, of nieuwjaarswensen. Of uitnodigingen op kerstfeest. Ik vraag me alleen af wat er zo mis is als wij dat naar jullie toe doen.

Het is gewoon teken van vriendschap en aanvaarding.

Dus nogmaals, voor iedereen een heel gelukkig vredevol jaar gewenst. En dat die mooie kerstwens eindelijk werkelijkheid mag worden voor iedereen !

 

(btw .. ik vind dat je elke dag van het jaar iemand het beste moet kunnen en mogen toewensen.. of uitnodigen om gezelig te eten, wat daar shrik aan is begrijp ik nog steeds niet)

 

Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2006 om 10:32

ik heb geen kafir mij ooit een prettige ied horen wensen

ik heb nooit een kaartje rond offerfeest gekregen met een schaap op fzo.

en ik heb daar helemaal geen problemen mee.

laa ilaha illalah
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2006 om 12:31
In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

ik heb geen kafir mij ooit een prettige ied horen wensen

ik heb nooit een kaartje rond offerfeest gekregen met een schaap op fzo.

en ik heb daar helemaal geen problemen mee.

salaam aleykoum,

Dat wou ik net gaan zeggen

En om er  nog een schepje bovenop te doen,

Er word niets gedaan op de  openbare scholen met ied voor de moslimkindjes de klas word niet versierd en worden geen werkjes gemaakt helemaal niets noppes,het enige wat er gebeurd is dat mijn dochtertje trakteerd omdat we feest hebbenen dan moet je nog uitleggen waarom ze trakteerd hahaha.

En we kunnen ook lang wachten na die samenleving dat moslims gefelicteerd zullen worden door anderen(niet moslims)tijdens deze feesten.

En zolang ik voor non word uitgemaakt of dat ik uit het klooster kom vanwege mijn ghimaar vertik ik het dat mijn kinderen met deze koefaar gezellig gaan mee eten met een kerst diner of ontbijt.

zelfde geld voor mijn oudste dochter die voor poep en diaree word uitgescholden omdat ze iets donkerder is(die zit op een andere openbare school waar weinig donkergetinte kinderen zitten)

Eerst moet er maar wat respekt zijn voor moslims net zoals wij hun hun gang ook laten gaan met deze zogenaamde feestdagen voor hun,alleen dat verplicht nog  niet om mee te gaan doen.

Verder is het heel erg en daar moet je mee oppassen om dingen halal te verklaren wat haram is voor ons moslims,en de zaken die twijfelachtig zijn dienen we op te geven,

Kijk niet  hoe groot of klein de zonde is,maar  wie je ongehoorzaam bent.

De vromen zullen het paradijs betreden inshaAllah,die Allah gehoorzaamden in alles en niet hetgeen wat hun makkelijker uitkomt,weet dat voor moeilijke dingen een grote beloning op je wacht inshaAllah,verder heeft het met je imaan te maken en de liefde die je voeld voor Allah(swt)

Mag Allah(swt) onze imaan verhogen en ons standvastig maken in onze dien amin.

 

Wa Aleykoum Salaam.

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
As-Somaliya Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 december 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 11
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote As-Somaliya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2006 om 12:55

'' Wie een volk imiteerd, behoort tot hen. ''

Overgeleverd door boecharie en moeslim.

Waarom zou ik niet huilen ? Want ik weet niet welke van mijn zonden de oorzaak van mijn vernietiging zal zijn!
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2006 om 12:56
inderdaad..
laa ilaha illalah
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2006 om 12:56
In eerste instantie geplaatst door As-Somaliya

'' Wie een volk imiteerd, behoort tot hen. ''

Overgeleverd door boecharie en moeslim.

Sjoekran oegtie die ahadith bedoelde ik ook.

DjazakAllah Ghairan

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
Stampertje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 03 juli 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 503
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Stampertje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2006 om 14:11

Moslima...

Sorry maar ik ken jullie gebruiken niet. Ik ben westers, zelfs niet christelijk (wel christelijk opgevoed). Moet ik dan om respectvol te kunnen zijn al jullie feestdagen kennen?

Voel je vooral vrij me uitleg te geven, want intresse is er hier altijd. Maar het is niet omdat mensen niks doen rond jullie feestdagen dat we jullie niet kunnen respecteren.
Dat mensen je dingen toe roepen is ronduit schandalig, en bij je dochterke vind ik het eelrijk gezegd nog erger. (sorry kind is gewoon weerlozer).

Maar wij zijn niet allemaal verantwoordelijk voor gedrag van anderen. Ik voel me niet verantwoordelijk voor racisme van dommerikken. Ik vind hun gedrag ronduit schandalig dat wel.

Maar ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn met goede bedoelingen. Die net als ik gedaan heb gewoon oprecht hun wensen met jullie willen delen. Die hun hart en huiskamer voor jullie willen openstellen. Wat is daar dan mis mee? Ook al is het met kerst?

Als iemand me zou uitnodigen op offerfeest zou ik zeer vereerd zijn! En me vooral zorgen maken om iets fouts te doen en onbewust mensen te beledigen. Maar ik zou het nooit als belediging of als overhalen van godsdienst beschouwen.
Mischien omdat ik niet echt gelovig ben???

Iig bij deze heel gellukig ied en offerfeest en alle feesten die jullie belangrijk vinden.
Moge Allah jullie je hele leven zegenen en zorgen dat je altijd voorspoed kent.

xxx,

stampertje

Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2006 om 14:18
In eerste instantie geplaatst door Stampertje

Moslima...

Sorry maar ik ken jullie gebruiken niet. Ik ben westers, zelfs niet christelijk (wel christelijk opgevoed). Moet ik dan om respectvol te kunnen zijn al jullie feestdagen kennen?

Ik ben ook westers hier opgegroeid ben 100 procent nederlandse en ook christelijk opgevoed.

Voel je vooral vrij me uitleg te geven, want intresse is er hier altijd. Maar het is niet omdat mensen niks doen rond jullie feestdagen dat we jullie niet kunnen respecteren.
Dat mensen je dingen toe roepen is ronduit schandalig, en bij je dochterke vind ik het eelrijk gezegd nog erger. (sorry kind is gewoon weerlozer).

Maar wij zijn niet allemaal verantwoordelijk voor gedrag van anderen. Ik voel me niet verantwoordelijk voor racisme van dommerikken. Ik vind hun gedrag ronduit schandalig dat wel.

Klopt ik spreek jou er ook niet op aan hoor,maar zo gaat het in het algemeen als je een andere geloof hebt.

Maar ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn met goede bedoelingen. Die net als ik gedaan heb gewoon oprecht hun wensen met jullie willen delen. Die hun hart en huiskamer voor jullie willen openstellen. Wat is daar dan mis mee? Ook al is het met kerst?

Omdat het binnen onze godsdienst niet toegestaan is,ik heb de wetten niet gemaakt en kan dat niet veranderen,ik probeer slechts Allah hiermee gehoorzaam te zijn

Als iemand me zou uitnodigen op offerfeest zou ik zeer vereerd zijn! En me vooral zorgen maken om iets fouts te doen en onbewust mensen te beledigen. Maar ik zou het nooit als belediging of als overhalen van godsdienst beschouwen.
Mischien omdat ik niet echt gelovig ben???

misschien word je wel een keertje uitgenodigd woon je in noord nederland?

Iig bij deze heel gellukig ied en offerfeest en alle feesten die jullie belangrijk vinden.
Moge Allah jullie je hele leven zegenen en zorgen dat je altijd voorspoed kent.

xxx,

stampertje

dankjewel,mag Allah jou hart open zetten voor de islam amin,

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
afghanmoslim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 192
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote afghanmoslim Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 december 2006 om 14:21
In eerste instantie geplaatst door As-Somaliya

'' Wie een volk imiteerd, behoort tot hen. ''

Overgeleverd door boecharie en moeslim.

De daden worden beoordeeld door intentie

Het gaat om wat zich in je hart afspeelt. Mijn intentie is om verbroedering en saamhorigheid te vergroten, dat is waar moslims naar moeten streven en dat doe ik ook. Conclussie, ik imiteer een moslim in mijn hart en behoor tot de moslims

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.