Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De baard

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De baard
    Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 08:35
Als je het met een scheermesje doet gaat het nog sneller....maar scheren is helemaal verboden. Het beste is dat je het gewoon laat groeien....er komt een moment dat je baard voller wordt...
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 04:39

Salamoen Aleykoem

Yes! Dus dat betekent dat het bij mij sneller zal gaan. Ik wil juist dat het sneller gaat.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 03:22

Zoveel te meer je haar afscheert, zoveel te sneller komt het terug.  Omgekeerde geldt voor epileren, waarbij een deel van de haartjes zelfs permanent wegblijft.

Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2004 om 16:35

Salamoen Aleykoem

Maar ik ben nog 17 en ik heb nog geen baard. Alleen wat haardjes.(Mag ik 'em misschien ff lenen van je???)

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 augustus 2004 om 17:06

Assalamoe alykoem,

alhamdulillah, scheren heb ik nooit gedaan, maar ik heb ook een paar haartjes daar en daar, maar later wordt het gelijk inshAllah, hopen maar . wat ik denk is dat baard verschillend is bij mensen, bij sommige als je het scheert zal het snel groeien, bij anderen juist niet, ik zal liever niet scheren. wallahoe a3lam.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 augustus 2004 om 16:44

Salamoen Aleykoem

Ik heb nu helaas nog niet een echte baard maar op mijn wangen komen er heel vaag een beetje. En het ziet er niet goed uit zo klein beetje dus ik scheer nog wel maar ik wil vragen. Heeft het scheren effect voor later een baardgroei. Misschien dat je baard minder snel gaat groeien ofzo. En ook had ik gehoord dat wanneer je nooit scheert en al gelijk van jongs af aan een baard laat dan gaat je baard mooi recht. Dan ben ik dus te laat.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 augustus 2004 om 16:51

Salaam aleikum Sjonny,

ik wil even mijn excuses aanbieden. Ik was op dat moment geirriteerd. Alles was me even teveel. Je toon viel inderdaad wel mee. Sorry.

Verder heb ik deze vraag naar een andere topic verplaatst: stromingen binnen de islam. Daar past de vraag beter.
Salaam happylady

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 06:47
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum Sjonny,

eerst een opmerking: je toon is zeer storend. Kan het iets minder?

ik heb nog wel een vraagje voor je. 6:159 Degenen, die scheiding in hun godsdienst maken en zich in secten verdelen- gij hebt met hen niets uitstaande. Hun zaak rust in Allah's handen, dan zal Hij hen bekend maken met hetgeen zij deden. 
Gaat dit nu juist niet over moslims die allerlei groepen maken, zoals jij bijvoorbeeld? Je zegt ergens anders dat er maar in beperkte mate tussen de verschillende scholen uitgewisseld mag worden..... Zie hier, dit komt mijn inziens neer op vier verschillende stromingen, met grote verschillen. En dan heb ik het nog niet eens over wahabi's en salafi's (nummer vijf en zes, bingo)

Salaam happylady

Wa alaikom salaam,

Me toon is toch rustig en relaxed? Wat is er mis mee?

Wat betreft de 4 rechtscholen: Dit kun je niet zien als 'verdeeldheid'. Iedereen mag een rechtschool volgen wat hij/zij wilt. Er zijn geoorloofde standpunten binnen de wetscholen. Ze worden dus door elkaar gerespecteerd. Lees een boek anders dat uitlegt waarom er verschillen in fiqh zijn.

De metgezellen van de profeet (vrede zij met hem) hadden ook verschillende standpunten. Maar ze waren dus echt niet verdeeld en waren 1 ummah. Ze verdeelden zich dus niet onder verschillende groepen.

Dat was wel het geval toen sektes zoals de kharijieten ontstonden. Of de overdreven shia. Of mensen die de grondsbeginselen van de islam aantasten waardoor ze buiten de islam stonden. De leugenprofeten bijvoorbeeld. Of mensen die de profeet (vrede zij met hem) verwerpen.

talfiq, oftewel, kiezen wat je wilt tussen de 4 rechtscholen is in beperkte mate toegestaan. De geleerden hebben hiervoor richtlijnen gesteld. Zoals ik al zei kun je neit de wudhu volgens 1 rechtschool verrichten, en bidden volgens een andere wetschool. Dat is namelijk niet de pad van taqwa. De wetscholen komen voor 75% overeen met elkaar.

De wahabi's en de salafi's zijn 1 groepering. Er zijn een aantal verschillen, maar ook vele overeenkomsten.

Waar het om gaat is dat er niet nieuwe sektes ontstaan. Dat gebeurt wel hier waardoor er ineens uit het niets nieuwe standpunten ontstaan die voorheen geen basis hadden in de islam.

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 03:34

Salaam aleikum Sjonny,

eerst een opmerking: je toon is zeer storend. Kan het iets minder?

ik heb nog wel een vraagje voor je. 6:159 Degenen, die scheiding in hun godsdienst maken en zich in secten verdelen- gij hebt met hen niets uitstaande. Hun zaak rust in Allah's handen, dan zal Hij hen bekend maken met hetgeen zij deden. 
Gaat dit nu juist niet over moslims die allerlei groepen maken, zoals jij bijvoorbeeld? Je zegt ergens anders dat er maar in beperkte mate tussen de verschillende scholen uitgewisseld mag worden..... Zie hier, dit komt mijn inziens neer op vier verschillende stromingen, met grote verschillen. En dan heb ik het nog niet eens over wahabi's en salafi's (nummer vijf en zes, bingo)

Salaam happylady

 

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 09:00
In eerste instantie geplaatst door Amier

Salaam,

zoals ik al zei; ik neem alleen argumenten over als ik er achter sta. Uit welke stroming die argumenten voortkomen maakt in principe niet uit, zolang ze de grondbeginselen van de islam niet ontkennen zoals b.v. de Ahmadiyya doen. Daar hoef je geen alim voor te zijn, dat is je morele plicht als moslim want de koran zegt: "En geloof niet waar je geen kennis van hebt". Dus een madhab volgen of verwerpen omdat andere geleerden dat doen zonder het zelf te kunnen beredeneren is in beginsel on-islamitisch.

Wa Alaikom salaam

Wat nou er achter sta? Ben jij soms een zelfverklaarde imam? Wie ben jij? Ben jij gespecialiseerd in de hadith-wetenschappen? Weet jij hoe je werkelijk een hadith hoort te interpreteren zodat het niet tegenstrijdig is met de quran en de hadith? Heb je kennis van de arabische taal om zo misverstanden te voorkomen? Kun je over een bepaald onderwerp alle bewijzen verzamelen vanuit de quran en de soennah? Ik dacht het NIET. Dus je verhaal valt in duigen aangezien er genoeg bewijs is voor de fatwa's.

Grappig dat jij mij beschuldigt dat ik quranverzen uit haar context zet. Je doet alsof een madhab geen consistentie uitdraagt en dat het gammelt van alle kanten en dat diezelfde madhabs niet rationeel uit te leggen zijn en te beredeneren zijn vanuit de quran en de soennah. Daar is NIKS van waar.

Je hoort als moslim de quran en de soennah te volgen op een correcte manier. De oelema hoeven niet per se bij de naam genoemd te worden aangezien zij ook de quran en de soennah volgen.

Verder heb je het over 'grondsbeginselen'. Je weet blijkbaar niet dat je toch een niet-moslim of een ernstig dwalende moslim (zoals de shi'ieten) kunt zijn, ook al kom je niet aan de aqida van het geloof. De ahmadiyya hebben dezelfde 'grondbeginselen' maar zijn wel niet-moslims. Kom dus niet met scheve interpretaties.

Het is maar hoe je het bekijkt; ik volg Allah en niet de geleerden, maar ik gebruik geleerden (onder andere) om tot begrip van de openbaring te komen, zeker wat fiqh betreft. Daarbij vlak ik mijn eigen inzicht echter niet uit om bovenstaande redenen en zo kan het komen dat ik voor mijzelf soms tot andere conclusies kan komen dan jij, omdat jij in feite het zelfde doet als ik.

Iedereen volgt Allah en zijn boodschapper. Dus ik weet hoe je daarbij komt dat anderen de mensen volgen. In de tijd van de profeet (vrede zij met hem) stuurde hij Muadh ibn Janbal naar andere gebieden om de mensen in het geloof te onderwijzen. Hij was dus in feite een mufti. Volgden de mensen hem of Allah? Wees dus niet zo vaag.

Het is overigens niet zo dat de islamitische wetgeleerdheid een ononderbroken traditie kent van 1400 jaar; denk maar aan alle verschillende en zeer grote stromingen die dominant zijn geweest zoals de mu'tazila en het gedachtengoed van Al Ashari.

Dat is wel zo. Kom met bronnen. De mutazila waren nooit dominant geweest. Een caliph nam alleen de mutazila denkwijze aan en wilde dat de gewone mensen dat ook aannamen. Verder doe je alsof de islam grote verdeeldheid kent. Dat is neit zo. De mutazila verschillen in theologisch opzicht. Niet qua praktijk. Er waren zelf hanafitische mutazilieten. De ashariyya aqida is daarnaast een correct geloof. En dat is een aqida dat een oordeel velt over filosofische kwesties. Dus het heeft niks met regeltjes te maken. De ahsariyya en de maturudi aqida zijn allebij juist. Ze worden door de volgers van de madhabs geaccepteerd.

Je haalt dus irrelevante zaken erbij.

 Zo rond de 13e eeuw (na chr.) wordt er in de islamitische geschiedschrijving zelfs gesproken van de "verstarring" van de ontwikkeling van de fiqh, zeker nadat bepaalde geleerden de idjtihaad voor gesloten verklaarden en men alleen nog terug greep op analogie om tot nieuwe inzichten te komen.

Door wie? Door orientalisten? En de ijtihaad is gedeeltelijk gesloten. Het staat namelijk vast dat er over bepaalde zaken een consensus bestaat en dat je daar geen verandering in kunt brengen.

Er was nauwelijks ontwikkeling meer en als Abu Hanifa  in die tijd had geleefd vraag ik me sterk af of hij niet meteen tot kafir was verklaard door de behoudende geestelijke elite, vooral voor de hoge mate van eigen interpretatie van hem en zijn leerlingen. Er zijn trouwens tijden geweest dat de vier wetscholen elkaar vervolgde en tot ongelovige verklaarden.

Wie zou kafir worden genoemd? Waar haal je dat vandaan? Iedereen prijst Imam Abu Hanifa. Zelfs de salafi's doen dat. Hij was een absolute mujtahid en daar bestaat geen meningsverschil over. Dus ik zou graag jouw bron weten. En wat bedoel je met ontwikkeling? Moeten we de islam gaan veranderen ofzo? De islam heeft juist aan de ontwikkeling bijgedragen. Zelfs in die eeuw. Check maar wat ze in diezelfde eeuw hebben voortgebracht. Qua deen en wetenschappelijk opzicht.

En de vier wetscholen hebben elkaar nooit vervolgd. Je vat zaken verkeerd op. De 4 madhabs hebben ontelbare geleerden voortgebracht die soms verkeerde uitspraken deden. De 4 madhabs respecteren elkaar en de geschiedenis bewijst dit. Ik snap niet waar je dit vandaan haalt. Bron?

Ik bid inderdaad op de hanefi manier, maar soms ook op de malik en shafi manier als mijn pet daar naar staat. Soms zelfs een mix van die drie. Alleen de hanbal manier eigenlijk nooit, niet om het een of ander maar gewoon, het komt er niet van.

Blijkbaar weet je niet wat je doet. Als je wudhu verricht op de hanafi manier, dan verricht je het gebed op de hanafi manier. Talfiq....oftewel kiezen wat je wilt tussen de 4 wetscholen is niet toegestaan. Alleen zeer beperkt.

Natuurlijk moet ik talloze dingen vragen, en soms begrijp ik er weinig van en dan ontken ik die dingen ook niet. Maar als ik duidelijk een mis-redenatie bemerk omdat dingen tegenstrijdig zijn met de brontekst (koran) of met de natuurlijke gang van zaken of de dagelijkse realitieit, dan stel ik mijn eigen inzicht boven dat van de desbetreffende geleerde.

Oh en net zei je dat je niks moet volgen waar je geen 'weet' van hebt. Volgens mij weet je zelf niet meer wat je zegt en denk je dat je behoorlijk slim bent. Als je tegen de consensus van de moslimgemeenschap indruist dan bega je nogmaals kufr. En ben je een dwalende 'moslim'. Probeer je nou een of andere nieuwe sekte te beginnen ofzo? Hoe heet die sekte van jou en heb je al volgelingen?

 Dat doe ik omdat ikzelf verantwoording verschuldigd ben tegenover God en ik mijn ogen, oren, verstand en hart gekregen heb om mijn overgave te realiseren. Niemand anders kan dat voor mij doen, daar zul je het mee eens zijn.

Waar heb jij het over? Je doet nu weer alsof de islam een moeilijk relgiie is waarvan de richtlijnen niet duidelijk zijn. En dat jij als gewone mens een of ander oordeel kunt vormen.

Je bent in feite niets anders dan Irshad Manji. Jij probeert ijtihad tot de belangrijkste bron van de islam te maken. En vanuit jouw opzicht probeer je de quran en de soennah te interpreteren zodat jouw lusten bevredigd worden. Je bent erg verkeerd bezig.

Weet dat de islam tegen onnodig meningsverschil is. En tegen het ontstaan van nieuwe sektes. De quran getuigt dit.

6:159. Degenen, die scheiding in hun godsdienst maken en zich in secten verdelen - gij hebt met hen niets uitstaande. Hun zaak rust in Allah's handen dan zal Hij hen bekend maken met hetgeen zij deden.

Ook zijn de gelovigen 1 natie en horen we ons vast te houden aan het koord van Allah.

Nee nee, ik zie niemand behalve Allah als bron van mijn geloof. Ik probeer zijn openbaring en mijn verstand en hart te gebruiken en te volgen om tot overgave te komen. Het zou absurd zijn te denken dat ik alles zelf kan bedenken wat geloofsleer en fiqh betreft, dus natuurlijk neem ik kennis van anderen daarover over; dat doet iedereen. By the way, anderen als God tot bronnen van het geloof nemen is technisch gesproken geen 'kufr' maar 'shirk'

Iedereen mag zijn verstand gebruiken zolang dat niet tegen de islam indruist. Jij druist met jouw sektarische interpretatie tegen de islam. EN hier geef je zelf toe dat je zaken van anderen overneemt. Dus jouw eerdere argument betreft het aannemen waarvan je geen kennis van hebt slaat werkelijk nergens op. En zelfs jij zegt dat expliciet in je stukje omdat jij zelfs kennis aanneemt van anderen. Verder is jouw laatste uitspraak onjuist..

Ik noemde Salafis als voorbeeld van een sekte die ik niet volg; ik had ook Ahmadiyya of Takfir wa'l Hijra kunnen neerzetten. In de hanefi madhab is een baard inderdaad geclassifiseerd als "wajib", maar het leuke is dat "wajib" daar niet de betekenis heeft van 'absoluut verplicht'; dat wordt namelijk "fardh" genoemd. Hoewel wajib in het arabisch wel 'verplicht' betekend natuurlijk heeft het in de hanefi madhab de status van 'zeer aanbevelenswaardig'.

Ehm, denk nog een keer eens na. Wajib betekent dat je de desbetreffende gebruik verplicht meot volgen. Je hoort het te volgen, doe je dat niet, dan verval je in zonde. Dat is de definite van wajib.

Zeer aanbevelenswaardig is sunnah muwakkadah. De sterke sunna's zoals je die in het gebed tegen komt. Het te vaak missen van dit soort sunnah's zorgt er ook weer voor dat je in zonde vervalt.

Nou haal jij een vers uit zijn context. Dit vers betekend niet dat de huis-tuin-en keuken moslim niet mag nadenken over zijn geloof en tot interpretatie mag komen, dit betekend dat niet alle moslims tegelijk ten strijde moesten trekken. Een groep moest achterblijven om zich te verdiepen in de koran zodat de kennis niet verloren zou gaan en ze de thuiskomers weer konden onderwijzen. (Ibn Kathir.)

Waar haal ik het vers uit zijn context? Besef je wel wat ik zeg? Waar zeg ik dat een moslim niet zelf mag beredeneren en alles blindelings moet volgen? Feit blijft dat diezelfde mujtahids ook beredeneren en tot een geoorloofde fatwa uitkomen dat door de moslimgemeenschap wordt gevolgd. Jij als leek, hoort dat te accepteren en moet vervolgens niet met een duivelse interpretatie komen die nooit eerder is voorgekomen. Ik zeg simpelweg dat oelama wel degelijk tot een oordeel kunnen komen, en dat jij daar als beginneling, de fatwa's van deze personen moet volgen en niet met je eigen onzin moet komen opdraven. Dat zegt de vers namelijk.

Je mag zeggen wat je wilt, zolang dat maar strookt met de islam. Op het moment dat je dat niet doet , bega je een fout aangezien ijtihad weggelegd is voor geleerden. Niet voor gewone mensen als jij. Zou dat niet zo zijn dan zouden we ontelbare geleerden hebben met elk een eigen visie op de islam.

Zo is dat! Maar als ik soms boeken over fiqh lees zou je bijna anders gaan denken.

Vertel me eens welke fiqh boeken je hebt gelezen? En vertel me gelijk erbij waarom je zo zou gaan denken? De geleerden kunnen inderdaad een meningsverschil hebben. Maar jij, wiens kennis beneden peil is, kan en mag niet een oordeel vormen op basis van jouw capabele verstand. Wees dus niet zo hoogmoedig.

wa alaikom salaam

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 08:26

Salamoen Aleykoem

Ok bedankt en inshallah zal Allah(sbw) jouw belonen. Je hebt me erg geholpen.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 07:47
In eerste instantie geplaatst door Sjonny

JIj hebt dus de argumenten overgenomen van hen. Ik hoop dat je weet dat zij quranverzen uit hun context zetten en bewust de verzen verkeerd uitleggen. Ben je nu meteen een alim geworden ofzo?

Salaam,

zoals ik al zei; ik neem alleen argumenten over als ik er achter sta. Uit welke stroming die argumenten voortkomen maakt in principe niet uit, zolang ze de grondbeginselen van de islam niet ontkennen zoals b.v. de Ahmadiyya doen. Daar hoef je geen alim voor te zijn, dat is je morele plicht als moslim want de koran zegt: "En geloof niet waar je geen kennis van hebt". Dus een madhab volgen of verwerpen omdat andere geleerden dat doen zonder het zelf te kunnen beredeneren is in beginsel on-islamitisch.

In eerste instantie geplaatst door Sjonny

En jouw redenenatievermogen in vergelijking met de geleerden die de islam 1400 jaar lang heeft voortgebracht is zeker ernstig beperkt. Verder volg jij ook geleerden.

Het is maar hoe je het bekijkt; ik volg Allah en niet de geleerden, maar ik gebruik geleerden (onder andere) om tot begrip van de openbaring te komen, zeker wat fiqh betreft. Daarbij vlak ik mijn eigen inzicht echter niet uit om bovenstaande redenen en zo kan het komen dat ik voor mijzelf soms tot andere conclusies kan komen dan jij, omdat jij in feite het zelfde doet als ik. Het is overigens niet zo dat de islamitische wetgeleerdheid een ononderbroken traditie kent van 1400 jaar; denk maar aan alle verschillende en zeer grote stromingen die dominant zijn geweest zoals de mu'tazila en het gedachtengoed van Al Ashari. Zo rond de 13e eeuw (na chr.) wordt er in de islamitische geschiedschrijving zelfs gesproken van de "verstarring" van de ontwikkeling van de fiqh, zeker nadat bepaalde geleerden de idjtihaad voor gesloten verklaarden en men alleen nog terug greep op analogie om tot nieuwe inzichten te komen. Er was nauwelijks ontwikkeling meer en als Abu Hanifa  in die tijd had geleefd vraag ik me sterk af of hij niet meteen tot kafir was verklaard door de behoudende geestelijke elite, vooral voor de hoge mate van eigen interpretatie van hem en zijn leerlingen. Er zijn trouwens tijden geweest dat de vier wetscholen elkaar vervolgde en tot ongelovige verklaarden.

In eerste instantie geplaatst door Sjonny

Het is hoogtswaarschijnlijk dat jij het gebed verricht op de hanafi manier. Ook doe jij wudhu op hen manier, zul je de hadj verrichten zoals de 4 wetscholen het voorschrijven en zul je talloze zaken aan andere moeten vragen en zul je je met jouw capabele verstand er niet uitkomen.

Ik bid inderdaad op de hanefi manier, maar soms ook op de malik en shafi manier als mijn pet daar naar staat. Soms zelfs een mix van die drie. Alleen de hanbal manier eigenlijk nooit, niet om het een of ander maar gewoon, het komt er niet van. Natuurlijk moet ik talloze dingen vragen, en soms begrijp ik er weinig van en dan ontken ik die dingen ook niet. Maar als ik duidelijk een mis-redenatie bemerk omdat dingen tegenstrijdig zijn met de brontekst (koran) of met de natuurlijke gang van zaken of de dagelijkse realitieit, dan stel ik mijn eigen inzicht boven dat van de desbetreffende geleerde. Dat doe ik omdat ikzelf verantwoording verschuldigd ben tegenover God en ik mijn ogen, oren, verstand en hart gekregen heb om mijn overgave te realiseren. Niemand anders kan dat voor mij doen, daar zul je het mee eens zijn.

In eerste instantie geplaatst door Sjonny

Je begaat nu KUFR omdat je onwetende mensen die als ongelovigen zijn verklaard - door de consensus van d emoslim ummah - als bronnen van het geloof ziet. Weet, dat hun argumenten niet voorkomen in de islam.

Nee nee, ik zie niemand behalve Allah als bron van mijn geloof. Ik probeer zijn openbaring en mijn verstand en hart te gebruiken en te volgen om tot overgave te komen. Het zou absurd zijn te denken dat ik alles zelf kan bedenken wat geloofsleer en fiqh betreft, dus natuurlijk neem ik kennis van anderen daarover over; dat doet iedereen. By the way, anderen als God tot bronnen van het geloof nemen is technisch gesproken geen 'kufr' maar 'shirk'.

In eerste instantie geplaatst door Sjonny

Verder heeft dit helemaal niks met de wahabi/salafi gedoe te maken. De baard wordt namelijk verplicht gesteld door de 4 imams. En door de hanafi madhab wordt het als WAJIB gesteld. Weet je wel, VERPLICHT. Men verschilt alleen van de salafi's die voor de gemiddelde moslim niet van belang is.

Ik noemde Salafis als voorbeeld van een sekte die ik niet volg; ik had ook Ahmadiyya of Takfir wa'l Hijra kunnen neerzetten. In de hanefi madhab is een baard inderdaad geclassifiseerd als "wajib", maar het leuke is dat "wajib" daar niet de betekenis heeft van 'absoluut verplicht'; dat wordt namelijk "fardh" genoemd. Hoewel wajib in het arabisch wel 'verplicht' betekend natuurlijk heeft het in de hanefi madhab de status van 'zeer aanbevelenswaardig'.

In eerste instantie geplaatst door Sjonny

Ik zou zeggen, doe je niet voor als een imam en laat denken aan die mensen over die verstand hebben van fiqh, arabische taal, alle hadith, quran etc. Dat is namelijk precies wat de quran voorschrijft:

9:122. Het is de gelovigen niet opgelegd, allen tezamen op te trekken. Waarom trekt dan niet van elke groep een deel hunner op, opdat zij in de godsdienst goed onderlegd mogen worden en opdat zij hun volk, wanneer zij tot hen terugkeren mogen waarschuwen, zodat zij gered mogen worden.

Nou haal jij een vers uit zijn context. Dit vers betekend niet dat de huis-tuin-en keuken moslim niet mag nadenken over zijn geloof en tot interpretatie mag komen, dit betekend dat niet alle moslims tegelijk ten strijde moesten trekken. Een groep moest achterblijven om zich te verdiepen in de koran zodat de kennis niet verloren zou gaan en ze de thuiskomers weer konden onderwijzen. (Ibn Kathir.)

In eerste instantie geplaatst door Sjonny

Het geloof is geen spelletje waarmee je puzzelt met allerlei standpunten en denkbeelden.

Zo is dat! Maar als ik soms boeken over fiqh lees zou je bijna anders gaan denken.

Wassalam,

Amier.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2004 om 13:34

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Salamoen Aleykoem

OK bedankt. En ik wil je het volgende vragen(je weet waarschijnlijk veel erover): vandaag nog zij een marokkaanse vriend van mij: "mijn imaam heeft gezegd dat van de vier medheps Malaki de andere drie heeft geleerd. Die andere drie zijn leerlingen van hem geweest.

Nou wil ik vragen klopt dit en waarom bidden hanefi's anders dan bijvoorbeeld de Malaki's?

Wa Alaikom Salaam

Je zou het niet als 'leren kunnen' zeggen. Imam Abu hanifa was gewoonweg de grootste mujatihid van zijn tijd. Imam Malik heeft gezegd dat als je fiqh wilt leren, dat je dan naar Imam Abu hanifa moet gaan en dat de eerste voor Imam Abu Hanifa enorm veel respect had. De andere 2 imams kwamen later en door de eeuwen heen ontwikkelden de madhabs langzamerhand.

Maar de uitgangspunt van de sunni islam is dat alle 4 madhabs op de goede weg zitten. En dat je als moslim alle 4 madhabs mag volgen. Alle madhabs hebben een rationele visie op de islam en alle madhabs respecteren elkaars standpunten en vertonen daarnaast vele overeenkomsten. Alle madhabs hebben bewijs vanuit de quran en de soennah. De tekst van de quran en de soennah kan zo geinterpreteerd worden zodat er verschillende maar wel geoorloofde standpunten ontstaan. Zo is dat ook met het gebed. Er is een overlevering waar bij de profeet (vrede zij met hem) beide groepen gelijk gaf toen hij een bevel gaf waarbij de metgezellen, het bevel verschillend interpreteerden. Alle 4 madhabs hebben dus voldoende bewijs voor hun juridische oordelen.

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2004 om 11:19

Salamoen Aleykoem

OK bedankt. En ik wil je het volgende vragen(je weet waarschijnlijk veel erover): vandaag nog zij een marokkaanse vriend van mij: "mijn imaam heeft gezegd dat van de vier medheps Malaki de andere drie heeft geleerd. Die andere drie zijn leerlingen van hem geweest"

Nou wil ik vragen klopt dit en waarom bidden hanefi's anders dan bijvoorbeeld de Malaki's?

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 augustus 2004 om 09:46
In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Salamoen Aleykoem

"Het is hoogtswaarschijnlijk dat jij het gebed verricht op de hanafi manier. Ook doe jij wudhu op hen manier, zul je de hadj verrichten zoals de 4 wetscholen het voorschrijven en zul je talloze zaken aan andere moeten vragen en zul je je met jouw capabele verstand er niet uitkomen."

Sjonny wil je iets duidelijker zijn hier? Ik behoor namelijk ook tot de hanafi en daarom vraag ik het. Was dit positief bedoelt of probeer je te zeggen dat we verkeerd zijn? sorry dat ik 'et vraag maar ik kon het niet afleiden uit je bericht.

Alvast bedankt,

Wa Alaikom Salaam,

Ik gebruikte dat argument om aan te tonen dat ook hij geleerden volgt. Dat hij niet alles met zijn beperkt begrijpend vermogen kan beoordelen en dat zijn kennis m.b.t. de geleerden zeer gering is. Hij gebruikt argumenten van een groep mensen die tot ongelovigen zijn verklaard en staat er zelf 'achter'. Hij zet verzen uit de context en laat de correcte uitleg van de desbetreffende vers achterwege. Het is duidelijk van hem af te lezen is dat hij sterk beinvloedt is door de dwalende khalifieten sekte. Zijn uitspraken en de 'argumenten' waarmee hij komt tonen dat aan.

Ik volg zelf ook de hanafi wetschool. Alle 4 sunni madhabs zijn ok.

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 augustus 2004 om 02:38

Salamoen Aleykoem

"Het is hoogtswaarschijnlijk dat jij het gebed verricht op de hanafi manier. Ook doe jij wudhu op hen manier, zul je de hadj verrichten zoals de 4 wetscholen het voorschrijven en zul je talloze zaken aan andere moeten vragen en zul je je met jouw capabele verstand er niet uitkomen."

Sjonny wil je iets duidelijker zijn hier? Ik behoor namelijk ook tot de hanafi en daarom vraag ik het. Was dit positief bedoelt of probeer je te zeggen dat we verkeerd zijn? sorry dat ik 'et vraag maar ik kon het niet afleiden uit je bericht.

Alvast bedankt,

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2004 om 11:19
In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

grappig dat oude topics door nieuwe leden toch nog gelezen worden. Beste Sjonny, ik heb de argumenten van niemand overgenomen tenzij ik er achter sta. En dat doe ik door ze te beredeneren. Natuurlijk is mijn redenatie vermogen beperkt, maar dat is het redenatievermogen van iedereen, en mijn overgave is een persoonlijke zaak waar geen sekte of geleerde iets mee te maken heeft. Ik vind het alleen leuk en leerzaam om er over te discussieren op het forum. En geloof het of niet, maar ik steek behoorlijk wat op van de reacties van broeder Al Yaqeen en zijn geestverwanten (voor wat betreft de baard en het geloof bedoel ik in dit geval).

Ik neem aan dat je met "sekte" de 'koranieten' bedoelt? Nou, maak je geen zorgen hoor, ik geloof in de ene God net als jij, ik bid waarschijnlijk net als jij en vast net als jij, geef zakaat net als jij en ga insha Allah op hadj net als jij. Dat zijn de vijf zuilen waarop mijn geloof is gebasseerd en ik volg geen enkele sekte; niet de koranieten maar ook de wahabis niet.

Wassalam,

Amier.

JIj hebt dus de argumenten overgenomen van hen. Ik hoop dat je weet dat zij quranverzen uit hun context zetten en bewust de verzen verkeerd uitleggen. Ben je nu meteen een alim geworden ofzo? En jouw redenenatievermogen in vergelijking met de geleerden die de islam 1400 jaar lang heeft voortgebracht is zeker ernstig beperkt. Verder volg jij ook geleerden. Het is hoogtswaarschijnlijk dat jij het gebed verricht op de hanafi manier. Ook doe jij wudhu op hen manier, zul je de hadj verrichten zoals de 4 wetscholen het voorschrijven en zul je talloze zaken aan andere moeten vragen en zul je je met jouw capabele verstand er niet uitkomen. Je begaat nu KUFR omdat je onwetende mensen die als ongelovigen zijn verklaard - door de consensus van d emoslim ummah - als bronnen van het geloof ziet. Weet, dat hun argumenten niet voorkomen in de islam.

Verder heeft dit helemaal niks met de wahabi/salafi gedoe te maken. De baard wordt namelijk verplicht gesteld door de 4 imams. En door de hanafi madhab wordt het als WAJIB gesteld. Weet je wel, VERPLICHT. Men verschilt alleen van de salafi's die voor de gemiddelde moslim niet van belang is.

 

Ik zou zeggen, doe je niet voor als een imam en laat denken aan die mensen over die verstand hebben van fiqh, arabische taal, alle hadith, quran etc. Dat is namelijk precies wat de quran voorschrijft:

9:122. Het is de gelovigen niet opgelegd, allen tezamen op te trekken. Waarom trekt dan niet van elke groep een deel hunner op, opdat zij in de godsdienst goed onderlegd mogen worden en opdat zij hun volk, wanneer zij tot hen terugkeren mogen waarschuwen, zodat zij gered mogen worden.

Het geloof is geen spelletje waarmee je puzzelt met allerlei standpunten en denkbeelden.

 

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 augustus 2004 om 04:45

Salaam,

ik vind een baard helemaal niet lelijk, waarom denk je dat? Iedereen die er een wil dragen moet dat vooral doen. Allah swt heeft het alleen niet verplicht gesteld.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
nouret_bo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nouret_bo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 augustus 2004 om 03:39

asalam lost

ik begrijp niet dat je de baard van je man lelijk vind en dat dat tussen jullie in gaat staan EEN BAARD , ik vind het echt vreemd , want er zijn vele moslim vrouwn die graag zouden willen dat hun mannen een baard gaat dragen.

wa salam

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 augustus 2004 om 01:42

Assalamu alaikum,

grappig dat oude topics door nieuwe leden toch nog gelezen worden. Beste Sjonny, ik heb de argumenten van niemand overgenomen tenzij ik er achter sta. En dat doe ik door ze te beredeneren. Natuurlijk is mijn redenatie vermogen beperkt, maar dat is het redenatievermogen van iedereen, en mijn overgave is een persoonlijke zaak waar geen sekte of geleerde iets mee te maken heeft. Ik vind het alleen leuk en leerzaam om er over te discussieren op het forum. En geloof het of niet, maar ik steek behoorlijk wat op van de reacties van broeder Al Yaqeen en zijn geestverwanten (voor wat betreft de baard en het geloof bedoel ik in dit geval).

Ik neem aan dat je met "sekte" de 'koranieten' bedoelt? Nou, maak je geen zorgen hoor, ik geloof in de ene God net als jij, ik bid waarschijnlijk net als jij en vast net als jij, geef zakaat net als jij en ga insha Allah op hadj net als jij. Dat zijn de vijf zuilen waarop mijn geloof is gebasseerd en ik volg geen enkele sekte; niet de koranieten maar ook de wahabis niet.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2004 om 13:38

Wat betreft de baard: De baard is als wajib bestempeld door de 4 sunni scholen. De salafi dawa ziet het ook als een plicht.

Het is een zonde om je baard te scheren. Ook al is het een sunnah muakkadah. Dan nog is het sterk aanbevolen door de geleerden en als je zo een sunnah mist, dan blijft het een zonde.

 

 

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2004 om 13:32

Amier,

Zo te zien heb je de argumenten van een sekte (als kafir verklaard door de gehele moslimummah) overgenomen.

Ik adviseer je niet om je als een geleerde te gedragen. Ook adviseer ik je om verzen niet uit hun context te plaatsen. Je begaat namelijk een aantal fouten. Jouw kennis m.b.t. de bekwame mensen(die een geleerdheid van 1400 jaar hebben) is een druppel water in de oceaan. Vrees Allah....

 

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 15:37

Salaamu alaikum,

beste broeder al Yaqeen, ik ga hier graag op in maar ik vraag een paar daagjes geduld te hebben; ik heb namelijk de komende dagen vrij en ga lekker zeilen op het Ijsselmeer.

Voor alle duidelijkheid wil ik nog wel even kwijt dat de laatste alinea van mijn vorige post direct sloeg op de laatste alinea van jouw laatste post. Mij nu vragen de discussie zuiver te houden lijkt mij dan ook niet helemaal zuiver. Maar verder: prima, want het is inderdaad een andere discussie.

Tot over een paar dagen,

wassalam.

p.s. Ik heb je website bekeken. Mooi, maar ik heb een klein puntje van (opbouwende) kritiek; bij veel artikelen wordt in de eerste persoon geschreven, echter er staat vaak geen auteur onder de artikelen of een verwijzing naar eventuele bronnen. Misschien een idee? In ieder geval veel succes ermee!

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-yaqeen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 12:34

Bismillahi Rahmaani Rahiem

Salamoen 'ala mani taba'al hoeda, wa laa 'oedwaana illa 'ala dhaalimien,

Broeder Amier,

Ten eerste deze Da'wah zoals terug komt in de hadith van Irbaad ibnoe Saariah staat boven tijd en plaats en is niet slechts een saudische aangelegenheid. Het is nogmaals het Pad van de Boodschapper (vrede zij met hem) en de Sahaabah en wie hen opvolgden tot aan de Dag des Oordeels. Jou uitspraak dat het vers (al-Hashr-7) slechts op de Fa� slaat is direct in tegenstrijd met de hadith die ik eerder noemde van Ibn Mas'oed. Graag je reactie hierop.

Er kwam eens een vrouw naar Ibn Mascoed en zei: �Jij die zegt: Moge Allah de Naamisaah en Moetanammisah vervloeken!� Hij zei: ,,Ja.� Waarop zij antwoordde: ,,Ik heb het Boek van Allah van het begin tot eind gelezen, maar ik heb er niet in gevonden wat jij zegt.� Hij antwoordden: ,,Zou je het (echt) hebben gelezen, dan had je het gevonden. Wat betreft het lezen van:

 

�En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat. Maar wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan."

 

Zij zei: �Zeker (dat heb ik gelezen).� Hij antwoordde: ,,Ik heb de Boodschapper van Allah horen zeggen: ,,Moge Allah de Naamisaah en Moetanammisah vervloeken!�                                    (al-Boechari en Moeslim)

 

Of heb jij in deze meer kennis dan deze geeerde Sahaabi? Dit vindt je overigens ook in de Tafsier van Ibn Kathier bij de tafsier op dit vers onder het kopje het bevel om de Boodschapper (vrede zij met hem) te volgen in alle geboden en verboden. Lees ook al-Djaami'oe al-Ahkaamil Qoer'aan van Qoertoebi deel 17 en 18 blz 13 (Tafsier van dit vers) daaruit komt wederom hetzelfde naar voren. 

 

Niemand behalve God heeft dus het alleenrecht op interpretatie

 

�En Wij deden aan jou de Vermaning neerdalen om aan de mensen duidelijk te maken wat aan hen neergezonden is, opdat zij zullen nadenken.�                                                                         (Soerat an-Nahl :44)

 

De tibyaan (verduidelijking) is aan de Profeet (vrede zij met hem). Waarom ontneem jij hem hier dit recht? Zie ook:

 

�En Wij hebben aan jou (O Mohammed) het Boek slechts doen neerdalen om hen duidelijk te maken waarin zij verschillen en als Leiding en Barmhartigheid voor een volk dat gelooft."                                                                              (Soerat an-Nahl: 64)

 

Verder moet je de discussie graag zuiver houden en laat groeperingen als Ikhwaanoe Moeslimien hierbuiten. Dit is namelijk een hele andere discussie. Ook een verbod een boycot op bepaalde merken is een totaal andere discussie. Laten we het hebben over de plaats van de Soennah in de Islam. 

 

Graag zou ik nogmaals van je willen begrijpen wie dan bepaald wanneer een uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem) gedaan is als gewone persoon en wanneer als Profeet? En om toch nog even terug te komen op de verplichting van de baard: wat doe je dan met de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem):

 

�Wat betreft mijn Heer (Allah), verheven en gezegend is Hij, Hij heeft mij bevolen om mijn baard (met rust) te laten en mijn snor bij te knippen.�                                                    (Hassan verklaard door al-Albaani)

 

Vanwaar de willekeur, of geloof je dat een vrouw ook dan haar wenkbrauwen mag epileren?

 

 

Wa aaghiroe da�waana anil hamdoe lillahi rabiel �aalamien.

   

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 april 2004 om 09:24

Assalamu alaikum,

dank je dat je me uitnodigd een stoomcursus adab te volgen bij jullie club. Ik mag aannemen dat je die zelf ook hebt gevolgd? Gezien het feit dat je in je berichten meermalen mij intenties in de schoenen schuift die jij in de verste verte niet kunt weten: redereneren vanuit eigen begeerten, onderbuikgevoelens, slap gepraat, onwetendheid, ongeloof enz. heb ik niet zo'n hoge pet op van de cursus die jij me aanbied. Sorry. Of gelden die regels voor goed gedrag alleen van de leek naar de geleerde toe? Gezien de uitspraken van de bepaalde geleerden die ik bekritiseer ervan uitgaande dat zij mede aan de basis staan van de cursus die je me aanbied, moet ik helaas je aanbod afslaan. Hier kom ik straks op terug insha Allah.

Voor de tafsier zou ik je toch willen adviseren om niet uit je eigen Hawaa' te gaan speculeren maar om de standaardwerken van de grote geleerden van deze oemmah, zoals Ibn Kathier, Imam Qoertoebi of bijv as-Sa'di te raadplegen. Dat voorkomt veel slappe gepraat.

Ik raadpleeg de tafsier van bijvoorbeeld Ibn Kathir; zo beshrijft Ibn Kathir dat de context waarin de door jou voor de helft aangehaalde aya 59:7 is geopenbaard de veldtocht tegen de banu Nadir was. Dat betekend echter niet dat de uitleg van Ibn Kathir of Al Qurtubi de onomstotelijke waarheid bezaten, ze spraken elkaar op bepaalde punten zelfs tegen in hun uitleg van ayaat. Soera 17:36 "En accepteer niet dat waar je geen weet van hebt. Het gehoor, de zicht en het verstand, daar ben je zeker verantwoordelijk voor". Niemand behalve God heeft dus het alleenrecht op interpretatie. Als ik vreemde redenering tegenkom, trek ik mijn eigen conclusies; dat is mijn recht als moslim. Bovendien stelt de koran in soera 6:114 "<Zal ik mij een andere scheidsrechter dan God zoeken, terwijl Hij het is die het boek naar jullie heeft neergezonden?> En zij aan wie Wij het boek gegeven hebben weten dat het van jouw Heer met de waarheid is neergezonden." waar naar mijn onwetende onwetendheid wordt geimpliceerd dat de geboden en verboden die de profeet vzmh uitvaardigde in het boek (de koran, taurat, zabur en injiel) vermeld staan. Het betekend dus ook niet dat een aya als 4:80 betekend dat de alles wat de profeet zei of aanrade een goddelijk decreet was. Dat brengt me meteen op het volgende:

Waar haal jij de nieuwe notie vandaan dat Mohammed (vrede zij met hem) met twee petten op heeft geleefd. Een als Profeet (vrede zij met hem) en de ander als gewone persoon. En wie bepaald dan wanneer hij als de ene persoon heeft gepraat en de andere keer als andere persoon, Jij? Dit is pure onzin.

Die "nieuwe" notie haal ik uit de koran: in soera 9:43 wordt de profeet terecht gewezen door Allah swt na een zelfstandige (verkeerde) beslissing "God vergeve je. Waarom heb jij hun vrijstelling gegeven voordat het jou duidelijk was wie oprecht waren en jij de leugenaars kende?". Hetzelfde in dezelfde soera, aya 113-114. Soera 33:37 

"En herinnert u, toen gij tot hem, wie God gunsten had bewezen en wie gij ook gunsten had bewezen, zeidet: "Behoud uw vrouw voor u en vrees God." Gij verborgt in uw hart wat God aan het licht zou brengen, en gij vreesdet de mensen terwijl God er meer recht op heeft dat gij Hem zoudt vrezen. Toen Zaid van haar scheidde, verenigden Wij haar met u in de echt, opdat er voor de gelovigen geen bezwaar mocht zijn ten opzichte van de vrouwen van hun aangenomen zonen, als zij van haar zijn gescheiden. God's gebod moet worden nageleefd."

De bekende aya van at Tahriem vers 1:

"O profeet! Waarom verklaar jij verboden wat God heeft toegestaan om je vrouwen tevreden te stellen? God is vergevens en barmhartig"

Soera 80:1 t/m 11 waarbij de profeet vzmh werd terechtgewezen omdat hij fronste naar een blinde zwakke man. (Ik schrijf niet alle ayaat volledig uit omdat het anders een beetje te lang wordt).

En ook soera 48:1-2 waarin de profeet vzmh al zijn fouten van vroeger en van de toekomst vergeven krijgt. Ibn Kathir stelt hier dat dat betekend dat de profeet een perfect foutloos mens was omdat hij zijn fouten vergeven krijgt, mijn onwetende slap pratende persoontje zou zeggen dat fouten alleen vergeven kunnen worden als je ze maakt (of gaat maken in dit geval). De profeet was dus niet foutloos. Tot zover mijn pure onzin over de profeet die soms als gewoon mens en soms als profeet sprak.

�Neen, bij jouw Heer, zij geloven niet totdat zij jou laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden (het dan) volledig.�                  (Soerat an-Nisaa� :65)

 

Waar vindt jij hier een voorbehoud van Allah aan de gehoorzaamheid aan de Profeet!? Mohammed (vrede zij met hem) sprak niet uit eigen mening. En zeker niet op plaatsen waar hij ons bevelen oplegt.

 

Uit de door mij aangehaalde ayaat, alsmede het commentaar van de soennietische geleerden en het verstand waar je voor verantwoordelijk bent blijkt dat hij dat wel deed.

 

Weet je dan niet dat het een moslim niet betaamt om nog een andere mening te hebben als Allah en de Boodschapper al een oordeel daarover hebben geveld (de baard om maar eens een voorbeeld te noemen, om toch bij de topic te blijven):

 

�En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en zijn Boodschapper een zaak hebben besloten, om een andere keuze te maken in hun zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt, waarlijk, hij verkeert in duidelijke dwaling.�                                                                       (Soerat al-Ahzaab: 36)

 

Beweer je werkelijk van Allah te houden dan heb je geen andere keuze dan het voorbeeld van de Profeet (vrede zij met hem) te volgen.

 

 

Maar daar twijfel ik ook helemaal niet aan. "Allah en zijn Boodschapper", de boodschapper die de boodschap van Allah swt verkondigd. Waar hij (Mohammed vzmh) niet de boodschap verkondigd, zoals in het geval van de baard om het on-topic te houden, kan ik niet instemmen met het idee dat dat een Goddelijk bevel is.

 

Zeg: (O Mohammed) als jullie (werkelijk) houden van Allah volgt mij dan, dan zal Allah van jullie houden en jullie zonden vergeven en Allah is meest vergevingsgezind, meest genadevol.�         (Soerat Aali cImraan: 31)

 

Dit vers wordt door de geleerden wel al-Ayaat ul-Imtihaan genoemd, omdat Allah daarmee de mensen die beweren van hem te houden, beproeft. Het zeggen van: �Ik houdt van Allah�, is immers heel gemakkelijk. Het is echter aan deze persoon om dit te bewijzen. Wie dus van Allah beweert te houden maar niet de Boodschapper (vrede zij met hem) volgt, spreekt niet de waarheid, sterker nog hij is een leugenaar. Het volgen van de Profeet (vrede zij met hem) leidt ertoe dat Allah van ons gaat houden. Wij moeten weten dat de kwestie van het zeggen van: �Ik houd van Allah.� niet belangrijk is, maar belangrijker is dat Allah van hem houdt.

 

Het wordt een beetje herhalen van argumenten, vind je niet? De volgende aya; 3:32 bevestigd weer dat wij God en de gezant dienen te volgen enz. enz.

 

Fas'aloe Ahla dhikri in koentoem laa ta'lamoen.

Dit betekent dus voor alle duidelijkheid niet dat je ze voor clown en weet ik niet wat allemaal moet uitmaken!

 

Als die mensen van kennis hun verworvenheden gebruiken om na jaren en jaren van studie te beweren dat de aarde plat is en wie daar anders over denkt een afvallige is (al-Adilla al-Naqliyya wa al-Hissiyya `ala Jarayan al-Shamsi wa Sukuni al-Ard), dat "verklaren dat Allah transcedent boven het bezit van een lichaam (al jism), pupillen (al hadaqa), gehoororganen (al simaakh), tong (al lisaan) en strottehoofd (al hanjara) staat niet het standpunt van de Ahl al Soenna is maar dat van de geleerden van de vervloekte kalam en hun volgelingen" waarmee dus in een pennestreek  mensen als  Ibn Khafif, Ibn `Abd al-Salam, Ibn al-Juwayni, Ibn Hibban, Ibn `Arabi, al-Ghazzali, al-Razi, al-Qadi `Iyad, al-Maziri, al-Nawawi, al-Pazdawi, al-Bayhaqi, al-Qurtubi, al-Khatib, Ibn al-Jawzi, Ibn Daqiq al-`Id, Ibn Hajar al-`Asqalani en al-Sabuni als afvalligen worden beschouwd (immers de weg van de Ahl al Soenna is de enige weg, toch?) Als die mensen van kennis hun positie gebruiken om de egyptische president Nasr voor ongelovig te verklaren omdat hij russische inginieurs in dienst had voor het bouwen van de Aswan-dam, maar toestonden dat Amerikaanse soldaten in Saoudi Arabie werden gelegerd voor, tijdens en na de golfoorlog, als die mensen van kennis uit politieke overwegingen teletubbies, barbies en coca cola haram verklaren, dan vraag ik mij sterk af wie hier handelt uit begeerte en rare onderbuikgevoelens laat horen.

 

Wassalam.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-yaqeen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2004 om 16:27

Bismillahi Rahmaani Rahiem

Salamoen 'ala mani taba'al hoeda, wa laa 'oedwaana illa 'ala dhaalimien,

Broeder Amier,

Voor de tafsier zou ik je toch willen adviseren om niet uit je eigen Hawaa' te gaan speculeren maar om de standaardwerken van de grote geleerden van deze oemmah, zoals Ibn Kathier, Imam Qoertoebi of bijv as-Sa'di te raadplegen. Dat voorkomt veel slappe gepraat.

Laat ik eerst wat onduidelijkheden bij jou weghalen. De ware betekenis van de Shahaadah is dat niets of niemand het recht heeft aanbeden te worden, behalve Allah (Dus ook geen Mohammed, vrede zij met hem), en dat de manier waarop wij Allah moeten aanbidden dient te geschieden volgens het voorbeeld van de Profeet (vrede zij met hem).

Waar haal jij de nieuwe notie vandaan dat Mohammed (vrede zij met hem) met twee petten op heeft geleefd. Een als Profeet (vrede zij met hem) en de ander als gewone persoon. En wie bepaald dan wanneer hij als de ene persoon heeft gepraat en de andere keer als andere persoon, Jij? Dit is pure onzin. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�Neen, bij jouw Heer, zij geloven niet totdat zij jou laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden (het dan) volledig.�                  (Soerat an-Nisaa� :65)

 

Waar vindt jij hier een voorbehoud van Allah aan de gehoorzaamheid aan de Profeet!? Mohammed (vrede zij met hem) sprak niet uit eigen mening. En zeker niet op plaatsen waar hij ons bevelen oplegt.

 

�Bij de ster wanneer zij valt. Jullie metgezel dwaalt niet en hij is niet misleid. En hij spreekt niet uit begeerte. Het is niets anders dan een Openbaring die aan hem geopenbaard is. Onderwezen aan hem door een machtige in kracht (Djibriel).�        (Soerat an-Nadjm: 1-5)

 

Mohammed sprak, in tegenstelling tot jou, niet uit eigen begeerten. Allah zegt immers (interpretatie van de betekenis):

 

�En als hij (Mohammed) een paar woorden had verzonnen in Onze Naam, dan zouden Wij hem met kracht gegrepen hebben. En dan zouden Wij zijn hartsl*gader doorgesneden hebben.� En niemand van jullie zou dat voor hem kunnen verhinderen.�                             (Soerat al-Haaqqah: 44-47)

 

Weet je dan niet dat het een moslim niet betaamt om nog een andere mening te hebben als Allah en de Boodschapper al een oordeel daarover hebben geveld (de baard om maar eens een voorbeeld te noemen, om toch bij de topic te blijven):

 

�En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en zijn Boodschapper een zaak hebben besloten, om een andere keuze te maken in hun zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt, waarlijk, hij verkeert in duidelijke dwaling.�                                                                      (Soerat al-Ahzaab: 36)

 

Beweer je werkelijk van Allah te houden dan heb je geen andere keuze dan het voorbeeld van de Profeet (vrede zij met hem) te volgen:

 

Zeg: (O Mohammed) als jullie (werkelijk) houden van Allah volgt mij dan, dan zal Allah van jullie houden en jullie zonden vergeven en Allah is meest vergevingsgezind, meest genadevol.�         (Soerat Aali cImraan: 31)

 

Dit vers wordt door de geleerden wel al-Ayaat ul-Imtihaan genoemd, omdat Allah daarmee de mensen die beweren van hem te houden, beproeft. Het zeggen van: �Ik houdt van Allah�, is immers heel gemakkelijk. Het is echter aan deze persoon om dit te bewijzen. Wie dus van Allah beweert te houden maar niet de Boodschapper (vrede zij met hem) volgt, spreekt niet de waarheid, sterker nog hij is een leugenaar. Het volgen van de Profeet (vrede zij met hem) leidt ertoe dat Allah van ons gaat houden. Wij moeten weten dat de kwestie van het zeggen van: �Ik houd van Allah.� niet belangrijk is, maar belangrijker is dat Allah van hem houdt. 

 

Nasaloe llaha cazza wa djal an nakoena min ahbaabih.

 

Broeder mijn Sabr is nog lang niet op, omdat ik hier niet naar mijzelf uitnodig, maar naar de Ware Islam waarop de Profeet (vrede zij met hem) en de Sahaabah (moge Allah tevreden met hen allen zijn), moet ik dan nu al moe worden. Jouw onwetende uitspraken verdienen het echter om als onwetend bestempeld te worden. Daarnaast wil ik jou adviseren om je niet te hoogmoedig op te stellen en deze woorden van advies van mij aan te nemen. Je zegt zelf dat je geen geleerde bent, Allah weet dat ik dit zeker ook niet ben, maar zolang jij niet terugkeert naar de mensen van kennis, en zulke rare buikgeluiden laat horen dan luister je niet naar het gebod van Allah wanneer hij zegt:

 

Fas'aloe Ahla dhikri in koentoem laa ta'lamoen.

 

Dit betekent dus voor alle duidelijkheid niet dat je ze voor clown en weet ik niet wat allemaal moet uitmaken! Nogmaals mijn uitnodiging staat nog steeds open. Kom lessen bij ons volgen en dan krijg je eerst een stoomcursus Adaab taalib ul-'Ilm.

 

Wa aaghiroe da�waana anil hamdoe lillahi rabiel �aalamien.

 

 

 

Terug naar boven
Abdel-Jabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdel-Jabar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 april 2004 om 08:13

assalamoe alykoem

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 april 2004 om 12:21
In eerste instantie geplaatst door al-yaqeen

 

Broeder Amier, 

Je volgende uitspraak is pure nonsens.

nee, ik beweer dat het gelijkstellen van het woord van een mens (Mohammed vzmh) met het woord van Allah subhan wa t'ala shirk is. Het volgen van uitspraken van de profeet, zelfs als ze geen religieuse basis hebben dwz in de koran, is geen shirk maar soenna.  

Jouw woorden spreken de volgende verzen van de Koran tegen als Allah zegt (interpretatie van de betekenis)

 

�Wie de Boodschapper gehoorzaamt, waarlijk, hij gehoorzaamt Allah.�  (Soerat an-Nisaa�: 80) (Shirk of onwetendheid van jouw kant, yaa Jaahil!)

 

�En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat. Maar wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan. En vreest Allah, waarlijk, Allah is hard in de bestraffing.�                                                                  (Soerat al-Hashr: 7)

  

Sterker nog, Allah zegt ons dat het ongehoorzaam zijn aan de Profeet resulteert in Koefr ongeloof:

 

�Zeg: ,,Gehoorzaamt Allah en de Boodschapper, maar als jullie je afwenden; waarlijk, Allah houdt niet van de ongelovigen.�    (Soerat AalicImraan: 32) 

Laten degenen die zijn bevel ongehoorzaam zijn opletten dat een beproeving hen treft of een pijnlijke bestraffing hen treft.                                              (Soerat an-Noer: 63)

 

�Neen, bij jouw Heer, zij geloven niet totdat zij jou laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in  zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden (het dan) volledig.�                  (Soerat an-Nisaa� :65)

 

Dit vers is verbonden aan de voorgaande vers in Soerat an-Nisaa�:

 

�O jullie die geloven, gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de Boodschapper en degenen onder jullie die met gezag bekleed zijn. Als jullie over iets van mening verschillen, legt het dan voor aan Allah en de Boodschapper, indien jullie in Allah en de Laatste Dag geloven. Dat is goed en een betere afsluiting.�                                                           (Soerat an-Nisaa� :59)

 

Er kwam eens een vrouw naar Ibn Mascoed en zei: �Jij die zegt: Moge Allah de Naamisaah en Moetanammisah vervloeken!� Hij zei: ,,Ja.� Waarop zij antwoordde: ,,Ik heb het Boek van Allah van het begin tot eind gelezen, maar ik heb er niet in gevonden wat jij zegt.� Hij antwoordden: ,,Zou je het (echt) hebben gelezen, dan had je het gevonden. Wat betreft het lezen van:

 

Zij zei: �Zeker (dat heb ik gelezen).� Hij antwoordde: ,,Ik heb de Boodschapper van Allah horen zeggen: ,,Moge Allah de Naamisaah en Moetanammisah vervloeken!�                                     (al-Boechari en Moeslim)

 

Wij hebben een persoon die de Koran voor ons uitlegt. Allah zegt (interpretatie van de betekenis)

 

�En Wij deden aan jou (Mohammed) de Vermaning neerdalen om aan de mensen duidelijk te maken wat aan hen neergezonden is, opdat zij zullen nadenken.�                                                                    (Soerat an-Nahl :44)

 

Veel mensen, waaronder Amier begrijpen niet eens de betekenis van de Shahaadah! Waarom getuigen wij dan dat Mohammed de Boodschapper is van Allah. Ik adviseer ons allen nogmaals om geen uitspraken te doen voordat wij kennis hebben opgedaan. Wij praten hier over het Ware geloof van Allah niet over iets basaals als een tripje naar de supermarkt waar we kunnen zeggen dit wil wel en nee, dit vindt in niet zo leuk.....

 

Taqqillah fi anfoesikoem. Allah zegt (interpretatie van de Koran)

 

�Geloven jullie in een gedeelte van het Boek en in een andere gedeelte niet? Er is geen beloning voor wie van jullie zo handelen, behalve vernedering in het wereldse leven en op de Dag der Opstanding zullen zij worden teruggevoerd tot de zwaarste bestraffing. En Allah is niet onachtzaam omtrent wat jullie doen�                                                                             (Soerat al-Baqarah: 85)

 

Wa aaghiroe da�waana anil hamdoe lillahi rabiel �aalamien.

 

 

Salaam alaika,

broeder Yaqeen begint zijn sabr te verliezen en te schelden: ya Jahil. Tevens impliceert hij dat Mohammed Goddelijk was door zijn woord gelijk te stellen met het woord van God. Ik zeg dat het woord van de profeet voor zover geen openbaring, zoals in de baard kwestie (om het on-topic te houden), niet het woord van God is omdat het geen koran is. Zeggen dat het wel het woord van God is plaatst de profeet Mohammed vzmh naast Allah swt, hetgeen het toekennen van gelijken naast God betekend; shirk dus. De door Yaqeen aangehaalde verzen vertellen ons in bepaalde gevallen de profeet als voorbeeld te nemen, niet dat alles wat hij zei Goddelijk was.

�Wie de Boodschapper gehoorzaamt, waarlijk, hij gehoorzaamt Allah.�  (Soerat an-Nisaa�: 80)

Natuurlijk, ar-Rasoel, de Boodschapper die Gods woord verkondigt middels de koran. Zijn daden en uitspraken buiten de koran zijn dus niet God's woord. Waarom zou Mohammed een verbod op het schrijven van ahadith hebben ingesteld? Om verwarring tegen te gaan.

�En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat. Maar wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan. En vreest Allah, waarlijk, Allah is hard in de bestraffing.�                                                                  (Soerat al-Hashr: 7)

Dat is een halve aya, het eerste deel is : "En wat God Zijn gezant aan de bewoners van de steden afkomstig e buit heeft gegeven behoort God en Zijn gezant toe en de verwanten, de wezen, de behoeftigen en hij die onderweg is, opdat het niet in omloop komt bij de rijken onder jullie..." Etcetera.

Deze aya gaat over het verdelen van oorlogsbuit na de veldtocht tegen de Banu Nadir, niet dat Mohammeds woord gelijk was aan Gods woord, wel?

 

�Zeg: ,,Gehoorzaamt Allah en de Boodschapper, maar als jullie je afwenden; waarlijk, Allah houdt niet van de ongelovigen.�   

 

Idem an-Nisaa:80 en 59, de boodschapper als profeet met de boodschap van Allah; niet alleen de zelfstandig opererende Mohammed, maar Mohammed de boodschapper van God. En die boodschap is in de koran te vinden.

 

�En Wij deden aan jou (Mohammed) de Vermaning neerdalen om aan de mensen duidelijk te maken wat aan hen neergezonden is, opdat zij zullen nadenken.�                                                                    (Soerat an-Nahl :44)

Zijn de ahadith neergedaald" of geopenbaard? Natuurlijk niet! Die "vermaning" is de koran zelf die is neergezonden opdat de mensen zullen nadenken.

De hadith die je aanhaalt (ik ken hem in een iets andere samenstelling, maar goed) zegt dat de profeets uitspraken van Goddelijke oorsprong zijn buiten de koran om. Als je diezelfde koran serieus neemt kan je dat niet accepteren:

"En gehoorzaamt God en hoorzaamt de gezant en als jullie je afkeren, weet dan dat Onze gezant alleen maar de plicht van de duidelijke verkondiging heeft." Al ma'ida:92

 

"Gehoorzaam God en gehoorzaam de boodschapper, maar als jullie je afkeren, dan heeft Onze gezant alleen maar de plicht van de duidelijke verkondiging." At Taghaboen: 12

 

Jij haalt soera 2:85 aan om mij terecht te wijzen; ik wil hem hier aanhalen voor jou:

�Geloven jullie in een gedeelte van het Boek en in een andere gedeelte niet? Er is geen beloning voor wie van jullie zo handelen, behalve vernedering in het wereldse leven en op de Dag der Opstanding zullen zij worden teruggevoerd tot de zwaarste bestraffing. En Allah is niet onachtzaam omtrent wat jullie doen�

 

 

Tot slot wil ik nog even zeggen dat ik in tegenstelling tot sommigen mij heel goed besef wat ik zeg als ik de shahada opzeg: Er is geen God dan God, Mohammed is zijn gezant. Deze shahada is overigens ook niet in de koran als zodanig terug te vinden, maar dat terzijde.

In tegenstelling tot wat Al Yaqeen tracht te doen geloven, ben ik niet anti soenna. Ik ben ook geen geleerde nog pretendeer ik er een te zijn. Ik ben echter wel van mening dat als je gelooft dat de koran zoals wij hem nu kennen letterlijk zo door de profeet vzmh is overgeleverd naar het woord van Allah swt, dat je een duidelijk onderscheid dient te maken tussen de woorden van God en de woorden van de profeet voor zover ze geen koran zijn.

Ik ben moslim, geen mohammedaan.

 

Wassalam,

Amier.

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar boven
al-yaqeen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 59
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-yaqeen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 april 2004 om 08:12

Bismillahi Rahmaani Rahiem

Salamoen 'ala mani taba'al hoeda, wa laa 'oedwaana illa 'ala dhaalimien,

Beste zuster happylady,

Wil je kennis opdoen over het geloof dan ben je hier op de verkeerde plaats, maar dan adviseer ik jou ten zeerste om de huizen van Allah te bezoeken om daar majaalis al `ilm (zittingen van kennis) bij te wonen. Op dit soort forums kom je namelijk te veel mensen tegen die niet praten uit kennis, maar uit onderbuikgevoelens. Deze mensen vinden zichzelf vervolgens verlicht omdat ze naar de Koran en de Soennah met hun eigen verziekte verstand kijken en vervolgens tot allerlei vernieuwde conclusies komen. Mijn advies aan jou en aan alle moslims is om het Woord van Allah te volgen en de Soennah van de Profeet.

Mocht je meer vragen hebben over de Islaam of kennis op willen doen, bezoek dan onze site www.al-yaqeen.com

Deze meningsverschillen waar je het overigens over hebt werden al door de Profeet (vrede zij met hem) aangegeven en de oplossing trouwens ook.

Aboe Nadjieh Irbaad ibnoe Saariah overlevert: �De Boodschapper van Allah preekte eens op een zodanige manier, dat onze harten sidderden en de tranen ons in de ogen sprongen. Wij zeiden: ,,O Boodschapper van Allah, dit lijkt veel op een afscheidstoespraak. Geef ons daarom advies.� Hij zei: ,,Ik adviseer jullie om Allah te vrezen, de Almachtige, de Verhevene. En te gehoorzamen en volgen, zelfs wanneer jullie geleid worden door een (Abbysinische) slaaf. Waarlijk, diegene van jullie die lang zal leven, zal veel meningsverschillen zien. Houdt je dan ook vast aan mijn Soennah en aan de soennah van de rechtgeleide kaliefen. Bijt je daar met je tanden in vast. Pas op voor nieuwe toevoegingen, want iedere toevoeging is een innovatie en iedere innovatie is een dwaling en iedere dwaling leidt naar het Hellevuur.�                             (Aboe Daawoed en Sahieh verklaard door al-Albaani)

Broeder Amier, 

Je volgende uitspraak is pure nonsens.

nee, ik beweer dat het gelijkstellen van het woord van een mens (Mohammed vzmh) met het woord van Allah subhan wa t'ala shirk is. Het volgen van uitspraken van de profeet, zelfs als ze geen religieuse basis hebben dwz in de koran, is geen shirk maar soenna.  

Jouw woorden spreken de volgende verzen van de Koran tegen als Allah zegt (interpretatie van de betekenis)

 

�Wie de Boodschapper gehoorzaamt, waarlijk, hij gehoorzaamt Allah.�  (Soerat an-Nisaa�: 80) (Shirk of onwetendheid van jouw kant, yaa Jaahil!)

 

�En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat. Maar wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan. En vreest Allah, waarlijk, Allah is hard in de bestraffing.�                                                                  (Soerat al-Hashr: 7)

  

Sterker nog, Allah zegt ons dat het ongehoorzaam zijn aan de Profeet resulteert in Koefr ongeloof:

 

�Zeg: ,,Gehoorzaamt Allah en de Boodschapper, maar als jullie je afwenden; waarlijk, Allah houdt niet van de ongelovigen.�    (Soerat AalicImraan: 32) 

Laten degenen die zijn bevel ongehoorzaam zijn opletten dat een beproeving hen treft of een pijnlijke bestraffing hen treft.                                              (Soerat an-Noer: 63)

 

�Neen, bij jouw Heer, zij geloven niet totdat zij jou laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in  zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden (het dan) volledig.�                  (Soerat an-Nisaa� :65)

 

Dit vers is verbonden aan de voorgaande vers in Soerat an-Nisaa�:

 

�O jullie die geloven, gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de Boodschapper en degenen onder jullie die met gezag bekleed zijn. Als jullie over iets van mening verschillen, legt het dan voor aan Allah en de Boodschapper, indien jullie in Allah en de Laatste Dag geloven. Dat is goed en een betere afsluiting.�                                                           (Soerat an-Nisaa� :59)

 

Er kwam eens een vrouw naar Ibn Mascoed en zei: �Jij die zegt: Moge Allah de Naamisaah en Moetanammisah vervloeken!� Hij zei: ,,Ja.� Waarop zij antwoordde: ,,Ik heb het Boek van Allah van het begin tot eind gelezen, maar ik heb er niet in gevonden wat jij zegt.� Hij antwoordden: ,,Zou je het (echt) hebben gelezen, dan had je het gevonden. Wat betreft het lezen van:

 

Zij zei: �Zeker (dat heb ik gelezen).� Hij antwoordde: ,,Ik heb de Boodschapper van Allah horen zeggen: ,,Moge Allah de Naamisaah en Moetanammisah vervloeken!�                                     (al-Boechari en Moeslim)

 

Wij hebben een persoon die de Koran voor ons uitlegt. Allah zegt (interpretatie van de betekenis)

 

�En Wij deden aan jou (Mohammed) de Vermaning neerdalen om aan de mensen duidelijk te maken wat aan hen neergezonden is, opdat zij zullen nadenken.�                                                                    (Soerat an-Nahl :44)

 

Veel mensen, waaronder Amier begrijpen niet eens de betekenis van de Shahaadah! Waarom getuigen wij dan dat Mohammed de Boodschapper is van Allah. Ik adviseer ons allen nogmaals om geen uitspraken te doen voordat wij kennis hebben opgedaan. Wij praten hier over het Ware geloof van Allah niet over iets basaals als een tripje naar de supermarkt waar we kunnen zeggen dit wil wel en nee, dit vindt in niet zo leuk.....

 

Taqqillah fi anfoesikoem. Allah zegt (interpretatie van de Koran)

 

�Geloven jullie in een gedeelte van het Boek en in een andere gedeelte niet? Er is geen beloning voor wie van jullie zo handelen, behalve vernedering in het wereldse leven en op de Dag der Opstanding zullen zij worden teruggevoerd tot de zwaarste bestraffing. En Allah is niet onachtzaam omtrent wat jullie doen�                                                                             (Soerat al-Baqarah: 85)

 

Wa aaghiroe da�waana anil hamdoe lillahi rabiel �aalamien.

 

 

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2004 om 14:39

Hallo allemaal,

om heel eerlijk te zijn heb ik hier niet zoveel aan toe te voegen, maar eerder een vraagje. Ik ben nog niet zo heel lang moslima, maar ik wordt soms echt overspoeld door alle meningen en waarheden. Ik bedoel: iedereen weet wat de waarheid is en ik weet alleen maar waar ik me gevoelsmatig bij thuis voel. Hoe weten jullie wie wie is die een fatwa doet? Ik bedoel, zelfs deze mensen spreken elkaar tegen. En met alle respect, er stond ergens dat die mensen de hele dag alleen maar de Qoran bestuderen, maar dat vind ik ook een beetje eng. (Niet negatief), maar je bent als moslim toch lid van de ummah, je moet je daar dan toch ook mee bemoeien en praktische goede dingen doen, dan alleen maar theoretiseren? Verder vraag ik me af hoe jullie al deze dingen weten? Zijn jullie als moslim opgevoed? Krijg je deze lessen in de moskee? Ik wil graag ook dieper in op dingen, maar ik krijg moeilijk toegang tot goede boeken. Veel dingen zijn ook weer aanhalingen van allerlei mensen en zo. Ik vind dat echt heel erg moeilijk. Maar ik lees hier gewoon wel en probeer het wel, maar ik leer echt niet veel dingen. Ik hoop dat ik dat nog wel kan leren. Verder schrik ik van de manier waarop iedereen commentaar op iedereen heeft. Het gaat toch om je persoonlijke imaan? Daar moet je respect voor hebben. Van daaruit kun je toch discussieren. Oprecht geloof is het allerbelangrijkste voor God, de rest is een (goede) bijzaak. Maar dat kan ik dus ook weer niet onderbouwen, dusse... 

Groetjes happylady

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.141 seconden.