Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De baard

 Post Reply Post Reply Pagina  <123
Schrijver
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De baard
    Geplaatst op: 03 augustus 2004 om 01:42

Assalamu alaikum,

grappig dat oude topics door nieuwe leden toch nog gelezen worden. Beste Sjonny, ik heb de argumenten van niemand overgenomen tenzij ik er achter sta. En dat doe ik door ze te beredeneren. Natuurlijk is mijn redenatie vermogen beperkt, maar dat is het redenatievermogen van iedereen, en mijn overgave is een persoonlijke zaak waar geen sekte of geleerde iets mee te maken heeft. Ik vind het alleen leuk en leerzaam om er over te discussieren op het forum. En geloof het of niet, maar ik steek behoorlijk wat op van de reacties van broeder Al Yaqeen en zijn geestverwanten (voor wat betreft de baard en het geloof bedoel ik in dit geval).

Ik neem aan dat je met "sekte" de 'koranieten' bedoelt? Nou, maak je geen zorgen hoor, ik geloof in de ene God net als jij, ik bid waarschijnlijk net als jij en vast net als jij, geef zakaat net als jij en ga insha Allah op hadj net als jij. Dat zijn de vijf zuilen waarop mijn geloof is gebasseerd en ik volg geen enkele sekte; niet de koranieten maar ook de wahabis niet.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
nouret_bo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nouret_bo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 augustus 2004 om 03:39

asalam lost

ik begrijp niet dat je de baard van je man lelijk vind en dat dat tussen jullie in gaat staan EEN BAARD , ik vind het echt vreemd , want er zijn vele moslim vrouwn die graag zouden willen dat hun mannen een baard gaat dragen.

wa salam

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 augustus 2004 om 04:45

Salaam,

ik vind een baard helemaal niet lelijk, waarom denk je dat? Iedereen die er een wil dragen moet dat vooral doen. Allah swt heeft het alleen niet verplicht gesteld.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2004 om 11:19
In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

grappig dat oude topics door nieuwe leden toch nog gelezen worden. Beste Sjonny, ik heb de argumenten van niemand overgenomen tenzij ik er achter sta. En dat doe ik door ze te beredeneren. Natuurlijk is mijn redenatie vermogen beperkt, maar dat is het redenatievermogen van iedereen, en mijn overgave is een persoonlijke zaak waar geen sekte of geleerde iets mee te maken heeft. Ik vind het alleen leuk en leerzaam om er over te discussieren op het forum. En geloof het of niet, maar ik steek behoorlijk wat op van de reacties van broeder Al Yaqeen en zijn geestverwanten (voor wat betreft de baard en het geloof bedoel ik in dit geval).

Ik neem aan dat je met "sekte" de 'koranieten' bedoelt? Nou, maak je geen zorgen hoor, ik geloof in de ene God net als jij, ik bid waarschijnlijk net als jij en vast net als jij, geef zakaat net als jij en ga insha Allah op hadj net als jij. Dat zijn de vijf zuilen waarop mijn geloof is gebasseerd en ik volg geen enkele sekte; niet de koranieten maar ook de wahabis niet.

Wassalam,

Amier.

JIj hebt dus de argumenten overgenomen van hen. Ik hoop dat je weet dat zij quranverzen uit hun context zetten en bewust de verzen verkeerd uitleggen. Ben je nu meteen een alim geworden ofzo? En jouw redenenatievermogen in vergelijking met de geleerden die de islam 1400 jaar lang heeft voortgebracht is zeker ernstig beperkt. Verder volg jij ook geleerden. Het is hoogtswaarschijnlijk dat jij het gebed verricht op de hanafi manier. Ook doe jij wudhu op hen manier, zul je de hadj verrichten zoals de 4 wetscholen het voorschrijven en zul je talloze zaken aan andere moeten vragen en zul je je met jouw capabele verstand er niet uitkomen. Je begaat nu KUFR omdat je onwetende mensen die als ongelovigen zijn verklaard - door de consensus van d emoslim ummah - als bronnen van het geloof ziet. Weet, dat hun argumenten niet voorkomen in de islam.

Verder heeft dit helemaal niks met de wahabi/salafi gedoe te maken. De baard wordt namelijk verplicht gesteld door de 4 imams. En door de hanafi madhab wordt het als WAJIB gesteld. Weet je wel, VERPLICHT. Men verschilt alleen van de salafi's die voor de gemiddelde moslim niet van belang is.

 

Ik zou zeggen, doe je niet voor als een imam en laat denken aan die mensen over die verstand hebben van fiqh, arabische taal, alle hadith, quran etc. Dat is namelijk precies wat de quran voorschrijft:

9:122. Het is de gelovigen niet opgelegd, allen tezamen op te trekken. Waarom trekt dan niet van elke groep een deel hunner op, opdat zij in de godsdienst goed onderlegd mogen worden en opdat zij hun volk, wanneer zij tot hen terugkeren mogen waarschuwen, zodat zij gered mogen worden.

Het geloof is geen spelletje waarmee je puzzelt met allerlei standpunten en denkbeelden.

 

 

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 augustus 2004 om 02:38

Salamoen Aleykoem

"Het is hoogtswaarschijnlijk dat jij het gebed verricht op de hanafi manier. Ook doe jij wudhu op hen manier, zul je de hadj verrichten zoals de 4 wetscholen het voorschrijven en zul je talloze zaken aan andere moeten vragen en zul je je met jouw capabele verstand er niet uitkomen."

Sjonny wil je iets duidelijker zijn hier? Ik behoor namelijk ook tot de hanafi en daarom vraag ik het. Was dit positief bedoelt of probeer je te zeggen dat we verkeerd zijn? sorry dat ik 'et vraag maar ik kon het niet afleiden uit je bericht.

Alvast bedankt,

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 augustus 2004 om 09:46
In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Salamoen Aleykoem

"Het is hoogtswaarschijnlijk dat jij het gebed verricht op de hanafi manier. Ook doe jij wudhu op hen manier, zul je de hadj verrichten zoals de 4 wetscholen het voorschrijven en zul je talloze zaken aan andere moeten vragen en zul je je met jouw capabele verstand er niet uitkomen."

Sjonny wil je iets duidelijker zijn hier? Ik behoor namelijk ook tot de hanafi en daarom vraag ik het. Was dit positief bedoelt of probeer je te zeggen dat we verkeerd zijn? sorry dat ik 'et vraag maar ik kon het niet afleiden uit je bericht.

Alvast bedankt,

Wa Alaikom Salaam,

Ik gebruikte dat argument om aan te tonen dat ook hij geleerden volgt. Dat hij niet alles met zijn beperkt begrijpend vermogen kan beoordelen en dat zijn kennis m.b.t. de geleerden zeer gering is. Hij gebruikt argumenten van een groep mensen die tot ongelovigen zijn verklaard en staat er zelf 'achter'. Hij zet verzen uit de context en laat de correcte uitleg van de desbetreffende vers achterwege. Het is duidelijk van hem af te lezen is dat hij sterk beinvloedt is door de dwalende khalifieten sekte. Zijn uitspraken en de 'argumenten' waarmee hij komt tonen dat aan.

Ik volg zelf ook de hanafi wetschool. Alle 4 sunni madhabs zijn ok.

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2004 om 11:19

Salamoen Aleykoem

OK bedankt. En ik wil je het volgende vragen(je weet waarschijnlijk veel erover): vandaag nog zij een marokkaanse vriend van mij: "mijn imaam heeft gezegd dat van de vier medheps Malaki de andere drie heeft geleerd. Die andere drie zijn leerlingen van hem geweest"

Nou wil ik vragen klopt dit en waarom bidden hanefi's anders dan bijvoorbeeld de Malaki's?

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2004 om 13:34

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Salamoen Aleykoem

OK bedankt. En ik wil je het volgende vragen(je weet waarschijnlijk veel erover): vandaag nog zij een marokkaanse vriend van mij: "mijn imaam heeft gezegd dat van de vier medheps Malaki de andere drie heeft geleerd. Die andere drie zijn leerlingen van hem geweest.

Nou wil ik vragen klopt dit en waarom bidden hanefi's anders dan bijvoorbeeld de Malaki's?

Wa Alaikom Salaam

Je zou het niet als 'leren kunnen' zeggen. Imam Abu hanifa was gewoonweg de grootste mujatihid van zijn tijd. Imam Malik heeft gezegd dat als je fiqh wilt leren, dat je dan naar Imam Abu hanifa moet gaan en dat de eerste voor Imam Abu Hanifa enorm veel respect had. De andere 2 imams kwamen later en door de eeuwen heen ontwikkelden de madhabs langzamerhand.

Maar de uitgangspunt van de sunni islam is dat alle 4 madhabs op de goede weg zitten. En dat je als moslim alle 4 madhabs mag volgen. Alle madhabs hebben een rationele visie op de islam en alle madhabs respecteren elkaars standpunten en vertonen daarnaast vele overeenkomsten. Alle madhabs hebben bewijs vanuit de quran en de soennah. De tekst van de quran en de soennah kan zo geinterpreteerd worden zodat er verschillende maar wel geoorloofde standpunten ontstaan. Zo is dat ook met het gebed. Er is een overlevering waar bij de profeet (vrede zij met hem) beide groepen gelijk gaf toen hij een bevel gaf waarbij de metgezellen, het bevel verschillend interpreteerden. Alle 4 madhabs hebben dus voldoende bewijs voor hun juridische oordelen.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 07:47
In eerste instantie geplaatst door Sjonny

JIj hebt dus de argumenten overgenomen van hen. Ik hoop dat je weet dat zij quranverzen uit hun context zetten en bewust de verzen verkeerd uitleggen. Ben je nu meteen een alim geworden ofzo?

Salaam,

zoals ik al zei; ik neem alleen argumenten over als ik er achter sta. Uit welke stroming die argumenten voortkomen maakt in principe niet uit, zolang ze de grondbeginselen van de islam niet ontkennen zoals b.v. de Ahmadiyya doen. Daar hoef je geen alim voor te zijn, dat is je morele plicht als moslim want de koran zegt: "En geloof niet waar je geen kennis van hebt". Dus een madhab volgen of verwerpen omdat andere geleerden dat doen zonder het zelf te kunnen beredeneren is in beginsel on-islamitisch.

In eerste instantie geplaatst door Sjonny

En jouw redenenatievermogen in vergelijking met de geleerden die de islam 1400 jaar lang heeft voortgebracht is zeker ernstig beperkt. Verder volg jij ook geleerden.

Het is maar hoe je het bekijkt; ik volg Allah en niet de geleerden, maar ik gebruik geleerden (onder andere) om tot begrip van de openbaring te komen, zeker wat fiqh betreft. Daarbij vlak ik mijn eigen inzicht echter niet uit om bovenstaande redenen en zo kan het komen dat ik voor mijzelf soms tot andere conclusies kan komen dan jij, omdat jij in feite het zelfde doet als ik. Het is overigens niet zo dat de islamitische wetgeleerdheid een ononderbroken traditie kent van 1400 jaar; denk maar aan alle verschillende en zeer grote stromingen die dominant zijn geweest zoals de mu'tazila en het gedachtengoed van Al Ashari. Zo rond de 13e eeuw (na chr.) wordt er in de islamitische geschiedschrijving zelfs gesproken van de "verstarring" van de ontwikkeling van de fiqh, zeker nadat bepaalde geleerden de idjtihaad voor gesloten verklaarden en men alleen nog terug greep op analogie om tot nieuwe inzichten te komen. Er was nauwelijks ontwikkeling meer en als Abu Hanifa  in die tijd had geleefd vraag ik me sterk af of hij niet meteen tot kafir was verklaard door de behoudende geestelijke elite, vooral voor de hoge mate van eigen interpretatie van hem en zijn leerlingen. Er zijn trouwens tijden geweest dat de vier wetscholen elkaar vervolgde en tot ongelovige verklaarden.

In eerste instantie geplaatst door Sjonny

Het is hoogtswaarschijnlijk dat jij het gebed verricht op de hanafi manier. Ook doe jij wudhu op hen manier, zul je de hadj verrichten zoals de 4 wetscholen het voorschrijven en zul je talloze zaken aan andere moeten vragen en zul je je met jouw capabele verstand er niet uitkomen.

Ik bid inderdaad op de hanefi manier, maar soms ook op de malik en shafi manier als mijn pet daar naar staat. Soms zelfs een mix van die drie. Alleen de hanbal manier eigenlijk nooit, niet om het een of ander maar gewoon, het komt er niet van. Natuurlijk moet ik talloze dingen vragen, en soms begrijp ik er weinig van en dan ontken ik die dingen ook niet. Maar als ik duidelijk een mis-redenatie bemerk omdat dingen tegenstrijdig zijn met de brontekst (koran) of met de natuurlijke gang van zaken of de dagelijkse realitieit, dan stel ik mijn eigen inzicht boven dat van de desbetreffende geleerde. Dat doe ik omdat ikzelf verantwoording verschuldigd ben tegenover God en ik mijn ogen, oren, verstand en hart gekregen heb om mijn overgave te realiseren. Niemand anders kan dat voor mij doen, daar zul je het mee eens zijn.

In eerste instantie geplaatst door Sjonny

Je begaat nu KUFR omdat je onwetende mensen die als ongelovigen zijn verklaard - door de consensus van d emoslim ummah - als bronnen van het geloof ziet. Weet, dat hun argumenten niet voorkomen in de islam.

Nee nee, ik zie niemand behalve Allah als bron van mijn geloof. Ik probeer zijn openbaring en mijn verstand en hart te gebruiken en te volgen om tot overgave te komen. Het zou absurd zijn te denken dat ik alles zelf kan bedenken wat geloofsleer en fiqh betreft, dus natuurlijk neem ik kennis van anderen daarover over; dat doet iedereen. By the way, anderen als God tot bronnen van het geloof nemen is technisch gesproken geen 'kufr' maar 'shirk'.

In eerste instantie geplaatst door Sjonny

Verder heeft dit helemaal niks met de wahabi/salafi gedoe te maken. De baard wordt namelijk verplicht gesteld door de 4 imams. En door de hanafi madhab wordt het als WAJIB gesteld. Weet je wel, VERPLICHT. Men verschilt alleen van de salafi's die voor de gemiddelde moslim niet van belang is.

Ik noemde Salafis als voorbeeld van een sekte die ik niet volg; ik had ook Ahmadiyya of Takfir wa'l Hijra kunnen neerzetten. In de hanefi madhab is een baard inderdaad geclassifiseerd als "wajib", maar het leuke is dat "wajib" daar niet de betekenis heeft van 'absoluut verplicht'; dat wordt namelijk "fardh" genoemd. Hoewel wajib in het arabisch wel 'verplicht' betekend natuurlijk heeft het in de hanefi madhab de status van 'zeer aanbevelenswaardig'.

In eerste instantie geplaatst door Sjonny

Ik zou zeggen, doe je niet voor als een imam en laat denken aan die mensen over die verstand hebben van fiqh, arabische taal, alle hadith, quran etc. Dat is namelijk precies wat de quran voorschrijft:

9:122. Het is de gelovigen niet opgelegd, allen tezamen op te trekken. Waarom trekt dan niet van elke groep een deel hunner op, opdat zij in de godsdienst goed onderlegd mogen worden en opdat zij hun volk, wanneer zij tot hen terugkeren mogen waarschuwen, zodat zij gered mogen worden.

Nou haal jij een vers uit zijn context. Dit vers betekend niet dat de huis-tuin-en keuken moslim niet mag nadenken over zijn geloof en tot interpretatie mag komen, dit betekend dat niet alle moslims tegelijk ten strijde moesten trekken. Een groep moest achterblijven om zich te verdiepen in de koran zodat de kennis niet verloren zou gaan en ze de thuiskomers weer konden onderwijzen. (Ibn Kathir.)

In eerste instantie geplaatst door Sjonny

Het geloof is geen spelletje waarmee je puzzelt met allerlei standpunten en denkbeelden.

Zo is dat! Maar als ik soms boeken over fiqh lees zou je bijna anders gaan denken.

Wassalam,

Amier.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 08:26

Salamoen Aleykoem

Ok bedankt en inshallah zal Allah(sbw) jouw belonen. Je hebt me erg geholpen.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 09:00
In eerste instantie geplaatst door Amier

Salaam,

zoals ik al zei; ik neem alleen argumenten over als ik er achter sta. Uit welke stroming die argumenten voortkomen maakt in principe niet uit, zolang ze de grondbeginselen van de islam niet ontkennen zoals b.v. de Ahmadiyya doen. Daar hoef je geen alim voor te zijn, dat is je morele plicht als moslim want de koran zegt: "En geloof niet waar je geen kennis van hebt". Dus een madhab volgen of verwerpen omdat andere geleerden dat doen zonder het zelf te kunnen beredeneren is in beginsel on-islamitisch.

Wa Alaikom salaam

Wat nou er achter sta? Ben jij soms een zelfverklaarde imam? Wie ben jij? Ben jij gespecialiseerd in de hadith-wetenschappen? Weet jij hoe je werkelijk een hadith hoort te interpreteren zodat het niet tegenstrijdig is met de quran en de hadith? Heb je kennis van de arabische taal om zo misverstanden te voorkomen? Kun je over een bepaald onderwerp alle bewijzen verzamelen vanuit de quran en de soennah? Ik dacht het NIET. Dus je verhaal valt in duigen aangezien er genoeg bewijs is voor de fatwa's.

Grappig dat jij mij beschuldigt dat ik quranverzen uit haar context zet. Je doet alsof een madhab geen consistentie uitdraagt en dat het gammelt van alle kanten en dat diezelfde madhabs niet rationeel uit te leggen zijn en te beredeneren zijn vanuit de quran en de soennah. Daar is NIKS van waar.

Je hoort als moslim de quran en de soennah te volgen op een correcte manier. De oelema hoeven niet per se bij de naam genoemd te worden aangezien zij ook de quran en de soennah volgen.

Verder heb je het over 'grondsbeginselen'. Je weet blijkbaar niet dat je toch een niet-moslim of een ernstig dwalende moslim (zoals de shi'ieten) kunt zijn, ook al kom je niet aan de aqida van het geloof. De ahmadiyya hebben dezelfde 'grondbeginselen' maar zijn wel niet-moslims. Kom dus niet met scheve interpretaties.

Het is maar hoe je het bekijkt; ik volg Allah en niet de geleerden, maar ik gebruik geleerden (onder andere) om tot begrip van de openbaring te komen, zeker wat fiqh betreft. Daarbij vlak ik mijn eigen inzicht echter niet uit om bovenstaande redenen en zo kan het komen dat ik voor mijzelf soms tot andere conclusies kan komen dan jij, omdat jij in feite het zelfde doet als ik.

Iedereen volgt Allah en zijn boodschapper. Dus ik weet hoe je daarbij komt dat anderen de mensen volgen. In de tijd van de profeet (vrede zij met hem) stuurde hij Muadh ibn Janbal naar andere gebieden om de mensen in het geloof te onderwijzen. Hij was dus in feite een mufti. Volgden de mensen hem of Allah? Wees dus niet zo vaag.

Het is overigens niet zo dat de islamitische wetgeleerdheid een ononderbroken traditie kent van 1400 jaar; denk maar aan alle verschillende en zeer grote stromingen die dominant zijn geweest zoals de mu'tazila en het gedachtengoed van Al Ashari.

Dat is wel zo. Kom met bronnen. De mutazila waren nooit dominant geweest. Een caliph nam alleen de mutazila denkwijze aan en wilde dat de gewone mensen dat ook aannamen. Verder doe je alsof de islam grote verdeeldheid kent. Dat is neit zo. De mutazila verschillen in theologisch opzicht. Niet qua praktijk. Er waren zelf hanafitische mutazilieten. De ashariyya aqida is daarnaast een correct geloof. En dat is een aqida dat een oordeel velt over filosofische kwesties. Dus het heeft niks met regeltjes te maken. De ahsariyya en de maturudi aqida zijn allebij juist. Ze worden door de volgers van de madhabs geaccepteerd.

Je haalt dus irrelevante zaken erbij.

 Zo rond de 13e eeuw (na chr.) wordt er in de islamitische geschiedschrijving zelfs gesproken van de "verstarring" van de ontwikkeling van de fiqh, zeker nadat bepaalde geleerden de idjtihaad voor gesloten verklaarden en men alleen nog terug greep op analogie om tot nieuwe inzichten te komen.

Door wie? Door orientalisten? En de ijtihaad is gedeeltelijk gesloten. Het staat namelijk vast dat er over bepaalde zaken een consensus bestaat en dat je daar geen verandering in kunt brengen.

Er was nauwelijks ontwikkeling meer en als Abu Hanifa  in die tijd had geleefd vraag ik me sterk af of hij niet meteen tot kafir was verklaard door de behoudende geestelijke elite, vooral voor de hoge mate van eigen interpretatie van hem en zijn leerlingen. Er zijn trouwens tijden geweest dat de vier wetscholen elkaar vervolgde en tot ongelovige verklaarden.

Wie zou kafir worden genoemd? Waar haal je dat vandaan? Iedereen prijst Imam Abu Hanifa. Zelfs de salafi's doen dat. Hij was een absolute mujtahid en daar bestaat geen meningsverschil over. Dus ik zou graag jouw bron weten. En wat bedoel je met ontwikkeling? Moeten we de islam gaan veranderen ofzo? De islam heeft juist aan de ontwikkeling bijgedragen. Zelfs in die eeuw. Check maar wat ze in diezelfde eeuw hebben voortgebracht. Qua deen en wetenschappelijk opzicht.

En de vier wetscholen hebben elkaar nooit vervolgd. Je vat zaken verkeerd op. De 4 madhabs hebben ontelbare geleerden voortgebracht die soms verkeerde uitspraken deden. De 4 madhabs respecteren elkaar en de geschiedenis bewijst dit. Ik snap niet waar je dit vandaan haalt. Bron?

Ik bid inderdaad op de hanefi manier, maar soms ook op de malik en shafi manier als mijn pet daar naar staat. Soms zelfs een mix van die drie. Alleen de hanbal manier eigenlijk nooit, niet om het een of ander maar gewoon, het komt er niet van.

Blijkbaar weet je niet wat je doet. Als je wudhu verricht op de hanafi manier, dan verricht je het gebed op de hanafi manier. Talfiq....oftewel kiezen wat je wilt tussen de 4 wetscholen is niet toegestaan. Alleen zeer beperkt.

Natuurlijk moet ik talloze dingen vragen, en soms begrijp ik er weinig van en dan ontken ik die dingen ook niet. Maar als ik duidelijk een mis-redenatie bemerk omdat dingen tegenstrijdig zijn met de brontekst (koran) of met de natuurlijke gang van zaken of de dagelijkse realitieit, dan stel ik mijn eigen inzicht boven dat van de desbetreffende geleerde.

Oh en net zei je dat je niks moet volgen waar je geen 'weet' van hebt. Volgens mij weet je zelf niet meer wat je zegt en denk je dat je behoorlijk slim bent. Als je tegen de consensus van de moslimgemeenschap indruist dan bega je nogmaals kufr. En ben je een dwalende 'moslim'. Probeer je nou een of andere nieuwe sekte te beginnen ofzo? Hoe heet die sekte van jou en heb je al volgelingen?

 Dat doe ik omdat ikzelf verantwoording verschuldigd ben tegenover God en ik mijn ogen, oren, verstand en hart gekregen heb om mijn overgave te realiseren. Niemand anders kan dat voor mij doen, daar zul je het mee eens zijn.

Waar heb jij het over? Je doet nu weer alsof de islam een moeilijk relgiie is waarvan de richtlijnen niet duidelijk zijn. En dat jij als gewone mens een of ander oordeel kunt vormen.

Je bent in feite niets anders dan Irshad Manji. Jij probeert ijtihad tot de belangrijkste bron van de islam te maken. En vanuit jouw opzicht probeer je de quran en de soennah te interpreteren zodat jouw lusten bevredigd worden. Je bent erg verkeerd bezig.

Weet dat de islam tegen onnodig meningsverschil is. En tegen het ontstaan van nieuwe sektes. De quran getuigt dit.

6:159. Degenen, die scheiding in hun godsdienst maken en zich in secten verdelen - gij hebt met hen niets uitstaande. Hun zaak rust in Allah's handen dan zal Hij hen bekend maken met hetgeen zij deden.

Ook zijn de gelovigen 1 natie en horen we ons vast te houden aan het koord van Allah.

Nee nee, ik zie niemand behalve Allah als bron van mijn geloof. Ik probeer zijn openbaring en mijn verstand en hart te gebruiken en te volgen om tot overgave te komen. Het zou absurd zijn te denken dat ik alles zelf kan bedenken wat geloofsleer en fiqh betreft, dus natuurlijk neem ik kennis van anderen daarover over; dat doet iedereen. By the way, anderen als God tot bronnen van het geloof nemen is technisch gesproken geen 'kufr' maar 'shirk'

Iedereen mag zijn verstand gebruiken zolang dat niet tegen de islam indruist. Jij druist met jouw sektarische interpretatie tegen de islam. EN hier geef je zelf toe dat je zaken van anderen overneemt. Dus jouw eerdere argument betreft het aannemen waarvan je geen kennis van hebt slaat werkelijk nergens op. En zelfs jij zegt dat expliciet in je stukje omdat jij zelfs kennis aanneemt van anderen. Verder is jouw laatste uitspraak onjuist..

Ik noemde Salafis als voorbeeld van een sekte die ik niet volg; ik had ook Ahmadiyya of Takfir wa'l Hijra kunnen neerzetten. In de hanefi madhab is een baard inderdaad geclassifiseerd als "wajib", maar het leuke is dat "wajib" daar niet de betekenis heeft van 'absoluut verplicht'; dat wordt namelijk "fardh" genoemd. Hoewel wajib in het arabisch wel 'verplicht' betekend natuurlijk heeft het in de hanefi madhab de status van 'zeer aanbevelenswaardig'.

Ehm, denk nog een keer eens na. Wajib betekent dat je de desbetreffende gebruik verplicht meot volgen. Je hoort het te volgen, doe je dat niet, dan verval je in zonde. Dat is de definite van wajib.

Zeer aanbevelenswaardig is sunnah muwakkadah. De sterke sunna's zoals je die in het gebed tegen komt. Het te vaak missen van dit soort sunnah's zorgt er ook weer voor dat je in zonde vervalt.

Nou haal jij een vers uit zijn context. Dit vers betekend niet dat de huis-tuin-en keuken moslim niet mag nadenken over zijn geloof en tot interpretatie mag komen, dit betekend dat niet alle moslims tegelijk ten strijde moesten trekken. Een groep moest achterblijven om zich te verdiepen in de koran zodat de kennis niet verloren zou gaan en ze de thuiskomers weer konden onderwijzen. (Ibn Kathir.)

Waar haal ik het vers uit zijn context? Besef je wel wat ik zeg? Waar zeg ik dat een moslim niet zelf mag beredeneren en alles blindelings moet volgen? Feit blijft dat diezelfde mujtahids ook beredeneren en tot een geoorloofde fatwa uitkomen dat door de moslimgemeenschap wordt gevolgd. Jij als leek, hoort dat te accepteren en moet vervolgens niet met een duivelse interpretatie komen die nooit eerder is voorgekomen. Ik zeg simpelweg dat oelama wel degelijk tot een oordeel kunnen komen, en dat jij daar als beginneling, de fatwa's van deze personen moet volgen en niet met je eigen onzin moet komen opdraven. Dat zegt de vers namelijk.

Je mag zeggen wat je wilt, zolang dat maar strookt met de islam. Op het moment dat je dat niet doet , bega je een fout aangezien ijtihad weggelegd is voor geleerden. Niet voor gewone mensen als jij. Zou dat niet zo zijn dan zouden we ontelbare geleerden hebben met elk een eigen visie op de islam.

Zo is dat! Maar als ik soms boeken over fiqh lees zou je bijna anders gaan denken.

Vertel me eens welke fiqh boeken je hebt gelezen? En vertel me gelijk erbij waarom je zo zou gaan denken? De geleerden kunnen inderdaad een meningsverschil hebben. Maar jij, wiens kennis beneden peil is, kan en mag niet een oordeel vormen op basis van jouw capabele verstand. Wees dus niet zo hoogmoedig.

wa alaikom salaam

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 03:34

Salaam aleikum Sjonny,

eerst een opmerking: je toon is zeer storend. Kan het iets minder?

ik heb nog wel een vraagje voor je. 6:159 Degenen, die scheiding in hun godsdienst maken en zich in secten verdelen- gij hebt met hen niets uitstaande. Hun zaak rust in Allah's handen, dan zal Hij hen bekend maken met hetgeen zij deden. 
Gaat dit nu juist niet over moslims die allerlei groepen maken, zoals jij bijvoorbeeld? Je zegt ergens anders dat er maar in beperkte mate tussen de verschillende scholen uitgewisseld mag worden..... Zie hier, dit komt mijn inziens neer op vier verschillende stromingen, met grote verschillen. En dan heb ik het nog niet eens over wahabi's en salafi's (nummer vijf en zes, bingo)

Salaam happylady

 

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 06:47
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum Sjonny,

eerst een opmerking: je toon is zeer storend. Kan het iets minder?

ik heb nog wel een vraagje voor je. 6:159 Degenen, die scheiding in hun godsdienst maken en zich in secten verdelen- gij hebt met hen niets uitstaande. Hun zaak rust in Allah's handen, dan zal Hij hen bekend maken met hetgeen zij deden. 
Gaat dit nu juist niet over moslims die allerlei groepen maken, zoals jij bijvoorbeeld? Je zegt ergens anders dat er maar in beperkte mate tussen de verschillende scholen uitgewisseld mag worden..... Zie hier, dit komt mijn inziens neer op vier verschillende stromingen, met grote verschillen. En dan heb ik het nog niet eens over wahabi's en salafi's (nummer vijf en zes, bingo)

Salaam happylady

Wa alaikom salaam,

Me toon is toch rustig en relaxed? Wat is er mis mee?

Wat betreft de 4 rechtscholen: Dit kun je niet zien als 'verdeeldheid'. Iedereen mag een rechtschool volgen wat hij/zij wilt. Er zijn geoorloofde standpunten binnen de wetscholen. Ze worden dus door elkaar gerespecteerd. Lees een boek anders dat uitlegt waarom er verschillen in fiqh zijn.

De metgezellen van de profeet (vrede zij met hem) hadden ook verschillende standpunten. Maar ze waren dus echt niet verdeeld en waren 1 ummah. Ze verdeelden zich dus niet onder verschillende groepen.

Dat was wel het geval toen sektes zoals de kharijieten ontstonden. Of de overdreven shia. Of mensen die de grondsbeginselen van de islam aantasten waardoor ze buiten de islam stonden. De leugenprofeten bijvoorbeeld. Of mensen die de profeet (vrede zij met hem) verwerpen.

talfiq, oftewel, kiezen wat je wilt tussen de 4 rechtscholen is in beperkte mate toegestaan. De geleerden hebben hiervoor richtlijnen gesteld. Zoals ik al zei kun je neit de wudhu volgens 1 rechtschool verrichten, en bidden volgens een andere wetschool. Dat is namelijk niet de pad van taqwa. De wetscholen komen voor 75% overeen met elkaar.

De wahabi's en de salafi's zijn 1 groepering. Er zijn een aantal verschillen, maar ook vele overeenkomsten.

Waar het om gaat is dat er niet nieuwe sektes ontstaan. Dat gebeurt wel hier waardoor er ineens uit het niets nieuwe standpunten ontstaan die voorheen geen basis hadden in de islam.

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 augustus 2004 om 16:51

Salaam aleikum Sjonny,

ik wil even mijn excuses aanbieden. Ik was op dat moment geirriteerd. Alles was me even teveel. Je toon viel inderdaad wel mee. Sorry.

Verder heb ik deze vraag naar een andere topic verplaatst: stromingen binnen de islam. Daar past de vraag beter.
Salaam happylady

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 augustus 2004 om 16:44

Salamoen Aleykoem

Ik heb nu helaas nog niet een echte baard maar op mijn wangen komen er heel vaag een beetje. En het ziet er niet goed uit zo klein beetje dus ik scheer nog wel maar ik wil vragen. Heeft het scheren effect voor later een baardgroei. Misschien dat je baard minder snel gaat groeien ofzo. En ook had ik gehoord dat wanneer je nooit scheert en al gelijk van jongs af aan een baard laat dan gaat je baard mooi recht. Dan ben ik dus te laat.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 augustus 2004 om 17:06

Assalamoe alykoem,

alhamdulillah, scheren heb ik nooit gedaan, maar ik heb ook een paar haartjes daar en daar, maar later wordt het gelijk inshAllah, hopen maar . wat ik denk is dat baard verschillend is bij mensen, bij sommige als je het scheert zal het snel groeien, bij anderen juist niet, ik zal liever niet scheren. wallahoe a3lam.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2004 om 16:35

Salamoen Aleykoem

Maar ik ben nog 17 en ik heb nog geen baard. Alleen wat haardjes.(Mag ik 'em misschien ff lenen van je???)

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 03:22

Zoveel te meer je haar afscheert, zoveel te sneller komt het terug.  Omgekeerde geldt voor epileren, waarbij een deel van de haartjes zelfs permanent wegblijft.

Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 04:39

Salamoen Aleykoem

Yes! Dus dat betekent dat het bij mij sneller zal gaan. Ik wil juist dat het sneller gaat.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 08:35
Als je het met een scheermesje doet gaat het nog sneller....maar scheren is helemaal verboden. Het beste is dat je het gewoon laat groeien....er komt een moment dat je baard voller wordt...
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.