Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Een mashaAlah verhaal.

 Post Reply Post Reply
Schrijver
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Een mashaAlah verhaal.
    Geplaatst op: 12 augustus 2006 om 07:50
Salaam Aleykoum,
Ik kreeg dit net per email,mashaAllah dit laat me wel huilen
 
Hoe alles wat je doet, je leven be�nvloedt.
Dit verhaal werd door Sheikh Khalid Arashed vaak verteld. (Men zegt dat het zijn persoonlijke verhaal is):

Ik was de 30 jaar nog niet gepasseerd toen mijn vrouw in haar buik de eerste van mijn zonen ter wereld zou brengen. Ik kan mij die nacht nog goed herinneren. Ik bleef tot het einde van de nacht met een groep vrienden in een uitgaansgelegenheid. Het was een avond vol lege woorden. Een avond vol met roddels en haram commentaar op mensen. Ik was degene die de vaakst het gelach van de mensen veroorzaakte. Ik roddelen over mensen en zij lachen. Die avond maakte ik ze erg aan het lachen. Ik had het bijzondere �talent� dat ik mensen goed kon imiteren. Met het veranderen van mijn stem kon ik heel dicht bij de stem komen van de persoon die ik belachelijk maakte. Ja, ik maakte allerlei mensen belachelijk. Niemand kon aan mij ontsnappen zelfs niet mijn vrienden. Sommige mensen gingen mij vermijden om zo aan mijn tong te kunnen ontsnappen.

Die nacht maakte ik een blinde man belachelijk die ik bedelend op de markt gezien had. Ik had hem met mijn voet laten struikelen en vallen. Hij draaide zijn hoofd en wist niet wat te zeggen. De lachende echo�s van mijn �grap� vulden de markt. Ik keerde zoals gewoonlijk laat terug naar mijn huis. Mijn vrouw zat op mij te wachten. Ze was in een treurige stemming. Ze zei met trillende stem: �Rashed, waar was je?� Ik zei met spot: �Op mars� bij mijn vrienden natuurlijk!� Het was duidelijk aan mijn vrouw te zien dat zij moe was. Ze zei, terwijl mijn opmerking haar verstikte: �Rashed, ik ben erg moe. Ik kan op elk moment nu gaan bevallen!� Een stille traan rolde over haar wang. Ik merkte dat ik mijn vrouw verwaarloosd had. Ik had haar aandacht moeten schenken en mijn avond uit minder lang moeten maken vooral omdat ze in haar negende maand zat.

Snel bracht ik haar naar het ziekenhuis en ging de verloskundekamer binnen. Zij had vele lange uren pijn. Ik wachtte met weinig geduld haar bevalling af. Het verliep allemaal moeizaam. Ik wachtte lang totdat ik moe werd. Ik ging terug naar huis en liet mijn telefoonnummer achter zodat ik gebeld kon worden als er nieuws was. Na een uur werd ik gebeld door het ziekenhuis waarbij ze mij berichtten over de komst van Salem (mijn zoon). Meteen ging ik naar het ziekenhuis. Ik vroeg naar de kamer van mijn vrouw maar de mensen van het ziekenhuis vroegen mij om eerst bij de dokter langs te gaan die de bevalling van mijn vrouw had begeleid. Schreeuwend zei ik ze: �Wat voor dokter? Ik wil mijn zoon Salem zien!� Ze zeiden: �Ga eerst langs de arts�. Ik stapte bij de arts naar binnen. Ze vertelde mij dat onprettige dingen kunnen gebeuren en dat men dat soort dingen moet accepteren. Toen zei ze: �Uw zoon heeft ernstige misvormingen in zijn oog en het lijkt erop dat hij niet zal kunnen zien!�

Ik liet mijn hoofd hangen en kropte mijn gevoel op. Toen herinnerde ik mij de blinde bedelaar die ik op de markt liet struikelen en waar ik de mensen om liet lachen. SoubhanAllah �Wat je met anderen doet zal er met jou worden gedaan!�. Ik bleef verstomd. Ik wist niet wat ik moest zeggen. Toen dacht ik aan mijn vrouw en zoon en bedankte de dokter voor haar vriendelijkheid en ging mijn vrouw bezoeken. Mijn vrouw was helemaal niet bedroefd. Zij geloofde geheel in dat Allah de dingen al voorbestemd heeft. Zij was tevreden. Zij heeft mij altijd vermaand om mensen niet belachelijk te maken zeggende: �Spot niet met mensen!�

We verlieten het ziekenhuis samen met Salem. Eerlijk gezegd gaf ik hem niet veel aandacht. Ik beschouwde hem als niet aanwezig in het huis. Wanneer zijn gehuil te hard werd vluchtte ik naar de woonkamer om daar te slapen. Mijn vrouw gaf hem heel veel aandacht. Zij hield erg van hem. Zelf haatte ik hem niet maar ik kon ook niet van hem houden! Salem groeide en begon te kruipen. Hij had een merkwaardige manier van kruipen. Toen hij bijna 1 jaar oud was probeerde hij te lopen. Toen ontdekten we dat hij mank liep. Hij werd op mij een grotere last dan hij al voor mij was. Na Salem beviel mijn vrouw van Omar en Khalid.

De jaren gingen voorbij en Salem en zijn broers groeiden op. In die tijd hield ik er niet van om thuis te blijven. Altijd was ik bij mijn vrienden. Eigenlijk was ik een soort speeltje in hun handen. Mijn vrouw verloor echter nooit de hoop dat ik mijn leven zou beteren. Zij deed altijd du3a voor mij dat ik het juiste pad zou volgen. Ze werd niet boos vanwege mijn wilde gedrag. Ze werd echter wel erg bedroefd als zij zag dat ik Salem negeerde en wel aandacht schonk aan zijn broertjes. Salem werd groter en met hem mijn zorgen. Ik vond het best toen mijn vrouw Salem wilde inschrijven in een speciale school voor gehandicapte kinderen.

Bij het voorbijgaan van de jaren werd ik er geen betere persoon van. De dagen waren steeds hetzelfde: werk, slaap, eten en uitgaan. Op een gegeven vrijdag werd ik om 11 uur �s ochtends wakker. Het was, vond ik nog vroeg. Ik was uitgenodigd voor een bruiloftbanket (walima). Ik kleedde me aan, deed geurtjes op en was van plan om te vertrekken. Lopend door de woonkamer werd ik gestopt door de aanblik van Salem. Hij huilde hevig. Het was de eerste keer dat ik aandacht schonk aan het huilen van Salem. Tien jaar lang heb ik hem genegeerd. Ik probeerde hem ook nu weer te negeren maar het lukte me niet. Ik hoorde hem zijn moeder roepen terwijl ik zelf in de kamer was. Ik ging naar hem toe en zei: �Salem! Waarom huil je?!�.

Zodra hij mijn stem hoorde stopte hij met huilen. Toen hij merkte dat ik dichtbij stond, taste hij in het rond met zijn kleine handen. Wat is er met hem? Ik ontdekte dat hij probeerde zich weg van mij te verplaatsen!! Alsof hij zei: �Merk je me nu pas op? Waar was je tien jaar lang?� Ik volgde hem zijn kamer in. In het begin wilde hij me niet vertellen waarom hij huilde. Met vriendelijke woorden probeerde ik hem wel te laten vertellen wat er mis was. Salem begon te vertellen waarom hij huilde en ik luisterde verschrikt naar hem. En weten jullie wat nu de reden was??? Dat zijn broertje Omar, die hem altijd hielp om bij de moskee te komen, te laat was. En omdat op die dag het vrijdagsgebed was, was hij bang dat hij geen plek meer zou vinden op de eerste rij. Hij riep Omar en hij riep zijn moeder maar geen antwoord, toen begon hij te huilen. Ik keek naar de tranen die uit zijn blinde ogen rolden. Ik kon de rest van zijn woorden niet meer aanhoren. Ik legde mijn hand op zijn mond en zei: �Salem, is dit waarom je huilde??� �Ja� zei hij.

Ik vergat mijn vrienden en ik vergat het banket en zei: �Wees niet bedroefd Salem. Weet je wie er vandaag met je naar de moskee gaat?� Hij zei: �Omar natuurlijk, maar hij is altijd laat� Ik zei: �Nee� ik zal met je mee gaan�. Salem was totaal verrast� hij geloofde het niet. Hij dacht dat ik met hem spotte en hij begon weer te huilen. Ik veegde zijn tranen weg en nam hem bij de hand. Ik wilde hem met de auto brengen. Hij weigerde en zei: �De moskee is dichtbij.. ik wil lopend naar de moskee.� Ja, dit zei hij. Ik kan mij niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een moskee binnen ging, maar dit keer was de eerste keer dat ik angst voelde en spijt over wat ik al die jaren heb genegeerd. De moskee was vol met mensen, toch kon ik voor Salem een plek in de eerste rij vinden. We luisterden naar de vrijdagspreek en Salem deed naast mij de salat� of eigenlijk was ik de gene die naast hem bad. Na de salat vroeg Salem mij om hem een exemplaar van de Quran te geven. Ik was verbaasd!! Hoe kan hij nu lezen als hij blind is? Ik had bijna zijn vraag genegeerd maar ik wilde zijn gevoel niet kwetsen. Ik gaf hem de Quran. Hij vroeg mij toen om sourat Al Kahf op te zoeken. Ik zocht door de pagina�s en keek in de inhoudsopgave totdat ik de soura vond. Hij nam de Quran en legde hem voor zich en hij begon de soura te reciteren met zijn ogen gesloten. SoubhanAllah! Hij kende de sourat helemaal uit zijn hoofd!

Ik schaamde mij. Ik nam een ander exemplaar van de Quran en voelde een soort kippenvel over mijn ledematen. Ik las en ik las. Ik smeekte Allah om mij te vergeven en mij te leiden. Ik kon het niet meer aan� Ik begon als een kind te huilen. Er waren nog wat mensen in de moskee Sunna gebeden aan het doen. Ik schaamde me tegenover ze en probeerde mijn huilen te bedwingen. Maar mijn gehuil werd steeds hoger en harder. Ik merkte niets meer totdat ik een kleine zoekende hand voelde op mijn gezicht dat daarna mijn tranen wegveegde. Het was Salem!! Ik omhelsde hem, keek hem daarna aan en zei toen in mijzelf: �Jij bent niet de blinde, ik ben degene die blind is� Omdat ik achter erg slechte mensen aan liep die mij naar het vuur sleurden.

"We keerden terug naar het huis. Mijn vrouw was zeer ongerust over Salem, maar haar ongerustheid werd omgezet in tranen toen zijn wist dat ik het vrijdagsgebed met Salem had gebeden. Vanaf die dag was er geen salat in de moskee wat ik nog miste. Ik verliet mijn slechte �vrienden� en ik kreeg goede vrienden die ik in de moskee leerde kennen. Ik proefde samen met hen de smaak van Imaan (geloof). Zij leerden mij dingen die het wereldse leven mij van had laten afdwalen. Geen lezing of extra gebed liet ik nog voorbij mij gaan. Ik las de Quran meerdere malen per maand uit. Mijn tong werd zachter met het gedenken van Allah in de hoop dat Hij mijn geroddel en gespot over de mensen zou vergeven. Ik merkte dat ik veel dichter bij mijn gezin stond.

De blikken van angst en medeleven verdwenen uit de ogen van mijn vrouw. Er stond constant een glimlach op het gezicht van mijn zoon Salem. Wie hem zou zien zou denken dat hij in het bezit was van de hele wereld. Ik was Allah erg dankbaar voor zijn gunsten.

Op een dag besloten mijn goede vrienden om naar een ver gebied te gaan om daar da3wa (uitnodigen tot het goede) te doen. Ik twijfelde of ik met ze mee zou gaan. Ik vroeg Allah om hulp en ik vroeg mijn vrouw om advies. Ik verwachtte dat zij niet zou instemmen maar het tegenovergestelde gebeurde! Ze was erg blij en ze moedigde mij aan. Vroeger vertrok ik op reis zonder het met haar te overleggen in mijn verdorven leefstijl. Ik richtte mij tot Salem en meldde hem dat ik op reis zou gaan waarna hij mij met zijn kleine armen in afscheid omhelsde.

Drie en een halve maand duurde mijn afwezigheid. Gedurende die hele periode nam ik elke keer als ik de mogelijkheid had contact op met mijn vrouw en mijn kinderen. Ik miste hen erg. En wat miste ik Salem!! Wat wilde ik graag zijn stem horen! Hij was de enige die ik niet aan de telefoon had gehad gedurende mijn hele reis. Hij was of op school of in de moskee wanneer ik belde. Elke keer als ik mijn vrouw vertelde dat ik Salem zo miste moest ze lachen. �Behalve de laatste keer dat ik belde. Ik hoorde haar lach niet die ik verwachte. Haar stem was anders. Ik zei tegen haar: �Geef aan Salem mijn salaam (groet) oor.� �InshaaAllah� antwoordde zij. En ze bleef stil.

Eindelijk kwam ik thuis. Ik klopte op de deur hopend dat Salem de deur zou openen. Tot mijn verbazing deed mijn zoontje Khalid open (hij was de 4 jaar nog niet gepasseerd). Ik zette hem op mijn schouders terwijl hij schreeuwde: �Papa� Papa..� Ik weet niet waarom mijn borst benauwd werd toen ik het huis binnenging� Ik zocht mijn toevlucht bij Allah tegen de vervloekte satan. Mijn vrouw kwam naar mij toe maar ze was anders dan normaal. Alsof ze deed alsof ze blij was. Ik bekeek haar eens goed en vroeg haar: �Wat is er met je?�, �Niets� zei ze. Toen dacht ik weer aan Salem en vroeg haar: �Waar is Salem?� Haar hoofd boog naar beneden. Ze antwoordde niet. Er rolde brandende tranen over haar wangen. Toen begon ik naar haar te schreeuwen: �Salem! Waar is Salem???�

Ik hoorde toen niets meer behalve de stem van mijn zoontje Khalid die in zijn taaltje zei: �Papa�Thalem is naal Jennah� Bij Allah��. Mijn vrouw kon de situatie niet meer aan. Ze begon hard te huilen. Ze viel bijna flauw en kon zich nog net uit de kamer verplaatsen. Later begreep ik dat Salem twee weken voor mijn terugkomst een hoge koorts had gekregen. Mijn vrouw had hem naar het ziekenhuis gebracht. De koorts werd steeds heviger en wilde hem maar niet loslaten totdat zijn ziel en zijn lichaam van elkaar gescheiden waren. Als het je allemaal te benauwd wordt. Als je ziel het niet meer houdt met wat het moet dragen roep dan: Ya Allah (Oh Allah)! Als je geen oplossing meer ziet en alle wegen lijken gesloten en alle hoop is lijkt be�indigd roep dan: Ya Allah (Oh Allah)! Er is geen god behalve Allah Heer van de zeven hemelen en van de van de geweldige troon.

Door een zuster geplaatst op assirat.nl/forum.
Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2006 om 08:30

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

 

Assalamoe3leikoem,

 

Soubhana Allah Ik heb het verhaal met tranen in mijn ogen gelezen.Barak Allahoe Fikie voor het plaatsen van dit verhaal. Moge Allah swt dit jochie Salim belonen met de hoogste rang in Al Djennah. En zijn ouders sabr en moed geven en belonen voor het geduld dat ze hebben Allahoema Amien.

 

Allah swt Leidt wie Hij wil en laat dwalen wie Hij wil Moge Allah swt ons allen Leiden op Zijn Pad. Ameen.

 

~7ayaakie Allah~

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2006 om 16:58
amin op je doeas lieve zuster
Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
studentje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 24 september 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote studentje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2006 om 09:15
soubhanALLAH IK ZIE DE TOETSEN OP M4N BORD NT GOED DOOR DE TRANEN HEEN.MOGE ALLAH ONS ALLEN LEIDEN OP DE GOEDE WEG VOOR 4T TE LAAT IS.
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2006 om 11:48
inshaAllah amin
Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2006 om 06:01
In eerste instantie geplaatst door Merdecca P

Toch wel zielig voor Salem.

Dat Allah dit kind dubbel gehandicapt geboren laat worden omdat zijn vader onaardig doet tegen een blinde bedelaar.

Assalaamoe3leikoem,

 

Het is indd een zielig verhaal maar de wijsheid waarom Allah swt dit kind gehandicapt geboren heeft laten worden kunnen wij niet bevatten omdat alleen Hij swt weet waarom. Het kan ook zo zijn dat als ouders een gehandicapt kindje krijgen het een ra7ma van Allah swt kan zijn als die ouders sabr en dankbaarheid tonen jegens hun Schepper om zo Al Djennah te kunnen betreden.Inscha Allah. Dit verhaal is een verhaal met een moraal maar dat houdt niet in dat onze denkwijze ( in dit geval omdat de vader van Salim  onaardig doet tegen een blinde bedelaar een gehandicapt kind krijgt) overeenkomt met de Wijsheid van Allah swt Zijn Wijsheid is AlOmvattend en Hij swt is de Al wetende de Al Wijze en Allahoe A3lem waarom Hij bepaalde mensen goede gezondheid schenkt en bepaalde mensen niet. Juist degenen waar ALlah Ta3ala veel van houdt die krijgen de grootste beproevingen en dmv deze beproevingen wist men zijn zonden uit en krijgt een hogere rang in al djennah bi IthniLlah.

 

Moge ALlah swt ons allen Leiden en onze fouten en tekortkomingen vergeven Allahoema Ameen

 

~7ayaak ALlah~

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2006 om 06:05

Waarom laat Allah toe dat kinderen lijden?

 

Uit: Islam Q&A (www.islam-qa.com)

Door: Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid

Vertaald door: Team Moslima

 

 

Allah zij geprezen

Geprezen zij Allah, Hij wordt geprezen in alle talen, aanbeden in alle tijden.

Hij, Wiens kennis alle plaatsen omvat, Wiens aandacht nooit van iets afdwaalt. Verheerlijkt is Hij, verheven boven het hebben van enige gelijke of rivaal en verheven is Hij boven het hebben van een vrouw of kind. Zijn heerschappij heeft betrekking op al Zijn dienaren.

����. Er is niets aan Hem gelijk en Hij is de Alhorende, de Alziende� 42:11

En zegeningen en vrede met degene die gezonden is als een genade voor de werelden en als bewijs voor de gehele mensheid. Hij verspreidde de boodschap en vervulde het vertrouwen, en streed voor Allah�s doel in de ware zin, totdat hij ons achterliet met een duidelijk pad, waar de nacht zo duidelijk is als de dag en waarvan niemand afdwaalt, behalve om verdoemd te zijn.

Iemand die gelooft in het bestaan van Allah en dat Hij de Heer is en de Schepper (zelfs wanneer deze gelovige geen moslim is), weet dat Zijn creatie in alle aspecten ongelijk is aan deze Heer. Men kan in geen opzicht Zijn schepping met Hem vergelijken.

Vandaar dat Allah zegt:

����. Er is niets aan Hem gelijk en Hij is de Alhorende, de Alziende� 42:11

��.. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk." 112:4

Wanneer iemand een voorwerp bezit en hierover kan beschikken zoals hij dat zelf wenst, zonder dat iemand hem hiervoor ter verantwoording kan roepen, dan kan Allah de Schepper (niets is in enig opzicht Zijn gelijke), zeker beschikken over Zijn �Eigendom� zoals Hij dat wenst.

Wij moslims geloven zeer zeker dat onze Heer (Hij die ons schiep), de ultieme wijsheid bezit, welke niet de kleinste tekortkoming toelaat.

Eerder nog, iedereen die gelooft in het bestaan van de Heer en die Hem als zijn Heer accepteert moet dit wel geloven, anders zou hij geloven in een onvolmaakte Heer. En hij die ook maar een beetje verstand en geloof bezit, weet dat er slechts een Heer kan zijn die perfect is en die ver verwijderd is van welke onvolkomenheid dan ook. Anders zou Hij geen Heer zijn in de werkelijke betekenis van het woord.

Wij echter (omdat wij een deel zijn van de schepping van Allah), kunnen niets van Zijn wijsheid begrijpen, behalve wanneer Hij het ons verteld heeft.

De redenen achter Zijn handelingen die Hij ons heeft uitgelegd, begrijpen en accepteren wij, maar wat Hij voor ons heeft verborgen en waarvan Hij de kennis voor zichzelf heeft gehouden, daarin geloven wij.

Wij weten dat Hij niets doet tenzij er grote wijsheid achter zit, omdat Hij de Wijze en de Alwetende is.

Het zou nooit, onder geen enkele omstandigheid, in onze gedachten moeten komen om te denken dat we Hem ooit ter verantwoording kunnen roepen voor wat Hij doet in Zijn Rijk en met zijn Schepping, anders zondigen we tegenover wat is voorbehouden aan de Heerser.

Wij overschrijden de grens wanneer we beweren dat we kunnen weten wat Hij weet.

Niemand kan zulke woorden uitten behalve een ongelovige die van het begin af aan al niet gelooft in het bestaan van een Heer. Wij zoeken hiertegen bescherming bij Allah.

Wij twijfelen niet aan de woorden van menselijke specialisten (zoals doktoren en ingenieurs). We gaan niet met hen in discussie, omdat ons opleidingsniveau ons niet in staat stelt om alles te begrijpen wat zij weten.

Is het dan niet des te meer gepast, dat we aannemen dat de wijze waarop de Alwetende (voor Wie niets verborgen is) omgaat met de zaken van Zijn schepping, ongetwijfeld correct en wijs is.

Wij mensen denken soms dat het wijs is om dingen te doen die wij niet leuk vinden, of die ons tegenstaan omdat we er uiteindelijk beter van worden.

Wanneer we deze dingen niet zouden doen, zouden we beschuldigd worden van domheid en onverantwoordelijk gedrag.

Bijvoorbeeld, iemand is ernstig ziek en er bestaat de vrees dat hij zal sterven. Er is echter bekend dat hij kan genezen (wanneer Allah dat wil), wanneer hij een bepaalde medicijn zou innemen. Dan zou de beste beslissing voor hem zijn om dat medicijn in te nemen, zelfs wanneer het bitter smaakt. Wanneer hij het niet inneemt, wordt hij beschouwd als onverstandig en dom.

Er zijn meerdere dingen in ons leven die we doen terwijl we ze niet prettig vinden, alleen omdat we weten dat het uiteindelijk goed voor ons is.

�� Allahs kenmerken zijn de beste�.� (16:60), en op geen enkele manier kan Hij worden vergeleken tot Zijn schepping. Hij laat het toe dat er dingen gebeuren in Zijn rijk, die Hij haat, omdat ze een grotere wijsheid dienen die wij, of in ieder geval de meeste van ons, niet kunnen begrijpen.

Soms wordt er iets van Zijn wijsheid aan ons duidelijk gemaakt. Het is slechts door de genade van Allah voor Zijn gelovige dienaren, wanneer Hij hen iets van Zijn wijsheid in deze wereld laat zien, zodat zij gemoedsrust zullen vinden.

Bijvoorbeeld, waarom Allah een kind schept en hem vervolgens laat sterven.

De achterliggende reden kan zijn dat, wanneer dit kind zou zijn blijven leven, het zoveel moeilijkheden in zijn leven tegen zou zijn gekomen, dat zijn dood een genade van Allah is.

Bovendien, wanneer Allah hem gehandicapt zou maken, zou deze handicap hem kunnen beschermen voor het plegen van zonden.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn, dat hij anderen, zoals zijn ouders zou hebben afgeleid van het pad van Allah, zoals vermeld in het verhaal van de jongen die gedood werd door Al-Khidr, in het verhaal van Al-Khidr en Moses in Soerat al Kahf. 18:80 en 81

80. "En wat de jongeling betreft, zijn ouders waren gelovigen en wij vreesden dat hij schande over hen zou brengen door zijn opstandigheid en ongeloof."

81. "Derhalve wensten wij dat hun Heer hun in zijn plaats een ander kind zou schenken dat reiner en zachtmoediger zou zijn (dan hij)."

Niet iedere ziekte of handicap is noodzakelijkerwijze een straf: in veel gevallen is het een test voor de ouders van het kind, waardoor Allah hen (indien zij deze test met geduld dragen) boete laat doen voor hun slechte daden, of hun status in het Paradijs laat stijgen.

Want Allah heeft voor de geduldigen een beloning bereid die niet kan worden overtroffen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis:

���Voorwaar, aan de standvastigen zal hun beloning zonder berekening worden uitbetaald�. 39:10

Voor ons moslims, eindigt het leven niet wanneer we sterven, wij geloven dat voorbij de dood er een paradijs en een hel is, welke het werkelijke leven vertegenwoordigt. Diegenen die goed deden in deze wereld, zullen daarvoor een beloning vinden bij Allah. Diegenen die slecht deden zullen daarvoor straf ontvangen. Goed en slecht kan niet gelijk aan elkaar zijn.

Het geduld van degene die getest werd en de wijze waarop hij deze test doorstond, zal bij Allah niet onopgemerkt blijven.

Werkelijk, degenen die niet getest zijn in deze wereld zullen wensen dat hen gelijkwaardige rampspoed was overkomen, wanneer zij de hoge status zien welke is toebedeeld aan hen die de ongelukken met geduld droegen. Er is veel bewijs voor deze beweringen in de Koran en de Soennah te vinden, bijvoorbeeld:

Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�En Wij zullen u een weinig beproeven door vrees, honger, verlies van bezittingen, levens en vruchten; maar verkondig blijde tijdingen aan de geduldigen, 2:155

 

De boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah met hem) zei:

�Hoe mooi zijn de zaken van de gelovige, voor hem is alles goed, en dat geldt slechts voor de gelovige. Wanneer hem iets goeds overkomt, dankt hij Allah, en dat is goed voor hem, wanneer hem iets slechts overkomt, draagt hij het met geduld, en dat is goed voor hem�.

De Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah met hem) heeft gezegd:

�De eersten die naar het Paradijs geroepen zullen worden, zijn zij die Allah de Verhevene, de Majestueuze, lofprijzen in voorspoed en in tegenspoed". (Thabrani)

De profeet (vrede en zegeningen van Allah met hem) heeft gezegd: "Geen moslim lijdt aan iets, een prik van een doorn of erger, of Allah wist daardoor zonden van hem uit, en zijn zonden vallen van hem af zoals de bladeren van de bomen vallen". (Al-Bukhari en Moeslim)

Hieruit maken we op, dat het duidelijk zou moeten zijn dat de rampspoed die diegenen overkomt, (die in onze ogen onschuldig zijn), die werkelijk iedereen kan overkomen, niet noodzakelijkerwijs een straf is. Zij kan een genade van Allah zijn, maar onze gedachten en ons verstand zijn onvolkomen en we zijn vaak niet in staat in deze gevallen de wijsheid van Allah te begrijpen.

Of, we geloven dat Allah meer rechtvaardig, wijzer en meer genadig is ten opzichte van Zijn schepping, dus onderwerpen wij ons aan Hem en accepteren (Zijn wil). Terwijl we gelijktijdig onze onkunde erkennen om de ware aard van onszelf te begrijpen.

Of, we pochen over onze onvolkomen ratio en zijn trots op onze zwakke ego�s en volharden in het ter verantwoording roepen van Allah en maken bezwaar tegen Zijn wil.

Dit laatste kan nooit in iemands hoofd komen die gelooft in het bestaan van een wijze Heer, Schepper en Heerser, Die in alle gevallen perfect is.

Wanneer we dat wel doen, stellen wij ons zelf bloot aan de boosheid en wraak van Allah, maar niets kan Allah ooit raken.

Allah richtte hierop de aandacht toen Hij zei (interpretatie van de betekenis):

�Hij kan niet worden ondervraagd betreffende hetgeen Hij doet, doch zij zullen worden ondervraagd�. 21:23

 

Een teken van de mens zijn zwakheid en zijn korte termijn zicht is, dat hij zich slechts richt op de rampspoed zonder aandacht te besteden aan de voordelen die het kan brengen. Niet te kijken naar andere zegeningen die hij geniet en om hem heen ziet.

Want Allah heeft de mensheid met vele goede dingen gezegend, die in geen vergelijk staan tot de ellende die hem overkomt.

Wanneer iemand veel goede dingen doet en af en toe niet, dan zou het vergeten van de goede dingen beschouwd kunnen worden als ondankbaarheid en ontkenning.

Dus, in welk licht stelt dat onze houding tegenover Allah, aan Wie de hoogste lofprijzingen toekomt en Die in al Zijn handelingen betreffende Zijn schepping goed is en op geen enkele manier slecht kan zijn.

Bovendien, de profeten en de boodschappers waren de meest geliefde schepselen van Allah maar ondanks dat, zijn zij het meest zwaar getest van alle mensen en leden zij de meeste rampspoed. Waarom? Het was geen straf voor hen en het is niet omdat ze onbetekenend zijn voor hun Heer.

Echter het is, omdat Allah van hen houdt en voor hen een perfecte beloning achter de hand houdt die ze zullen genieten in het Paradijs. Hij heeft verordend dat deze rampen hen zullen overkomen, zodat Hij ze kan verheffen in status.

Hij doet wat Hij wil, hoe Hij wil en wanneer Hij wil. Niemand kan Zijn rechtspraak terug draaien, niemand kan Zijn bevel afslaan en Hij is de meest Verstandige, de Alwetende.

Allah is de Verhevene, de meest Wel ingelichte en de meest Wijze.

 

 

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2006 om 08:54

Het zijn jouw woorden dat iemand dubbel wordt gestraft maar wie zegt dat dat daadwerkelijk de reden is?

Voor jouw zijn het misschien kromme en religieuze theorieen anderen kunnen veel wijsheid uit het artikel halen het is maar hoe je er zelf tegenover staat.

Sadistische woorden kun je misschien beter voor iets anders gebruiken Allah swt is n.l. de Rechtvaardige de Alwijze en de AlWetende en aangezien jij de kennis niet bevat en enkel en alleen woorden uit die voorjezelf en je eigen theorie van toepassing zijn zal ik het maar bij bovenstaande woorden houden. N.l. Allahoe A3lem m.a.w. Allah swt weet het het Beste. Immers Hij heeft de mens geschapen en Hij weet wat goed voor de mens is. En waarom iemand zo wordt geboren dat weet de mens niet die Kennis berust bij Allah.

Gegroet,

AmatoelAziz

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2006 om 09:08
In eerste instantie geplaatst door Merdecca P

En dan sterft de arme jongen ook nog op jeugdige leeftijd.

 

Inna Lilahi wa Inna ilejhie razjie3oen...

We Komen van Allah en naar Hem keren we terug....

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2006 om 10:55
In eerste instantie geplaatst door Merdecca P

In eerste instantie geplaatst door Merdecca P

In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

In eerste instantie geplaatst door Merdecca P

En dan sterft de arme jongen ook nog op jeugdige leeftijd.

 

Inna Lilahi wa Inna ilejhie razjie3oen...

We Komen van Allah en naar Hem keren we terug....

 

 

 

Ja, en?

Sorry.

Het moet eigenlijk zijn:

Nee, en?



Daar bedoeld AmatoelAziz iets heel moois mee. Teleurstellend (wel begrijpelijk) dat jij dit niet begrijpt! Het is een afsluitende zin die een diepe betekenis heeft voor een Moslim. Dus in dat licht gaat je " nee, en? " niet helemaal meer op...

 

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2006 om 11:23
Het klinkt een beetje gek waarschijnlijk, maar dat bedoelde ik niet.

Ik bedoelde enkel dat de volgend uitspraak heel mooi is!

We Komen van Allah en naar Hem keren we terug....


 
Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 november 2006 om 12:29

Salaamu aleikum,/Hai,

 

Abdul Khaliq Barak Allahoe fiek voor de aanvulling volgens mij begrijpt Merdecca P niet echt wat ik bedoel. Ok jij gelooft er dus niet in dat men van Allah swt komt en naar Hem weder zal keren maar nogmaals dat is jouw eigen persoonlijke mening. Op je laatste zin ga ik niet op  in ik heb n.l al eerder getracht uit te leggen hoe ik hierover denk en als jij nogmaals die discussie aan wil gaan neem ik aan dat je bovenstaande reactie van mij niet hebt gelezen...

 

M.a.w. ik dacht dat we waren uitgepraat maar je begint weer van voor af aan te bazelen.. Je laatste rage hier op het forum is ik ga moslims even dissen want hun verhalen kloppen niet het is onzin en zo verder ( correct me if I'am wrong maar zo kom je wel over) Als je de verhalen onzin vindt moet je ze A) niet lezen B) niet op reageren en C) niet raar opkijken als men sarcastische reacties naar je terug plaats.

 

Capisch?

 

Gegroet,

AmatoelAziz

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
soraya23 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 januari 2007
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 9
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote soraya23 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 05:11
ik vind in dit verhaal wel een paar tegenstrijdigheden!!
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 08:28

wallahi ik hou van deze geleerde hij is een maschallah da3ie

Sheikh Khalid Arashed

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.