Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenMuziek is haram!!!

 Post Reply Post Reply Pagina  <1234 5>
Schrijver
DienaresvnAllah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 47
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Muziek is haram!!!
    Geplaatst op: 15 januari 2007 om 09:00

Assalaamoe alaikoem,

Soubhana Allah hoe sommige hier praten (zonder kennis) zie hoe dwalend sommige wel niet zijn, Moge Allah diegene leiden (Amien)!!

Ik heb DUIDELIJKE BEWIJZEN vanuit de Qur'aan en Soenaah geplaast, Wat ieder daarmee doet moet men zelf weten, Als iemand tegen de wetten van de Islaam wil gaan ga je gang, Wetend dat je verkeerd bezig bent en je terecht zal staan voor je daden op de Dag des Oordeels dat ook wel de Dag der Spijt word genoemt!

Moge Allah soubhanahoe wata3la ons imaan doen versterken en ons standvastig maken(Allahoema Amien)

Wa3laikoemoe salaam warahmatoellaah wabarakatoe oegt Amel

 

Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2007 om 09:51

Salaam Aleikom,

Je hebt 1 vers uit de Koran geplaatst waarin muziek niet eens genoemd wordt waarin de onzinnige praat iets anders kan betekenen en je hebt de hadith van Bukhari aangehaald waar er meerdere anderen haaks tegenover staan, en genoemd. Je hebt de woorden van onze profeet Mohamed overgeslagen. En verzen uit de Koran genegeert waarin gezegt wordt welke mooie giften Allah aan de profeten heeft gegeven. Verse 17:55, Verse 4:163. (Er zijn er nog meer, die ik niet zo snel weet)

Praten zonder kennis doen we allemaal, geen mens is perfect. Om die weg in te slaan om mensen te beoordelen dat doe ik niet eens. Verder wel met goed besef dat de meerderheid onder de moslims zeggen dat muziek haram is. Tja, ik heb nog geen enkel hard bewijs gelezen, zelfs niet van de 'geleerden'.

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2007 om 12:14

assalaam alaikoem,

Juistem mensen...dit nou precies wat ik wilde zeggen met mijn vorige stuk tekst. We hoeven niet perfect te zijn. Elk moslimman of moslimvrouw wordt zeg maar aangevallen op hetgeen 'zij' verkeerd zou doen. DEnk je niet dat ik niet weet dat je niet naar muziek mag luisteren. Maar he...ik vindt het mooi...ik luister er niet elke dag naar maar wel af en toe...gewoon lekker als je hardloopt ofz wat dan ook. Maar goed allah oordeeld over ons allen en wij gaan met onze zonden voor hem staan opde dag des oordeels. Dus het heeft geen zin om in een forum de hele tijd dat vingertje te gebruiken van he dit mag je niet doen zo niet zo dat...

WA alaikoem wa salaam,

Rahima

 

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2007 om 13:33

Asalaam Aleikum beste Rahima,

OUM MOUSSA bedoeld het absoluut niet verkeerd. Als Moslim ben je verplicht elkaar aan te sporen tot het goede. En we moeten niet alleen Haraam proberen te vermijden maar ook alles wat tot Haraan kan leiden. Ik heb het al eens eerder gezegd dat je niet moet kijken naar hoe klein de zonde is maar dat je moet kijken naar hoe groot Degene is die je ongehoorzaam bent. Ik hoor heel vaak van Imam's in moskee�n dat we het luisteren naar muziek moeten vermijden. We moeten ernaar streven om zo goed mogelijke Moslims te zijn.

Asalaam Aleikum.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
DienaresvnAllah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 47
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2007 om 13:58
In eerste instantie geplaatst door nefertiti

Salaam Aleikom,

Je hebt 1 vers uit de Koran geplaatst waarin muziek niet eens genoemd wordt waarin de onzinnige praat iets anders kan betekenen en je hebt de hadith van Bukhari aangehaald waar er meerdere anderen haaks tegenover staan, en genoemd. Je hebt de woorden van onze profeet Mohamed overgeslagen. En verzen uit de Koran genegeert waarin gezegt wordt welke mooie giften Allah aan de profeten heeft gegeven. Verse 17:55, Verse 4:163. (Er zijn er nog meer, die ik niet zo snel weet)

Assalaamoe alaikoem Nefertiti,

Soubhana Allah, hoe sommige mensen hier praten, ik sta echt versteld, Moge Allah soubhanahoe wata3la ons leiden, Waar gaat onze Oemaah heen??
Dus je vind een aya uit de Qur'aan dat wel letterlijk aangeeft (al zie jij dat niet zo)  dat muziek haraam is, niet als bewijs??
En de hadieth die DUIDELIJK aangeeft dat muziek haraam is, Doet je ook niets??
Is dat nog steeds geen genoeg bewijs of niet goed genoeg?, ASTARFIELOELLAH!

Vele verzen uit de Koran en overleveringen van de Profeet (vrede zij met hem) duiden op de verwerpelijkheid van muziekinstrumenten en waarschuwen daartegen. De Koran leert ons dat het gebruik (bespelen of beluisteren) van deze instrumenten een middel is dat tot dwaling en het bespotten van de Tekenen van Allah leidt. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

 

�En onder de mensen zijn er die Lahwoel-hadieth (ijdele praat) verkopen om (anderen) te doen dwalen van het pad van Allah zonder kennis en er (de Tekenen van Allah) spot mee te drijven. Zij zijn het voor wie een vernederende voltering zal zijn.�                            (Soerat Loeqmaan: 6)

 

De meeste geleerden hebben de term �lahwoel-hadieth� (ijdele praat) uit dit vers uitgelegd als zijnde gezang, muziekinstrumenten en elk ander geluid (gesproken of op andere wijze) dat van de waarheid afleidt.

 

Mudjaahid zei over de volgende vers (interpretatie van de betekenis):

 

(Allah zei tegen shaitan) En rui van hen op wie je maar kunt met je stem, en val hen aan met je paarden en je voetvolk, en deel met hen in bezittingen en kinderen en doe hen beloften.� En de shaitan doet hen niets dan bedriegelijke beloften.        &am p;nb sp;  �                           (Soerat al-Israa�: 64)

�Hier wordt gezang en (het geluid van) de fluit bedoeld.�

 

Al-Hasan al-Basri zei:�Zijn stem (die van de shaitan) is de tamboerijn.�

 

Ibn al-Qayyim heeft hierover gezegd: �Een ieder die praat over iets anders dan het gehoorzamen van Allah of een fluit, een panfluit of trommel bespeelt, al deze zaken zijn de stem van shaitan�

 

Djaabir (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: �De Profeet nam cAbd ar-Rahmaan bnoe cAuwf bij de hand en vertrok met hem naar zijn zoon Ibrahiem. Hij (de Profeet) trof hem aan terwijl hij zijn laatste levensadem uitblies. De Profeet nam hem (zijn zoon Ibrahiem) op zijn schoot en huilde. cAbd ar-Rahmaan zei: �Huilt u, terwijl u het huilen verbood? Hij zei: �Nee, wat ik verbood waren twee achterlijke verdorven geluiden; een geluid ten tijde van een rampspoed (waarbij sprake is van) het openkrabben van het gezicht, het openscheuren van de kleding en het geluid (ter vermaak) van de shaitan.�                                                        (Sahih Soenan Tirmidhi)

 

Imaam an-Nawawi zei: �Wat hier (met het geluid van de shaitan) bedoeld wordt, is gezang en muziekinstrumenten.�

 

De Profeet (vrede zij met hem) zei: �In mijn Oemmah (gemeenschap) zullen er mensen zijn die zedenloosheid (hier wordt het openlijk plegen van overspel mee bedoeld) en zijde (voor de mannen) en wijn en Macaazif (letterlijk: muziekinstrumenten) zullen toestaan.�                                      (Boechari)

 

Wij kunnen dus uit deze overlevering opmaken dat alle soorten muziekinstrumenten haraam zijn, dit aan de hand van de volgende zaken:

 

1.                     Het moge duidelijk zijn dat de mensen in de voorgenoemde overlevering de genoemde zaken (waaronder muziekinstrumenten) toestaan, terwijl deze verboden zijn in de Shariecah.

 

2.                     De Profeet (vrede zij met hem) plaatste muziekinstrumenten naast zaken die bekend staan om het feit dat ze verboden zijn, namelijk overspel en alcohol. Muziek is dan ook haraam en vooral het soort muziek dat we vandaag de dag kennen, waarin alles draait om obscene en verdorven teksten, die ondersteund worden door allerlei muziekinstrumenten zoals gitaren, drums, fluiten, blaasinstrumenten, violen, orgels, piano�s enzovoort.

Sheich Ibn Baaz zegt: �Macaazif verwijst naar zang en muziekinstrumenten. De Profeet (vrede zij met hem) heeft ons verteld dat er aan het einde der tijden mensen zullen zijn (binnen de moslimgemeenschap) die deze zaken zullen toestaan evenals dat ze alcohol, overspel en zijde zullen toestaan. Dit is ook nog eens een bewijs van zijn profeetschap, aangezien wij al deze zaken zien gebeuren. Deze overlevering leert ons dat gezang in combinatie met muziekinstrumen haraam is, net als alcohol en overspel.

 

Er zijn vele overleveringen en koranverzen die ons waarschuwen tegen zang en muziekinstrumenten. Eenieder die beweert dat Allah deze zaken toestaat, liegt en maakt zich schuldig aan een groot onrecht. Wij vragen Allah ons te behoeden tegen het volgen van onze eigen verlangens en de shaitan.

 

Wat overigens wel toegestaan is, is het slaan op de Doeff tijdens bepaalde feestelijkheden. Dit is toegestaan voor de vrouwen om bijvoorbeeld bekendheid te geven aan het huwelijk. Er is niets op tegen dat vrouwen onderling zingen onder begeleiding van de doeff, zolang de teksten geen kwaad aanmoedigen, of mensen afleiden van hun plichten (tegenover Allah). Ook geldt als voorwaarde dat dit gebeurt op een plaats waar zich alleen vrouwen bevinden. Verder dienen zij bij zulke gelegenheden rekening te houden met de buren en de omgeving. Het is voor vrouwen niet toegestaan om andere instrumenten dan de doeff te bespelen, of dit nou tijdens bruiloften is of bij een andere gelegenheid.

(Misschien dat je hier wat aan had oegt Nefertiti)

 

Praten zonder kennis doen we allemaal, geen mens is perfect. Om die weg in te slaan om mensen te beoordelen dat doe ik niet eens. Verder wel met goed besef dat de meerderheid onder de moslims zeggen dat muziek haram is. Tja, ik heb nog geen enkel hard bewijs gelezen, zelfs niet van de 'geleerden'.

Salaam Nefertiti

 

Praten zonder kennis is niet toegestaan in de islaam, Dus hoort men  niet te praten zonder kennis, Zodat je niets slechts of verkeerds zult zeggen!
Praten zonder kennis is een groot gevaar wat vermeden dient te worden!
En ikk ben het niet met jou eens, Niet ieder praat zonder kennis.
Ik doe dat elhamdoelilaah all zeker niet, En als ik wat zeg, Dan heb ik altijd daliel bij de hand elhamdoelilaah.
EN ik ken genoeg andere zusters en broeders die dat ook doen!

Moge Allah soubhanahoe wata3la ons leiden en ons imaan doen versterken en ons standvastig maken(Amien)

Wa3laikoemoe salaam warahmatoellaah wabarakatoe oegt Amel

Terug naar boven
DienaresvnAllah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 47
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2007 om 14:14
In eerste instantie geplaatst door rahima

assalaam alaikoem,

Juistem mensen...dit nou precies wat ik wilde zeggen met mijn vorige stuk tekst. We hoeven niet perfect te zijn. Elk moslimman of moslimvrouw wordt zeg maar aangevallen op hetgeen 'zij' verkeerd zou doen. DEnk je niet dat ik niet weet dat je niet naar muziek mag luisteren. Maar he...ik vindt het mooi...ik luister er niet elke dag naar maar wel af en toe...gewoon lekker als je hardloopt ofz wat dan ook. Maar goed allah oordeeld over ons allen en wij gaan met onze zonden voor hem staan opde dag des oordeels. Dus het heeft geen zin om in een forum de hele tijd dat vingertje te gebruiken van he dit mag je niet doen zo niet zo dat...

WA alaikoem wa salaam,

Rahima

Assalaamoe alaikoem,

Wij hoeven niet perfect te zijn?? Wil jij niet beter worden of zijn??( een beter moslim)
Streef jij niet naar perfectie, om beter te worden om beter te zijn??, Ik zeg niet dat je perfect moet zijn, want niemand is perfect, en elk zoon van Adam begaat zondens! (maar toon je berouw, en houd je ver weg van de zondens die je hebt begaan en doe je wat met je geloof, daar gaat het om)
maar dat wil nog niet zeggen dat je niet mag streven om beter te zijn om beter te worden! (aldus een beter moslim of moslima).
Muziek luisteren is een grote zonden, en als jij dat weet en toch doet is dat jou keuze, Maar ik ben jou Oegt(zuster) fie dien die alleen het beste wenst voor jou en jou alleen het beste gunt ( al geloof je dat niet) En Allah soubhanahoe wata3la is mijn getuigen.,
De islaam staat JUIST toe om jou mede moslims nasee7a(corigeren) te geven!
En ja ALLEEN Allah soubhanahoe wata3la oordeelt over ons, Wij zullen voor Hem terrecht staan (voor onze daden) willen wij dan niet liever meer goede daden dan slechte daden??
Ik wijs niet met mijn vinger en dat heb ik ook nooit gedaan Elhamdoelilaah, Maar ik corigeer wel elhamdoelilaah, aldus geef ik een nasee7a en dat zal ik ook blijven doen Insha Allah!!

Moge Allah soubhanahoe wata3la ons imaan doen versterken en ons standvastig Maken(Amien)

wa3laikoemoe salaam warahmatoellaah wabarakatoe oegt Amel

Terug naar boven
DienaresvnAllah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 47
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2007 om 14:40
In eerste instantie geplaatst door Zwaluw

Reggae is the best!

Lekker om godsdienstvrij te luisteren naar muziek die ik mooi vind.

Ik moet er niet aan denken dat een oude man zich daar mee gaat bemoeien of nog erger leeftijdgenoten.

 

 

 

Assalaamoe alaikoem,

Doe wat je wilt, jij weet nu in elk geval dat Muziek NIET toegestaan is in de islaam, Aldus Haraam(verboden) is.
Ik heb duidelijk bewijzen geplaast met bewijs(daliel) wat jij daar verder mee doet, is aan jou!
Wees verstandig insha Allah,

Moge Allah soubhanahoe wata3la ons imaan doen versterken en ons stsnadvastig maken (Amien)

Wa3laikoemoe salaam warahmatoellaah wabarakatoe oegt Amel

Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2007 om 14:57

Salaam Aleikom,

 

 

 

Soubhana Allah, hoe sommige mensen hier praten, ik sta echt versteld, Moge Allah soubhanahoe wata3la ons leiden, Waar gaat onze Oemaah heen??
Dus je vind een aya uit de Qur'aan dat wel letterlijk aangeeft (al zie jij dat niet zo)  dat muziek haraam is, niet als bewijs??
En de hadieth die DUIDELIJK aangeeft dat muziek haraam is, Doet je ook niets??
Is dat nog steeds geen genoeg bewijs of niet goed genoeg?, ASTARFIELOELLAH! Schreef DienaresvnAllah.

 

Nee, omdat het geen enkel bewijs geeft. Die ene aya in de Koran zegt niets over muziek, reeds uitgelegd waarom. De hadith die DUIDELIJK volgens jou aangeeft dat muziek haram wordt DUIDELIJK tegengesproken door de andere ahadith, ook vermeld. We vallen in herhaling. Die leest men niet. Waarom niet? Onze profeet verbood muziek niet. Waarom wij wel? En hoewel de meerderheid van de wetscholen muziek verbieden (ik kan me beter in het antwoord van Rahil Amin vinden), daar zou ik wat mee kunnen,kan ik me totaal niet in jouw benadering vinden. Verschil van mening in een eindeloze discussie die op elk forum al heeft plaatsgevonden. Ook in het verleden op dit forum, ik meen me te herrineren dat Amier er hele mooie woorden voor had en een prachtige benadering hierop.

De ene fatwa gooit de andere om.

Sheikh Yusuf `Abdullah Al-Qaradawi beweert in een fatwa dat muziek weer niet haram is. http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamO nline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaE&cid=111950354420 2

Die beweert weer dat en die maakt er een mengelmoesje van. We kunnen beiden ellenlange teksten plaatsen waarom wel en waarom niet. Ik vind dat muziek je leven kan verrijken. Je kunt muziek studeren, je kunt mooie dingen bereiken met muziek, muziek is om ons heen overal waar je luistert hoor je tonen, klanken, gewoon om je heen. Het leven is muziek en klinkt als muziek in mijn oren. Iets dat ik voorheen mooi vond en kon waarderen kan ik nu niet als iets slecht naast me neergooien omdat geestelijken dat zeggen, terwijl -herhaling - onze Profeet Mohamed muziek niet verbood. Allah heeft de psalmen aan David geschonken. De psalmen zijn dus niet door mensen gecreeert.

Als je vind dat het slecht voor je is, dan luister je gewoon niet maar verhuis nooit naar Egypte want daar ontkom je er niet aan. Dubbele in dit is dat ik juist tegen de taxichauffeur zeg dat hij zijn muziek in de auto zachter moet zetten als we een moskee passeren die oproept tot het gebed.

Maar goed, ik kies er voor om respectvol te blijven. Daarvoor zeg ik niet dat ik versteld sta van andere denkwijzes. Ik ben het niet met je eens en jij niet met mij. Dat hoeft ook niet. We zijn slecht mensen die niet alle kennis kunnen hebben om alles te kunnen bevatten. Tenminste, ik vat deze benaderingen dus niet.

 

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2007 om 15:01
In eerste instantie geplaatst door DienaresvnAllah

In eerste instantie geplaatst door Zwaluw

Reggae is the best!

Lekker om godsdienstvrij te luisteren naar muziek die ik mooi vind.

Ik moet er niet aan denken dat een oude man zich daar mee gaat bemoeien of nog erger leeftijdgenoten.

 

 

 

Assalaamoe alaikoem,

Doe wat je wilt, jij weet nu in elk geval dat Muziek NIET toegestaan is in de islaam, Aldus Haraam(verboden) is.
Ik heb duidelijk bewijzen geplaast met bewijs(daliel) wat jij daar verder mee doet, is aan jou!
Wees verstandig insha Allah,

Moge Allah soubhanahoe wata3la ons imaan doen versterken en ons stsnadvastig maken (Amien)

Wa3laikoemoe salaam warahmatoellaah wabarakatoe oegt Amel



Asalaam Alaikum DienaresvanAllah,

Zwaluw is een atheist!

Wa Salaam Alaikum
Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2007 om 15:28
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Asalaam Aleikum beste Rahima,


OUM MOUSSA bedoeld het absoluut niet verkeerd. Als Moslim ben
je verplicht elkaar aan te sporen tot het goede. En we moeten niet alleen
Haraam proberen te vermijden maar ook alles wat tot Haraan kan
leiden. Ik heb het al eens eerder gezegd dat je niet moet kijken naar hoe
klein de zonde is maar dat je moet kijken naar hoe groot Degene is die je
ongehoorzaam bent. Ik hoor heel vaak van Imam's in moskee�n dat we
het luisteren naar muziek moeten vermijden. We moeten ernaar streven
om zo goed mogelijke Moslims te zijn.


Asalaam Aleikum.



Rahil,
als je alles gaat vermijden dat tot haram kan leiden, dan dien je van nu af
aan te stoppen met posten, praten, kijken, horen, proeven, voelen, lopen,
eten, denken, ... kortom, dan dien je te stoppen met leven!
Ik proef veel angst in dit soort postings. angst die bewerkt dat Allah tot
de proporties van een tiran gereduceerd wordt.

Er is door de eeuwen heen prachtige muziek gemaakt om de Allerhoogste
te eren en met de beste gevoelens uit het hart dankbaarheid en lof te
bewijzen. Neferitite noemde in dat verband de profeet David. Alle eeuwen
door is er zulke prachtige muziek gemaakt om God te eren, dat ik me niet
kan voorstellen dat God daar tegen zou zijn...
Het is juist deze muziek die de harten van mensen kan verzachten en hen
tot geloof kan brengen in de God die Liefde is.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
rahima Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 127
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2007 om 17:22

assalaam alaikoem,

Oke mensen bedankt...mar goed tegen tawaqa wou ik nog ff melden dat de andere Rahima het heeft geschreven ...het was voor mij eerst ook verwarrend. Maar goed ik heb niets gezegd over dat je in je hart alleen moslim zou zijn...

WA alaikoem wa salaam

Terug naar boven
DienaresvnAllah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 47
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2007 om 18:18
In eerste instantie geplaatst door nefertiti

Salaam Aleikom,

 

 

 

Soubhana Allah, hoe sommige mensen hier praten, ik sta echt versteld, Moge Allah soubhanahoe wata3la ons leiden, Waar gaat onze Oemaah heen??
Dus je vind een aya uit de Qur'aan dat wel letterlijk aangeeft (al zie jij dat niet zo)  dat muziek haraam is, niet als bewijs??
En de hadieth die DUIDELIJK aangeeft dat muziek haraam is, Doet je ook niets??
Is dat nog steeds geen genoeg bewijs of niet goed genoeg?, ASTARFIELOELLAH! Schreef DienaresvnAllah.

 

Nee, omdat het geen enkel bewijs geeft. Die ene aya in de Koran zegt niets over muziek, reeds uitgelegd waarom. De hadith die DUIDELIJK volgens jou aangeeft dat muziek haram wordt DUIDELIJK tegengesproken door de andere ahadith, ook vermeld. We vallen in herhaling. Die leest men niet. Waarom niet? Onze profeet verbood muziek niet. Waarom wij wel? En hoewel de meerderheid van de wetscholen muziek verbieden (ik kan me beter in het antwoord van Rahil Amin vinden), daar zou ik wat mee kunnen,kan ik me totaal niet in jouw benadering vinden. Verschil van mening in een eindeloze discussie die op elk forum al heeft plaatsgevonden. Ook in het verleden op dit forum, ik meen me te herrineren dat Amier er hele mooie woorden voor had en een prachtige benadering hierop.

De ene fatwa gooit de andere om.

Sheikh Yusuf `Abdullah Al-Qaradawi beweert in een fatwa dat muziek weer niet haram is. http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamO nline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaE&cid=111950354420 2

Die beweert weer dat en die maakt er een mengelmoesje van. We kunnen beiden ellenlange teksten plaatsen waarom wel en waarom niet. Ik vind dat muziek je leven kan verrijken. Je kunt muziek studeren, je kunt mooie dingen bereiken met muziek, muziek is om ons heen overal waar je luistert hoor je tonen, klanken, gewoon om je heen. Het leven is muziek en klinkt als muziek in mijn oren. Iets dat ik voorheen mooi vond en kon waarderen kan ik nu niet als iets slecht naast me neergooien omdat geestelijken dat zeggen, terwijl -herhaling - onze Profeet Mohamed muziek niet verbood. Allah heeft de psalmen aan David geschonken. De psalmen zijn dus niet door mensen gecreeert.

Als je vind dat het slecht voor je is, dan luister je gewoon niet maar verhuis nooit naar Egypte want daar ontkom je er niet aan. Dubbele in dit is dat ik juist tegen de taxichauffeur zeg dat hij zijn muziek in de auto zachter moet zetten als we een moskee passeren die oproept tot het gebed.

Maar goed, ik kies er voor om respectvol te blijven. Daarvoor zeg ik niet dat ik versteld sta van andere denkwijzes. Ik ben het niet met je eens en jij niet met mij. Dat hoeft ook niet. We zijn slecht mensen die niet alle kennis kunnen hebben om alles te kunnen bevatten. Tenminste, ik vat deze benaderingen dus niet.

 

Salaam Nefertiti

Aslaamoe alaikoem,

Je hebt muziek en je hebt Anacheed,  muziek is NIET toegestaan aldus Haraam (verboden in de islaam) zoals ik al DUIDELIJK Heb aangegeven, Anacheed is toegestaan (onder voorwaarden)

�En onder de mensen zijn er die Lahwoel-hadieth (ijdele praat) verkopen om (anderen) te doen dwalen van het pad van Allah zonder kennis en er (de Tekenen van Allah) spot mee te drijven. Zij zijn het voor wie een vernederende voltering zal zijn.�                            (Soerat Loeqmaan: 6)

 

De meeste geleerden hebben de term �lahwoel-hadieth� (ijdele praat) uit dit vers uitgelegd als zijnde gezang, muziekinstrumenten en elk ander geluid (gesproken of op andere wijze) dat van de waarheid afleidt.

hadith: De profeet (Allah�s vrede en genade zij met) hem heeft gezegd:" er zal een volk dat de moslims behoort komen, die zijden (al �harier) ontucht (�hiera - letterlijk vertaald de geslachtsdeel van de vrouw), bedwelmend drank (al khamr) en muziekinstrument zullen toestaan" overgeleverd door boekharie.

Abou hoerayra (Allah�s welbehagen zij met hem) heeft gezegd dat de profeet (Allah�s vrede en genade zij met) gezegd heeft: "Aan het einde van de wereld zal een volk komen die in apen en zwijnen veranderd zal worden, ze zeiden (de metgezellen). Getuigen ze niet in de eenheid van Allah en dat Mohammed de boodschapper is van Allah? Hij (Allah�s vrede en genade zij met) zei: "jawel, en ze vasten, bidden en bezoeken het huis (Hadj). Ze zeiden: "Maar wat doen ze dan verkeerd?" Hij (Allah�s vrede en genade zij met) zei:ze gebruiken muziekinstrumenten, trommels en zangeressen, ze brengen hun nachten door in het drinken van bedwelmende dranken en onzinnige handelingen hierdoor zullen ze gestald worden en veranderd worden naar apen en zwijnen" (ighaatat allahafaan blz 262 boek1)

Als je in de Qur'aan gelooft Hoor je ook te geloven in de Profeet Mohammed Salalahoe 3lahie waslem, de Boodschapper van Allah soubhanahoe wata3la!
Dus geloof je ook in de soenaah van onze geliefde Profeet Mohammed Salalahoe 3lahie waslem.

Je mag wel naar Anacheed luisteren, Alleen zijn er echter een aantal zaken waarop gelet moet worden:

Er mogen geen verboden instrumenten gebruikt worden in anasheed.

Men dient niet te veel anasheed te reciteren of de anasheed het brandpunt in de moslims gedachten laten zijn, of het verwaarlozen van verplichte zaken hierdoor.

De anasheed behoren niet gereciteerd te worden door vrouwen, of verboden en onzedelijke uitspraken te bevatten.

De anasheed moeten niet lijken op de tonen van de mensen van onzedelijkheid en prostitutie.

De anasheed moeten vrij zijn van (vocale) tonen die lijken op geluiden van muziekinstrumenten.

De anasheed behoren geen tonen te bevatten, die de luisteraar �high� laten voelen, zoals gebeurd bij mensen die naar muziek luisteren. Dit is namelijk het geval bij de meeste anasheed van tegenwoordig: de luisteraars letten niet meer op de betekenis van de woorden, maar zijn helemaal in de ban van de tonen.

MOge Allah soubhanahoewata3la je leiden en jou imaan doen versterken en jou standvastig maken(Amien)

Zoals ik al zei Muziek is Haraam, Waarom: vanwege de teksten, vanwege allerlei muziekinstrumenten die niet toegestaan zijn, Het enige wat toegestaan is binnen de islaam is de Deff(trommel) en dat alleen tijdens huwelijksfeesten, en ALLEEN vrouwen die daar gebruik van mogen maken.
(en het bewijs daarvan(daliel) staat in de Qur'aan en Soenaah)
Wat jij verder doet met de informatie die ik hie geplaats heb moet je zelf weten, Maar wees insha Allah verstandig en doe het goede insha Allah, Houd je ver van de NIET TOEGESTAANDE zaken insha Allah!

Gair insha Allah,

Wa3laikoemoe salaam warahmatoellaah wabarakatoe Oegt Amel


Terug naar boven
Zwaluw Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 29 november 2006
Online status: Offline
Berichten: 155
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 januari 2007 om 22:51
In eerste instantie geplaatst door Abdul-Khaliq

In eerste instantie geplaatst door DienaresvnAllah

In eerste instantie geplaatst door Zwaluw

Reggae is the best!

Lekker om godsdienstvrij te luisteren naar muziek die ik mooi vind.

Ik moet er niet aan denken dat een oude man zich daar mee gaat bemoeien of nog erger leeftijdgenoten.

 

 

 

Assalaamoe alaikoem,

Doe wat je wilt, jij weet nu in elk geval dat Muziek NIET toegestaan is in de islaam, Aldus Haraam(verboden) is.
Ik heb duidelijk bewijzen geplaast met bewijs(daliel) wat jij daar verder mee doet, is aan jou!
Wees verstandig insha Allah,

Moge Allah soubhanahoe wata3la ons imaan doen versterken en ons stsnadvastig maken (Amien)

Wa3laikoemoe salaam warahmatoellaah wabarakatoe oegt Amel



Asalaam Alaikum DienaresvanAllah,

Zwaluw is een atheist!

Wa Salaam Alaikum

En athe�sten laten zich geen onzin aanpraten.

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 januari 2007 om 01:37
In eerste instantie geplaatst door rahima

assalaam alaikoem,

Oke mensen bedankt...mar goed tegen tawaqa wou ik nog ff melden dat de andere Rahima het heeft geschreven ...het was voor mij eerst ook verwarrend. Maar goed ik heb niets gezegd over dat je in je hart alleen moslim zou zijn...

WA alaikoem wa salaam

 

oegti  sorry    ik dacht dat jij dat was sm7ini bazaf

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 januari 2007 om 01:38
In eerste instantie geplaatst door Zwaluw

In eerste instantie geplaatst door Abdul-Khaliq

In eerste instantie geplaatst door DienaresvnAllah

In eerste instantie geplaatst door Zwaluw

Reggae is the best!

Lekker om godsdienstvrij te luisteren naar muziek die ik mooi vind.

Ik moet er niet aan denken dat een oude man zich daar mee gaat bemoeien of nog erger leeftijdgenoten.

 

 

 

Assalaamoe alaikoem,

Doe wat je wilt, jij weet nu in elk geval dat Muziek NIET toegestaan is in de islaam, Aldus Haraam(verboden) is.
Ik heb duidelijk bewijzen geplaast met bewijs(daliel) wat jij daar verder mee doet, is aan jou!
Wees verstandig insha Allah,

Moge Allah soubhanahoe wata3la ons imaan doen versterken en ons stsnadvastig maken (Amien)

Wa3laikoemoe salaam warahmatoellaah wabarakatoe oegt Amel



Asalaam Alaikum DienaresvanAllah,

Zwaluw is een atheist!

Wa Salaam Alaikum

En athe�sten laten zich geen onzin aanpraten.

wat jij hier beweerd  is onzin  .

 

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Zwaluw Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 29 november 2006
Online status: Offline
Berichten: 155
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 januari 2007 om 01:42

Reggae is the best.

Ik word er altijd vrolijk van. Ik luister graag naar Reggae.

Liever dan naar de zuurpruimerij van nederlandse moslimtalibannetjes, daar word niemand vrolijk van.

 

Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 januari 2007 om 06:26

Voorzover iemand het interesseert waar jij naar luistert zou je ook eens naar een nasheed kunnen luisteren. Dat heeft niets te maken met "Moslimtalibannetje`s" (leuk scrabble woord overigens).

 

 

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 januari 2007 om 11:01
Muziek is helemaal 7aram, snap niet waarom mensen zeggen van niet

@Zwaluw: Is goed voor je, we hadden het namelijk over muziek in de Islaam, en kom jij ineens mufti spelen

Moge Allah jouw leiden, o mens die geloofd dat een aap zijn voorvader is.
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
Zwaluw Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 29 november 2006
Online status: Offline
Berichten: 155
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 januari 2007 om 12:41

In eerste instantie geplaatst door ABTT

Muziek is helemaal 7aram, snap niet waarom mensen zeggen van niet

@Zwaluw: Is goed voor je, we hadden het namelijk over muziek in de Islaam, en kom jij ineens mufti spelen

Moge Allah jouw leiden, o mens die geloofd dat een aap zijn voorvader is.

Niet voor mij denken aub. Zeker niet als daar lariekoek van komt.

 

Terug naar boven
DienaresvnAllah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 47
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 januari 2007 om 12:51

Assalaamoe Alaikoem,

Moge Allah soubhanahoe wata3la ons leiden, en ons imaan doen versterken en ons standvastig maken (Alalhoema Amien)

Wa3laikoemoe salaam warahmatoellaah wabarakatoe oegt Amel

Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 januari 2007 om 13:14

Salaam Aleykoum,

Sommige volgen hier liever hun neigingen zonder echt vrees voor Allah swt te bezitten,

De bewijzen zijn al gegeven voor degenen die de soenna volgen plus de koraan die zullen het geloven en degenen die niet de soenna volgen en de koraan die zullen het niet geloven.

De ahadiths gaven al aan dat sommigen muziek als normaal beschouwen zie dat maar als een teken van de laatste dag.

DjazakAllah Ghairan voor de moeite degenen die de bewijzen geplaatst hebben.

En Allah weet het beste,

Wa Aleykoum Salaam

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 januari 2007 om 15:03

Salaam Aleikom,

 

Mijn mening is bekend. Er staat 1 vers in de Koran die het niet eens expleciet verbiedt en die volgens verschillende meningen niet eens over muziek gaan. Er staan daarentegen meerdere verzen in de Koran die muziek noemen en vernoemd als geschonken door Allah zelf aan de profeet David. 17:55. Er zijn tevens ahadith van dezelfde Bukhari waarin het niet verboden wordt. De profeet en zijn gezelschap zongen zelfs liederen op hun tocht naar Mekka.

Waarom iets haram verklaren als het door Allah zelf geoorloofd wordt?

Er zijn ook fatwas die het halal verklaren, (niet dat ik me daar wat van aantrek.) De fatwas vliegen je om de oren en ze verschillen van land tot land. En waarom blijft de discussie steken en wordt er niet ingegaan op die teksten en ahadith die het wel oorloven?

Zijn die niet belangrijk? En waarom worden deze dan afgedaan als tekenen van het einde volgens Moslima 82?  Is dat niet totaal voorbarig om een hadit van Bukhari uit die tijd al zo te noemen? Zouden al die fatwas niet dichter in de buurt komen van deze �einde� tijd?

En waarom roepen de meer orhodoxe moslims het hardst? Zie het maar als retorische vragen. Pff, ben af en toe blij dat ik in Egypte woon. Het land waar muziek een onderdeel is van ademen, ruiken, lopen en leven. Nu heb ik al zoveel discussies gelezen op verschillende fora. De een is voor de ander tegen.

"Het oordeel komt alleen God toe."
"Hij [God] maakt niemand deelgenoot van Zijn oordeel."

 

 

Salaam Nefertiti

(Die zo gaat slapen als de laatste kinderliedjes gedownloadt zijn voor mijn zoontje)

Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 januari 2007 om 15:20
In eerste instantie geplaatst door Zwaluw

In eerste instantie geplaatst door ABTT

Muziek is helemaal 7aram, snap niet waarom mensen zeggen van niet

@Zwaluw: Is goed voor je, we hadden het namelijk over muziek in de Islaam, en kom jij ineens mufti spelen

Moge Allah jouw leiden, o mens die geloofd dat een aap zijn voorvader is.

Niet voor mij denken aub. Zeker niet als daar lariekoek van komt.

 



koekjes zijn lekker,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 januari 2007 om 15:22
In eerste instantie geplaatst door nefertiti

Mijn mening is bekend. Er staat 1 vers in de Koran die het niet eens expleciet verbiedt en die volgens verschillende meningen niet eens over muziek gaan. Er staan daarentegen meerdere verzen in de Koran die muziek noemen en vernoemd als geschonken door Allah zelf aan de profeet David. 17:55. Er zijn tevens ahadith van dezelfde Bukhari waarin het niet verboden wordt. De profeet en zijn gezelschap zongen zelfs liederen op hun tocht naar Mekka.

Waarom iets haram verklaren als het door Allah zelf geoorloofd wordt?

Er zijn ook fatwas die het halal verklaren, (niet dat ik me daar wat van aantrek.) De fatwas vliegen je om de oren en ze verschillen van land tot land. En waarom blijft de discussie steken en wordt er niet ingegaan op die teksten en ahadith die het wel oorloven?

Zijn die niet belangrijk? En waarom worden deze dan afgedaan als tekenen van het einde volgens Moslima 82?  Is dat niet totaal voorbarig om een hadit van Bukhari uit die tijd al zo te noemen? Zouden al die fatwas niet dichter in de buurt komen van deze �einde� tijd?

En waarom roepen de meer orhodoxe moslims het hardst? Zie het maar als retorische vragen. Pff, ben af en toe blij dat ik in Egypte woon. Het land waar muziek een onderdeel is van ademen, ruiken, lopen en leven. Nu heb ik al zoveel discussies gelezen op verschillende fora. De een is voor de ander tegen.

"Het oordeel komt alleen God toe."
"Hij [God] maakt niemand deelgenoot van Zijn oordeel."



Assalaam-aleykum,

Ik laat mijn reactie uit, maar... welke a7adieth laten muziekinstrumenten toe?

je liet me wel (licht) lachen toen je zei dat je in Egypte woont. Neem ik het verkeerd op als ik je interpretteer alsof je zegt, ik woon in Egypte dan is muziek plots 7alal omdat het een Islamitisch land is?

Laat zien indien je waarachtig bent.


Assalaam,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
DienaresvnAllah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 47
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 januari 2007 om 15:52

In eerste instantie geplaatst door ABTT



Assalaam-aleykum,

Ik laat mijn reactie uit, maar... welke a7adieth laten muziekinstrumenten toe?

je liet me wel (licht) lachen toen je zei dat je in Egypte woont. Neem ik het verkeerd op als ik je interpretteer alsof je zegt, ik woon in Egypte dan is muziek plots 7alal omdat het een Islamitisch land is?

Laat zien indien je waarachtig bent.


Assalaam,

 

Assalaamoe alaikoem,

Ik sluit me voledig bij jou aan, Ik zou die zogenaamde bewijs wel willen zien die het tegendeel zouden bewijzen dat muziek niet haraam zou zijn!
Aangezien muziek wel Haraam is in de Islaam!

Gair Insha Allah
Wa3laikoemoe salam warahmatoellaah wabarakatoe oegt Amel

Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 januari 2007 om 23:38

Salaam Aleikom,

Hieruit blijkt dat mijn posten wederom niet zijn gelezen. Ik lees jullie posten ook dus probeer ook zelf te laten zien dat je ,waarachtig bent, en neem de moeite. De verzen die heb ik al gegeven. en de ahadith zijn al neergezet. De fatwa voor diegene die dat belangrijk vinden. Meer kan ik er niet van maken. Blijkt weer wel dat bij mail en fora comminucatie er nooit goed gelezen wordt, ook niet met wat je nu wilt uit drukken. Het hetzelfde gelt voor het aanhalen van Egypte. Natuurlijk haal ik dat veel aan omdat ik er woon. Ook weleens omdat nederlandse moslims denken dat zij in een islamitisch land beter hun geloof kunnen uitoefenen terwijl in Europa godsdienstvrijheid nog een recht is maar hier beslist niet. Het is gewoon een voorbeeld natuurlijk staat dat niet voor 'hier mag het dus is het goed'. Ik luister in ieder geval gewoon naar muziek en zal dat waarschijnlijk altijd blijven doen.

Salaam Nefertiti.

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 02:02

nefertiti   dus jij denkt dat je  het beter weet dan deze sahaba  en tabi3ien ?

 Ibn �Abbaas (moge Allah hem behagen)

Al-Hassan al-Basri (moge Allah hem zegenen)

Al-Sa�di (moge Allah hem zegenen)

Ibn al-Qayyim (moge Allah hem zegenen)

 Ibn �Umar (moge Allah hen beiden behagen)

Ikrimah (moge Allah hem zegenen)

Ibn Katheer (moge Allah hem zegenen)

Abu Umaamah (moge Allah hem behagen)

Sufyaan al-Thawri

Sheikh al-Islam (Ibn Taymiyah) (moge Allah hem zegenen)

Naafi� (moge Allah hem zegenen)

Ibn Qudaamah al-Maqdisi (moge Allah hem zegenen

en habiboena  rasullulaah vrede zij met hem zei: �Tussen mijn Ummah zullen er zeker mensen zijn die zinaa, zijde, alcohol en muziekinstrumenten toestaan...� (verteld door al-Bukhaari ta�leeqan, no. 5590; verteld als mawsool door al-Tabaraani en al-Bayhaqi. Zie al-Silsilah al-Saheehah door al-Albaani, 91).



(asta3ferollaah)

 

 

 

Bewijs van verbod in de Koran en Sunnah:

Allah zegt in Soera Luqmaan (uitleg van de betekenis):

�En van de mensheid is hij er die nutteloze praatjes (d.w.z. muziek, zang) aankoopt om mensen te misleiden van het pad van Allah��..[Luqmaan 31:6]

De geleerde van de Ummah ((islamitische) eenheid), Ibn �Abbaas (moge Allah hem behagen) zei: Dit betekent zang. Mujaahid (moge Allah hem zegenen) zei: Dit betekent het bespelen van de trommel (tabl). (Tafseer(Uitleg) al-Tabari, 21/40).

Al-Hassan al-Basri (moge Allah hem zegenen) zei: Deze aayah was geopenbaard omtrent zang en muziekinstrumenten (houtblazerssectie instrumenten). (Tafseer Ibn Katheer 3/451).

Al-Sa�di (moge Allah hem zegenen) zei: Dit omvat alle wijze van haraam geluid/toespraak; alle nutteloze praatjes en leugens; alle nonsens dat kufr (ongeloof) en ongehoorzaamheid bevorderd (de woorden hiervan beweren bepaalde zaken om de waarheid tegen te spreken en ook nog eens deze te bewijzen ter ondersteuning van leugens); belasteringen,
beledigingen en gevloek; zang en muziekinstrumenten van de Sheytaan,(moge Allah hem verdoemen �Allah yen3aloe, Ay�) en muziekinstrumenten die geen spiritueel of een werelds voordeel met zich mee brengen. (Tafseer al-Sa�di, 6/150).

Ibn al-Qayyim (moge Allah hem zegenen) zei: De Sahaabah (metgezellen) en de Taabi�in (volgelingen) legden uit dat het genoeg is om �nutteloze praatjes� naar zang te verwijzen.
Dit is overgebracht met Saheeh Isnaad van Ibn�Abbaas en Ibn Mas�ood. Abu�l-Sahbaa� zei: Ik vroeg Ibn Mas�ood over de aayah (uitleg van de betekenis), �En van de mensheid is hij er die nutteloze praatjes aankoopt�[Luqmaan 31:6]. Hij zei: Bij Allah, waarnaast geen andere God is, dit betekent zang � en hij herhaalde het drie keer.

Er is ook met een Saheeh Isnaad van Ibn �Umar (moge Allah hen beiden behagen) overgeleverd dat dit zang betekent. Er is geen tegenstrijdigheid tussen de uitleg van �nutteloze praatjes� dat zowel zang betekent als de leg ervan die verwijst naar verhalen van de het Perzische volk en hun koningen, en de koningen van de Romeinen enz.,zoals al-Nadr ibn al�Haarith die gewend was verhalen te vertellen aan de mensen van Mekka om hen af te leiden van de Koran. Beiden zijn ze nutteloos geklets. Hence Ibn �Abbaas zei: �Nutteloze praatjes� zijn leugens en zang. Sommige Sahaabah zeiden het een en sommigen weer het ander en weer andere Sahaabah waren het er allebei mee eens. Zingen is slecht en richt meer schade aan dan verhalen van de koningen, omdat het leidt tot zinaa (b.v. illegale omgang) en het vergroot huichelarij (in het hart); het is de trap van de Sheytaan (Ay) en het verduisterd het verstand. De manier waarop het mensen blokkeert van de Koran is erger dan de manier waarop andere vormen van onjuiste geruchten hen blokkeert, omdat mensen van nature ernaar buigen en geneigd zijn er naar te luisteren. De aayaat keuren af dat de Koran wordt vervangen door nutteloze geruchten om mensen te misleiden van het pad van Allah, zonder kennis, en vatten het op als een grap. Wanneer een aayah uit de Koran voor zulke mensen wordt gereciteerd dan keren ze hun ruggen om alsof ze niets gehoord hebben en alsof ze doof zijn. Wanneer zij er iets van horen dan maken zij het belachelijk. Dit allemaal gebeurt alleen in het geval als deze mensen zeer koppige kaafirs zijn en als sommige onder hen blij worden van zangers en/of er naar luisteren. Beiden hebben ze aandeel in deze schuld. (Ighaathat al � Lahfaan, 1/258 � 259).

Allah zei (uitleg van de betekenis):

�[Allah zei tegen Iblees (Sheytaan (Ay)):] En dwaas worden zij geleidelijker, degenen die je te midden van hen met je stem (d.w.z. zang, muziek en elk ander oproep om Allah te ongehoorzame) kan�..�[al-Israa�17:64]

Er is overgeleverd dat Mujaahid (moge Allah hem zegenen) zei: �En dwaas worden zij geleidelijker, degenen die je temidden van hen met je stem kan� ? zijn stem [de stem van Iblees / Sheytaan(Ay)] bestaat uit zang en leugens. Ibn al-Qayyim (moge Allah hem zegenen) zei: Deze idaafah [tweede naamval of bezittelijk aanleg, d.w.z. jouw stem] dient om de bedoeling te specificeren, zoals met de uitdrukkingen [vertaald als]
�jouw tankwapens�en �jouw voetsoldaten� [later in dezelfde aayah]. Dit houdt in: ieder die op welke wijze dan ook bepaalde dingen zegt die leiden tot ongehoorzaamheid jegens Allah; ieder die op een fluit blaast of op een ander houtblazerssectie en /of elk soort haraam drum bespeelt (dit is namelijk de stem van de Sheytaan (Ay)) en ieder die rondloopt om werken te bedrijven om ongehoorzaamheid jegens Allah aan te moedigen, maakt deel uit van zijn [de Sheytan�s (Ay)] voetsoldaten. Ieder die rondreist om te zondigen maakt deel uit van zijn tankwapens. Dit is de visie van de Salaf, zoals Ibn �Abi Haatim vertelde volgens Ibn �Abbaas: zijn voetsoldaat is ieder die rondloopt om Allah te ongehoorzame. (Ighaathat al-ahfaan).

Allah zei (uitleg van de betekenis):

�Verbaas je, je dan over deze recitatie (de Koran)?
En je lacht erom en betreurt het niet,
Je (kostbare) levensduur verspillen in tijdverderf en amusementen (zingen)�. [al-Najm 53:59-61]

�Ikrimah (moge Allah hem zegenen) zei: er is van Ibn �Abbaas overgeleverd dat al-sumood [ zelfstandig naamwoord van saamidoen, hier vertaald als [�Je (kostbare) levensduur verspillen in tijdverderf en amusementen (zingen)�]
dit betekent �zang� in het Himyar dialect. Er is misschien gezegd �Ismidi lanaa� [�zing voor ons� ? uit dezelfde kern als saamidoon / sumood] dit betekent �ghaniy� [zang]. En hij zei (moge Allah hem zegenen): wanneer zij [kuffaar] de Koran hoorden, waren ze geneigd te gaan zingen.Daarop werd deze aayah geopenbaard.

Ibn Katheer (moge Allah hem zegenen) zei: Allah zei (uitleg van de betekenis) �Je (kostbare) levensduur verspillen in tijdverderf en amusementen (zingen)� ? Sufyaan al-Thawri zei, vertelling door zijn vader, van Ibn �Abbaas: Dit betekent zingen. Dit is Yemeni dialect: ismad lana betekent ghan lana [zing voor ons]. Dit was ook het standpunt van �Ikrimah. (Tafseer Ibn Katheer).

Er is van Abu Umaamah (moge Allah hem behagen) overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (vzmh) zei: Verkoop geen zingende slavinnen, koop hen niet en onderwijs hen niet. Er is niets goeds in deze handel en hun prijs is haraam.Omtrent zaken zoals deze is er de volgende aayah geopenbaard (uitleg van de betekenis): �En van de mensheid is hij er die nutteloze praatjes (d.w.z. muziek, zang) aankoopt om mensen te misleiden van het pad van Allah�.�[Luqmaan 31:6]�. (Hasan hadeeth)

De Boodschapper van Allah (vzmh) zei:

�Tussen mijn Ummah zullen er zeker mensen zijn die zinaa, zijde, alcohol en muziekinstrumenten toestaan...� (verteld door al-Bukhaari ta�leeqan, no. 5590; verteld als mawsool door al-Tabaraani en al-Bayhaqi. Zie al-Silsilah al-Saheehah door al-Albaani, 91).

Ibn al-Qayyim (moge Allah hem zegenen) zei: Dit is een saheeh hadith, overgeleverd door al-Bukhaari in zijn Saheeh, waarin hij het noteerde als bewijs en verklaarde dat het mu�allaq en majzoom is. Hij zei: Hoofdstuk ��n is verteld omtrent dezen die alcohol toestaan en het bij een andere naam noemen.

Deze hadith toont op twee manieren aan dat muziekinstrumenten en het genieten van het luisteren naar muziek haraam zijn. Ten eerste is het feit dat de Profeet (vzmh) zei: �[zij] staan toe�. Dit toont duidelijk aan dat er dingen worden genoemd,muziekinstrumenten inbegrepen, die haraam zijn volgens de sharee�ah (islamitische wetgeving), maar deze mensen zullen het toestaan. Ten tweede worden muziekinstrumenten genoemd naast dingen waarvan men weet dat deze definitief haraam zijn, zoals zinaa en alcohol. Als ze (muziekinstrumenten) niet haraam waren, waarom worden ze dan naast deze dingen genoemd? (bewerkt uit al-Silsilah
al-Saheehah door al-Albaani, 1/140-141)

Sheikh al-Islam (Ibn Taymiyah) (moge Allah hem zegenen) zei: Deze hadith toont aan dat ma�aazif haraam zijn. Ma�aazif betekent muziek instrumenten volgens de geleerden van de (Arabische) taal. Dit woord omvat alle zulke instrumenten.
(al-Majmoo�, 11/535).

Ibn al-Qayyim (moge Allah hem zegenen) zei: En omtrent hetzelfde onderwerp werd een gelijksoortig commentaar gegeven door Salh ibn Sa�d al-Saa�idi, �Imraan ibn Husayn, �Abd-Allaah ibn �Amr, �Abd-Allaah ibn �Abbaas, Abu Hurayrah, Abu Umaamah al-Baahili, �Aa�ishah Umm al-Mu�mineen, �Ali ibn Abi Taalib, Anas ibn Maalik, �Abd al-Rahmaan ibn Saabit en
Al-Ghaazi ibn Rabee�ah. Daarna vermelde hij het in Ighaathat al-Lahfaan en het toont aan dat ze (muziek instrumenten) haraam zijn.

Er is overgeleverd dat Naafi� (moge Allah hem zegenen) zei: Toen Ibn �Umar een houtblazerssectie instrument hoorde, stopte hij z�n vingers in zijn oren en bleef uit de buurt van die plek. Hij zei tegen me, O Naafi�, Kun je iets horen? Ik zei:Nee. Vervolgens haalde hij z�n vingers uit zijn oren en zei: Ik was met de Profeet (vzmh) en ineens hoorde hij zoiets als dit en hij deed ook hetzelfde (vingers in zijn oren). (Saheeh Abi Dawood).
Sommige, weinig betekenende personen, zeiden dat deze hadith niet bewijst naar het feit dat muziekinstrumenten haraam zijn, want als dat het geval was dan zou de Boodschapper van Allah (vzmh) Ibn �Umar bevolen hebben (moge Allah hen beiden behagen) hetzelfde te doen en dan zou Ibn �Umar het Naafi� ook bevolen hebben. Het antwoord hierop is: Hij luisterde er niet naar, maar hij kon het wel horen. Er is een verschil tussen luisteren en horen. Sheikh al-Islam (Ibn Taymiyah) (moge Allah hem behagen) zei: Volgens de eenstemmigheid van de geleerden is er geen verbod of schuld wanneer een persoon niet van plan is geweest naar muziek te luisteren. Dus schuld of prijzen wordt in verband gebracht met het luisteren en niet met het horen. Degene die naar de Koran luistert zal ervoor beloond worden, terwijl degene die het hoort zonder dat het de bedoeling is of zonder dat hij het wil, er niet voor beloond zal worden. Handelingen worden namelijk beoordeeld naar intenties. Hetzelfde is van toepassing op muziek instrumenten die haraam zijn. Wanneer een persoon het hoort zonder dat het de bedoeling is dan geeft het niet. (al-Majmoo�, 10/78).

Ibn Qudaamah al-Maqdisi (moge Allah hem zegenen) zei: De luisteraar is degene die het opzettelijk doet. Dit was niet het geval bij Ibn �Umar (moge Allah hen beiden behagen) . Wat er in deze zaak gebeurde was horen. De Profeet (vzmh) wilde weten wanneer het geluid ophield, want hij liep van die plek weg terwijl hij z�n oren afgesloten had. Hij wilde niet terug gaan naar die plek of z�n oren ontsluiten totdat het lawaai ophield. Dus toen hij Ibn �Umar toestond het horen voort te zetten, was dat uit noodzaak. (al-Mughni, 10/173).

(Zelfs het horen, vermeld in de opmerkingen van de twee imams, is makrooh (afgeraden, zie verderop in deze tekst,eigenlijk betekent het �haraam�)). Het was uit noodzaak toegestaan, zoals we hieronder in de commentaren van Imaam Maalik (moge Allah hem zegenen) zullen zien.En Allah weet het, het beste.

 

 

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 06:23

Salaam Aleikom,

 

 

http://www.islamonline.net

 

Islam is not against happiness and pleasure. Good, clean, wholesome, and healthy entertainment is not only allowed but also encouraged in Islam. Singing, chanting and reciting poetry are all-acceptable in Islam as long as the songs or poems have good meanings and they do not make people forget their religious and social obligations. There is nothing wrong in listening to songs, but one must be very careful in selecting the songs. Do not listen to songs that praise sinful deeds or excite people to commit sin or to indulge in immoral behavior. Do not listen to the songs that turn you away from the path of Allah. Do not get addicted to songs that you keep on listening to them day and night. Unfortunately there are a lot of songs now a day that lead to sin and shameful deeds and they are very addictive. It is for this reason many conscientious Muslims forbid listening to songs.
We cannot forbid all songs and poetry. Good songs and poetry have been in Islamic culture since the time of the Prophet -peace be upon him. The Prophet -peace be upon him- himself listened to good poetry and encouraged Hassan bin Thabit, who was known as "the Poet of the Prophet" to say the poetry in the praise of Allah and in the honor of His Religion and His Messenger. When a woman was married to an Ansari (a man of Madinah) the Prophet said to his wife 'Aishah, "Did they have any entertainment? The Ansar are fond of entertainment." (Al-Bukhari) Ibn 'Abbas -may Allah be pleased with him- reported that when 'Aishah gave one of her female relatives in marriage to a man from the Ansar, the Prophet -peace be upon him- asked her, "Did you send a singer along with her?" "No", said 'Aishah. The Prophet -peace be upon him-then said, "The Ansar are a people who love poetry. You should have sent along someone who would sing, 'Here we come, to you we come, greet us as we greet you.'" (The Prophet even gave the words of a local song.) On the day of Eid, two girls came to the Prophet's house and they along with his wife 'Aishah played hand drum and sang a song. When Abu Bakr -may Allah be pleased with him- wanted to stop them, the Prophet -peace be upon him- said, "Leave them, Abu Bakr. These are the days of Eid" (Bukhari and Muslim).

Concerning the music the opinions differ. There are some Muslim scholars who have the opinion that all music is haram in Islam. They say that the Qur'an has forbidden "laghw and lahw" (idle things and things that distract, see Al-Mu'minun 32:3; Luqman 31:6). They say that music is part of the laghw and lahw that Allah has forbidden. They also quote some Ahadith, which prohibit music, or claim that, the Prophet -peace be upon him- said that he came in order to destroy to instruments of music.

But there are some other scholars and jurists who do not agree that all music is necessarily laghw and lahw. They say that reading some books could be also idle and distracting thing, while some music is soothing and relaxing and it does not mislead the people from the path of Allah. Imam Ibn Hazm was of the opinion that all those Ahadith that say that music was forbidden and prohibited were fabricated (mawdu') and unacceptable. Imam Shawkani in his famous Nail al-Awtar (vol. 8 pp. 260-271) has mentioned that some Sahabah, the Companions of the Prophet, used to listen to music.
He even wrote a book with the title, "Ibtal Da'wa Al-Ijma' 'ala Tahrim Mutlaq al-Sama'" (The Refutation of the Alleged Claim of Consensus on the Absolute Prohibition of Music and Songs).(Een veel beproken boek) tevens met veel weerleggingen, toegegeven.

While it is not right to say that all music is prohibited in Islam, it is important to use great discretion in the case of music. A lot of music that is available in the markets now days are very dangerous and harmful. Muslim youth should be extremely careful. There are, however, some Muslim groups in different countries who are developing songs that are very good enjoyable, entertaining, and have good positive message.

 

Ik weet het niet beter, dat is nooit de intentie van het respons.

Allah weet het beter. Er is een meerderheid van scholars die het afkeuren maar wat doe je dan met de genoemde ahadith waar het wel mag en wat doe je dan met de verzen waarin staat dat Allah het schonk aan profeet David? Waarom worden die dan genergeert en hoe reageer je daar dan op? Ga je als moslim dan toch af op de meederheid? En wie is die meerderheid? Salafi? La, Shokran. Of volg je bijv, Sheikh Yusuf `Abdullah Al-Qaradawi, wat de meeste Egyptenaren dus doen.

Question of Fatwa I have been Muslim for twelve years and stopped listening to music, because I was told that was Haram. Is it halal or haram to listen to songs and music?
Name of Mufti Yousif Ali Qardawi
Content of Reply Among the entertainments, which may comfort the soul, please the heart, and refresh the ear is singing. Islam permits singing under the condition that it is not in any way obscene or harmful to Islamic morals. There is no harm in its being accompanied by music, which is not exciting.

 

Je kunt naar mooie, vredige muziek luisteren, je kunt ook naar trash luisteren, ik ben meer voor de vrijheid van een ieders keuze.

 

Ik luister naar muziek, ik reis, ik maak foto�s, videos voor mijn familie en vrienden in Nederland en stuur ze per e-mail en dat is allemaal haram. Allah heeft de religie niet moeilijk gemaakt het zijn mensen die dat doen.

 

 

Heavy Metal in Egypt

In Egypt, heavy-metal music is making a quiet comeback

By Omar Sinan
First Published: August 18, 2006

CAIRO: Welcome to Egypt's heavy-metal scene, making a tentative comeback in a conservative Muslim society nine years after a government crackdown amid allegations of satanic worship, drug use and group sex among the upper-crust youthful fans.

�We are Arab Muslims. We respect our religion. But we only love this music," said Noor, a 23-year-old part-time German language teacher and guitarist for Dark Philosophy, an Egyptian heavy-metal band.

Noor has no illusions that the music will catch on in a society where many young adults still date with a chaperone.

�The first step is always the hard one," he said. �People are not used to our music and songs yet. People cannot get over all the negativities that happened in the past."

In January 1997, about 100 heavy-metal and rock music fans were arrested in Cairo by state security officers on suspicious of satanic worship.

Egypt's state-controlled media carried stories of clandestine parties with drugs, group sex and satanic rituals, including exhuming corpses and killing cats to drain their blood.

Egyptian authorities have banned heavy-metal concerts. But as police controls eased over time, fans organized discreet gatherings, usually in remote areas around Cairo and Alexandria.

Mohammed Azzam, a graphic designer and pioneer of Egypt's heavy-metal scene, said musicians just want to play music and they discourage talk of satanic rituals.

Azzam attributes criticism to prejudice and misconceptions.

"We have such a shallow society, "Azzam said. "Because we wear black and listen to loud music, that doesn't mean we are Satanists."

Apart toch?

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
DienaresvnAllah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 47
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 07:16

 

Assalaamoe alaikoem,

nefertiti: Moge Allah soubhanahoe wata3la jou leiden(Amien)

wa3laikoemoe salaam warahmatoellaah wabarakatoe oegt Amel


Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 07:57

 

Eigenlijk is het heel erg om te constateren dat er heel veel oprechte en vrome Moslims geleid moeten worden omdat zij muziek luisteren. Als ik iedere Moslim een euro zou moeten geven die muziek luistert, dan ben ik binnen een uur failliet (of zijn dat dan weer geen Moslims? Ook weer zo iets).

Als je ziet in hoeveel Islamitische landen muziek de normaalste zaak van de wereld is, dan vraag je, je toch wel af waar we allemaal mee bezig zijn.

Salaam

 

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1234 5>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.141 seconden.