Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenMuziek is haram!!!

 Post Reply Post Reply Pagina  <12345>
Schrijver
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Muziek is haram!!!
    Geplaatst op: 17 januari 2007 om 08:14
In eerste instantie geplaatst door nefertiti

Salaam Aleikom,

 

 

http://www.islamonline.net

 

Islam is not against happiness and pleasure. Good, clean, wholesome, and healthy entertainment is not only allowed but also encouraged in Islam. Singing, chanting and reciting poetry are all-acceptable in Islam as long as the songs or poems have good meanings and they do not make people forget their religious and social obligations. There is nothing wrong in listening to songs, but one must be very careful in selecting the songs. Do not listen to songs that praise sinful deeds or excite people to commit sin or to indulge in immoral behavior. Do not listen to the songs that turn you away from the path of Allah. Do not get addicted to songs that you keep on listening to them day and night. Unfortunately there are a lot of songs now a day that lead to sin and shameful deeds and they are very addictive. It is for this reason many conscientious Muslims forbid listening to songs.
We cannot forbid all songs and poetry. Good songs and poetry have been in Islamic culture since the time of the Prophet -peace be upon him. The Prophet -peace be upon him- himself listened to good poetry and encouraged Hassan bin Thabit, who was known as "the Poet of the Prophet" to say the poetry in the praise of Allah and in the honor of His Religion and His Messenger. When a woman was married to an Ansari (a man of Madinah) the Prophet said to his wife 'Aishah, "Did they have any entertainment? The Ansar are fond of entertainment." (Al-Bukhari) Ibn 'Abbas -may Allah be pleased with him- reported that when 'Aishah gave one of her female relatives in marriage to a man from the Ansar, the Prophet -peace be upon him- asked her, "Did you send a singer along with her?" "No", said 'Aishah. The Prophet -peace be upon him-then said, "The Ansar are a people who love poetry. You should have sent along someone who would sing, 'Here we come, to you we come, greet us as we greet you.'" (The Prophet even gave the words of a local song.) On the day of Eid, two girls came to the Prophet's house and they along with his wife 'Aishah played hand drum and sang a song. When Abu Bakr -may Allah be pleased with him- wanted to stop them, the Prophet -peace be upon him- said, "Leave them, Abu Bakr. These are the days of Eid" (Bukhari and Muslim).

Concerning the music the opinions differ. There are some Muslim scholars who have the opinion that all music is haram in Islam. They say that the Qur'an has forbidden "laghw and lahw" (idle things and things that distract, see Al-Mu'minun 32:3; Luqman 31:6). They say that music is part of the laghw and lahw that Allah has forbidden. They also quote some Ahadith, which prohibit music, or claim that, the Prophet -peace be upon him- said that he came in order to destroy to instruments of music.

But there are some other scholars and jurists who do not agree that all music is necessarily laghw and lahw. They say that reading some books could be also idle and distracting thing, while some music is soothing and relaxing and it does not mislead the people from the path of Allah. Imam Ibn Hazm was of the opinion that all those Ahadith that say that music was forbidden and prohibited were fabricated (mawdu') and unacceptable. Imam Shawkani in his famous Nail al-Awtar (vol. 8 pp. 260-271) has mentioned that some Sahabah, the Companions of the Prophet, used to listen to music.
He even wrote a book with the title, "Ibtal Da'wa Al-Ijma' 'ala Tahrim Mutlaq al-Sama'" (The Refutation of the Alleged Claim of Consensus on the Absolute Prohibition of Music and Songs).(Een veel beproken boek) tevens met veel weerleggingen, toegegeven.

While it is not right to say that all music is prohibited in Islam, it is important to use great discretion in the case of music. A lot of music that is available in the markets now days are very dangerous and harmful. Muslim youth should be extremely careful. There are, however, some Muslim groups in different countries who are developing songs that are very good enjoyable, entertaining, and have good positive message.

 

Ik weet het niet beter, dat is nooit de intentie van het respons.

Allah weet het beter. Er is een meerderheid van scholars die het afkeuren maar wat doe je dan met de genoemde ahadith waar het wel mag en wat doe je dan met de verzen waarin staat dat Allah het schonk aan profeet David? Waarom worden die dan genergeert en hoe reageer je daar dan op? Ga je als moslim dan toch af op de meederheid? En wie is die meerderheid? Salafi? La, Shokran. Of volg je bijv, Sheikh Yusuf `Abdullah Al-Qaradawi, wat de meeste Egyptenaren dus doen.

Question of Fatwa I have been Muslim for twelve years and stopped listening to music, because I was told that was Haram. Is it halal or haram to listen to songs and music?
Name of Mufti Yousif Ali Qardawi
Content of Reply Among the entertainments, which may comfort the soul, please the heart, and refresh the ear is singing. Islam permits singing under the condition that it is not in any way obscene or harmful to Islamic morals. There is no harm in its being accompanied by music, which is not exciting.

 

Je kunt naar mooie, vredige muziek luisteren, je kunt ook naar trash luisteren, ik ben meer voor de vrijheid van een ieders keuze.

 

Ik luister naar muziek, ik reis, ik maak foto�s, videos voor mijn familie en vrienden in Nederland en stuur ze per e-mail en dat is allemaal haram. Allah heeft de religie niet moeilijk gemaakt het zijn mensen die dat doen.

 

 

Heavy Metal in Egypt

In Egypt, heavy-metal music is making a quiet comeback

By Omar Sinan
First Published: August 18, 2006

CAIRO: Welcome to Egypt's heavy-metal scene, making a tentative comeback in a conservative Muslim society nine years after a government crackdown amid allegations of satanic worship, drug use and group sex among the upper-crust youthful fans.

�We are Arab Muslims. We respect our religion. But we only love this music," said Noor, a 23-year-old part-time German language teacher and guitarist for Dark Philosophy, an Egyptian heavy-metal band.

Noor has no illusions that the music will catch on in a society where many young adults still date with a chaperone.

�The first step is always the hard one," he said. �People are not used to our music and songs yet. People cannot get over all the negativities that happened in the past."

In January 1997, about 100 heavy-metal and rock music fans were arrested in Cairo by state security officers on suspicious of satanic worship.

Egypt's state-controlled media carried stories of clandestine parties with drugs, group sex and satanic rituals, including exhuming corpses and killing cats to drain their blood.

Egyptian authorities have banned heavy-metal concerts. But as police controls eased over time, fans organized discreet gatherings, usually in remote areas around Cairo and Alexandria.

Mohammed Azzam, a graphic designer and pioneer of Egypt's heavy-metal scene, said musicians just want to play music and they discourage talk of satanic rituals.

Azzam attributes criticism to prejudice and misconceptions.

"We have such a shallow society, "Azzam said. "Because we wear black and listen to loud music, that doesn't mean we are Satanists."

Apart toch?

Salaam Nefertiti

 

graag in het nederlands  als het antwoord op mijn vraag is  .

nog eens  dus ij denkt dat het beter weet dan deze  maschallah   sahba en tabi3ien radyallaho3anhoema   weet ?? ast3ferollah

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 09:51

Nee hoor, Allah weet het beter. Het vertalen gaat te lang duren, misschien dat ik het in het arabisch / nederlands kan vinden.

Salaam Nefertiti.

Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 09:56
[QUOTE=Abdul-Khaliq]

 

Eigenlijk is het heel erg om te constateren dat er heel veel oprechte en vrome Moslims geleid moeten worden omdat zij muziek luisteren. Als ik iedere Moslim een euro zou moeten geven die muziek luistert, dan ben ik binnen een uur failliet (of zijn dat dan weer geen Moslims? Ook weer zo iets).

Als je ziet in hoeveel Islamitische landen muziek de normaalste zaak van de wereld is, dan vraag je, je toch wel af waar we allemaal mee bezig zijn.

Salaam

Bezopt, en eigenlijk wederom persoonlijk, het dragen van een baard, niqaab, muziek, roken etc, etc. Roken is denk ik slechter....

Maar als ik een euro kreeg van elke inwoner van Egypte e.o die muziek luistert..dan was het hele MO failliet.

Salaam Nefertiti
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 10:00
In eerste instantie geplaatst door Abdul-Khaliq

 

Eigenlijk is het heel erg om te constateren dat er heel veel oprechte en vrome Moslims geleid moeten worden omdat zij muziek luisteren. Als ik iedere Moslim een euro zou moeten geven die muziek luistert, dan ben ik binnen een uur failliet (of zijn dat dan weer geen Moslims? Ook weer zo iets).

Als je ziet in hoeveel Islamitische landen muziek de normaalste zaak van de wereld is, dan vraag je, je toch wel af waar we allemaal mee bezig zijn.

Salaam

 



hetzelfde geld voor de moslims die islamonline gebruiken
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 10:09
In eerste instantie geplaatst door ABTT

In eerste instantie geplaatst door Abdul-Khaliq

 

Eigenlijk is het heel erg om te constateren dat er heel veel oprechte en vrome Moslims geleid moeten worden omdat zij muziek luisteren. Als ik iedere Moslim een euro zou moeten geven die muziek luistert, dan ben ik binnen een uur failliet (of zijn dat dan weer geen Moslims? Ook weer zo iets).

Als je ziet in hoeveel Islamitische landen muziek de normaalste zaak van de wereld is, dan vraag je, je toch wel af waar we allemaal mee bezig zijn.

Salaam

 



hetzelfde geld voor de moslims die islamonline gebruiken

Of selefie.com of dit of dat. Zo hebben wij sinds een klein jaar een moskee aan de achterkant van ons huis waar inmiddels al 4 sjiekhs ontslagen zijn omdat ze steeds andere denkwijzes hebben en/of anders voorbidden....tja en ze ruzieen maar door.

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 10:47

�En onder de mensen zijn er die Lahwoel-hadieth (ijdele praat) verkopen om (anderen) te doen dwalen van het pad van Allah zonder kennis en er (de Tekenen van Allah) spot mee te drijven. Zij zijn het voor wie een vernederende voltering zal zijn.�                            (Soerat Loeqmaan: 6)

schreef DienaresvnAllah,

Eerder heb ik Amier, (sorry, Amier, ik gebruik je standpunt, ik heb hetzelfde eens opgezocht, lang geleden)  genoemd die in een eerder topic hierover een goed punt had. je kunt het lezen op:

http://www.islaammail.com/iforum/forum_posts.asp?TID=28& KW=muziek&TPN=2

van 22 sept. 2003

 

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 10:48
aah, selefie.com,

nog erger daar staat zelfs niets over Islaam op
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
DienaresvnAllah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 47
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 11:07
In eerste instantie geplaatst door Abdul-Khaliq

Eigenlijk is het heel erg om te constateren dat er heel veel oprechte en vrome Moslims geleid moeten worden omdat zij muziek luisteren. Als ik iedere Moslim een euro zou moeten geven die muziek luistert, dan ben ik binnen een uur failliet (of zijn dat dan weer geen Moslims? Ook weer zo iets).

Als je ziet in hoeveel Islamitische landen muziek de normaalste zaak van de wereld is, dan vraag je, je toch wel af waar we allemaal mee bezig zijn.

Salaam

Assalaamoe alaikoem,

Helaas is het zo dat er veel moslim dit zonde begaan aldus muziek luisteren.
Laten we hen niet vergeten, en een dua voor hen doen, En Allah soubhanahoe wat3la vragen hen te leiden naar het rechte pad en om hen imaan te doen versterken en hen standvastig te maken(Amien).

Wa3laikoemoe salaam warahmatoellaah wabarakatoe oegt Amel

 

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 11:13

Asalaam Aleikum,

Aan degenen die muziek luisteren wil ik vragen of je voor het luisteren Bismillah zegt en na het luisteren Alhamdulilah. Nee toch? Waarschijnlijk omdat je diep in je hart weet dat het luisteren naar muziek alleen maar leidt tot het vergeten van ALLAH Subhana Wa Ta'ala. Je vraagt toch bij alles wat je doet de zegen van ALLAH Subhana Wa Ta'ala. Dezelfde vraag stelde ik ook aan m'n collega die beweerde dat roken makroeh is omdat het niet expliciet in de Koran vermeld staat. Uiteraard zei hij nooit Bismillah als hij z'n sigaret aanstak of Alhmadulilah als hij 'em helemaal had opgerookt. Diep in z'n hart wist hij ook wel dat het verboden was. Maar ja, mensen zoeken altijd onder invloed van hun eiegn nafs en de sjeitaan smoesjes om hun begeertes te volgen. We weten toch dat de sjeitaan alles schoonschijnend voor ons wilt doen lijken? Als het luisteren en draaien van muziek is toegestaan waarom draait de Imam dan geen cdtjes in de moskee of worden er tijdens de bedevaart naar Mekka geen liedjes gedraaid? Elke moskee waar ik ben geweest heb ik de Imam tegen ons horen zeggen dat we geen muziek moeten luisteren. Moge ALLAH Subhana Wa Ta'ala ons behoeden voor de vallen van de vervloekte sjeitaan en onze eigen nafs.

Asalaam Aleikum. 

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 11:15
Heeft iemand zin om open te staan, want ik had laatst een tekst gepost (beetje lang) waarin er bewijzen staan dat muziek 7aram is.


Assalaam-aleykum,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 11:25
In eerste instantie geplaatst door Abdul-Khaliq

 

Eigenlijk is het heel erg om te constateren dat er heel veel oprechte en vrome Moslims geleid moeten worden omdat zij muziek luisteren. Als ik iedere Moslim een euro zou moeten geven die muziek luistert, dan ben ik binnen een uur failliet (of zijn dat dan weer geen Moslims? Ook weer zo iets).

Als je ziet in hoeveel Islamitische landen muziek de normaalste zaak van de wereld is, dan vraag je, je toch wel af waar we allemaal mee bezig zijn.

Salaam

 

Asalaam Aleikum broeder,

Dat er in bijna alle Islamitische landen muziek wordt geluisterd door mensen (van alles klassen en standen) betekent niet automatisch dat het dan Halal is. (ik bedoel overigens niet dat jij dat zegt hoor) Als je een oprechte en vrome Moslim probeert te zijn dan doe je je uiterste best om alle zondes te vermijden, groot en klein.

Asalaam Aleikum.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 11:39
Assalaam-aleykum,

In eerste instantie geplaatst door Nefertiti

En wie is die meerderheid? Salafi? La, Shokran. Of volg je bijv, Sheikh Yusuf `Abdullah Al-Qaradawi, wat de meeste Egyptenaren dus doen.


De gerespecteerde Shaykh Yusuf Qardawi, is dat dezelfde als die Riba heeft toegelaten? En die hand geven voor ander geslacht ook door de vingers ziet? En Djihaad alleen als verdedigend toestaat? Hmm,.. dezelfde Shaykh die moslims toelaat om het christendom te betreden?

Laa 7awla wa laa quwwata illaa bi'Allah

In eerste instantie geplaatst door Nefertiti

Allah heeft de religie niet moeilijk gemaakt het zijn mensen die dat doen.


hierop zegt Shaykh alMunadjid:

We stellen vast dat, als sommige mensen die hun passies volgen, die zwak van geest zijn en weinig kennis hebben, horen spreken over de opeenvolgende verboden, ze er genoeg van krijgen en beginnen te klagen. Ze zeggen: "Alles is verboden, jullie hebben niets gelaten zonder te verbieden, door jullie hebben wij een vervelend leven en een somber bestaan, jullie onderdrukken onze harten en jullie spreken enkel over wat verboden is. Religie is gemak en moet breed gezien worden. Allah is Vergevensgezind en Barmhartig."

Wij antwoorden dan: "Allah 3azza wadjal beveelt wat Hij wil en niemand verzet zich tegen Zijn oordeel, Hij is de Wijze, de perfecte Kenner. Hij staat dus toe wat Hij wil en Hij verbiedt wat Hij wil, zuiverheid behoort Hem toe. Het maakt deel uit van de basisbeginselen van onze onderwerping aan Hem dat wij aanvaarden wat Hij beslist en ons daar volledig aan onderwerpen.

Lees verder:
VERBODEN_inleiding.doc


Assalaam,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 12:00
In eerste instantie geplaatst door nefertiti

De onzinnige praat wordt door andere geleerden weer niet afgedaan als zijnde muziek maar meer waarschijnlijk oorzaak en gevolg van alcohol. Men zal in de Koran hoe dan ook geen verbod op muziek of zang vinden. Nodeloos te zeggen dat aan muziek in Egypte niet te ontkomen is zelfs al zou je het willen. Muziek is een deel van het leven van de Egyptenaar.


helaas wel, ja, moge Allah die mensen leiden,

In eerste instantie geplaatst door nefertiti

Volume 5, Boek 58, Nummer 268:

Verteld door �Aisja:

Dat eens Aboe Bakr naar haar kwam op de dag van �Ied-oel-Fitr of �Ied oel Adha


ik hoef niet verder te lezen aangezien het de cIeddagen zijn.

In eerste instantie geplaatst door nefertiti

De koran noemt dat de profeet David Gods een loflied zong. We lezen in soera 34:10 �O gij bergen, alsmede gij vogelen, verheerlijkt Allah met hem!"


zoals je weet telt er een andere shariecah bij elke profeet, alhoewel, de taw7ied blijft. Maar zo verschillen de regels vanaf profeet Adam tot aan profeet Mu7ammad (aleyhimu'asSalaam). Maar dan nog er wordt niet gezegd dat hij met trommels te keerging (esteghfiru'Allah)

In eerste instantie geplaatst door Nefertiti

juist daar waar meer muziekzenders /kanalen zijn dan in heel Europa


correct! Moge Allah hen leiden dat zij erger dan de kuffaar aan bepaalde zaken bezig zijn.

In eerste instantie geplaatst door Nefertiti

als je op elke kleine regel gaat letten die niet mag en wat jij fout zou doen...mag je haast niets meer.


Shaykh alMunnadjid zegt tegen zo'n uitspraken:

We stellen vast dat, als sommige mensen die hun passies volgen, die zwak van geest zijn en weinig kennis hebben, horen spreken over de opeenvolgende verboden, ze er genoeg van krijgen en beginnen te klagen. Ze zeggen: "Alles is verboden, jullie hebben niets gelaten zonder te verbieden, door jullie hebben wij een vervelend leven en een somber bestaan, jullie onderdrukken onze harten en jullie spreken enkel over wat verboden is. Religie is gemak en moet breed gezien worden. Allah is Vergevensgezind en Barmhartig."

Wij antwoorden dan: "Allah 3azza wadjal beveelt wat Hij wil en niemand verzet zich tegen Zijn oordeel, Hij is de Wijze, de perfecte Kenner. Hij staat dus toe wat Hij wil en Hij verbiedt wat Hij wil, zuiverheid behoort Hem toe. Het maakt deel uit van de basisbeginselen van onze onderwerping aan Hem dat wij aanvaarden wat Hij beslist en ons daar volledig aan onderwerpen.

Lees verder:
VERBODEN_inleiding.doc

In eerste instantie geplaatst door Nefertite

moet ik dan iedereen die me aanspreekt negeren?


Als jij je verdiept in de Islaam zal het je bevrijden in plaats van te onderdrukken.

In eerste instantie geplaatst door Nefertiti

Muslims must also remember that when Prophet Muhammad peace be upon him reached the Holy City of Madina from the Holy City of Mecca with his best friend Abu Bakr; may Allah Almighty always be pleased with him, the Muslims played music and sang the famous Islamic song "Talaa El-Badru Alayna" which means "The full moon had come upon us."


Deze is een zwakke 7adith

In eerste instantie geplaatst door Nefertiti

Why is it that we make such a problem about words of ahadith which were totally ment for something else


Moge Allah deze persoon leiden die beinvloedt werd.

Als ze voor iets ander bedoeld waren, dan weren de Salaf usSaali7, de Khulafaa-e urRaashidien en de 4 Imaams niet tegen muziek. Het omgekeerde is waar.

In eerste instantie geplaatst door Nefertiti

Gelukkig is mijn Egyptische familie muzikaal en hebben de kinderen allemaal muzikaal onderwijs gehad, en ik ook in Nederland.


Ik heb ook muziek gekregen vroeger, moge Allah me daarvoor vergeven.

In eerste instantie geplaatst door Nefertiti

Vandaar dat vandaag de dag de geestelijken het nog steeds niet eens kunnen worden?


Nabi (salla'Allahu aleyhi wa sellam) heeft gezegd dat zijn Ummah nooit over een slechte zaak samen akkoord zullen gaan. (zie tefsier van deze 7adith).

In eerste instantie geplaatst door Nefertiti

Tja, ik heb nog geen enkel hard bewijs gelezen, zelfs niet van de 'geleerden'.


Moge Allah jouw hart openen O moslim die de 4 Imams niet als geleerden ziet, de Vrome Voorgangers negeert en de verbieding van de Khulafaa-e urRaashidien niet als bewijs neemt.

In eerste instantie geplaatst door Rahima

We hoeven niet perfect te zijn. Elk moslimman of moslimvrouw wordt zeg maar aangevallen op hetgeen 'zij' verkeerd zou doen.


We hoeven niet perfect te zijn, maar we proberen wel insha-Allah, en met de hulp van Allah zullen we het halen, want:

029.002 Dachten de mensen dat zij met rust worden gelaten als zij zeggen 'Wij geloven' en dat zij niet op de proef worden gesteld?

In eerste instantie geplaatst door Nefertiti

Hieruit blijkt dat mijn posten wederom niet zijn gelezen. Ik lees jullie posten ook dus probeer ook zelf te laten zien dat je ,waarachtig bent, en neem de moeite.


Ik heb die posts van jouw al een tijdje geleden teruggelezen door iemad anders die muziek 7alal verklaart, mijn excuses hiervoor.


Assalaam,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 14:26
Vraag: ik heb gehoord dat het beluisteren van muziek verboden is. heeft u hier een antwoord op?

Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Muziek en het luisteren ernaar is niet toegestaan. Het behoort tot zondes die de veroorzaakt worden door de shaytan. Muziek is een oorzaak tot het verharden van de harten en deze te verzieken. Geleerden hebben gezamenlijk een duidelijke fatwa over het verbieden van muziek uitgesproken (idjmaa�), hier volgen een paar bewijzen tot het verbieden van muziek:

Uit de Qor�aan:

1. Allah de Verheven zegt in soerat Loeqman: "En er zijn er onder de mensen die onzinnige praat kopen om te doen afdwalen van de Weg van Allah, zonder kennis, en die het (de Islam) bespotten. Zij zijn degenen voor wie er een vernederende bestraffing is. (6) En wanneer Onze Verzen aan hem worden voorgedragen, dan wendt hij zich er hoogmoedig van af, alsof hij ze niet hoort. He is alsof er in zijn oren doofheid is. Verkondig hem daarom een pijnlijke bestraffing"(7).

Al wahiedie en andere geleerden hebben in hun tafsier (uitleg van de Qor�aan) gezegd: De onzinnige praat die in aya 6 van soerat loeqman is verteld, is muziek. Dit hebben de volgende metgezellen (Allah�s welbehagen zij met hen) gezegd: Ibn �Abbas en ibn Mas'oed en Moedjahied en 3iekriemah. Er is overgeleverd dat ibn Mas'ood heeft gezegd:"ik zweer bij Allah, waar er geen andere god is dan hem, het is muziek (dit slaat op de aya 6 uit Loeqman � �onzinnige praat�)"

Uit de Hadith:

2. hadith: De profeet (Allah�s vrede en genade zij met) hem heeft gezegd:" er zal een volk dat de moslims behoort komen, die zijden (al �harier) ontucht (�hiera - letterlijk vertaald de geslachtsdeel van de vrouw), bedwelmend drank (al khamr) en muziekinstrument zullen toestaan" overgeleverd door boekharie.

3. Abou hoerayra (Allah�s welbehagen zij met hem) heeft gezegd dat de profeet (Allah�s vrede en genade zij met) gezegd heeft: "Aan het einde van de wereld zal een volk komen die in apen en zwijnen veranderd zal worden, ze zeiden (de metgezellen). Getuigen ze niet in de eenheid van Allah en dat Mohammed de boodschapper is van Allah? Hij (Allah�s vrede en genade zij met) zei: "jawel, en ze vasten, bidden en bezoeken het huis (Hadj). Ze zeiden: "Maar wat doen ze dan verkeerd?" Hij (Allah�s vrede en genade zij met) zei: �ze gebruiken muziekinstrumenten, trommels en zangeressen, ze brengen hun nachten door in het drinken van bedwelmende dranken en onzinnige handelingen hierdoor zullen ze gestald worden en veranderd worden naar apen en zwijnen" (ighaatat allahafaan blz 262 boek1)

4. Tijdens huwelijksfeesten en andere islamitische feestelijke gelegenheden is het toegestaan om gebruik te maken van trommels (ddef) met normale zang die verboden woorden (liefde, benoemen van het menselijk lichaam...) niet bevat en wel alleen voor de vrouwen. Dit gebaseerd op een hadith van de profeet (Allah�s vrede en genade zij met) (zie fiqh assoenah; hoofdstuk: Huwelijk) dat de profeet (Allah�s vrede en genade zij met) de vrouwen toestond om gebruik te maken van deff tijdens huwelijksfeesten.

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com
Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 14:27
Wat is het wetsoordeel over muziek?


Vraag:

Wat is het wetsoordeel over muziek? En waarnaar mogen vrouwen tijdens een bruiloft luisteren?



Antwoord:

Vele verzen uit de Koran en overleveringen van de Profeet (vrede zij met hem) duiden op de verwerpelijkheid van muziekinstrumenten en waarschuwen daartegen. De Koran leert ons dat het gebruik (bespelen of beluisteren) van deze instrumenten een middel is dat tot dwaling en het bespotten van de Tekenen van Allah leidt. Allah zegt wat als volgt vertaald kan worden:

�En onder de mensen zijn er die Lahwoel-hadieth (ijdele praat) verkopen om (anderen) te doen dwalen van het pad van Allah zonder kennis en er (de Tekenen van Allah) spot mee te drijven. Zij zijn het voor wie een vernederende voltering zal zijn.� (Soerat Loeqmaan: 6)

De meeste geleerden hebben de term �lahwoel-hadieth� (ijdele praat) uit dit vers uitgelegd als zijnde gezang, muziekinstrumenten en elk ander geluid (gesproken of op andere wijze) dat van de waarheid afleidt.

Mudjaahid zei over de volgende vers (interpretatie van de betekenis):

(Allah zei tegen shaitan) En rui van hen op wie je maar kunt met je stem, en val hen aan met je paarden en je voetvolk, en deel met hen in bezittingen en kinderen en doe hen beloften.� En de shaitan doet hen niets dan bedriegelijke beloften. � (Soerat al-Israa�: 64)
�Hier wordt gezang en (het geluid van) de fluit bedoeld.�

Al-Hasan al-Basri zei:�Zijn stem (die van de shaitan) is de tamboerijn.�

Ibn al-Qayyim heeft hierover gezegd: �Een ieder die praat over iets anders dan het gehoorzamen van Allah of een fluit, een panfluit of trommel bespeelt, al deze zaken zijn de stem van shaitan�

Djaabir (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: �De Profeet nam cAbd ar-Rahmaan bnoe cAuwf bij de hand en vertrok met hem naar zijn zoon Ibrahiem. Hij (de Profeet) trof hem aan terwijl hij zijn laatste levensadem uitblies. De Profeet nam hem (zijn zoon Ibrahiem) op zijn schoot en huilde. cAbd ar-Rahmaan zei: �Huilt u, terwijl u het huilen verbood? Hij zei: �Nee, wat ik verbood waren twee achterlijke verdorven geluiden; een geluid ten tijde van een rampspoed (waarbij sprake is van) het openkrabben van het gezicht, het openscheuren van de kleding en het geluid (ter vermaak) van de shaitan.� (Sahih Soenan Tirmidhi)

Imaam an-Nawawi zei: �Wat hier (met het geluid van de shaitan) bedoeld wordt, is gezang en muziekinstrumenten.�

De Profeet (vrede zij met hem) zei: �In mijn Oemmah (gemeenschap) zullen er mensen zijn die zedenloosheid (hier wordt het openlijk plegen van overspel mee bedoeld) en zijde (voor de mannen) en wijn en Macaazif (letterlijk: muziekinstrumenten) zullen toestaan.� (Boechari)

Wij kunnen dus uit deze overlevering opmaken dat alle soorten muziekinstrumenten haraam zijn, dit aan de hand van de volgende zaken:

1. Het moge duidelijk zijn dat de mensen in de voorgenoemde overlevering de genoemde zaken (waaronder muziekinstrumenten) toestaan, terwijl deze verboden zijn in de Shariecah.

2. De Profeet (vrede zij met hem) plaatste muziekinstrumenten naast zaken die bekend staan om het feit dat ze verboden zijn, namelijk overspel en alcohol. Muziek is dan ook haraam en vooral het soort muziek dat we vandaag de dag kennen, waarin alles draait om obscene en verdorven teksten, die ondersteund worden door allerlei muziekinstrumenten zoals gitaren, drums, fluiten, blaasinstrumenten, violen, orgels, piano�s enzovoort.

Sheich Ibn Baaz zegt: �Macaazif verwijst naar zang en muziekinstrumenten. De Profeet (vrede zij met hem) heeft ons verteld dat er aan het einde der tijden mensen zullen zijn (binnen de moslimgemeenschap) die deze zaken zullen toestaan evenals dat ze alcohol, overspel en zijde zullen toestaan. Dit is ook nog eens een bewijs van zijn profeetschap, aangezien wij al deze zaken zien gebeuren. Deze overlevering leert ons dat gezang in combinatie met muziekinstrumen haraam is, net als alcohol en overspel.

Er zijn vele overleveringen en koranverzen die ons waarschuwen tegen zang en muziekinstrumenten. Eenieder die beweert dat Allah deze zaken toestaat, liegt en maakt zich schuldig aan een groot onrecht. Wij vragen Allah ons te behoeden tegen het volgen van onze eigen verlangens en de shaitan.

Wat overigens wel toegestaan is, is het slaan op de Doeff tijdens bepaalde feestelijkheden. Dit is toegestaan voor de vrouwen om bijvoorbeeld bekendheid te geven aan het huwelijk. Er is niets op tegen dat vrouwen onderling zingen onder begeleiding van de doeff, zolang de teksten geen kwaad aanmoedigen, of mensen afleiden van hun plichten (tegenover Allah). Ook geldt als voorwaarde dat dit gebeurt op een plaats waar zich alleen vrouwen bevinden. Verder dienen zij bij zulke gelegenheden rekening te houden met de buren en de omgeving. Het is voor vrouwen niet toegestaan om andere instrumenten dan de doeff te bespelen, of dit nou tijdens bruiloften is of bij een andere gelegenheid.



Gedeeltelijk gebaseerd op een fatwa van Sheich bin Baaz
Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 14:28

salaam aleykoum,

Nog meer bewijzen nodig?dan kan ik rustig even rondzoekenm naar meer bewijs maar de ahadiths en koraan is hier duidelijk over elhamdullilah

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 januari 2007 om 21:13
In eerste instantie geplaatst door moslima 82

salaam aleykoum,

Nog meer bewijzen nodig?dan kan ik rustig even rondzoekenm naar meer bewijs maar de ahadiths en koraan is hier duidelijk over elhamdullilah



ukhti, wij leven 1400 jaar later, en als iemand met een (zogezegd) onduidelijke vers aankomt, dan dienen wij naar de vrome voorgangers te kijken wat die (in het leven van Nabi (salla'Allahu aleyhi wa sellam)) hebben genoteerd, en ik lees het volgende:

Ibn Mescud (radiya'Allahu canh) zwoer bij Allah dat het vers van surat Luqman daarmee muziek wordt bedoeld en hij (radiya'Allahu canh was een metgezel van Nabi (salla'Allahu aleyhi wa sellam).

Dit geld ook voor een tefsier, volgens de culema moet je (bij bepaalde verzen) de Qor-aan proberen te interpretteren en dan naar de tefsier kijken (die gebaseerd is op de uitspraken van de Sahaba), en als jouw (eigen) tefsier met die van hen overeenkomt dan neem je het aan, als het verschilt dan moet je het bijschaven. Dus met 'tefsier is interpretatie' loop je een heel deel mis, dat is het feit dat de tefsier gebaseerd is op uitspraken van Sahaba (die bij Nabi (salla'Allahu aleyhi wa sellam) waren). En deze uitspraken zijn niet gebaseerd op ijdele praat aangezien onze Profeet niet iemand was die dit soort praat verkocht maar de waarheid achter de verzen uitlegde (en vooral de situatie waarin die vers werd geopenbaard moet je bekijken). En dat is het feit bij die bekende vers die sommige het niet willen aannemen (alsof ze het beter weten).

Moge Allah die mensen leiden.


Assalaam-aleykum,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2007 om 04:52
Een domme vraag misschien: als muziek haram is (Bach trouwens ��k?)hoe staat het dan met -bijvoorbeeld- wiskunde? Dat is dan toch ��k een (metaforische)valstrik op het rechte pad van Allah? Wat zeggen Koran en Hadith hierover?
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 januari 2007 om 15:45
In eerste instantie geplaatst door Abdul-Khaliq


<SPAN style="FONT-SIZE: 7.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY:
Verdana">Eigenlijk is het�heel erg om te constateren dat er heel veel
oprechte en vrome Moslims geleid moeten worden omdat zij muziek
luisteren. Als ik iedere Moslim een euro zou moeten geven die muziek
luistert, dan ben ik binnen een�uur failliet (of zijn dat dan weer geen
Moslims? Ook weer zo iets).</SPAN>


<SPAN style="FONT-SIZE: 7.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY:
Verdana">Als je ziet in hoeveel Islamitische landen muziek de
normaalste�zaak van de wereld is, dan vraag je, je toch wel af waar we
allemaal mee bezig zijn.</SPAN>


<SPAN style="FONT-SIZE: 7.5pt; COLOR: black; FONT-FAMILY:
Verdana">Salaam</SPAN>
<SPAN style="FONT-SIZE: 7.5pt; COLOR:
black; FONT-FAMILY: Verdana"><?xml:namespace prefix = o ns = "urn:
schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN>





Daarom kan je ook beter een � vragen aan iedere Moslim die mziek
luistert enne   ik hoef maar 0,1% van de opbrengst. Dan ga ik vast even
kijken welke mooie villa's er te koop zijn.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 januari 2007 om 17:36
In eerste instantie geplaatst door alzukar

Een domme vraag misschien: als muziek haram is (Bach trouwens ��k?)hoe staat het dan met -bijvoorbeeld- wiskunde? Dat is dan toch ��k een (metaforische)valstrik op het rechte pad van Allah? Wat zeggen Koran en Hadith hierover?


hoe bedoel je?

In de Islam is een mens verplicht om naar (nuttige, 7alale) kennis te zoeken, ik begrijp niet waarom je muziek met wiskunde vergelijkt.

Bovendien is in de Islaam alles 7alal voor de zaken die niets met de aanbidding te maken hebben: eten, sporten, praten,... (alhoewel deze zaken indirect aanbidding zijn). Het enige wat ons (moslims) weerhoudt om bepaalde zaken uit te voeren is omdat deze zaken op basis van de Qor-aan de Sunnah 7aram zijn: 'varkensvlees, gokspel, wijn, goud (voor mannen), muziek,...'

Voor de andere kant; bij de aanbidding (het gebed, gedenken,...) is alles 7aram, behalve wat een grondslag heeft in de Kitaab en de Sunnah: het bidden, het gedenken van Allah op de juiste manieren zoals Hij (Verheven en Geprezen is Hij) het verdient en niet op verzonnen manieren, want de bekende regel is:

"De beste daden zijn de daden die met oprechtheid en correctheid gedaan worden." Daarop vroeg men aan hem (alFudhayl ibn alyaad): "Wat zijn oprechte en correcte daden?" Hij antwoordde: "Indien een handeling verricht wordt met oprechte intentie, doch op incorrecte wijze, dan zal het niet geaccepteerd worden; eveneens, als een handeling correct verricht wordt, maar niet met een oprechte intentie, dan zal het tevens verworpen worden. Alleen wanneer een handeling correct en oprecht verricht wordt, dan zal deze geaccepteerd worden. En 'oprechtheid' betekend dat de handeling enkel omwille van Allah verricht word, en 'correct' betekend dat de handeling volgens de Sunnah verricht wordt."


Assalaam-aleykum
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
afghanmoslim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 192
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2007 om 01:07

Salaam,

Ik ben al een tijdje gestopt met vrijwillig luisteren. Maar je kunt het niet vermijden, op werk draait standaard de radio, je weet hoe die mensen zijn, droom maar dat je het uit krijgt. Daarnaast hoor ik het gewoon overal, begint de reclame, journaal, kijken van een docu, lopen langs een winkel etc. etc. Je kunt het gewoon niet vermijden.

Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar muziek blijft in mijn hoofd haken. Bij het werken, studeren, bidden, steeds komen de tonen terug. Als het niet ongezond is, is het zeker wel irritant en afleidend te noemen (of misschien ligt het gewoon aan mij )

Wassalaam

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2007 om 12:53
In eerste instantie geplaatst door ABTT


In eerste instantie geplaatst door alzukar

Een domme vraag misschien: als muziek haram is (Bach trouwens ��k?)hoe staat het dan met -bijvoorbeeld- wiskunde? Dat is dan toch ��k een (metaforische)valstrik op het rechte pad van Allah? Wat zeggen Koran en Hadith hierover?
hoe bedoel je? In de Islam is een mens verplicht om naar (nuttige, 7alale) kennis te zoeken, ik begrijp niet waarom je muziek met wiskunde vergelijkt.


Omdat bij wiskunde, evenals bij muziek, sprake kan worden van ontaarding, van autonome zichzelf-versterkende denkpaden die uitmonden in zaken die in disharmonie zijn met bedoeling van de Schepper zoals geopenbaard middels de natuur. Ik wil je, in dit verband, wijzen op een boek als: "Descartes droom", een wiskundige visie op de wereld (auteurs P.J Davis en R.Hersch).
Terug naar boven
afghanmoslim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 192
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2007 om 14:17

In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door ABTT


In eerste instantie geplaatst door alzukar

Een domme vraag misschien: als muziek haram is (Bach trouwens ��k?)hoe staat het dan met -bijvoorbeeld- wiskunde? Dat is dan toch ��k een (metaforische)valstrik op het rechte pad van Allah? Wat zeggen Koran en Hadith hierover?
hoe bedoel je? In de Islam is een mens verplicht om naar (nuttige, 7alale) kennis te zoeken, ik begrijp niet waarom je muziek met wiskunde vergelijkt.


Omdat bij wiskunde, evenals bij muziek, sprake kan worden van ontaarding, van autonome zichzelf-versterkende denkpaden die uitmonden in zaken die in disharmonie zijn met bedoeling van de Schepper zoals geopenbaard middels de natuur. Ik wil je, in dit verband, wijzen op een boek als: "Descartes droom", een wiskundige visie op de wereld (auteurs P.J Davis en R.Hersch).

Ik denk niet dat je wiskunde kunt mengen met verleiding en zondes (waar jij precies op doelt is mij niet duidelijk, misschien moet je het wat duidelijker zijn). Ikzelf krijg meer respect voor de Schepper wanneer ik wat aan wiskunde doe (en dat terwijl mijn niveau vrij laag ligt), het vergroot je inzicht, verbreedt je horizon en vergroot je dankbaarheid, vanwege het feit dat God(Allah swt) je dat vermogen heeft geschonken om zijn complexe universum wat meer te begrijpen

Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2007 om 14:57
In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door ABTT


In eerste instantie geplaatst door alzukar

Een domme vraag misschien: als muziek haram is (Bach trouwens ��k?)hoe staat het dan met -bijvoorbeeld- wiskunde? Dat is dan toch ��k een (metaforische)valstrik op het rechte pad van Allah? Wat zeggen Koran en Hadith hierover?
hoe bedoel je? In de Islam is een mens verplicht om naar (nuttige, 7alale) kennis te zoeken, ik begrijp niet waarom je muziek met wiskunde vergelijkt.


Omdat bij wiskunde, evenals bij muziek, sprake kan worden van ontaarding, van autonome zichzelf-versterkende denkpaden die uitmonden in zaken die in disharmonie zijn met bedoeling van de Schepper zoals geopenbaard middels de natuur. Ik wil je, in dit verband, wijzen op een boek als: "Descartes droom", een wiskundige visie op de wereld (auteurs P.J Davis en R.Hersch).


ach, in ieder geval, als ik teveel met wiskunde te maken krijg wordt ik daarvan frustrerend, dus ik zou zeggen: 'doe het met mate' en mocht je a7adith vinden waarin onze Profeet (salla'Allahu aleyhi wa sellam) wiskunde verbiedt mag je een topic openen


groet,

Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar muziek blijft in mijn hoofd haken. Bij het werken, studeren, bidden, steeds komen de tonen terug. Als het niet ongezond is, is het zeker wel irritant en afleidend te noemen (of misschien ligt het gewoon aan mij )


In ieder geval het is 7araam om opzettelijk naar te luisteren en ervan te genieten. Mocht je in de tram (of equivalent) zijn en je hoort een deuntje, dan moet je proberen deze te negeren. Als je jezelf op betrapt dat je ervan geniet (zoals Westerse mensen het heel graag noemen) dan moet je een uitweg zoeken. En ik denk dat ieder mens wel weet hoe hij het moet aanpakken, ik kan hier voorbeelden opnoemen, maar houdt het creatief zou ik zeggen.

In ieder geval de muziek staat nooit zo luid dat je deze niet kan negeren op eender welke wijze. Ik herinner me nog mijn stageperiode waarin mijn collegas constant de radio aanlieten en met de geluiden van de machines samen en die reclamespots die keer op keer terugkwamen was je superblij dat je terug thuis bent insha-Allah. En Allah belast een mens niet met iets wat hij niet kan dragen.

vb, zijn reclamespots, gsm ringtones, films,... die je met gemak kan ontwijken, andere ligt de beproeving wat moeilijker (zoals ik in die tekst bovenaan had uitgelegd).

En Allah weet het als beste,


Assalaam-aleykum,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 januari 2007 om 17:02
In eerste instantie geplaatst door afghanmoslim

In eerste instantie geplaatst door alzukar

In eerste instantie geplaatst door ABTT

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Een domme vraag misschien: als muziek haram is (Bach trouwens ��k?)hoe staat het dan met -bijvoorbeeld- wiskunde? Dat is dan toch ��k een (metaforische)valstrik op het rechte pad van Allah? Wat zeggen Koran en Hadith hierover?
hoe bedoel je? In de Islam is een mens verplicht om naar (nuttige, 7alale) kennis te zoeken, ik begrijp niet waarom je muziek met wiskunde vergelijkt.
Omdat bij wiskunde, evenals bij muziek, sprake kan worden van ontaarding, van autonome zichzelf-versterkende denkpaden die uitmonden in zaken die in disharmonie zijn met bedoeling van de Schepper zoals geopenbaard middels de natuur. Ik wil je, in dit verband, wijzen op een boek als: "Descartes droom", een wiskundige visie op de wereld (auteurs P.J Davis en R.Hersch).


Ik denk niet dat je wiskunde kunt mengen met verleiding en zondes (waar jij precies op doelt is mij niet duidelijk, misschien moet je het wat duidelijker zijn). Ikzelf krijg meer respect voor de Schepper wanneer ik wat aan wiskunde doe (en dat terwijl mijn niveau vrij laag ligt), het vergroot je inzicht, verbreedt je horizon en vergroot je dankbaarheid, vanwege het feit dat God(Allah swt) je dat vermogen heeft geschonken om zijn complexe universum wat meer te begrijpen



Een poging:

Zowel muziek als wiskunde zijn metaforen d.w.z. manieren waarop we zaken kunnen vatten en communiceren waarvoor de gewone mensentaal ontoereikend is. Beiden zijn gereedschappen om dingen bloot te leggen die een extra dimensie aan ons bewustzijn van de schoonheid van de schepping toevoegen.
Daarnaast kennen zowel muziek als wiskunde een operationele (toegepaste) kant. Zo kan muziek ook worden misbruikt als bewustzijns-vernauwer welke leidt tot vervreemding van de bestaande werkelijkheid, met alle schadelijke gevolgen vandien. Een soortgelijke vervreemding treedt op bij hen die de resultaten van de wiskunde blindelings van toepassing achten op de natuur, met allerlei vormen van ontwrichting als gevolg.

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2007 om 17:22
hetzelfde kan ook misgaan bij bestudering van bijbel of koran...
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2007 om 17:33

sory, Alzukar, ik ben momenteel bezig met Taw7eed (Eenheid van Allah) en dat heeft voorrang bij mij (mischien voor iemand anders die dat boek wil lezen?).

Maar een moslim mag dinges niet zomaar 7alal of 7aram verklaren, er zit een wijsheid achter. En het 7aram verklaren dat is niet dat die of die Shaykh dat heeft gedaan, nee, er is iemand hem voorgegaan, maar wie?

Als je dat opzoekt (voor een moslim) dan komt hij uit bij onze geliefde profeet Mu7ammad (salla'Allahu aleyhi wa sellam). Dus bepaalde zaken waarvoor iemand geen bewijzen heeft vanuit de Qor-aan of de Sunnah is het 7alaal voor een moslim om deze actie te ondernemen.

Bvb een spuitje voor Euthanasie, dat bestond niet vroeger, maar ik kan afkomen met Qor-aan verzen en a7adith, waarin zelfmoord niet mag. Zoiets moet je doen, een moslim mag geen geleerde volgen die dinges 7alal of 7aram verklaart, dan
aanbidt hij hem als het ware (shirk).

de waarheid zit hem dus niet in het aantal pogingen.


groet,
Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 januari 2007 om 17:34
In eerste instantie geplaatst door afghanmoslim

Salaam,

Ik ben al een tijdje gestopt met vrijwillig luisteren. Maar je kunt het niet vermijden, op werk draait standaard de radio, je weet hoe die mensen zijn, droom maar dat je het uit krijgt. Daarnaast hoor ik het gewoon overal, begint de reclame, journaal, kijken van een docu, lopen langs een winkel etc. etc. Je kunt het gewoon niet vermijden.

Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar muziek blijft in mijn hoofd haken. Bij het werken, studeren, bidden, steeds komen de tonen terug. Als het niet ongezond is, is het zeker wel irritant en afleidend te noemen (of misschien ligt het gewoon aan mij )

Jah, dat zal iedereen wel hebben, haram muziek is (helaas) bijna overal, maar Alhamdullilah is het heel wat anders dan als je het zelf opzet. Waarschijnlijk heeft het dan veel meer de kans om je hart te verzieken..

Wa Allahu A3lem 

Wassalaam

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 januari 2007 om 10:26
Nou nou, dat weet ik nog niet zo. Muziek die op je af komt en waar je niet
voor gekozen hebt kan heel foute muziek zijn, waarmee letterlijk satan
verheerlijkt wordt.
Terwijl de muziek die je zelf uitkiest en waarin bvb de Liefde van God of
de schoonheid van Zijn schepping bezongen wordt in mijn opinie prima
muziek is, maar goed; ik ben ook maar een christen...
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Boubacar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 23
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 januari 2007 om 11:27

Asalaam Aleikum Wa Rahmatulahi Wa Barakatuhu,

Als je muziek luistert kan het ook zijn dat je onbewust deelgenoten aan ALLAH Subhana Wa Ta'ala toekent. In de reggaemuziek wordt de voormalig keizer Haille Selassie van Ethiopi� bezongen als de King of kings and the Lord of lords...the conquering lion from the tribe of Judah. Stel dat je als onwetende niet echt praktizerende Islamitische reggaeliefhebber zo een liedje meezingt, dan pleeg je onbewust wel Shirk. Wat te denken van hedendaagse liedjes die titels hebben als bijvoorbeeld I'm the greatest. In mijn optiek is het nog altijd en alleen ALLAH Subhana Wa Ta'ala die die eer toekomt. Ik weet niet of jullie de band Faithless kennen maar ��n van hun hits was God is a DJ. (Astagfiroellah) Over Marilyn Manson die pretendeert de anti-christ himself te zijn nog maar te zwijgen.

Salaam.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12345>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.