Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Jihad

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Jihad
    Geplaatst op: 25 oktober 2006 om 15:27

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

 

[Gedicht Verwijderd]

 

 

 

 

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Aboe_Hassan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 89
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Aboe_Hassan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2006 om 06:21

Everywhere I look and hear, there�s that word Jihad,

The way it�s tossed around would make the Prophet sad.

Een interessant detail is wellicht dat het woord meer dan 500 keer in de Koraan genoemd wordt.

When are we all going to learn what God really meant,

It�s not about other people, it�s destroying your own evil bent.

De jihaad an-nafs is zeker een belangrijk gegeven binnen de islam, maar de claim die hier gedaan wordt is ronduit schandalig beste zuster.

Lees de Koraan, verdiep je in de soennah en de boeken van de vooraanstaande foeqaha en moefassirien en bekijk hoevaak dit woord (jihaad) refereerd aan de gewapende strijd fisabilillah en hoevaak het refereerd naar de innerlijke strijd welke, nogmaals, een prominente plaats inneemt binnen de islam.

Veel grote geleerden waaronder o.a. Ibn Hajar al asqalani (moge ALlah hem genadig zijn) waren zelfs van mening dat wanneer er in de rechtsbronnen sprake is van "fisabilillah" hiermee jihaad fisabilillah werd bedoelt in de zin van de gewapende strijd.

The greater Jihad, it�s about fighting evil.

The greater Jihad, it�s a battle that�s inside you.

Now that you know, what are you gonna do?

Muhammad said that the struggle in battle-that�s the lesser fight,

So he fought the greater one first, so his words could be a light.

Take the plank out of your own eye, before your brother�s speck,

Maybe you would stop to think-wouldn�t be so quick to correct.

Allereerst vallen me hier de klassificaties kleine en grote jihaad op.

Het is ��n van de meest bekende truuks die word gebruikt om de bezieling voor Jihaad fisabilillah in deze oemmah de kop in te drukken.

Het idee van een zogenaamde "grote" en "kleine" Jihaad. waarbij men stelt dat vechten tegen je begeerten de grote Jihad is, en dat vechten op het slagveld de kleine Jihaad is is gebaseerd op een verhaal dat word genoemd in het boek van Khatib al-Baghdadi genaamd "Geschiedenis van Baghdad", waarin een door Jabir overgeleverde hadith genoemd wordt waarin de Profeet (salALlahoe alayhi wa sallam) nadat hij was teruggekeerd na een veldslag gezegd zou hebben: "Jullie zijn teruggekeerd met een uitstekende terugkeer; van de kleine Jihaad naar de grote jihaad: de slaaf (van Allah) die vecht tegen zijn nafs.

Dit concept kan echter, hoewel gebaseerd op een hadith, toch verworpen worden.

Ten eerste: kan deze hadith niet als bewijs gebruikt worden, omdat o.a. al Bayhaqi erover heeft gezegd dat hij zwak (Da'ief) is.

Ook al Suyuti heeft in zijn boek "al Jami as saghir" gezegd dat het een zwakke hadith is.

Men kan zeggen dat zwakke hadith geaccepteerd kunnen worden in geval van nawwafil (extra/vrijwillige), deugdzame daden. Maar dit is in dit geval onacceptabel omdat Jihad geen nawwafil daad is. Het is zelfs zo dat de boodschapper van ALlah (salAllahoe alayhi wa sallam) heeft gezegd dat de kracht van deze oemmah schuilt in de Jihaad.

Verder is het zo dat in de isnaat (overleveringsketen) van deze hadith een zekere Yahy ibn al ala te vinden is.

- Ibn Hajar heeft over deze man in "al Taqrib" gezegd dat hij bekend stond om het verzinnen van ahadith;

- Al Dahabi zei dat het geen sterke overleveraar is;

- Ibn Moe'in beoordeelde hem als zwak;

- al Darqoetni zei dat men hem moet negeren;

- imaam Ahmad bin Hanbal zei dat hij een leugenaar en een verzinner van hadiths was.

Ten tweede: Deze hadith spreekt duidelijke verzen van de Qoraan tegen. Allah de verhevene zegd namelijk o.a.:

"Diegenen der gelovigen die niets doen (al qa'idoen), met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon terwille van Allah strijden (moejahidoena fisabilillah)

Allah heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft Allah het goede beloofd. Allah zal de strijders boven de stilzittenden doen uitblinken door een grote beloning"

Het is bewezen dat deze aaya betrekking heeft op de geweldadige jihaad en daarmee dus ook duidelijk dat diegenen welke in het heetst van de strijd hun levens riskeren in de strijd op Allah's weg, bij Allah hoger in aanzien staan dan de mensen die een strijd leveren met hun innerlijke verlangens en begeertes.

Voorts is deze hadith nog in strijd met tientalle anderen waaruit blijkt dat de geweldadige jihaad binnen de islam ver verheven is boven de jihaad an-nafs.

Indien je deze erop na wenst te lezen, zoek ik ze met liefde voor je op.

So he fought the greater one first, so his words could be a light.

Ook dit is iets wat we wel vaker horen, dat men dit op volgorde zou moeten doen.

Men beweerd dan dat de oemmah van vandaag de dag zich bevind in een soort van Mekkaanse periode en dat de tijd voor jihaad fisabilillah nog niet is aangebroken.

Dat de profeet (salALlahoe alayhi wa sallam) eerst de mensen jaren lang onderwees in de islam en hun innerlijke strijd, voor hij de geweldadige strijd begon en dat men daarom eerst heel veel kennis moet opdoen voor men jihaad kan gaan voeren op het slagveld.

Dit klopt echter van geen kanten, en wel hierom:

De islaam was in de tijd van de profeet (salAllahoe alayhi wa sallam) nog geen vervolmaakte en voltooide religie.

De islam daarom af te schilderen als een religie die men gronologisch zou moeten praktiseren aan de hand van de periodes waarin bepaalde aayaad zijn geopenbaard of zekere gebeurtenissen zich hebben voorgedaan is dus een misvatting.

Het is bijvoorbeeld bekend dat er gedurende de slag van 'oehoed, een man was die nog geen moslim was maar desalniettemin de moslims wou bijstaan in de strijd. Hij legde dus de shahadah af en begaf zich naar het slagveld.

De metgezellen zeiden tegen hem: "Blijf weg van ons 'Amr" waarop hij zei: "Ik heb de islam aangenomen".

Hij vocht totdat hij als martelaar stierf.

De boodschapper van ALlah (salAllahoe alayhi wa sallam) zei: "hij deedt weinig (als moslim)en ontvangt heel veel beloning"

Aboe Hoerayrah (radhiALlahoe 3anhoe) placht later tegen zijn studenten te zeggen: "Dat was 'Amr die nooit ��n enkele rak'a voor ALlah gebeden heeft".

Je zegd tegen een teruggekeerde moslim toch ook niet: "Wacht jij nog maar 15 jaar met vasten in de ramadaan, want je bent nog in de mekkaanse periode"

Bovendien is het bevel tot het vasten in de ramadaan 2 jaar na het bevel tot de gewapende strijd gegeven en wel in precies dezelfde bewoordingen.

"Qoetiba alaykoem al qitaal,..." (13 jaar na hidjrah)

"Qoetiba alaykoem as siyyaam,..." (15 jaar na hidjerah)

Beiden in soerah Al Baqarah in respectievelijk aaya 183 en 216.

Enfin, zonder al te diep op de zaken in te gaan, moge het duidelijk zijn dat ook dit een valse stelling is.

Totslot wijs ik je dus op het feit dat dit gedicht een islamitisch incorrect gedicht is en ik verzoek je dan ook hem te verwijderen insha ALlah.

Weet, beste zuster dat wij allen verantwoording zullen af moeten leggen voor onze daden en weet dat dit gedicht valsheid, dwaling en grove misvattingen omtrent de religie van Allah bevat.

Nog los van de valse uitspraak die wordt toegeschreven aan de boodschapper van Allah (salAllahoe alayhi wa sallam).

Indien je nog verdere bewijzen zou zien, ben ik je graag van dienst.

Wa billaahi tawfiek,

Jouw broer fie dien,

Aboe Hassan

 

Terug naar boven
Aboe_Hassan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 89
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Aboe_Hassan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2006 om 06:35

Everything that�s good in life comes from God�s merciful hand,

And everything that�s evil is done by the hand of man.

Dit is nog zoiets dat helemaal niet klopt en totaal indruist tegen de leerstellingen van de islam.

Allah heeft zowel het goede als het kwade geschapen en beiden dienen we aan Allah toe te schrijven.

ALlah heeft bijvoorbeeld sjaitaan geschapen.

Dus het slechte toe te schrijven aan de mens is niet juist.

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2006 om 14:12

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe Beste Aghi Fi Dien,

 

Djazaakallahoe gairaan voor je informatie Aboe_Hassan. Op jouw verzoek heb ik mijn gedicht verwijderd.

 

De informatie die je hebt geplaatst heb ik overigens al meerdere malen zien langskomen en heb zelf ook wat artikels die hierover gaan. Ik ben het dus absoluut met je eens. Het ging mij meer om de vorm van het gedicht, op de inhoud heb ik niet echt gelet of het Islamitisch correct was eerlijk gezegd. Mijn fout dus.

 

Voorts is deze hadith nog in strijd met tientalle anderen waaruit blijkt dat de geweldadige jihaad binnen de islam ver verheven is boven de jihaad an-nafs.

Indien je deze erop na wenst te lezen, zoek ik ze met liefde voor je op.


Als het niet teveel gevraagd is, dan zou ik die graag tegemoet willen zien InchaAllaah.

Nogmaals bedankt voor je uitleg en informatie.



Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2006 om 19:31

Toen ik het gedicht las, dacht ik meteen: hoe zal dit gaan aflopen?

 

Ik moet eerlijk zeggen, ik was aangenaam verrast. De wijze hoe jullie hebben gereageerd, geeft mij weer vertrouwen in mijn broeders en zusters. Gelukkig. Alhamdolillah.

 

Allahummansur Mujahideena fi kulli makaan

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Aboe_Hassan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 89
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Aboe_Hassan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2006 om 08:31

Assalaamoe alaykoem oegtie,

Alhamdoelillah dat je het gedicht hebt verwijderd en moge Allah jouw daar rijkelijk voor belonen.

Hier volgen zoals belooft de ahadith die mijn betoog hierboven staven.

Abu Hurairah narrates that the Messenger of Allah was asked about a deed equal in reward to jihad. He replied, "You cant do it" They asked again and then a third time, and every time the Messenger of Allah said, "You cant do it" Then he said, "The equivalent of the mujahid is the one who fasts and prays continuously without resting until the mujahid comes back!"

(Muslim)

Narrated Abu Huraira: A man came to Allah's Apostle and said, "Instruct me as to such a deed as equals Jihad (in reward)." He replied, "I do not find such a deed." Then he added, "Can you, while the Muslim fighter is in the battle-field, enter your mosque to perform prayers without cease and fast and never break your fast?" The man said, "But who can do that?" Abu Huraira added, "The Mujahid (i.e. Muslim fighter) is rewarded even for the footsteps of his horse while it wanders bout (for grazing) tied in a long rope."

(Bukhari: Volume 4, Book 52, Number 44)

The Messenger of Allah said:

"Verily the standing of a man in the battle line for the cause of Allah is better than seventy years of worship amongst his family"

(Narrated by; At-Tirmithi; hadeeth hassan and saheeh chain, verified by Al-Baihaqi, Al-Haakim states: hadeeth saheeh upon Muslim�s condition, and At-Thahabi agrees with him).

The Messenger of Allah was asked, "What is the best of all acts of worship?" He said, "Believing in Allah" He was asked, "And then what?" He responded, "Jihad in the path of Allah" Then he was asked "And then what?" He said, "An accepted Hajj"

(Bukhari & Muslim)

Abu Dharr narrates, I asked the Messenger of Allah about the best deeds, he said, "Believing in Allah and jihad in His path".

(Bukhari & Muslim)

Abu Qatadah narrates that the Messenger of Allah stood and delivered a reminder to them and said that jihad in the path of Allah and believing in Allah are the greatest deeds. A man then stood up and asked, "O Messenger of Allah, what if I was killed in the path of Allah would my all my sins be forgiven?" The Messenger of Allah said: "Yes".

(Muslim)

Al Numan bin Bashir narrates: I was sitting next to the pulpit of the Messenger of Allah when a man said, "I wouldn�t mind if I don�t do anything after becoming a Muslim but serving the pilgrims." Another said, "I wouldn�t mind if I don�t do anything after becoming a Muslim but praying in the sacred masjid (Makkah)." A third said, "No, jihad in the path of Allah is better than what you said." Omar scolded them and told them to stay quiet and not raise their voices next to the pulpit of the Messenger of Allah. He then said, this is Friday and in a short while he will come to give khutbah. When he leaves I will go and ask him about your discussion. Allah then revealed: "Have you made the providing of water for the pilgrim and the maintenance of al-Masjid al-Haraam equal to one who believes in Allah and the Last Day and makes jihad in the cause of Allah? They are not equal in the sight of Allah. And Allah does not guide the wrongdoing people."{S9:A19}

(Muslim)

Muadh bin Jabal narrates: We were with the Messenger of Allah returning from Tabook. He told me, "If you want I can tell you the head of the matter, its pillar and its peak," I said yes O Messenger of Allah. He said, "The head of the matter is Islam, its pillar is Salah, and its peak is jihad."

(al Hakim � Ahmad � al Tirmithi � ibn Majah)

Imran bin Haseen narrated: The Messenger of Allah said: "Standing in the ranks of the army in the battlefield is better to Allah than the worship of sixty years". (Al Hakim (authentic according to al Bukhari rules and agreed by al Thahabi))

The Messenger of Allah said: "Being stationed for a day in the cause of Allah is better than the world and everything on it."

(Bukhari)

Narrated by Abu Huraira: Allah�s Messenger said: "Whosoever dies without participating in an expedition (Jihad) nor having the intention to do so, dies on a branch of hypocrisy."

(Muslim)

En alle lof is aan Allah, de heer van alles dat bestaat.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2006 om 10:03

Salaam alaikum,

Aboe Hassan, je zegt dat het woord "jihad" meer dan 500 keer in de koran voorkomt. Kun je ook aangeven hoevaak dat woord een in een duidelijke contekst van "oorlog" gebruikt wordt?

P.s. uitspraken van oelama zijn g��n daliel, mits ze op bronnen gebasseerd zijn.

Wassalaam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Aboe_Hassan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 89
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Aboe_Hassan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2006 om 10:43

In eerste instantie geplaatst door Amier

Salaam alaikum,

Aboe Hassan, je zegt dat het woord "jihad" meer dan 500 keer in de koran voorkomt. Kun je ook aangeven hoevaak dat woord een in een duidelijke contekst van "oorlog" gebruikt wordt?

Wa alaykoemassalaam wa rahmatoellaahi wa barakaatoe broeder,

Het woord kent vele taalkundige vormen agie en hoevele van de vijfhonderd er betrekking hebben op de geweldadige strijd fisabilillah heb ik niet onderzocht.

P.s. uitspraken van oelama zijn g��n daliel, mits ze op bronnen gebasseerd zijn.

Na3am, laatstaan uitspraken van diegenen die dit niet zijn.

Wa salaam

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2006 om 02:44

Ik vraag me af of het wel uitmaakt hoe vaak het woord in die betekenis is gebruikt? Er zijn zat verzen en overleveringen die bewijzen, dat het strijden fi sabilillah juist de grotere jihad is. Imam alHafiz ibn Hajar al-Asqalani * zegt dat die aangehaalde hadith over kleine/grote jihad niet eens een hadith is, maar de woorden zijn van een Taabi�i.

Wallaahu �Alem.

 

�Jihad� met je nafs is en blijft iets geweldigs, maar in de ogen van Allah nog altijd kleiner dan Jihad fi sabilillah.

 

Probleem van vandaag is dat een ieder die zijn verlangens onderdrukt, spreekt van z'n eigen �jihad�. Tegenwoordig wordt Jihad ge�nterpreteerd als �strijden�. Als iemand op straat dawah doet, spreekt men van �dat is mijn jihad�, een baby opvoeden wordt �jihad � genoemd, een krantenartikel schrijven heet �jihad�, kinderen naar school brengen noemen ze ook al �jihad�, een studie volgen noemen ze �jihad�, naar de ouders luisteren noemen ze �Jihad� enz. enz. enz.

Waarom dan toen Bilal (radiallaho anho) schreeuwend door de straten van Medina liep: �Haya al-Jihad�, kwamen de Sahabah met hun wapens en uitrusting naar buiten rennen?

Niemand die toen met allerlei excuses kwam aanzetten van: �dit of dat is al mijn jihad�, �mijn hijra naar Abysinie is al mijn jihad geweest�, of �dat ik mijn familie en bezittingen in Mekka moest achterlaten is mijn jihad�. Tegenwoordig, zodra iemand maar even het gevoel heeft zijn zondes te bedwingen, spreekt men van �Jihad�.

 

* Imam alHafiz ibn Hajar al-Asqalani leerde de Quran uit het hoofd toen hij 9 jaar oud was en is de auteur van meer dan 150 boeken. Een van de bekendere boeken is �Fath-alBari�, het commentaar op �Sahih Bukhari� en �Bulugh al-Maram�.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2006 om 10:58

Assalamu alaikum.

In eerste instantie geplaatst door Aboe_Hassan

Het woord kent vele taalkundige vormen agie en hoevele van de vijfhonderd er betrekking hebben op de geweldadige strijd fisabilillah heb ik niet onderzocht.

Toch zou het goed zijn dat eens te onderzoeken. Ik weet het ook niet hoor, ik heb ook nooit geteld, maar er zijn flink wat voorbeelden te noemen waarin het woord niet in de contekst van gewapende strijd gelezen moet of hoeft te worden. Dat ongewapende jihad (bijvoorbeeld met de pen, het hart etc.) n�et fi sabillah zou zijn lijkt me dan ook een niet terechte conclusie, als je dat zou concluderen tenminste. Ik heb het nu niet over "grote en kleine jihad", maar over "fi sabillah"; op de weg van God.

P.s. uitspraken van oelama zijn g��n daliel, mits ze op bronnen gebasseerd zijn.

Na3am, laatstaan uitspraken van diegenen die dit niet zijn.

Als uitspraken van niet-oelema overeenkomen met de bronnen zijn ze evenveel waard lijkt mij.

Wa salaam.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Aboe_Hassan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 89
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Aboe_Hassan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2006 om 13:13

In eerste instantie geplaatst door Amier

Toch zou het goed zijn dat eens te onderzoeken. Ik weet het ook niet hoor, ik heb ook nooit geteld, maar er zijn flink wat voorbeelden te noemen waarin het woord niet in de contekst van gewapende strijd gelezen moet of hoeft te worden. Dat ongewapende jihad (bijvoorbeeld met de pen, het hart etc.) n�et fi sabillah zou zijn lijkt me dan ook een niet terechte conclusie, als je dat zou concluderen tenminste. Ik heb het nu niet over "grote en kleine jihad", maar over "fi sabillah"; op de weg van God.

Beste broeder, dit is iets wat zeker is. De jihaad-annafs is ook zeker een onontkenbaar en bekend gegeven binnen de fiqh.

Waar het mij echter om gaat, is de overwaardering hiervan op dusdanige wijze dat men het gelijk stelt aan of verheft boven de gewapende strijd op de weg van Allah.

Veel arabische woorden hebben een puur taalkundige en een islamitische betekenis en dit is ook het geval met het woord jihaad.

Het woord jihaad betekend taalkundig gezien "streven" of "(zich) inspannen".

De islamitische betekenis die het heeft gekregen is de gewapende strijd op de weg van Allah. Het ��n is verheven boven het ander maar het ��n sluit het ander ook niet uit.

Dit kun je vergelijken met het woord as-salaah dat taalkundig in feite "doe3a" betekent maar islamitisch gezien de betekenis van het gebed heeft gekregen en waarbij het ��n het ander overigens ook niet uitsluit.

Niemand zou me echter serieus nemen wanneer ik de dagelijkse gebeden zou gaan vervangen door een korte smeekbede en dan zou gaan verklaren dat dat mijn salaad is.

In eerste instantie geplaatst door Amier

P.s. uitspraken van oelama zijn g��n daliel, mits ze op bronnen gebasseerd zijn.

In eerste instantie geplaatst door Aboe Hassan

Na3am, laatstaan uitspraken van diegenen die dit niet zijn.

In eerste instantie geplaatst door Amier

Als uitspraken van niet-oelema overeenkomen met de bronnen zijn ze evenveel waard lijkt mij.

Ik begrijp hier niet echt waar je nu eigenlijk naartoe wil broeder.

Ik heb beide uitspraken die je hier doet niet tegengesproken noch ontkent dus insha Allah kun je je hier nader verklaren.

Wa salaam

 

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2006 om 18:03

Assalamu alaikum,

ik schreef dat omdat hier werd gezegd dat Ibn Hajar had geschreven dat als er gesproken wordt over "jihad fi sabillah" dat altijd de gewapende jihad zou zijn. Dat Ibn Hajar een grote geleerde was staat buiten kijf natuurlijk, maar die uitspraak lijkt me onjuist, omdat andere vormen van "streven" zoals die in de koran worden genoemd ook fi sabillah kunnen zijn. Allahu alim.

Maar ik weet niet in welke contekst Ibn Hajar die uitspraak heeft gedaan.

Wa salaam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2006 om 02:15

As-salamu alaikum

 

Sorry dat ik me er weer mee bemoei. Ik wilde even iets recht zetten. Ik zei eerder dat jihad tegenwoordig vaker wordt ge�nterpreteerd als �strijden�. Dit moet natuurlijk zijn �streven� (in de zin van: met pen en hart).

 

Over de achtergronden en de betekenissen van het woord �jihad� in de Quran, denk ik dat je bar weinig geleerden zult vinden die een dergelijk onderzoek durven te doen. En als ze het eenmaal durven te doen, blijft de vraag of ze het durven openbaar te maken. Een �te gevoelig onderwerp� zullen de meeste van ze zeggen. Hoeveel imams doen na het vrijdaggebed een duah voor de Mujahideen? Hoeveel in Nederland? Hoeveel in Europa? Ik denk dat je er niet eentje meer vind. Die zitten allemaal in de cel en worden gemarteld of zijn inmiddels vermoord. Ik ken er 1 en die zit vast.

 

Misschien als je sommige persoonlijk benadert, zullen ze je de waarheid vertellen, maar ook velen dan niet eens. Bang voor het een of het ander.

Een zoontje van een sheikh, 14 jaar oud, zei: �Ook al ben ik de laatste Moslim op aarde, ik weet dat de islam met de Jihad fee sabilillah zal overwinnen�.

Tijd is er niet om te gaan staan wachten totdat ze ons vertellen dat Jihad fee sabilillah een strijd is met wapens. Ieder kent zijn verantwoording en uiteindelijk is ieders beloning bij Allah.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2006 om 04:24

Assalamu alaikum,

sorry dat ik me ermee bemoei?Ik heb juist graag dat jij je ermee bemoeit, wat zullen we nou krijgen, haha!

Het gaat toch om de waarheid, nietwaar? Als "jihad fi sabillah" altijd alleen maar de gewapende jihad is, dan is dat zo. Het is alleen zo moeilijk om daar objectieve studies van te vinden, die niet eenzijdig een bepaald (politiek) doel dienen. De meeste oelema zijn met handen en voeten gebonden aan een regering, of een politieke of idealistische groepering die de koran juist zo willen interpreteren zoals dat in hun straatje past. Zo zullen Turkse oelema die verbonden zijn aan de Diyanet de turkse politiek verdedigen, Saudische oelema zullen saudische politiek verdedigen, "takfiri" oelema zullen hun doctrines verdedigen, soefi-oelema de hunne enz. enz. En allemaal met evenveel argumenten. Daarom ben ik eigenlijk van mening dat je je niet teveel aan oelema moet verbinden, tenminste niet "blind" om het maar zo te zeggen.

Je bent tenslotte zelf verantwoordelijk voor je ogen, oren en hart zoals de koran ons leert. Op de Laatste Dag zullen we ons niet moeten verantwoorden voor een commitee van oelema, maar voor Allah ta'ala. En als je een bepaalde mening bent toegedaan over islam of een ondeerdeel van islam, bijvoorbeeld jihad zoals in dit geval, dan moet je eigenlijk proberen objectief te bekijken of je mening juist is en overeenkomt met het Woord van Allah. Dat kan niemand anders voor je doen, dus je zult het zelf moeten doen. Oelema kunnen je alleen op aspecten van de koran & soenna atenderen die je zelf misschien over het hoofd hebt gezien. Maar wat ze ook zeggen of vinden: Allahu akbar, oftewel: God is groter.

Wa salaam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2006 om 10:24

As-salamu alaikum broeder Amier,

 

Ik ben het met alles wat je zegt eens.

 

Enige wat ik nog erbij wil zeggen is dat men niet over Jihad kan spreken zonder het ook over rechtvaardigheid te hebben, en wel op alle 277 plaatsen in de Quran waar er over Jihad wordt gesproken. Jihad, hoe je het ook wil interpreteren, heeft alles te maken met het terugbrengen van rechtvaardigheid.

 

Je hebt nu de Mujahideen aan 1 kant en aan de andere kant NATO, UN en alle andere organisaties en vechters die met hen samen spannen.

Haqq tegen Baatil. En deze oorlog zal voorlopig voortduren. In de Britse media stond een week geleden een persbericht dat de Engelse regering heeft gepland nog minimaal 20 jaren in Afghanistan te blijven.

 

TWINTIG !!!!!

 

Twintig jaar moet genoeg voor ons zijn om erover na te denken, wat we allemaal eigenlijk willen bereiken.

 

Wa alaikum salaam

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2006 om 13:26

Salaam Aleykoum,

20 jaar zijn ze helemaal gek worden?

Nou ik denk niet dat dat ze dat gaat lukken inshaAllah,inshaAllah worden ze er snel weggejaagd

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
fundamentalist Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 84
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote fundamentalist Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2006 om 15:38

Beste broeders en zusters,

we hebben een prachtige site tot onze beschikking (islaam.nl) met een verwijzing naar koran Arabisch. Vervolgens kun je met een makkelijke zoekfunctie zoeken op wat Tabari, Qurtubi, Ibn Kathir, en anderen hebben gezegd. Ik zal bijv even kijken wat iemand heeft gezegd over jihaad.

"3 min. verder"

Volgens Tabari het volgende: ��� ������ : { ������������� ���� �������� �������� } ����� : ����������� . �������� : { ��������� ���������� } 9 73 �������� : { ������������ ������� ������� } 9 123 ������� : ����� ��������� ���������.

let vooral op het laatste zin. "En dit is de grote Djihaad". Dus Tabari (DE ABSOLUTE EXEGEET van deze oemma maakt wel degelijk een onderscheid in klein en groot!

Verder betekent het in dit vers: verricht de djihaad met de koran (verspreid de koran en de leer ervan, zie de originele tafsier van Tabari bij dit vers).

Ik zal nu willekeurig een ander vers pakken:: En strijdt voor de zaak van Allah zoals er voor behoort te worden gestreden. (hadj;78)

����� ���� ������� , ��� ������ : { ����������� ��� ������ ���� ������� } ��� ��������� ��� ������ ������� ������ . ������� �������� : ������� ������ : ��������� ���������� ���� ������

Ibn Abbaas (zie bij islaam Personages linksboven zijn leven) heeft hierover gezegd: Vrees de verwijtenmakers niet in de zaak van Allah.

Volgens Dha7aak heeft het een andere betekenis, ook een waar geen djihaad mee wordt bedoeld. Van Alle meningen is Tabari toch van mening dat er mee wordt bedoeld het bestrijden van de onrechtvaardigen.

ps: en ja, natuurlijk moeten de neo-imperialisten keihard bestreden worden met wapens en geweld. Dit is zelfs verankerd in het recht van de VN. Daarom worden aanslagen op soldaten op Palestijns grondgebied voor 67 door de VN niet gezien als terrorisme, maar als legitiem verzet. Ben ik dan voor of tegen? Ik ben natuurlijk voor de djihaad in de juiste context. We moeten begrijpen dat er met ons gespeeld wordt. Men wil dat we zulke dingen gaan uitkramen om onze ideologie (de sharia) zwart te maken. Zonder succes. Het pad van Allah is springlevend in onze harten en hoofden. We zijn niet radicaal en extreem. moslims strijden in Irak en Afghanistan en Palestina voor vrijheid. De islam leert ze dat de mens vrij is en moet streven naar die vrijheid. Onderwerping aan Allah alleen en niet aan de neo-imperialisten. De militaire djihaad zou slecht zijn als die  de bedoeling had om andere naties kapot te maken. Dat is niet de bedoeling. Altijd gaat het om vrijheid.

wa salaam

Terug naar boven
Thorax Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 265
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Thorax Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2006 om 16:13
E�n ding wordt mij duidelijk door deze topic: de koran en de islamitische traditie zijn allesbehalve eenvoudig uit te leggen, en zeker niet eenduidig uit te leggen. Je kunt er nogal wat kanten mee op, zeker wanneer de traditie in de vorm van hadith's erbij komt. 
שמע ישראל יהוה אלהינו יהוה אחד
Terug naar boven
fundamentalist Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 84
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote fundamentalist Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2006 om 16:19

Met de talmoed kun je ook nogal wat kanten uit, he?

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2006 om 01:19
In eerste instantie geplaatst door moslima 82

Salaam Aleykoum,

20 jaar zijn ze helemaal gek worden?

Nou ik denk niet dat dat ze dat gaat lukken inshaAllah,inshaAllah worden ze er snel weggejaagd

As-salamu alaikum

 

Ik had het bericht via infowars.com gekregen

 

Het stond ook in Britse kranten van die week.

 

Nog TWINTIG jaar� ze bombarderen nu al 5 jaar lang. Hoeveel Afghanen moeten er nog dood voordat ze doorhebben dat ze mensen aan het doden zijn en geen kakkerlakken?

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2006 om 05:49

Engeland heeft al eerder geprobeerd Afghanistan in te lijven bij haar "Empire", en dat is jammerlijk mislukt, dus waarschijnlijk zien ze de huidige situatie als een mogelijkheid om die verloren kans in te halen.

Je zou toch denken dat de mensheid van de geschiedenis zou leren... niet dus.

Zoals Lord Acton (overigens een engelsman) ooit al wijselijk stelde:"power corrupts, and absolute power corrupts absolutely".

Wassalaam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amatoe_allah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 26 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 206
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amatoe_allah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2007 om 11:15

Assalaam aleikoum wa rahmatullah,

Ik denk toch wel dat het duidelijk is dat, wanneer iemand besluit om op jihad te gaan, deze persoon al innerlijk een hele strijd heeft gevochten?

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.