Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenEngelen naast ons

 Post Reply Post Reply
Schrijver
abdoe allah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 19 januari 2004
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 18
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Engelen naast ons
    Geplaatst op: 24 januari 2004 om 01:56

Assalamoe alaikoem,

Als wij in ALLAH De Almachtige geloven moeten wij ook in ZIJN Engelen geloven. Staan wij er wel eens bij stil dat er altijd Engelen met ons meegaan Die alles  maar dan ook alles noteren wat wij goed of slecht doen in ons leven , En hoeveel wij aan ALLAH (swt) denken en aanbidden. Als je weet dat iedereen zijn eigen boek dat de Engelen van ALLAH (swt) hebben opgevolgd zal moeten voorlezen op de Dag des Oordeels . ik denk dat wanneer er meer aan deze feiten gedacht wordt ;dat er dan meer goede daden dan slechte daden gedaan worden.

Wat denken jullie broeders en zusters er zelf van .

wassamoe alaikoem.

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2004 om 12:25

Wa alikoem salam warahmatoelahi wabarakatoehoe,

Je hebt inderdaad gelijk, ik denk dat als men zich realiseert dan we niet alleen zijn, dat we ons gaan schamen wanneer we een zonde gaan begaan. Dus we moeten altijd de gedachte hebben dan er altijd 2 engelen bij ons zijn en Allah swt die over ons waakt inshAllah. InshAllah zullen de zonden dan minderen, Amin inshAllah.

Wa alikoem salam warahmatoelahi wabarakatoehoe.

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
jean Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 44
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2004 om 14:18
Een belangrijk Weetje. Als je binnen 6 uur oprecht om vergiffenis vraagt voor een zonde die je hebt begaan dan wordt deze zonde niet genoteerd door de linker engel(op je schouder). Wat is Allah toch barmhartig h�?
moslima
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2004 om 17:11

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe

Voor het gemak heb ik dit stuk hieronder over de enegelen,gecopierd van deze site,dam krijgen we alle engelen wetenswaardigheden op een rij.

Naast de Mensen en de Dzjins (  wezens , die een menselijke gestalte kunnen aannemen, en net als de mensen kunnen kiezen of zij moslim worden of niet) heeft Allah ook hogere wezens geschapen, namelijk de Engelen. Engelen zijn geestelijke schepselen van Allah, die altijd gehoorzamen aan Zijn wil en gebod. Ze zijn noch mannelijk noch vrouwelijk, Ze hebben geen ouders, noch echtgenoten, noch zonen of dochters. Ze hebben geen stoffelijke lichamen, maar kunnen iedere vorm aannemen die ze willen. Engelen eten,drinken en slapen niet zoals menselijke wezens.

 

De belangrijkste Engelen van Allah zijn vier in getal:

 

Djibriel

Mika�el

Israfiel

Azra�el

 

De Engel Djibriel werd door Allah gestuurd om Zijn boodschappen over te brengen aan Zijn uitverkorenen op aarde, de Boodschappers en Profeten die in alle tijdperken en in alle klimaten voorkwamen. De Engel Djibriel gaf alle openbaringen van Allah door aan de Profeet Mohammed (mogen Allah�s vrede en zegeningen op hem rusten).

 

De Engel Mika�el heeft als taak van Allah gekregen om alle geschapen wezens van onderhoud te voorzien.

De Engel Israfiel zal de bazuin blazen op de laatste dag.

De Engel Azra�el heeft als taak gekregen van Allah om de zielen op te vangen na de dood.

 

Naast de vier belangrijkste Engelen zijn er twee Engelen die de daden van een mens in een boek noteren ( Soerat Qaaf 50:17).

 

                          ��Wanneer de twee (engelen) die te boekstellen,

                          schrijven, zit de een aan de rechter-, de andere

                          aan de linkerzijde��.

 

Zoals in Soerat Al-Infitaar (82:10-12) staat vermeld, beschermen de Engelen de mensen.

                          ��Maar voorzeker er zijn bewakers over u

                          Eerwaarde schrijvers, die weten wat gij doet�.

 

Ook zijn er twee Engelen, die de mens opvangen in zijn graf om hem/haar te vragen: �Wie is uw Heer?� �Welke is uw godsdienst?� �Wie is uw profeet?� en wie hierop de juiste antwoorden geeft, bewijst hiermee een moslim te zijn.

Er zijn nog vele Engelen, sommige van hen die in de Koran genoemd worden, zijn ons bekend, maar we weten niets over het aantal, en de taken van anderen, die alleen aan Allah bekend zijn.

 

                                                  

Aboe Hoerairah verhaalde dat de profeet(vzmh) zei: De engelen  dalen af  en Engelen stijgen naar het Paradijs om de beurt. Soms in de nacht en soms overdag, en ze komen allen bijeen met de Fadjr en �Ahsr gebeden. De engelen die bij degene 's nachts zijn geweest stijgen naar Allah(swt), en Hij vraagt hen: Terwijl Allah(swt) het als beste weet, �In welke toestand waren mijn dienaren?�  Zij antwoorden: We zagen diegene biddend en verlieten diegene biddend. En Als iemand �amien� zegt (tijdens het gebed aan het einde van soerah Al Fatiha), en de Engelen zullen hetzelfde zeggen, het elkaar zal dekken, Voor diegene zal zijn zonden vergeven worden.� ( Sahih Boecharie: Volume 4, boek 54, nummer 446).

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
OnkelX Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 26 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 2
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2004 om 22:49

Binnen het christelijk geloof, gelooft men ook in engelen. Echter deze engelen zijn er vooral om de christenen op aarde te ondersteunen. Daarnaast zijn het ook boodschappers van God. Er zijn getuigenissen binnen het christelijk geloof van mensen die engelen hebben gezien. Is dat binnen de Islam ook zo?

Andere vraag: als al je slechte daden worden opgeschreven wat doet Allah daar dan mee? Voorlezen op de dag van de wederkomst en dan? Hoe weet je nu of je in de hemel of in de hel komt?

Terug naar boven
abdoe allah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 19 januari 2004
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 18
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 januari 2004 om 23:14

assalamoe alaikoem,

ja  op de dag van de wederkomst zullen wij onze slechte daden uit het boek moeten voorlezen, en daarna de goede daden . als er veel slechte daden zijn dan zal het afgewogen worden met de goede daden en de extra 's die wij verricht hebben .het gaat ook niet alleen om de daden op de dag van de wederkomst ,maar in de eerste plaats onze aanbidding .ofdat wij onze gebeden goed en oprecht verricht hebben en het herdenken van ALLAH (swt) , dat wij aalmoezen gegeven hebben ,dat wij  de maand Ramadan gevast hebben , En dat wij de bedevaart naar Mekka goed gedaan hebben . Maar de beoordeling op de dag  des oordeels kunnen wij als mens niet inbeelden,Wij weten allemaal dat de beoordeling en de beloning juist zal zijn . daar zorgt ALLAH (swt) en ZIJN Engelen voor . Wij moeten gewoon zoveel mogelijk het goede proberen te doen zoals voorgeschreven en dan komt alles zeker inorde .Als ALLAH (swt) het wil .

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 maart 2004 om 14:57

Salaam alaikom,

De twee engelen schrijven niet alleen de dingen op die je doet of zegt, ze schrijven op wat je denkt of wat je voelt etc.

Wees alsjeblieft alert, vooral als je bepaalde gedachtes hebt over iemand die je niet graag mag of iets dergelijks.

Wakulla insanin alzamnahu tairahu fee AAunuqihi wanukhriju lahu yawma alqiyamati kitaban yalqahu manshooran

Iqra kitabaka kafa binafsika alyawma AAalayka haseeban 


En de werken van ieder mens hebben Wij om zijn hals gehangen; en op de Dag der Verrijzenis zullen Wij voor hem een boek brengen en hij zal het opengesl*gen zien.

 "Lees het boek. Uw eigen ziel is op deze dag als rekenaar tegen uzelf voldoende."  (soerah Al-Israa)

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 maart 2004 om 17:01
Salaam Alaikum,

Zahra jij hebt denk ik een nederlands boek wat ik nog niet gelezen heb.
Mag ik vragen hoe dat boek heet waar
Sahih Boecharie: Volume 4, boek 54, nummer 446
in staat.
Enne heb je misschien een isbn nummer voor me?
Ik zou het graag ook willen lezen .

wa salaam je broeder in islam,

Mohammed

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 maart 2004 om 06:06
Djibriel
In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe

Voor het gemak heb ik dit stuk hieronder over de enegelen,gecopierd van deze site,dam krijgen we alle engelen wetenswaardigheden op een rij.

Naast de Mensen en de Dzjins (  wezens , die een menselijke gestalte kunnen aannemen, en net als de mensen kunnen kiezen of zij moslim worden of niet) heeft Allah ook hogere wezens geschapen, namelijk de Engelen. Engelen zijn geestelijke schepselen van Allah, die altijd gehoorzamen aan Zijn wil en gebod. Ze zijn noch mannelijk noch vrouwelijk, Ze hebben geen ouders, noch echtgenoten, noch zonen of dochters. Ze hebben geen stoffelijke lichamen, maar kunnen iedere vorm aannemen die ze willen. Engelen eten,drinken en slapen niet zoals menselijke wezens.

 

De belangrijkste Engelen van Allah zijn vier in getal:

 

Djibriel

Mika�el

Israfiel

Azra�el

 

De Engel Djibriel werd door Allah gestuurd om Zijn boodschappen over te brengen aan Zijn uitverkorenen op aarde, de Boodschappers en Profeten die in alle tijdperken en in alle klimaten voorkwamen. De Engel Djibriel gaf alle openbaringen van Allah door aan de Profeet Mohammed (mogen Allah�s vrede en zegeningen op hem rusten).

 

De Engel Mika�el heeft als taak van Allah gekregen om alle geschapen wezens van onderhoud te voorzien.

De Engel Israfiel zal de bazuin blazen op de laatste dag.

De Engel Azra�el heeft als taak gekregen van Allah om de zielen op te vangen na de dood.

 

azraiel heeft toch de taak

ff een verhaaltje

hij heeft een heel groot boek met namen als hij een naam opschrijft word er iemand geboren en als hij een naam weggumt sterft er iemand

dat het ik geleze in het boek

het leven van de profeet(toen hij de 7 hemelen heeft gezien met dijbriel

toch dat heb ik gelezen ik zoek het nog wel ff op inshallah

wailium asalaam

najiha

 

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 maart 2004 om 06:12

salaam alaikom,

Malik al maut heeft een boom.

Als een blaadje van de boom eraf valt betekent dat er iemand overlijdt. Als een blaadje aan de boom begint te groeien, betekent dat er iemand geboren is. Hij krijgt dit 40 dagen van te voren te weten.

Wallah oe 'alam

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 maart 2004 om 13:12
In eerste instantie geplaatst door souad&

salaam alaikom,

Malik al maut heeft een boom.

Als een blaadje van de boom eraf valt betekent dat er iemand overlijdt. Als een blaadje aan de boom begint te groeien, betekent dat er iemand geboren is. Hij krijgt dit 40 dagen van te voren te weten.

Wallah oe 'alam

Masalama

assalamoe alykoem zuster souad,

kun je mij de bron geven van deze hadith (of is het geen hadith)?

wassalaam

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 maart 2004 om 14:32

salaam alaikom,

Ik heb in de maandblad Al Hay gelezen, ik zal het insjallah binnenkort voor je opzoeken. Dan moet ik even in mijn boekenkast spitten.

Ik weet ook niet of hier een hadith van is, ik zoek het in ieder geval op insjallah.

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2004 om 04:14

asalaamoe alaikum

het boek dat ik heb gelzen heb ik aan een vriendin uitgeleent

als ik het trg krijg inshallah zal ik het opzoeken maar van die boom

nog nooit van gehoort maar zou het wel willen lezen inshallah

wasalaam nas

Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2004 om 15:24

Sallam alaikom,

Dat stuk wat ik hiervoor had beschreven over boom van Malik al Maout.

Ik had het uit de maandblad Al Hay gelezen, de redactie had als bronnen door mawlana Firaqi, bewerkt door Hadjdja Amina (echtgenote van Shaykh Nazim).

Er werd in de tijd van de profeet (sws) door de joden vragen gesteld aan onze geliefde profeet (sws).

De volgende vraag werd gesteld: O Mohammed, de Engel des doods wordt ' Azraa-iel genoemd. Vertel ons iets over hem, wat is zijn signalement en wat zijn zijn taken?

De heilige profeet (sws) antwoorde: " de Engel des Doods is een engel die verblijft in de vierde hemel, vanwege de opdracht van Allah (swt) is hij belast met de taak de zielen te nemen. In de nacht van de Mi' raadj kwam de engel Djibriel (as) naar mij en riep mij om hem te volgen. Toen wij in de vierde hemel terecht kwamen aanschouwden wij een ontzagwekkende, majestueuze engel gezeten op zijn troon met een enorme tafel voor zich. Ik vroeg aan Djibriel (as)" Wie is dat??" Djibriel antwoorde mij: " Dit is ' Azraa-iel, de Engel des Doods, O boodschapper van Allah" . Allah (swt) heeft hem opgedragen naar niets anders te kijken, maar dat hij onophoudelijk naar de wel beschreven Tafel voor zich kijkt" .Vervolgens sprak Djibriel (as) deze engel aan: " O        &nbs p;    ' Azraa-iel, de persoon die voor je staat is de Redder van de beide werelden, de heilige profeet Mohammed (sws), de boodschapper van Allah, sta voor hem op!

Alle engelen in de hemelen verwachten vanavond deze belangrijke gast, Habieb Allah is er  om jou te ontmoeten, sta op!. Toen         &n bsp;   ' Azraa-iel (as) dit nieuws hoorde, stond hij op en gaf hij salaam. hij maakte 100 miljoen keer zijn opwachting bij de profeet (sws) en vereerde hem. Vervolgens nam hij hem terwijde en sprak: " O geliefde van Allah, vergeef mij, ik wist niet dat u het was, ik had u niet gezien, ik had niet gekeken. Pas toen Djibriel (as) tegen mij zei dat u het was, keek ik op en zag u, vergeef mij voor mij gebrek aan attentie en respect" .

" Ik antwoorde en zei tegen hem: O ' Azraa-iel hier verblijft u in de vierde hemel; op welke wijze neemt u de zielen van de stervelingen, hoe weet u welke van de miljoenen menselijke zielen u moet nemen?

' Azraa-iel (as) antwoorde: O boodschapper van Allah, wat u hier voor mij ziet zijn de Law-hul- Mahfuuz (de wel bewaarde Tafelen, waarop de lotsbestemmingen van de mensen staan gechreven) en het zijn deze tafelen die ik onophoudelijk aanschouw. Het informeert mij omtrent de levenstijd van alle levende wezens op aarde: zowel van de mensheid als van de dieren" . Ik zag ook een boom voor deze Tafelen en vroeg hem wat de betekenis van deze boom was. Hij zei: " Dit is de boom des Levens. U merkt wel dat het bedekt is met miljarden dunne blaadjes, die kleiner zijn dan de blaadjes van de olijfboom, doch veel talrijker. Wanneer een mens op aarde geboren wordt, spruit er een nieuw blad uit en op dit blaadje staat de naam van dit persoon geschreven. Het is d.m.v van deze boom dat ik weet wie geboren wordt en wie zal sterven. Wanneer een persoon gaat sterven, begint zijn blad te verwelken en droogt uit. Het valt vervolgens van de boom op de tafel. Dan wordt de naam van deze persoon gewist uit de wel bewaarde Tafelen. Dit gebeurt veertig dagen voor de feitelijke dood van de persoon. Wij worden veertig dagen van tevoren ge�nformeerd over zijn op handen zijnde dood. Deze persoon weet het zelf niet en zet zijn leven op aarde voort, vol van hoop en grote plannen.

Maar wij hier in de hemelen weten dat hem/haar geen lang leven meer behoren is, wij beschikken over die informatie. Allah (swt) heeft gezegd: " Uw levensonderhoud werd in de hemelen geschreven en aan u beloofd".

De persoon heeft slechts veertig dagen op de aarde te leven, hierna is er geen voorziening voor hem op aarde.

Aan beide kanten van de persoon staat een engel met belangstelling te wachten op maar 1 teken van mij. De engel van de rechterkant is de engel van de genade en hij staart als de zon. Aan de linkerkant staat de engel de wraak- engel, de engel van de toorn en hij is uitgerust met pikzwarte teer en met omhulsel van de duisternis. Deze engelen wachten slecht op een teken van mij, en wanneer de tijd daar is, geef ik een signaal: het duurt slechts een oogwenk om hun te bereiken en zij kennen het teken.

Hierna beschreef de engel des Doods op welke manier de ziel uit een gelovige en ongelovige gehaald wordt. Ik heb dit stuk niet beschreven, omdat ik het vermoeden heb dat de meesten wel weten hoe dit in zijn gang gaat. Zo niet dan wil ik het later wel op de forum plaatsen

Toen ging de Engel des doods voort met het zeggen ' O Mohammed, ' O geliefde boodschapper van Allah, u bent de bemiddelaar voor zondaren en de overtreders. vergeet niet voor mij te bemiddelen op die Dag en pleit voor mij bij uw Heer op de Dag des Oordeels. Wanneer ik iets verkeerds zou hebben gedaan, moge Allah mij vanwege uw bemiddeling vergeven, het kan zijn dat ik gedurende de tijden fouten beging, misschien heb ik mijn taken niet goed uitgevoerd. Bid voor mij, bemiddel voor mij op die Dag ' O Mohammed!

Zo klonken de woorden van de Engel des Doods, die vanaf zijn schepping niet had gelachen, noch had geglimlacht; zo groot is zijn belangstelling voor en toewijding aan zijn taak  ' Azraa-iel behoort samen met Israfiel, Mikaa-iel ern Djibriel tot de groten onder de Engelen en zijn de Aartsengelen, die de leiders en boodschappers onder legerschare der Engelen zijn, zoals de profeten zijn voor de zonen van Adam (as)".

Sorry voor de lange tekst, ik hoop insjallah dat het duidelijker is. Insjallah zal ik de andere vragen die de joden aan de profeet (sws) hadden gesteld op de forum plaatsen. Het is een prachtige uitleg, alhamdoelilah

Moge Allah (swt) mij vergeven als ik iets verkeerds heb beschreven insjallah.

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2004 om 16:28
-
Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 april 2004 om 05:06

asalaamoe alaikum

ik heb mijn boek terug gekregen van mijn vriendin aan wie ik hem had uitgeleent ik heb het opgezocht hier als volgt

prachtige verhalen uit het leven van mohammed: geschreven door mardijah aldrich tarantino uitgeverij oase:

blz.62

 

ze gingen hoger op naar de derde hemel. het was een enorm grote ruimte, versiert met edelstenen. het was er zo schitterend dat mensen ogen het niet konden verdragen.de profeet zag een engel die zo verbazend groot was dat de afstand tussen zijn ogen 70duizend dagreizen was. deze engel had het bevel over 100 1000ende engelen. de negel keek niet op toen gabri�l en mohammed binnen kwamem. VOOR DE ENGEL LAG EEN GROOT BOEK HIJ SCHREEF ER VOORDUURENT IN EN WISTE WEER UIT. gabi�l zie tegen mohammed:''dit is azra�l de engel van de dood. bij elke naam die hij schrijft  word er een mens geboren. bij iedere naam die hij uitwist is voor iemand de tijd gekomen om te sterven.

 

 

ASJEBLIEFT DIT IS WAT IK WOU ZEGGEN INSHALLAH

WAILIKUM ASALAAM NAJIHA

Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 april 2004 om 03:14

in dit boek staan dus geen bronnen uit de koran of hadith dus kan ook niet waar zijn sommige boeken kun je ook niet 100% vertrouwen jammer genoeg dus mijn excuus als dit dus niet waar is

wailaikum aslaam najiha

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.