Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenASHOERA

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
souhajla Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 15
Directe link naar dit bericht Onderwerp: ASHOERA
    Geplaatst op: 26 februari 2004 om 13:02

Salaamoe alajkoem,

Jazakoelaha koela ghajr om ons hieraan te herinneren.

Ik heb onlangs op het Arabische kanaal Iqraa gehoord van een sheikh (ken zijn naam niet meer) dat de Profeet (sws) zei:" Als ik volgend jaar nog zou leven, dan zal ik de negende dag en de tiende dag van de maand Muharram vasten"  Ik ga dit inschaAllah ook doen. Maar is deze overlevering juist?

wa salaam 

Terug naar boven
mohamed el mouk Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 februari 2004 om 06:49

Salaam oe alaikoem wa rahmatoellah,

Die overlevering is juist zuster. Het is een overlevering van Moslim. Ik heb vandaag nog een mail gehad met die overlevering, maar het is wel in het engels.

Praise be to Allaah.  

�Abd-Allaah ibn �Abbaas (may Allaah be pleased with him) said: When the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) fasted on the day of �Ashoora and told the people to fast, they said, �O Messenger of Allaah, this is a day that is venerated by the Jews and Christians.� The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said, �Next year, if Allaah wills, we will fast on the ninth day.� But by the time the following year came, the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) had passed away.

 Narrated by Muslim, 1916. 

Ik hoop dat ik je verder heb geholpen!

Moge Allah mij vergeven als ik iets verkeerd heb gezegd.

Wa salaam oe alaikoem,

Mohamed

Terug naar boven
mohamed el mouk Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 februari 2004 om 23:33

VASTEN OP DE DAG VAN ASHOERA

 

 

 

WANNEER?

 

De dag van Ashoera valt op de  tiende dag van de maand Moeharram (de eerste maand van de islamitische kalender).

 

WAAROM?

 

Het is bekend dat Mozes (vrede zij met hem) op die dag de Joden van Egypte naar Palestina geleid heeft, waardoor ze bevrijd werden van onderdrukkingen en martelingen. De profeet Mohammed (vrede zij met hem) heeft daarom de moslims aangemoedigd op die dag te vasten uit dankbaarheid aan God.

 

IS HET VERPLICHT?

 

Het is niet verplicht, maar wel aanbevolen om op deze dag te vasten.

 

De profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:

Dit is de dag van Ashoera en het is jullie niet verplicht om op deze dag te vasten. Echter, ik vast (vandaag) wel; wie dus wil vasten vast, en wie wil die verbreekt zijn vasten (door niet te vasten).

 

(overgeleverd door Bochari en Moslim)

 

VERGEVEN?

 

De profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:

Als men op deze dag vast wordt men vergeven voor het gehele voorafgaande jaar.

(behalve voor de grote zonden)

 

De profeet (vrede zij met hem) heeft ook gezegd:

Als ik blijf leven tot het aankomende (jaar) dan zal ik de negende zeker vasten.

 

(overgeleverd door Moslim)

 

WANNEER DIT JAAR?

 

Deze jaar valt Ashoera op maandag ��n maart!

 

Ik zal jullie (broeders en zusters) aanraden om op deze dag te vasten.

Het is niet veel gevraagd.

 

Allah (s.w.t.) wilt juist dat wij de juiste beslissingen nemen. Het is daarom dat Hij de Qor�aan heeft neergezonden en de profeet (vrede zij met hem) ons voorbeeld liet zijn.

 

 

 

 

GOEDE RAAD!

 

Vaak denken we dat bepaalde verplichtingen of vrijwillige daden te zwaar zijn. Alleen als we om ons heen kijken en zien welke wonderen en giften Allah (s.w.t.) ons heeft gegeven, zou voldoende moeten zijn om dankbaarheid te tonen aan Degen Die dit alles voor ons heeft mogelijk gemaakt. We vinden het leven te vanzelfsprekend en waarderen niet genoeg wat Allah (s.w.t.) ons heeft gegeven. We realiseren niet hoe waardevol de boodschap van de Islam werkelijk is, en hoe het ons leven kan verrijken.

 

 

SLOTWOORD

 

 

Allah (s.w.t.) heeft ons gekozen, of je nou moslim bent geworden of met de Islam bent opgegroeid, Allah (s.w.t.) heeft dat zo gewild. Iets waar we trots op moeten zijn en niet te licht moeten opvatten. Er zijn miljarden mensen, maar Hij heeft jou gekozen om Hem te aanbidden! Moeten we dan niet dankbaar zijn? Het is een gift en als je daar niets mee doet loop je ontzettend veel mis!

 

 

Niemand weet wanneer zijn tijd komt maar het is wel het enige wat zeker is in iemands leven, de dood. Iedereen sterft, maar we weten alleen niet wanneer onze tijd is. Uitstellen kan soms eindigen met niets meer kunnen doen.

Gebruik de tijd die je nu nog hebt nuttig! Zolang het nog kan�

Inshallah!

 

Allahoemahdiena wa jamie� al mouslimien

Wa sallaam alaikoem

 

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.