Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp gesloten’’Imiteren’’

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Reporter Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 02 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 28
Directe link naar dit bericht Onderwerp: ’’Imiteren’’
    Geplaatst op: 02 juni 2004 om 07:23

salam aleykum wa rahmatullah wa barakatu

bij sommige discussies kom ik het begrip ''imiteren'' tegen. dat je de ongelovige imiteert als je aan iemand bloemen geeft, of als je met kerstmis een kaartje stuurt of een cadeautje koopt al ben je een moslim etc. ik vind deze opvatting onterecht. want te beginnen bij ons dagelijks leven verrichten wij DUIZENDEN  handelingen die zowel ongelovigen als gelovigen van ander geloof ook doen. dat zijn bijvoorbeeld tanden poetsen, boodschappen doen in de markt, geld gebruiken, winkelen, voor je ouders zorgen, noem maar op. en al deze handelingen doen de ongelovigen ook. maar als je het bekijkt vanuit het standpunt dat het imiteren of nadoen van ongelovigen is dan zou je dus niet meer je tanden moeten poetsen of winkelen etc. en er zijn ook nog veel dingen die zowel gelovigen als ongelovigen doen.(studeren, autorijden, huizen bouwen enz.) zou je nou moeten stoppen met je studie omdat ongelovigen studeren? het spijt me als ik me vergis maar zo zie ik dat. het is niet mogelijk dat sommige dingen die ongelovigen doen je niet mag doen (bijvoorbeeld bloemen geven of make-up gebruiken) en andere wel. ik wil graag uitleggen waarop mijn standpunt gebaseerd is. het is namelijk zo dat in islam intentie belangrijker is dan handeling. dus de bedoeling waarmee je iets doet is belangrijker. ik moet zeggen ik heb er NOOIT over nagedacht dat ik ongelovige aan het imiteren ben als ik aan iemand bloemen geef (een beetje make-up op mijn gezicht doe, schoenen van een bepaalde merk draag, boodschappen doe, noem maar op) ik heb het nooit in mijn gedachten. als ik aan iemand bloemen geef dan doe ik dat omdat ik dat een leuke cadeautje vindt en omdat ik bloemen mooi vindt. dus hier komt mijn bedoeling van de handeling - ik vind de bloemen mooi, ik wil deze bloemen aan mijn vriendin die binnenkort trouwt geven. en ik heb niet eens aan ongelovigen gedacht. hoe kan iemand nou zeggen dat ik ongelovigen imiteer (onbewust of bewust) als ik daar niet eens aan denk en dat ik gewoon een leuk cadeau wil geven? mijn intentie is niet ongelovigen imiteren maar een leuk cadeau geven. daarom vind ik dat gewoon heel raar als mensen zeggen dat je iets niet mag omdat ongelovigen dat doen. want zoals ik al eerder gezegd heb zijn er dagelijks duizenden dingen die beide van ons doen.

een ander voorbeeld is het dragen van een hoofddoek. nog voor het ontstaan van islam waren er volken en religies waar vrouwen een hoofddoek droegen (joden, orthodoxe kerk) wel op een andere manier en sommige nu helemaal niet meer. maar het feit blijft een feit - zij dragen een hoofddoek. en moslims dragen ook een hoofddoek, en wij kunnen het nou niet verbieden om hoofddoek te gaan dragen omdat zij het ook doen? ok, misschien doordat ze wel gelovig zijn kunnen we niet aannemen dat we hun niet ''imiteren'' kunnen. ook al mag je volgens mij hun ook niet imiteren omdat ze een ander geloof hebben, als ik de voorstander van dat imiteren-idee was. maar dat is dus mijn punt. ik vind dat wij dingen moeten verrichten die wij niet in strijd zijn met ons geloof - islam - en die wij dan leuk vinden. als iemand weet waar het in de koran staat dat je geen dingen mag doen die ongelovigen ook doen dan hou ik opMAAR ik denk niet dat iemand het vindt. en dat geen regel zijn waar staat dat je ongelovigen niet mag imiteren want dat is inderdaag helemaal waar. je mag inderdaad ongelovigen NIET imiteren MAAR in het geval dus dat je hun WEL imiteert. dus als je iets doet omdat een ongelovige dat doet, DAN ben je aan het imiteren. want jouw intentie vanaf het begin is imitatie, dat je op hem/haar wil lijken. of andere reden, maar wat het dan ook is, het IS imitatie. daar ben ik het helemaal mee eens. maar als ik reclame gezien heb over hele mooie schoenen en wil ze kopen dan wil dat niet zeggen dat ik het doe omdat ik hun wil nadoen. ik vind gewoon die schoenen leuk. kortom wat ik probeer te zeggen is - ik imiteer niet als ik iets doe wat ongelovigen ook doen. want het gaat om de reden waarom je iets doet, om de essentie, de bedoeling, jouw intentie. daar gaat het allemaal om. als iemand het met niet mee eens is dan hoor ik het wel.

kortom je kan niet zeggen dat je aan het imiteren bent als niet aan het imiteren bent. dus als dat iets wat je doet niet in strijd is met onze geloof en dat jij het doet omdat jij het leuk vindt of omdat iemand anders (een ongelovige in dit geval) het doet.

zo zie ik dat, als iemand het beter weet dan zou ik graag de reacties willen horen. wa aleykum wa salaam

moslimA

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juni 2004 om 05:45

as-salaam oe aleikum/hallo,

Ten eerste zuster: Allah sobhana wa Ta'ala wil het ons niet moeilijk maken, maar wil het juist voor ons vergemakkelijken.

Daarom kan Allah sobhana wa Ta'ala nooit van ons eisen dat wij niet mogen eten(halal), drinken (halal) , tandenpoetsen. Allah is immers Barmhartig!

Sterker nog: het is ons verplicht om te eten, te drinken en andere dingen te doen die onze gezondheid waarborgen. Immers...als je niet drinkt ga je dood...en dat staat gelijk aan zelfmoord. Indien je expres niet drinkt natuurlijk.

Wat dat betreft ben ik het met je eens. Maar ik denk dat met imeteren de kafir-gewoontes en rituelen bedoeld worden. Bijvoorbeeld: een geschoren kin, een dikke snor etc.

 

Trouwens, zuster: misschien weet je het niet, maar make up is buitenshuis haraam en zondig. De vrouw draagt haar hijaab en bedekking immers om haar versierigen te bedekken. Het lijkt me onlogisch om je haar en benen, armen etc te bedekken en vervolgens je gezicht op te maken.

Wallahoe A3lem

 

Wassalaam oe aleikum/doei

Terug naar boven
Reporter Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 02 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 28
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juni 2004 om 08:30

salaam aleykum

ik ben het helemaal met je eens, alleen heb ik eten en drinken niet benoemd. met boodschappen doen bedoel ik dat handeling zelf, maar ik geef toe dat was een slechte voorbeeld, sorry.

ik weet niet of geschoren kin of dikke snor verboden is in islam, dat zou ik heel graag weten. als dat niet mag dan mag dat gewoon niet. maar dat heeft niks met imiteren te maken. ik bedoel iemand kan wel zijn kin scheren zonder dat hij iemand imiteert. gewoon omdat hij dat leuk vindt. maar als hij iemand wel imiteert , echt bewust bedoel ik dan, dan is dat haram. want imiteren is haram, maar ik bedoel als iemand iets doet dat een ongelovige ook doet hoeft dat geen imiteren te zijn.

ik heb het voornamelijk over dingen zoals bloemen geven bijvoorbeeld. als dat niet verboden is in islam,en je niet iemand (ongelovig in dit geval) aan het imiteren bent dan ben je niet aan het imiteren, dan kan je gewoon niet zeggen dat je aan het imiteren bent.

wa aleykum salaam

 

Terug naar boven
YounesF Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juni 2004 om 13:48

A salamoe 3alaikoum wa rahmatoe Allahie wa barakatoeh,

Hier een hadith over het imiteren van Christenen en Joden.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Jullie zullen de manieren van degenen die voor jullie leefden imiteren, handlengte met handlengte, en armslengte met armslengte (uitdrukking om een vergelijking te maken dat wanneer zij iets doen dat moslims hen zullen volgen), zelfs wanneer zij de hol van een salamander binnen treden dat jullie hen zullen volgen, wij zeiden (de metgezellen) Oh boodschapper van Allah, Christenen en Joden?, "hij zei: Wie anders?" " Overgeleverd door Boekharie

"Wie een volk imiteert zal tot hen behoren" (Uit "Islamitische uitspraken" boek 1 blz 115)

Wa Allahoe A3lam.

Wa salamoe 3alaikoum,

Younes

Ashadoe Alla Ilaha Illa Allah, wa Ashadoe Anna Moehammadoen Rasoeloe Allah
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juni 2004 om 15:26
In eerste instantie geplaatst door Badia

de kafir-gewoontes en rituelen bedoeld worden. Bijvoorbeeld: een geschoren kin, een dikke snor etc.

 

Assalamu alaikum,

oh, zoals ongeveer 80% van de moslims dat dragen bedoel je? Welke kafiroen ken je die een geschoren kin en dikke snor dragen uit religieuse overwegingen?

Wassalam,

Amier.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Reporter Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 02 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 28
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2004 om 06:17
wat ik bedoel is als je NIET aan het imiteren bent. soms doe je iets en kom je erachter dat een kafir het ook doet. ben je dan aan het imiteren? ik denk van niet. als ik iemand bloemen geef dan denk ik niet aan kafirs of wat dan ook. ik vind bloemen mooi en geef ze als cadeautje op een feestje of zo. als ik zelf eraan denk dat realiseer ik me heel goed dat ik niemand aan het nadoen ben, dat het mijn idee is en dat ik het leuk vindt �n dat het in tegenstelling met islam is. omdat er nergens staat dat het verboden is. imiteren is wel verboden, als je echt aan het imiteren bent, bewust. maar wij doen heel veel dingen die kafirs ook doen terwijl we er niet eens aan denken. dat is toch geen imiteren.
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2004 om 06:43

As-salaam oe aleikum/hallo,

amier,

ik zeg niet dat die geschoren kin uit religieuze overtuiging is. Meestal geloven die mensen niet eens.

We maken het onszelf eigenlijk errug moeilijk. Kijk, het is zo. Wij moslims, willen niet voor niet-gelovige worden aangezien. Wij moeten ons onderscheiden en ons zo ver mogelijk van de niet-islamitische gewoontes houden. Dit onderscheiden doen we door ons volgens de soenna te kleden, te handelen etc.

Als je bijvoorbeeld ziet dat de niet-moslims op iemand die niest reageren met: Gezondheid!

Moeten wij dat juist niet doen. Niet-moslims houden een minuut stilte na  een of andere ramp, dat doen wij dus niet.

Op die manier.

Ik bedoel, dat de niet-moslims graag kaas eten, hoeft er niet voor te zorgen dat wij geen kaas mogen eten.

Voor zover ik weet is het zelfs goed om een zieke blij te maken met bloemen of iets dergelijks. Bloemen zijn naar mijn mening errug mooi! Maar dat doet er natruulijk niet toe.

Wallahoe A3lem

Wassalaam oe aleikum/doei

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2004 om 12:21

Ik draag schoenen, maar een kafier draagt ook schoenen, moet ik daarom geen schoenen dragen?

Is dat waar je op doelt Reporter, want ik begrijp het niet helemaal..

Terug naar boven
Ousaid Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2004 om 13:11

Assalamu alaikum,

Ik heb jullie discussie over "imiteren" gevolgd en ik denk inderdaad dat je niet bij alle zaken kunt spreken van het imiteren van ongelovigen. Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen zaken die kenmerkend zijn voor ongelovigen en zaken die niet kenmerkend zijn voor ongelovigen. Ik denk dan aan dingen die zijn verboden door Allah swt omdat ze je van het juiste pad houden en omdat ze schadelijke gevolgen hebben. Ik denk dat de leidraad niet moet zijn of ongelovigen zich op een bepaalde manier gedragen, maar je je eerder moet afvragen of een bepaalde gedraging wel goed is of niet. Ik denk dan bijvoorbeeld aan roken of drinken. Als je rookt of drinkt dan imiteer je daarmee de ongelovigen maar wat belangrijker is, is dat je daarmee een verbod van Allah negeert. Allah heeft dit verbod niet voor niets ingesteld. Roken en drinken van alcohol is schadelijk voor de gezondheid verslavend en heeft andere nadelige gevolgen. Een ander voorbeeld is kleding en dan met name voor vrouwen. De bedoeling is volgens mij niet zozeer om je te onderscheiden van anderen met je kleding maar eerder je zodanig kleden dat bepaalde delen van je lichaam niet te zien zijn. Als het gaat om het scheren van de baard heeft de Profeet (vrede zij met hem) als ik het goed heb wel expliciet aangegeven dat je de baard moet laten groeien en dat je de snor moet bijknippen om je te onderscheiden van de ongelovigen. Maar ik heb ook gelezen dat er nog andere overwegingen een rol bij spelen, zo is de baard kenmerkend voor de man en is het niet toegestaan voor de man om de vrouw te imiteren. Met het scheren van de baard wordt volgens sommigen de vrouw geimmiteerd, wat dus niet mag. Ik denk dus dat je je het beste aan de hand van de quran en de soena kunt nagaan of een handeling of gedraging wel juist is. Als er geen expliciet verbod is en het duidelijk is dat een handeling of gedraging niet "slecht" is zal er volgens mij niet snel sprake zijn van imiteren van ongelovigen. Verder moet je je ook wel beseffen dat er ook gedragingen/gewoontes zijn die ongelovigen hebben die best nuttig zijn. Denk maar eens aan het gebruik van internet of mobiele telefoon. Mits op juiste wijze gebruikt is dit een handig communicatiemiddel, waar je veel nuttige dingen mee kunt.

Wa sallam oelaikom

 

 

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2004 om 14:15
JazakkaAllahoe ghayran, dat was het punt wat ik van plan was te maken, Shoekran bezzaaf..!
Terug naar boven
Reporter Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 02 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 28
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2004 om 16:16

dat is precies wat ik bedoel! bedankt

 

wa salaam

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.