Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenhet prijzen van de profeet

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Onderwerp: het prijzen van de profeet
    Geplaatst op: 06 juni 2004 om 12:14

Assalamoe alykoem,

 

Het prijzen van de profeet Mohammed wil zeggen dat je na het zeggen, horen en lezen van de naam van de profeet zegt: salla Allahoe 3alayhie wa sallam (wordt wel vertaald als �moge de vrede en zegeningen van Allah op hem rusten�).

 

Beste broeders en zustres, weet dat in het prijzen van onze profeet Mohammed veel beloning zit, en dat het een verplichting is voor ieder moslim.

 

Allah beveelt ons in de Qoraan om Zijn boodschapper te prijzen en te groeten.

 

Allah en Zijn engelen zenden zegeningen over de profeet. O, gij die gelooft, zendt zegeningen over hem en wenst hem vrede met alle eerbied toe.  Soerat Al Ahzaab aya 56.

 

Hier lezen we dat prijzen is het zenden van zegeningen over de profeet en hem vrede toewensen.

 

De profeet zelf zei: wie mij 1 keer prijst, Allah prijst hem daarvoor tien keer zoveel. (Moeslim)

Hij zei ook: de mensen die het dichts bij mij zijn op de dag des oordeels zijn degene die mij het meest hebben geprezen. (At-Tirmidhie, hij zei hadith hasan).

 

Ik zie hier in dit forum dat sommige broeders/zusters wel na het schrijven van de profeet, schrijven zoals saaws of vzmh. Anderen doen dat niet. Ik zelf doe dat niet, niet dat het verwerp of zo, maar ik vind wel dat het belangrijk is om het uit te spreken, belangrijker dan alleen schrijven. Ik weet niet of er een beloning is als je het schrijft, maar wat zeker is, is dat er groot beloning is als je het uitpreekt, en dat telt.

 

Ik hoop dat we elke keer dat we de naam van de profeet horen, lezen, zeggen of schrijven, dat we de woorden �salla Allahoe 3alayhie wa sallam� uitspreken.

 

Wassalaam,     

 

Abou Jabir

 

 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2004 om 12:32

JazakkaAllahoe ghayran kathieran, wil er inshaAllah iets aan toevoegen..

De profeet vrede zij met hem heeft gezegd: "Degene die aan Allah vraagt om mij te zegenen, Allah zal hem tien keer zegenen."

(Moesliem 1/288)


De profeet vrede zij met hem heeft gezegd: "Maak van mijn graf geen plaats voor feesten en vraag Allah mij te zegenen, want jullie zegeningen zullen mij bereiken waar jullie ook zullen zijn."

(Aboe Daawoed 2/218, Ahmad 2/367. Zie ook Al-Albaanie, Sah'ih' Aboe Daawoed 2/383)


De profeet vrede zij met hem heeft gezegd: "De gierigaard is degene die geen zegeningen voor mij vraagt bij Allah, als ik bij hem genoemd wordt."

(At-Tiermiedhie 5/551. Zie ook Al-Albaanie, Sah'ih' At-Tiermiedhie 3/177 en Sah'ih' Al-Djaami' As-Saghir 3/25.)


De profeet vrede zij met hem heeft gezegd: "Allah heeft engelen die over de aarde zwerven, ze geven mij de zegeningen door van mijn oemmah (gemeenschap)."

(An-Nasaa-ie, Al-H'aakiem 2/421. Zie ook Al-Albaanie, Sah'ih' An-Nasaa-ie 1/274.)


De profeet vrede zij met hem heeft gezegd: "Wanneer iemand de zegeningen van Allah voor mij vraagt, Allah laat mijn ziel terugkeren zodat ik op zijn begroeting kan terug groeten."

(Aboe Daawoed (nr. 2041). Zie ook Al-Albaanie, Sah'ih' Aboe Daawoed 1/383 (H'adieth H'asan).)


De Profeet vrede zij met hem heeft ook gezegd: "Degene die tien keer in de ochtend en tien keer in de avond zegeningen over mij zegt, zal mijn bemiddeling op de Dag der Opstanding verkrijgen."
(At-Tabaraani verhaalde deze H'adieth samen met twee kettingen van overlevering. Een daarvan is betrouwbaar (Djayyied), Haythami 10/120. Al-Albaanie 1/273 rubriceert de ketting van overlevering als zeker (Sah'ih'))

 

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2004 om 12:58

Assalamoe alykoem

djazakie Allahoe keiran zuster voor je toevoeging.

deze hadtih:

De profeet zelf zei: wie mij 1 keer prijst, Allah prijst hem daarvoor tien keer zoveel. (Moeslim)

 

is hetzelfde als de hadtih die je ook postte, nl deze:

 

De profeet vrede zij met hem heeft gezegd: "Degene die aan Allah vraagt om mij te zegenen, Allah zal hem tien keer zegenen."

(Moesliem 1/288)

alleen ik heb anders vertaalt, nl zelf vertaald. daarom vraag ik je deze vraag

 

is er een site waar je die ahadith kan kopieren? want bij het zelf vertalen kan je fouten maken.

 

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
YounesF Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2004 om 12:35

Djazakoemoe Allahoe khairan voor jullie info. Het is inderdaad belangrijk om onze profeet Mohammed (Sala Allahoe 3alaihie wa salam) te prijzen. Het is overigens aanbevolen om op de nacht van vrijdag en op vrijdag zelf onze Profeet veel te prijzen. Er is hier een hadith over, weet niet meer welke, maar zal er Incha Allah naar zoeken.

En het is overigens aanbevolen om wel (Sala Allahoe 3alaihie wa salam) op te schrijven, en niet alleen uit te spreken. Zo zullen andere lezers door het lezen deze woorden automatisch uitspreken. En in vrijwel alle boeken van grote 3ulama word deze prijzing volledige uitgeschreven.

Wa salamoe 3alaikoum

Ashadoe Alla Ilaha Illa Allah, wa Ashadoe Anna Moehammadoen Rasoeloe Allah
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2004 om 12:52

In eerste instantie geplaatst door YounesF

En het is overigens aanbevolen om wel (Sala Allahoe 3alaihie wa salam) op te schrijven, en niet alleen uit te spreken. Zo zullen andere lezers door het lezen deze woorden automatisch uitspreken. En in vrijwel alle boeken van grote 3ulama word deze prijzing volledige uitgeschreven.

Wa salamoe 3alaikoum

Assalamoe alykoem,

wa djazaka Allahoe kheiran, daar heb je gelijk in, wanneer je het opschrijft herrineer je de lezer aan.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 juni 2004 om 13:13
Abou Jabir, ik heb hem uit het doe3a boekje de "Citadel", ik heb een beetje rondgesnuffeld op het internet en ik heb deze site gevonden --> http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/citadel/citadel 111.html
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.