Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenWaarom mogen mannen 4 vrouwen??

 Post Reply Post Reply Pagina  <1234>
Schrijver
boa2000 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 18
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Waarom mogen mannen 4 vrouwen??
    Geplaatst op: 24 januari 2005 om 02:37
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Assalaam alaykoum wa Rahmatullah wa Barakatuuh, broeders en zusters,

De Islam is er voor alle tijden en niet alleen in tijden, wanneer er oorlog heerst, wat je vaak hoort en ziet. De man mag ook buiten oorlog, trouwen met meerdere vrouwen. Misschien heb ik makkelijk praten nu, maar wanneer je man je vraagt om toestemming om te mogen trouwen met een 2e vrouw, dan denk ik dat je pas ECHT Imaan hebt, als je toestemt. Hoe moeilijk het ook is, ik wil dat mijn man tevreden over mij is, maar bovenal Allah swt. Dit is een van de moeilijkste beproevingen, maar een hele grote kans om het welbehagen van Allah swt te verdienen. Het is het recht dat Allah swt heeft gegeven aan de man en wie zijn wij, om dat recht af te nemen. Luister niet naar al die praatjes, van feministen etc. Ontrouw bij hen, staat op nummer 1!

Heb taqwa en ken dat recht aan je man toe, als hij dat wil.

P.S Wat is mooier dan wanneer je in een land woont, waar dat mag en je stelt je man tevreden en je kan goed opschieten met zijn 2e vrouw?

 

Terug naar boven
Boedha Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 12 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 04:46

Assalaam alaykoum

goeiedag.

mensen kunnen niet redeneren vanuit het hun eigen wil, in de perceptie van de mens is er een eigen wil in werkelijkheid is er echter maar sprake van 1 wil; onze wil ; Allah's wil

Hierdoor is er ook geen sprake van invloed van de mens op zijn omgeving het is Allahs wil en de mens is zijn instrument.  

Aangezien er maar 1 wil is, Allahs wil, is er bij de 'wil' om Allah tevreden te stellen sprake van hooghartigheid en zelfzuchtigheid, de wens om een klopje op de schouder of een wit voetje

Probeer te redeneren vanuit de beperkingen die inherent zijn aan het mens zijn; namelijk; eten, drinken, voortplanting en uiteindelijk een goed zelfbeeld. Het gaat in je leven niet om de belangen en driften van een ander tegenmoet te komen. Goede communicatie heb je met iemand als je op een lijn en een niveau zit en beide hert zelfde belang nastreeft namelijk goede communicatie en elkaar bijstaan. Wanneer er 1 in de relatie is die een andere positie heeft is het menselijk, en dat zijn we beide in dezelfde mate, wanneer hierdoor afgunst ontstaat, ook een vrouw staat niet boven haar gevoelens als mens.

salamo galaykoum

 

Terug naar boven
Boedha Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 12 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 04:30
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Assalaam alaykoum/Hallo allemaal,

SubhanAllah, mensen redeneren vanuit hun eigen wil en zien niet in dat Alles Allah's Wil is.

Ieder mens wilt bepaalde dingen, maar het loopt vaak niet zoals jij dat wil, want als de mens het voor het zeggen had, was de mensheid allang uitgestorven. Ik ben blij dat Allah swt alles bepaald en dat Hij voor ons zorgt (lucht, water, risq etc).

Dat Rahima het niet met mij niet eens is, is mij een zorg, als ik Allah swt maar tevreden stel. Ik leef om Allah swt te dienen, om Hem tevreden te stellen, ik leef niet om de mensheid tevreden te stellen, om Rahima achter me te krijgen. Dat is wel het laatste wat ik wil.

Beste Rahima, communicatie is waar het om draait, daar geef ik je gelijk in, maar mijn communicatie met mijn man is de Koran en de Soennah. Wanneer mijn man en ik op 1 lijn zitten, qua het streven naar het welbehagen van Allah swt, is dat voor mij het toppunt van communicatie. Jij wil je lusten nastreven, mijn man is enkel en alleen voor mij, dat is jouw gedachte. Alhamdoelilah deel ik die gedachte niet met jou.

Mijn man die mij vraagt, om een 2e vrouw te nemen, zal ik niet in de weg staan, een man die je goed behandeld, die je rechten niet heeft ontnomen, waarover je trevreden bent. Ik zou hem alles willen geven wat zijn hartje begeert, omdat ik juist zielsveel van hem en van Allah swt houdt.

Een man hoeft niet altijd een 2e vrouw te nemen, omdat het tussen jullie beide niet goed gaat, want dat is een Westerse redenering ('als je iets niet hebt, zoek je het elders'), mijn man hoeft niet een verklaring te geven. Hij is mij dat niet verschuldigd, als hij op de profeet vzmh wil lijken, zou ik hem daar alleen maar in steunen.

Allah swt heeft het toegestaan, de Profeet vzmh is onze beste voorbeeld en ik zou niets liever willen dan dat mijn man, mocht hij ervoor kiezen om een goede band op te bouwen mijn zijn 2e echtgenote (Hafsa, A'isah, onze beste voorbeeldvrouwen).

Rahima, ik wil absoluut niet op jouw lijken en ik denk ook niet dat je op mij wilt lijken, inshaAllah wil je wel lijken op Hafsa en A'isah (ra). Ik wel en inshaAllah zullen er vele zusters met mij zijn die dat ook willen.

FiaminAllah Imaan

P.S Wanneer de mens tevreden over je is en Allah swt ontevreden over je is, maar wanneer je Allah swt tevreden wilt stellen met het gevolg dat de mens ontevreden is, dan zal er een tijd komen, dat de mensen die ontevreden over je waren, tevreden over je zullen zijn. Stel Allah swt tevredenheid op nummer 1 en je zult een gelukkig mens zijn.

Terug naar boven
tolika Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 november 2004 om 13:27

bedankt broeders en zusters

zo leren we van mekaar

salamo galaykoum

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 november 2004 om 07:46
Ojaa kan wel! bedankt voor de info!
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 november 2004 om 07:40

In eerste instantie geplaatst door Noor al-Islaam

Nee volgens mij is het wel zo, de vrouwen waren altijd al in de meerderheid.

Ik beweer, en nu met zekerheid, dat er een licht geboorte overschot is van mannen.

Frapant is dat dit mannelijk geboorte overschot ten opzichte van vrouwen ook in de dierenwereld voorkomt.

Voor informatie betrefende de samenstelling van de wereld bevolking:

http://www.census.gov/ipc/prod/wp02/wp-02.pdf#page=101

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 november 2004 om 06:56
Nee volgens mij is het wel zo, de vrouwen waren altijd al in de meerderheid.
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 november 2004 om 06:47

tolika zei:

er zal wel een goed reden voor zijn dat een man 4 vrouwen mag huwen anders had allah het wel verboden . ik denk dat we er wel over jaren achter komen,wat  prezies het gunst er van is.

Die reden is heel simpel, zoals vele zaken beschreven in Koran en Ahadith, je moet het zien in de context van de tijd waarin de Islamitische geschriften zijn verschenen.
Zoals we kunnen lezen in de overleveringen en Koran, waren er in de tijd van Mohammed, en erna, vele veldslagen.
In die veldslagen sneuvelden vele mannen, zodat er logischer wijze een vrouwen overschot ontstond.
Vanuit sociaal economisch oogpunt bekeken was het voor de vrouwen, die alleen kwamen te staan door het overlijden van hun man tijdens een van de vele veldslagen, van levens belang om de "bescherming" van een man te hebben.
Vandaag de dag, is dit niet meer nodig omdat de verhouding mannen-vrouwen redelijk in evenwicht is en tevens kan een aleenstaande vrouw vandaag de dag goed voor zich zelf zorgen.


En trouwens er worden met de jaren meer meisjes dan jongens op de wereld gebracht

Dit is volgens mij niet juist, er is en was meestal (op wereld niveau) een licht geboorte overschot van mannen.

 

 

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 16:47

Assalaam alaykoum zuster,

We hebben er geen jaren nodig voor, om in te zien, wat de gunsten zijn. Je hoeft alleen maar de Koran en de Hadieth erop na te slaan en je ziet wat de gunsten zijn.

Imaan

P.S Zou je nog je bewijzen willen geven?

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
tolika Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 november 2004 om 08:07

een man mag 4 vrouwen maar daar staan ook regels en rechten tegenover.

hij mag pas trouwen als zijn huidige vrouw ziek is of geen sexuele behoefte meer heeft, dat is zijn recht.

daarnaast staat ook gelijke behandeling, phisique en financieel.

het is niet zo dat hij zomaar mag trouwen, er moet een reden zijn.

en niet denken van o die lijkt mij leuk daar wil ik mee trouwen , zo werkt dat niet.

er zal wel een goed reden voor zijn dat een man 4 vrouwen mag huwen anders had allah het wel verboden . ik denk dat we er wel over jaren achter komen,wat  prezies het gunst er van is .

En trouwens er worden met de jaren meer meisjes dan jongens op de wereld gebracht .

en allahu aglam

 

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 17:11
Moge Allah swt ons nog meer duidelijkheid scheppen, zodat we inshaAllah sterker kunnen worden in het belijden van de Islam.
Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 17:03

wa s sal�m 3alaykum, Imaan!

Het is helemaal duidelijk wat je bedoelt!

Ma3a s sal�ma!

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 16:58

Assalaam alaykoum Matinuzz,

Het gaat niet om wat de man wilt, het gaat om wat Allah swt wilt. De man die daadwerkelijk praktiseert zou altijd te tevredenheid van Allah swt zoeken. Daar gaat het om, niet om wat je als mens wil, want de mens wil altijd zijn lusten bevredigen (eten/drinken, seksuele gemeenschap etc). Wat wil Allah swt en geef daar gehoor aan. Ik hoop dat ik zo duidelijk ben en anders moet je het aangeven.

Imaan

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 08:29

Nee, dat bedoel ik. De reden van mijn inmenging in deze discussie, was puur het bericht van Akbash. En aangezien dat niet het geval is (alhoewel ik mijn oplossing ook heel mooi vond) is dat voor mij voldoende..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 08:23
Op zich spreekt de Qur'�n zichzelf hier niet tegen nee, denk ik: het trouwen van meerdere vrouwen wordt ontmoedigd. De vraag blijft alleen hoe je de ruimte moet interpreteren die 4:3 daarvoor laat.

(Maarrr: mijn opmerking was alleen bedoeld opdat jullie er niet over zouden argumenteren op basis van het misverstand dat er in beide verzen een net even verschillend woordgebruik is - wat dus niet zo is.)
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 08:15

Ohwww.. Als je het zo bedoelt, heeft deze discussie toch helemaal geen zin? Akbash gaf aan dat aya 4:129 aya 4:3 tegenspreekt!

Quote (niet volledig)

De KOran spreekt zich zelf tegen mijn inziens, lees de verzen maar eens door:

4:3. En als gij vreest dat gij niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen der wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan ��n of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen.

4:129. Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen. Maar neigt niet geheel tot ��n, zodat gij de andere in onzekerheid laat. En als gij u betert en vroom zijt, dan is God voorzeker Vergevensgezind, Genadevol.

In welke versie je het verhaal ook ziet, dat doet de Qor'aan dus niet! Zichzelf tegenspreken dus. Dat wilde ik even weten (of dat wist ik al, maar wilde het dus kwijt).

Wassalaam, Soumaya..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 06:10

wa 3alaykumu s sal�m, Soumaya,

Er staan niet twee dezelfde woorden in 1 zin. Het woord staat de ene keer in an-nis�'  '�ya 3 (4:3) en de andere keer in '�ya 129 (4:129). Als je er meer over wilt weten, kan je beter ook in de sunna kijken, denk ik.

Groetjes,

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 04:24

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahi wa barrakatoehoe,

Goh Akbash, was eindelijk eens blij gelijk te krijgen!

Martinuzz, dat kan misschien wel zo zijn. Maar hoop dat je het met me eens bent dat het nutteloos is om 2 dezelfde woorden met dezelfde betekenis in 1 ZIN te zetten? Ik spreek zelf nog geen arabisch, dus kan op dit punt helaas nog niet mee discussieren. Maar inchaALlah, zal ik navraag doen bij een Imam.

Wassalaam,

Soumaya..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 02:46

Ik ging er van uit dat om rechtvaardig te zijn tegenover je vrouwen je ze gelijk moet behandelen, en al zeg ik het zelf, daar zit ook wat in, vind je niet?

Inderdaad Martinuzz, nadat ik mijn eerder geplaatste bericht had gepost heb ik nog de engelse vertaling nagekeken, (want ik had al sterk het vermoeden dat in de Arabische grondtext hetzelfde woord gebruikt zou worden voor "gelijkheid" en "rechtvaardigheid",) en inderdaad wordt het woord "Just" en "justly" hiervoor gebruikt.

Rechtvaardigheid en gelijkheid werden dus afgeleid van hetzelfde Arabische woord, en zouden dus dezelfde betekenis moeten hebben.
Toch snap ik A en S wel op de manier hoe ze redeneerd.
Maar nu blijkt dan toch weer dat vanuit de grondtext bekeken, beide woorden dezelfde betekenis zouden moeten hebben.Interessant

vr.gr Akbash

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 18:49
In eerste instantie geplaatst door Akbash

(..) rechtvaardigheid en gelijkheid ieder als woord gezien een andere betekenis hebben

Als je naar de arabische tekst kijkt is de oplossing toch niet zo makkelijk. In beide verzen wordt namelijk hetzelfde werkwoord gebruikt: "3adala". De ene keer is dat vertaald in de vertaling die hierboven wordt geciteerd met 'rechtvaardig behandelen' en de andere keer met 'gelijkheid handhaven'. Het adjectief 'volkomen' (in 'volkomen gelijkheid handhaven') komt in de arabische tekst ook niet terug.

Dus: in de arabische tekst wordt in beide verzen hetzelfde werkwoord gebruikt. Vervoegd naar de 2e persoon mannelijk meervoud staat er "ta3dil�". In principe zijn beide vertalingen uit de vertaling die hierboven geciteerd wordt wel goed, denk ik. De betekenis van gelijkheid is in elk geval inherent aan het woord: veel woorden die hiervan afgeleid zijn hebben dat ook in zich: in evenwicht brengen, effenen, gelijk zijn, overeenkomstig.. allemaal woorden die uit dezelfde wortel afgeleid kunnen worden.

Overigens kan je ook gewoon zeggen dat de hierboven geciteerde Qur'�n-vertaling simpelweg niet goed is op dit punt. De vertaling die ik zelf heb gebruikt wel eenzelfde nederlands woord (in 4:3 "indien gij ducht niet billijk te zijn" en in 4:129 "En gijlieden zult niet in staat zijn onder de vrouwen billijkheid te betrachten"). Merk ook op dat het adjectief 'volkomen' of iets in die geest ook niet is toegevoegd in de vertaling die ik gebruik. (ik gebruik de vertaling van Prof. Dr. J.H. Kramers - 1e druk 1956 - die overigens na zijn dood in zijn nalatenschap werd gevonden!!)

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 13:27

4:3 Als je dus bij voorbaat weet! dat je ze niet rechtvaardig kunt behandelen, qua tijd, geld, aandacht etc. dan dien je niet met meerdere vrouwen te trouwen. Dat staat er duidelijk in. Vervolgens 4:129, daar staat precies hetzelfde. VOLKOMEN gelijkheid is niet mogelijk, dat weet iedereen. Zelfs je kinderen behandel je niet volkomen gelijk. Maar je dient ze dus beide RECHTVAARDIG te behandelen (maar NEIGT niet geheel tot ��N!)!!! Rechtvaardig en volkomen gelijkheid zijn niet dezelfde dingen. Begrijp je het nu?

Ja ja ik voel waar je heen wil, nog even.... ja ik zie het, daar zit wat in!
Ik ging er van uit dat om rechtvaardig te zijn tegenover je vrouwen je ze gelijk moet behandelen, en al zeg ik het zelf, daar zit ook wat in, vind je niet?
Ondanks dat rechtvaardigheid en gelijkheid ieder als woord gezien een andere betekenis hebben, zijn ze in dit verbandaan elkaar gerelateert.

Volgens mij is het  onmogelijk voor een man in een relatie met meerdere vrouwen, om ze zowel gelijk als rechtvaardig te behandelen.
Maar je hebt mij overtuigt Soumaya.

vr.gr Akbash

 


 

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 11:16
In eerste instantie geplaatst door Imaan

Assalaam alaykoum Martinuzz en ieder ander

wa 3alaykumu s sal�m,

Hoewel ik had gezegd dat het voor mij een afgesloten zaak was, kom ik hierop terug. Beste Martinuzz, als mijn man een 2e vrouw wil, waarom zou dat niet kunnen? Wanneer je een goede relatie hebt, dan nog kan het zijn dat je man een 2e vrouw wil (niet alleen voor de lusten), wat het Westen denkt. Maar om de Ummah te versterken. Ik sta helemaal achter me man, wanneer we in een land wonen waar het mag, zoals in S.Arabie dat hij een 2e vrouw neemt, meer kinderen en inshaAllah meer baraka.

Ik zeg niet dat het niet zou kunnen daar waar de wetgeving het toe staat. Ik heb alleen willen betwisten dat het volgens de islam goed zou zijn per se, laat staan verplicht (maar nogmaals: misschien zijn er 'a7�d�th die ik niet ken die op dit punt in specifieke situaties tot een ander oordeel leiden).

P.S Er zijn mannen die vrouwen rechtvaardig behandelen, hen kan onderhouden, maar niet durven te vragen aan de 1e vrouw, om een 2e vrouw. Deze vrouwen moeten bij zichzelf te rade gaan, want wat je je man ontneemt, zal Allah swt je op de Dag des Oordeels ontnemen.

Maar het ging toch niet om wat de man zou willen?
wa s sal�m.

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 10:38

Assalaam alaykoum Martinuzz en ieder ander

Hoewel ik had gezegd dat het voor mij een afgesloten zaak was, kom ik hierop terug. Beste Martinuzz, als mijn man een 2e vrouw wil, waarom zou dat niet kunnen? Wanneer je een goede relatie hebt, dan nog kan het zijn dat je man een 2e vrouw wil (niet alleen voor de lusten), wat het Westen denkt. Maar om de Ummah te versterken. Ik sta helemaal achter me man, wanneer we in een land wonen waar het mag, zoals in S.Arabie dat hij een 2e vrouw neemt, meer kinderen en inshaAllah meer baraka.

Misschien komt mijn reactie over alsof de vrouw geen rechten heeft etc, maar die heeft ze degelijk. De mannen dienen in te zien, dat dit een hele zware taak is en dat ze allen ter verantwoording voor worden geroepen.

Imaan

P.S Er zijn mannen die vrouwen rechtvaardig behandelen, hen kan onderhouden, maar niet durven te vragen aan de 1e vrouw, om een 2e vrouw. Deze vrouwen moeten bij zichzelf te rade gaan, want wat je je man ontneemt, zal Allah swt je op de Dag des Oordeels ontnemen.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 09:59

Ok, nog een poging dan:

Quote:
Akbash, goed lezen.

4:3 ...en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan ��n of wat uw rechter handen bezitten..

4:129. Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen. Maar neigt niet geheel tot ��n, zodat gij de andere in onzekerheid laat. En als gij u betert en vroom zijt, dan is God voorzeker Vergevensgezind, Genadevol.

Dit is dus de tip waardoor je beide vrouwen probeert gelijk te behandelen! Je kan iemand ook niet geheel gelijk behandelen! Je kan van de een altijd wat meer houden dan van de ander, maar je dient ze beide rechtvaardig te behandelen  Dwz je tijd, geld etc. niet aan de een besteden en de ander niets.

4:3 Als je dus bij voorbaat weet! dat je ze niet rechtvaardig kunt behandelen, qua tijd, geld, aandacht etc. dan dien je niet met meerdere vrouwen te trouwen. Dat staat er duidelijk in. Vervolgens 4:129, daar staat precies hetzelfde. VOLKOMEN gelijkheid is niet mogelijk, dat weet iedereen. Zelfs je kinderen behandel je niet volkomen gelijk. Maar je dient ze dus beide RECHTVAARDIG te behandelen (maar NEIGT niet geheel tot ��N!)!!! Rechtvaardig en volkomen gelijkheid zijn niet dezelfde dingen. Begrijp je het nu?

Wassalaam, Doei,

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 09:01
De kritiek die jij aanhaalt is een bekende, Akbash. Het zal misschien zijn bedoeling hebben dat het er zo staat en misschien staan er in de sunna wel weer dingen die die bedoeling verhelderen. In elk geval wijst alles in deQur'�n erop dat het in elk geval in de meeste gevallen beter is om niet meer dan 1 vrouw te trouwen.
Ik neem ook aan dat polygamie ook slechts vermeld wordt omdat dat daar in die tijd veel voorkwam. Ik zie deze verzen dan ook als verzen om polygamie daar waar het voor komt te ontmoedigen, om mannen stil te laten staan bij de keerzijden ervan alvorens ze meerdere vrouwen trouwen (zo dat volgens gewoonte en wetgeving ter plekke al mogelijk is 'in the first place').
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 08:41

Misschien ben ik daar te stom voor hoor, maar ik zie niet wat je bedoelt A_en_S, een toelichting zou op zijn plaats zijn.

Als een man met meerdere vrouwen wil trouwen is het toch voorgeschreven om ze gelijk te behandelen, of komt er nou een "maar" bij kijken?

vr.gr Akbash

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 07:26

Akbash, goed lezen.

en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan ��n of wat uw rechter handen bezitten..

4:129. Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen. Maar neigt niet geheel tot ��n, zodat gij de andere in onzekerheid laat. En als gij u betert en vroom zijt, dan is God voorzeker Vergevensgezind, Genadevol.

Dit is dus de tip waardoor je beide vrouwen probeert gelijk te behandelen! Je kan iemand ook niet geheel gelijk behandelen! Je kan van de een altijd wat meer houden dan van de ander, maar je dient ze beide rechtvaardig te behandelen. Dwz je tijd, geld etc. niet aan de een besteden en de ander niets.

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 05:47

De KOran spreekt zich zelf tegen mijn inziens, lees de verzen maar eens door:

4:3. En als gij vreest dat gij niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen der wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan ��n of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen.

Het zou dus alleen toegestaan zijn als je de vrouwen gelijkwaardig zou behandelen.
Maar wat zegt vers 4:129 over de mogelijkheid van de man om meerdere vrouwen gelijk te behandelen:


4:129. Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen. Maar neigt niet geheel tot ��n, zodat gij de andere in onzekerheid laat. En als gij u betert en vroom zijt, dan is God voorzeker Vergevensgezind, Genadevol.


"Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen.", dus het is onmogelijk volgens Allah, waarmee ik me gelijk afvraag waarom vers 4:3 is nedergedaalt?
Misschien kan iemand dit toelichten??

gr Akbash

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 19:19

wa 3aleykumu s sal�m, Abou Jabir!

Het enige dat ik wilde zeggen, eigenlijk, is dat het leven volgens de Qur'�n  hier en nu niet betekent dat je concreet op hetzelfde uitkomt als de profeet 1400 jaar geleden, ook al gebruik je de woorden en daden van de profeet om de Qur'�n te begrijpen. Inderdaad, dezelfde discussie als gisteren  

Wat betreft de praktijk van polygamie betreft - hoewel ik in mijn vorige post niet speciaal iets daarover wou zeggen - is de situatie in het Nederland van nu heel anders dan in de 7ij�z in de tijd van de profeet. De Qur'�n lijkt het huwen met meerdere vrouwen te billijken uit sociale overwegingen (en stelt er dan nog beperkingen aan) waarvoor de grond in het Nederland van nu is weggevallen: mensen die zichzelf niet kunnen bedruipen hoeven niet meer opgevangen te worden in een huwelijk. Maar.. ik weet niet eens of ik alles in de tekst wel lees zoals het bedoeld is. Ik kan dus niet zeggen wat de islam daarover zegt. Dat zou ik alleen kunnen als ik een goede kennis had van de 'a7�d�th die hierover gaan. In de Qur'�n wordt polygamie duidelijk niet verplicht gesteld (wel ontmoedigd), maar om te kunnen zeggen in hoeverre het zou mogen volgens de islam, zou men ook moeten weten wat daar in de sunna aan argumenten voor aangedragen wordt (voor zover) en zou men moeten beredeneren in hoeverre die argumenten in het Nederland van nu nog geldig zijn.
(Ik mis dus de kennis om hier een expos� over te houden dat wat bijdraagt aan deze thread.)

wa s-sal�m.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 17:30

Assalamoe alykoem Martinuzz,

allemaal mooi gezegd, maar welke conclusie moet ik trekken uit je tekst , dat polygamie niet hoeft (of erger nog "niet mag") in deze tijd

ps. eigenlijk dezelfde discussie als gister...

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1234>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.