Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Vrijdag

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vrijdag
    Geplaatst op: 11 juni 2004 om 18:12

Salaam aleikoum broeder,

Wat moet je doen als je naar de moskee gaat?

Opweg naar de moskee is het goed om een specifieke doea op te zeggen voor het naar de moskee gaan. Binnengekomen in de moskee zeg je een specifieke doe3a voor binnenkomst van de moskee.

Vervolgens zoals je zei, bij het binnenkomen altijd 2 rak3aat bidden.Hierna kan je allerlei aanbiddingen doen. Je kan dhikr doen, quraan lezen, en naafil bidden. Op vrijdag is het goed om surat alkahf (de grot) te lezen. Zodra je in de moskee bent en je gedenkt allah, wachtend op het gebed, dan ben je in gebed. Bij het wachten op het gebed ben je al in gebed, en krijg je veel hasanat.

Als je de adhaan hoort luister je aandachtig en zeg je vervolgens de muaadhin na, en kan je een specifieke doe3a zeggen hierna.

Op vrijdag is na de adhan meteen de preek. Hier luister je aandachtig en stil naar.
TIjdens de preek mag je absoluut niet praten. Op een gewone dag na de adhan kan je soenna en naafil gebed bidden. In de moskee moet je vanzelfsprekend stil en rustig zijn.

De duaa's worden op dit tijdstip, voor de preek extra verhoord,  en op vrijdag geldt dit ook tussen asr en maghreb.

Moge allah me vergeven als ik wat fouts heb gezegd

salaam aleikoum, 

 

 


 

Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Anissa* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2004 om 16:29

salam alikoem

Dank jullie wel broeders.Moge Allah jullie belonen.

Wassalam anissa

Terug naar boven
Hamzah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 december 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 136
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hamzah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2004 om 10:12

elselaam alaikoem warahmet Allah wabarakatoeh

Oegt Anissa misschien heb je hier wat aan

de volgende hadith over Vrijdag:

Muslim heeft in zijn Sahih overgelevert, op gezag van Aboe Hoerairah, dat de Profeet (saaws) zei:''De beste dag dat de zon opkwam is de vrijdag. Op die dag werd ook Adam geschapen, tot het paradijs toegelaten en verliet het weer.'' In een andere overlevering in de Sahih is er de toevoeging:''De Opstanding zal ook op die dag zijn.''

en der staat ook ergens in de Koran ik weet niet pricies welke Soerah dat als het vrijdag is dat dat een belangrijke dag is om naar de moskee te gaan.

En hier bij sluit ik me ook aan bij de vragen van Agie Fi-Sabilillah(ik ben wel naar de moskee geweest.)

walselaam alaikoem


Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2004 om 09:48

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

ik denk omdat op die dag Adam(as) is geschapen, en het was ook de beste dag dat de zon vor het eerst opkwam, vandaar dus

ma3asalama

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Anissa* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2004 om 09:45

salam alikoem

Ik heb ook een vraagje.Waarom is vrijdag een belangerijke dag?

groetjes anissa  

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 juni 2004 om 09:31

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe, Broeders en Zusters

Ik zou graag willen weten, hoe jullie je gebeden, onderhouden als het vrijdag is, dus gaan jullie naar school of naar de moskee.

Want vrijdag is belangrijke dag, en zoals jullie weten, moeten we hier gewoon naar school, en kan dan niet eens Dhor op tijd bidden.

Dan voeg ik Dhor met Asr, en dat op vrijdag!, vind persoonlijk echt erg maar ja...AstagfirAllah

 

En laatste vraag:

Ik ben nog nooit naar een moskee geweest, maar wil er zeker wel erheen, maar druf het een beetje niet. Mijn vraag is dan, wat moet je precies doen -> graag op volgorde, als je naar de moskee gaat?

weet wel dat je eerst 2 rukha moet bidden-> begroeting v/d moskee.

Alvast Bedankt

Ma3asalama

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.