Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

weer aantal vragen!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: weer aantal vragen!
    Geplaatst op: 18 juli 2004 om 17:03

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe, broeders en zusters!

Ik heb weer een aantal vraagjes verzameld, dus als een van mijn broeders of zusters die het kunnen beantwoorden, dan Djazaak Allahoe Gairan!!!

Ik heb een boek gelezen van Sheikh Albanie(ra), een beschrijving van de salaah van profeet(saws):

En als ik het goed heb gelezen/begrepen, dan heb ik het volgende uit gehaald:

1- Het is beter dat je met je schoenen/sokken aan bidt, want de joden doen dat niet en wij moeten zoals bekend is, niet hen nadoen. ???

2- Als je na de sjoedoed op staat voor de 2de rukha, dan moet je van je handen een vuist maken(zolas een deeg kneden), en zo opstaan, dus niet je zelf niet steunen. ???

3- Als het een luide salaat is, dan moet je niet mee reciteren met de imam(want de recitatie van de imam is ook het jouwe), en bij zachte salaat, gewoon zachtjes voorjezelf reciteren. ???

4- Als je tashahoed doet, dan ga je zoals bekend is je vinger op en neer bewegen, en dat doen we(ik) vanaf de woorden '' ash-hadoe el la ilaha ............ ashadoe anna mohammaden........rasoelallah, maar ik heb gelezen, dat je het niet moet beperken tot dat, saws deed het t/m de tasliem, dus tot het einde ,en dat bij de 1ste en de 2de tashahoed, dus ook de dua's mee doen, want het is een goede afweer middel--> tegen shaitan

moet nu gaan bidden, inshaAllah later maakt ik het af

Djazaak Allahoe gairan

 

Ma3asalama

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2004 om 12:44
In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe, broeders en zusters!

Ik heb weer een aantal vraagjes verzameld, dus als een van mijn broeders of zusters die het kunnen beantwoorden, dan Djazaak Allahoe Gairan!!!

Ik heb een boek gelezen van Sheikh Albanie(ra), een beschrijving van de salaah van profeet(saws):

En als ik het goed heb gelezen/begrepen, dan heb ik het volgende uit gehaald:

1- Het is beter dat je met je schoenen/sokken aan bidt, want de joden doen dat niet en wij moeten zoals bekend is, niet hen nadoen. ???

Assalamoe alykoem,

dat klopt, er is een hadieth waar de profeet dat zegt, ik weet niet of die hadieth genoemd is in dat boek (vertaling uit het arabisch), het boek heb ik ook, maar in het arabisch en de hadith staat wel erbij.

In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

2- Als je na de sjoedoed op staat voor de 2de rukha, dan moet je van je handen een vuist maken(zolas een deeg kneden), en zo opstaan, dus niet je zelf niet steunen. ???

daarin verschilden de geleerden over, ik vind sheikh Al Albanie het sterkste bewijs heeft, maar als je de andere geleerden volgt is geen probleem.

In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

3- Als het een luide salaat is, dan moet je niet mee reciteren met de imam(want de recitatie van de imam is ook het jouwe), en bij zachte salaat, gewoon zachtjes voorjezelf reciteren. ???

dat klopt, alleen verschilden de geleerden over het reciteren van soerat al fatiha achter de imam, sommige zeiden dat je moet al fatiha reciteren ook als je imam hoort reciteren, de andere zeiden dat je geen al fatiha mag reciteren als je de imam dat hoort doen, dan moet je gewoon luisteren. dat laatste is het juiste volgens sheikh Ibn Taymiya en Al Albanie.

In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

4- Als je tashahoed doet, dan ga je zoals bekend is je vinger op en neer bewegen, en dat doen we(ik) vanaf de woorden '' ash-hadoe el la ilaha ............ ashadoe anna mohammaden........rasoelallah, maar ik heb gelezen, dat je het niet moet beperken tot dat, saws deed het t/m de tasliem, dus tot het einde ,en dat bij de 1ste en de 2de tashahoed, dus ook de dua's mee doen, want het is een goede afweer middel--> tegen shaitan

ja, er is een hadieth waar staat dat je je wijsvinger bijft bewegen tot tasliem, ook tijdens de doe3a (doe3a na tashahoed en voor tasliem)

en dat boek is het beste om het gebed te leren van het begin tot eind zoals onze profeet heeft gedaan, al7amdulillah dat het boek vertaald is in het Nederlands.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2004 om 12:50

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

Djazaak Allahoe Gairan Agie

1- en als je uit de rukhoe komt en je zegt: samie' Allahoe......, daarna zeg je Rabana walakel hamd, moet je dan nog steeds je handen opgeheven zijn, dus tot je schouders of je oren, want je mag je handen niet opelkaar zetten, wat ik wel heel veel zie, maar dat is bid'ah, en ik heb een haith gelezen, waar Mohammed(saws) het heeft verboden om je handen naast je zij te zetten in het gebed, dus dan blijft eentje over en dat is gewoon je handen opheffen, totdat je naar beneden gaat voor sjoedjoed. ???

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2004 om 12:59

.............................

2- Als we na de Atahajatoe ....., Zegeningen sturen naar SAWS, Allahoema salie......, dan kom je terecht bij ..... wa ala Ibrahiem wa ala alie Ibrahiem, maar dat laatste hoef je niet te zeggen(wa ala alie Ibrahiem) alleen wa ala Ibrahiem is genoeg, ???

3- En dat je de salaam(bij de Tasliem) van de rechterkant langer maakt en bij de linkerkant korter,?

4- en als je de intentie doet, tijdens het gebed, moet je wel je handen opheffen?,

5- laatste vraag, als je klaar bent moet woethoe, dan maak je een dua, moet je daarbij je handen opheffen, niet tot je oren of zo, maar dua waarbij je handen opheft???

Ik hoop inshaAllah op een antwooord.

Ma3asalama

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2004 om 13:05

Assalamoe alykoem broeder,

er is een hadith van de profeet waar hij verbied om je handen voor je lichaamsdeel te zetten, en je handen hele tijd laten opheffen, dat heeft de profeet niet gedaan, dus je heft je handen op tot je schouders of oren en zeg je sami3a allahoe.... en daarna gewoon je handen loslaten.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2004 om 13:51
Al de 4 madhabs hebben ene aparte beschrijving van de salaat. Er zijn een klein aantal verschillen tussen de beschrijvingen maar alle madhabs hebben gelijk en iedere moslim heeft de vrijheid om een madhab te kiezen.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.