Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Rechten/plichten binnen huwelijk

 Post Reply Post Reply
Schrijver
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Rechten/plichten binnen huwelijk
    Geplaatst op: 04 augustus 2004 om 12:30

Salaam aleikum,

de titel is niet helemaal compleet. Ik wil namelijk graag weten hoe het zit met de wettelijke status van de man en de vrouw in een huwelijk wat volgens de islamitische wet gesloten wordt.
Het gaat dus even niet om de bruiloft, maar de rest.
Hoe zit het als je wil scheiden? Ben je dan afhankelijk van de wet van het desbetreffende land of zo? Hoe zit het dan met voogdij?
Ik weet het, scheiden is geen leuk onderwerp, maar het kan altijd .
Zijn er nog meer opvallende punten.
Over een bruidschat, hoe verplicht is dat nog? Anyway, iedereen die info kan geven, is welkom. Ik ben benieuwd.
Salaam happylady

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 augustus 2004 om 15:54
Mmm, geen reacties nog? Jammer.
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 augustus 2004 om 17:15

Ik wil het wel graag weten, kan iemand me helpen ?

Salaam happylady

Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 augustus 2004 om 17:34
Assalaam Alaikum Happyladdy,

Veel weet ik ook niet.

Zoals ik het gelezen heb is de bruidschat wel verplicht.
Maar als de bruid hem gedeeltelijk/geheel terug geeft of alsnog deelt
dan is dat een goede zaak bij Allah.

De bedoeling ervan is dat mocht de man wegvallen,dat de bruid dan
iets heeft om op terugtevallen.
 
Maar dit wist wellicht al .

wa salaam

mohammed
Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
nouret_bo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nouret_bo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 augustus 2004 om 12:21

asalam

De bruidschat is verplicht , maar zoals mohammed net zei als de vrouw een deel terug geeft dan mag dat ook.

Maar wat volgens mij wel haram is dat de vader van de bruid een heel groot bedrag gaat eisen.

Maar ik denk dat tegenwoordig ik danhet belangerijker vindt dat mijn man een goede gelovige is en geld komt zeker niet op de eerste plaats.

nouret

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 augustus 2004 om 12:57

Salaam aleikum,

Bedankt voor de antwoorden. Ik vraag me echter af of er nog iemand is die iets meer weet over voorwaarden?? Kan dat? Hoe zit het met scheiden, hoe gaat dat? Enzovoort??
Salaam happylady

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 augustus 2004 om 12:50

Assalamoe alykoem,

scheiden in de islaam is een groot onderwerp, ik heb wat over gelezen, maar begrijp weinig, moge Allah me doen begrijpen, ik heb wel gelezen dat als de man tegen zijn vrouw zegt: je bent gescheiden, dan is het gebeurd door zijn uitspraak, daarom moeten de mannen uitkijken om zomaar wat te roepen, want dan mag de man niet meer met haar naar bed. tijdens mestruatie kan er geen scheiding zijn. en de vrouw als ze scheiding wil moet ze naar de rechtbank gaan om dat door te geven. ik heb wat gelezen over het terughalen van de vrouw, daar hangen ook veel regels aan, jammer dat er geen boeken zijn in het nl, wat ik gelezen heb is allemaal in het arabisch, dus ik ben er nog mee bezig.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Bisharo* Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Bisharo* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 augustus 2004 om 15:17

maar niet als hij het een keer zegt   als hij 3 keer zegt
je bent gescheiden al is het maar voor de grap(niet dat het een
leuk grapje is)maar ook dan ben je gescheiden en mogen ze niet meer
met elkaar naar bed nee en zijn ze geen man en vrouw meer

           Bisharo

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 augustus 2004 om 16:21

Zelfs als de man het drie keer in ��n maand zegt, is het niet geldig. Het mag dus idd niet tijdens de menstruatie gezegd worden, en moet iedere keer een maand later gezegd worden. De man en vrouw mogen daarna weer trouwen, bij een tweede keer scheiding moet er echter eerst weer met een ander getrouwd worden, anders kan het niet meer. Zover ben ik zelf al wel gekomen, maar wat moet de vrouw dan doen? Rechtbank en dan?

Enne, mijn vraag was ook wat de mogelijkheid is van vrouwen om voorwaarden op te nemen in het huwelijk. Weet iemand dat? Zijn de huwelijken en de status van de vrouw ook niet per land verschillend, of ben ik dan verkeerd geinformeerd?? Ik hoop dat ik n�g meer duidelijkheid krijg. Erg bedankt voor het meedenken.

Salaam happylady

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.