Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Bidden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Bidden
    Geplaatst op: 04 oktober 2004 om 11:47

Ik was op zoek naar gebedstijden, op internet (om eens te zien hoe die op andere sites staan) en ik trof deze site:

http://www.eltawheed.nl/nl/masjid.html#month9

er staat dat je 6x per dag moet bidden.. klopt toch niet?

Liefs Rahima

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2004 om 11:54

Salam,

Ja het klopt wel, want de Fjir moet je ook bidden, zodra je de fjir hebt gebidt kan je de sbah erachter doen, je hebt de tijd om de fjir te bidden tot 11:00 uur 'sochtends, anders is het niet meer 'geldig' (verbeter mij aub als ik het fout heb)

Salam Aleikum

Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2004 om 11:55

Salaam,

Er staan 5 gebeden op.Waarschijnlijk zit het probleem bij deze twee.

Fajr      SHorwwQ  

Dawn      Sunrise  

Fajr heeft betrekking op het moment wan het fajrfgebed en het sobh gebed

(of tewel ochtend gebed). Je hebt tijd om deze gebeden te verrichten vanaf de Fajr tot aan de SHorwwQ (opkomst van de zon). Het ochtend gebed (fajr en sobh) moet dus verricht worden tussen de de Fajr en de SHorwwQ .

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2004 om 11:58

en  dat is in dit geval dus voor 8 uur 's morgens? en mag je de shorwwQ er gelijk achteraan doen?

 

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2004 om 12:15

Het ochtend gebed (fajr en sobh) moeten verricht zijn voor de shorwwq.

Shorwwq is dus zelf geen gebed . Het geeft alleen een tijdslimiet.

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote *Rahima* Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2004 om 12:17
dank u
Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2004 om 17:42

Assalaam alaykoum zuster Rahima

15 oktober, je hebt de tijd om Fadjr te bidden tot 08:06. Soms verslaap ik me en word ik niet wakker, of te lui om wakker te worden, probeer te gaan slapen met de intentie om graag de gebed te halen. Denk aan Allah swt oproep, de gebedstijden zijn de belangrijkste afspraken in je hele leven, althans zo zie ik dat.

Wanneer je niet tijdig opstaat voor de Salaat al Fadjr, dan heeft saytaan in je oren geurineerd, zo moet je denken en inshaAllah zoek ik die hadieth nog voor je op, als je dat wil.

Je zuster

P.S Was jij niet van plan, om de forum te verlaten? Wat heeft jou er doen van weerhouden?

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 oktober 2004 om 02:49
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu Rahimaatje,

ik dacht dat je voor eeuwig en altijd het forum zou verlaten, maar je bent weer terug zo te zien.

Fi Amani Laah,

een enge conservatieve extremistische Moslima
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 oktober 2004 om 04:49
Eumhh, bezijden de kwestie, maar toen bv Nak de eerste keer wegging en weer terugkwam, waren er toch geen reacties zoals deze?  Is een goeie moslima niet vergevingsgezind en probeert die mensen niet naar de Islam te leiden?  Wel, hier is jullie kans dan
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 oktober 2004 om 05:56

Assalamoe alykoem,

iedereen is hier welkom om over de islam kennis te vergaren, niemand uitsluiten dus. broeder Nak zal inshAllah nog terugkomen wanneer die weer internet heeft , hij is nu bezig met zijn site terug te krijgen, moge Allah hem daarbij steunen..Amien.

wat betreft het onderwerp, ieder moet weten dat sobh fadjr is en fadjr is sobh, heeft 2 benamingen en is 1 van de 5 verplichte gebeden, moet verricht worden voor shoeroeq (zonsopgang).

VOOR dit verplichte gebed (As-sobh of te wel Al fadjr) dient men 2 raka3aat te bidden, dit heet soenatoel alfadjr (of ghaniematoel fadjr), en is zeer aanbevolen, de profeet heeft dit nooit gelaten, zelfs niet tijdens de reis en oorlogen.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 oktober 2004 om 13:38
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

Eumhh, bezijden de kwestie, maar toen bv Nak de eerste keer wegging en weer terugkwam, waren er toch geen reacties zoals deze?  Is een goeie moslima niet vergevingsgezind en probeert die mensen niet naar de Islam te leiden?  Wel, hier is jullie kans dan


Ten eerste: wij moslims (ik denk dat ik dan wel namens alle moslims mag spreken, of niet?) proberen niemand te leiden, Allah swt is degene die leiding geeft. Wij verschaffen slechts kennis, wat iemand ermee doet is geheel aan hem/haar. We hopen en doen doe3a dat die kennis men kan en zal helpen op het pad naar de tevredenheid van Allah swt. Moge Allah swt hen en ons leiden, Ameen

Ten tweede: vroeg ik me alleen af wat de beweegreden was van Madame Rahima.

Ten derde: vergevingsgezind? Waarvoor zou ik haar moeten vergeven? Dat ze veel van ons onterecht extremistisch noemt? Ach joh, dat maakt niet uit. Ik voel slechts diepgewortelde medelijden met zulke mensen.
Ik geloof erin dat wrok, rancune, haat, afgunst en alle slechte gevoelens die je maar jegens iemand kunt voelen alleen schadelijk voor jezelf zijn. Want zodra je toelaat dat je zulke gevoelens gaat koesteren voor iemand, heeft de ander 'gewonnen', want die persoon is degene die ermee zit. Dag en nacht knaagt het aan je, je hebt het vaak niet door, maar toch is het zo.

Pretty sad
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 oktober 2004 om 14:40

Geloof me, iedereen krijgt hier wel s wat irritante benamingen mee.  Persoonlijk heb ik het erg moeilijk gehad met 'naakt' genoemd te worden door bepaalde figuren (omwille van westerse kledij te dragen), maar uiteindelijk 'praat' je er toch nog mee in bepaalde discussies.  Meerbepaald was dat Nak wel eens, en toch heb ik daarna nog discussies met hem aangegaan, en toen ie wegging, heb ik daarop niet gereageerd en toen ie terugkwam ook niet.  Persoonlijk heb ik het liever zo...  Maar ja, ieder heeft zijn karakter he, en t hangt ook af van hoe hard je eraan tilt (had ik eigenlijk weinig last mee, aangezien ik wel beter wist).
Maar toch, waarom haar dan geen kennis meedelen?  Dat is dan toch wel een plicht.  Wat is het belangrijkste?  Jouw gekwetste gevoelens of een goeie daad verrichten voor Allah?

Maar wel helemaal eens met je laatste paragraaf:
Ik geloof erin dat wrok, rancune, haat, afgunst en alle slechte gevoelens die je maar jegens iemand kunt voelen alleen schadelijk voor jezelf zijn. Want zodra je toelaat dat je zulke gevoelens gaat koesteren voor iemand, heeft de ander 'gewonnen', want die persoon is degene die ermee zit. Dag en nacht knaagt het aan je, je hebt het vaak niet door, maar toch is het zo.
Mooi verwoord! Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 oktober 2004 om 15:52

Salaam,

Welkom terug Rahima.

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2004 om 01:24

Essalaamo 3alaikom,

Ik kende Rahima nog niet. ( Ben hier pas anderhalve maand lid )

Maar ik zou ook zeggen: Welkom terug Rahima . Ik ken hier sowieso nog niet veel mensen. Meest voorkomende namen die ik heb gezien zijn: Juwairiyah, Umm Umarah, Imaan, Kimmie, Happy lady, Souad, en natuurlijk oegt Youssra  .

Wassalaamo 3alaikom,

Ni3met

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2004 om 04:09
Je vergeet Abou Jabir hehe..
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2004 om 05:32

Geloof me, iedereen krijgt hier wel s wat irritante benamingen mee.  Persoonlijk heb ik het erg moeilijk gehad met 'naakt' genoemd te worden door bepaalde figuren (omwille van westerse kledij te dragen), maar uiteindelijk 'praat' je er toch nog mee in bepaalde discussies.  Meerbepaald was dat Nak wel eens, en toch heb ik daarna nog discussies met hem aangegaan, en toen ie wegging, heb ik daarop niet gereageerd en toen ie terugkwam ook niet.  Persoonlijk heb ik het liever zo...  Maar ja, ieder heeft zijn karakter he, en t hangt ook af van hoe hard je eraan tilt (had ik eigenlijk weinig last mee, aangezien ik wel beter wist).
Maar toch, waarom haar dan geen kennis meedelen?  Dat is dan toch wel een plicht.  Wat is het belangrijkste?  Jouw gekwetste gevoelens of een goeie daad verrichten voor Allah?

Rahima heeft niks direct tot mij gericht moet ik erbij vertellen, maar als ze het heeft over dat mensen die de Islaam serieus nemen en die de Islaam zo goed mogelijk proberen te praktiseren extremisten zijn, dan voel ik me ten zeerste aangesproken.
Zoals ik eerder al zei, het doet me helemaal niks persoonlijk, aangezien ik weet hoe ik ben, en ik weet dat Allah swt alles ziet wat ik doe. Op de Dag des Oordeels zal ik voor Hem komen te staan en niet voor Rahima. Het enige wat ik voel voor zulke mensen is medelijden.
Uitspraken doen gebaseerd op LUCHT! Dat zegt heel erg veel over iemand, namelijk dat die persoon niet helemaal overdacht is. Daarom heb ik Rahima geadviseerd om wat meer kennis op te doen voordat ze uitspraken gaat doen over zaken waar ze geen kennis over heeft. Is dan dan geen kennis meedelen, zoals jij het formuleert.

Nogmaals ik ben niet gekwetst Alhamdolilah, stel dat het zo zou zijn. Dan zou ik dat nooit maar dan ook nooit tussen mij en Allah swt laten komen staan. Zo dom ben ik ook weer niet.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2004 om 05:48

In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

Je vergeet Abou Jabir hehe..

ik ben geen zuster he

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.