Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

vrouw scheiden

 Post Reply Post Reply
Schrijver
BlAcKsHaDoW15 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 121
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote BlAcKsHaDoW15 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: vrouw scheiden
    Geplaatst op: 09 oktober 2004 om 21:58

Assalam ahleikom

Beste broeders, zusters

ik heb een vraag nou als een man en vrouw bijv getrouwt zijn  en  ook nog een zoon hebben. De vrouw heeft het erg druk met werk met de pas geboren zoon en de man is altijd lui achter tv niks doen geen werk altijd schreeuwen waar blijft me eten waar blijft me kleren dit en dat en de vrouw steeds gestrsst wordt en echt helemaal in paniek en er breekt ruzie uit, De man slaat zijn vrouw. En het blijft heel zo lang.

Mijn vraag is dus kan een vrouw scheiding doen of kan alleen de man zeggen ik wil scheiden.

wasallaam

Terug naar boven
islamic-shala Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islamic-shala Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2004 om 02:21

assalam ahleikom

ik snap wat je bedoelt, maar dat hoort er nu eenmaal bij, werk, kinderen, stress, later zal je eraan wennen en je leert dan alles op orde te houden, en je man zal dan ook (denk ik) ophouden met slaan, over een scheiding weet ik niet veel, maar ik heb ergens gelezen dat een man dat alleen kan doen, maar of dat zo is weet ik niet zeker...

wasallaam

ik wens je veel succes

 

Terug naar boven
Najla Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Najla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2004 om 02:59

 

Salaam Alaikoem,

Dit had ik van een site, en hieruit kun je dus wel concluderen dat een vrouw echtscheiding aan mag vragen.. Lees en huiver :)

 

Bismillahie Arrahmanie Arrahiem

Sheikh Abdou Bakr al jazaa'iera zegt in zijn boek mihadjoe al moesliem (de weg van de moslim). blz 374 onderwerp Al khol3 (de 3 is de letter 'a van 'alaihie assalam) Ik zal de woorden van de sheik proberen te vertalen in shaa Allah.

Derde stof: Al khol3 (echtscheiding bij aanvraag van de vrouw waar ze iets afstaat aan de man om te scheiden).

Betekenis van al khol3: Al khol3 is het vragen van een vrouw aan haar man, die ze niet meer accepteert om echtscheiding. Het standpunt van de islam jegens al khol3: Het is toegestaan mits alle voorwaarden voldaan zijn. De profeet heeft tegen de vrouw van Thabiet ibn qays gezegd, toen ze naar hem kwam en over haar man zei: "O, boodschapper van Allah, ik heb niks tegen zijn schepping of geloof, maar ik vrees het ongeloof na het betreden van de Islam" Toen zei de profeet tegen haar: "Geef je hem zijn tuin (veld) terug?" Ze zei: "Ja", de profeet zei aan haar man:"accepteer de tuin die ze jou terug heeft teruggegeven en scheid van haar." (overgeleverd door bukhari)

De voorwaarden van al khol3 zijn:

  1. De vrouw wenst niet meer met de man te verblijven, als het andersom is dan dient de man niks van de vrouw's haar eigendommen te vragen. Als de man niet meer met de vrouw kan leven, dient hij geduld te hebben jegens zijn vrouw en als er geen uitgangen zijn scheidt de man met zijn vrouw.
  2. De vrouw vraagt al khol3 te vragen pas nadat alle oplossingen geprobeerd zijn, wanneer zij vrees heeft om haar religie niet goed te uiten of haar man zijn rehten niet te geven, kan de vrouw al khol3 vragen.
  3. De man mag te vrouwen niet dwingen om al khol3 te vragen zodat hij ��n van haar bezittingen kan nemen, wanneer dit het geval zou zijn, spreekt men dan van echtscheiding. De man kan zijn vrouw niet terugvragen, pas na een nieuwe acte.

Wat zeg de islam over al khol3:

  1. Het is (Mostahab) beter dat de man niet meer dan de waarde van de bruidschat van zijn vrouw neemt bij al khol3. Zoals Qays dat met zijn vrouw deed, na dat de profeet dat van Qays eiste.
  2. Wanneer er sprake is van al khol3 dient de vrouw een iedah te nemen van ��n mentrueerperiode zoals al mostabri'a, zoals de profeet de vrouw van Thabiet ibn Qays dat vroeg te verrichten. En als er sprake is van echtscheiding dient de vrouw iedah van drie maanden te nemen. (Lees soerat Atalaq ayah 1, blz 764 van DE EDELE Qor-aan)
  3. De man kan zijn vrouw niet terugvragen na al khol3.
  4. De vader kan al khol3 vragen voor zijn dochter, als ze niet instaat is om dat te doen.

Uit het bovenstaande bewijzen kunnen we concluderen dat de vrouw echtscheiding kan vragen aan de rechter (zoals de profeet dat heeft gedaan), tevens kan de vader van de vrouw of degene haar waliey (degene die verantwoordelijk voor haar) in plaats van zijn dochter vragen, als ze dat wenst.

(In het boek: FIQH ASSOENAH van sheikh Sayied Sabieq staat dit onderwerp uitgebreid uitgelegd, Deel 2, blz 252 t/m blz 262. onder de titel al khol3) En Allah weet het het beste.

Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2004 om 07:10

salaam oe ehleykoom wr wb ...

Ik sluit mij aan bij Oegtie Najla , maar wou deze tekst onderaan er toch nog aan toevoegen , en oo jah aghie BlAcKsHaDoW15 , Het slaan van de vrouw  is niet toegstaan in de Islam , voor ��n bepaalde reden wel die ik hier moeilijk kan vernoemen, en dan nog wel met een tandenborstel of zo een stokje ongveer van 10 cm grootte , Dus slaan is in the first place niet goed ... (wou ik nog ff vermelden Het is hier dus niet specifiek op jou gemunt wou het maar vermelden in het algemeen)

Dit heb ik ook gevonden via een site

 bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Sharia

De rol van vrouwen

De islam verbiedt vrouwen niet te werken, maar benadrukt het belang voor een vrouw te zorgen voor haar gezin en ouders. In theorie is het voor een vrouw net zo makkelijk te scheiden als dat voor een man is, door driemaal in het openbaar "Ik scheid van je" te zeggen. Vrouwen mogen na een scheiding de bruidsschat houden als die er was en mogen voor een kind blijven zorgen in ieder geval zolang het borstvoeding krijgt.

Ondanks dat het vrouwen wordt toegestaan te werken, is het vrouwen in het algemeen verboden om geestelijke functies te vervullen en in veel islamitische landen mogen vrouwen ook geen belangrijke functies vervullen. In de praktijk komt dit bijvoorbeeld neer op een verbod voor vrouwen om voor de overheid te werken. Ironisch genoeg overigens vervulde de vrouw van de profeet Mohammed tijdens haar leven politieke functies en was zij een autoriteit op het gebied van de Hadith, de overleveringen van de profeet Mohammed.

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2004 om 07:27
In eerste instantie geplaatst door islamic-shala

assalam ahleikom

ik snap wat je bedoelt, maar dat hoort er nu eenmaal bij, werk, kinderen, stress, later zal je eraan wennen en je leert dan alles op orde te houden, en je man zal dan ook (denk ik) ophouden met slaan, over een scheiding weet ik niet veel, maar ik heb ergens gelezen dat een man dat alleen kan doen, maar of dat zo is weet ik niet zeker...

Waarom zou het 'erbij horen'?  Een huwelijk heb je met z'n 2en, dus die man moet maar ook maar evenveel doen als de vrouw... 

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2004 om 08:38

Ik wou net zeggen. Beetje typische reactie van je....Dit klinkt niet echt best. Een luie man achter de tv die zijn vrouw slaat? Dan mag een vrouw heus wel scheiden. Dit is niet waardig getrouwd zijn.

Salaam happylady
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2004 om 08:43

Salam Aleikum lieve broeders en zusters,

Scheiden is iets vreselijks, en dat moet je ook niet zomaar ff doen, als je ziet dat het niet werkt tussen jou en je echtgenoot (e) probeer er alles aan te den, om scheiding te voorkomen, vraag Allah om hulp, haal alles uit de kast om toch bij elkaar te blijven, helpt dat niet, dan zal het helaas moeten, maar vergeet vooral Allah niet om hulp te vragen, Denk jij aan Allah, denkt hij aan jou!

Salam Aleikum

Terug naar boven
BlAcKsHaDoW15 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 121
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote BlAcKsHaDoW15 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2004 om 11:48

Sallam ahleikom

Bedankt beste broeders en zusters dat jullie me geholpen hebben.

Ik wil ook ff duidelijk maken dat het totaal niet over mij gaat was maar een vraag dat ik wou weten.

De beste daad van de shetaan is de 2 echtgenoten uitelkaar halen mag allah ons beschermen ten de vervloekte sheetaan.

Wasalaam

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2004 om 12:05

Salam,

Nee ik wist wel dat het niet over jou ging, maar ik sprak over in het algemeen, maar mijn excuses voor als iemand mij verkeerd begrepen heeft

Salam Aleikum

Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2004 om 13:09

Salaam Oe Ehleykoom,

Zoals Oegtie als zei = ) excuseer als je me verkeerd begreep m'n tekst die ik er aan toevoegde ik sprak in het algemeen en ik dacht wel al dat het niet over you ging, iemand zou zo iets niet durven bekennen denk ik en alhamdulilah dat het niet over je zelf gaat ..

 

Salaam oe ehleykoom Oegt Y. Fi dien ...

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2004 om 17:59

Assalamoe alykoem,

ik raad de zusters om hun rechten te leren kennen binnen de islam, zodat ze niet door de mannen bedriegd kunnen worden. het komt wel vaak voor dat een man zijn vrouw bedriegt door tegen haar te zeggen: je mag geen scheiding vragen, totdat ik toestemming geef, is niet waar, een islamitische rechter kan de man dwingen om te scheiden, het heet KHOL3 in het arabisch, wallahoe a3lam.

wassalaam,  

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 oktober 2004 om 02:49

Salam Aleikum broeders en zusters,

Daar heb je idd gelijk in, het is cker goed voor de vrouwen om alles te kenne over de Islaam, voor zulke situaties en ook om kennis op te doen, Allah ---> Islaam geeft de vrouw de rechten die ze nodig hebben, de Islaam heeft de vrouw rechten gegeven!!! helaas zien veel mensen dat niet in!

Weet je misschien ook waar ik dat soort informatie kan vinden???

Salam Aleikum

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.