Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotennaar muziek luisteren

 Post Reply Post Reply Pagina  <1234 6>
Schrijver
nelmesri Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 54
Directe link naar dit bericht Onderwerp: naar muziek luisteren
    Geplaatst op: 22 september 2003 om 14:35

  A salaam oe ale'ykoem

Het is inderdaad haram dat je niet naar muziek mag luisteren. Tuurlijk mag je naar yuzuf islaam luisteren maar het muziek moet wel alleen derboeka zijn geen anderen instrumenten want dat is haram want mohamed s.a.w toen hij terug kwam van mekka is hij  ontvangen met  het lied tala harboe en het enige isnstrument was derboeka ander vorm van muziek met andere instrumenten is haram.

ze zeggen als je een kamer binnen komt en er staat muziek aan dan moet je aan de persoon vragen of ze de muziek uit willen zetten zo niet moet je de kamer uit lopen tenzij het belangrijk is dan mag je blijven maar je moet dan de koraan kariem lezen en niet mee zingen

ik hoop dat ik de juiste informatie heb gegeven zo niet mag allah mij strafen   

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 september 2003 om 15:13
In eerste instantie geplaatst door Marocaantje

 

Asalaam 3alaikom warahmatoelah wabarakatoehoe,

De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: �Bij de ene in wiens hand mijn ziel is, er is niets wat mij dichter naar Al-Al-DJannah en mij verder van de nar (het vuur) brengt behalve dat ik jullie ernaar heb bevolen en er is niets dat je dichter naar de nar brengt terwijl het je verder van Al-Al-DJannah brengt behalve dat ik het jullie heb verboden.� (Ahmed Ibn Khoezaymah). 

De eerste aya vinden we in Soerah al-qamar ayah 62: �Verwonderen jullie je dan over deze recitatie en lachen jullie erom en jullie huilen niet? Verspillen jullie je leven met tijdverdrijf en vermaak (muziek, zingen enz.) (wa entoem saamidoen). Valt neer in aanbidding aan Allah en aanbidt hem alleen� 

�Wa entoem saamidoen� betekent luid zingen en muziek maken, hoofd ophouden in arrogantie extreme haat en woede voelen bij het horen van Qor�aan. Ook betekent het: onachtzaam zijn en verwerpen.

 

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuhu,

beste zuster, ik kan hier een aantal ayat neerzetten die zeggen dat je niet blindelings moet volgen wat je hoort en leest en dat je (zeker in het geval van de koran) wel eerst moet uitzoeken of wat er staat wel echt is wat er staat, maar ik denk dat je dat wel weet. Ik zeg dit omdat soera Al-Qamar slechts 55 ayat heeft en geen 62. Technisch gesproken bestaat de door jouw aangehaalde aya dus niet. Foei toch! Ik heb eens op internet gesurft en vond jouw qoute van hierboven bij letterlijk bij "maghrebonline", bij voormalig "samjh" en nog een paar sites, tot uiteindelijk bij een Duits stuk in PDF formaat wat weer uit het arabisch was vertaald. Lees dus kritisch!

Maar goed, de inhoud van de aya bestaat wel ongeveer, en wel in soera 53, Al-Nadjm, ayat 59-62. Zo erg is het dus ook weer niet, gewoon een slordigheidsfoutje. Toch?

Leemhuis vertaald: "(59) Zijn jullie dan verbaasd over dit bericht? (60) En lachen jullie en huilen jullie niet, (61) afgeleid als jullie zijn? (62) buigt dan eerbiedig neer voor God en dient [Hem]."

"Wa entoem saamidoen" wordt hier dus vertaald met "afgeleid als jullie zijn". De wortel van samidoen is "samada" wat nogal wat betekenissen heeft in het Arabisch, verschillende taalkundigen geven verschillende meningen, maar "het hoofd trots omhooghouden" is de meest gangbare. De vervoeging "saamid" is volgens de meeste taalkundigen (let op, dit heb ik ook uit de tweede hand!) spelen met voorwerpen. Ibn Abbas heeft drie verklaringen voor dit vers:

1: het woord saamidoen slaat op de moeshrikoen (veelgodendienaars) die de gewoonte hadden hard te zingen en muziek te maken als de profeet s.a.s. reciteerde om hem te overstemmen.

2: de moeshrikoen maakten grapjes, speelden en spotten met de recitaties van Mohammed, vrede zij met hem.

3: de moeshrikoen hielden hun hoofden hooghartig omhoog tijdens de recitaties.

Uit deze ayat kan dus naar mijn mening zeer moeilijk (om niet te zeggen onmogelijk) worden gehaald dat muziek verboden is. Daarvoor moeten eerst allerlei ahadith worden geciteerd die zijdeling met het onderwerp te maken hebben, en naar mijn gevoel vooral achteraf verklarend zijn. De koran, het woord van God, verbied muziek dus niet volgens mij. Maar ik ben mij er wel van bewust dat ik geen geleerde ben, en mijn kennis van het Arabisch is gering. Allahu alim.

Ik lees veel in de koran waarbij ik de vertaling van Leemhuis gebruik. Ik probeer dan de samenhang te vinden, lees meningen van anderen en probeer er kritisch naar te kijken. Soms begrijp ik dingen niet, soms begrijp ik dingen verkeerd, maar meestal wordt ik slechts overdonderd door de ontegenzeggelijke schoonheid, wijsheid en erbarmen van Gods woord. In het kader daarvan wil ik hier drie ayat plaatsen die mij erg raken, al zijn er natuurlijk veel meer die mij raken, maar deze slaan een beetje op deze topic.

Soera Al Bakara:256. "In de Godsdienst is geen dwang. Redelijk inzicht is duidelijk onderscheiden van verdorvenheid. Wie dan geen geloof hecht aan de Taghoet maar gelooft in God, die houdt de stevigste handgreep vast, die niet afbreekt. En God is horend en wetend".

Soera Al Bakara:286. "God legt niemand meer op dan hij kan dragen. Hem komt toe wat hij verdiend heeft en van hem wordt gevorderd wat hij heeft begaan. Onze Heer, reken het ons niet aan als wij vergeten of fouten maken. Onze Heer, leg ons niet een zware last op zoals U die aan hen heeft opgelegd die er voor onze tijd waren. Onze Heer, leg ons niet iets op waarvoor wij geen kracht hebben en schenk ons vergiffenis, vergeef ons en heb erbarmen met ons. U bent onze beschermheer, help ons dan tegen de ongelovige mensen."

Soera Al A'raaf:33. "Zeg: mijn Heer heeft slechts de gruwelijkheden verboden, de uiterlijke en de innerlijke, en de zonde en de onterechte aanmatiging en dat jullie aan God metgezellen toevoegen, iets waarvoor Hij geen machtiging heeft neergezonden, en dat jullie over God zeggen waar jullie geen weet van hebben."

Wa alaikum salaam wa rahmatullahi wa barakatuhu.

Terug naar boven
mashallah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: United Kingdom
Online status: Offline
Berichten: 13
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2003 om 12:17

salaam alaikom

Ik ken veel meiden en jongens die geen muziek luisteren respect voor hun.Maar wanneer iemand aan het zingen si vragen ze of ze stil willen zijn. Ik denk dat als je met ze alle samen bent op school of waar dan ook en iemand zingt en degene die geen muziek luistert hoeft dan niet te zeggen wil je stil zijn waarom vind ik dit want het is namelijkz od at je geen muziek mag luistern met redenen alles heeft een reden toch? Je hoort geen muziek te luisteren omdat je je tijd aan iets nuttigs zou moeten besteden maar als je dan toch samen in de pauze zit te praten of koetjes en kalfjes en iemand zing een lied bijv where is the love dan heb ik bij mezelf laat die gene zingen want ten eerste is het zo dat je je tijd nu sowieso aan nix loopt te doden en diegene zing geen aanstotend lied. Ik luister zelf nog wel muziek alleen een stuk minder en meestal gewoon arabisch want het is niet aanstotend.

De tv is ook eigenlijk zoiets als tijd doden of niet? Het ligt eraan vind ik wat kijk je wij hebben geen kabel meer thuis dus het is alleen nog maar arabisch ten eerste wordt mijn arabisch beter en ten tweede is het meestal het nieuws discussies debatten over de islam enz. Als je nls tv kijkt merk je vaak op dat er aanstotende beelden in voor komen ja kijk dat keur ik niet goed en het gaat er gewoon om dat je je gebed niet vergeet bij de arabische kanalen is het zo dat wanneer de gebedstijden beginnen dat je dan de adhaan hoort de programma wordt dus onderbroken voor het gebed. Uiteindelijk gaat het erom dan je je tijd niet dood en dat je Allah swt niet vergeet. Dit kan ook op het internet gebeuren en ook aan de telefoon daarom gaat het erom wat jij zelf doet denk je aan je tijd weet je dat je je niet de hele tijd moet amusemeren. Nou dit is mijn mening over tv klijken en je tijd.

Als laatste graag nog iets jullie zeggen allemaal wel leuk luister koran maar begrijp wel dat je niet zomaar een bandje in je walkman moet doen en dan gewoon luisterend naar buiten moet gaan want je moet het ten eerste begrijpen en je erop concentreren. Anders is het ook alleen maar luisteren naar de mooie stem van de sheikh.Ik heb het een keer gehad dat er een koranbandje in mijn walkman nog zat en dat ik het buiten ging luisteren nou ik weet niet hoe mensne dat willen doen uiteindelijk luister je alleen nog maar naar zijn mooie stem en je begrijpt er nix van je moet oversteken je vrienden begroeten die dopjes gingen erin en eruit en toen bedacht ik me weer dat je er geconcentreerd naar moet luisteren.

nou als jullie erop willen reageren ......

salaam alaikom wrwb

 

 

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2003 om 15:20

Hello,

jullie zullen mijn mening over muziek al wel kunnen raden zeker?

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van iemand gehoord van iemand die verslaafd was aan muziek en heb vaak de indruk dat muziek heilzaam werkt, als je je slecht voelt of zo.  Je weet wel, als je heel boos bent of zo, effe deur op slot, volume maximaal en dan springen en meezingen.  Ik denk dat dat beter is dan ruzie te gaan maken of zo. Of als je je slecht voelt in een hoekje kruipen met een teddybeer en zachte muziek op...

Dat wil dan ook weer niet zeggen dat ik naar Marilyn Manson-muziek (je weet wel: 'Die, Kill, sh*t' en meer van dat moois ) luister of zo, daar word ik dan weer net depressief van.  Maar over het algemeen vind ik muziek dus positief.

Liefs Kim

PS: Enya - May it be (uit Lord of the Rings)

May it be an evening star
Shines down upon you
May it be when darkness falls
Your heart will be true
You walk a lonely road
Oh! How far you are from home

Mornie ut�li� (darkness has come)
Believe and you will find your way
Mornie alanti� (darkness has fallen)
A promise lives within you now

May it be the shadows call
Will fly away
May it be you journey on
To light the day
When the night is overcome
You may rise to find the sun

Mornie ut�li� (darkness has come)
Believe and you will find your way
Mornie alanti� (darkness has fallen)
A promise lives within you now

A promise lives within you now

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2003 om 17:46

 

Heey Kimmie,

Zal het een keer niet waar zijn, dat je mening met die van

ons (moslims) verschilt.

Zoals ik al eerder bij andere topics heb gezet, worden er iets niet voor niets zomaar afgekeurd. Dus hierbij is dat ook het geval.

Maar als je heel boos bent, kan je ook andere oplossingen voor gaan verzinnen. Bijvoorbeeld een doe3a (smmekbede) op zeggen. Of gaan lezen in de Helige Qor'aan. Dat lijkt mij een veeeel beter idee, dan naar muziek te gaan zitten luisteren. Als je luistert naar de teksten van muziek, dan zul je meestal tot de conclusie komen dat die teksten nergens over gaan. Alleen maar onzin. En dat in tegenstelling tot onze mooie boek: Heilige Qor'aan.

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
karen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 22
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2003 om 18:13

salam allekum broeders en zusters

ik heb op kazaa gekeken en ik kan niet het mooie muziek vinden van achmed bukhater ik luisterde op dat dene site ik heb een liedje geluisterd ik kreeg gewoon spontaan tranen ik vond het zo mooi echt waar ik zou graag willen weten waar je het kan vinden of waar je kan kopen inshalla dat jullie me kunnen helpen als

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2003 om 19:16

Hallo,

nee hoor, ik denk niet dat we altijd van mening verschillen :-)  Ik denk zelfs dat we heel wat waarden en normen gemeen hebben...  Maar er zijn heel wat dingen die ik niet begrijp of waarover ik ook een andere mening heb.  Ik denk dat het net beter is over dat soort dingen te praten, om zo hopelijk tot een beter begrip te komen (en tot een betere integratie).  Ik studeer nl voor een beroep waarbij ik later met heel veel verschillende mensen, culturen en leefwijzen in contact zal komen en dat is dan meer mijn specifieke reden.

Enne, over muziekteksten, ik ben gek van goeie teksten en kan je alvast garanderen dat ik niet veel muziek heb met nutteloze teksten, wat ik ook wou tonen door een hele mooie tekst van Enya te plaatsen, ik hoop dat jullie hem ook konden appreci�ren.

Liefs Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2003 om 10:59

Salaam Aleikom

Ja ik was ook een verslaafde van muziek, ben nog aan het afkicken. het was echt het enige wat ik luisterde!! Ik had ooit gehoord dat het fout is, maar zonder onderbouwing. dit was jaaaren terug, dus ik d8 van, zal wel. En nu ik dit allemaal lees, ging ik erover denken. en Idd de teksten/boodschap is gewoon onzin van de meeste wat ik luisterde. ik kreeg dus schuldgevoel toen ik ze nog niet verwijderd had van mn mp3speler. Dus volgende dag DELETE+ENTER.

Maar nu heb ik de HELE Koran gedowndload, in MP3formaat. en ik luister dat dus sinds een paar dagen. maar probleem is, ik kan geen arabisch. Ik ken wat soerahs om te bidden. maar dat is het. En dit is wat mashallah zei:

Als laatste graag nog iets jullie zeggen allemaal wel leuk luister koran maar begrijp wel dat je niet zomaar een bandje in je walkman moet doen en dan gewoon luisterend naar buiten moet gaan want je moet het ten eerste begrijpen en je erop concentreren.  

Ik concentreer me erop, en herken met moeite wat woorden!! maar begrijp niet wat er gezegd wordt!! ik probeer ook op uitspraak te letten van de soerah's!! maar bij de langere soerahs is dit ZO MOEILIJK. concentratie of niet. ik begrijp en onthoudt het niet!! Ik doe mijn best om allah zo vaak mogelijk te gedenken!!

Het gedenken van Allah, de Verhevene, is licht in je mond maar telt zwaar in de weegschaal op de opstandingsdag.

Salaam aleikom

Terug naar boven
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2003 om 11:01

 

Ikheb nog een vraagje!! ik kom op internet veel Hadiths tegen. en nu zie ik dit staan: hadieth Qoedsie!! wat houdt dat in?? wat is het verschil!! zijn er verschillende soorten hadiths??

Terug naar boven
karen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 22
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2003 om 15:59

 

salam allekum zusters ik zou graag in contact willen hebben die bekeerd zijn tot in de islam ik wil jullie beter leren kennen vanwege ik ben zelf bekeerd hamdoelila en ik wou weten waar je anasheed muziek kan halen het is zo mooi en ja ik zou graag contacht willen hebben misschien inshalla kunnen we samen suikerfeest vieren maar ik woon zelf in amsterdam

 

Terug naar boven
maryam1 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 02 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 6
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 11:54

Salaam 3alykom Warahamatullahe Wabarakatuh

Sorry, maar ik ben het toch een beetje met Alex eens.

Ik zie niet in waarom alle muziek haraam is en dit is een groot probleem, vooral voor nieuwe moslims. Ineens moet je de dingen waar je nooit kwaad in zag loslaten. Ok het zwakt inderdaad de geest af en heel veel muziek is zeker haraam, maar als je naar bijv. muziek met alleen stemmen luistert kun je horen dat stemmen ook muziekinstrumenten kunnen nabootsen, dus klinkt het eigenlijk hetzelfde.

Ik heb ook stukjes van de Qor'an gelezen en veel staat erin genoemd "onzinnige praat en muziek" dus misschien vooral muziek wat onzinnig is ? (moge Allah me vergeven als ik het niet goed begrijp of niet volledig vertel).

Er is ook zoveel onzinnig gepraat en ander soort vermaak in dit leven. Dat wil nog niet zeggen dat we bijv. niet mogen praten of geen vermaak mogen hebben. Wat ik heb begrepen is dat je ook wat tijd voor jezelf mag pakken, mits ! je alle fard heb gedaan. En natuurlijk is het altijd beter om alle aandacht aan de Islam te wijden, dat probeer ikzelf ook. Islam zegt ook dat je het met gezond verstand moet benaderen.

Wanneer iemand hier anders over denkt of mijn evt. fouten kan aangeven hoor ik het graag.

Wa-asselem

maryam

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 12:26

Alsalaam Broeders en zusters,

Er wordt gezegd dat muziek luisteren een tijdverspilling is,

Oke, trance of andere dj-achtige muziek misschien wel, maar

luister eens naar 2pac en kijk dan hoeveel je leert.

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 12:40
In eerste instantie geplaatst door Leasane Shakur


Alsalaam Broeders en zusters,



Er wordt gezegd dat muziek luisteren een tijdverspilling is,



Oke, trance of andere dj-achtige muziek misschien wel, maar



luister eens naar 2pac en kijk dan hoeveel je leert.



Assalamoe Alaikoem,

Wat kan je nu weer leren van tupac?!!?!?! Ik luisterde er zelf ook naar, het enige wat ik daar van geleerd heb is dat ik een fout gemaakt heb door er naar te luisteren. Ik persoonlijk raakte er wel door beinvloed, ik voelde me echt een outlaw . Maar even serieus, de mensen die mij kennen zeggen dat ik echt veranderd ben, en dat binnenn een paar maanden.

Door dat soort muziek ga je woorden gebruiken, terwijl je ze eigenlijk niet wilt gebruiken, maar het zit in je hoofd. Tevens kan het zo zijn(dit was bij mij niet het geval ALHAMDOELLILAH) dat je ook echt slechte dingen gaat doen omdat je, je hele levenstyle gaat aanpassen aan dat soort muziek. Je krijgt andere vrienden......daardoor kan je negatief beinvloed worden.

Ik weet waar ik over praat, ben blij dat ik op tijd gestopt ben met dat soort onzin.

Moge Allah S.W.A. ook jullie helpen te stoppen met het luisteren naar slechte muziek.

Jullie broeder,

NAK
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 13:38

Salaam allemaal,

Muziek luisteren is tijdverspilling, maar daar ben ik echt niet mee eens

Luister maar een paar keer naar 2pac, en wedden dat je manier van denken

POSITIEF veranderd, je leert echt heel veel.

Dus er zijn veel verschillende muzieken, je kan niet over muziek algemeen spreken.

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 14:08

Salaam,

Nak je zegt dat de mensen gezegd dat je veranderd bent,maar mensen zeggen veel, als je dennkt dat je positief veranderd bent dan is het toch goed. Als je naar muziek luistert hoef je ook neit al die woorden die de muziek een beetje leuker te gaan gebruiken.

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 14:45
Assalamoe ALaikoem,

Ik luisterde allerlei R&B, en nogmaals ik heb er geen dingen van geleerd waar ik nu iets aan heb.

Ik ben geen outlaw, ik leef niet in Harlem, maar ben een Moslim en leef hier in NL.

Tupac, Snoop, DMX enz. hebben niets met de Islam te maken.

En ja INSHALLAH ben ik veranderd in positieve zin.
SALAAM
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2003 om 21:23

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Hier een vraagje over muziek, met antwoord (+ daliel) Incha'Allah!

Vraag:

Ik heb altijd al gehoord dat muziek, zang en dans haraam (verboden) zijn in de islam. Ik ging voor de eerste keer naar een andere site en typte het woord �muziek� in. In alle artikels die verschenen, stond dat muziek, zang en dans halaal (toegestaan) zijn in de Islam. Ze zeiden:�zolang vrouwen en mannen niet gemixt zijn en er niet wordt gedronken enz. Ze hadden zelfs ahadith (overleveringen van de Profeet Mohammed (vzmh) in daad en uitspraak; wordt Sunnah genoemd) waarmee ze probeerden te bewijzen dat onze Profeet Mohammed (sallalah 3allaihi wa sallama,�vrede zij met hem,vzmh�) het goed keurde. Ik ben momenteel helemaal in de war.

Kunt u me a.u.b. een volledige en een gedetailleerde uitleg geven over de Islamitische regels aangaande muziek, zang en dans? En wanneer zijn ze toegestaan? Zijn ze �berhaupt wel toegestaan?

Alle lof aan Allah de Barmhartig, Ma�aazif is het meervoud van mi�zafah en het verwijst naar muziekinstrumenten (Fath al-Baari, 10/55), instrumenten die worden bespeeld (al-Majmoo�, 11/577). Van al-Jawhari (moge Allah hem zegenen) vertelde Al-Qurtubi (moge Allah hem zegenen) dat ma�aazif zang betekent. In zijn Sihaah staat dat het muziekinstrumenten betekent.

In al-Hawaashi door al-Dimyaati (moge Allah hem zegenen) staat: ma�aazif betekent trommels (dufoof, zang, daff) en andere instrumenten waarmee wordt geklopt of geslagen (Fath al-Baari, 10/55).

Bewijs van verbod in de Qor-aan en Sunnah: 

Allah zegt in Soera Luqmaan (uitleg van de betekenis): �En van de mensheid is hij er die nutteloze praatjes (d.w.z. muziek, zang) aankoopt om mensen te misleiden van het pad van Allah��..[Luqmaan 31:6] 

De geleerde van de Ummah ((islamitische) eenheid), Ibn �Abbaas (moge Allah hem behagen) zei: Dit betekent zang. Mujaahid (moge Allah hem zegenen) zei: Dit betekent het bespelen van de trommel (tabl). (Tafseer(Uitleg) al-Tabari, 21/40). 

Al-Hassan al-Basri (moge Allah hem zegenen) zei: Deze aayah was geopenbaard omtrent zang en muziekinstrumenten (houtblazerssectie instrumenten). (Tafseer Ibn Katheer 3/451). 

Al-Sa�di (moge Allah hem zegenen) zei: Dit omvat alle wijze van haraam geluid/toespraak; alle nutteloze praatjes en leugens; alle nonsens dat kufr (ongeloof) en ongehoorzaamheid bevorderd (de woorden hiervan beweren bepaalde zaken om de waarheid tegen te spreken en ook nog eens deze te bewijzen ter ondersteuning van leugens); belasteringen,

beledigingen en gevloek;  zang en muziekinstrumenten van de Sheytaan,(moge Allah hem verdoemen �Allah yen3aloe, Ay�) en muziekinstrumenten die geen spiritueel of een werelds voordeel met zich mee brengen. (Tafseer al-Sa�di, 6/150). 

Ibn al-Qayyim (moge Allah hem zegenen) zei: De Sahaabah (metgezellen) en de Taabi�in (volgelingen) legden uit dat het genoeg is om �nutteloze praatjes�  naar zang te verwijzen.

Dit is overgebracht met Saheeh Isnaad van Ibn�Abbaas en Ibn Mas�ood. Abu�l-Sahbaa� zei: Ik vroeg Ibn Mas�ood over de aayah (uitleg van de betekenis), En van de mensheid is hij er die nutteloze praatjes aankoopt�[Luqmaan 31:6]. Hij zei: Bij Allah, waarnaast geen andere God is, dit betekent zang � en hij herhaalde het drie keer. 

Er is ook met een Saheeh Isnaad van Ibn �Umar (moge Allah hen beiden behagen) overgeleverd dat dit zang betekent.  Er is geen tegenstrijdigheid tussen de uitleg van �nutteloze praatjes� dat zowel zang betekent als de leg ervan die verwijst naar verhalen van de het Perzische volk en hun koningen, en de koningen van de Romeinen enz.,zoals al-Nadr ibn al�Haarith die gewend was verhalen te vertellen aan de mensen van Mekka om hen af te leiden van de Qor-aan. Beiden zijn ze nutteloos geklets. Hence Ibn �Abbaas zei: �Nutteloze praatjes� zijn leugens en zang. Sommige Sahaabah zeiden het een en sommigen weer het ander en weer andere Sahaabah waren het er allebei mee eens. Zingen is slecht en richt meer schade aan dan verhalen van de koningen, omdat het leidt tot zinaa (b.v. illegale omgang) en het vergroot huichelarij (in het hart); het is de trap van de Sheytaan (Ay) en het verduisterd het verstand. De manier waarop het mensen blokkeert van de Qor-aan is erger dan de manier waarop andere vormen van onjuiste geruchten hen blokkeert, omdat mensen van nature ernaar buigen en geneigd zijn er naar te luisteren. De aayaat keuren af dat de Qor-aan wordt vervangen door nutteloze geruchten om mensen te misleiden van het pad van Allah, zonder kennis, en vatten het op als een grap. Wanneer een aayah uit de Qor-aan voor zulke mensen wordt gereciteerd dan keren ze hun ruggen om alsof ze niets gehoord hebben en alsof ze doof zijn. Wanneer zij er iets van horen dan maken zij het belachelijk. Dit allemaal gebeurt alleen in het geval als deze mensen zeer koppige kaafirs zijn en als sommige onder hen blij worden van zangers en/of er naar luisteren. Beiden hebben ze aandeel in deze schuld. (Ighaathat al � Lahfaan, 1/258 � 259).

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2003 om 18:04

Ben een grote fan van de Red Hot Chillipeppers! Alleen positieve gevoelens bij het luisteren!

Vriendelijke groet,

Vincent

Terug naar boven
timpeeters Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 38
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2003 om 19:12

Ik ben hevige fan van Beethoven! Alleen positieve gevoelens bij het luisteren!  Zet me zelfs aan tot meer Broederlijkheid ;-)

Vraagje: muziek zou verslavend zijn? En wat denken jullie dan van de "verslaving aan de onthouding van alles wat verslavend zou zijn", ahaaah! ;-) Is dit niet een ontsporing van wat je net beoogt te bereiken? Maar geen nood, niets is zo menselijks als dit. ;-)

Vriendelijke groeten,

tim

 

Lic. T. Peeters
Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2003 om 02:04

Ha die Tim,

Leuke stelling die je daar poneert. Soms krijg ik ook wel eens het gevoel, dat er wel heel veel tijd gaat zitten in het zeker stellen, dat geen enkele regel wordt overtreden. Religie kan ook in die zin 'a way of life' worden. Ik zelf zou zo wel snel het leven moe zijn. Gelukkig echter -en dat is hoop ik toch een beetje de conclusie van deze topic- mag ieder dat voor zich zelf uitmaken.

Greetings,

Vincent

Groet,
Vincent
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2003 om 12:53

Salaam allemaal,

Persoonlijk vindt ik muziek goed zolang je maar geen slechte dingen van opneemt, en je gedrag er door niet laat veranderen. Overal kun je wat van leren waarvan je in je leven iets aan hebt, een bepaalde moment, klank, of een woord kan voor je een inspiratie zijn. Ik luister naar muziek(2pac), en ik neem de scheld woorden niet over, maar alleen de goede woorden/ zinnen vb Only GOd can judge me, of Keap your head up(dus naar Allah) en pray for better dayz. Ik zie echt niet wat hieraan fout is. Met muziek kun je zeker positief boodschap overbrengen, maar je moet alleen wel de goede uitkiezen.

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
timpeeters Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 38
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2003 om 13:20

Hoi allen,

met alle respect maar op den duur begint deze discussie me een beetje op de zenuwen te werken. Een aantal onder jullie gaan er zomaar vanuit dat muziek of bepaalde teksten zowieso slechte invloed heeft. was het maar zo eenvoudig.... er zijn meer gegevens en  onderzoeken die jullie veronderstellingen (maar soms een beetje te veel geponneerdipv. te als hypothese te stellen) tegenspreken dan die dit bevestigen.

op wat baseren jullie je om zulke algemene uitspraken te doen....

Dat sommige teksten subversief kunnen zijn, ga ik niet tegenspreken, dat sommige muziek niet in de smaak bij iedereen valt, wil ik geloven (smaken en idee�n verschillen God zij dank!). Maar ik wil niet dat iemand mij vertelt wat slechte of goede smaak is. dat kunnen jullie niet.

De invloed van teksten is niet zo eenvoudig als velen van jullie denk vrees ik.

Probeer het eens even zo te bekijken: als sommigen jullie echt overtuigd zijn van jullie gelijk, waarom is de invloed van jullie idee�n dan niet zo groot als de invloed van die teksten die enkelen onder jullie zo verafschuwen?

 

met vriendelijke groeten,

tim

ps: ben benieuwd naar de reacties van al diegene die zoveel te vertellen hebben de afgelopen dagen in heel deze discussie!

 

 

Lic. T. Peeters
Terug naar boven
timpeeters Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 38
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2003 om 13:23

pps: de invlied van gedrag is dus niet zo eenvoudig als vaak in deze discussie voorgesteld. Hieraan vasthouden met deze kennis, zou misschien wel eens kunnen wijzen op al dan niet bewust liegen. en is dit niet zondig?

 

vriendelijke en respectvolle groeten,

tim

Lic. T. Peeters
Terug naar boven
oussama a Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2003 om 12:36

 

Beste broeders en zusters

salaam

Als jullie nou in deze wereld geen muziek zullen luisteren dan zal Allahs.w.t ons in het hiernamaals belonen.Want als we in het paradijs komen dan zal Allahs.w.t ons een wind toesturen en dan zullen alleen de mensen die in deze wereld geen muziek hebben geluisterd zullen een prachtig mooi geluid horen onze oren hebben zoiets nog nooit gehoord want het is alleen voor de mensen die er moeite voor doen want muziek is de duivel's instrument.Luister dan toch gewoon beter naar Koran daar krijg je nog beloning ook voor of naar anasheed.Ik hoop dat ik jullie heb geholpen,insha'allah.

wa'alaikomsalaam

islaam
Terug naar boven
timpeeters Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 38
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2003 om 20:05

Hoi allen,

met alle respect maar op den duur begint deze discussie me een beetje op de zenuwen te werken. Een aantal onder jullie gaan er zomaar vanuit dat muziek of bepaalde teksten zowieso slechte invloed heeft. was het maar zo eenvoudig.... er zijn meer gegevens en  onderzoeken die jullie veronderstellingen (maar soms een beetje te veel geponneerdipv. te als hypothese te stellen) tegenspreken dan die dit bevestigen.

op wat baseren jullie je om zulke algemene uitspraken te doen....

 

 

Dat sommige teksten subversief kunnen zijn, ga ik niet tegenspreken, dat sommige muziek niet in de smaak bij iedereen valt, wil ik geloven (smaken en idee�n verschillen God zij dank!). Maar ik wil niet dat iemand mij vertelt wat slechte of goede smaak is. dat kunnen jullie niet.

De invloed van teksten is niet zo eenvoudig als velen van jullie denk vrees ik.

Probeer het eens even zo te bekijken: als sommigen jullie echt overtuigd zijn van jullie gelijk, waarom is de invloed van jullie idee�n dan niet zo groot als de invloed van die teksten die enkelen onder jullie zo verafschuwen?

pps: de invlied van gedrag is dus niet zo eenvoudig als vaak in deze discussie voorgesteld. Hieraan vasthouden met deze kennis, zou misschien wel eens kunnen wijzen op al dan niet bewust liegen. en is dit niet zondig?

ppps: wat denken jullie dan van de "verslaving aan de onthouding van alles wat verslavend zou zijn",

vriendelijke en respectvolle groeten,

met vriendelijke groeten,

tim

ps: ben benieuwd naar de reacties van al diegene die zoveel te vertellen hebben de afgelopen dagen in heel deze discussie

Lic. T. Peeters
Terug naar boven
Abdellah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 21 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 4
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2003 om 13:44

Het is onzin om te stellen,dat muziek haram is in de islam. Zonder dat dit duidelijk verboden is door Allah (swt) in zijn boek. Muziek zit overal,elk schepsel van allah brengt muziek voort:de vogels om ons heen, de wind die voorbij ruist,de bijen, en ook de mens beschikt over een stem waarmee hij kan zingen. Muziek zit dus overal,mobieltjes,toeters,sirenes etc. Natuurlijk kunnen we het misbruiken voor  zaken die allah ons verboden heeft,maar om dan het zingen of het gebruiken van muziekinstrumenten (die in die tijd niet eens bestonden) categorisch te verbieden, staat gelijk aan het verbieden wat allah (swt) ons niet heeft verboden. Dat is een grote zonde. Je kunt alles wel misbruiken, maar om het dan te verbieden gaat wel erg ver.

Terug naar boven
timpeeters Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 38
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2003 om 14:00

U bent een wijs iemand!

tim

 

In eerste instantie geplaatst door Abdellah

Het is onzin om te stellen,dat muziek haram is in de islam. Zonder dat dit duidelijk verboden is door Allah (swt) in zijn boek. Muziek zit overal,elk schepsel van allah brengt muziek voort:de vogels om ons heen, de wind die voorbij ruist,de bijen, en ook de mens beschikt over een stem waarmee hij kan zingen. Muziek zit dus overal,mobieltjes,toeters,sirenes etc. Natuurlijk kunnen we het misbruiken voor  zaken die allah ons verboden heeft,maar om dan het zingen of het gebruiken van muziekinstrumenten (die in die tijd niet eens bestonden) categorisch te verbieden, staat gelijk aan het verbieden wat allah (swt) ons niet heeft verboden. Dat is een grote zonde. Je kunt alles wel misbruiken, maar om het dan te verbieden gaat wel erg ver.

Lic. T. Peeters
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2003 om 19:28

A Selam Oe Ale'ykoem,

Ook ik ben het, en misschien is dat wel "erg na�ef van mij", met Abdellah eens. Er staat in de Qora'an niet met zoveel woorden dat muziek haram is. Interpretatie van de tekst kan nu eenmaal verschillen. Muziek wil niet meteen betekenen "zang, nutteloze praatjes en leugens". Ik vind dat men voorzichtig moet zijn in het tot Haram benoemen van iets.

Voorts denk ik dat het ook te maken heeft met de persoon zelf: dat iemand iets slechts doet, enkelt om het feit dat deze persoon een bepaald liedje luistert, is het bewijs van een zwakke ziel/geest! Immers, niet iedereen loopt als een op los geslagen en geblindoekte kudde achter de tekst aan.

Wa Ale'ykoem a Selaam.

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 december 2003 om 21:29

asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe broeders en zusters,

heb een te gekke site gevonden van anasheed met vele verschillende artiesten,en Karen :ook van Achmed Bukhatir!!

http://216.239.59.104/search?q=cache:kB9EaiXxph8J:www.al-isl aam.com/al-islaam/audiovideo/anasheedram/al-islaam/html/inho udsopgave/1.html++anasheed&hl=nl&lr=lang_nl&ie=U TF-8

je kan ze ook opslaan,video bekijken...

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
FaZiEgUrL Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 14
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 december 2003 om 20:11
salaam kardaslar

bedankt voor jullie informatie.. nou weet ik tenminste dat muziek niet goed is in de islaam.

veel groetjes fazilet
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1234 6>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.