Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotennaar muziek luisteren

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 3456>
Schrijver
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Onderwerp: naar muziek luisteren
    Geplaatst op: 14 mei 2004 om 09:17

asallam aleikum,

dat is iets wat ik ook niet snap.Shirk(iets anders aanbidden dan Allah(s.w.t.)is bv dr grootste zonde die er is.Nou ga maar eens naar Turkije of marokko.Er worden daar volop blauwe oogjes verkocht,die je zouden moeten beschermen,om over diverse soorten amuletten maar te zwijgen.Ook zwarte magie....typisch iet voor marokko...subhan'Allah...hoe kan dat toch allemaal..!

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
nora Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 46
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 mei 2004 om 12:28

 

 

    soekran Abou Jabir      

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 mei 2004 om 13:22

Asalamoe 3alaikoem warahmatoelahi wabarakatoehoe,

Salam alikum,

Volgens mij is dit onderwerp te diep en te ver gezocht!  

Is dit niet veel geblaat en weinig wol??!!

Mij is alleen bekend geen alcohol niet stelen etc. Maar om niet naar de muziek te mogen beluisteren??? Geen idee. Waarom heb ik dan Turkse en Marokkaanse muziek geluisterd terwijl deze ook Arabische landen zijn???!! Waarom bestaat er dangdut muziek???!!  Ahamdulillah!!!!!!!!!!!!

Salam, RHIDO

Wie zegt dat dat soort muziek wel is toegestaan?? Wat loop je moeilijk te doen terwijl het zo makkelijk is?? Denk je soms dat die landen islamitisch zijn ofzo, nou in dat geval, droom verder....

Waaorom er muziek bestaat??Misschien wel om ons te beproeven, heb je daar wel eens over nagedacht??

asallam aleikum,

dat is iets wat ik ook niet snap.Shirk(iets anders aanbidden dan Allah(s.w.t.)is bv dr grootste zonde die er is.Nou ga maar eens naar Turkije of marokko.Er worden daar volop blauwe oogjes verkocht,die je zouden moeten beschermen,om over diverse soorten amuletten maar te zwijgen.Ook zwarte magie....typisch iet voor marokko...subhan'Allah...hoe kan dat toch allemaal..!

wa sallam

Inderdaad, heel erg wat ze daar allemaal doen, nu wil dat niet zeggen dat elke marokaan of turk dat doet. Sommige mensen handelen uit onwetendheid, Moge Allah swt ze daar inshAllah voor vergeven. Ik droeg vroeger ook zo'n oogje aan mijn ketting, ik vond t mooi, wist ik veel wat voor betekenis het had. Toen ik erachter kwam, heb ik m gelijk laten omsmelten tot een mooie ring haha.

Gair inshAllah, Moge Allah swt de mens leiden!!!

Amin inshAllah,

Wa alikoem salam warahmatoelahi wabarakatoehoe.

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 mei 2004 om 14:04

Salam, RHIDO

Wie zegt dat dat soort muziek wel is toegestaan?? Wat loop je moeilijk te doen terwijl het zo makkelijk is?? Ik moeilijk doen?? Dacht van niet! Het is voor mij juist zoeken van waarom

Denk je soms dat die landen islamitisch zijn ofzo, nou in dat geval, droom verder.... ZEG, ZOEK JE SOMS RUZIE???!!!!!!!!!!!!! 

Het is niet alleen Turkije en Marokko, ook andere landen (Indonesi�, Egypte, Maleisi�, pakistan etc) wordt er muziek gedraaid of gespeeld.  En als je verder wilt dat ik droom dan dromen samen wel verder!! De meeste dromen zijn bedrog (ha,ha,ha) Ook weltrusten, goeie nacht! ZZZZ....ZZZZZZ.......ZZZZZZZ

Waaorom er muziek bestaat??Misschien wel om ons te beproeven, heb je daar wel eens over nagedacht??  Dus jij weet het ook niet zeker. Maar ik heb verder  helemaal niets over nagedacht. 

Salam,

 

RHIDO

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 06:49

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu mijn lieve Broeders en Zusters in de Islaam.

De lezer zij gegroet.

Ik zoek mijn toevlucht tot Allah tegen de vervloekte duivel, In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle.
Moge de vrede en zegeningen van Allah met hem de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salaam zijn.
Waarlijk alle lof komt Allah soub7ana wa Ta3alaa toe. Wij loven Hem en zoeken zijn steun.

Wij vragen om Zijn vergeving en zoeken toevlucht bij Hem tegen het kwade in onze eigen zielen en tegen de slechtheid van onze daden.

Iedereen die Hij leidt zal nooit dwalen en iedereen die Hij laat dwalen zal nooit leiding vinden.

Moge Allah soub7ana wa Ta3alaa ons allen leiden tot het Hiernamaals en onze zondes vergeven, en samenbrengen in het paradijs, Ameen ya Rabb el'alamien.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Vraag:

"Er wordt gesproken van overleveringen over Islamitische Anaashied, en er word gezegd dat het is toegestaan en er word gezegd dat het een alternatief is voor muziek bandjes, dus wat is uw edele visie ?"

Antwoord:

"Deze benaming is niet juist, en haar benaming is een casus, want er wordt geen Islamitische anaashied genoemd in de boeken van de Selef (voorgangers). En het is bekend dat de Soefiyyah (soefies) degenen zijn die Anaashied namen tot hun geloof en zij noemen het as-Samaa`. En in onze tijd zijn er vele groeperingen en sekten. Er is reeds voor elke groep of sekte opzwepende Anaashied en zij noemen het Islamitische Anaashied, deze benaming daarvoor is niet juist, het is dus niet toegestaan om deze Anaashied te nemen en te verspreiden tussen de mensen. Wa billaahit-Tawfieq."


Shaych Saalih al-Fawzaan

Bron: www.Sahab.com
Vertaald door: `Iesaa aboe Yoesoef al-Oeroebie

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Fi Amanilaahi, ik hou van jullie omwille van Allah swt!!

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu wa Maghfiratuh,

Jullie Zuster in de Islaam,
Umm `Aqeelah

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 07:02

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu mijn lieve Broeders en Zusters in de Islaam.

De lezer zij gegroet.

Ik zoek mijn toevlucht tot Allah tegen de vervloekte duivel, In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle.
Moge de vrede en zegeningen van Allah met hem de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salaam zijn.
Waarlijk alle lof komt Allah soub7ana wa Ta3alaa toe. Wij loven Hem en zoeken zijn steun.

Wij vragen om Zijn vergeving en zoeken toevlucht bij Hem tegen het kwade in onze eigen zielen en tegen de slechtheid van onze daden.

Iedereen die Hij leidt zal nooit dwalen en iedereen die Hij laat dwalen zal nooit leiding vinden.

Moge Allah soub7ana wa Ta3alaa ons allen leiden tot het Hiernamaals en onze zondes vergeven, en samenbrengen in het paradijs, Ameen ya Rabb el'alamien.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Ik wil hier inshaAllah nog even op reageren.

Wij mensen en djinn zijn geschapen met een vrije wil. Wij hebben de keus om te kiezen tussen goed en kwaad. Wat jij kiest is geheel aan jou. Maar onthou lieve Broeders en Zusters van me. Allah swt houdt van ons, en Hij heeft alleen het beste met ons voor. Zou dit niet het geval zijn, dan zou hij ons niet 124.000 Profeten hebben gestuurd om ons te leiden en te begeleiden, en dan zou Hij de Profeet vrede zij met hem niet gestuurd hebben, en dan zou hij ons de Onderscheiding niet hebben gegeven.

ALLAH SWT HEEFT ALLEEN HET BESTE MET ONS VOOR. HIJ VERBIEDT ONS ALLEEN ZAKEN DIE SLECHT VOOR ONS ZIJN, EN HIJ VERPLICHT ONS ALLEEN WAT GOED VOOR ONS IS.

Luister je geen muziek, volg je een gebod van Allah swt op, is Allah swt tevreden met jou!! Wat is nou mooier dan de tevreden van Allah swt verkrijgen?? Ik las ooit een stukje over alcohol, en denk dat het hier ook wel van pas komt. Mensen snakken naar alcohol, terwijl er oneindig veel verschillende dranken zijn, we denken wel waarom mogen we geen alcohol, maar kijk wat Allah swt ons daarvoor in de plaats heeft gegeven!! Zo ook met muziek, wees niet zo pessimistisch!! Je kan de Quraan beluisteren op CD of een bandje op het internet, ik begrijp het grootste deel niet, maar dat het het woord van God is, dat raakt mij echt. En ik weet zeker dat het jullie ook raakt!

Dus gedraag je niet zo onzinnig, en volg gewoon Allah swt Zijn geboden op, als je werkelijk zelfrespect en eigenwaarde hebt. (Dan wens je het beste voor jezelf, toch? Allah swt heeft ook het beste met ons voor, dus volg op wat Hij je gebiedt! Waarom niet? Je wordt er toch niet slechter op? Alleen veel beter!!!)

(Ik wil niet bot overkomen of wat dan ook, ik wil slechts dat jullie je hersenen gebruiken inshaAllaah!!)

Lees het volgende stuk inshaAllah!!

Muziek en het luisteren ernaar is niet toegestaan. Het behoort tot zondes die de veroorzaakt worden door de shaytan. Muziek is een oorzaak tot het verharden van de harten en deze te verzieken. Geleerden hebben gezamenlijk een duidelijke fatwa over het verbieden van muziek uitgesproken (idjmaa�), hier volgen een paar bewijzen tot het verbieden van muziek:

Uit de Qor�aan:

1. Allah de Verheven zegt in soerat Loeqman: "En er zijn er onder de mensen die onzinnige praat kopen om te doen afdwalen van de Weg van Allah, zonder kennis, en die het (de Islam) bespotten. Zij zijn degenen voor wie er een vernederende bestraffing is. (6) En wanneer Onze Verzen aan hem worden voorgedragen, dan wendt hij zich er hoogmoedig van af, alsof hij ze niet hoort. He is alsof er in zijn oren doofheid is. Verkondig hem daarom een pijnlijke bestraffing"(7).

Al wahiedie en andere geleerden hebben in hun tafsier (uitleg van de Qor�aan) gezegd: De onzinnige praat die in aya 6 van soerat loeqman is verteld, is muziek. Dit hebben de volgende metgezellen (Allah�s welbehagen zij met hen) gezegd: Ibn �Abbas en ibn Mas'oed en Moedjahied en 3iekriemah. Er is overgeleverd dat ibn Mas'ood heeft gezegd:"ik zweer bij Allah, waar er geen andere god is dan hem, het is muziek (dit slaat op de aya 6 uit Loeqman � �onzinnige praat�)"

Uit de Hadith:

2. hadith: De profeet (Allah�s vrede en genade zij met) hem heeft gezegd:" er zal een volk dat de moslims behoort komen, die zijden (al �harier) ontucht (�hiera - letterlijk vertaald de geslachtsdeel van de vrouw), bedwelmend drank (al khamr) en muziekinstrument zullen toestaan" overgeleverd door boekharie.

3. Abou hoerayra (Allah�s welbehagen zij met hem) heeft gezegd dat de profeet (Allah�s vrede en genade zij met) gezegd heeft: "Aan het einde van de wereld zal een volk komen die in apen en zwijnen veranderd zal worden, ze zeiden (de metgezellen). Getuigen ze niet in de eenheid van Allah en dat Mohammed de boodschapper is van Allah? Hij (Allah�s vrede en genade zij met) zei: "jawel, en ze vasten, bidden en bezoeken het huis (Hadj). Ze zeiden: "Maar wat doen ze dan verkeerd?" Hij (Allah�s vrede en genade zij met) zei: �ze gebruiken muziekinstrumenten, trommels en zangeressen, ze brengen hun nachten door in het drinken van bedwelmende dranken en onzinnige handelingen hierdoor zullen ze gestald worden en veranderd worden naar apen en zwijnen" (ighaatat allahafaan blz 262 boek1)



moge Allah swt ons dichter bij Zijn tevredenheid brengen, ALLAHOEMMA AMEEN!
Fi Amanilaahi,

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu wa Maghfiratuh,

Jullie Zuster in de Islaam,
Umm `Aqeelah


P.S Het spreken met volledig voorbehoud van respect en woorden is heus niet verboden. Wij zijn toch moslims? Laten we proberen op een NORMALE manier een dialoog met elkaar aan te gaan, inshaAllah..!!

(�En redetwist niet anders dan op de beste wijze met de lieden van de schrift (joden & christenen) behalve met de onrechtplegers onder hen. En zegt: Wij geloven wat ons is neergezonden en in wat aan jullie is neergezonden en onze God en jullie God is ��n en wij hebben ons aan hem overgegeven.� (Ankaboet:46))

(�Toen de Profeet met zijn metgezellen bij elkaar zaten, uitte een persoon beledigingen tegen Abu Bakr die hem pijn deden, Maar Abu Bakr bleef stil. Nogmaals uitte hij bittere woorden tegen hem, maar Abu Bakr bleef nog steeds stil. Toen hij voor de derde keer met zijn tong pijn probeerde te doen, probeerde Abu Bakr hem te antwoorden. De Boodschapper van Allah stond op. Abu Bakr vroeg hem: �Bent u ontevreden over mij, Boodschapper van Allah?� �Nee, maar er kwam een engel uit de hemel naar beneden die alles ontkende wat die man zei en toen jij die man begon te antwoorden, ging de engel weg en ging de duivel zitten en ik kan niet zitten waar de duivel zit.� (Abu Dawud))

Terug naar boven
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 11:33

Het interesseerd mij niet alles wat erin de Koran staat. We leven eenmaal in Europa. Ik kan ook niet Oosters leven als ik in het Westen leef! We spreken hier over NORMEN EN WAARDEN en we kunnen niet altijd alles doen wat erin de Koran of  Bijbel staat. (The tales of 2 continents!) Dit gaat ook een eigen leven LEIDEN. Ik hoor ook ongewenst muziek. Denk maar van je buren, in de trein etc. We leven in een Sociaal Domocratisch land en we kunnen niet alles doen wat er in staat. Sorry, dat ik zo tegen spreek maar dat is wel zo.Er bestaat (en dat heb ik nog nagevraagd) ook homo's die moslims zijn! Hier in Europa is het gewoon aanpassen aan de feiten! En We leven met z'n alle in een multiculturele samenleving. Tussen Joden, Christenen, Hindustanen en tussen Kokospalm en sneeuw in! Dat valt niets te verwijten! Respecteer dan ook iedereen! Wees ook jezelf!

A.J.B. stoppen met dit onderwerp. Het is ook een onderwerp waar je opgeven moment moedeloos van wordt!! Kakelen kan wel makkelijk zijn, maar in praktijk komt het toch anders uit! Zeg maar in je zelf:

"Normen en Waarden hier in Nederland!"

( Op wat voor site ben ik terecht gekomen????????!!!!!!!!!)

Salaam,

 

RHIDO

 

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 11:57

Rhido, je hebt gelijk. We leven in een maatschappij waarin muziek een centrale rol heeft, je hebt gelijk soms kun je er niet onderdoor. Maar Allah swt is Groot Alziend en Alhorend, hij is de kenner van het Zichtbare en het Onzichtbare, de intenties bedoel ik daarmee. Ik ga naar de winkel met de intentie iets te eten te halen, als ik naar binnen wil en ik hoor muziek, dan ga ik naar een andere winkel hihi. Ookal heb ik muziek gehoord, Allah swt weet wat mijn intentie was.

Normen en Waarden. Soms vraag ik me af of men de definitie van deze twee woorden wel kent. Normen en Waarden verschillen per mens. Wat ik belangrijk vindt, kan jij weer niet belangrijk vinden. Is het nou zo MOEILIJK om dit te accepteren?? Kun jij niet tegen mij zeggen, ik begrijp je standpunt, en als jij dit zo graag wilt praktiseren dan moet je dit doen??

Het is precies wat ik tegen jullie allemaal ga zeggen. (Remco)

De mens is vrij in het maken van keuzes. Muziek luisteren of geen Muziek luisteren, de keus is geheel aan jullie. Niemand die jullie tegenhoudt!!
Ik vertel jullie dit wegens het verantwoordelijkheidsbesef die ik voel jegens deze samenleving. Ik hou van jullie, en ik wens het beste voor jullie. En het beste is in mijn ogen het Paradijs, en deze bereik je niet in staat der Onwetendheid. Nee, die bereik je niet met zak vol zonden in het Hiernamaals. Ik deel slechts mijn geringe hoeveelheid kennis met jullie. Willen jullie het verwerpen, dan doen jullie dat! Willen jullie het van me aannemen, dan doen jullie dan! De keus is geheel aan jullie..

Lakoem Diennoekoem wa Liya Dien.
Doch voor u, uw religie. En voor mij, mijn religie.

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Umm `Aqeelah

P.S uit die koraancitaat kun je opmaken dat je niet naar geleerden moet luisteren, dat klopt helemaal niet!
Een ieder die de raad van de Schepper vraagt, zal er geen spijt van krijgen en degene die de raad van de gelovigen vraagt, zal zich zeker voelen over zijn beslissingen.
Allah swt zegt in de Quraan: "� en raadpleeg hen bij de zaak. En wanneer je dan besloten hebt, vertrouw dan op Allah." (3:159)

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 13:40

Het is belangrijk te beseffen dat verboden en geboden een 'Goddelijke' oorsprong hebben. Dat wil zeggen dat ".... het Besluit is aan Allah (swt) alleen!. Hij zegt de Waarheid en Hij is de beste der Beslissers" [Qur�an, 6:57]

 

Allah (swt) en Zijn Profeet (saws) weten het beste wat de reden en hikmah (wijsheid) is van sommige geboden en verboden zijn..



P.S Remco heb je het stuk wel goed gelezen, print het uit en lees het door. Wat jij zegt dat het onzin is slaat nergens op. Andere vraag, ben jij een Moslim?

Terug naar boven
nora Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 46
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 13:51

 

 

zo veel tekst moet ik lezen

Het leven is een examen dat geen herkansing kent!
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 08:09

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu mijn lieve Broeders en Zusters in de Islaam.

De lezer zij gegroet.

Ik zoek mijn toevlucht tot Allah tegen de vervloekte duivel, In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle.
Moge de vrede en zegeningen van Allah met hem de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salaam zijn.
Waarlijk alle lof komt Allah soub7ana wa Ta3alaa toe. Wij loven Hem en zoeken zijn steun.

Wij vragen om Zijn vergeving en zoeken toevlucht bij Hem tegen het kwade in onze eigen zielen en tegen de slechtheid van onze daden.

Iedereen die Hij leidt zal nooit dwalen en iedereen die Hij laat dwalen zal nooit leiding vinden.

Moge Allah soub7ana wa Ta3alaa ons allen leiden tot het Hiernamaals en onze zondes vergeven, en samenbrengen in het paradijs, Ameen ya Rabb el'alamien.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Allereerst hoop ik dat alles goed met jullie gaat, inshaAllah bi hawlillaah.

Beste Remco,

Islaam.nl - Site voor iedereen. De site voor moslims en niet-moslims. Mooi, een heel erg goed initiatief. Tot op een zekere hoogte vind ik.

Let's get to the point..

Je spreekt over dat nergens "letterlijk" in de Quraan staat dat je geen muziek mag luisteren, maar je bent toch geen Moslim, dus dan denk ik wat heeft hij daarmee te maken? Niet bot bedoeld ofzo, maar deze discussie gaat over of het ISLAMITISCH GEZIEN nou wel of niet mag.

Ik ben Moslima Alhamdolilah, en ik volg de Quraan EN de Soennah.
Wij moslims, volgen niet alleen de Quraan, maar ook de Soennah van de Profeet vrede zij met hem. De Profeet vrede zij met hem werd ook wel de Wandelende Quraan genoemd door zijn echtgenote Aisha moge Allah tevreden met haar zijn. Waarom noemde zij hem zo?

De Profeet vrede zij met hem bracht de theorie van de Quraan in praktijk. Dit is wat wordt bedoeld met de Soennah, zijn manier van leven. We moeten zijn voorbeeld volgen, en bestuderen hoe hij de Islaam praktiseerde.
Soms komen bepaalde zaken niet "letterlijk" in de Quraan voor, zoals hoe we het gebed moeten verrichten. Dat we geen muziek mogen luisteren staat ook niet letterlijk in de Quraan, maar wel als we gaan kijken naar de Soennah, en naar de bijbehorende hadith (tradities, overleveringen). Zo is het ook met het gebed, willen we weten HOE we onze gebeden moeten verrichten behoren we te kijken naar de betrouwbare authentieke overleveringen die hierover gaan. Dus als we willen weten hoe het zit met muziek, behoren wij hetzelfde te doen. Dus te zoeken naar betrouwbare authentieke overleveringen die hierover gaan, en die ik alvorens al met jullie heb gedeeld.

Het is ook zo dat bepaalde versen in de Quraan moeilijk te begrijpen voor de gewone mens, er zijn gewoon bepaalde zaken waar wij met ons menselijke vermogen niet bijkunnen. De Profeet vrede zij met hem was er als een leraar om de mensen uit te leggen hoe of wat. Wij hebben maar een menselijk geheugen, en we kunnen slechts van Zijn kennis omvatten wat Hij wil.

Ik heb een vraag aan jou en ik hoop dat je mij niet verkeerd begrijpt. Waarom meng jij je in een discussie waar je eigenlijk niets mee te maken hebt? Nogmaals, het is niet bot bedoeld of wat dan ook. ik vraag het me alleen af. Ik begrijp gewoon niet waarom mensen over bepaalde onderwerpen spreken waar ze geen kennis over bezitten..

Je kan wel zeggen ik begrijp het niet, en ik vind het onzin of wat dan ook. Je kan wel zeggen dat het nergens op gebaseerd is, maar dat verbaasd me helemaal niet!! Als je nieteens kennis hebt betreffende de Islaam..

Nog een vraag aan jou is, wat probeer je te bereiken met het posten van zulke berichten? Een wijs persoon kan voor zichzelf denk ik wel onderscheid maken tussen de waarheid en een leugen, daar hoef je hen niet bij te helpen, denk ik dan oua Allahoe a3lam. Maar als dat je intentie is, dus de mensen erbij helpen na te denken over de authenticiteit van bepaalde uitspraken, hartstikke bedankt, maar in mijn geval althans niet nodig..

Wat ik ook niet begrijp is dat jij zegt dat je niet begrijpt waarom muziek haraam is, maar dan denk ik, jij bent toch Christenlijk? Je hoeft het toch helemaal niet te begrijpen.
Begrijp me niet verkeerd, nogmaals, ik wil je niet afkatten of wat dan ook.

En Hij die in God en de Laatste Dag gelooft, behoort het goede te spreken of te zwijgen.

Moge Allah swt over jullie waken en jullie leiden, Allahoemma Ameen.

Ik zie je reactie graag tegemoet.


Fi Amanilahi,

Een Zuster in de Islaam die van jullie houdt omwille van Allah swt,
Umm `Aqeelah

P.S Ik ben een Moslima, Alhamdolilah. Ik ben kritisch tot op een zekere hoogte..

(nora, die hele lap tekst is wat men "brainfood" noemt. Maar als jij je brains liever honger wilt laten lijden..)

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 09:46

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu mijn lieve Broeders en Zusters in de Islaam.

De lezer zij gegroet.

Ik zoek mijn toevlucht tot Allah tegen de vervloekte duivel, In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle.
Moge de vrede en zegeningen van Allah met hem de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salaam zijn.
Waarlijk alle lof komt Allah soub7ana wa Ta3alaa toe. Wij loven Hem en zoeken zijn steun.

Wij vragen om Zijn vergeving en zoeken toevlucht bij Hem tegen het kwade in onze eigen zielen en tegen de slechtheid van onze daden.

Iedereen die Hij leidt zal nooit dwalen en iedereen die Hij laat dwalen zal nooit leiding vinden.

Moge Allah soub7ana wa Ta3alaa ons allen leiden tot het Hiernamaals en onze zondes vergeven, en samenbrengen in het paradijs, Ameen ya Rabb el'alamien.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*


Wat ik denk over wat de Koran zegt over muziek weet iedereen nu wel.
Ik snap niet hoe de geleerden die je hier aanhaalt het uit de Koran kunnen halen. Je kan het vers zelfs zo opvatten dat niet muziek de onzinnige praat is, maar dat wat de geleerden die je aanhaalt zeggen de onzinnige praat is.

In beide Hadith citaten staat niet expliciet een verbod op muziek. Ik zie er staan dat er mensen zullen komen die muziek gebruiken voor het slechte (kort gezegt). Ze doen slechte dingen met muziek en misbruiken muziek dus.

Je zou dan kunnen zeggen dat je geen muziek luisterd omdat het niet mag. Maar dan is die regel vooral een voorzorgsmaatregel die niet direct is af te leiden uit de Hadith. Er word in die Hadith gewaarschuwd voor muziek, je zou dus moeten oppassen met muziek. Maar verbieden staat er niet.

Je zegt dat in beide hadith niet expliciet staat dat muziek verboden is. Ik citeer :�ze gebruiken muziekinstrumenten, trommels en zangeressen� Uhm, ik vraag me af wat ze hiermee bedoelen?

Je zegt dat ze slechte dingen doen met muziek, en ze muziek misbruiken, maar dat staat er helemaal niet, er staat dat ze gebruik maken van muziekinstrumenten, trommels en zangeressen.
Wat wil je nou, dat er staat, ze gebruiken muziekinstrumenten, trommels en zangeressen, WAT NIET TOEGESTAAN IS. Hahaha, ik vind dit echt lachwekkend. Weet je wat nog lachwekkender is? Dat ik de moeite heb genomen om hierop te reageren. Want het heeft helemaal geen nut. Je zegt dat je de Islaam wil begrijpen, maar zo lijkt het helemaal niet. Islaam begrijpen doe je niet door alles wat er gezegd wordt in twijfel te trekken, net omdat jij er anders over denkt. Het is altijd goed om kritisch te zijn, but you�ll have to keep your mind OPEN. We moeten kijken naar of de bron betrouwbaar is ja of nee. Is de bron betrouwbaar en authentiek, moeten wij deze gewoonweg opvolgen. Of we het nou begrijpen of niet! Het is iets wat Allah swt heeft gewild, en Allah swt heeft alleen het BESTE met ons voor.

Het mooiste belangrijkste en opvallendste van de Shari�ah (de wetgeving door Allah de Verhevene geopenbaard) is dat het alles in het leven beslaat. De shari�ah geeft alles voor de mens zijn welzijn hierop aarde en om in het hiernamaals goed terecht te komen. De islam leidt de mens in z�n geestelijke en z�n materiele leven. Niets maar dan ook niets is gelaten. Allah�s kennis is alomvattend. Allah kent ons beter dan dat wij onszelf kennen. De islam beveelt ons �Ibaadah aan Allah de Verhevene alleen. Dit zal ons geestelijke rust geven en ook tevreden laten zijn met de rizq (voorziening) van Allah de Verhevene. Het is dus ook noodzakelijk dat er naast de geboden ook verboden zijn, om ons te beschermen tegen het kwade, ons te beschermen tegen shaytaan. Om zo onze Imaan (Geloof) te laten groeien en de Imaan te beschermen tegen alle slechte invloeden. Dit principe staat mooi omschreven in de volgende hadieth:  

De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: �Bij de ene in wiens hand mijn ziel is, er is niets wat mij dichter naar Al-Al-DJannah en mij verder van de nar (het vuur) brengt behalve dat ik jullie ernaar heb bevolen en er is niets dat je dichter naar de nar brengt terwijl het je verder van Al-Al-DJannah brengt behalve dat ik het jullie heb verboden.� (Ahmed Ibn Khoezaymah).

Deze hadieth laat ons dus het principe zien waar de gehele islam voor staat en wat we op vele plaatsen in de koran en de Soenna terug kunnen vinden. Alles wat de mens bevolen is te doen is voor zijn eigen goed en voordeel en alles wat verboden is, is kwalijk, slecht en nadelig voor zijn welzijn.

Vanuit dit gegeven kunnen we dus stellen dat muziek verboden is binnen de islam.

De bewijzen hiervoor vinden we in de koran en Soenna. Drie ayaat (versen) als bewijs genoemd.

De eerste aya vinden we in Soerah al-qamar ayah 62: �Verwonderen jullie je dan over deze recitatie en lachen jullie erom en jullie huilen niet? Verspillen jullie je leven met tijdverdrijf en vermaak (muziek, zingen enz.) (wa entoem saamidoen). Valt neer in aanbidding aan Allah en aanbidt hem alleen� 

�Wa entoem saamidoen� betekent luid zingen en muziek maken, hoofd ophouden in arrogantie extreme haat en woede voelen bij het horen van Qor�aan. Ook betekent het: onachtzaam zijn en verwerpen.

De tweede ayah staat in Soerah al-isra�. Nadat iblies geweigerd had voor Adam te buigen vroeg hij uitstel bij Allah de Verhevene tot Yawm al-qiyamah zodat hij mensen kan afleiden van de Rechte weg, Allah de Verhevene zegt dan:

�En �istafziz� (rui hen op/houdt hen voor de gek) degenen die je kan met je stem (zingen, muziek en iedere andere roep voor ongehoorzaamheid aan Allah de Verhevene). Val hen aan met je cavalerie (paarden) en infanterie (voetvolk), wees een deelgenoot van hen in hun rijkdom en kinderen (door hen te verleiden op illegale wijze geld te verdienen en kinderen te verwekken) en maak hen beloften. Maar Shaytan belooft het niets dan bedrog� (Soerah al-isra:64).

Ibn Abbaas heeft ook over deze aya gezegd �istafziz met je stem betekent zingen, muziek en iedere andere roep voor ongehoorzaamheid aan Allah de Verhevene�

De derde aya staat Soerah Loeqman ayah 6, die ik al eens eerder genoemd heb:

�En van de mensen zijn er die nutteloos gepraat (lahwal hadieth) kopen op de mensen te laten afdwalen van de Weg van Allah zonder kennis, en het nemen van Allah�s weg als spotternij. Voor dezen zal er een vernederende straf zijn.�

Nadat in de ayaat hiervoor, degenen die goed doen worden beloond, openbaart Allah hier de toestand van degenen die weigeren te luisteren en het voordeel te verkrijgen van de Woorden van Allah de Verhevene. Zij wijden zich aan nodeloos, dom gepraat, leeg amusement en alle andere valse werken en handelingen met als doel anderen weg te halen van Allah�s Weg en te bespotten.

 

Zingen en luisteren naar liedjes

Het aankopen van professionele zangers en zangeressen. Het kopen van instrumenten, bijvoorbeeld de drum (tabl)  

Abdullah Ibn Mas�oed werd over deze aya gevraagd en hij antwoordde: �Ik zweer bij de ene buiten wie er geen God bestaat, dat het verwijst naar zingen (ghinaa)� Hij herhaalde zijn woorden drie maal om het te benadrukken� (Al-Bayhaqi).

 

Lahwal hadieth kan nog meer betekenen:- gesprekken die uitnodigen tot shirk,

 

-         Alle handelingen, valse woorden enz. die laten afdwalen van de islam.

 

Dus deze ayah geeft een algemene betekenis. Alles wat afleidt van de Rechte Weg valt eronder, dus ook zingen, muziek, enz. ook al wordt dit niet expliciet genoemd zoals jij net al zei. Maar het wordt wel expliciet aangegeven in de hadith de overleveringen.

En zoals we weten halen we ons kennis vanuit Qor�aan en Soenna. In de Soenna vinden we een aantal duidelijke Ahadieth die onbetwistbaar het feit geven dat muziek, instrumenten, zingen met muziek enz. verboden zijn door de Islamitische Shari�ah. Er zijn uitzonderingen, die we straks bespreken, op deze algemene regel. Dit zijn wat onschuldige toegestane vormen van zingen of dichten zonder muzikale begeleiding of alleen door de daff (soort tamboerijn zonder belletjes) en dit bij bepaalde gelegenheden precies door de Soenna aangegeven. Straks ga ik hier verder op in.

De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: �Er zullen (in de toekomst) mensen van mijn oemmah zijn die zullen zoeken om wettig te maken: overspel, het dragen van zijde, het drinken van gamr en het gebruiken van ma�aazif (muziekinstrumenten). Sommige mensen zullen bij de zijkant van de berg blijven en als hun herders �s avonds komen om te vragen wat zij nodig hebben zullen zij zeggen: �kom morgen terug�. Dan zal Allah de Verhevene hen gedurende de nacht vernietigen door de berg op hen te laten vallen, terwijl hij anderen in apen en zwijnen verandert. Zij zullen in deze situatie blijven tot de Dag der Opstanding� (Al-Boekharie).

Dit is dezelfde overlevering van net, alleen in een andere vorm.

In het Arabisch wordt hier �ma�aazief� gebruikt (meervoud van Mi�zaf of �azf) dit betekent: muziekinstrumenten. Het geluid van instrumenten (muziek). Zingen met begeleiding van muziek.

 

Vanuit de zin �Die zullen proberen wettig te maken� kunnen we dus opmaken dat het verboden was. En kijk bij welke ernstige zonden het wordt genoemd, overspel, drankgebruik en het dragen van zijde.

In een andere hadieth lezen we: De boodschapper van Allah de Verhevene zei: �mensen van mijn Oemmah zullen wijn (gamr) drinken en het anders noemen dan bij de eigenlijke naam. Vrolijk zal voor hen worden gemaakt door het bespelen van muziekinstrumenten en het zingen door zangeressen. Allah zal de aarde onder hen vaneen splijten en hen veranderen in apen en zwijnen�. (Ibn maadjah, Albayhaqi en ibn asaakir: bekrachtigd door Ibn Al-Qayyim en Al-Albaani).

Ook een soortgelijke hadith, alleen in een andere vorm.

De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei: �zeker, Allah heeft gamr, gokken en Al-koebah verboden: en ieder bedwelmingsmiddel is verboden. �Soefyan zei: �Ik vroeg degene die het had overgeleverd, Ali bin Badhiemah: �Wat is Al-koebah? �. Hij antwoordde: � Het is de drum�. (Ahmed, bekrachtigd door sheich Al-Albaani).

In een andere overlevering staat dat de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) de hand van zijn metgezel, Abdul-Rahman ibn �Auf en zij gingen naar het ijlende zoontje van de profeet, Ibrahiem. Zij vonden het kind in doodsstrijd en dus nam de profeet hem tegen zijn borst en hield hem vast tot de roeh (de ziel) hem verliet. Toen legde hij het kind neer en huilde waarop Abdul-rahman verbaasd vroeg � jij huilt, O boodschapper van Allah terwijl je huilen verbiedt

Het volgende antwoordde de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem): �zeker verbood ik huilen niet, maar ik verbood twee geluiden welke gek, een teken van geesteszwakte zijn en zondig schaamteloos: een, een stem (zingend) begeleid door muziekinstrumenten en shaytaan�s (wond / blaas) instrumenten: de andere, een stem (huilend, weeklagend) ten gevolge van een beproeving, vergezeld door in het gezicht slaan en stuk trekken van kleding. Maar dit (mijn huilen) komt dor medeleven / medelijden en wie geen medeleven toont zal het niet krijgen�.

Muziek is dus te allen verboden, ook al staat het niet EXPLICIET in de Quraan, nogmaals nogmaals nogmaals, wij volgen de Quraan EN de Soennah!!

Het is het werk van Shaytan om zo mensen af te leiden van de Rechte Weg. En wees eerlijk. Weten we niet allemaal da als je opgaat in muziek, of een muziekidool hebt of zelf een instrument bespeelt je alles om je heen vergeet. Mensen maken dat als ielaah (God).  

Mensen kunnen zelfs zover komen dat zij zichzelf helemaal  vergeten. Neem als voorbeeld de soefies die in trance raken en zeggen dat zij zo verder in islam komen, maar feitelijk in handen van Shaytan zijn gevallen. Kijk hoe mensen zich in discotheken of bij popconcerten gedragen, enz.. enz..

Ibn Al-Qayyim geeft ook nog andere aspecten van de wijsheid van Allah achter dit verbod: �weet dat muziek en zang bepaalde kenmerken hebben die het hart verzwakken. Ze veroorzaken dar er huichelarij ontspruit net als dat water planten ontspruiten. Het verwart en leidt het hart af en verhindert het van overpeinzing en begrijpen van de Qor�aan en om de koran aan te passen. Dit is zo omdat Qor�aan en zang nooit samen in het hart kunnen bestaan omdat ze tegenstrijdig zijn aan elkaar. Want de Qor�aan verbiedt het nastreven van ijdelheden en verplicht het in bedwang houden van de nafs (eigen-ik) zijn wensen en lusten en verlokkingen van het slechte. Zang, daarentegen, zet aan tot het tegenovergestelde van deze waarden en normen. Het prikkelt en windt het innerlijk op e verleidt de nafs tot ongerechtigheid door het nar iedere schaamteloze wens en lust te brengen��

Een van de tekenen van huichelarij die het  gevolg zijn van muziek en zang is dat men zich nog maar zelden als Allah de Verhevene herinnert en hierdoor wordt men lui in het opstaan voor salaah en men gaat ook slecht en makkelijk salaah doen. Verder is huichelarij gebaseerd op leugens en zang bevat de meest leugenachtige teksten. Het tracht het lelijke en slechte mooi te maken en het goede lelijk te maken. En het tracht het goede af te raden te volgen. Dit is de essentie van huichelarij. Als een persoon went aan muziek luisteren maakt dat het luisteren nar de Qor�aan moeilijk en zwaar voor hem. Het maakt de Qor�aan een zware last voor zijn hart en iets afschuwelijks voor z�n oren. Als dit geen huichelarij is dan bestaan huichelarij niet!

 

Als een moeslim zich dus inlaat met deze zaken brengt dit alleen voor hem huichelarij, veronachtzaming, onzedelijkheid, ijdelheid en nog veel meer slechte eigenschappen en het grootste kwaad is natuurlijk dat het diegene weghaalt van de herinnering aan zijn Schepper,

Zijn boek en zijn dien (geloof, de islaam). Iedere weldenkende gelovige weet en kent deze slechtheden, wapent zich ertegen en kent de nadelige gevolgen. �En da degenen die de kennis is gegeven weten dat het de waarheid van jullie rabb is en dat zij erin zullen geloven en hun harten zich eraan zullen onderwerpen met nederigheid. En zeker Allah is de Leider van degenen die geloven in de Rechte Weg� (Alhadj ayah54).

Er zijn zoals ik al eerder heb gezegd enige uitzonderingen op de algemene regel. De algemene regel is dus verbod, haraam. Er zijn bepaalde situaties waarin bepaalde vormen van zang toegestaan zijn. De enige manier om dit precies te weten is de Soennah   te bestuderen. In het zo precies uitgebalanceerde systeem plaats voor vertier, vermaak en sport omdat de mens deze ontspanning ook nodig heeft. Maar de islaam schept de juist wegen voor gezonde sport en vermaak welke vrij zijn van iedere zonde en slechtheid die zich altijd bij  de verboden vormen voordoen. De islaam laat de nafs ook niet doorslaan, alles heeft z�n grenzen.

Voorbeelden:

 

Djihaad en wat daarmee samenhangt. Oorlogsliederen om de mensen te sterken voor of tijdens djihaad. Er zijn verschillende Ahadieth dat de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) liederen zei tijdens djihaad om de mensen aan te moedigen, sterker te maken, enz.

 

Een voorbeeld hiervan is het volgende wat door de profeet en zijn metgezellen werd gezegd:

�Bij Allah als het niet door hem kwam zouden we nooit geleid zijn, noch meelevend, noch hebben gebeden. Zo stuur vrede en rust neder op ons en maak onze voeten standvastig als we de vijand ontmoeten. Zeker, de anderen rebelleerden tegen ons. Wanneer zij fitnah wensen, weigeren wij, weigeren wij.� (Al-boekharie en moeslim)

-         Tijdens de viering van de twee ee�ds (feesten).

 

Onschuldige liederen en slaan op de daff is toegestaan. Hier zijn ook weer meerdere ahadieth over, bijvoorbeeld: ��Aicha zei: Allah�s boodschapper kwam bij mij terwijl twee jonge meisjes liedjes van boe�aath zongen, waarop hij ging liggen en zijn gezicht afkeerde. Aboe Bakr kam binnen en zei tegen mij: �De fluit van Shaytan voor de profeet?�. Allah�s boodschapper keerde zich naar Aboe bakr en zei: �Laat hen�.. �Aicha ging verder: �Toen de profeet indutte gaf ik hen een teken en zij gingen weg.� (Al-Boekharie).

In een andere versie:

�Aicha vermeldt dat haar vader Aboe Bakr gedurende de dagen van mina bij haar kam. Er waren twee meisjes bij haar die op de daff sloegen terwijl de profeet zich bedekte met z�n kleed. Aboe Bakr schreeuwde tegen de meisjes waarop de profeet z�n gezicht ontblootte en zei: �laat hen Aboe Bakr, want dit zijn de dagen van de Ied!�. (Al-boekharie)

Het huwelijksfeest: Walima. Tijdens de walima is het toegestaan de daff te slaan. Dit om zo bekend te maken dat er een walima is en om vreugde en plezier bij de gasten te brengen.

Mohammed bin Haatib Al-djoemahi heeft overgeleverd dat de boodschapper zei: �de grens tussen haraam en halaal (in het huwelijksfeest) is de daff en de stem.� (sahieh, At-tirmidhie).

 

�Aicha heeft overgeleverd dat de profeet zei �verkondig dit huwelijk, voltrek het in de moskee en sla op de daff als het plaatsvindt� (sahieh, At-tirmidhi).

�Aicha heeft overgeleverd dat een vrouw was uitgehuwelijkt aan een man van de Ansaar. De profeet zei: �O �Aicha was er vermaak want de Ansaar houden van vermaak.�

In een andere versie staat dat de profeet heeft gezegd: �Zond je een jong meisje met de bruid mee op de daff te slaan en te zingen?�

�Aicha zei: �Wat moest zij zeggen in haar gezang?�. Hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei: �Laat haar zeggen: naar jullie zij wij gekomen, naar jullie zijn wij gekomen. Verwelkom ons zoals wij jullie verwelkomen!�.

Hierbij moeten we ook opmerken dat de daff en zingen alleen voor vrouwen en meisjes is.

Andere gelegenheden die de geleerden opnoemen zijn: tijdens het werk of het dragen van zware spullen of ander zwaar werk(zoals toen de profeet de greppel rond medina groef). Tijdens lange reizen te paard, kameel enz. om zo verveling tegen te gaan en het rijdier harder te laten lopen.

Maar moslims zijn gebonden aan de regels neergelegd in de Soenna gebonden aan de specifieke gelegenheden. Waarom?

Ten eerste: Algemene regel is haraam, zowel zang als muziek. Deze speciale gelegenheden zijn een bepaald soort zang en het slaan op de daff is ook bij uitzondering toegestaan op de algemene regel van verbod. De begrensde uitzonderingen op een vaststaande regel kunnen niet zomaar zelf worden uitgebreid tot andere zaken. Er kan ook geen qiyaas (overeenkomst) worden toegepast (Oesoeloel-Fiqh). Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld betreffende trots en arrogantie. Deze zaken zijn verboden. �Al wie in zijn hart trots heeft ter grootte van een mosterdzaadje zal Al-DJannah niet binnengaan� (moeslim). maar er is een uitzondering op deze algemene regel. Tijdens djihaad is trots tegenover de vijand toegestaan. Een duidelijk begrensde uitzondering op de algemene regel. Men mag echter geen vergelijkingen gaan maken voor bijvoorbeeld de spelers van een moeslim voetbalelftal tegen een kafir elftal om dus dan ook arrogantie te hebben. Trots is verboden op een uitzondering na, namelijk tijdens de djihaad. Geen andere uitzonderingen tenzij duidelijk bewijs uit Qor�aan, Soenna of idjmaa� (overeenstemming).

Ten tweede: Er zijn geen Ahadieth die zeggen dat zingen of het gebruik van daff constant gebruikt mogen worden tijdens blijde gebeurtenissen en bijeenkomsten. Anders was dit overgeleverd.

Ten derde: als het bij iedere blijde gebeurtenis is toegestaan, waar stopt het dan. Dan zijn we altijd lichtzinnig bezig. En zo is de islaam niet. Men moet boven al dit vermaak staan en ervan af zien behalve in die gevallen genoemd in de Soenna. Ook wat betreft de daff, dit is een uitzondering, men kan geen vergelijking met andere instrumenten gaan maken. Niets is toegestaan behalve de daff. Door weer hetzelfde principe: algemene regel: alle muziekinstrumenten haraam, uitzondering: de daff. En vergelijking maken mag in de Fiqh-leer niet als het een uitzondering betreft op een algemene regel:

Zingen: Het is verboden te zingen onder begeleiding van muziek. Zingen met de daff is toegestaan tijdens een walima. En alleen zingen is toegestaan zonder bepaalde voorwaarden en speciale omstandigheden. -De teksten moeten zuiver en onschuldig zijn en natuurlijk binnen de morele grenzen van de islaam vallen.

Vrouwen mogen niet voor mannen zingen. De beste teksten zijn teksten die gaan over het doen van goede daden voor Allah en teksten die onze vroomheid sterken.

Het is dus de plicht van iedere moeslim muziek te vermijden en er nooit naar te luisteren. Als een moeslim het kan moet hij het ook afzetten als het ergens buiten is zoals in een taxi, op de markt, in een winkel, enz. Probeer te praten en de dingen uit te leggen, misschien helpt het hen om vrees voor Allah te krijgen en te stoppen met haraam. Weet dat het een van de grote zonden is zoals we hebben gezien. Het wordt in de Ahadieth genoemd met gamr drinken en overspel plegen. Zaken die het individu vernietigen als ook de Oemmah (gemeenschap).

Moge Allah ons sterken en ons helpen de da�wah uit te dragen en de werken van Shaytan te vernietigen. Wa�l hamdoellilahie rabbie� amamien.

 

Ik stel die regel dus aan de kaak. Zoals ik al zei ben ik kritisch en daarom wil ik weten waar dit soort regels op gebaseerd zijn. Daarom heb ik me in de discussie gemengt. Die regel heeft natuurlijk geen effect op mij, maar ik ben op deze site om de Islam te begrijpen en dan wil ik dat dus ook doen. En ik ben daarbij erg kritisch.


Aha, ik begrijp je standpunt. Maar wil je dan een ding voor me doen? Verdiep je eerst in de Islaam voordat je zulke uitspraken doet. Zoals ik eerder vermeld had, we kijken niet alleen naar de Quraan, maar we kijken ook naar de authentieke Soennah van de Profeet vrede zij met hem. Er zijn nog zoveel andere authentieke overleveringen die spreken over muziek. Laat ik er een aantal geven.

Wanneer is een overlevering betrouwbaar? Hoe kan je dat toetsen? Volgens mij zijn er over veel overleveringen binnen de Islam ook wel discussie's over de betrouwbaarheid.

Ik denk niet dat sommige Koran verzen moeilijk te begrijpen zijn, ze zijn vaak op vele manieren te begrijpen. Als we even naar het citaat kijken dat je aanhaalde met betrekking op muziek. In dat citaat kan je heel veel lezen, je kan er heel veel uithalen.

De overleveringen zijn als ik het goed begrijp dus eigenlijk een toelichting bij de Koran, een soort gebruiksaanwijzing. Maar zijn in de overleveringen niet ook veel plaatselijke gebruiken verwikkeld. Gebruiken die Mohammed had omdat hij uit een bepaalde streek kwam. Wanneer Mohammed uit Ijsland zou komen dan zouden de overleveringen dus een hele andere kleur hebben gehad omdat de streek en zijn gebruiken heel anders zijn.

Hoe weet ik nou of een overlevering betrouwbaar is of niet? Door naar de Bron te kijken, de een heeft Sahieh Zeer betrouwbaar, de andere Hassan, goed. E.d.

Laat ik jou vertellen hoe het is gegaan, het selecteren ordenen en bestempelen van hadith met een bepaalde authenticiteit. Aangezien je hier toch zit om wat meer te leren en te begrijpen over de Islaam..
Het leven van de Profeet Mohamed vrede zij met hem is van de wieg tot het graf door velen geobserveerd, onthouden en vervolgens weer doorgegeven. Sommige onderzoekers schatten dat het aantal mensen die gegevens aan een volgende generatie hebben doorgegeven wel in de 100.000.

De Profeet vrede zij met hem heeft verschillende geboden gedicteerd en onder verschillende personen verspreidt. Ook deze werden later aan de volgende generaties doorgegeven.

Na de dood van de Profeet vrede zij met hem, hebben ongeveer 50 metgezellen moge Allah tevreden met hen zijn, het op zich genomen alle geschreven informatie over de omstandigheden en gebeurtenissen van het leven van de Profeet vrede zij met hem en zijn uitspraken te verzamelen. Dit is later de bron van de hadith verzamelingen geworden.

Het aantal Metgezellen die hun kennis over de Heilige Profeet vrede zij met hem mondeling doorgaven, moge Allah tevreden met hen zijn, bedroeg zoals ik al eerder zei ongeveer 100.000 (naar schatting van wetenschappers). Dat is ook niet evrwonderlijk omdat we rekning kunnen houden met het feit dat de Heilige Profeet vrede zij met hem zijn laatste Hadj (Bedevaart), die bekend staat als zijn afscheidshadj, samen met 140.000 mensen hield. Al deze mensen zagen hem tijdens de hadj, ze leerden de hadjrituelen van hem en luisterden naar zijn toespraken die hij daar hield.

Het is ondenkbaar dat deze mensen, die bij een zo belangrijke aangelegenheid als deze hadj aanwezig waren, naar huis zouden gaan en niet door familie vrienden en stadsgenoten over de reis ondervraagt zouden worden.
Je kunt wel nagaan dat de mensen nadat de Profeet vrede zij met hem van deze wereld verdween, zeer veel belangstelling hadden voor alles wat hij gedaan had. Iedereen die hem gezien had, die naar hem geluisterd had, die kleinigheden van zijn leven wist, zijn verheven uitspraken, bevelen en instructies gehoord had, werd ondervraagd.

Iedereen die een hadith (overlevering) wilde overleveren moest deze staven door het noemen van de bron en een keten van overleveraars, de ISNAAD genoemd. Op deze manier kon iedere hadith nagegaan worden tot de tijd van de Profeet vrede zij met hem betrouwbaar was. Als er missende schakels in de keten waren, of als een persoon uit een keten niet 100% betrouwbaar was, werd de hadith met wantrouwen bekeken of verworpen!!

Als je hier even over nadenkt, realiseer je je dat de overleveringen van niemand anders ter wereld aan zulke zware kriteria moesten voldoen.
Mohamed vrede zij met hem onderscheidt zich vanwege het feit dat geen enkele overlevering aan hem wordt toegeschreven die niet bewezen is! En als we naar de bron van de overlevering kijken dan is het niet voldoende om simpelweg een overleveringsketen aan te kunnen dragen tot de tijd van de Profeet vrede zij met hem.

Elke overleveraar moest nauwkeurig worden onderzocht zodat zijn betrouwbaarheid vaststaat. Voor dit doel werden omstandigheden van de overleveraars grondig onderzocht en hele boekdelen werden hierover samengesteld. Daarin werd opgetekend wie wel en wie niet betrouwbaar was, wat voor soort karakter een persoon had, wie een goed en wie een slecht geheugen had.
Ook ging men na of de overleveraars de bron van zijn informatie persoonlijk ontmoet had, of dat hij of zij het ook alleen maar van horen zeggen te weten was gekomen. Er is vandaag de dag zoveel informatie over de overleveraars, dat we gemakkelijk kunnen beoordelen of een hadith betrouwbaar is of niet.

Is er wel een andere persoon in de geschiedenis, wiens leven zo in de finisses is nagegaan? Is er een andere situatie, waarin de overleveraars van het leven van een individu zo nauwkeurig zijn onderzocht?

Er zijn veel mensen die betrouwbaarheid van de hadith in twijfel trekken, maar met een beetje onderzoeken kom je heel ver :D!

Je neemt trouwens al aan dat ik geen enkele kennis heb van de Islam. Ik weet wel het een en ander van de Islam. Op deze site probeer ik die kennis die ik heb alleen uit te breiden.

Excuses voor de niet overdachte uitspraak. Een zeer voorbarige conclusie was dat.

Ik vind dat  mensen kritisch moeten zijn bij dit soort dingen. Klakkeloos van elkaar overnemen schiet je niks mee op want dan weet je niet eens waarom je iets doet. Een kritische blik is in mijn ogen altijd belangrijk, dan kan je het zuivere van het onzuivere scheiden. Als je niet kritisch bent dan doe je maar wat omdat je dat heb gehoort, maar waarom je het doet kan je niet uitleggen.

Zoals ik al eerder zei wil ik begrijpen waarom jullie geen muziek zouden mogen luisteren. Die regel heeft geen betrekking op mij, maar ik wil het wel snappen.
Het is trouwens ook een leuke test voor jullie. Je weet namelijk pas goed waarom je iets doet als je het aan iemand ander kan uitleggen en dat diegene het dan snapt. Die regel is niet waterdicht, maar hij gaat vaak wel op.

Je hebt gelijk, kritisch zijn is goed. Maar wat ik niet begrijp is, wanneer je authentieke overleveringen voorgeschoteld krijgt, dat je dan nog iets hebt van HET KLOPT NIET. Waarom vraag je dan hoe iets zit? Het lijkt net alsof jij al vastbesloten bent over je antwoord.
Ach joh, een test? Ik weet waarom het zo is, dat is toch het belangrijkste??

Ik wil het hierbij laten, ik vind het nogal nutteloos. Iemand proberen te overtuigen, die er eigenlijk niet veel mee te maken heeft.

Zoals Allah swt zegt, Lakoem Diennoekoem wa Lya Dien. Doch voor mij, mijn geloof. En voor jou, jouw geloof.

Nogmaals, wij mensen zijn vrij in het maken van keuzes. Kies je voor muziek luisteren? Geheel jouw verantwoordelijkheid, maar onthou dat er ook consequenties aan verbonden zijn..

en Allah swt weet het Best..

En Hij die in God en de Laatste Dag gelooft, behoort het goede te spreken of te zwijgen.

Moge Allah swt over jullie waken en jullie leiden, Allahoemma Ameen.
 


Fi Amanilahi,

Een Zuster in de Islaam die van jullie houdt omwille van Allah swt,
Umm `Aqeelah

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 13:27

Assalamoe alykoem beste broeders en zusters,

 

Deze discussie over muziek gaat maar verder, maar is nou muziek halal of haraam? laten we deze onderwerp sluiten met de bewijzen uit e Koran en ahadieth.

 

Allah swt zegt in de Koran:

�En �istafziz� (rui hen op/houdt hen voor de gek) degenen die je kan met je stem.... Soerat al-israa-e aya 64.

 

Ibn Abbaas heeft over deze aya gezegd �istafziz met je stem betekent zingen, muziek en iedere andere roepvoor ongehoorzaamheid aan Allah de Verhevene�

 

Allah zegt ook:

�En van de mensen zijn er die nutteloos gepraat (lahwal hadieth) kopen op de mensen te laten afdwalen van de Weg van Allah zonder kennis, en het nemen van Allah�s weg als spotternij. Voor dezen zal er een vernederende straf zijn. Soerat Loeqman ayah 6.

 

Abdullah Ibn Mas3oed werd over deze aya gevraagd en hij antwoordde: �Ik zweer bij de ene buiten wie er geen God bestaat, dat het verwijst naar zingen (ghinaa)� Hij herhaalde zijn woorden drie maal om het te benadrukken�.

 

De profeet heeft gezegd: �Er zullen (in de toekomst) mensen van mijn oemmah zijn die zullen zoeken om halal te maken: overspel, het dragen van zijde, het drinken van alcohol en het gebruiken van ma3aazif (muziekinstrumenten).� (Al-Boekharie).

 

Zo lees je dat de profeet het gebruiken va ma3azif vergeleek met het plegen van zina (overspel).

 

De profeet zei ook: �mensen van mijn Oemmah zullen wijn drinken en het anders noemen dan bij de eigenlijke naam. Vrolijk zal voor hen worden gemaakt door het bespelen van muziekinstrumenten en het zingen door zangeressen. Allah zal de aarde onder hen vaneen splijten en hen veranderen in apen en zwijnen�.

(Ibn maadjah, Albayhaqi en ibn asaakir: bekrachtigd door Ibn Al-Qayyim en Al-Albaani).

 

Muziek is te allen verboden. Het is het werk van shaytaan om mensen af te leiden van het rachte pad.

 

Er zijn natuurlijjk meer ahadieth en ook uitspraken van grote geleerdes over het verbieden van muziek, maar om het niet lang te maken, houd ik het hierbij.

 

wassalaam,

 

Abou Jabir

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 13:29

Assalamoe alykoem,

Ik zal dit afsluiten met een waargebeurd verhaal.

 

Het gebeurde in een arabisch land. Een paar jongeren waren met auto, de bestuurder heeft muziek zo hard aangedaan, er was geschreeuw en geklap in de auto. Een jongeman naast de bestuurder vond dat niet goed, maar durfde niets van te zeggen, hij schaamde zich van zijn vrienden. Na een tijdje in de auto hoorden ze een harde knal. Er was iets mis met motor, waarna ontplofte die. De auto kantelde meermalen en de izettenden die achter in de auto zaten zijn terplekke overleden. De bestuurder is in een verschrikkeliijke toestand. De jongeman die naast hem zat, was alleen licht gewond. Hij rende naar zijn vriend en zag dat hij bijna dood gaat. Hij zegt tegen hem: '' zeg LA ILAHA ILLA ALLAh'', maar in plaats daarvan zegt hij: ''ya layla dana, ya layla dana.....'' .Dit was het muziekstuk die hij net luisterde. Hij overleed daarna. Allahoe almusta3aan.

 

Ik hoop dat jullie hiervan een les kunnen nemen.

 

wassalamoe alykoem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 13:51

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu mijn lieve Broeders en Zusters in de Islaam.

De lezer zij gegroet.

Ik zoek mijn toevlucht tot Allah tegen de vervloekte duivel, In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle.
Moge de vrede en zegeningen van Allah met hem de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salaam zijn.
Waarlijk alle lof komt Allah soub7ana wa Ta3alaa toe. Wij loven Hem en zoeken zijn steun.

Wij vragen om Zijn vergeving en zoeken toevlucht bij Hem tegen het kwade in onze eigen zielen en tegen de slechtheid van onze daden.

Iedereen die Hij leidt zal nooit dwalen en iedereen die Hij laat dwalen zal nooit leiding vinden.

Moge Allah soub7ana wa Ta3alaa ons allen leiden tot het Hiernamaals en onze zondes vergeven, en samenbrengen in het paradijs, Ameen ya Rabb el'alamien.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

JazakkaAllahoe ghayran kathierran voor de toevoeging. Het is een mooi verhaal, met een prachtig moraal. Ik hoop dat dit aan niemand is ontgaan..

Allaahoemma ghfierlahoe Allaahoemma thabbiet-hoe,
Allaahoemma ghfierlahoe warh'amhoe wa 3aafiehie wa3foe 3anhoe, wa akriem noezoelahoe, wa wassie3 moedkhalahoe waghsielhoe bielmaa-ie watthaldjie walbarad, wa naqqiehie miena al-khaataayaa kamaa naqqayta atthawba al-abyada miena addanas, wa abdielhoe daaran khayran mien daarieh, wa ahlan khayran mien ahlieh, wa zawdjan khayran mien zawdjieh, wa adkhielhoe al-djannata wa a3iedh-hoe mien 3adhaabie al-qabr, wa 3adhaabie annaar!!

Allahoemma Ameen, oua li djami3aal Mouslimeen..


De boodschapper van Allah salla Allahu 3alaihi wa Salam heeft gezegd: "Mijn hart kan ook veronachtzaam worden. Waarlijk ik vraag honderd keer per dag vergeving aan Allah."

Astaghfieroe Allaha wa atoeboe illayh..
Astaghfieroe Allaaha al-3adhzieema alladhie laa iellaaha iellaa hoewa al-7ayyoe al-qayyoem wa atoeeboe ielayh..

Moge Allah swt over jullie waken en jullie leiden, Allahoemma Ameen.
 

Fi Amanilahi,

Een Zuster in de Islaam die van jullie houdt omwille van Allah swt,
Umm `Aqeelah



Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 19:22
Uhm, ik denk dat jij zojuist mijn vermoeden hebt bevestigd. Je mening stond al vast toen je de discussie aanging, of dacht jij dat er eventueel iemand zou zijn die je zou kunnen overtuigen? Indien dit niet het geval is, dan vraag ik me af waarom ga je dan de discussie aan, als je toch al vastbesloten bent. Of zie ik dit verkeerd? Correct ,me if I'm wrong.

Bedankt voor het meedelen van je mening..

Keep your mind open Remco, dat is mijn advies aan jou.

Hier in de vertaling van hetgeen ik hierboven heb vermeld.
O Allah, vergeef hem, O Allah geef hem standvastigheid.
O Allah, vergeef hem, schenk Uw genade aan hem, geef hem kracht en aanvaard zijn berouw. Geef hem een voortreffelijke eindbestemming en maak zijn ingang naar het graf wijd, reinig hem met water, sneeuw en hagel en zuiver hem van zijn zonden zoals witte kleding gezuiverd wordt van vlekken. Geef hem een beter onderkomen dan dat hij heeft gekend en een betere familie dan die hij heeft gekend en een betere partner dan zijn partner op aarde. Neem hem op in het Paradijs en bescherm hem tegen de bestraffing van het graf en tegen de bestraffing van het Hellevuur.

~*~*~*~*~*~
Ik zoek de vergeving van Allah de Almachtige, en toon berouw aan hem.
Ik zoek de vergeving van Allah de Almachtige, die geen god naast Zich heeft. De Levende, de Zelfstandige en toon berouw aan hem.
Terug naar boven
YounesF Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 mei 2004 om 05:07

Deze discussie kan eindeloos doorgaan, want mensen kunne bepaalde dingen niet op een rijtje zetten. Ik heb daarom twee adviezen, voor de moslim en de niet-moslim:

Advies voor de moslim: Als moslim moet je begrijpen dat de ayat en ahadith die voorgaande leden benoemd hebben niet uit de lucht zijn gevallen. Het zijn weldegelijk bewijzen uit betrouwbare bronnen. Het zijn de grote geleerden die ons genoeg bewijzen geven, en die verstand van zaken hebben, ze zuigen het niet uit hun duim. Dus waarom accepteer je het gewoon niet, muziek is haram. Maar toch gaan mensen zoeken naar mogelijkheden om het halal te maken, dat betekent dat de shaytan en de nafs (ego) veel invloed op je hebben. De shaytan probeert ons d.m.v. muziek, wat ons niet baat, af te houden van dingen die ons wel baat hebben. Zoals het horen van Koran, lezingen, het zoeken naar kennis, het gedenken van Allah. We hebben zoveel te doen, anders redden we het niet, noch in deze wereld noch in het hiernamaals. Daarom broeders en zusters verspil je tijd niet met nutteloze zaken (muziek, films, soaps) maar werk aan je imaan, werk hard om een hoge positie te krijgen bij Allah de Verhevene, met als uiteindelijke doel het verdienen van een plaats in het Paradijs. Incha Allah.

Advies voor de niet-moslim: Voor de niet-mosilm heb ik te zeggen dat men beter andere discussies kan volgen. Bij deze discussie hebben moslims onder elkaar al mening verschillen laat staan een moslim en niet-moslim. Daarom is het beter om te discussieren over dingen waar een moslim absoluut van overtuigd is (het bestaan van Allah, het hiernamaals, geloof in onze profeet, etc.) en jij absoluut niet van overtuigd bent. Dan kun je met elkaar discussieren en misschien dat je dan de waarheid ziet. Ik weet niet wat jullie intensie is om hier op deze Islam-forum te komen. Ben je hier om kennis te zoeken over de Islam (Wat is de Islam, Bestaat Allah wel?, Wie is Mohammad) dan ben je van harte welkom, en dan zou je ik je eerder verwijzen naar topics die over onderwerpen gaan zoals de eenheid van Allah, de Profeet en het hiernamaals. Daar kom je veel meer te weten over wat de Islam nu eigenlijk inhoud. In zo'n discussie als deze, dat gaat over muziek, je ziet meningverschillen tussen moslims onderling, daar kun je verward van raken, daarom is het eerst belangrijk om de fundamenten van de Islam te begrijpen. Voor de niet-moslims die hier alleen zijn om mijn broeders en zusters in verwarring te brengen en ze van het rechte pad te houden, adviseer ik dat niet doen, lees en leer over de Islam, anders kun je deze forum beter verlaten.

Moge Allah me vergeven voor fouten die ik gemaakt heb. Al het goede wat ik geschreven heb is van Allah, al het slechte is van mezelf en de shaytan.

De groeten,

Younes

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 mei 2004 om 06:10
Allahoemma Ameen oua li djami3aal Mouslimeen,

JazakkaAllahoe ghayran kathierran voor de verduidelijking/toevoeging..
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2004 om 01:07

Gegroet allemaal,

Heb ik het goed begrepen dat alleen het gebruik van muziek instrumenten afgekeurd wordt?

Is een gezongen lied zonder instrumentele begeleiding wel oke of geoorloofd binnen tradities van de Islam?

 

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 11:56

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu mijn lieve Broeders en Zusters in de Islaam.

De lezer zij gegroet.

Ik zoek mijn toevlucht tot Allah tegen de vervloekte duivel, In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle.
Moge de vrede en zegeningen van Allah met hem de Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salaam
zijn.
Waarlijk alle lof komt Allah soub7ana wa Ta3alaa toe. Wij loven Hem en zoeken zijn steun.

Wij vragen om Zijn vergeving en zoeken toevlucht bij Hem tegen het kwade in onze eigen zielen en tegen de slechtheid van onze daden.

Iedereen die Hij leidt zal nooit dwalen en iedereen die Hij laat dwalen zal nooit leiding vinden.

Moge Allah soub7ana wa Ta3alaa ons allen leiden tot het Hiernamaals en onze zondes vergeven, en samenbrengen in het paradijs, Ameen ya Rabb el'alamien.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Herne, het beste is om het bovenstaande uit te printen en goed door te lezen, dan wordt alles je vanzelf wel duidelijk..

Ik kan het je nu wel allemaal gaan uitleggen, maar het staat er gewoon boven. Dus even goed lezen :)


Fi Amanilahi,
Ou7ibokoum fi Laaha Ta3alaa!!

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu wa Maghfiratuh,

Jullie Zuster in de Islaam,
Umm `Aqeelah

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 16:02

Salamoen Aleykoem

Soms luister ik naar leideren die gaan over Allah(s.b.w) en onze profeet(vzmh) en tijdens het luisteren denk ik na over mijn zonden en al luisterend krijg ik spijt en vraag ik vergiffenis e.d. Er worden ook instrumenten gebruikt maar wat ik wil zeggen is dat dit toch niet haraam is? Want muziek wordt als tijdverspilling enzo gebruikt in de quran maar dat is volgens mij muziek dat we kennen als eminem enz. Ik denk echt niet dat wanneer iemand luistert naar muziek waarbij je aan Allah(s.b.w) denkt slecht is. Ik weet zeker dat dat mijn imaan vele malen sterker maakt.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 04:22

zoals Nietsche al zei is dat kunst (zowel bewegende als stilstaande) een soort verzachting is van de dagelijkse pijn...

muziek is kunst... en moslims hebben ook kunst nodig... als ik kijk naar de meeste moskeeen en vooral de grotere in de wereld... dan zijn dat ontzettend prachtige gebouwen met veel versieringen... en ook de heilige plaatsen zijn niet geheel ongemoeid gelaten denk ik zo maar...

ik denk dat muziek luisteren geen zonde is, maar juist een gift... en anders moet ik je eens adviseren om lopende band werk te gaan doen... dan weet je waar muziek voor is...

en het pad van de verleiding is natuurlijk altijd makkelijker, maar misschien ook leerzaam... degene die het pad van de verleiding niet kent vervalt zelf in het pad van de verleiding... ervaring leert de mens...
net als dat er honderden regels zijn over hoe je veilig met machines om moet gaan en dat er dan toch nog bedrijfsongevallen plaatsvinden...

trouwens ik kwam laatst ook een paar oppermannen tegen die stempels aan het verwijderen waren (stempel = geschoorde steunpilaar om daarboven op beton te kunnen storten) en die waren ook moslim en die hadden gewoon een mooie dewalt radio bij zich... anders is het werk ook niet te doen... meer noodzaak dan verleiding lijkt mij...

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 05:05
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

Assalamoe alykoem beste broeders en zusters,

 

Deze discussie over muziek gaat maar verder, maar is nou muziek halal of haraam? laten we deze onderwerp sluiten met de bewijzen uit e Koran en ahadieth.

 

Allah swt zegt in de Koran:

�En �istafziz� (rui hen op/houdt hen voor de gek) degenen die je kan met je stem.... Soerat al-israa-e aya 64.

 

Ibn Abbaas heeft over deze aya gezegd �istafziz met je stem betekent zingen, muziek en iedere andere roepvoor ongehoorzaamheid aan Allah de Verhevene�

 

Allah zegt ook:

�En van de mensen zijn er die nutteloos gepraat (lahwal hadieth) kopen op de mensen te laten afdwalen van de Weg van Allah zonder kennis, en het nemen van Allah�s weg als spotternij. Voor dezen zal er een vernederende straf zijn. Soerat Loeqman ayah 6.

 

Abdullah Ibn Mas3oed werd over deze aya gevraagd en hij antwoordde: �Ik zweer bij de ene buiten wie er geen God bestaat, dat het verwijst naar zingen (ghinaa)� Hij herhaalde zijn woorden drie maal om het te benadrukken�.

 

De profeet heeft gezegd: �Er zullen (in de toekomst) mensen van mijn oemmah zijn die zullen zoeken om halal te maken: overspel, het dragen van zijde, het drinken van alcohol en het gebruiken van ma3aazif (muziekinstrumenten).� (Al-Boekharie).

 

Zo lees je dat de profeet het gebruiken va ma3azif vergeleek met het plegen van zina (overspel).

 

De profeet zei ook: �mensen van mijn Oemmah zullen wijn drinken en het anders noemen dan bij de eigenlijke naam. Vrolijk zal voor hen worden gemaakt door het bespelen van muziekinstrumenten en het zingen door zangeressen. Allah zal de aarde onder hen vaneen splijten en hen veranderen in apen en zwijnen�.

(Ibn maadjah, Albayhaqi en ibn asaakir: bekrachtigd door Ibn Al-Qayyim en Al-Albaani).

 

Muziek is te allen verboden. Het is het werk van shaytaan om mensen af te leiden van het rachte pad.

 

Er zijn natuurlijjk meer ahadieth en ook uitspraken van grote geleerdes over het verbieden van muziek, maar om het niet lang te maken, houd ik het hierbij.

 

wassalaam,

 

Abou Jabir

Assaalamoe alykoem,

omdat nog steeds moslims twijfelen of muziek verboden is of niet. beste broeders  en zusters hierboven bewijzen uit de Koran en Soenna. heel duidelijk.

wat betreft niet-moslims, ik hoef jullie mening niet, want die weet ik al. in deze topic vroeg een moslim, en ik zeg een moslim of muziek verboden is of niet volgens de koran en soenna, dan zie ik niet-moslims reageren en zeggen dat muziek wel toegestaan is en dat moslims muziek nodig hebben, alsof zij onze Allah zijn. ze geven ons fatwa's   

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2004 om 07:08
Precies Abou Jabir, ik begrijp dat ook niet. Maar ghayr inshaAllah..!!

P.S (Ik vind jullie meningen by the way wel interessant :-))
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 juli 2004 om 12:50

De mensen zullen altijd op zoek gaan naar geleerden die hun lusten bevredigen. Ze zullen die geleerde nemen die hen goed uitkomt. In dit geval is dat yusuf qaradawi die zowat door de gehele ummah kritiek heeft gehad. Alle 4 wetscholen de salafi dawah zegegn hetzelfde. De metgezellen waren hard tegen degenen die instrumenten gebruikten en hetzelfde geldt ook voor hun volgelingen. Er bestaan hier bronnen die over deze kwestie zeer duidelijk zijn.

Wat ik nog opmerkelijk vind is het feit dat er hier door iemand wordt gestimuleerd om naar de rapnummers van 2pac te luisteren. Deze mensen zijn blijkbaar verdwaald aangezien hij alles behalve een inspiratiebron voor de moslims is.

De zaken over wat hij het heeft, kennen jullie vast ook wel. En die zijn zo onislamitisch. Ook brengt muziek je in een bepaalde trance en je raakt er zeer beinvloedt van. Iedereen is het erover eens dat muziek dat je hedendaags beluistert 200% haram is. Het is niet zo dat we naar muziek zonder teksten luisteren. Behalve trance dan, dat het muziek van de ongelovigen is.

Het punt blijft dat muziek niet haram is. Maar muziek met instrumenten wel. De hadith getuigen dit aangezien er iedereen het er over eens is dat de ahadith het hier over muziekinstrumenten hebben.

Daarom worden de daden van de taliban geprezen omdat muziekinstrumenten vernietigd werden en omdat dit een breed draagvlak heeft in de islam.

 

 

 

Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2004 om 01:02

Iedereen is het erover eens dat muziek dat je hedendaags beluistert 200% haram is.

Sjonnie ,

begrijp je niet dat deze uitspraak alleen maar over  jouw zelf kan gaan?

Jij kan niet weten wat voor muziek ik luister.

weet je eigenlijk wel wat muziek is?

Herne.

 

 

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2004 om 09:24
soub7anAllah...

In eerste instantie geplaatst door YounesF

Deze discussie kan eindeloos doorgaan, want mensen kunnen bepaalde dingen niet op een rijtje zetten. Ik heb daarom twee adviezen, voor de moslim en de niet-moslim:

Advies voor de moslim: Als moslim moet je begrijpen dat de ayat en ahadith die voorgaande leden benoemd hebben niet uit de lucht zijn gevallen. Het zijn weldegelijk bewijzen uit betrouwbare bronnen. Het zijn de grote geleerden die ons genoeg bewijzen geven, en die verstand van zaken hebben, ze zuigen het niet uit hun duim. Dus waarom accepteer je het gewoon niet, muziek is haram. Maar toch gaan mensen zoeken naar mogelijkheden om het halal te maken, dat betekent dat de shaytan en de nafs (ego) veel invloed op je hebben. De shaytan probeert ons d.m.v. muziek, wat ons niet baat, af te houden van dingen die ons wel baat hebben. Zoals het horen van Koran, lezingen, het zoeken naar kennis, het gedenken van Allah. We hebben zoveel te doen, anders redden we het niet, noch in deze wereld noch in het hiernamaals. Daarom broeders en zusters verspil je tijd niet met nutteloze zaken (muziek, films, soaps) maar werk aan je imaan, werk hard om een hoge positie te krijgen bij Allah de Verhevene, met als uiteindelijke doel het verdienen van een plaats in het Paradijs. Incha Allah.

Advies voor de niet-moslim: Voor de niet-mosilm heb ik te zeggen dat men beter andere discussies kan volgen. Bij deze discussie hebben moslims onder elkaar al mening verschillen laat staan een moslim en niet-moslim. Daarom is het beter om te discussieren over dingen waar een moslim absoluut van overtuigd is (het bestaan van Allah, het hiernamaals, geloof in onze profeet, etc.) en jij absoluut niet van overtuigd bent. Dan kun je met elkaar discussieren en misschien dat je dan de waarheid ziet. Ik weet niet wat jullie intensie is om hier op deze Islam-forum te komen. Ben je hier om kennis te zoeken over de Islam (Wat is de Islam, Bestaat Allah wel?, Wie is Mohammad) dan ben je van harte welkom, en dan zou je ik je eerder verwijzen naar topics die over onderwerpen gaan zoals de eenheid van Allah, de Profeet en het hiernamaals. Daar kom je veel meer te weten over wat de Islam nu eigenlijk inhoud. In zo'n discussie als deze, dat gaat over muziek, je ziet meningverschillen tussen moslims onderling, daar kun je verward van raken, daarom is het eerst belangrijk om de fundamenten van de Islam te begrijpen. Voor de niet-moslims die hier alleen zijn om mijn broeders en zusters in verwarring te brengen en ze van het rechte pad te houden, adviseer ik dat niet doen, lees en leer over de Islam, anders kun je deze forum beter verlaten.

Moge Allah me vergeven voor fouten die ik gemaakt heb. Al het goede wat ik geschreven heb is van Allah, al het slechte is van mezelf en de shaytan.

De groeten,

Younes



Klein vraagje voor Herne, ben jij Islamitisch?
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2004 om 09:29

Assalamoe alykoem zuster juwairiya,

welkom terug, en mashAllah dat wou ik net ook doen, dat bericht van younes naar voren halen, deze discussie was al afgesloten, maar sommige willen maar niet ophouden.

Herne is niet-moslim

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2004 om 10:09

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu aghie Abou Jabir,

Thank youuuu.. BarakaAllahoe fiek. Ben weer terug van weggeweest..
Ik werd een beetje moe van het contstant herhalen van dezelfde dingen, ik heb daar niet echt geduld voor, maar ghayr inshaAllaah. Je zegt iets en het dringt niet tot die persoon door, en dat doet me zoveel verdriet. Ach ja, ik heb niet de kracht om iemand te leiden, Allah swt leidt wie Hij wil. Het belangrijkste is dat we de juiste informatie verschaffen, en dat is dus nu mijn voornaamste doel..

Ik ga het opnieuw proberen, inna Allaha ma3a Sabierrien..

Fi Amanilaah,

Umm 'Aqeelah

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2004 om 04:49

Salam,

Zelf luister ik nog wel naar muziek, maar weet ook waar ik naar luister. De afgelopen jaren ben ik zeer geinspireerd door: Yusuf islam, Zain Bhikha en Raihan.

Heb cd's van hen (gebrand ), en ben er helemaal gek op, kan het de hele dag door luisteren.

Wel heb ik gemerkt, dat zodra je overgaat op 'andere muziek' zoals: Nancy Ajram, Mostafa Amar, westerse muziek, etc, etc.,... dat je daar weer niet vanaf kunt blijven, en alleen dat soort muziek wilt luisteren.

Het klinkt misschien wel zo mooi en een zanger die zingt over 'zijn leven, zijn alles' die je hoofd helemaal op hol doet slaan (spreek NIET namens mij) en je in een soort betoverend wereld doet zweven op wolken gevuld door NEPPE liefde, wat ze doormiddel van clips (Kleb, als je het mij vraagt) er nog eens extra inwrijven, terwijl zij meestal degene zijn die de ene vrouw naar de andere nemen, omdat de vorige niet goed genoeg was, of niet voldeed aan zijn/ haar wensen, nee dan ben je echt diep gezonken.

Yusuf islam, das is pas echt muziek (mijn mening) wat over het echt leven gaat, en hoe je zo goed meglijk hier je leventje kunt leiden, om vervolgens in de mooi tuinen van Allah te kunnen genieten van eeuwige puur genot.

Overwin de Shaitaan, en kies voor de weg van Allah en je zult er geen spijt van hebben!!!

 Jullie trouwe zuster fie dienn!

Salam.

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 3456>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.142 seconden.