Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Vrouwenrechten

 Post Reply Post Reply Pagina  <123
Schrijver
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote UmmHanifa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vrouwenrechten
    Geplaatst op: 01 december 2004 om 10:25
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

[Daar mogen ze van mij best voor vechten.  Maar ik dan toch niet, wat natuurlijk mijn goed recht is, en het goed recht van iedere vrouw.  Sowieso zie ik nog steeds het nut niet in van een sluier.  Ik snap dat een moslima een sluier zou willen dragen, immers haar God heeft haar dat gezegd (nu ja, dat gelooft ook niet elke moslima, maar ik heb het dus over degenen die het geloven), maar te verwachten valt dat zelfs een God daar een reden voor zou hebben.  Ik ben alleen die goeie reden nog niet tegengekomen.
Wat ik wel raar vind, is dat ondanks al die bafaamde rechten voor de vrouw in de Islam, in de strenger islamitische landen westerse vrouwen toch wel eens verplicht worden gesluierd rond te lopen.  En dan bedoel ik niet enkel van overheidswege, maar ook omdat het 'gewone volk' anders beledigingen gaat roepen en zo, of erger.  Dat zou je toch niet verwachten dan...

Greetz Kim

Hoi Kim,

Moslims gaan dan ook uit van de wijsheid van Allah en een wijsheid achter al Zijn geboden en verboden. We kunnen veel leren maar nooit alles weten. Maar een gebod is een gebod en je kunt er voor kiezen om het na te leven of niet. De reden kan voor iedere draagster verschillend zijn en ook het nut ervan is afhankelijk van het individu en het is dan ook niet aan een ander om te bepalen of iemands reden "goed" genoeg is voor het dragen van de hoofddoek.
Wat je zegt over de verplichte sluierdracht in bepaalde landen moet ik toch echt even tegenspreken. Hoe kom je er bij dat vrouwen verplicht worden om zich te bedekken vanwege beledigingen??? Dat lijkt me echt uit de duim gezogen. Zoals Frankrijk het recht heeft om de hoofddoek in openbare gelegenheden te verbieden, hebben "islamitische" landen ook het recht om een bepaalde mate van bedekking vast te stellen. Meestal gelden er voor buitenlanders andere regels dan voor inwoners van het land maar los daar van is dat een kwestie van wetgeving en niet van de islamitische gang van zaken. Er zijn echter maar weinig plekken op aarde waar de regels uit de islam nog echt toegepast worden en toch wil men dat de moslims afnemen.

Iqra bi-ismi rabbika allathee khalaqa
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 17:33

Hallo Amier, de link die je gaf geeft maar een beperkt, en wel een rooskleurig, beeld van de positie van de vrouw in de Islam.
Ik was daarom niet verbaast dat het artikel van het C.I.E schijnt te komen, je hebt al eens eerder een gekleurt artikel van hun geplaats waar ik kritiek op had.
Het beeld is gekleurt omdat er een selectieve interpretatie wordt toegepast.
In eerste instantie definieert men wat de in hun ogen gewenste rechten/positie van de vrouw in de Islam is, en dan zoekt men de verzen en hadith erbij.
Om een realistisch beeld te geven van wat de Islam nou eigenlijk zegt over vrouwen, zul je ook de minder positieve verzen en ahadith mee moeten tellen.

Uit Vers 2:228 blijkt dat mannen voorrang hebben in de situatie die hier word voorgeschildert.

2:228. De gescheiden vrouwen moeten drie menstruatieperioden wachten; en het is haar niet geoorloofd, hetgeen Allah in haar baarmoeder heeft geschapen, te verbergen, indien zij in Allah en de laatste dag geloven; en haar echtgenoten hebben het recht, haar (intussen) terug te nemen, indien zij verzoening wensen. En v��r haar geldt hetzelfde als tegen haar, hetgeen billijk is, de mannen hebben voorrang boven haar, Allah is Machtig, Alwijs.

Uit vers 4:34 blijkt dat Allah de mannen heeft doen uitmunten ten op zichte van de vrouwen, dat een vrouw moet gehoorzamen, en als zei dit niet doet moet ze geslagen worden! aan het einde van dit barbaarse vers wordt er nog ter bevestiging, Allahu Akbar!, geroepen.

4:34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.

Van Aboe Hoeraira : De Profeet heeft gezegd : �Als een man zijn vrouw naar zijn bed roept en zij weigert te komen, dan vervloeken de engelen haar in de ochtend�.  
(Boechari, Boek 67 hoofdstuk 85; vgl. Moeslim, Boek 16 traditie 122

Koran 2:282, de getuigenis van een vrouw is niet gelijk aan die van een man!

Koran 2:282  Wanneer jullie met elkaar schuldverbintenissen aangaan tot een vastgestelde termijn, schrijf die dan op. ... En roep twee getuigen uit het midden van jullie mannen. En als er geen twee mannen zijn, dan een man en twee vrouwen uit hen die jullie als getuigen aanvaarden, zodat als ��n van haar beiden zich vergist, de andere haar eraan kan herinneren.

Hieronder enkele ahadith die nou ook niet direct in het voordeel van de vrouw spreken;

Van Oesama : De Profeet heeft gezegd : �Ik ging bij de poort van het paradijs staan, en het merendeel van degenen die daar binnengingen waren armen, terwijl de welgestelden tegengehouden werden; maar over de mensen die naar de hel moesten was al bevel gegeven hen daarheen te brengen; ik ging bij de poort van de hel staan en de meesten van degenen die daar binnengingen waren vrouwen.� 
(Boechari, Boek 67 hoofdstuk 87; Boechari, Boek 81 hoofdstuk 51)


Van Abdallah ibn Oemar : De Profeet heeft gezegd : �Vrouwen hier bijeen! Jullie moeten aalmoezen geven en veel om vergiffenis bidden, want ik heb gezien dat jullie de meerderheid van de hellebewoners vormen.� Een verstandige vrouw vroeg hem : �Waarom, Profeet, zijn wij in de hel in de meerderheid ?�
�Jullie vloeken te veel en zijn ondankbaar jegens je echtgenoot. Ik heb nooit wezens gezien die zo tekort schoten in verstand en godsdienst als jullie en toch verstandige mannen de baas werden.�
�Maar Profeet, wat mankeert er aan ons verstand en onze godsdienst ?�
�Jullie tekortschieten in verstand blijkt uit het feit dat de getuigenis van twee vrouwen opweegt tegen de getuigenis van ��n man. Dat is het tekort aan verstand. Verder brengen jullie een aantal dagen door deze teksten in de hadieth zonder de salaat te verrichten en in ramadan verbreken jullie de vasten *, en dat is het tekort in godsdienst.�
* Tijdens de menstruatie. 
(Moeslim, Boek 1 traditie 132; Boechari, Boek 6 hoofdstuk 6)

Muslim recorded:
"Amongst the inmates of Paradise the women would form the minority."
Sahih Muslim, English translation, Kitab Al-Riqaq, chapter MCXL Hadith No. 6600.

'Memorise three things from me, which I memorised from the prophet who said: "The man is not to be asked why he beat his wife ...
Ibn Kathir, commenting on Q. 4:34, this Hadith is also reported by Abu Dawood and al-Nisa'i and Ibn Magah.

Polit"Women are ungrateful to their husbands and are ungrateful for the favours and the good (charitable) deeds done to them. If you have always been good (benevolent) to one of them and then she sees something in you (not of her liking), she will say, 'I have never received any good from you."
Sahih Bukhari, Arabic-English translation, vol. 1 Hadith No. 28.

'Woman was made to bear and feed children. Therefore she is very emotional. And she is forgetful, because if she did not forget how it is to give birth she would not have another child. That is why she will not be as reliable a witness as a man."

"'Omar [one of the Khalifs] was once talking when his wife interjected, so he said to her: 'You are a toy, if you are needed we will call you.'"
Al-Musanaf by Abu Bakr Ahmad Ibn 'Abd Allah Ibn Mousa Al-Kanadi
 
And 'Amru Bin al-'Aas, also a Khalif, said: "Women are toys, so choose."
 Kanz-el-'Ummal, Vol. 21, Hadith No. 919.

'The woman is a toy, whoever takes her let him care for her (or do not lose her)."
Tuffaha, Ahmad Zaky, Al-Mar'ah wal- Islam, Dar al-Kitab al-Lubnani,

"The woman is 'awrah. When she goes outside (the house), the devil welcomes her."
 Ihy'a 'Uloum ed-Din by Ghazali, Dar al-Kotob al-'Elmeyah, Beirut, Vol II, Kitab Adab al-Nikah, p. 65. Reported by Tirmizi as a true and good Ahadith.
 

"A woman is closest to God's face, if she is found in the core of her house. And the prayer of the woman in the house is better than her prayer in the mosque."
 Ibid

 Politiek gezien kan een vrouw volgens de Islamitische bronnen ook niet veel beginnen;

�Het volk dat zijn lot in handen van een vrouw legt zal nooit voorspoed kennen!� (lam yaflah kawmoen wallaw Amrahoen Imraa).dertiende deel van de Sahih van Boechari

Verder mogen moslim mannen wel met vrouwen van het Christelijk of Joodse geloof trouwen maar niet vice versa, ongeacht de achterliggende reden weer is er geen sprake van gelijkheid...

Deze informatie in ogenschouw nemend zul je wel tot een andere conclusie moeten komen, die minder rooskleurig maar wel objectiever is. 

Het lijkt er veel op dat het recht van de Islamitische vrouw het Aanrecht is...

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 00:48

In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

In de tijd van de Djahilia werden meisjes levend begraven

Salaam aleikum,
dit werd bij mijn weten door ��n enkele stam gedaan en dan alleen nog in tijden van hongersnood. Dat maakt het nog steeds niet goed, maar het was geen standaard regel voor alle mensen ten allen tijde. Dat is toch een heel verschil.
Khadija, de vrouw van de profeet, was bijvoorbeeld een zeer ontwikkelde en zelfstandige vrouw. Rechten voor vrouwen waren er dus toen ook al wel. Alleen is de islam het zeg maar gaan 'verplichten'.

Salaam happylady
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 00:50

In de Naam van Allah de Verhevene,

Aleikoem salaam wr wbr zuster,

Je hebt mij niet zien schrijven dat dit een standaard regel was in de tijd van de djahilia. In ieder geval Djazakie Allah gerian voor je aanvulling.

3anakillah, AmmatoelAziz

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 08:59

Amier en Akbash, ik ga jullie beider artikelen, als ik meer tijd heb, een keer grondig bestuderen.  Maar op het eerste zicht lijken de artikelen die Amier gaf me ook nogal rooskleurig.  Niet dat er iets zal instaan dat niet waar is, maar eerder doordat veel van die 'vrouwvriendelijke' regels (bij een paar heb ik m'n twijfels of ik ze wel zo leuk vind ) door net zo onvrouwvriendelijke regels tegengesproken worden.  De eenvormigheid is dus ver te zoeken, vrees ik. 

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
amina Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote amina Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 december 2004 om 02:11

assalam moe3alaykoem wa rahmatoe allah wa barakatoe

Het is wel degelijk zo dat vrouwenrechten afgeleid zijn van de islaam.

het is de islaam die waarde gaf aan de vrouw ik noem het niet dragen van een sluier echt geen vrouwenrecht, dan is mijn mening eerder dat de nietmoslim vrouw geen recht heeft. De moslimvrouw word gezien als iets waardevols ga maar na niemand weet wat voor haar ze heeft als zij gesluierd is of hoe haar figuur eruit ziet als zij voldoet aan de voorschriften van de islaam. terwijl de vrouw in het westen word gezien als handel als er reclame word gemaakt van tandpasta bij wijze vasn word er al een vrouw naakt bijgezet. nou is dit recht of waarde iets wat zo makkelijk te verkrijgen is hecht je ook niet zoveel waarde aan, dus laten we eerlijk zijn het word gezien als lustobject. En niet te vergeten het was wel de islaam die de vrouwen heeft gered voor de tijd van de islaam werden er vaak vrouwen levend begraven. De moslim vrouw heeft heel veel rechten maar wij luisteren teveel naar de media het wil niet zeggen dat zij alles weten zij spreken vaakzonder kennis gaan uit van wat er voor slechts gebeurd en nemen dan aan dat het zo hoort in de islaam, maar nee iemand die echt volgens de regels leeft heeft zeer veel rechten. misschien dat ik er nog op terug kom insha allah

 

wa 3alaykoem assalam

 

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 januari 2005 om 04:31
In eerste instantie geplaatst door Muhammad bin Ab

Okay we beginnen over de sluier.

"omwille van mannen die hun hormonen niet kunnen controleren" zeg je zelf. Dus als ik je bewijs dat ze dat niet alleen om de mannen doen, maar ook wanneer ze in de buurt van alleen maar (bepaalde) vrouwen ook moeten doen, heb ik mijn punt bewezen en is je bezwaar tegen de sluier dan ook weg? Of kom je erna weer met iets anders. 

We hebben het hier dus over zondaars die hun tengels niet kunnen thuishouden in bijde sexen neem ik aan?Het heeft mij ooit een klap in het gezicht opgeleverd waarmee voor mij de zaken gelijk een stuk duidelijker werd.Ik dank Allah voor deze wijze les.Tengels thuis was het advies ik was ff hardhorend geloof ik.  

Terug naar boven
SoldierOfAllah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 08 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote SoldierOfAllah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2005 om 05:23

Hey Kimmie,

Als jij in een minirok zou lopen, dan zou alsnog niet opvallen op die manier bij de mannen

Dus ga je gang.....

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2005 om 09:15
In eerste instantie geplaatst door SoldierOfAllah

Hey Kimmie,

Als jij in een minirok zou lopen, dan zou alsnog niet opvallen op die manier bij de mannen

Dus ga je gang.....

Het spijt me je te moeten ontgoochelen, maar je weet niet hoe ik eruitzie, vermoed ik zo...  Argumentatie he.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2005 om 09:24
Waarom zou ik nog moeten veronderstellen dat de Islam een religie van vrede is, terwijl ook hier veel moslims zich onheus gedragen tegenover een forummer.
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2005 om 10:07
IHAEm, misschien zijn dat allemaal geen ware moslims.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2005 om 10:12
Anne, je mailbox hier zit vol. x
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 februari 2005 om 10:26
In eerste instantie geplaatst door UmmHanifa

In eerste instantie geplaatst door Kimmie

[Daar mogen ze van mij best voor vechten.  Maar ik dan toch niet, wat natuurlijk mijn goed recht is, en het goed recht van iedere vrouw.  Sowieso zie ik nog steeds het nut niet in van een sluier.  Ik snap dat een moslima een sluier zou willen dragen, immers haar God heeft haar dat gezegd (nu ja, dat gelooft ook niet elke moslima, maar ik heb het dus over degenen die het geloven), maar te verwachten valt dat zelfs een God daar een reden voor zou hebben.  Ik ben alleen die goeie reden nog niet tegengekomen.
Wat ik wel raar vind, is dat ondanks al die bafaamde rechten voor de vrouw in de Islam, in de strenger islamitische landen westerse vrouwen toch wel eens verplicht worden gesluierd rond te lopen.  En dan bedoel ik niet enkel van overheidswege, maar ook omdat het 'gewone volk' anders beledigingen gaat roepen en zo, of erger.  Dat zou je toch niet verwachten dan...

Greetz Kim

Hoi Kim,

Moslims gaan dan ook uit van de wijsheid van Allah en een wijsheid achter al Zijn geboden en verboden. We kunnen veel leren maar nooit alles weten. Maar een gebod is een gebod en je kunt er voor kiezen om het na te leven of niet. De reden kan voor iedere draagster verschillend zijn en ook het nut ervan is afhankelijk van het individu en het is dan ook niet aan een ander om te bepalen of iemands reden "goed" genoeg is voor het dragen van de hoofddoek.
Wat je zegt over de verplichte sluierdracht in bepaalde landen moet ik toch echt even tegenspreken. Hoe kom je er bij dat vrouwen verplicht worden om zich te bedekken vanwege beledigingen??? Dat lijkt me echt uit de duim gezogen. Zoals Frankrijk het recht heeft om de hoofddoek in openbare gelegenheden te verbieden, hebben "islamitische" landen ook het recht om een bepaalde mate van bedekking vast te stellen. Meestal gelden er voor buitenlanders andere regels dan voor inwoners van het land maar los daar van is dat een kwestie van wetgeving en niet van de islamitische gang van zaken. Er zijn echter maar weinig plekken op aarde waar de regels uit de islam nog echt toegepast worden en toch wil men dat de moslims afnemen.

Kimmie......Die sluier heeft iets kuis en prefentiefs in de ogen van Allah en de Koran.Het is in de Koran niet als onderdrukkend middel bedoeld.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.