Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenWat is een Selefie?

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Wat is een Selefie?
    Geplaatst op: 27 december 2003 om 18:11

salaam'aleikum

de meeste moslims zijn salafi

ieder die de koran en de soenna aanvaard en probeert te volgen en zich enkel beroept op deze 2 en NIETS anders is een selefie

moge Allah ons allen leiden naar de complete waarheid

selefis moeten zich wel selefie noemen, we moeten ons toch onderscheiden van wat niet correct is zeker

het is een plicht voor elke moslim op te roepen tot het goede en het slechte af te raden, het is ook een plicht anders te doen

ten opzichte van een ongelovige ben ik een moslim

tov een sjiiet (is maar een voorbeeld) ben ik een soenni

tov van iemand die zicht soenni noemt maar het niet 100% is ben ik een selefi

en zo hoort het

en moge Allah ons leiding geven

Terug naar boven
Amatallah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 november 2003 om 15:16

Ben ik met je eens, zuster!

Ma3a salam

Moge Allaah en daarna jullie mij vergeven voor eventuele fouten...
Inna Lilaahi wa inna ilaihi raghie3oen
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 november 2003 om 21:38

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe Broeders & Zusters Fi Dien!!

Hier heb ik een artikel (Zoals Amin Moejahied al aangeeft) over de misverstanden van mensen over de Selefies.
http://www.selefiepublikaties.com/Artikelen/MisverstandenSelefiejah.pdf

Dit artikel vind ik erg duidelijk, dus op zich zouden er geen misverstanden moeten zijn na het lezen van dit artikel.

Verder ben ik het met Islaam eens, we moeten de Qur'aan en de Sounnah volgen, maar als iedereen dat nou deed op de juiste wijze, dan zou er nu niet zoveel verdeeldheid zijn onder de moslims, en dan zouden er niet zoveel 'dwalende' groeperingen/stromingen zijn.

Blijkbaar hebben mensen wel iemand nodig om ze op het juiste pad te wijzen!!

Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2003 om 21:29

Assalamu alaikum beste Amatallah,

ik denk dat we in de kern het helemaal met elkaar eens zijn.

Dank voor je heldere en prettige antwoord!

Wassalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuhu, en dat meen ik!

Amier.

Terug naar boven
Amatallah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2003 om 17:46

Slamoe alaikoem Amier,

 

Als dat de selefies zijn die jij kent heb je gedeeltelijk gelijk. Weet je, sommige mensen claimen wel selefies te zijn, maar zoals jij zegt hebben ze daar een misvormd begrip van. Zij proberen hun eigen regels te maken, wat in tegenstrijd is met de Qoraan en Soennah. Ik ga niet zeggen dat zij bid3a proberen te plegen, want ik weet niet wat er in hun harten is, jij wel? Ik vind wel dat als je zegt dat een spijkerbroek Haram is, je daar bewijs voor moet hebben. De Islam is niet fundamentalistisch, je moet alleen de regels volgen die zijn gemaakt door Allah swt, zolang die niet worden overschreden, ben je goed bezig, volgens mij. Je mag heus wel een beetje genieten, maar vergeet niet dat Allah swt ons heeft geschapen om Hem te aanbidden. Als dingen van deze tijd bijvoorbeeld moderne muziek of kleding bovengenoemde regels wel overtreden, en dat is meestal wel zo, dan is het Haram. Maar praat niet zonder kennis, en claim niet dat dingen Haram zijn terwijl je daar geen bewijs voor hebt. Dan ben je geen echte Selefie.

Wa ma3a salam,

Amatallah 

Moge Allaah en daarna jullie mij vergeven voor eventuele fouten...
Inna Lilaahi wa inna ilaihi raghie3oen
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 oktober 2003 om 12:52

Assalaam Alaykoum wr wb,

Ik volg de Koran en de Soennah (overleveringen verzameld door Bukharie). Dat zijn voor mij de 2 Boeken!

Fatwa, na fatwa....maar uiteindelijk....VRAAG AAN JE HART!

Je zuster

P.S Er zullen binnen de Islam geloof ik 73 groeperingen onstaan, waarvan er maar 1 naar de Hemel gaat.

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2003 om 12:20

Assalamu alaikum Amatallah,

ik zeg in bovenstaand stukje ook niet dat de Salafies dat doen, maar ze neigen er wel naar. Daarom zeg ik dat er (soms) gevaarlijk spel wordt gespeeld. In het PDF artikel van Amin Moejahied zegt Albani dat jezelf "moslim" noemen niet voldoende is; je behoort jezelf "Salaf" te noemen. Zijn argumentatie is niet verkeerd, maar wie bepaald dan wat "Salaf" is? Juist, Albani & kameraden. En dat is gevaarlijk, want met welk recht doen ze dat. In de tijd van Abu Haniefa had het woord "salafie" een andere betekenis dan nu. De huidige "salafieya" volgen een Saudische variant op de soenna en claimen dat dat de enige weg is en de andere wegen zijn die van de Ahl al bida. Er zijn echter een aantal problemen.

Ten eerste is het zeer onduidelijk hoe de eerste generatie moslims in Mekka en Medina zich gedroegen. Op alleen ahadith kun je niet afgaan, want dat zijn meestal momentopnames uit een hele andere tijd en maatschappij die je niet zomaar in deze tijd en maatschappij kan plaatsen. Ahadith zijn (over het algemeen) geen universele waarheden zoals koranverzen. De waarheid is dat de jonge moslimgemeenschap zich ontwikkelde; dat blijkt uit de koran, denk aan de afgeschafte ayat over b.v. alcohol, en die ontwikkeling heeft zich doorgezet tot de dag van vandaag. "Heden hebben wij de Godsdienst voor jullie voltooid." staat er in de koran. Maar niet "Heden is de mensheid perfect en iedere verdere ontwikkeling is achteruitgang". Dit brengt mij bij punt twee:

Wij weten niet exact hoe de eerste generaties moslims zich gedroegen, en als we het wel zouden weten, dat wil niet zeggen dat wij de cultuur van die tijd en die plaats moeten kopieeren en in deze cultuur en tijd moeten plaatsen. En dat is wat de zelfbenoemde selefies wel doen. Ik heb vaak zat "selefies" gesproken die zeiden dat het dragen van een spijkerbroek haraam is omdat de sahaba dat ook nooit droegen. Maar dat was niet de manier van de eerste generatie moslims! Wanneer ze iets goeds tegenkwamen wat niet in strijd was met de koran, dan intergreerde ze dat in hun cultuur. Zo is het grote islamitische rijk ontstaan. Zo heeft de islaam zich verspreid over de wereld en zo zijn er 1.5 miljard moslims gekomen. Zonder die flexabiliteit en intergratievermogen was de islam zoals wij hem kennen waarschijnlijk nauwelijks buiten de grenzen van Medina gekomen. Zoals hopelijk wel duidelijk is heb ik het niet over hoe het gebed gaat etcetera. Dat zijn zaken van het geloof. Wat de zelfbenoemde salafies (of selefies) doen, en er zijn natuurlijk altijd individuele uitzonderingen, is ieder aspect van het leven zoals kleding, voedsel, haardracht, muziekstijl, simpelweg "cultuur" meten aan hun idee, ik zou willen zeggen projectie, van hoe de eerste generatie moslims geleefd heeft. En alles wat niet overeenkomt met dat idee is verwerpelijk en zou dan leiden tot bida, shirk en kufr. Zo wordt iets futiels als bijvoorbeeld een spijkerbroek of een quartshorloge bepalend voor jouw overgave aan God en gelijkgesteld met bijvoorbeeld het verrichten van de salaat. En om even te filosoferen (mag je overheen lezen hoor) : op die manier worden de 6 zuilen van imaan uitgebreid met kleding, haardracht, gewoontes enzovoort. Al dat geen bida is...

Enfin, mijn point is dat de zelfbenoemde salafies gewoon een van de groepen onder de groepen is, en dat hun claim de enige ware tariqah te zijn net zoveel waarde heeft als de claims van al die andere groepen. Het hangt er maar net vanaf wat je wel en niet gelooft en door welke bril je kijkt.

Wassalamu alaikum, Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amatallah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 oktober 2003 om 10:34

Salamoe alaikoum Amier,

Ik bn het niet met je eens dat de Sallaf mensen van ongeloof beschuldigen dat is zeker niet waar!De Sallaf zijn juist tegen mensen als bijv Bin Laden die mensen geen moslims meer noemen als zij een grote zonde begaan. Dit kan helemaal niet, je blijft een moslim, ook als je een grote zonde hebt begaan. Je bent wel een zondaar,

Wa ma3a salam

Moge Allaah en daarna jullie mij vergeven voor eventuele fouten...
Inna Lilaahi wa inna ilaihi raghie3oen
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 oktober 2003 om 16:17
In eerste instantie geplaatst door Amatallah

Salamu aleikum,

Ik vind trouwens dat de Selefies een goede groep zijn die proberen de Islam te volgen zoals die  is opgericht door de Profeet vzmh en zoals de metgezellen ra hebben gevolgd. In andere groeperingen is er veel bid3a aan de gang bij de selefies niet. Eerst was ik tegen groeperingen omdat zij naar mijn mening voor  verdeeldheid onder moslims zorgen, maar de Sallaf proberen de moslims juist bij elkaar te houden door te proberen het rechte pad van de Profeet vzmh te volgen, het pad dat Allaah swt ons heeft getoond.

Wa ma3a salam, Amatallah 

Assalamu alaikum,

natuurlijk proberen de Salafies de islam te volgen zoals het door Allah subhan wa t'ala bedoelt is. En natuurlijk proberen de Hanafieten dat ook. En natuurlijk de Malikieten ook. En de Hanbalieten, Shafiieten, alle Shiietische "ieten" etc. etc. etc. Maar wie zegt dat de mensen die zich nu "Salafie"noemen ook echt "salafie" zijn? (Salaf = voorouder). Ze maken gebruik van dezelfde bronnen als de andere madhabs, passen veel ijtihaad (zelfstandige oordeelsvorming) toe en staan in feite niet boven de andere groepen, maar vormen gewoon een nieuwe groep. Het enige wat ze zeggen is "kom bij onze groep, dan ben je pas een �chte moslim". een authentieke hadith zegt dat niets je zo dicht bij ongeloof (kufr) brengt als het iemand anders van ongeloof beschuldigen. Wat dat betreft spelen de "Salafies" dus gevaarlijk spel denk ik.

Wist je trouwens dat er veel Naqshbandi (en andere tariqat) sheichs zijn die zeggen dat z�j eigenlijk de ware Ahl al-Salaf zijn? Denk er maar eens over na.

Allahu alim.

Wassalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuhu.

Terug naar boven
islaam Bekijk dropdown
Admin Group
Admin Group
Avatar
Islaam

Lid geworden: 13 maart 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 280
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 oktober 2003 om 11:32

Salaam all,

Groepen en groeperingen etc... waarom moet je bij een groep horen om goed of slecht te zijn? is dat echt nodig??

rasul saw zegt: (in een vrije vertaling) "Ik heb twee dingen in jullie achter gelaten als jullie daaran vast houden zullen jullie nooit verdwalen: Boek van ALLAH en mijn sunnah"

Hieruit blijkt dat we aan deze twee dingen moeten vast houden en die moeten goed begrijpen en goed volgen. en niet volgen wat een groep vindt of zegt en daar blindelings aansluiten en meegaan en meedoen. een moslim is kritisch bij alles wat hem overkomt. je hebt allah aan je zij om de zaken te weten wat goed en wat niet goed is zeker aangaande zaken als halal an haram heeft onze profeet al uitgelegd hoe we daarmee moeten omgaan "Halal is duidelijk en Haram is duidelijk en daarin zitten kleine verdachte gevallen..... blijf af van die gevallen en dan zit je goed..." -vrije vertaling van hadith van profeet saw -

groeperingen en volgelinge van groepen etc... leidt tot verdeeldheid en eilandjes ipv een sterke ummah te vormen die zorgt voor elkaar en voor de sterkte en stevigheid van elkaar.. daar moeten we naar streven zoveel mogelijk eenheid en samenwerking op alle gebieden.

we worden in de nauw gezet in deze wereld en alleen samen zijn we sterk inshallah

wallahu a3lam wa salaaam

Leef voor het leven net als je voor altijd zou leven en leef voor het hiernamaals net als je morgen zou sterven.
Terug naar boven
Amatallah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 oktober 2003 om 10:46
Als er een groepering naar het Paradijs gaan moet je toch zeker proberen die groep te zoeken en te vinden en te volgen zodat jij insha Allah ook in het Paradijs komt?En wat is beter dan een groep die streeft naar een rechtgeleid Islam?
Terug naar boven
Amatallah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 oktober 2003 om 10:37

Salamu aleikum,

Ik vind trouwens dat de Selefies een goede groep zijn die proberen de Islam te volgen zoals die  is opgericht door de Profeet vzmh en zoals de metgezellen ra hebben gevolgd. In andere groeperingen is er veel bid3a aan de gang bij de selefies niet. Eerst was ik tegen groeperingen omdat zij naar mijn mening voor  verdeeldheid onder moslims zorgen, maar de Sallaf proberen de moslims juist bij elkaar te houden door te proberen het rechte pad van de Profeet vzmh te volgen, het pad dat Allaah swt ons heeft getoond.

Wa ma3a salam, Amatallah 

Terug naar boven
Amatallah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 28 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 31
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 oktober 2003 om 10:34
Ik snap deze Topic niet waar discussieren jullie nou over?
Terug naar boven
ibrahiem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 april 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 48
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 april 2003 om 12:43

Ze gaan wel erg ver .

 

Ten eerste we moeten geen scholing volgen of Mathab.

Waarom ?

Alle Imams deden al het mogelijke om de juiste weg te nemen.

Zo waren geen concurrenten van elkaar op gebied van leerstof.

Zij deden wel onderling aan de strijd wie het vroomst was.

ieder Imam heeft gezegd vind je iets van mijn uitspraken die niet overeenkomt met een Hadyth neem dan die Hadyth.

iedere juiste Hadyth is een onderdeel van mijn Madhab (leerschool).

Zelfs na mijn dood .

Verwerp mijn woorden als het tegensrijdig is met een Sahih Hadyth en leef volgens die Hadyth.

Waarom ?

In hun tijd kwamen er nog veel Hadyth's naar boven.

Soms gebeurde het dat er een oordeel was en dat nadien de Hadyth gevonden werd door reizigers of dergelijke.

Waarna de Hadyth als voorbeeld stond.

De Imams hebben ook gezegd we zijn enkel mensen die ook fouten maken.

De enige erkende leerscholen zijn de 4 .

Ze zijn alle juist omdat ze de Qor'aan en de Soennah volgen.

Waarom dan andere groepen oprichten mensen.

Dit is een gevaar om de moslims tegen elkaar op te zetten.

Volg de Qor'aan an Soennah en wees een goed Moslim.

Wees bang van al deze groepen die het zogezegd beter weten en juist doen.

Was dit zo ? Dan zouden ze een Madhab als voorbeeld geven. 

En geen andere starten.

Er zijn 73 sekten in de Islam

Er zal er ��n direct naar de Hemel gaan.

Let op voor deze nieuwe ordes want waarlijk zij trekken ons uit elkaar.

Dit is de bedoeling niet van de Islaam.

wa-salaam

Terug naar boven
amin moejahied Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 11
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 april 2003 om 07:30
Zoek je authentieke kennis over Islaam? Surf dan naar :
www.selefiepublikaties.com
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.