Islaam.nl Forum
waarom studeren?? |
Post Reply |
Schrijver | |
oegt_najiha
Gebruikers Profiel
Verzend prive bericht
Zoek berichten van leden
Bezoek de website van deze gebruiker
Toevoegen aan adresboek
Senior Member Lid geworden: 05 februari 2004 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 905 |
Plaatsingsopties
Quote Reageer
Onderwerp: waarom studeren?? Geplaatst op: 05 januari 2005 om 03:53 |
>Waarom zou ik moeten studeren?
>Muhammad ash-Sharief
>
>Vele jaren geleden, in Oezbekistan, werd een blinde jongen geboren. Zijn
>moeder, die zeer gelovig was, verloor het zicht niet van Hem die de macht
>heeft om hem te genezen. Ze verrichte alsmaar gebeden voor het zicht van
>haar zoon. En binnen een aantal jaren verkreeg de jongen zijn zicht terug.
>
>Zij was weduwe, en de jongen was een weeskind. Ze reisde met hem naar Mekka
>zodat hij daar islamitisch onderwijs kon genieten. Ze regelde dat hij de
>kringen van de geleerden kon bijwonen, en in deze kringen begon hij uit te
>blinken in de wetenschap der hadith. Hij reisde naar verschillende steden op
>zoek naar de meest authentieke uitspraken van Rasoeloellah (boodschapper van
>Allah). Hij bad gewoonlijk altijd twee rak� aat voordat hij een hadith
>accepteerde. Zijn moeder noemde hem: Mohammed ibn Isma� iel.
>
>En velen van ons kennen hem vandaag de dag van het boek die hij samengesteld
>heeft, het boek dat na de Qor� aan komt wat betreft betrouwbaarheid: Sahih
>al-Imaam al-Boekhaarie!
>In een ander land, in een ander tijdsperiode, ontwaakten de koele winden van
>Bagdad een andere jongen. Lang voor het fadjr wikkelde zijn moeder hem in
>warme sjaals en begeleidde hem door de duisternis, zodat ze zeker wist dat
>hij de Masjid (moskee) veilig bereikt had. Na het fadjr (ochtend) wachtte ze
>hem op terwijl hij hadith (overleveringen van de profeet) reciteerde aan de
>grootste geleerden van het land. Daarna, lang nadat de zon op was gekomen,
>ontmoette ze hem buiten, zodat ze samen naar huis konden lopen. Ze was
>waarlijk een sterke moeder, want haar zoon groeide op om een Imaam van de
>moslimoemmah (moslimgemeenschap) te worden, een imaam genaamd Ahmad ibn
>Hanbal. (Manaaqib Ahmad, door Ibn Al-Jawzie) Imaam as-Suyuutie schreef zijn
>eerste boek, Tafsier Bismillaah ar-Rahmaan ar-Rahiem, toen hij in de tweede
>klas van de lagere school zat!
>
>Beste broeder en zusters, waarom proberen we niet in de voetstappen te
>treden van deze helden van de islam? De kennis die we insha Allah vergaren
>is niet hetzelfde als al het andere. Deze kennis is de wet van Allah en de
>erfenis van de profeten.Het is onze plicht om het nalatenschap van de
>boodschapper van Allah in stand te houden en te beschermen, iets wat niet
>kan geschieden als er geen ernstige en oprechte broeders en zusters zijn,
>die lange dagen en nachten doorbrengen in het lezen, reflecteren en het
>onderwijzen van anderen.
>
>Elke islamitische wederopleving dat plaatsvindt is ergens op gebouwd.
>Sommige wederoplevingen zijn gebouwd op emoties, anderen op politiek. Weet
>je welke standvastig zal blijven wanneer de wind der ellende waait? Het zal
>de ene zijn die gebouwd was op betrouwbare kennis van de woorden van Allah
>en de soennah van de boodschapper van Allah.
>
>Een oprechte man stond eens op het strand de wacht te houden, tot zijn
>verslagenheid sloegen de golven een vis op en neer, en van links naar
>rechts. De man besloot toen dat hij de vis moest redden. Hij stormde in het
>water en greep de vis bij zijn staart. Hij stormde vervolgens terug aan wal
>en gooide de vis op het strand, gerustgesteld, denkend dat hij de vis van
>het water heeft gered!
>Beste broeders en zusters, wanneer we voor de zaak van Allah werken zonder
>kennis van wat het pad van Allah nou inhoudt, dan doen we vaak hetgeen wat
>de jonge man in bovenstaand verhaal gedaan heeft.
>
>We leven in een tijdperk van informatie. We hebben in elke hoek van het huis
>licht. Terwijl onze voorvaderen gisteren nog bij het maanlicht lazen. Wij
>hebben uitgeverijen, terwijl onze voorvaderen gisteren nog de boeken die zij
>bezaten met hun eigen handen schreven. Wij hebben Cd's om de haditharchieven
>op te zoeken, terwijl onze geleerden dagen en dagen besteedden aan het
>zoeken naar bewijzen in hun bibliotheken. Zou de kennis niet gestegen moeten
>zijn in al deze gemakken? Dat zou inderdaad zo moeten zijn, maar dit is niet
>het geval...
>
>Beste broeders en zusters, we weten dat wanneer een beloning groot is, de
>verantwoordelijkheid en het werk dat voor die beloning vereist is eveneens
>groot moet zijn. En vanwege dit, zien we de enorme beloning die aan deze
>geleerden en studenten van de Islam is beloofd, hetgeen te danken is aan het
>hevige werk dat vereist was.
>
>De profeet heeft gezegd: � Eenieder die een pad zoekt om kennis te vergaren
>(over de dien), Allah zal een pad naar het Paradijs voor hem makkelijk
>maken!� (Moeslim).
>
>Sheikh Abdoer-Rahmaan As-Sa� die heeft gezegd, � Dus zal elke pad dat iemand
>inslaat, of dit nou lichamelijk is of op een andere wijze, iets dat hen zal
>helpen om kennis van de Dien te verkrijgen, dan vallen zij onder de woorden
>van de profeet, � Een ieder die een pad inslaat om kennis te verwerven (van
>de dien), Allah maakt voor hem een makkelijke weg naar het Paradijs.�
>
>De boodschapper van Allah heeft ons verteld dat wanneer iemand een pad
>uitzoekt om over de Islam te leren, dit een teken is dat Allah van hem houdt
>en dat Hij het goede voor hem in dit leven en het volgende wenst.
>
>Van Moe� aawijah ibn Abi Soefyaan, dat de profeet heeft gezegd, � Een ieder
>voor wie Allah het goede wenst schenkt hij Fiqh (begrip) van de Dien.�
>
>En de boodschapper van Allah heeft ons verteld dat de oprechte geleerden een
>plaats bij Allah hebben die niemand anders kan bereiken, en zij zijn de
>erfgenamen van de nalatenschap van de profeet door het aan de wereld door te
>geven.
>
>De boodschapper van Allah heeft gezegd, � De deugdzaamheid van de geleerde
>in vergelijking tot de � aabid (degene die aanbidding verricht) is gelijk
>aan de deugdzaamheid van de maan wanneer deze vol is ten opzichte van de
>sterren. En de geleerden zijn waarlijk de erfgenamen van de profeten.
>Waarlijk de profeten hebben geen dirhams en dinars achtergelaten, maar zij
>hebben kennis achtergelaten. Degene die dus hiervan neemt, neemt het als een
>rijkelijk aandeel.� Authentiek, overgeleverd door Aboe Dawoed, at-Tirmidhi
>en Ibn Majah.
>
>De positie van de mensen van islamitische kennis heeft zo een hoog niveau
>bereikt dat Allah (Jalla Thanaa� oehoe wa taqaddasat Asmaa� oehoe) en de
>engelen voor hem bidden!
>
>Van Aboe Oemaamah: De boodschapper van Allah heeft gezegd, � Waarlijk, Allah
>en Zijn engelen, zelfs de mier die in zijn hol zit en de vis in de zee,
>bidden allemaal voor degene die de mensen goed onderwijst.� Authentiek,
>overgeleverd door at-Tabaraanie.
>
>De boodschapper van Allah heeft eveneens voor hen gebeden. Hij zei, zoals is
>overgeleverd door Zaid ibn Thabit, � Moge Allah licht (en vreugde en
>schoonheid in het gezicht) schenken aan een persoon die een hadith van ons
>hoort en het onthoudt totdat hij het doorgeeft aan de anderen!� Authentiek,
>overgeleverd door at-Tirmidhi.
>
>Een van de hadithgeleerden van wie Boekhaarie kennis nam, Hisham ibn Ammar,
>levert een verhaal over dat hem was overkomen toen hij acht jaar oud was.
>Hij zei, � Mijn vader verkocht een huis van hem voor twintig Dinars zodat ik
>op Hajj kon gaan (en Islam kon studeren). Toen ik in Medina gearriveerd was,
>ging ik naar de kring van Imaam Malik. Hij zat als een koning tussen zijn
>studenten. Mensen stelden hem vragen en hij beantwoordde ze. Toen ik de
>kring naderde en het mijn beurt was, zei ik, � Haddithnie (reciteer aan
>mij)!� Hij zei, � Lees jij maar.� Ik zei, � Nee, jij haddithnie!� Imaam
>Malik zei, � Nee, lees jij!� Toen ik terugpraatte en disputeerde werd hij
>kwaad en zei tegen een andere student, � ga naar buiten met deze jongen en
>mep hem vijftien keer!� Die student nam mij mee naar buiten en mepte mij
>vijftien keer met een stok en bracht me vervolgens terug naar Imaam Malik.
>Ik zei, � u heeft mij dhoelm(onrecht) aangedaan! Mijn vader heeft zijn huis
>verkocht zodat ik naar u toe kon komen en ge�erd zou zijn door naar uw
>onderricht te luisteren en kennis van u te nemen. En u slaat mij vijftien
>keer zonder dat ik een misdaad bega, ik zal u dit niet vergeven!� Imaam
>Malik zei toen, � Wat is de boetedoening voor deze dhoelm (onrecht)?� Ik
>zei, u moet vijftien hadith voor mij reciteren, dat is de boetedoening.� Dus
>begon Imaam Malik de hadith aan mij voor te dragen totdat hij er vijftien
>had. Toen hij klaar was zei ik hem, � sla mij nog meer en reciteer nog meer
>hadith aan mij.� Imaam Malik lachte en zei, � ga toch weg� V an het boek Ma�
>rifaat al-Qoerraa� al-Kibaar door Imaam adh-Dhahabi.
>
>Vanaf het begin van de tijd is er een strijd geweest tussen de goeddoeners
>en de kwaaddoeners. Adam en Iblies, Moesa en Fir� awn, Mohammed en Aboe
>Jahl. Deze strijd is vandaag de dag niet ge�indigd. Stel jezelf de volgende
>vraag: hoe hard werken de kwaaddoeners en hoe hard werken wij?
>
>� Umar zei eens, � Ik zoek Allah�s bescherming tegen Jalad (de sterkte en
>enthousiasme) van de zondaar, en de luiheid van de Godvrezende� Soebhaan
>Allah, het is alsof hij hiermee de tijd waarin wij nu leven beoogt.
>
>Hoe kan iemand van ons te lui zijn om � s nachts twee rak� aat te bidden,
>wanneer de mensen van deze doenja (wereld) de gehele nacht besteden aan het
>bekijken van films, waarvan bij sommige de vertaling onderaan het scherm
>gelezen moet worden? Hoe kunnen we te lui zijn om twee uurtjes te lezen,
>wanneer de mensen van de doenja-degenen die slechts meer geld wensen om door
>te kunnen gaan met zondigen- dagen doorbrengen in het studeren voor hun
>examens? Waarom krimpen wij ineen bij het betalen van zes euro voor een
>islamitisch boek, wanneer de mensen van deze doenja honderden of zelfs
>duizenden euro�s besteden, jacht makend op hun zondes?
>Wat is er aan de hand? Wat is er met ons gebeurd?
>
>Luister naar degenen die voor ons kwamen. Sommige Foeqahaa� hebben gezegd, �
>Al jaren verlangde ik erna om Harisah (een zoet gerecht) te eten maar ik was
>hiertoe niet instaat omdat het alleen tijdens lestijd werd verkocht.�
>
>
>Imaam Soe� bah heeft gezegd, � Als ik iemand in de straten van de stad zag
>rennen dan dacht ik slechts aan een van de twee dingen: hij was of een gek
>of een student van hadith!�
>En Ibn al-jawzie heeft gezegd, � Ik heb geen fout in de gemeenschap gezien
>dat droeviger was dan degenen die stoppen met werken zelfs wanneer ze de
>mogelijkheid hebben om door te gaan.�
>
>Hoe corrigeren wij deze situatie mijn beste broeders en zusters? Laten we op
>het volgende reflecteren:
>
>Allereerst: We moeten oprecht zijn in ons verlangen om de Islam te leren. We
>leren deze dien om onszelf allereerst te verlossen van onwetendheid en om
>vervolgens anderen te helpen om zich te ontdoen van onwetendheid.
>
>Ken je de eerste hadith in Sahih Boekhaarie, en in vele andere hadith
>boeken? Het is geen toeval dat de eerste hadith als volgt luidt: � Waarlijk
>daden worden beoordeeld door hun intentie...� De geleerden herinneren ons
>vanaf het begin van ons pad naar onderwijs, vanaf pagina een, dat het voor
>de zaak van Allah moet zijn.
>
>Allah heeft ons opgedragen oprecht tot Hem te zijn in wat we doen:
>
>� Zij werden niets anders bevolen dan Allah met zuivere aanbidding te
>aanbidden, als �hoenafaa� (rechtzinnige)� al Bayyinah,vers 5.
>
>De boodschapper van Allah heeft gezegd, � Eenieder die datgene studeert dat
>bedoeld is voor de zaak van Allah, hiermee slechts een deel van de doenja
>begeert, hij zal de geur van Jannah (het paradijs) op de Dag des Oordeels
>niet ruiken.� Authentiek, overgeleverd door Ahmad en at-Tirmidhi.
>Ibn Abbas heeft gezegd, � Waarlijk iemand zal slechts (door Allah) beschermd
>worden op grond van zijn niyyah (intentie).�
>
>En deze kwestie van intentie is geen makkelijke zaak. Soefyaan ath-Thawrie
>zei, � NIets is voor mij moeilijker om te verbeteren dan mijn intenties� van
>het boek, al-Jaami� li akhlaaq al-Raawie, door al-Khatieb al-Baghdaadie.
>
>Luister naar het advies van Imaam Ibn Jamaa�ah als je wilt weten wat nodig
>is om jouw intentie te zuiveren, � Een juiste en oprechte intentie bij het
>studeren van de islam is het doel hebben om de tevredenheid van Allah te
>verkrijgen door datgene wat je doet. Je dient als doel te hebben om datgene
>wat je leert te praktiseren, om de Shari�ah te doen herleven, hopend dat
>deze kennis licht zal schijnen in jouw hart, jouw ziel zal reinigen, en jou
>dichter bij Allah brengt op de Dag des Oordeels...Jouw intentie om de Islam
>te studeren behoort niet voor wereldlijk gewin te zijn, zoals leiderschap,
>faam of macht. Het behoort niet geleerd te worden zodat je er vertoon mee
>kunt maken bij jouw collega�s of zodat mensen jou zullen eren en jou in de
>voornaamste positie plaatsen in hun bijeenkomsten, enzovoorts...� - van
>Imaam Ibn Jamaa� ah�s boek, Tadhkiraat as-Saami� wal Moetakallim.
>
>Ten tweede: We dienen te begrijpen dat we in voortdurende strijd zijn met de
>shaitaan, en hij wil niet dat we in deze studie slagen. Allah de Verhevene
>zegt:
>
>�En wanneer jullie de Qor�aan lezen zoek dan de bescherming van Allah tegen
>de vervloekte shaitan.� (an Nahl, 98).
>
>De shaitaan zal voor elke goede zaak die je probeert uit te voeren gaan
>staan. De boodschapper van Allah heeft ons verteld, � De shaitan zit op het
>pad (van elk goeds) die de zoon van Adam (probeert te nemen). Hij zat voor
>hem toen hij het pad van de islam nam en zei hem, � hoe kon je de religie
>van jouw vaderen en voorvaderen nou verlaten?� Maar hij gehoorzaamde hem
>niet en werd moslim. Vervolgens zat de shaitaan voor hem op zijn pad naar de
>hijra en zei, � Hoe kun je jouw land en streek nou verlaten?� Maar hij
>gehoorzaamde hem niet en migreerde (naar Mekka). Vervolgens zat hij voor hem
>op zijn pad van djihaad en zei, � Waarom zou je djihaad moeten voeren? Het
>zal slechts jouw rijkdom en lichaam uitputten. Je zult vermoord worden, jouw
>vrouw zal iemand anders trouwen, en jouw rijkdom zal verdeeld worden (aan
>anderen).� Maar hij gehoorzaamde hem niet en ging op djihaad.�
>
>De boodschapper van Allah zei vervolgens, � Eenieder die dit doet, het is
>een plicht van Allah dat Hij hem het paradijs zal binnenlaten!�
>
>Hoe zal de shaitaan voor jouw zicht staan:
>
>Hij zal je zeggen dat je beter morgen kunt studeren, en als morgen komt, dan
>zegt hij weer hetzelfde; � studeer morgen�. Uitstel komt van de shaitaan!
>
>De shaitaan zal je zeggen dat je het nu te druk hebt en dat je later in jouw
>leven de tijd zult nemen om islam te studeren. Na een huwelijk, na promotie,
>nadat je een baan hebt...het leven zal vergaan en het hiernamaals zal altijd
>blijven bestaan.
>
>De shaitaan zal je zeggen dat de situatie van de oemmah verloren is en dat
>jouw studie niets zal helpen, verspil jouw tijd dus niet. Bestrijd dit met
>wat je gezien hebt van de djihaad der kennis en het onderwijs dat de
>boodschapper van Allah en degenen die voor ons kwamen gedaan hebben.
>
>De shaitaan zal je vertellen dat er genoeg geleerden zijn, ze hebben je niet
>nodig. Bestrijd dit met het feit dat geleerden zullen sterven, en als de
>kennis niet doorgegeven is aan de volgende generatie, dan zal het in de
>gemeenschap sterven. Er zijn 1.4 biljoen moslims en het probleem dat altijd
>verschijnt is dat er niet genoeg onderwijzers en geleerden zijn. Iedereen is
>een hoeder en iedereen zal verantwoordelijk zijn voor zijn of haar kudde!
>
>Ten derde: We moeten nooit vergeten te bidden tot Allah om ons met Zijn
>Genade te zegenen zodat we in onze intenties zullen slagen om de Islam voor
>Zijn zaak zullen leren.
>Allah de Verhevene zegt:
>
>�En wanneer Mijn dienaren jou (o Mohammed) vragen stellen over Mij:
>voorwaar, Ik ben nabij, Ik verhoor de smeekbede van de smekende wanneer hij
>tot Mij smeekt.�
>(al Baqarah, vers 186)
>
>Laten we nu tot Allah bidden om deze inspanning die we doen om Zijn dien te
>leren, Zijn shari� ah, oprecht voor Hem te laten zijn. En dat Hij ons zegent
>met Zijn Genade om te slagen in hetgeen wij van plan zijn. Waarlijk, Hij
>heeft de macht om alles te verwezenlijken, amien.
>
|
|
Post Reply |
Spring naar forum | Forum rechten Je kunt geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je kunt geen antwoorden plaatsen Je kunt geen berichten verwijderen Je kunt geen berichten bewerken Je kunt geen enquêtes creëren Je kunt geen stemmen in enquêtes |
Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.
Beledigende, grove of discriminerende teksten worden zonder opgaaf van reden verwijderd.
Islaam.nl is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de forums.