Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

waarom studeren??

 Post Reply Post Reply
Schrijver
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: waarom studeren??
    Geplaatst op: 05 januari 2005 om 03:53
>Waarom zou ik moeten studeren?
>Muhammad ash-Sharief
>
>Vele jaren geleden, in Oezbekistan, werd een blinde jongen geboren. Zijn
>moeder, die zeer gelovig was, verloor het zicht niet van Hem die de macht
>heeft om hem te genezen. Ze verrichte alsmaar gebeden voor het zicht van
>haar zoon. En binnen een aantal jaren verkreeg de jongen zijn zicht terug.
>
>Zij was weduwe, en de jongen was een weeskind. Ze reisde met hem naar Mekka
>zodat hij daar islamitisch onderwijs kon genieten. Ze regelde dat hij de
>kringen van de geleerden kon bijwonen, en in deze kringen begon hij uit te
>blinken in de wetenschap der hadith. Hij reisde naar verschillende steden op
>zoek naar de meest authentieke uitspraken van Rasoeloellah (boodschapper van
>Allah). Hij bad gewoonlijk altijd twee rak� aat voordat hij een hadith
>accepteerde. Zijn moeder noemde hem: Mohammed ibn Isma� iel.
>
>En velen van ons kennen hem vandaag de dag van het boek die hij samengesteld
>heeft, het boek dat na de Qor� aan komt wat betreft betrouwbaarheid:  Sahih
>al-Imaam al-Boekhaarie!
>In een ander land, in een ander tijdsperiode, ontwaakten de koele winden van
>Bagdad een andere jongen. Lang voor het fadjr wikkelde zijn moeder hem in
>warme sjaals en begeleidde hem door de duisternis, zodat ze zeker wist dat
>hij de Masjid (moskee) veilig bereikt had. Na het fadjr (ochtend) wachtte ze
>hem op terwijl hij hadith (overleveringen van de profeet) reciteerde aan de
>grootste geleerden van het land. Daarna, lang nadat de zon op was gekomen,
>ontmoette ze hem buiten, zodat ze samen naar huis konden lopen. Ze was
>waarlijk een sterke moeder, want haar zoon groeide op om een Imaam van de
>moslimoemmah (moslimgemeenschap) te worden, een imaam genaamd Ahmad ibn
>Hanbal. (Manaaqib Ahmad, door Ibn Al-Jawzie) Imaam as-Suyuutie schreef zijn
>eerste boek, Tafsier Bismillaah ar-Rahmaan ar-Rahiem, toen hij in de tweede
>klas van de lagere school zat!
>
>Beste broeder en zusters, waarom proberen we niet in de voetstappen te
>treden van deze helden van de islam? De kennis die we insha Allah vergaren
>is niet hetzelfde als al het andere. Deze kennis is de wet van Allah en de
>erfenis van de profeten.Het is onze plicht om het nalatenschap van de
>boodschapper van Allah in stand te houden en te beschermen, iets wat niet
>kan geschieden als er geen ernstige en oprechte broeders en zusters zijn,
>die lange dagen en nachten doorbrengen in het lezen, reflecteren en het
>onderwijzen van anderen.
>
>Elke islamitische wederopleving dat plaatsvindt is ergens op gebouwd.
>Sommige wederoplevingen zijn gebouwd op emoties, anderen op politiek. Weet
>je welke standvastig zal blijven wanneer de wind der ellende waait? Het zal
>de ene zijn die gebouwd was op betrouwbare kennis van de woorden van Allah
>en de soennah van de boodschapper van Allah.
>
>Een oprechte man stond eens op het strand de wacht te houden, tot zijn
>verslagenheid sloegen de golven een vis op en neer, en van links naar
>rechts. De man besloot toen dat hij de vis moest redden. Hij stormde in het
>water en greep de vis bij zijn staart. Hij stormde vervolgens terug aan wal
>en gooide de vis op het strand, gerustgesteld, denkend dat hij de vis van
>het water heeft gered!
>Beste broeders en zusters, wanneer we voor de zaak van Allah werken zonder
>kennis van wat het pad van Allah nou inhoudt, dan doen we vaak hetgeen wat
>de jonge man in bovenstaand verhaal gedaan heeft.
>
>We leven in een tijdperk van informatie. We hebben in elke hoek van het huis
>licht. Terwijl onze voorvaderen gisteren nog bij het maanlicht lazen. Wij
>hebben uitgeverijen, terwijl onze voorvaderen gisteren nog de boeken die zij
>bezaten met hun eigen handen schreven. Wij hebben Cd's om de haditharchieven
>op te zoeken, terwijl onze geleerden dagen en dagen besteedden aan het
>zoeken naar bewijzen in hun bibliotheken. Zou de kennis niet gestegen moeten
>zijn in al deze gemakken? Dat zou inderdaad zo moeten zijn, maar dit is niet
>het geval...
>
>Beste broeders en zusters, we weten dat wanneer een beloning groot is, de
>verantwoordelijkheid en het werk dat voor die beloning vereist is eveneens
>groot moet zijn. En vanwege dit, zien we de enorme beloning die aan deze
>geleerden en studenten van de Islam is beloofd, hetgeen te danken is aan het
>hevige werk dat vereist was.
>
>De profeet heeft gezegd: � Eenieder die een pad zoekt om kennis te vergaren
>(over de dien), Allah zal een pad naar het Paradijs voor hem makkelijk
>maken!�  (Moeslim).
>
>Sheikh Abdoer-Rahmaan As-Sa� die heeft gezegd, � Dus zal elke pad dat iemand
>inslaat, of dit nou lichamelijk is of op een andere wijze, iets dat hen zal
>helpen om kennis van de Dien te verkrijgen, dan vallen zij onder de woorden
>van de profeet, � Een ieder die een pad inslaat om kennis te verwerven (van
>de dien), Allah maakt voor hem een makkelijke weg naar het Paradijs.�
>
>De boodschapper van Allah heeft ons verteld dat wanneer iemand een pad
>uitzoekt om over de Islam te leren, dit een teken is dat Allah van hem houdt
>en dat Hij het goede voor hem in dit leven en het volgende wenst.
>
>Van Moe� aawijah ibn Abi Soefyaan, dat de profeet heeft gezegd, � Een ieder
>voor wie Allah het goede wenst schenkt hij Fiqh (begrip) van de Dien.�
>
>En de boodschapper van Allah heeft ons verteld dat de oprechte geleerden een
>plaats bij Allah hebben die niemand anders kan bereiken, en zij zijn de
>erfgenamen van de nalatenschap van de profeet door het aan de wereld door te
>geven.
>
>De boodschapper van Allah heeft gezegd, � De deugdzaamheid van de geleerde
>in vergelijking tot de � aabid (degene die aanbidding verricht) is gelijk
>aan de deugdzaamheid van de maan wanneer deze vol is ten opzichte van de
>sterren. En de geleerden zijn waarlijk de erfgenamen van de profeten.
>Waarlijk de profeten hebben geen dirhams en dinars achtergelaten, maar zij
>hebben kennis achtergelaten. Degene die dus hiervan neemt, neemt het als een
>rijkelijk aandeel.�  Authentiek, overgeleverd door Aboe Dawoed, at-Tirmidhi
>en Ibn Majah.
>
>De positie van de mensen van islamitische kennis heeft zo een hoog niveau
>bereikt dat Allah (Jalla Thanaa� oehoe wa taqaddasat Asmaa� oehoe) en de
>engelen voor hem bidden!
>
>Van Aboe Oemaamah: De boodschapper van Allah heeft gezegd, � Waarlijk, Allah
>en Zijn engelen, zelfs de mier die in zijn hol zit en de vis in de zee,
>bidden allemaal voor degene die de mensen goed onderwijst.�  Authentiek,
>overgeleverd door at-Tabaraanie.
>
>De boodschapper van Allah heeft eveneens voor hen gebeden. Hij zei, zoals is
>overgeleverd door Zaid ibn Thabit, � Moge Allah licht (en vreugde en
>schoonheid in het gezicht) schenken aan een persoon die een hadith van ons
>hoort en het onthoudt totdat hij het doorgeeft aan de anderen!� Authentiek,
>overgeleverd door at-Tirmidhi.
>
>Een van de hadithgeleerden van wie Boekhaarie kennis nam, Hisham ibn Ammar,
>levert een verhaal over dat hem was overkomen toen hij acht jaar oud was.
>Hij zei, � Mijn vader verkocht een huis van hem voor twintig Dinars zodat ik
>op Hajj kon gaan (en Islam kon studeren). Toen ik in Medina gearriveerd was,
>ging ik naar de kring van Imaam Malik. Hij zat als een koning tussen zijn
>studenten. Mensen stelden hem vragen en hij beantwoordde ze. Toen ik de
>kring naderde en het mijn beurt was, zei ik, � Haddithnie (reciteer aan
>mij)!�  Hij zei, � Lees jij maar.�  Ik zei, � Nee, jij haddithnie!� Imaam
>Malik zei, � Nee, lees jij!� Toen ik terugpraatte en disputeerde werd hij
>kwaad en zei tegen een andere student, � ga naar buiten met deze jongen en
>mep hem vijftien keer!� Die student nam mij mee naar buiten en mepte mij
>vijftien keer met een stok en bracht me vervolgens terug naar Imaam Malik.
>Ik zei, � u heeft mij dhoelm(onrecht) aangedaan! Mijn vader heeft zijn huis
>verkocht zodat ik naar u toe kon komen en ge�erd zou zijn door naar uw
>onderricht te luisteren en kennis van u te nemen. En u slaat mij vijftien
>keer zonder dat ik een misdaad bega, ik zal u dit niet vergeven!� Imaam
>Malik zei toen, � Wat is de boetedoening voor deze dhoelm (onrecht)?� Ik
>zei, u moet vijftien hadith voor mij reciteren, dat is de boetedoening.� Dus
>begon Imaam Malik de hadith aan mij voor te dragen totdat hij er vijftien
>had. Toen hij klaar was zei ik hem, � sla mij nog meer en reciteer nog meer
>hadith aan mij.� Imaam Malik lachte en zei, � ga toch weg� V an het boek Ma�
>rifaat al-Qoerraa�  al-Kibaar door Imaam adh-Dhahabi.
>
>Vanaf het begin van de tijd is er een strijd geweest tussen de goeddoeners
>en de kwaaddoeners. Adam en Iblies, Moesa en Fir� awn, Mohammed en Aboe
>Jahl. Deze strijd is vandaag de dag niet ge�indigd. Stel jezelf de volgende
>vraag: hoe hard werken de kwaaddoeners en hoe hard werken wij?
>
>� Umar zei eens, � Ik zoek Allah�s bescherming tegen Jalad (de sterkte en
>enthousiasme) van de zondaar, en de luiheid van de Godvrezende� Soebhaan
>Allah, het is alsof hij hiermee de tijd waarin wij nu leven beoogt.
>
>Hoe kan iemand van ons te lui zijn om � s nachts twee rak� aat te bidden,
>wanneer de mensen van deze doenja (wereld) de gehele nacht besteden aan het
>bekijken van films, waarvan bij sommige de vertaling onderaan het scherm
>gelezen moet worden? Hoe kunnen we te lui zijn om twee uurtjes te lezen,
>wanneer de mensen van de doenja-degenen die slechts meer geld wensen om door
>te kunnen gaan met zondigen- dagen doorbrengen in het studeren voor hun
>examens? Waarom krimpen wij ineen bij het betalen van zes euro voor een
>islamitisch boek, wanneer de mensen van deze doenja honderden of zelfs
>duizenden euro�s besteden, jacht makend op hun zondes?
>Wat is er aan de hand? Wat is er met ons gebeurd?
>
>Luister naar degenen die voor ons kwamen. Sommige Foeqahaa� hebben gezegd, �
>Al jaren verlangde ik erna om Harisah (een zoet gerecht) te eten maar ik was
>hiertoe niet instaat omdat het alleen tijdens lestijd werd verkocht.�
>
>
>Imaam Soe� bah heeft gezegd, � Als ik iemand in de straten van de stad zag
>rennen dan dacht ik slechts aan een van de twee dingen: hij was of een gek
>of een student van hadith!�
>En Ibn al-jawzie heeft gezegd, � Ik heb geen fout in de gemeenschap gezien
>dat droeviger was dan degenen die stoppen met werken zelfs wanneer ze de
>mogelijkheid hebben om door te gaan.�
>
>Hoe corrigeren wij deze situatie mijn beste broeders en zusters? Laten we op
>het volgende reflecteren:
>
>Allereerst: We moeten oprecht zijn in ons verlangen om de Islam te leren. We
>leren deze dien om onszelf allereerst te verlossen van onwetendheid en om
>vervolgens anderen te helpen om zich te ontdoen van onwetendheid.
>
>Ken je de eerste hadith in Sahih Boekhaarie, en in vele andere hadith
>boeken? Het is geen toeval dat de eerste hadith als volgt luidt: � Waarlijk
>daden worden beoordeeld door hun intentie...� De geleerden herinneren ons
>vanaf het begin van ons pad naar onderwijs, vanaf pagina een, dat het voor
>de zaak van Allah moet zijn.
>
>Allah heeft ons opgedragen oprecht tot Hem te zijn in wat we doen:
>
>� Zij werden niets anders bevolen dan Allah met zuivere aanbidding te
>aanbidden, als �hoenafaa� (rechtzinnige)� al Bayyinah,vers 5.
>
>De boodschapper van Allah heeft gezegd, � Eenieder die datgene studeert dat
>bedoeld is voor de zaak van Allah, hiermee slechts een deel van de doenja
>begeert, hij zal de geur van Jannah (het paradijs) op de Dag des Oordeels
>niet ruiken.� Authentiek, overgeleverd door Ahmad en at-Tirmidhi.
>Ibn Abbas heeft gezegd, � Waarlijk iemand zal slechts (door Allah) beschermd
>worden op grond van zijn niyyah (intentie).�
>
>En deze kwestie van intentie is geen makkelijke zaak. Soefyaan ath-Thawrie
>zei, � NIets is voor mij moeilijker om te verbeteren dan mijn intenties� van
>het boek, al-Jaami�  li akhlaaq al-Raawie, door al-Khatieb al-Baghdaadie.
>
>Luister naar het advies van Imaam Ibn Jamaa�ah als je wilt weten wat nodig
>is om jouw intentie te zuiveren, � Een juiste en oprechte intentie bij het
>studeren van de islam is het doel hebben om de tevredenheid van Allah te
>verkrijgen door datgene wat je doet. Je dient als doel te hebben om datgene
>wat je leert te praktiseren, om de Shari�ah te doen herleven, hopend dat
>deze kennis licht zal schijnen in jouw hart, jouw ziel zal reinigen, en jou
>dichter bij Allah brengt op de Dag des Oordeels...Jouw intentie om de Islam
>te studeren behoort niet voor wereldlijk gewin te zijn, zoals leiderschap,
>faam of macht. Het behoort niet geleerd te worden zodat je er vertoon mee
>kunt maken bij jouw collega�s of zodat mensen jou zullen eren en jou in de
>voornaamste positie plaatsen in hun bijeenkomsten, enzovoorts...� - van
>Imaam Ibn Jamaa� ah�s boek, Tadhkiraat as-Saami� wal Moetakallim.
>
>Ten tweede: We dienen te begrijpen dat we in voortdurende strijd zijn met de
>shaitaan, en hij wil niet dat we in deze studie slagen. Allah de Verhevene
>zegt:
>
>�En wanneer jullie de Qor�aan lezen zoek dan de bescherming van Allah tegen
>de vervloekte shaitan.� (an Nahl, 98).
>
>De shaitaan zal voor elke goede zaak die je probeert uit te voeren gaan
>staan. De boodschapper van Allah heeft ons verteld, � De shaitan zit op het
>pad (van elk goeds) die de zoon van Adam (probeert te nemen). Hij zat voor
>hem toen hij het pad van de islam nam en zei hem, � hoe kon je de religie
>van jouw vaderen en voorvaderen nou verlaten?� Maar hij gehoorzaamde hem
>niet en werd moslim. Vervolgens zat de shaitaan voor hem op zijn pad naar de
>hijra en zei, � Hoe kun je jouw land en streek nou verlaten?� Maar hij
>gehoorzaamde hem niet en migreerde (naar Mekka). Vervolgens zat hij voor hem
>op zijn pad van djihaad en zei, � Waarom zou je djihaad moeten voeren? Het
>zal slechts jouw rijkdom en lichaam uitputten. Je zult vermoord worden, jouw
>vrouw zal iemand anders trouwen, en jouw rijkdom zal verdeeld worden (aan
>anderen).�  Maar hij gehoorzaamde hem niet en ging op djihaad.�
>
>De boodschapper van Allah zei vervolgens, � Eenieder die dit doet, het is
>een plicht van Allah dat Hij hem het paradijs zal binnenlaten!�
>
>Hoe zal de shaitaan voor jouw zicht staan:
>
>Hij zal je zeggen dat je beter morgen kunt studeren, en als morgen komt, dan
>zegt hij weer hetzelfde; � studeer morgen�. Uitstel komt van de shaitaan!
>
>De shaitaan zal je zeggen dat je het nu te druk hebt en dat je later in jouw
>leven de tijd zult nemen om islam te studeren. Na een huwelijk, na promotie,
>nadat je een baan hebt...het leven zal vergaan en het hiernamaals zal altijd
>blijven bestaan.
>
>De shaitaan zal je zeggen dat de situatie van de oemmah verloren is en dat
>jouw studie niets zal helpen, verspil jouw tijd dus niet. Bestrijd dit met
>wat je gezien hebt van de djihaad der kennis en het onderwijs dat de
>boodschapper van Allah en degenen die voor ons kwamen gedaan hebben.
>
>De shaitaan zal je vertellen dat er genoeg geleerden zijn, ze hebben je niet
>nodig. Bestrijd dit met het feit dat geleerden zullen sterven, en als de
>kennis niet doorgegeven is aan de volgende generatie, dan zal het in de
>gemeenschap sterven. Er zijn 1.4 biljoen moslims en het probleem dat altijd
>verschijnt is dat er niet genoeg onderwijzers en geleerden zijn. Iedereen is
>een hoeder en iedereen zal verantwoordelijk zijn voor zijn of haar kudde!
>
>Ten derde: We moeten nooit vergeten te bidden tot Allah om ons met Zijn
>Genade te zegenen zodat we in onze intenties zullen slagen om de Islam voor
>Zijn zaak zullen leren.
>Allah de Verhevene zegt:
>
>�En wanneer Mijn dienaren jou (o Mohammed) vragen stellen over Mij:
>voorwaar, Ik ben nabij, Ik verhoor de smeekbede van de smekende wanneer hij
>tot Mij smeekt.�
>(al Baqarah, vers 186)
>
>Laten we nu tot Allah bidden om deze inspanning die we doen om Zijn dien te
>leren, Zijn shari� ah, oprecht voor Hem te laten zijn. En dat Hij ons zegent
>met Zijn Genade om te slagen in hetgeen wij van plan zijn. Waarlijk, Hij
>heeft de macht om alles te verwezenlijken, amien.
>
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.