Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

"kohl"

 Post Reply Post Reply
Schrijver
samaah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 57
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote samaah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: "kohl"
    Geplaatst op: 04 februari 2005 om 14:59

slamoe 3aleykom liefste broeders en zusters,

Ik heb tot hier toe geen duidelijke antwoord gekregen over het dragen van "kohl" van jonge meiden, ik heb gelezen dat het toegestaan is om "kohl" aan te doen al ben je niet getrouwd en onze profeet mohamed s.a.w. droeg dat ook...maar nu heb ik twijfels gekregen omdat ik steeds hoor van anderen (en vooral van mijn ouders) dat het niet toegestaan is...ik vind het persoonlijk heel mooi en draag het graag insha-allah krijg ik van jullie en een antwoord met dalil wa jazakomoe allahoe gayran broeders en zusters.

fie amania allah

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2005 om 03:40

Ik kan je geen echte fatwa geven. Maar op mijn reisjes naar het Oosten en naar Afrika heb ik mannen, vrouwen EN kinderen gezien die kohl gebruiken. Ik heb ook even voor je gekeken in een paar boeken die ik thuis heb staan.

o.a. �Healing with the Medicine of the Prophet (saw)�, Imam Ibn Qayyim al-Jauziyah

 

Er staat niets over kohl gebruik na het huwelijk. (Trouwens onder die Niqab vandaan ziet men je toch niet. )

Vraag je ouders waar hun het bewijs vandaan halen dat het haram zou zijn, want misschien zit ik er helemaal naast.

Je kunt jouw bewijzen wel alvast aan hun geven:

Er zijn veel meer overleveringen over het gebruik van kohl. Bijvoorbeeld dat het gewenst zou zijn kohl te zetten voor het slapen gaan, maar die heb ik weggelaten.

 

Kohl versterkt de oogzenuw, houdt het oog gezond, geeft een beter zicht, laat de wimpers groeien, maakt het oog mooi en laat het hart ervan houden. In de fatawa die ik heb gelezen gaat het om kohl gemaakt van ithmid (antimonium).

Wel moet je oppassen, want sommige kohl bevatten helemaal geen ithmid. Terwijl de Profeet het wel aanbevool om dat soort kohl te gebruiken. Het blijkt dat ithmid effectiever is dan andere soorten kohl. Sommige moderne soorten kohl bevatten soms chemische toevoegingen of teveel andere metalen die het hele voordeel van het gebruik van kohl teniet doen.

 

 

Beste is dat je dus pure kohl zoekt. 

 

 

Als je kohl gebruikt, dan moet je het in een oneven aantal keren smeren voor je oog. Drie maal voor elk oog. (Aboe Dawood, an-Nisa�i, Ibn Majah, Imam Ahmad) Of 3x voor het rechteroog en 2 maal voor het andere oog.

 

 

Terug naar boven
Al 3afiefa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Al 3afiefa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2005 om 13:22

Salamoe Alaikom

Ik heb gehoord dat het haram is , die zusters die kohl gebruiken moeten weten dat je het moet Niqaab moet dragen , want het is en blijft Make Up en maakt je aantrekkelijker, wat heeft chimaar dan voor nut als ik vragen mag? een man zal je zien met chimaar en met mooie opgemaakte ogen , nou wat denk je dat hij zal denken???

 

 

Terug naar boven
samaah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 57
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote samaah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2005 om 13:55

wa 3aleykomoe salaam

het is daarom dat ik het vraag zuster, als het niet mag dan zal ik het niet doen maar nu hoor ik van sommige mensen zeggen "van het is haraam" en de andere zeggen het is halaal ook voor niet getrouwde meiden. In ieder geval zuster bedankt voor jou reactie.

 

en mag ik vragen wat chimaar is en wat bedoel je met "die zusters die kohl gebruiken moeten weten dat je het moet Niqaab moet dragen " ...dat maakt toch ook uw ogen aantrekkelijk of niet?

 

fie amanie allah

 

Terug naar boven
samaah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 57
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote samaah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2005 om 13:56
ah sorry niqaab bedekt de ogen...vergeet die vraag maar
Terug naar boven
samaah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 57
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote samaah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2005 om 14:07

salaam broeder jiyuu....bedankt voor de moeite die je hebt gedaan omdat op te zoeken 

van jouw uitleg begrijp ik dat kohl toegelaten is voor de niet getrouwde meiden. (verbeter me als ik fout ben!)

fie amanie allah

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2005 om 14:13
In eerste instantie geplaatst door Al 3afiefa

Salamoe Alaikom

Ik heb gehoord dat het haram is , die zusters die kohl gebruiken moeten weten dat je het moet Niqaab moet dragen , want het is en blijft Make Up en maakt je aantrekkelijker, wat heeft chimaar dan voor nut als ik vragen mag? een man zal je zien met chimaar en met mooie opgemaakte ogen , nou wat denk je dat hij zal denken???

wa'alykoem assalaam,

je bedoelt 'haraam' voor de buitenwereld ! 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2005 om 15:09

Salaam alaikoem Samaah,

Ik heb er ook a'hadith over gelezen, kan ze helaas niet meer terug vinden. Maar daar stond ook in dat het mocht. Maar net als wat Abou Jabir zegt, het zal Haraam zijn voor de buitenwereld. Dus als je op een plek bent waar mannen zijn die geen mahram zijn kun je beter geen kohl dragen. Maar als je weet ik veel gewoon met vriendinnen thuis bent ofsow, ik zeg maar wat, dan mag het wel. Maar ook ik weet dit weer niet zeker ahaha. Stuur anders een mail naar de cyberimam om te vragen hoe het precies zit. Moge Allah ons vergeven als we verkeerde dingen gezegd hebben.

Ma'asalama

 

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2005 om 22:24

Sis Samaah,

Ik zou niet weten waarom het niet zou mogen worden gebruikt. Ik ga ervan uit dat je toch eenmaal een gezichtssluier aan hebt als je de deur uit gaat. Of je nu al getrouwd bent of niet, die draag je toch zeker wel? 

En het is inderdaad 'haraam' en niet 'haram' bedankt broer Abou Jabir Sahib. Anders gaan ze nog iets anders denken ook.

Salaam en niet salam

Terug naar boven
Al 3afiefa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Al 3afiefa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2005 om 01:33

het is niet haram om te dragen ,maar je mag het aan niemand laten zien , behalve natuurlijk je echtgenoot, je mahram familieleden en je zusters.

 

 

Maar waar staat dat de profeet asws kohl droeg? zoiets heb ik nog NOOIT gehoord??

 

Terug naar boven
Al 3afiefa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Al 3afiefa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2005 om 01:35

Nee ik heb meisjes gezien , die gewoon chimaar dragen zonder niqaab met daarop kohl, wat niet correct is, want je wordt alleen maar mooier oegti

 

Maar sommsige niqaabs laten je ogen wel zien

 

 

Salamoe Alaikom

Terug naar boven
samaah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 57
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote samaah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2005 om 05:11

wa3aleykomoe salaam,

broeder jiyuu heeft dit geschreven: "Ik zou niet weten waarom het niet zou mogen worden gebruikt. Ik ga ervan uit dat je toch eenmaal een gezichtssluier aan hebt als je de deur uit gaat. Of je nu al getrouwd bent of niet, die draag je toch zeker wel?"....waarom ga je er vanuit dat ik een gezichtsluier draag???

 

en zuster "tarah" jazaki allah oegty, zal het zeker vragen aan een cyberimam (en zal zeker iets laten weten...oegty"al 3afiefa" jazaki allahoe gayran, en dat de profeet ook kohl heeft gedragen heb ik ook gehoord maar zal het nog voor de zekerheid na vragen, momenteel heb ik daar geen bewijzen voor!

 

fie amanie allah

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2005 om 06:13
In eerste instantie geplaatst door samaah

wa3aleykomoe salaam,

broeder jiyuu heeft dit geschreven: "Ik zou niet weten waarom het niet zou mogen worden gebruikt. Ik ga ervan uit dat je toch eenmaal een gezichtssluier aan hebt als je de deur uit gaat. Of je nu al getrouwd bent of niet, die draag je toch zeker wel?"....waarom ga je er vanuit dat ik een gezichtsluier draag???

�De Characteristics of Prophet Muhammed (saw)�By Imam At-Tirmidhi:

p.54 Ibn Abbass (may Allah be pleased with him) said:  The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) had a small container in wich he kept kuhl, and from which he applied Kuhl in each eye three times every day. (Book of clothing 22:23)

 

Volgens mij duidelijk dat de Profeet (saw) zelf ook kohl zette voor zijn eigen ogen. Niet om er mooier uit te zien maar omdat het goed zou zijn voor het zicht en voor de wimpers. Je kan niet iets aanbevelen en het zelf niet doen. Maar ik kan het nog steeds mis hebben.

 

Wat die gezichtssluier betreft. Toen ik mijn eerste tekst over �kohl� schreef, ging ik ervan uit dat je al volwassen was en al een sluier droeg.

 

Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2005 om 09:13
Wat is dat Kohl?

Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2005 om 10:12

Herne dat is een soort van te vergelijken met oogpotlood.. (als is et niet in vorm van een potlood maar meestal een potje met een houtje waarmee je et op je ogen kunt smeren) het is zwart van kleur..

Het is ook erg handig voor als je last hebt van je ogen want het helpt wel..


groeten merjem
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
Y4smin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 64
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Y4smin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2005 om 14:08

Salamoe 'aleikoum wa rahmatouallah.

Ik heb het eens opgezocht. En heb het volgende gevonden:

Vraag:

Mag een ongehuwde vrouw khoel (oogkool) gebruiken?

Vraag ontvangen op 4 maart 2004

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Wat betreft mascara en oogpotlood, als dit slechts wordt gedragen in de aanwezigheid van vrouwen onderling dan is hier niets op tegen. Gaat het echter over khoel, dan is de meest correcte uitspraak hierover dat het toegestaan is om hiermee naar buiten te gaan. Zo vertelt imam at-Tabari bijvoorbeeld in zijn uitleg op �behalve wat daarvan zichtbaar is� (Interpretatie van de betekenis van soerat an-Noer: 31): �De meest correcte uitspraak is die waarin wordt gezegd dat het hier gaat om; het gezicht, de handen hierbij inbegrepen khoel, de ring en armbanden.�                               (Djaamic al-Bajaan, deel 10, blz 119)

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid

Bron: www.al-yaqeen.com

* You Think You Know... But You Have No Idea *
Terug naar boven
samaah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 57
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote samaah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2005 om 14:13

salaamoe allah

 

Broeder jiyuu schreef dit: "Wat die gezichtssluier betreft. Toen ik mijn eerste tekst over �kohl� schreef, ging ik ervan uit dat je al volwassen was en al een sluier droeg.".... ik weet niet waarom je de link maakt van volwassenheid en gezichtssluier, ik weet nt hoe ik uw opinie moet opvatten, in ieder geval broeder als een moslim vrouw een gezichtssluier draagt dan is dat haar recht en moet dat gewoon doen als ze zich daarin goed voelt, en wat mij betreft ik draag geen niqaab, alhamdoelilah draag ik een hijaab sinds 2 weken.

 

fie amanie allah

 

 

Terug naar boven
samaah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 57
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote samaah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2005 om 14:16

wa3aleykomoe salaam

Y4smin jazaki allahoe gayran oegty, mag ik er vanuit gaan dat kohl toegestaan is voor ongehuwde vrouw ook als ze ermee naar buiten gaat (verbeter me als ik fout ben).

 

fie amanie allah

Terug naar boven
Y4smin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 64
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Y4smin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2005 om 14:20

In eerste instantie geplaatst door Y4smin

Vraag:

Mag een ongehuwde vrouw khoel (oogkool) gebruiken?

Vraag ontvangen op 4 maart 2004

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Wat betreft mascara en oogpotlood, als dit slechts wordt gedragen in de aanwezigheid van vrouwen onderling dan is hier niets op tegen. Gaat het echter over khoel, dan is de meest correcte uitspraak hierover dat het toegestaan is om hiermee naar buiten te gaan. Zo vertelt imam at-Tabari bijvoorbeeld in zijn uitleg op �behalve wat daarvan zichtbaar is� (Interpretatie van de betekenis van soerat an-Noer: 31): �De meest correcte uitspraak is die waarin wordt gezegd dat het hier gaat om; het gezicht, de handen hierbij inbegrepen khoel, de ring en armbanden.�                               (Djaamic al-Bajaan, deel 10, blz 119)

En Allah weet het beter.

Sheich Fawaz Jneid

Bron: www.al-yaqeen.com

Jep. Kijk maar naar de vraag

Yasmin

* You Think You Know... But You Have No Idea *
Terug naar boven
samaah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 57
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote samaah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2005 om 14:22

salaam

jazaki allah oegty yasmin en moge allah jou belonen

fie amie allah

Terug naar boven
Y4smin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 64
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Y4smin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2005 om 14:27

Wa iyaaki oegti

Oegti fi Dien,

Yasmin

* You Think You Know... But You Have No Idea *
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2005 om 08:58

In eerste instantie geplaatst door samaah

ik weet niet waarom je de link maakt van volwassenheid en gezichtssluier, ik weet nt hoe ik uw opinie moet opvatten, in ieder geval broeder als een moslim vrouw een gezichtssluier draagt dan is dat haar recht en moet dat gewoon doen als ze zich daarin goed voelt, en wat mij betreft ik draag geen niqaab, alhamdoelilah draag ik een hijaab sinds 2 weken.

 

fie amanie allah

 

Alhamdulillahi Rabbil-�Alamin. Het doet me goed te lezen dat je sinds kort anders door het leven gaat en op zoek bent naar kennis. Het stereotiepe beeld dat men van een vrije respectabele vrouw heeft in Nederland is anders dan in een moslim samenleving. In de Islam draag je als vrouw buitenshuis een jilbaab als teken dat je vrij en respectabel bent. Het Islamitisch idee over het ideale vrouwzijn is anders dan in het westen waar mannen en vrouwen in het openbare leven mixen.

 

Ik ben ook pas met de Islam bezig en op zoek naar meer kennis. Ik kan je wel aanraden oplettend te blijven over wat je aanneemt en van wie je het aanneemt.

 

De vraag of je als ongetrouwde vrouw kohl (eye-liner) mag gebruiken, heeft eerder te maken met de vraag:

 

Wat mag ik laten zien aan de buitenwereld?

 

Goede kohl mag altijd, iedere man/vrouw zelfs als ihraam op Hajj of Umrah, mits je last hebt van ge�rriteerde ogen. Maar kohl alleen als versiering van het oog als je ihraam bent, is weer wat anders. ( Ibn Abbas (ra) Fiq-us-Sunnah )

 

In de fatwa die oekhti Yasmin eerder aanhaalde van die Sheikh die zei dat kohl wordt gerekend tot: �behalve wat daarvan zichtbaar is� (24:31), gaat de beste man ervan uit dat gezicht en handen onder die woorden vallen.

In een andere fatwa over kohl, gezicht en handen van vrouwen van Sheikh Ibn Taymyah staat dat niet alle geleerden het daarmee eens zijn, en volgens een hadith van Aisha (ra) vallen de voeten onder die woorden. (blz. 33-38 �Fatawa voor vrouwen�)

(www.islam-qa.com hier kan je vaak ook goede fatwa�s vinden)

 

Een vrouw is het niet toegestaan haar gezicht handen en voeten aan een �vreemdeling� (welke: zie Koranteksten) te laten zien.

 

De Koran is ook duidelijk hierover:

 

�en vertoont jullie versieringen niet zoals

dat in de vroegere tijd van de

onwetendheid werd gedaan.�  Koran 33:33

 

In de Islamitische samenleving is er geen plaats voor overspel, zelfs niet van 1 oog.

 

Het gezicht van een vrouw is juist dat gedeelte van een vrouwenlichaam dat de schoonheid toont. Wanneer een moslima haar gezicht netjes bedekt wanneer zij op straat gaat, dan doet zij dat niet alleen omdat ze zich er lekker bij voelt.

Toen vers 33:59 werd geopenbaard zo'n 1400 jaar geleden, veranderde alles en mochten vreemde mannen niet meer naar vrouwen kijken en kwamen er kledingvoorschriften.

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2005 om 12:26
Dus eigenlijk mogen het gezicht en de handen ook niet getoont worden als je over straat gaat?? Of heb ik het nu helemaal verkeerd...
Terug naar boven
samaah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 57
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote samaah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2005 om 15:45

 De omvang van bedekking

De kleding die in het openbaar wordt gedragen moet het gehele lichaam bedekken behalve het gezicht en de twee handen. Dit is gebaseerd op het volgende bewijs uit de Qoran Surah An-Noer, 31:

�En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang meer hebben, of de jongen kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar versieringen bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.�

Deze surah leert ons dat de natuurlijke schoonheid van een vrouw en haar versieringen verborgen gehouden moeten worden behalve door wat misschien gezien wordt wegens toevallige of ongecontroleerde factoren zoals het blazen van de wind enz. en datgene wat wordt vrijgesteld zoals gezicht en twee handen. 

Het Arabische woord Zienah betekent letterlijk Versiering en houdt in:

  • Wat Allah (Soebhane wa Ta'ele) heeft versierd, dit is van de natuurlijke en/of lichamelijke schoonheid van de vrouw.
  • Dat waarmee zij zichzelf versiert zoals juwelen, make-up, aantrekkelijke kleding, handverf enz.

Allah de Almachtige zegt in een andere Surah Al-Ahzaab, 59: �O Profeet! Zeg aan de vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevingsgezind, Genadevol�.

In een overlevering staat dat Asma, de dochter van een van de trouwste metgezellen van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) kwam (om hem te zien) een dunne jurk dragend; hierop draaide hij van haar weg en zei: �O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van de menstruatie heeft bereikt, mag geen deel van haar lichaam gezien worden behalve dit (en hij wees naar zijn gezicht en handen).

Het woord goemoer (meervoud van gimaar) in hoofdstuk An-Noer van de heilige Koran, verwijst naar een kleed welke het hoofd, haar, nek en boezem bedekt. Dit wordt als volgt uitgelegd: Vrouwen in het verleden waren gewend hun hoofden te bedekken met de gimaar, waarbij ze de einden hiervan over hun ruggen gooiden. Dit liet de nek en het bovenste deel van de borst bloot, op de manier van de christenen. Toen beval Allah (Soebhane wa Ta'ele) hen die delen te bedekken met de gimaar.

Verder verklaart Allah de Almachtige: �En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar versieringen bedekken moge worden.

De vrouwen in de tijd van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) droegen enkelbanden die gebruikt konden worden om de aandacht te trekken, door met hun voeten te stampen, waarbij de enkelbanden gingen rinkelen. Deze gewoonte is niet alleen verboden door Allah (Soebhane wa Ta'ele), maar laat ook zien dat de benen en de enkels ook bedekt dienen te worden.

In Soerah Al-Ahzaab, worden de moslimvrouwen bevolen om mantels (over hun lichamen) aan te trekken wanneer zij naar buiten gaan. Aicha (radiallaho anha) zei met betrekking tot bovenstaande: �Nadat dit vers werd geopenbaard, leken de vrouwen op kraaien.�(wegens de kleur en de vorm van de mantels die zij droegen). Vandaar dat bovenkleding of een mantel gedragen, moet worden door een moslimvrouw wanneer zij ook maar in het openbaar is, of als zij in aanwezigheid is van vreemdelingen. Het enige wat voor een moslimvrouw zichtbaar mag zijn, is haar gezicht en beide handen.

Agie, wanneer ik verschillende meningen lees word ik heel erg "yaa-isaa en mokta-iba" (wanhopig) en dat mag ons doel niet zijn we vormen een OEMMAH, en ik weet niet of het zo is dat er helaas verschillende opvattingen zijn maar dat maakt het helaas voor ons als moslims heel erg ingewikkeld en moeilijk om een bepaalde weg te volgen.

wa salaam

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2005 om 08:42
In eerste instantie geplaatst door samaah

 Agie, wanneer ik verschillende meningen lees word ik heel erg "yaa-isaa en mokta-iba" (wanhopig) en dat mag ons doel niet zijn we vormen een OEMMAH, en ik weet niet of het zo is dat er helaas verschillende opvattingen zijn maar dat maakt het helaas voor ons als moslims heel erg ingewikkeld en moeilijk om een bepaalde weg te volgen.

wa salaam

Alsjeblieft niet wanhopig worden. Als ik op het internet alle websites over de Islam zou gaan lezen dan zou ik ook gek worden. Ik weet dat er vele meningen en visies zijn, ook over de sluier.

Je moet er ook rekening mee houden dat er verschillende situaties mogelijk zijn bij het dragen van de sluier.

1. vrouw die buitenshuis gaat en op straat gaat mixen tussen mannen.

2. vrouw die gaat bidden voor Allah.

3. vrouw die in haar huis is, en familie over de vloer heeft.

 

Wanneer draag je wat?  en Wat mag je laten zien? en Aan wie?

 

Wanneer het over de sluier van de vrouw gaat, zie ik dat men vaak alleen de Koran wil openslaan als enige bron. Terwijl in de hadith genoeg overleveringen hierover zijn. Pas als je echt alles bij elkaar haalt, kan je een goed beeld krijgen. Een ander voorbeeld is hoe je moet bidden of hoeveel je moet bidden vind je ook niet in de Koran terug. In de hadith kan je juist veel hierover terugvinden.

 

In Afghanistan is er een andere manier van bedekken dan in Turkije bijvoorbeeld of in Indonesi�. Je kleding moet niet afhankelijk zijn van de stroming die je ouders volgen of tradities van het land waarin je bent. Ik geloof niet dat dat de bedoeling is geweest. Je bent vrij je eigen weg te volgen, of zelfs de weg van je ouders, maar de beste weg is die van de Soennah van de Profeet (sallahu alayhi wa salam).

 

Om zeker te weten of je goed bezig bent kan je beter alle bronnen raadplegen, want dan krijg je een beter beeld. (Waar zijn onze Islamitische �Ulemaa, geleerden?)

Hieronder zijn drie overleveringen uit Sahih Bukhari, waarin je kunt lezen wat Aisha (ra) zelf zei over de khimaar en jilbaab. Denk erover na of vraag aan geleerden wat ze erover denken.

 

 

Bukhari 6/4758 en 6/4759

 

Hier lees je dat de vrouwen na de obenbaring hun gezicht bedekten met de stukken stof.

 

We kennen het verhaal van Aisha (ra) die werd achtergelaten en de valse beschuldigingen die erna over haar ontstonden. Aisha (ra) vertelt zelf in een hadith in Bukhari:

 

 

Sahih Bukhari 6/4750

 

Hier vertelt Aisha (ra) in haar eigen woorden dat ze mee mocht met de Profeet (saw). Aisha (ra): �Dus ging ik met Allah�s Boodschapper (saw) mee, dit was nadat Allah (swt) de verplichting van de hijaab had geopenbaard, dus werd ik in de hawdaj (compleet bedekte soort stoel)gedragen en erin zittend werd ik neergezet.� (op de kameel)

 

In de hawdaj kon niemand haar zien, dat was dus ook de reden dat zij werd vergeten toen ze even buiten de hawdaj stond. Leter werd ze slapend aangetroffen door Safwan bin al-Mu�atill, die haar gezicht herkende van de tijd toen de hijaab nog niet verplicht was.

 

 

Sahih Bukhari 6/4750

 

Aisha (ra) vertelt hier zelf: �Safwan kwam naar me toe en herkende mij nog van voor de tijd van de openbaring over de sluier�en ik bedekte mijn gezicht met de jilbaab.�

 

Hier lees je duidelijk hoe Aisha (ra) haar gezicht bedekte. Als het volkomen normaal was om elkaars gezicht te zien, waarom bedekte ze het dan???

 

Als ik het woord khamara (van khimaar) in verschillende woordenboeken opzoek, dan betekent het woord: het bedekken van kop tot teen. Je hele lichaam bedekken inclusief het gezicht. In sommige woordenboeken betekent het bij de vrouw, het bedekken m.u.v. de ogen en een gedeelte van de neus.

 

In de Tafsir van ibn Kathir staat beschreven hoe dat de vrouwen in die tijd zich kleden. Volgens Ibn Mas�ood is het enige dat soms te zien kan komen bij de vrouw haar kleding die van onder de jilbaab uitsteekt.

Net als het gezicht, moeten ook de handen bedekt worden met handschoenen. Fatwa Sheikh Ibn Jibreen

 

Terug naar boven
samaah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 57
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote samaah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 februari 2005 om 14:40

wa 3aleykomoe salaam,

laka algayr broeder jiyuu en moge allah ons leiden tot ht rechte pad insha-allah.

wa salaam

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.