Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

interview voor studie!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
annebeth Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote annebeth Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: interview voor studie!
    Geplaatst op: 12 juni 2005 om 06:11

Hallo!

Ik studeer journalistiek in Utrecht en schrijf een artikel over �jongeren� (tot ongeveer 30 jaar) en hun geloof. Daarvoor interview ik Christelijke, Joodse en Islamitische jongeren. Ik hoop dat iemand een paar vragen wil beantwoorden. Via de mail of telefonisch.
Het gaat erom dat ik een beeld krijg van hoe jij je geloof beleeft en wat het voor je betekent.
Zou het heel fijn vinden als iemand me zou willen helpen!

1) Wat is de reden dat je in Allah gelooft?
2) Wat betekenen Allah en je geloof voor jou?
3) Hoe geef je uiting aan je religie?
4) Hoe ervaar je het contact met Allah, heb je dat?
5) Wat vind je ervan dat er ook mensen niet of anders geloven?
6) Krijg je naar jou mening voldoende ruimte in Nederland om je geloof te belijden?
7) Respecteren anderen in jou ogen voldoende dat er ook andersgelovigen zijn?
8) Kan er vrijheid van geloof bestaan zonder democratie?
9) Waarom denk jij dat jongeren steeds minder interesse hebben voor religie?
11) Ken jij veel jongeren die wel actief geloven, hoe doen zij dat?

Ik zou het super vinden als iemand wat antwoorden kan geven op deze vragen!
Zou je ook je voor- en achternaam, leeftijd en woonplaats kunnen doorgeven als je mailt?

Groetjes, Annebeth
[email protected]

Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 06:50
Salaam Aleikum,

Je zit op de uithof neem ik aan. Mag ik vragen voor welke module of minor je deze interviews afneemt. En zou je misschien jou naam, idcode, leerjaar, achternaam, leeftijd en woonplaats kunnen plaatsen?

Je moet je realiseren dat journalistiek in het algemeen in Nederland voor het merendeel van de moslims het heeft afgedaan. Journalisten zijn hedendaags slecht opgeleid en zijn alleen maar uit op negatieve berichtgeving mbt de islam en sensationele berichtgeving. Daarbij is er bijna geen enkele journalist die zich hier niet aan schuldig maakt in Nederland. Dus ik hoop dat je mijn sceptisme kunt begrijpen.

Alhoewel er de laatste tijd weer veel van je medestudenten hier ook al topics over geopend hebben, met precies dezelfde vragen. Misschien kun je deze topics eens doornemen.

Daarnaast weet ik voor de volle 100% dat er ook genoeg moslims op de uithof rondlopen aan wie deze vragen ook gesteld kunnen worden. Alleen vergt het vaak de moed om over de vooroordelen en de angsten heen te stappen om deze "gevaarlijke" mensen te vragen of ze mee willen werken.

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
annebeth Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote annebeth Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 07:20

Haha nou.. ik heb zelf ook wel islamitische vrienden, maar ik vraag het liever aan onbekenden. Vind het wel grappig dat je op deze manier over mij (of 'ons Nederlanders') schrijft.
Want ik zou niet weten over welke vooroordelen of angsten ik zou moeten heen stappen. Voor zover ik weet heb ik ze niet, jij wel geloof ik
Niet dat ik dat niet kan begrijpen hoor..
Maar goed, het gaat om een opdracht die in eerste instantie alleen voor mijn lerares bedoeld is. Als ik er verder wat mee doe, zal ik volledige namen achterwege laten.
Ik vind wel dat je een hele uitgesproken mening hebt over de journalisten van tegenwoordig! Ze zijn niet allemaal in een hokje te stoppen.. Het is absoluut niet waar dat journalisten slecht worden opgeleid en het is ook niet waar dat ze alleen uit zijn op negatieve berichtgeving.. Misschien een deel ervan, dus in zoverre heb je gelijk. Maar zeker niet 'de journalistiek' in het algemeen!

Salaam Aleikum,
Anne
(idcode: 1174872, woonplaats: utrecht, leeftijd: 20)

Terug naar boven
annebeth Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote annebeth Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 07:29
heb trouwens net even gekeken naar de oproepjes van mijn mede-studenten, en volgens mij zijn wij al 3 journalisten (in opleiding welliswaar) die niet zo denken als jij beschrijft!
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2005 om 09:12
Salaam Aleikum,

Wat me opvalt aan journalisten dat ze vaak een module ethiek of moraliteit hebben gemist en dit zie je dan ook duidelijk terug in de berichtgeving. Ik weet niet hoe het nu is met de opleiding journalistiek, maar de opleiding die het huidige elan van journalisten heeft voortgebracht heeft zeer zeker tekort geschoten.
Het spreekt al voor zich dat journalisten vaak verweten wordt dat ze bij interviews vaak de inhoud zodanig veranderen om het interessanter te maken. En verder zijn vooral televisie journalistiek en de krantjournalisten van een dermate niveau dat je zegt van is dit nu objectiveit? Men probeert zijn of haar mening er door te drukken en vaak blijft effectief onderzoek achterwege.

Mijn angst voor journalisten is er inderdaad, want zij hebben het huidige klimaat geschapen en journalisten zijn degenen die mensen vaak tot dingen aanzetten. Kijk alleen maar naar de periode voor de 2e WO en de acties in Rwanda. Hier hebben journalisten een belangrijke bijdrage geleverd aan de klimaat die er voor afschuwelijke gebeurtenissen was gecreerd.
En in Nederland zie je dat door gebrek aan plichtsbesef en verantwoordelijk men maar van alles publiceert. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar als je bijvoorbeeld SBS, NOVA en Telegraaf journalisten ziet (dit zijn overigens de uitschieters) dan vraag ik me af wat voor een opleiding zij genoten hebben.

(Je zit trouwens in een mooi gebouw, beter dan de FEM)

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Seromba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juni 2005
Online status: Offline
Berichten: 43
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Seromba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 juni 2005 om 04:03
Goed punt Malcolm. Nu ben ik het wel met Annebeth eens als ze zegt "het is niet waar dat ze alleen uit zijn op negatieve berichtgeving". Journalisten hebben op zich redelijk goede intenties. Helaas zijn ze wel slecht opgeleid. Ik heb in Groningen de 'afstudeerrichting journalistiek' gedaan. Dan verwacht je, want het is een universitaire studie, een zekere wetenschappelijke diepgang. Je verwacht inderdaad een zeer intensief vak over journalistieke ethiek. Echter, de opleiding is zeer oppervlakkig en vooral gericht op de praktijk (schrijven). Ethiek wordt gestopt in een vak dat 'themata in de journalistiek' heet en de reader daarvoor bestaat uit een zooi artikelen waarvan hooguit een enkele echt een wetenschappelijk niveau bereikt. Dus ja, de opleiding is hier van een vrij laag niveau.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.