Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De onwetendheid en onbegrip

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De onwetendheid en onbegrip
    Geplaatst op: 22 juni 2005 om 18:38

In eerste instantie geplaatst door Murat

jij begrijpt de islam niet omdat het niet   overal hetzelfde is als in EUROPA in europa is het zo dat mannen vrouwelijke dingen doen en vrouwen mannelijke dingen maar in andere landen is dit niet het geval dus is het nog steeds zo net als vroeger dat de vrouwen meer emotie hebben en de mannen minder en jij denkt met je gedachte alleen maar aan europa en nederland wie kan er nauw niet discussieren jij bekijkt dingen alleen maar vanuit je eigen gebied !!!!!!

Het is ook jouw gebied hoor... Maar goed, om je even je zin te geven: ik spiegel me even aan landen waar ongelijkheid heerst... denkdenk... 
Conclusie (na ong 2 seconden): ik ben blij dat ik in het w-europa geboren ben, en als individu alle mogelijke kansen krijg; en misschien nog wel meer dat ik niet ergens woon waar ik moet doen alsof "jullie" type man (jij en �nder dus bv) het beter zouden weten en het beter zouden kunnen.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 18:33

�nder, ik ben het helemaal met je eens dat deze onzin gestopt moet worden, ik heb geen zin om naar dit soort 'male chauvinist pig'-praatjes te blijven luisteren.  Of je het nu leuk vindt of niet, alle mensen zijn hier gelijkWaardig.  Dat het jouw tere sentimenten raakt als je vrouwen in westerse kledij ziet, of je ego gekwetst wordt als je niet het hoofd van je gezin wordt, is JOUW probleem.

Wie heeft er hier dan eigenlijk last van emoties?  Ik ben niet degene die zich moet 'beheersen' om een discussie te voeren, hoewel ik moet toegeven dat je me nu kwaad hebt gekregen.  Maar goed, je zou voor minder.

Nog een laatste raad: Grow up.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 16:46
jij begrijpt de islam niet omdat het niet   overal hetzelfde is als in EUROPA in europa is het zo dat mannen vrouwelijke dingen doen en vrouwen mannelijke dingen maar in andere landen is dit niet het geval dus is het nog steeds zo net als vroeger dat de vrouwen meer emotie hebben en de mannen minder en jij denkt met je gedachte alleen maar aan europa en nederland wie kan er nauw niet discussieren jij bekijkt dingen alleen maar vanuit je eigen gebied !!!!!!
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 16:45

Je denkt te ver voor me? Oke, nu hebben we het punt van ridiculiteit bereikt. Wat een ongelooflijk kinderachtige opmerking zeg, verschrikkelijk. Ik denk dat het verstandig is om dan ook te stoppen met deze discussie.

Ik wil je niet aanvallen Kim, je zou eens moeten weten hoeveel zelfbeheersing het kost om in discussie te gaan met iemand die de Islam verwerpt. Vooral met een feminist als jou, die man en vrouw als gelijken ziet. Zie je dan niet waar een dergelijke denkwijze heengaat? 

Om een voorbeeld te geven. Vijftig jaar geleden diende een vrouw zich nog kuis en vroom te gedragen in dit land. Kijk nu eens, vooral met dit weer. Ik wend mij af wanneer ik een vrouw in schaarse kleding voorbij zie lopen. Ik kijk dan links en dan zie ik weer een dame met schaarse kleding. Dus ik besluit maar naar beneden te kijken, wat moet ik anders.

Ik probeer rustig mijn dagelijkse dingen te doen, maar wanneer ik op mijn trein wacht, merk ik dat ik door meiden fiet-fieuw nagefloten worden, vreselijk! Je zou eens moeten weten wat ik dan als moslimman voel. Wat gebeurt er met deze maatschappij? En niet alleen moslims he, nee zeker niet. Eerst waren het Joden en Christenen, nu zijn wij Moslims aan de beurt. Athe�sten willen dat wij langzaam verwerpen waar wij in geloven, totdat wij net als hun zijn. In de Islam is er een duidelijke taakverdeling van de man en de vrouw en men benadrukt dan ook dat de man het hoofd van het gezin is. Het hoofd, zeg ik. Waarom krijgt een man meer van de ervenis dan de vrouw? Juist, omdat hij verantwoordelijk is voor het gezin en zijn ouders.

Echter is het in Nederland zo dat regel A al is overtreden, waardoor regel B al niet meer toepasbaar is. De man wordt al niet meer als hoofdverantwoordelijke van het gezin gezien in Nederland, dus waarom zou de man meer moeten erven dan de vrouw. De ouders worden uit gemakzucht dan hup, zo in het bejaardenhuis gestopt. 

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 16:39
gelijkwaardig alle individuen dacht het niet mannen zijn sterker dus ik weet niet waar je het over hebt kimmie en vrouwen hebben zeker wel meer emotie waar heb je het over kijk maar in turkije B.V je moet niet alleen in nederland kijken
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 13:36

Misschien denk ik gewoon te ver voor je?  Je lijkt me een beetje vastgeroest in je ide�en over vrouwen.  En je snapt blijkbaar niet dat het geslacht maar 1 van de vele dingen is die een persoon typeert.  Ga jij dus maar lekker de scheidingslijn trekken tussen man en vrouw, ik heb daar geen zin in, ik kijk wel naar de mens in kwestie. 
Als ik naar jou kijk, zie ik dan iemand die niet goed weet hoe een discussie aan te pakken op een normale manier, nl door het over standpunten te hebben, en niet -als je blijkbaar niet weet wat repliceren- de persoon in kwestie aan te vallen.  Maar maak je geen zorgen, dat is een veelvoorkomende kwaal op dit forum.

PS: Wetten hebben er weinig mee te maken hoor... Je kan een individu nl niet in wetten beschrijven.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 13:20

Ja, maar de fout die je hier maakt, is dat je veralgemeniseert.  
Om even een ander vb te geven: heel wat moslims worden als terroristen bekeken, gewoon omdat ze moslim zijn.  Die gedachte komt er op basis van een gemiddeld meer voorkomen van terroristen bij de moslims. 
Echter, de fout die die mensen (en jij ook) maken, is dat een gemiddelde niets zegt over de individuele moslim, en dat je daar naar hoort te kijken. 
Dan nog terzijde dat iets als rationeel of emotioneel denken nogal moeilijk meetbaar of statistisch uit te drukken is, en dat mannen wel degelijk evenveel emoties hebben, en er ook naar handelen, maar niet pers� laten merken dat ze handelen om die bepaalde emotie. Dat vrouwen makkelijker met emoties omgaan, wil niet zeggen dat we er meer hebben... 

Nee, dat is ook logisch. Je begrijpt het zelf niet of wel, Kimmie. Wetten zijn ook algemeen! Wat probeer je hier duidelijk te maken? Ik dacht dat ik met een intelligente dame te maken had. 

Voorbeeld: We hebben bepaalde wetten in de samenleving. De wetten zijn hierin veelal algemeen. Echter, wij krijgen voortdurend te maken met verschillende situaties en verschillende mensen. Ligt het dan aan de wetten? Nee, want de wetten zijn algemeen en om de verschillende situaties tot een rechtvaardig einde te laten komen hebben we dan ook een rechtbank.

Echter, de fout die die mensen (en jij ook) maken, is dat een gemiddelde niets zegt over de individuele moslim, en dat je daar naar hoort te kijken.

Ik begrijp dat je het goed bedoeld, maar dit commentaar slaat werkelijk nergens op. Een fout die moslims maken..? Dit is een wereldlijke probleem, hier hebben we immers allemaal mee te maken. Wat is dit frustrerend zeg, je spreekt zonder na te denken lijkt het wel. Alstjeblieft en nogmaal, denk twee maal voordat je een commentaar plaatst.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 10:45
In eerste instantie geplaatst door �nder

Quote: Zowel mannen als vrouwen laten zich door beide leiden, en het verschilt van persoon tot persoon in welke mate.  Bovendien hoort het ook zo, als een mens zich de hele tijd enkel door de rationale zou laten leiden, ben je een robot.  IN bepaalde situaties moet je natuurlijk rationeel blijven, maar ik snap niet dat je jezelf wijsmaakt dat enkel of vooral mannen dat kunnen.

Ik ben het er mee eens dat dit voor beide geldt. Wanneer je echter over een overheersend gevoel spreekt, dan geldt het zo dat het rationele vlak voor mannen sterker is dan bij vrouwen en dat het emotionele vlak sterker geldt bij vrouwen. Natuurlijk laten we ons door beide leiden, het zou belachelijk zijn om te beweren van niet.

Ja, maar de fout die je hier maakt, is dat je veralgemeniseert.  Om even een ander vb te geven: heel wat moslims worden als terroristen bekeken, gewoon omdat ze moslim zijn.  Die gedachte komt er op basis van een gemiddeld meer voorkomen van terroristen bij de moslims. 
Echter, de fout die die mensen (en jij ook) maken, is dat een gemiddelde niets zegt over de individuele moslim, en dat je daar naar hoort te kijken. 
Dan nog terzijde dat iets als rationeel of emotioneel denken nogal moeilijk meetbaar of statistisch uit te drukken is, en dat mannen wel degelijk evenveel emoties hebben, en er ook naar handelen, maar niet pers� laten merken dat ze handelen om die bepaalde emotie. Dat vrouwen makkelijker met emoties omgaan, wil niet zeggen dat we er meer hebben... 

Quote: Maar zoals ik al zei; dat is niet de essentie, je moet naar de mens kijken, en alle mensen zijn gelijkWaardig.

Natuurlijk zijn we gelijkwaardig kwa rechtvaardigheid. Maar je kunt toch niet de vrouw hetzelfde als de man zien? Beide zijn verschillende schepsels.

Dat bedoel ik nu met die spraakverwarring rond gelijkwaardig en gelijkaardig.  Nee, we zijn niet hetzelfde, niemand is hetzelfde (geslacht is maar een miniem onderdeel van "anders zijn dan de ander"), maar we hebben wel dezelfde rechten en plichten.

Quote: En wat een seksistische reply is me dit toch...
Je snapt het niet: ik hoef niet aan te tonen dat ik gelijkwaardig ben, dat ben ik al.

Sorry voor dat. Ik had dat beter niet kunnen zeggen. Ik wilde alleen benadrukken dat je wel met goede argumenten moet komen wanneer je iets belachelijk vindt.

IK heb wat mij betreft mijn stelling prima beargumenteerd, nl: kijk naar het individu, en al die individu�n zijn gelijkwaardig.  Als je het niet met mijn argumenten eens bent, pak dan de argumenten aan.  Met zo'n stelling als hierboven verlies je nl veel krediet als discussiepartner, want zoals ik al zei 'die is behoorlijk seksistisch'.

Groetjes Kim

 

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 09:53

Quote: Zowel mannen als vrouwen laten zich door beide leiden, en het verschilt van persoon tot persoon in welke mate.  Bovendien hoort het ook zo, als een mens zich de hele tijd enkel door de rationale zou laten leiden, ben je een robot.  IN bepaalde situaties moet je natuurlijk rationeel blijven, maar ik snap niet dat je jezelf wijsmaakt dat enkel of vooral mannen dat kunnen.

Ik ben het er mee eens dat dit voor beide geldt. Wanneer je echter over een overheersend gevoel spreekt, dan geldt het zo dat het rationele vlak voor mannen sterker is dan bij vrouwen en dat het emotionele vlak sterker geldt bij vrouwen. Natuurlijk laten we ons door beide leiden, het zou belachelijk zijn om te beweren van niet.

Quote: Maar zoals ik al zei; dat is niet de essentie, je moet naar de mens kijken, en alle mensen zijn gelijkWaardig.

Natuurlijk zijn we gelijkwaardig kwa rechtvaardigheid. Maar je kunt toch niet de vrouw hetzelfde als de man zien? Beide zijn verschillende schepsels.

Quote: En wat een seksistische reply is me dit toch...
Je snapt het niet: ik hoef niet aan te tonen dat ik gelijkwaardig ben, dat ben ik al.

Sorry voor dat. Ik had dat beter niet kunnen zeggen. Ik wilde alleen benadrukken dat je wel met goede argumenten moet komen wanneer je iets belachelijk vindt.

 

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 09:44

Aangezien ik de opmerking van het topic verplaatsen te laat las, ga ik mijn reply even knippen en plakken. Inderdaad wel handig dat we er een nieuw topic voor openen.

�nder schreef:
Vrouwen zijn emotioneel 'lichter' en de Koran spreekt hier dan ook over.

"En roept van onder uw mannen twee getuigen en als er geen twee mannen zijn, dan ��n man en twee vrouwen van degenen, die je als getuigen aanstaan, zodat, wanneer ��n der twee vrouwen zich zou vergissen, de ene de andere indachtig moge maken". (Soerat al-Baqarah (2), aayah 282, interpretatie van de betekenis)

Ja, en dat vind ik complete onzin, maar dat snapte je al wel.  Alsof alleen vrouwen wel een emotioneel worden...

Quote:
"Behalve op het fysieke vlak blijken vrouwen vaak de meerdere van de man.  Maar dat maakt eigenlijk allemaal niet uit, we moeten naar het individu kijken, niet naar het geslacht".

Een opmerking dat berust is op slechts gissen. Je 'gokt' erop, uit het feit dat je je aangevallen voelt, dat de vrouw in de meeste gevallen vaak de meerdere van de man blijken te zijn. Hierop dien je hoofdstuk 2, vers 282 dan ook aandachtig te bestuderen. Waarom, hoor je jezelf af te vragen. Zie je nu in hoe de ene vrouw de andere indachtig dient te maken wanneer deze zich 'vergist'? 

Nee hoor, dat heb k ooit in de krant ofzo gelezen: het ging over overlevingskansen in barre omstandigheden, psychische weerbaarheid, ...  Maar zoals ik al zei; dat is niet de essentie, je moet naar de mens kijken, en alle mensen zijn gelijkWaardig.

Quote:
Vrouwen laten zich in 'in het algemeen' (uitzonderingen daar gelaten) leiden op emotionele gevoelens. Hier vinden we dan ook het wezenlijke verschil. De man laat zich meer leiden door het rationele, verstandige vlak.

Zowel mannen als vrouwen laten zich door beide leiden, en het verschilt van persoon tot persoon in welke mate.  Bovendien hoort het ook zo, als een mens zich de hele tijd enkel door de rationale zou laten leiden, ben je een robot.  IN bepaalde situaties moet je natuurlijk rationeel blijven, maar ik snap niet dat je jezelf wijsmaakt dat enkel of vooral mannen dat kunnen.

Quote:
Ik hoop dat het zo duidelijk is. Mocht je een antwoord willen geven, laat het dan een verstandig commentaar zijn. Hier toon je je dan aan, gelijkwaardig als de man te zijn. 

En wat een seksistische reply is me dit toch...
Je snapt het niet: ik hoef niet aan te tonen dat ik gelijkwaardig ben, dat ben ik al.

Quote:
Je pikt mijn volgende woorden uit mijn voorgaande stuk:

�nder: "Het is rationeel wanneer wij de waarheid benadrukken dat de man en de vrouw niet gelijkwaardig zijn."

Wanneer je doorleest volgt dit commentaar meteen met: "Hiermee bedoelen wij niet dat een vrouw onrechtvaardig behandeld mag worden, natuurlijk niet."

Dat heb ik idd gelezen, maar als je bv je dieren goed behandelt, wil het ook niet zeggen dat je ze gelijkwaardig acht.  Volgens mij haal je echter gewoon gelijkaardig en gelijkwaardig door mekaar.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote �nder Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 09:17

Ik heb zojuist een discussie gehad met Kimmie (een intelligente niet-moslima die dit forum regelmatig bezoekt) over de positie van de vrouw in de Islam.

Ik denk dat ze een openhartige dame is, die zich niet direct aangevallen voelt wanneer ik onze discussie hier plaats, als voorbeeld van miljoenen discussies over de hele wereld over dit onderwerp. Wij zijn hier slechts ��n van. 

Zij benadrukte naar mijn inziens passages over de verdeling van de erfenis en over de getuigenis van de vrouw.

"En roept van onder uw mannen twee getuigen en als er geen twee mannen zijn, dan ��n man en twee vrouwen van degenen, die je als getuigen aanstaan, zodat, wanneer ��n der twee vrouwen zich zou vergissen, de ene de andere indachtig moge maken". (Soerat al-Baqarah (2), aayah 282, interpretatie van de betekenis)
Ik vertelde haar vrouwen emotioneel en fysiek 'lichter' zijn dan mannen. Hierop gaf ze mij het volgende commentaar:

"Behalve op het fysieke vlak blijken vrouwen vaak de meerdere van de man. Maar dat maakt eigenlijk allemaal niet uit, we moeten naar het individu kijken, niet naar het geslacht".

Voor mij is en was dit duidelijk. Dit was een opmerking dat berust was op slechts gissing. Uit het feit dat ze zich als vrouw aangevallen voelt, 'gokt' ze erop, dat de vrouw in de meeste gevallen vaak de meerdere van de man blijkt te zijn. Hierop dien je hoofdstuk 2, vers 282 dan ook aandachtig te bestuderen. Waarom, dien je jezelf af te vragen. Zie je nu in hoe de ene vrouw de andere indachtig dient te maken wanneer deze zich 'vergist'?

Vrouwen laten zich in 'in het algemeen' (uitzonderingen daar gelaten) leiden op emotionele gevoelens. Hier vinden we dan ook het wezenlijke verschil. De man laat zich meer leiden door het rationele, verstandige vlak.

Ik wees haar hier dus op en hierop wees ze mij dan weer op mijn woorden. Ik zei: "Het is rationeel wanneer wij de waarheid benadrukken dat de man en de vrouw niet gelijkwaardig zijn."

Ik zei hierop volgend dat ik hiermee niet bedoelde dat dit betekent dat een vrouw onrechtvaardig behandeld mag worden, natuurlijk niet.

Ik denk dat het een verkeerde interpretatie van het woord gelijkwaardig is. Ik denk dat velen denken dat het woord 'ongelijkwaardig' betekent dat een vrouw de man moet aanbidden of iets dergelijks. Dit is onzin.

Wat is er wel niet aan de hand met de denkwijze die er hier heerst? Onder 'ongelijkwaardig' versta ik on (tegengesteld) en gelijkwaardig (aan elkaars gelijken). Dus met andere woorden, ze zijn niet hetzelfde. Ze zijn niet met dezelfde eigenschappen geschapen. Lichamelijk en geestelijk. Punt. Wat valt er niet te begrijpen. Denkt men soms dat de vergelijking man/vrouw gelijk is aan de vergelijking blank/zwart? Nee, natuurlijk niet. Mern dient dan ook niet te spreken over vrouwenonderdrukking in de Islam, maar over 'mogelijke' vrouwenonderdrukking in een bepaalde cultuur.

Ik ben een Moslim, elhamdulillah. Ik ben blij dat ik in Nederland geboren ben. Ik voel me Nederlander, Turk en gelijk een moslim. Voor mij verloopt het prima, ik merk geen onderdrukking bij ons thuis. Het gaat daarintegen heerlijk bij ons thuis. Respect, liefde, elegantie, harmonie en deftigheid heersen bij ons thuis. Zie hoe wij als Nederlandse en Turkse de Islam toepassen en zie hoe wij leven. Dus voor mij is het duidelijk, het heeft met cultuur te maken, niet met godsdienst.

Sommigen voeren het uit onwetendheid verkeerd uit, tja.. dat is jammer. Dat ligt niet aan de Koran. Ikzelf lees dan ook de Koran afwisselend met een glimlach en een serieus gelaat.

Het voor mij duidelijk het woord van God. Echter, is de interpretatie soms onjuist. Begrip ligt natuurlijk altijd nog bij de mensen. Het woord is daar, het is aan de mensen deze te begrijpen. Dus wanneer iemand een commentaar wilt leveren, laat diegene dan ook eerst een zekere inspanning tonen om het te begrijpen. Het doet me dan ook pijn wanneer ik mijn medemens een kritische noot hoor zingen over de Koran, zonder dat ze het werkelijk aandachtig bestudeerd hebben.

Wa Selam�n Aleyk�m Wa Rahmatullahi Wabarakatahoe

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.