Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Huiselijk geweld

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Huiselijk geweld
    Geplaatst op: 05 juli 2005 om 07:24

Het ministerie van justitie heeft opdracht tot onderzoek gegeven aan het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WOCD) naar huiselijk geweld  onder verschillende bevolkingsgroepen in Nederland.

Dit kwam ik tegen bij de site van polder Afghanen:

Conclusie onderzoek:

-40% autochtonen slachtoffer van huiselijk geweld
-25% allochtonen slachtoffer van huiselijk geweld
- Marokkanen en Turken zijn minder vaak slachtoffer van huiselijk geweld dan Antillianen en Surinamers

Volgens het onderzoek komt mishandeling bij autochtonen vaker voor dan bij allochtonen en van de allochtonengroep komt het bij moslims het minst voor. Natuurlijk is het zo dat dat sommige mensen uit schaamte het niet melden en het cijfer veel hoger ligt in werkelijkheid. Maar dan nog is huiselijk geweld bij autochtonen hoog en is het idee dat moslims vaker slachtoffer zijn van huiselijk geweld gebaseerd op vooroordelen en niet op feiten.

Zoals blijkt uit de cijfers is huiselijk geweld onder alle bevolkingsgroepen een groot probleem en niet een specifiek moslimprobleem zoals Hirshi Ali beweert.

P.s. Je kunt het onderzoek nalezen op de site van wocd. Ik heb het niet gepost omdat het erg lang is.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 juli 2005 om 07:41

Assalamu alaikum,

is het dit artikel van het WODC?

http://www.wodc.nl/images/ewb02huis_tcm11-7839.pdf

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juli 2005 om 10:47

Wa alaikoum salaam

Ik kan de file die je opgaf niet openen via deze pc. Maar het zou best kunnen. Het originele bericht werd door een studente geneeskunde gepost op 9 juni 2005 op de site van "Polder Afghanen". Het onderzoek zal ook ongeveer van die datum of eerder zijn.

Zij is van mening dat het beeld over allochtonen maar vooral de moslims in de media eenzijdig is en er geen reeel beeld wordt weergegeven. Dit ben ik zeker met haar eens. Maar al te graag wordt alles in de media klakkeloos aangenomen. En wordt de waarheid van dit soort onderzoeken liever niet in de media gepubliceerd en wordt het bewaard in een stoffige lade en het liefst vergeten.

De Islam leert respect voor de vrouw. En dat is diep geworteld in de Islamitische denkwijze.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juli 2005 om 14:52
Let wel dat Hirsi bedoeld dat het ter spraake brengen van huiselijk geweld voor bepaalde vrouwen moeilijk is.....En dan heeft ze het over vrouwen binnen de moslim gemeenschap.
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juli 2005 om 16:10
hisi is ziek ze is niet goed bij haar hoofd kan je toch duidelijk zien eng mens zeg
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juli 2005 om 16:24
het is kei harde waarheid .
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juli 2005 om 16:49

het is geen mening maar luigens en haar ziek verleden dat is de goed bewijs

ze is gewoon gedumd en afgewezen door haar eigen mensen en mishandeld

en tegen haar zien uitgehuewelijkt nou daar word je ziek van .daardoor vertelt ze luigens.GEEN MENING.

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 02:19
Dat Ayaan Hirsi Ali een jokkebrok is, is een feit Remcootje. Het is wel te begrijpen aan de ene kant, toen de opgroeide leerde ze liegen omdat ze vele dingen in het geheim moest doen voor haar streng Islamitische vader. Om te overleven, zegt ze dan. Verder jokte ze ook toen ze bij de poorten van Nederland aanklopte over de redenen waarom ze gevlucht was. Waarom zou ik haar wel moeten geloven als zij zegt voor de moslimvrouw op te komen?
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 02:34
asalaamo3alaikom ja zuster  dus remo zuster heeft je antwoord gegeven .
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 03:19
In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

Dat Ayaan Hirsi Ali een jokkebrok is, is een feit Remcootje. Het is wel te begrijpen aan de ene kant, toen de opgroeide leerde ze liegen omdat ze vele dingen in het geheim moest doen voor haar streng Islamitische vader. Om te overleven, zegt ze dan. Verder jokte ze ook toen ze bij de poorten van Nederland aanklopte over de redenen waarom ze gevlucht was. Waarom zou ik haar wel moeten geloven als zij zegt voor de moslimvrouw op te komen?
Omdat ze haar leven er voor riskeerd misschien... Ik kan je ook een stukje Koran laten zien wat vertaald is en gejokkenbrokt en waar men niets aan doet...Misschien vecht ze nu juist tegen die jokkenbrokkers.....
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 04:34

Ze riskeert haar leven voor de moslimvrouw? Ha, laat me niet lachen. Ze heeft een grote mond maar zoals algemeen bekend is, praatjes vullen geen gaatjes. Zou zij vechten tegen die jokkebrokkers, dan zal ze zeker in strijd zijn met haarzelf.

Ik ken vele moslimvrouwen, onderdrukt door Onwetendheid en bevrijd door de Islaam. Echter ken er niet eentje die achter haar opvattingen staat. Ik ben vaker naar debatten geweest waar Hirsi Ali ook naartoe zou komen om in dialoog te gaan met een aantal moslimvrouwen. Maar ze kwam nooit opdagen. Zij is degene die haar leven riskeert voor de moslimvrouw? Als zij werkelijk wat zou willen doen aan de positie van de vrouw, dan moet ze ons eerst zien te respecteren en ons als gelijkwaardig zien te behandelen. Daarmee bedoel ik wij als vrouwen en onze religie in haar volledigheid. Komt ze onze geliefde Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam beledigen en vervolgens zegt dat ze het voor ons wil opnemen. Is dat niet lachwekkend?. En maar roepen in de media dat moslimvrouwen niet in het openbaar durven uit te komen voor hun benarde leven (veroorzaakt door de Islaam, want daar gaat het haar om). En dat ze zo zielig zijn. Het is niet aah die zielige onderdrukte vrouwen, het is aah die zielige MOSLIMA's! Kijk maar in de ogen van een moslima, daarin zie ik vrijheid en tevredenheid. Zij is alles behalve zielig! Ik snap niet waar Ayaan haar informatie vandaan haalt. Een ding weet ik wel: ze praat niet met ons, dus ze kan het nooit weten :)!

Laat dat zogenaaamde gejokkebrokte stukje uit de Quraan eens zien. Overigens wil ik eraan toevoegen dat wij 'ware' moslims niet functioneren als de niet-moslims (Christenen en Joden) no offense! Dat wanneer we een stuk zien uit een puur en heilig boek wat we niet kunnen begrijpen met onze geringe kennis, wij dit schrappen of vervangen door iets nieuws en vervolgens erbij vermelden dat dit het woord van God is! De Quraan is het puurste en reinste woord, het is de Waarheid daar ben ik van overtuigd, waarom zou ik iets doen aan iets wat ik niet begrijp? Als je er iets aan wilt doen, moet je op onderzoek uitgaan. De Islaam onbevooroordeeld beschouwen en beoordelen.

Ummu Amaanah

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 05:08
In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

Ze riskeert haar leven voor de moslimvrouw? Ha, laat me niet lachen. Ze heeft een grote mond maar zoals algemeen bekend is, praatjes vullen geen gaatjes. Zou zij vechten tegen die jokkebrokkers, dan zal ze zeker in strijd zijn met haarzelf.

Ik ken vele moslimvrouwen, onderdrukt door Onwetendheid en bevrijd door de Islaam. Echter ken er niet eentje die achter haar opvattingen staat. Ik ben vaker naar debatten geweest waar Hirsi Ali ook naartoe zou komen om in dialoog te gaan met een aantal moslimvrouwen. Maar ze kwam nooit opdagen. Zij is degene die haar leven riskeert voor de moslimvrouw? Als zij werkelijk wat zou willen doen aan de positie van de vrouw, dan moet ze ons eerst zien te respecteren en ons als gelijkwaardig zien te behandelen. Daarmee bedoel ik wij als vrouwen en onze religie in haar volledigheid. Komt ze onze geliefde Profeet Salla Allahu 3alaihi wa Salam beledigen en vervolgens zegt dat ze het voor ons wil opnemen. Is dat niet lachwekkend?. En maar roepen in de media dat moslimvrouwen niet in het openbaar durven uit te komen voor hun benarde leven (veroorzaakt door de Islaam, want daar gaat het haar om). En dat ze zo zielig zijn. Het is niet aah die zielige onderdrukte vrouwen, het is aah die zielige MOSLIMA's! Kijk maar in de ogen van een moslima, daarin zie ik vrijheid en tevredenheid. Zij is alles behalve zielig! Ik snap niet waar Ayaan haar informatie vandaan haalt. Een ding weet ik wel: ze praat niet met ons, dus ze kan het nooit weten :)!

Laat dat zogenaaamde gejokkebrokte stukje uit de Quraan eens zien. Overigens wil ik eraan toevoegen dat wij 'ware' moslims niet functioneren als de niet-moslims (Christenen en Joden) no offense! Dat wanneer we een stuk zien uit een puur en heilig boek wat we niet kunnen begrijpen met onze geringe kennis, wij dit schrappen of vervangen door iets nieuws en vervolgens erbij vermelden dat dit het woord van God is! De Quraan is het puurste en reinste woord, het is de Waarheid daar ben ik van overtuigd, waarom zou ik iets doen aan iets wat ik niet begrijp? Als je er iets aan wilt doen, moet je op onderzoek uitgaan. De Islaam onbevooroordeeld beschouwen en beoordelen.

Ummu Amaanah

Het gaat over het stukje text in de zuivere Koran waarin Mohammed uitlegt dat men geen kwaad mag spreken over een broeder,ook al spreekt men de waarheid over deze broeder...

In de vertaling geeft men aan dat dit wel mag bij een niet-broeder of ongelovige...Maar dat staat er dus niet...

Dus is men aan het jokkenbrokken...

Deze vertaling is te vinden op een site...Waar de redactie die uit veel vrouwen bestaat,allemaal in Jihaab zijn afgebeeld.Ik kom zo ff niet op de naam.

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 05:46

"Deze vertaling is te vinden op een site...Waar de redactie die uit veel vrouwen bestaat,allemaal in Jihaab zijn afgebeeld.Ik kom zo ff niet op de naam."

Hmm, misschien bedoel je elqalem.nl.

"Het gaat over het stukje text in de zuivere Koran waarin Mohammed uitlegt dat men geen kwaad mag spreken over een broeder,ook al spreekt men de waarheid over deze broeder..."

Allereerst de Quraan is het woord van God, dus Mohammed (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) legt helemaal niks uit in de Quraan, hij wordt toegesproken. Verder zou ik dat stuk eerst willen lezen voordat ik erop kan reageren. Overigens is de Quraan niet de enige bron van kennis, ook de Soennah bestaande uit o.a. de hadith (overleveringen) hieronder volgt er een:

Overgeleverd door Aboe Hoerairah (radhiaAllahu 3anh) dat de boodschapper van Allah (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) heeft gezegd : "Weten jullie wat (ghiebah) is? Zij zeiden: Allah en Zijn boodschapper weten het best. Hij (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) zei: (Het is) wanneer je iets over je broeder zegt wat hij niet leuk vindt . Er werd gezegd; wat denk je als wat ik over mijn broeder zeg waar is? Hij (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) zei: Als het waar is, dan roddel je over hem en als het niet waar is dan spreek je kwaad over hem dan belaster je hem."

(Moeslim)

(Toevoeging)

Niet-Moslims �broeder� of �zuster� noemen


Vraag:

�Wanneer ik niet-moslims naar de Islaam uitnodig, bemerk ik dat ik hen soms "zuster" en "broeder" noem, of ik zeg "O broeders", daarmee bedoelende de broederschap der mens. Ik doe dit om hun harten te verzachten en hun aan te trekken om te luisteren naar wat ik te zeggen heb. Is er enig kwaad hierin? 

Antwoord:

�Er is geen twijfel over dat het niet is toegestaan om niet-moslims "broeders" te noemen, vanwege hetgeen Allaah (soebhaanahoe wa Ta'aala) zegt:

�Voorzeker, de gelovigen zijn broeders.�

[Soerah al-Hoedjoeraat 49: Vers 10]

Broederschap is daarom in geloof. Hoewel als hij een broeder is in afkomst, dan zou het acceptabel zijn. Allaah (soebhaanahoe wa Ta�aala) zegt:

�En naar �Aad (stuurden Wij) hun broer Hoed.�

[Soerah Hoed 11: Vers 50]

�En naar Madyan (stuurden Wij) hun broer Shoe�ayban.�

[Soerah Hoed 11: Vers 84]

En zulke gelijke verzen. Dit is acceptabel wanneer er een broederlijke relatie bestaat door afkomst. Hoe dan ook, hij is niet je broer in religie. Allaah, de Sublieme, zei tegen Noeh betreffende zijn zoon:

�Voorzeker, hij is niet jouw familie.�

[Soerah Hoed 11: Vers 46]

Hoe dan ook, het is mogelijk om een manier hier om heen te vinden. Hij moet niet zeggen: �O mijn broer�, maar liever: �O broer�, hiermee bedoelende, dat hij broer is van wie dan ook zijn broer is, of het nou in religie of in afkomst is. Op deze manier, kan hij hem aantrekken en zijn hart verzachten terwijl hij broederschap niet aan zichzelf toekent. Hinten of toespeling is een manier om het liegen heen.�

Shaych Mohammed ibn Saalih al-�Othaymien

Vertaald door: Amin Aboe Nouhad
Bron: al-Aqalliyaat al-Muslimah, Blz 75, Fatwa Num. 15
Engelse bron:
www.fatwa-online.com
 

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 06:01
In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

gewijzigd

Verstandig.....
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 06:17
In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

"Deze vertaling is te vinden op een site...Waar de redactie die uit veel vrouwen bestaat,allemaal in Jihaab zijn afgebeeld.Ik kom zo ff niet op de naam."

Hmm, misschien bedoel je elqalem.nl.

Ja ........

"Het gaat over het stukje text in de zuivere Koran waarin Mohammed uitlegt dat men geen kwaad mag spreken over een broeder,ook al spreekt men de waarheid over deze broeder..."

Allereerst de Quraan is het woord van God, dus Mohammed (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) legt helemaal niks uit in de Quraan, hij wordt toegesproken. Verder zou ik dat stuk eerst willen lezen voordat ik erop kan reageren. Overigens is de Quraan niet de enige bron van kennis, ook de Soennah bestaande uit o.a. de hadith (overleveringen) hieronder volgt er een:

Overgeleverd door Aboe Hoerairah (radhiaAllahu 3anh) dat de boodschapper van Allah (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) heeft gezegd : "Weten jullie wat (ghiebah) is? Zij zeiden: Allah en Zijn boodschapper weten het best. Hij (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) zei: (Het is) wanneer je iets over je broeder zegt wat hij niet leuk vindt . Er werd gezegd; wat denk je als wat ik over mijn broeder zeg waar is? Hij (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) zei: Als het waar is, dan roddel je over hem en als het niet waar is dan spreek je kwaad over hem dan belaster je hem."

(Moeslim)

 

Maar hier weer niet........

24. Kwaadsprekerij is ongeoorloofd 

Naar een overlevering van Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn: "De Profeet, Allah�s zegen en vrede zij met hem, heeft gezegd: �Weten jullie wat kwaadsprekerij, "alghiba", is?� Zij antwoordden: �Allah en Zijn Gezant zullen daarvan op de hoogte zijn�. De Profeet zei: �Over je broeder praten, het noemen van alles wat hij onaangenaam vindt�. Iemand vroeg daarop: �Hoe zit het dan als het wel klopt wat ik over mijn broeder heb gezegd?�. Hij zei: �Als het wel klopt dan is het juist kwaadsprekerij, maar als het niet klopt dan is het lasterlijke slechtheid, "albuhtaan"." [De uiteindelijke overlevering door Moesliem]

De uitleg van de hadith:De hadith maakt duidelijk dat er geen sprake is van kwaadsprekerij wanneer het over een niet-broeder gaat zoals een jood, een christen of wie niet langer een moslim is, doordat hij bijvoorbeeld zaken in de religie uitdenkt waarvoor geen voorschriften bestaan. Het gebruiken van het begrip �broeder� is juist bedoeld om de kwaadspreker te weerhouden van zijn daad, want als het om een broeder gaat dan behoort men juist te vergeven, de negatieve kant over het hoofd te zien en deze niet bekend te maken. De uitspraak: �...wat hij onaangenaam vindt� geeft aan dat er geen sprake is van kwaadsprekerij als men het aangenaam vindt dat er over zijn negatieve kanten gesproken wordt, zoals hen die losbandig en schertsend zijn. Het staat in de religieuze voorschriften dat kwaadsprekerij een ongeoorloofde daad is en daarover zijn de moslimgeleerden het eens.Dat staat er dus niet....  Alles = alles en niet op dit of dat na.....

Kwaadsprekerij / roddelen

Deze aya wordt vervolgens afgesloten door een streng verbod van de andere vernietigende openbaring van achterdocht namelijk kwaadsprekerij.

�� noch belaster elkander. Lust iemand onder jullie het vlees van zijn dode broeder? Jullie verafschuwen het zeker�. 

Er wordt speciaal aandacht besteed aan kwaadsprekerij, wat te wijten is aan zijn wereldwijde populariteit en zijn zeer vernietigende corrupte effecten op de broederschap en de gemeenschap in het algemeen. Helaas is het voor velen zo een gewoonte geworden dat de meeste zich zelfs niet realiseren dat ze kwaadspreken of roddelen over iemand, wanneer ze over anderen praten.
De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) nam het zelf op zich om kwaadsprekerij in kristalheldere termen en geen ruimte openlatende voor misverstanden te defini�ren. Toen hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) een keer gevraagd werd:

�O Boodschapper van Allah, wat is Gheebah (kwaadsprekerij) precies?� Hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) antwoordde, �Het is iets zeggen over je broeder, waar hij een hekel aan heeft�.
De man vroeg toen, �Wat als hetgeen wat ik zei waar was?� De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) antwoordde, �Als hetgeen wat je zei waar was, dan heb je kwaad gesproken en als het niet zo was, dan heb je belasterd�. (Overgeleverd door Aboe Hoerayrah en verzameld door Moesliem, Abu Dawus , Imam Malik).

In het algemeen is de intentie om over iemand in ongunstige termen in zijn afwezigheid te spreken, om die persoon te verlagen in ogen van anderen. Het mag er minder verschrikkelijk uitzien dan laster omdat laster op zichzelf een leugen is en liegen haram (verboden) is in de Islam, maar de intentie achter beiden is hetzelfde en de schade die door de eerste veroorzaakt wordt kan onder sommige omstandigheden groter zijn dan bij de laatste. De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) bestreed krachtig alle aspecten van kwaadsprekerij, zelfs wanneer het onder z�n familie voorkwam. Zoals in de volgende hadith:

��Aicha vertelde dat zij tegen de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei: �Zie je dat Safiyyah (een andere vrouw van de profeet) zo en zo is?� Bedoelende dat zij klein was. De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) antwoordde, �Je hebt een woord gesproken, welke als het met het water van de oceaan vermengd zou worden, dan zou het hem donker maken�. 
(Overgeleverd door �Aicha en verzameld door Abu Dawus (Sahih)).

Kwaadsprekerij wordt geclassificeerd als haram binnen de Islam, behalve wanneer de bescherming van de moslim z�n welzijn het noodzakelijk maakt iemand z�n fouten openbaar te maken. Bewijsmateriaal kan nodig zijn in een zaak van terechtzitting, of advies mag gezocht worden voor zakelijke overeenkomsten of huwelijk. Een voorbeeld hiervan is de volgende hadith:

�Toen Fatimah bint Qays (Moge Allah tevreden zijn met hem) naar de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) kwam om echtelijke advies te zoeken, nadat zowel Mu�aawiyah ibn Abee Sufyan als Abu Jahm haar een aanzoek hadden gedaan, zei de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem), �Mu�aawiyah is gierig en vrekkig en Abu Jahm slaat zijn vrouwen, dus trouw in plaats van hen Usaamah�. (Overgeleverd door Fatimah bint Qays (moge Allah tevreden met hem zijn) en verzameld door Moesliem, Aboe Daawoed, at-Tirmidhee, 
an-Nasaa�ee, Ibn Maajah).

Ook het geval dat iemand je bedrogen heeft en een andere moslim staat op het punt om zaken met deze persoon te doen, dan moet je hem waarschuwen, door hem te informeren over jouw eigen ervaring. Allah zegt in soerra An-Nisa:

�Allah houdt niet van het uiten van beledigende taal in het openbaar, behalve door iemand, die onrecht wordt aangedaan; Allah is Alhorend, Alwetend�. (aya 148)

In omstandigheden anders dan deze moet er grote zorg in acht genomen worden om kwaadsprekerij te voorkomen, omdat kwaadsprekerij en roddelen de voornaamste basis voor gesprekken van de mensen geworden zijn. Deze gewoonte is erg diep geworteld in de meeste van ons en met de mond en niet met het hart belijden van het verbod is niet genoeg om het uit te roeien. Het moet meedogenloos bestreden worden, wanneer het verschijnt. De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) bestreed het op diverse ander manieren, naast het ronduit te verbieden. Soms vermelde hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) de grote beloningen voor degenen, die hun broeders fouten bedekken. Hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei bijvoorbeeld:

�In dit leven en het volgend, zal Allah de fouten bedekken van iemand, die een moslim zijn fouten bedekt�. (Overgeleverd door Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) en verzameld door at-Tirmidhee, Sahih bevonden door al-Albani in Sahih Sunan at-Tirmidhee)

En ook staat er niet met buitensluiting van......Bv Joden christenen niet-moslims enz..

Allah was idd kristalhelder......

Deze vertaling kan nog steeds kwaadsprekerij in de hand werken...Iets wat Allah nu juist in alle gevallen probeerd te verbieden.

Allah spreekt hier over VOLLEDIGE vergeving bv waneer iemand een slechte daad heeft begaan en er voor gestraft is.....Men mag niet achter zijn rug hem blijven zwart maken bv... of via een leugen iemand belasteren.....

En het woordje alles geeft aan dat het voor alles geldt,ook waneer men de Koran verkeerd zou hebben vertaald.  

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 09:20
en jij wel ??
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 09:24

met hirsy kan je alleen maar medeleiden hebben.

je moet kijken waar de oorzaak vandaan komt, er is een tijd geweest waarin ze ook als moslima heeft geleeft, helaas is er door mensen die de islaam niet goed practiseren daar een eind aan gekomen.

ik denk dat wanneer ze niet zo bekent was geworden ze het liefst weer als vroeger als een echte moslima leefde, maar helaas ze is te ver heen.

ik vind haar stand punt om de ''moslim vrouw te helpen'' geeneens zo heel erg raar, kijk vanuit haar denkwijze is de islaam gewoon slecht, ik bedoel ze is besneden en zo, het hoort niet bij de islaam maar wel de islaam die zei kent. en daarbij haalt ze de cultuur met de islaam door de war, wat door zo,n 98% van de niet-moslims word gedaan. en dat komt uiteindelijk ook weer door de mensen zelf wand heel veel turkse en marrokanen verschuilen zich achter de islaam, teweil ze hem niet eens practiseren.

en door de druk van de islaam haters in nederland kraamt ze van allerlei onzinnige dingen uit, ik denk dat ze er best wel spijt van heeft. ik bedoel zei ziet toch ook djahannem voor ogen.

wa aleykoem salem

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 10:01
In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

"Deze vertaling is te vinden op een site...Waar de redactie die uit veel vrouwen bestaat,allemaal in Jihaab zijn afgebeeld.Ik kom zo ff niet op de naam."

Hmm, misschien bedoel je elqalem.nl.

Ja ........

"Het gaat over het stukje text in de zuivere Koran waarin Mohammed uitlegt dat men geen kwaad mag spreken over een broeder,ook al spreekt men de waarheid over deze broeder..."

Allereerst de Quraan is het woord van God, dus Mohammed (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) legt helemaal niks uit in de Quraan, hij wordt toegesproken. Verder zou ik dat stuk eerst willen lezen voordat ik erop kan reageren. Overigens is de Quraan niet de enige bron van kennis, ook de Soennah bestaande uit o.a. de hadith (overleveringen) hieronder volgt er een:

Overgeleverd door Aboe Hoerairah (radhiaAllahu 3anh) dat de boodschapper van Allah (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) heeft gezegd : "Weten jullie wat (ghiebah) is? Zij zeiden: Allah en Zijn boodschapper weten het best. Hij (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) zei: (Het is) wanneer je iets over je broeder zegt wat hij niet leuk vindt . Er werd gezegd; wat denk je als wat ik over mijn broeder zeg waar is? Hij (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) zei: Als het waar is, dan roddel je over hem en als het niet waar is dan spreek je kwaad over hem dan belaster je hem."

(Moeslim)

 

Maar hier weer niet........

24. Kwaadsprekerij is ongeoorloofd 

Naar een overlevering van Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn: "De Profeet, Allah�s zegen en vrede zij met hem, heeft gezegd: �Weten jullie wat kwaadsprekerij, "alghiba", is?� Zij antwoordden: �Allah en Zijn Gezant zullen daarvan op de hoogte zijn�. De Profeet zei: �Over je broeder praten, het noemen van alles wat hij onaangenaam vindt�. Iemand vroeg daarop: �Hoe zit het dan als het wel klopt wat ik over mijn broeder heb gezegd?�. Hij zei: �Als het wel klopt dan is het juist kwaadsprekerij, maar als het niet klopt dan is het lasterlijke slechtheid, "albuhtaan"." [De uiteindelijke overlevering door Moesliem]

De uitleg van de hadith:De hadith maakt duidelijk dat er geen sprake is van kwaadsprekerij wanneer het over een niet-broeder gaat zoals een jood, een christen of wie niet langer een moslim is, doordat hij bijvoorbeeld zaken in de religie uitdenkt waarvoor geen voorschriften bestaan. Het gebruiken van het begrip �broeder� is juist bedoeld om de kwaadspreker te weerhouden van zijn daad, want als het om een broeder gaat dan behoort men juist te vergeven, de negatieve kant over het hoofd te zien en deze niet bekend te maken. De uitspraak: �...wat hij onaangenaam vindt� geeft aan dat er geen sprake is van kwaadsprekerij als men het aangenaam vindt dat er over zijn negatieve kanten gesproken wordt, zoals hen die losbandig en schertsend zijn. Het staat in de religieuze voorschriften dat kwaadsprekerij een ongeoorloofde daad is en daarover zijn de moslimgeleerden het eens.Dat staat er dus niet....  Alles = alles en niet op dit of dat na.....

Kwaadsprekerij / roddelen

Deze aya wordt vervolgens afgesloten door een streng verbod van de andere vernietigende openbaring van achterdocht namelijk kwaadsprekerij.

�� noch belaster elkander. Lust iemand onder jullie het vlees van zijn dode broeder? Jullie verafschuwen het zeker�. 

Er wordt speciaal aandacht besteed aan kwaadsprekerij, wat te wijten is aan zijn wereldwijde populariteit en zijn zeer vernietigende corrupte effecten op de broederschap en de gemeenschap in het algemeen. Helaas is het voor velen zo een gewoonte geworden dat de meeste zich zelfs niet realiseren dat ze kwaadspreken of roddelen over iemand, wanneer ze over anderen praten.
De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) nam het zelf op zich om kwaadsprekerij in kristalheldere termen en geen ruimte openlatende voor misverstanden te defini�ren. Toen hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) een keer gevraagd werd:

�O Boodschapper van Allah, wat is Gheebah (kwaadsprekerij) precies?� Hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) antwoordde, �Het is iets zeggen over je broeder, waar hij een hekel aan heeft�.
De man vroeg toen, �Wat als hetgeen wat ik zei waar was?� De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) antwoordde, �Als hetgeen wat je zei waar was, dan heb je kwaad gesproken en als het niet zo was, dan heb je belasterd�. (Overgeleverd door Aboe Hoerayrah en verzameld door Moesliem, Abu Dawus , Imam Malik).

In het algemeen is de intentie om over iemand in ongunstige termen in zijn afwezigheid te spreken, om die persoon te verlagen in ogen van anderen. Het mag er minder verschrikkelijk uitzien dan laster omdat laster op zichzelf een leugen is en liegen haram (verboden) is in de Islam, maar de intentie achter beiden is hetzelfde en de schade die door de eerste veroorzaakt wordt kan onder sommige omstandigheden groter zijn dan bij de laatste. De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) bestreed krachtig alle aspecten van kwaadsprekerij, zelfs wanneer het onder z�n familie voorkwam. Zoals in de volgende hadith:

��Aicha vertelde dat zij tegen de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei: �Zie je dat Safiyyah (een andere vrouw van de profeet) zo en zo is?� Bedoelende dat zij klein was. De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) antwoordde, �Je hebt een woord gesproken, welke als het met het water van de oceaan vermengd zou worden, dan zou het hem donker maken�. 
(Overgeleverd door �Aicha en verzameld door Abu Dawus (Sahih)).

Kwaadsprekerij wordt geclassificeerd als haram binnen de Islam, behalve wanneer de bescherming van de moslim z�n welzijn het noodzakelijk maakt iemand z�n fouten openbaar te maken. Bewijsmateriaal kan nodig zijn in een zaak van terechtzitting, of advies mag gezocht worden voor zakelijke overeenkomsten of huwelijk. Een voorbeeld hiervan is de volgende hadith:

�Toen Fatimah bint Qays (Moge Allah tevreden zijn met hem) naar de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) kwam om echtelijke advies te zoeken, nadat zowel Mu�aawiyah ibn Abee Sufyan als Abu Jahm haar een aanzoek hadden gedaan, zei de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem), �Mu�aawiyah is gierig en vrekkig en Abu Jahm slaat zijn vrouwen, dus trouw in plaats van hen Usaamah�. (Overgeleverd door Fatimah bint Qays (moge Allah tevreden met hem zijn) en verzameld door Moesliem, Aboe Daawoed, at-Tirmidhee, 
an-Nasaa�ee, Ibn Maajah).

Ook het geval dat iemand je bedrogen heeft en een andere moslim staat op het punt om zaken met deze persoon te doen, dan moet je hem waarschuwen, door hem te informeren over jouw eigen ervaring. Allah zegt in soerra An-Nisa:

�Allah houdt niet van het uiten van beledigende taal in het openbaar, behalve door iemand, die onrecht wordt aangedaan; Allah is Alhorend, Alwetend�. (aya 148)

In omstandigheden anders dan deze moet er grote zorg in acht genomen worden om kwaadsprekerij te voorkomen, omdat kwaadsprekerij en roddelen de voornaamste basis voor gesprekken van de mensen geworden zijn. Deze gewoonte is erg diep geworteld in de meeste van ons en met de mond en niet met het hart belijden van het verbod is niet genoeg om het uit te roeien. Het moet meedogenloos bestreden worden, wanneer het verschijnt. De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) bestreed het op diverse ander manieren, naast het ronduit te verbieden. Soms vermelde hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) de grote beloningen voor degenen, die hun broeders fouten bedekken. Hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei bijvoorbeeld:

�In dit leven en het volgend, zal Allah de fouten bedekken van iemand, die een moslim zijn fouten bedekt�. (Overgeleverd door Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) en verzameld door at-Tirmidhee, Sahih bevonden door al-Albani in Sahih Sunan at-Tirmidhee)

En ook staat er niet met buitensluiting van......Bv Joden christenen niet-moslims enz..

Allah was idd kristalhelder......

Deze vertaling kan nog steeds kwaadsprekerij in de hand werken...Iets wat Allah nu juist in alle gevallen probeerd te verbieden.

Allah spreekt hier over VOLLEDIGE vergeving bv waneer iemand een slechte daad heeft begaan en er voor gestraft is.....Men mag niet achter zijn rug hem blijven zwart maken bv... of via een leugen iemand belasteren.....

En het woordje alles geeft aan dat het voor alles geldt,ook waneer men de Koran verkeerd zou hebben vertaald.  



Je hebt iets toegevoegd zie ik. Prima, ik ga er later opin als je niet erg vind. Ben bezig met een scriptie.

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 10:03

In eerste instantie geplaatst door Remco

In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

Dat Ayaan Hirsi Ali een jokkebrok is, is een feit Remcootje. Het is wel te begrijpen aan de ene kant, toen de opgroeide leerde ze liegen omdat ze vele dingen in het geheim moest doen voor haar streng Islamitische vader. Om te overleven, zegt ze dan. Verder jokte ze ook toen ze bij de poorten van Nederland aanklopte over de redenen waarom ze gevlucht was. Waarom zou ik haar wel moeten geloven als zij zegt voor de moslimvrouw op te komen?


Je geeft mij geen enkel argument dat jou 'feit' kan onderbouwen. Specuylaties zie ik wel, maar daar heb ik niks aan.

Graag noem je me geen Remcootje maar gewoon Remco, het staat namelijk een beetje kinderachtig om mij zo aan te spreken.


Fine Remco dear.. ;)

P.S. Over Hirsi Ali en haar moslim-zijn. Iemand die de Islaam verlaat heeft de Islaam nooit binnengetreden.

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 10:11
ja walaah ze heeft de islaam nooit gekent of gevoeld .
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pfarrer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 13:29
In eerste instantie geplaatst door taqwaa

hisi is ziek ze is niet goed bij haar hoofd kan je toch duidelijk zien eng mens zeg


Mooie inhoudelijke bijdrage. NOT. Punt van bespreking moet zijn: is er binnen de islam voor een vrouw ruimte om de eventuele bedreigingen door haar man te bespreken. Zo ja, prachtig. Zo nee, dan zou dat een vraagteken kunnen plaatsen bij de lage cijfers van mishandeling bij allochtonen.
Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pfarrer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 13:30
In eerste instantie geplaatst door taqwaa

het is geen mening maar luigens en haar ziek verleden dat is de goed bewijs

ze is gewoon gedumd en afgewezen door haar eigen mensen en mishandeld

en tegen haar zien uitgehuewelijkt nou daar word je ziek van .daardoor vertelt ze luigens.GEEN MENING.



En je nederlands mag ook wel een opfriscursus hebben.
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2005 om 13:58
In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

"Deze vertaling is te vinden op een site...Waar de redactie die uit veel vrouwen bestaat,allemaal in Jihaab zijn afgebeeld.Ik kom zo ff niet op de naam."

Hmm, misschien bedoel je elqalem.nl.

Ja ........

"Het gaat over het stukje text in de zuivere Koran waarin Mohammed uitlegt dat men geen kwaad mag spreken over een broeder,ook al spreekt men de waarheid over deze broeder..."

Allereerst de Quraan is het woord van God, dus Mohammed (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) legt helemaal niks uit in de Quraan, hij wordt toegesproken. Verder zou ik dat stuk eerst willen lezen voordat ik erop kan reageren. Overigens is de Quraan niet de enige bron van kennis, ook de Soennah bestaande uit o.a. de hadith (overleveringen) hieronder volgt er een:

Overgeleverd door Aboe Hoerairah (radhiaAllahu 3anh) dat de boodschapper van Allah (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) heeft gezegd : "Weten jullie wat (ghiebah) is? Zij zeiden: Allah en Zijn boodschapper weten het best. Hij (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) zei: (Het is) wanneer je iets over je broeder zegt wat hij niet leuk vindt . Er werd gezegd; wat denk je als wat ik over mijn broeder zeg waar is? Hij (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) zei: Als het waar is, dan roddel je over hem en als het niet waar is dan spreek je kwaad over hem dan belaster je hem."

(Moeslim)

 

Maar hier weer niet........

24. Kwaadsprekerij is ongeoorloofd 

Naar een overlevering van Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn: "De Profeet, Allah�s zegen en vrede zij met hem, heeft gezegd: �Weten jullie wat kwaadsprekerij, "alghiba", is?� Zij antwoordden: �Allah en Zijn Gezant zullen daarvan op de hoogte zijn�. De Profeet zei: �Over je broeder praten, het noemen van alles wat hij onaangenaam vindt�. Iemand vroeg daarop: �Hoe zit het dan als het wel klopt wat ik over mijn broeder heb gezegd?�. Hij zei: �Als het wel klopt dan is het juist kwaadsprekerij, maar als het niet klopt dan is het lasterlijke slechtheid, "albuhtaan"." [De uiteindelijke overlevering door Moesliem]

De uitleg van de hadith:De hadith maakt duidelijk dat er geen sprake is van kwaadsprekerij wanneer het over een niet-broeder gaat zoals een jood, een christen of wie niet langer een moslim is, doordat hij bijvoorbeeld zaken in de religie uitdenkt waarvoor geen voorschriften bestaan. Het gebruiken van het begrip �broeder� is juist bedoeld om de kwaadspreker te weerhouden van zijn daad, want als het om een broeder gaat dan behoort men juist te vergeven, de negatieve kant over het hoofd te zien en deze niet bekend te maken. De uitspraak: �...wat hij onaangenaam vindt� geeft aan dat er geen sprake is van kwaadsprekerij als men het aangenaam vindt dat er over zijn negatieve kanten gesproken wordt, zoals hen die losbandig en schertsend zijn. Het staat in de religieuze voorschriften dat kwaadsprekerij een ongeoorloofde daad is en daarover zijn de moslimgeleerden het eens.Dat staat er dus niet....  Alles = alles en niet op dit of dat na.....

Kwaadsprekerij / roddelen

Deze aya wordt vervolgens afgesloten door een streng verbod van de andere vernietigende openbaring van achterdocht namelijk kwaadsprekerij.

�� noch belaster elkander. Lust iemand onder jullie het vlees van zijn dode broeder? Jullie verafschuwen het zeker�. 

Er wordt speciaal aandacht besteed aan kwaadsprekerij, wat te wijten is aan zijn wereldwijde populariteit en zijn zeer vernietigende corrupte effecten op de broederschap en de gemeenschap in het algemeen. Helaas is het voor velen zo een gewoonte geworden dat de meeste zich zelfs niet realiseren dat ze kwaadspreken of roddelen over iemand, wanneer ze over anderen praten.
De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) nam het zelf op zich om kwaadsprekerij in kristalheldere termen en geen ruimte openlatende voor misverstanden te defini�ren. Toen hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) een keer gevraagd werd:

�O Boodschapper van Allah, wat is Gheebah (kwaadsprekerij) precies?� Hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) antwoordde, �Het is iets zeggen over je broeder, waar hij een hekel aan heeft�.
De man vroeg toen, �Wat als hetgeen wat ik zei waar was?� De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) antwoordde, �Als hetgeen wat je zei waar was, dan heb je kwaad gesproken en als het niet zo was, dan heb je belasterd�. (Overgeleverd door Aboe Hoerayrah en verzameld door Moesliem, Abu Dawus , Imam Malik).

In het algemeen is de intentie om over iemand in ongunstige termen in zijn afwezigheid te spreken, om die persoon te verlagen in ogen van anderen. Het mag er minder verschrikkelijk uitzien dan laster omdat laster op zichzelf een leugen is en liegen haram (verboden) is in de Islam, maar de intentie achter beiden is hetzelfde en de schade die door de eerste veroorzaakt wordt kan onder sommige omstandigheden groter zijn dan bij de laatste. De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) bestreed krachtig alle aspecten van kwaadsprekerij, zelfs wanneer het onder z�n familie voorkwam. Zoals in de volgende hadith:

��Aicha vertelde dat zij tegen de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei: �Zie je dat Safiyyah (een andere vrouw van de profeet) zo en zo is?� Bedoelende dat zij klein was. De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) antwoordde, �Je hebt een woord gesproken, welke als het met het water van de oceaan vermengd zou worden, dan zou het hem donker maken�. 
(Overgeleverd door �Aicha en verzameld door Abu Dawus (Sahih)).

Kwaadsprekerij wordt geclassificeerd als haram binnen de Islam, behalve wanneer de bescherming van de moslim z�n welzijn het noodzakelijk maakt iemand z�n fouten openbaar te maken. Bewijsmateriaal kan nodig zijn in een zaak van terechtzitting, of advies mag gezocht worden voor zakelijke overeenkomsten of huwelijk. Een voorbeeld hiervan is de volgende hadith:

�Toen Fatimah bint Qays (Moge Allah tevreden zijn met hem) naar de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) kwam om echtelijke advies te zoeken, nadat zowel Mu�aawiyah ibn Abee Sufyan als Abu Jahm haar een aanzoek hadden gedaan, zei de profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem), �Mu�aawiyah is gierig en vrekkig en Abu Jahm slaat zijn vrouwen, dus trouw in plaats van hen Usaamah�. (Overgeleverd door Fatimah bint Qays (moge Allah tevreden met hem zijn) en verzameld door Moesliem, Aboe Daawoed, at-Tirmidhee, 
an-Nasaa�ee, Ibn Maajah).

Ook het geval dat iemand je bedrogen heeft en een andere moslim staat op het punt om zaken met deze persoon te doen, dan moet je hem waarschuwen, door hem te informeren over jouw eigen ervaring. Allah zegt in soerra An-Nisa:

�Allah houdt niet van het uiten van beledigende taal in het openbaar, behalve door iemand, die onrecht wordt aangedaan; Allah is Alhorend, Alwetend�. (aya 148)

In omstandigheden anders dan deze moet er grote zorg in acht genomen worden om kwaadsprekerij te voorkomen, omdat kwaadsprekerij en roddelen de voornaamste basis voor gesprekken van de mensen geworden zijn. Deze gewoonte is erg diep geworteld in de meeste van ons en met de mond en niet met het hart belijden van het verbod is niet genoeg om het uit te roeien. Het moet meedogenloos bestreden worden, wanneer het verschijnt. De profeet (Allah�s vrede en zegen zij met hem) bestreed het op diverse ander manieren, naast het ronduit te verbieden. Soms vermelde hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) de grote beloningen voor degenen, die hun broeders fouten bedekken. Hij (Allah�s vrede en zegen zij met hem) zei bijvoorbeeld:

�In dit leven en het volgend, zal Allah de fouten bedekken van iemand, die een moslim zijn fouten bedekt�. (Overgeleverd door Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) en verzameld door at-Tirmidhee, Sahih bevonden door al-Albani in Sahih Sunan at-Tirmidhee)

En ook staat er niet met buitensluiting van......Bv Joden christenen niet-moslims enz..

Allah was idd kristalhelder......

Deze vertaling kan nog steeds kwaadsprekerij in de hand werken...Iets wat Allah nu juist in alle gevallen probeerd te verbieden.

Allah spreekt hier over VOLLEDIGE vergeving bv waneer iemand een slechte daad heeft begaan en er voor gestraft is.....Men mag niet achter zijn rug hem blijven zwart maken bv... of via een leugen iemand belasteren.....

En het woordje alles geeft aan dat het voor alles geldt,ook waneer men de Koran verkeerd zou hebben vertaald.  



Je hebt iets toegevoegd zie ik. Prima, ik ga er later opin als je niet erg vind. Ben bezig met een scriptie.

Ja is goed! En suc6 met je scriptie !!!
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2005 om 02:37
In eerste instantie geplaatst door Pfarrer

In eerste instantie geplaatst door taqwaa

het is geen mening maar luigens en haar ziek verleden dat is de goed bewijs

ze is gewoon gedumd en afgewezen door haar eigen mensen en mishandeld

en tegen haar zien uitgehuewelijkt nou daar word je ziek van .daardoor vertelt ze luigens.GEEN MENING.



En je nederlands mag ook wel een opfriscursus hebben.
je bent op islaam forum dus  heb jij niets tezegen over mijn nl taal

jij bent de eerste die daar over begint en ook kinderachtig dat jij daarop let ,

en trouwens  heb je iets niet begrepen uit mijn berichten ,zoja zeg me wat  dan zal ik het verbeteren .

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2005 om 02:38
o ik zie dat hier niuew bent daarom .
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Pfarrer Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 316
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Pfarrer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2005 om 02:50
In eerste instantie geplaatst door taqwaa

In eerste instantie geplaatst door Pfarrer

In eerste instantie geplaatst door taqwaa

het is geen mening maar luigens en haar ziek verleden dat is de goed bewijs

ze is gewoon gedumd en afgewezen door haar eigen mensen en mishandeld

en tegen haar zien uitgehuewelijkt nou daar word je ziek van .daardoor vertelt ze luigens.GEEN MENING.



En je nederlands mag ook wel een opfriscursus hebben.
je bent op islaam forum dus  heb jij niets tezegen over mijn nl taal

jij bent de eerste die daar over begint en ook kinderachtig dat jij daarop let ,

en trouwens  heb je iets niet begrepen uit mijn berichten ,zoja zeg me wat  dan zal ik het verbeteren .



Sorry dat ik begon over je taal. 't Viel me gewoon op, maar 't was teveel op de man/vrouw gespeeld.
Verder heb ik niet zoveel zin om het diepgaand over hirsi te hebben. Ik heb niks met haar manier van debaten. Ik vind het alleen niet goed als je haar neerzet als een psychisch geval, gedumpt in het leven. Dat soort simplificaties werken m.i. niet.
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2005 om 04:43
In eerste instantie geplaatst door Pfarrer

In eerste instantie geplaatst door taqwaa

In eerste instantie geplaatst door Pfarrer

In eerste instantie geplaatst door taqwaa

het is geen mening maar luigens en haar ziek verleden dat is de goed bewijs

ze is gewoon gedumd en afgewezen door haar eigen mensen en mishandeld

en tegen haar zien uitgehuewelijkt nou daar word je ziek van .daardoor vertelt ze luigens.GEEN MENING.



En je nederlands mag ook wel een opfriscursus hebben.
je bent op islaam forum dus  heb jij niets tezegen over mijn nl taal

jij bent de eerste die daar over begint en ook kinderachtig dat jij daarop let ,

en trouwens  heb je iets niet begrepen uit mijn berichten ,zoja zeg me wat  dan zal ik het verbeteren .



Sorry dat ik begon over je taal. 't Viel me gewoon op, maar 't was teveel op de man/vrouw gespeeld.
Verder heb ik niet zoveel zin om het diepgaand over hirsi te hebben. Ik heb niks met haar manier van debaten. Ik vind het alleen niet goed als je haar neerzet als een psychisch geval, gedumpt in het leven. Dat soort simplificaties werken m.i. niet.

Pfarrer, wel laf om iemand aan te vallen op taalgebruik, gelukkig heb je dat zelf al door. Er is helemaal niks met verbeteren, met verbeteren geef je kennis door. Echter lieve Pfarrer, als je in de toekomst commentaar wilt geven op het taalgebruik van iemand anders, geef dan inhoudelijke verbeteringen, daar leren we nog wat van! :)

 

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2005 om 05:13

Ruud, als reactie op jouw post van gisteren.

 

Niet-Moslims �broeder� of �zuster� noemen


Vraag:

�Wanneer ik niet-moslims naar de Islaam uitnodig, bemerk ik dat ik hen soms "zuster" en "broeder" noem, of ik zeg "O broeders", daarmee bedoelende de broederschap der mens. Ik doe dit om hun harten te verzachten en hun aan te trekken om te luisteren naar wat ik te zeggen heb. Is er enig kwaad hierin? 

Antwoord:

�Er is geen twijfel over dat het niet is toegestaan om niet-moslims "broeders" te noemen, vanwege hetgeen Allaah (soebhaanahoe wa Ta'aala) zegt:

�Voorzeker, de gelovigen zijn broeders.�

[Soerah al-Hoedjoeraat 49: Vers 10]

Broederschap is daarom in geloof. Hoewel als hij een broeder is in afkomst, dan zou het acceptabel zijn. Allaah (soebhaanahoe wa Ta�aala) zegt:

�En naar �Aad (stuurden Wij) hun broer Hoed.�

[Soerah Hoed 11: Vers 50]

�En naar Madyan (stuurden Wij) hun broer Shoe�ayban.�

[Soerah Hoed 11: Vers 84]

En zulke gelijke verzen. Dit is acceptabel wanneer er een broederlijke relatie bestaat door afkomst. Hoe dan ook, hij is niet je broer in religie. Allaah, de Sublieme, zei tegen Noeh betreffende zijn zoon:

�Voorzeker, hij is niet jouw familie.�

[Soerah Hoed 11: Vers 46]

Hoe dan ook, het is mogelijk om een manier hier om heen te vinden. Hij moet niet zeggen: �O mijn broer�, maar liever: �O broer�, hiermee bedoelende, dat hij broer is van wie dan ook zijn broer is, of het nou in religie of in afkomst is. Op deze manier, kan hij hem aantrekken en zijn hart verzachten terwijl hij broederschap niet aan zichzelf toekent. Hinten of toespeling is een manier om het liegen heen.�



Shaych Mohammed ibn Saalih al-�Othaymien

Vertaald door: Amin Aboe Nouhad
Bron: al-Aqalliyaat al-Muslimah, Blz 75, Fatwa Num. 15
Engelse bron: www.fatwa-online.com

------------------------------------------------
�� noch belaster elkander. Lust iemand onder jullie het vlees van zijn dode broeder? Jullie verafschuwen het zeker�.

------------------------------------------------

Overgeleverd door Aboe Hoerairah (radhiaAllahu 3anh) dat de Boodschapper van Allah (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) heeft gezegd:

"Weten jullie wat (ghiebah) is? Zij zeiden: Allah en Zijn boodschapper weten het best. Hij (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) zei: (Het is) wanneer je iets over je broeder zegt wat hij niet leuk vindt . Er werd gezegd; wat denk je als wat ik over mijn broeder zeg waar is? Hij (Salla Allahu 3alaihi wa Salam) zei: Als het waar is, dan roddel je over hem en als het niet waar is dan spreek je kwaad over hem dan belaster je hem."

(Moeslim)
------------------------------------------------------------ ---------

Ik denk dat ik naar aanleiding van deze fatawa mag zeggen dat deze hadith spreekt over moslims onder elkaar, oua Allahoe a3lam. Dat roddelen een slechte zaak is, is een feit. Of je nou roddelt over een Moslimbroeder of over een niet-Moslim, of dat nou iets uitmaakt Allahoe a3lam. Misschien dat iemand anders daar meer uitleg over kan geven.

Ik ben geen Shaykha die genoeg kennis bezit om fatawa te geven. Dit is slechts wat ik DENK, dus men moet dit niet van mij aannemen wil ik eraan toevoegen. Al het goede komt van Allah, en al het slechte komt van Shaytaan en mij.

Overigens wil ik nogmaals benadrukken dat de Quraan niet de enige bron van kennis is, wil je de Quraan beter begrijpen dan moet je kijken naar de Tafsier (Uitleg) van de Quraan.


Ummu Amaanah

P.S. De Islaam is zeer duidelijk, je moet je ogen er alleen niet voor sluiten maar echt op onderzoek uitgaan.

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2005 om 05:19

 

Ik heb een keer een programma gezien over hirsi ali, hirsi vertelde in dit programma over haar leven toen ze hier net in NL was samen met haar zusje die nu dood is. Haar zusje zou bezeten zijn en is in somalie behandeld door een geestelijke, ze hebben haar als ik het goed onthouden heb doodgeslagen omdat ze de djen in haar wilden verdrijven. Ach als je zoveel negatieve dingen meemaakt, no wonder dat je zo getraumatiseerd bent. Het is niet de schuld van de Islam maar van de somalische cultuur, zij heeft de islam nooit gekend en ook nooit begrepen. Zij is een keer bij NMO geweest, zij is daar onderuit gehaald door moslima�s. Vond het een mooie programma en eindelijk werd eens iets laten zien waarin ook moslima�s aan het woord waren. Zij komt niet voor de moslima�s op, zij voert een strijd tegen de Islam, en dat is een verloren strijd.

Als zij zelf geen spijt heeft van wat ze heeft gedaan, dan hoop ik dat zij gestraft zal worden in doenia of in al aghira. Ik zou niet willen dat zij haar straf ontloopt, zij gaat er van uit dat zij beveiligd wordt en daarom kan roepen wat ze wilt, maar zij vergeet de dag des oordeels. Oh iedereen zal zijn straf krijgen, niemand zal zijn straf ontlopen.

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juli 2005 om 05:36

Ik ben een fervent fan van Hirshi Ali. Zij is een van de weinige mensen die kritisch durft te zijn en het lef heeft de vuile was buiten te hangen. Op de inhoud kan ik weinig aanmerken. De vorm waarin ze haar kritiek giet vind ik niet altijd handig.

Het is erg gemakkelijk haar als leugenaar uit te maken, en in essentie ga je dan voorbij aan de strekking van haar verhaal. Je ontwijkt de discussie door je pijlen op haar persoon te richten. Tevens sterk je fanatici in hun absurde overtuiging geweld tegen andersdenkenden te rechtvaardigen.

Helaas zie je tegenwoordig dat veel andersdenkenden bedreigd worden. De islamitische wereld dient haar verantwoordelijkheid te nemen en misstanden op inhoud te bespreken.

Helaas verkeren veel islamitische medemensen nog in de ontkenningsfase.

groet

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.