Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenSchijnheiligheid

 Post Reply Post Reply Pagina  <1234 5>
Schrijver
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Schijnheiligheid
    Geplaatst op: 14 september 2005 om 00:57

'En het kan zijn dat de man juist meerdere vrouwen mag hebben ook om de volgende redenen omdat de vrouw mensutruaties heeft en in die periode mag er geen intimiteit zijn (kussen enz mag wel)dus daarom kan het zijn zodat de man toch ook in die periode gemeenschap kan hebben dat hij daarom nog een vrouw mag huwen'

ABSOLUUT, niet waar!!!  De hele beredenering is heel barbaars.

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 01:13
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Ik ben in het westen opgegroeid en herinner mij heel goed hoe het eraan toeging op school. Jongens die zo veel mogelijk meisjes in bed willen krijgen, naar nachtclubs gaan, feestjes, vakanties waar zo veel mogelijk jongens en meisjes samen zijn en alles met elkaar willen doen. Het is een cultuur waar je stoer bent als je op 1 nacht met zo veel mogelijk meisjes naar bed bent geweest. Vriendinnen, buitenvrouwen en meerdere polygamische relaties worden gewoon geaccepteerd. Maar als het nu ineens gaat om een moslim die netjes is getrouwd en netjes met medeweten van familie opnieuw trouwt met alle plichten en verantwoordelijkheden die in een huwelijk bestaan, is het ineens een taboe. Dat is pas echte schijnheiligheid. Einde kwestie polygamie.

Broeder, sorry maar je hebt het helemaal bij het verkeerde eind wat de redenen zijn voor polygamie en dit is er geen van.

Je legt een link van wat er gebeurd in de maatschappij naar je geloof om er een verklaring voor te vinden, maar je gaat helemaal scheef, je denk kortzichtig en onder-ontwikkelt over maatschappelijke problemen en of gedragingen.

Je praat over excessen in de maatschappij; over jongens die hun jongenheer nalopen, die niet eens weten wat sex is, c.q het bevredigen van de vrouw.Meisjes die te jong er aan beginnen zonder een eigen smaak te hebben. En het elkaar de ogen mee uitsteken, is een leugen hoog houden,onder elkaar.Beste broeder,..Het is in geen enkele etnische,sociale en/of geloofs- gemeenschap toegestane norm (het normaal zien van) van wat je opsomt

Je beredenering staat haaks op het gedachtengoed van de Islam, dat zij de vrouw en haar belangen beschermt. (welke een heel gevoelig wezen is) Geduld is een hoog voorstaand goed, een paar dagen ' je dagen' hebben is geen aanleiding om een andere vouw te nemen.Sex/Intimiteit is een zeer breed begrip waar bevrediging is op vele wijze.Zwangerschap? Wie maakt je zwanger? Sexuele drang meer bij de man? doe niet zo ouderwets, en aanhang geen fabeltjes. 

Je verdraait heel wat mooie zaken die in zuiverheid zijn geopenbaard.

Polygamie en de sexuele drang van de man hebben niks met elkaar te maken.Het is zelfs gekenmerkt als redenen van misbruik door onze Profeet (vzmh)!!! beste broeder.

Dit topic heeft trouwens een hele andere boodschap, maar daar kan alleen de schrijver (zou ook een man kunnen zijn) uitsluitsel over geven.Ik hoop dat deze dame en/of heer dat doet, want die boodschap is pas een discussie waard, dit ter positieve.

Wa'Selam

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 03:07

Quote Django: Broeder, sorry maar je hebt het helemaal bij het verkeerde eind wat de redenen zijn voor polygamie en dit is er geen van. Einde quote

Ik gaf geen enkele reden en wil dat ook niet doen. Waarom een man en een vrouw met elkaar willen trouwen is een privezaak dat mij en jou niets aangaat. En dan maakt het niets uit of het een tweede huwelijk is. Het blijft een huwelijk. Wel gaf ik aan dat je bepaalde passages in de Koran nutteloos maakt doordat je woorden van sahaba�s en wetenschappelijke feiten koppig blijft ontkennen.

De redenen die je opschreef: zwangerschap, menstruatie enz. waren niet mijn woorden. En ik ben ze ook niet eerder tegengekomen.

Ik zie veel tweede en derde huwelijken in mijn omgeving, maar nooit eerder heb ik gehoord dat dit als reden wordt gebruikt. Mocht het toch voorkomen dat dit als reden wordt gebruikt, zie ik niet in waarom het niet zou mogen. Zolang de man zijn verantwoordelijkheid kan nakomen om beide vrouwen op tijd naar het ziekenhuis te brengen wanneer ze allebei zwanger zijn. 

Ik ben totaal niet geinteresseerd in de reden waarom mensen met elkaar trouwen, en ik wil mij daar ook helemaal niet mee bemoeien. Ik vind dat zulke dingen tot de privesfeer behoren of in een SBS6 televisie programma. Ik zou jou bijvoorbeeld ook niet lastig vallen dat je niet om de juiste reden bent getrouwd met je huidige man.

Quote Django: Het is in geen enkele etnische,sociale en/of geloofs- gemeenschap toegestane norm (het normaal zien van) van wat je opsomt Einde quote

Deze discussie gaat niet over de reden voor polygamie. Maar om te achterhalen wie de werkelijke huichelaars zijn. De Islam wordt bekritiseerd terwijl het netjes met medeweten van familie regelt dat een moslimman alle verantwoordelijkheden accepteert die bij een normaal huwelijk horen. Terwijl volgens de Nederlandse wet volwassen mensen iedere dag gewoon een parenclub kunnen binnenstappen om zoveel mogelijk te scoren. Er zijn zelfs tv-uitzendingen op Talpa waar ze laten zien hoe het eraan toegaat bij volwassen mensen in de parenclubs. Wat noem je nu nog barbaars als ik je vertel dat dit wel degelijk de toegestane norm is in de Nederlandse maatschappij? En wie zijn de werkelijke hypocrieten die de Islam bekritiseren? Daar gaat het om.

Quote Django: Polygamie en de sexuele drang van de man hebben n�ks met elkaar te maken.Het is zelfs gekenmerkt als redenen van misbruik door onze Profeet (vzmh)!!! beste broeder. Einde quote

Allah zegt in Soerah an-Nisaa vers 27-28:

�En Allah wil jullie berouw aanvaarden, terwijl degenen die hun begeerten volgen, (willen) dat jullie je geweldig (van de Waarheid) afwenden. Allah wil (jullie lasten) voor jullie verlichten. En de mens was zwak geschapen.�


Als volgens jou een huwelijk niets met seks te maken heeft, heeft het vasten al helemaal niets met seksuele drang te maken. Allah heeft de man geschapen zoals hij is: zwak. Aan ons de taak of wij zijn weg volgen of onze begeerten. En als de sahaba's zeggen dat het hier gaat om mannen die moeite hebben om hun seksuele drang te controleren, wie ben jij om te zeggen dat ze "een verkeerde link leggen".

 

Als er zielen zijn die beweren dat de profeten met meerdere vrouwen huwden alleen om de seksule drang, laat hen dan een nieuw topic openen met hun visie. Ik ben benieuwd van welke geheime bron of roddelblad ze dat hebben.


Als Najibsri gewoon in haar verhaal zou hebben gezegd dat het beter zou zijn dat die jongens en meisjes gingen vasten om zichzelf rein te houden voor het huwelijk. Had ik geen enkele woord vuil gemaakt in deze discussie. Maar ik laat niet toe dat iemand mijn broeders en zusters "sletten", "hoerenlopers" en "huichelaars" noemt. En zei jij zelf niet: "een vrouw is een gevoelig wezen"?

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 03:33

Django: Ik gaf offtopic mijn theorie hoe het komt dat er meer meisjes worden geboren dan jongens. Ik deed dat op basis van genetica en een hadith, die ik met eigen verstand interpreteerde. Het blijft een theorie. Jij noemt het ouderwets en een fabeltje. Dan ben ik benieuwd hoe jij erover denkt hoe het komt dat soms de x-chromosomen domineren over y-chromosomen en omgekeerd. M.a.w. waar ligt het volgens jou aan dat er een jongen geboren wordt en wanneer een meisje. Ik ben benieuwd naar jouw theorie.


Het licht: Sorry ik moet je post in deze topic nog steeds doorlezen.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 10:30

Salaam Aleikum zuster Django wat is dan een reden van polygamie als ik vragen mag volgends jou?

Misschien heb je iets aan onderstaande stukken.het is een RECHT Van de man als hij denkt dat hij voor meer vrouwen kan zorgen mag hij er meer huwen MITS hij hun allemaal evenveel aandacht cadeuatjes enz geeft dus niet wat sommige doen meer nachten doorbrengen bij de ene vrouw dan bij de andere vrouw als je iets niet goed geloofd uit de koraan dan kan het je tot koefaar maken omdat je dingen kan ontkennen al denk ik en hoop ik niet dat het bij jou het geval is,omdat we alles moeten geloven wat er in de koraan staat.

 

 

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 10:33

Salaam Aleikum ik kreeg trouwends een prive berichtje van een zuster dat het niet gepast is volgends haar om die stukken te plaatsen ik kwam die stukken al eerder tegen heb ze daar vandaan gekopieerd naar hiertoe omdat er toch voor sommigen kennelijk onduidelijkheden zijn er zijn ook bekende boeken islam boeken die dit onderwerp diepgaand behandelen maar misschien had ik het niet moeten plaatsen, ik wil niemand kwetsen namelijk ghair inshaAllah.

wa aleikum salaam

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2005 om 12:24

Ik voel me nu bijna verplicht om te vertellen hoe ik aan die theorie kom om jongetjes te baren of meisjes. Ik zal speciaal hierover een nieuwe topic starten in de rubriek seksualiteit, inshaAllah. Ik zal de Profeet (saw) zijn ahadith en nog andere biologische onderzoeken verzamelen en er een samenvatting van maken. Dus iedereen die nog zwanger moet raken: wacht even mijn topic af.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 06:47

Ik heb gemerkt dat er compleet verkeerde conclusies worden getrokken uit mijn verhaal. Dat ik zou hebben gezegd dat polygamie bestaat om de seksuele drang van mannen te stoppen. Ik zet even alles op een rijtje:

 

In de tekst aan het begin van deze topic wordt er geklaagd over het foute gedrag van jongens en meisjes die hun hormonen niet onder controle kunnen houden. In plaats van de juiste adviezen te geven zoals: ga vasten, lees de Quran, ga trouwen enz. worden mijn moslimbroeders en zusters uitgemaakt voor �huichelaar�, �hoerenloper� en �slet� .

 

Daarna zeg ik dat Allah ons in de Quran vertelt dat we �zwak� zijn geschapen. Niet ik! Maar Allah zegt zelf dat Hij ons zo heeft gemaakt. De sahaba�s legden dit vers uit door te zeggen dat mannen hun seksuele drang niet altijd onder controle hebben. En ik geloof ze (de sahaba�s) op hun woord.

 

Dan valt het woord polygamie. Als middel en niet als gevolg. En de rapen zijn gaar. Mijn woorden worden verkeerd gelezen en er wordt beweerd dat ik heb gezegd dat seksuele drang de reden zou zijn voor polygamie. Flauwekul.

 

Polygamie (huwelijk) is er om sociale en ander soort maatschappelijke problemen op te lossen. Niemand zegt �ik ga trouwen om de sociale problemen in de maatschappij op te lossen�. Er kunnen ontelbare redenen zijn voor een jongen en een meisje om met elkaar te trouwen. In de hadith vinden we wat de beste redenen zijn:

 

"Een vrouw wordt om vier redenen getrouwd: haar eigendommen, afstamming, schoonheid en haar godsdienst, Jullie kunnen maar beter de godsdienstigen trouwen, want anders zijn jullie verloren.�
(Al-Bukhari & Muslim)

 

Ik ben nog nooit iemand tegengekomen dat zegt dat hij/zij gaat trouwen omdat het op dit moment zo een zin heeft in seks of omdat zijn eerste vrouw een weekje ongesteld is. Onzin. Trouwen doe je omdat het een soennah is:

 

"Trouwen is mijn Soennah. Een ieder die zich hiervan af houdt behoort niet tot mij."

 

We moeten blij zijn dat Allah ons �zwak� heeft geschapen. Als Allah ons niet had geschapen met veel gevoel voor seksueel genot, zouden we dan nog de interesse hebben om te trouwen? Er zou dan een nog groter overschot zijn aan alleenstaande mannen en vrouwen en weduwes. In Belgi�, Turkije en in sommige andere landen zijn er op dit moment duizenden vrouwen tussen de 18-35 jaar met kleine kinderen waarvan de man is gedood tijdens de Jihad in Irak, Afghanistan, Tsjetsjeni� etc. Wat zou hun lot zijn als Allah ons had geschapen zonder het recht om te trouwen?

 

Ik begrijp niet waarom Allah polygamie (meerdere huwelijken) zou toestaan als Hij het mannelijke geslacht monogaam en zonder seksuele drang zou hebben gemaakt. Waarom zou Allah een nutteloos Koranpassage openbaren?

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 07:05

 

Salaam Aleikum ik kreeg trouwends een prive berichtje van een zuster dat het niet gepast is volgends haar om die stukken te plaatsen ik kwam die stukken al eerder tegen heb ze daar vandaan gekopieerd naar hiertoe omdat er toch voor sommigen kennelijk onduidelijkheden zijn er zijn ook bekende boeken islam boeken die dit onderwerp diepgaand behandelen maar misschien had ik het niet moeten plaatsen, ik wil niemand kwetsen namelijk ghair inshaAllah.

wa aleikum salaam

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Ik zou hier graag even op willen reageren.

Dat je stukken tegen bent gekomen op misschien andere Islamitische sites en/of boeken wil nog niet zeggen dat het uberhaupt wel gepast is om ze te plaatsen op een Islamitische forum en/of Islamitische boek.

Veel woorden die erin worden gebruikt kunnen naar mijn mening worden vervangen door fatsoenlijkere woorden. En dat zijn er veel. (Die kunnen worden vervangen).

Ik begrijp best dat er onduidelijkheden kunnen bestaan wat betreft dit onderwerp, en ik wil hiermee ook niet zeggen dat je hier niet over kunt praten. Het moet wel gebeuren binnen de kaders van de Islaam.

Tot zover mijn reactie InchaAllaah.

Jullie Zuster Fi Dien!!

 

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 07:26

Salaam Aleikum,

het is duidelijk broeder jiyuu ben wel benieuwd naar dat stukje bilogische verklaringen enz

Wa Aleikum Salaam.

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 07:27
biologische verklaringen typ foutje
Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 07:31

salaam aleikum marokaantje,

misschien heb je wel gelijk dat ik het niet had moeten plaatsen of woorden veranderen ghair inshaAllah,maar ik blijf van mening dat er veel onwetendheid nog bestaat vooral bij de oudere generatie over dit onderwerp en ik dacht laat ik het eens plaatsen je hoeft het ook niet te lezen niets moet maar mag....

een wel bekend boek is de bruidsschat in de islam die dit  onderwerp ook openhartig benaderd

wa aleikum salaam

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
�nder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 01 mei 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 07:51

@ yiyuu

Ik las je bewering over Koning Salomo. Dat hij vermoedelijk in 1 nacht met 90 vrouwen sliep. Fysiek gezien is dit bijna onmogelijk. Het klinkt ook nogal verwerpelijk en verzonnen. Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt gehaald? Zou je het nader willen toelichten?

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 11:15
In eerste instantie geplaatst door �nder

@ yiyuu

Ik las je bewering over Koning Salomo. Dat hij vermoedelijk in 1 nacht met 90 vrouwen sliep. Fysiek gezien is dit bijna onmogelijk. Het klinkt ook nogal verwerpelijk en verzonnen. Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt gehaald? Zou je het nader willen toelichten?

Profeet Sulayman (Salomon as) had een bovengemiddelde potentie. Mannen (ook nu nog) zijn krachtiger dan ze van zichzelf weten. Als je kijkt naar het gewicht van de zwaarden van de metgezellen. En de deur van een fort die in de strijd door Ali (radiallaho ta�ala anho) werd gebruikt als schild. Later konden 4 mannen de deur niet eens optillen, zo zwaar was het! Allah geeft de mujahideen buitengewone krachten wanneer dat nodig is.

 

De Hadith van Profeet Sulayman en de vrouwen waarmee hij op 1 avond sliep heb ik uit een toespraak. Ik heb even in de boekenkast gekeken en vond het terug in Sahih Bukhari Kitab Jihad hoofdstuk: �(De beloning) voor wie een zoon wenst om voor de Jihad te sturen� #2819.

 

Abu Hurairah(ra) vertelde dat Allah�s Boodschapper(s) zei:

 

"Once Solomon, son of David said, '(By Allah) Tonight I will have sexual intercourse with one hundred (or ninety-nine) women each of whom will give birth to a knight who will fight in Allah's Cause.' On that a (i.e. if Allah wills) but he did not say, 'Allah willing.' Therefore only one of those women conceived and gave birth to a half-man. By Him in Whose Hands Muhammad's life is, if he had said, "Allah willing', (he would have begotten sons) all of whom would have been knights striving in Allah's Cause."

 

Abu Hurairah (ra) vertelde dat Allah�s Boodschapper(s) zei:

 

The Prophet said, "Solomon (the son of) David said, 'Tonight I will sleep with seventy ladies each of whom will conceive a child who will be a knight fighting for "Allah's Cause.' His companion said, 'If Allah will.' But Solomon did not say so; therefore none of those women got pregnant except one who gave birth to a half child." The Prophet further said, "If the Prophet Solomon had said it (i.e. 'If Allah will') he would have begotten children who would have fought in Allah's Cause." Shuaib and Ibn Abi Az-Zinad said, "Ninety (women) is more correct (than seventy)."

 

Ook in Kitaab al-Nikaah Hoofdstuk �wanneer een man zegt dat hij met al zijn vrouwen gaat slapen op 1 avond� komt de hadith voor. En op nog drie andere plaatsen.

 

Hoop dat het voldoende is. Wa �alaykum salaam.

 

 

 

Abu Asif

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 11:26
[QUOTE=jiyuu]

Django: Ik gaf offtopic mijn theorie hoe het komt dat er meer meisjes worden geboren dan jongens. Ik deed dat op basis van genetica en een hadith, die ik met eigen verstand interpreteerde. Het blijft een theorie. Jij noemt het ouderwets en een fabeltje.

Ik noem wat jij stelt over de geslachtsdrang van mannen ouderwets en slecht geinformeerd, niet over dit onderwerp, daar heb ik wel over gehoort.

 Dan ben ik benieuwd hoe jij erover denkt hoe het komt dat soms de x-chromosomen domineren over y-chromosomen en omgekeerd. M.a.w. waar ligt het volgens jou aan dat er een jongen geboren wordt en wanneer een meisje. Ik ben benieuwd naar jouw theorie.


 

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 11:52

Dit is mijn reactie voor zuster het licht,

[QUOTE=het licht]

Salaam Aleikum zuster Django wat is dan een reden van polygamie als ik vragen mag volgends jou?

Misschien heb je iets aan onderstaande stukken.het is een RECHT Van de man als hij denkt dat hij voor meer vrouwen kan zorgen mag hij er meer huwen MITS hij hun allemaal evenveel aandacht cadeuatjes enz geeft dus niet wat sommige doen meer nachten doorbrengen bij de ene vrouw dan bij de andere vrouw als je iets niet goed geloofd uit de koraan dan kan het je tot koefaar maken omdat je dingen kan ontkennen al denk ik en hoop ik niet dat het bij jou het geval is,omdat we alles moeten geloven wat er in de koraan staat.

Wa'Selam

De kor'aan is breed geopenbaard, dat is het mooie ervan, want er zijn mensen met verschillende situaties, economisch, cultureel etc.Dus alles kan, maar de NORM is 1 vrouw en niet meerdere.

Maar ik ben van mening en dit staat voor mij als een paal boven water, dat het trouwen van meerdere vrouwen niks met sexuele drang te maken heeft, en dat dit ook niet de motivatie mag zijn, is dit wel het geval, dan is dat heerschap niet pluis, en dus ook niet in staat om liefde te geven (een vrouw heeft geen cadeautjes nodig maar emotionele aandacht, een gespreks/c.q levenspartner) het is een geheel kromme beredenering.

Ik heb recht op mijn eigen mening, en die is dat het niet op mij van toepassing is. Geen enkele motivatie; niet dat mijn man geweldig is en dat ik hem moet delen met een andere zus, niet om de oemma te vergroten, bij mij komt het helemaal niet aan dat het mijn geloof complementeerd wordt,verder vind ik de gedachte vies etc. Je hoeft mij geen koefaar te noemen, want ik ontken de kor'aan niet, het is niet van mij van toepassing en dat Recht heb ik!

Ikzelf en dit geld ook voor mijn man,( ik ben getrouwd, sinds 1,5 jaar en ben laat getrouwd, word over een half jaar 30) ben uit liefde getrouwd, binnen 5 dagen. Ik wilde niet trouwen, helemaal niet.

Ik ben dus niet getrouwd, om mijn geloof, niet omdat hij voor mij moet zorgen, ook niet omdat ik hulpbehoevend ben. Mijn man is mijn beste maatje, mijn minnaar, mijn alles, dit is vica versa. Ik ben alleen bij hem omdat hij mij als mens, compleet maakt, hij is mijn geschenk, en zo ziet hij dat ook. Wij hebben elkaar nodig en vormen elke dag meer een geheel met elkaar.

Hij heeft dat Recht dus niet, niet bij mij, het is bij ons ook geen discussie omdat het in zijn geheel niet van toepassing is, want onze relatie is gebouwd op andere maatstaven.

Maar om op je vraag in te gaan, als een vrouw geen kinderen kan krijgen, als een vrouw niet met daadwerkelijke liefde met haar man samen is, praktische basis heeft het huwlijk. Zorghuwlijk, de vrouw heeft een kostwinnaar nodig,of h�j word verliefd op een andere vrouw. In een maatschappij waar de vrouw afhankel�jk �s van de man, etc, etc, Maar dat wisten we al, heel kort... waarom niet...als je vrouw zwanger is, haar dagen heeft, sexuele drang, zijn geen reden om een andere vrouw te mogen trouwen.

Waarom wij iets doen, dat word beoordeeld, vergeet dat niet, je kan wel praten over het Recht etc, waarom komt hij tot zijn besluit(intentie)..........verder acht ik het onmogelijk om vrouwen gelijk te behandelen, de praktische kant misschien wel, maar er is meer.   

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 12:13

Dit is mijn reactie voor broeder Jiyuu.

Selam Alleykum

Ben een zus hoor, ik zag dat je een link legt,over sexueel gedrag van bepaalde jongeren,naar het toegestane huwen van meer vrouwen binnen ons geloof.En die link is fout,(je zet 2 onderwerpen naast elkaar) je pretendeert daar mee zelf, dat de Islam daar in voorziet door het huwen van meerdere vrouwen.Maar ik las in je andere reacties, hoe je er over dacht.  

Het kritiek dat daar op is, is onterecht, maar jij praat of het gedrag normaal is en goed gekeurd en dat is niet het geval, dat is wat ik bedoel, wat ze uit spoken is geen norm, voor niemand niet.Je denkt te extreem.

Broeder, je maakt een fout, als iemand naar een parenclub gaat en vervolgens de islam bekritiseerd, dat is inderdaad een huichelaar, maar dat is niet het geval. Het is niet normaal om naar een paren-club te gaan, dat vind de gemiddelde niet -moslim, dus waar heb jij het over? Dit bedoel ik, je legt linken tussen twee op zichzelf staande feiten, en gooit ze samen,dat klopt niet.

Allah zegt in Soerah an-Nisaa vers 27-28:

�En Allah wil jullie berouw aanvaarden, terwijl degenen die hun begeerten volgen, (willen) dat jullie je geweldig (van de Waarheid) afwenden. Allah wil (jullie lasten) voor jullie verlichten. En de mens was zwak geschapen.�

 

Het bovenstaande geopenbaarde, wat wil je hier mee zeggen?


Als volgens jou een huwelijk niets met seks te maken heeft, heeft het vasten al helemaal niets met seksuele drang te maken. Allah heeft de man geschapen zoals hij is: zwak. Aan ons de taak of wij zijn weg volgen of onze begeerten. En als de sahaba's zeggen dat het hier gaat om mannen die moeite hebben om hun seksuele drang te controleren, wie ben jij om te zeggen dat ze "een verkeerde link leggen".

 

Je volgt me niet , hoop met mijn eerste opmerkingen je duidelijkheid te hebben verschaft

Als er zielen zijn die beweren dat de profeten met meerdere vrouwen huwden alleen om de seksule drang, laat hen dan een nieuw topic openen met hun visie. Ik ben benieuwd van welke geheime bron of roddelblad ze dat hebben.

Dus je bent het met me eens? Wij horen het voorbeeld van de Profeet(vzmh) te volgen, zijn eerste huwlijk was met 1 vrouw, en de andere huwlijken zijn om diverse redenen gesloten.Niet het sluiten van huwlijken is ons voorbeeld, maar waarom! hij deze sloot, dat is ons voorbeeld. En daar zitten weinig redenen in van , och ik kan zoveel vrouwen gelijk behandelen, dus laat ik dit maar doen, barmhartigheid, politieke reden etc, zijn de motivatie en dan moeten we tijd en plaats en de toenmalige positie en behoeften van de vrouw niet vergeten

Als Najibsri gewoon in haar verhaal zou hebben gezegd dat het beter zou zijn dat die jongens en meisjes gingen vasten om zichzelf rein te houden voor het huwelijk. Had ik geen enkele woord vuil gemaakt in deze discussie. Maar ik laat niet toe dat iemand mijn broeders en zusters "sletten", "hoerenlopers" en "huichelaars" noemt. En zei jij zelf niet: "een vrouw is een gevoelig wezen"?


De schrijver heeft een punt, en dat is de waarheid, want we hebben goede en slechte moslims.Schelden?Het stuk is op op een bepaalde manier geschreven,schrijfstijl heet dat. Ik lees ook iets anders in het stuk, de leegte van het karakter van bepaalde moslims, die alleen maar word opgevuld met het presenteren van in hoeverre ze gelovig zijn.En op die manier heb je altijd een leugenachtige vorm van een karakter.

Ik zelf volg de mening wel, want er zit waarheid in, en daar is niks mis mee. Je denkt weer extreem, dat niemand wat mag zeggen over moslims, dat mag wel. Als moslim moeten we de waarheid spreken, leuk of niet leuk, en ik kan niet stellen dat de schrijver heeft gelogen.(trouwens... volgens mij is de schrijver een mede-moslim...dame of heer)   

[/QUOTE]

Wa'Selam

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2005 om 12:45

Selam Alleykum

Een paar algemene opmerkingen; 

De mens is zwak, vrouw en man, en beidde hebben een geslachtsdrang ;ook vrouwen kunnen een sterke geslacht-drang hebben;en ook mannen zijn monogaam.

Alles is mogelijk en iedereen heeft zijn eigen identiteit/kleur/smaak/etc., en de Kor'aan is toepasbaar voor 1 ieder zijn situatie, dat is juist het mooie.

'De zwakheid van de man', word veelal uitgelegt dat hij meerdere vrouwen nodig heeft, volgens mij word met zwakheid bedoelt 'zijn onzekerheid over zijn man-zijn', dat daar een zwakte zit,dat dat de kern is. ( het lichvoetige medicijn kan zijn;zich met vrouwen bezig houden,maar werkt nooit vervullend.) Maar heel veel mannen weten heel goed wat ze waard zijn (door emotionele -en karakter ontwikkeling) en zijn daar niet ontvankelijk voor.

En verder zou ik het eens fijn vinden als we ophouden over 'het westen'; verleiding, etc= menselijk gedrag = een universeel begrip, en als je er niet over hoort wilt nog niet zeggen dat iets er niet is.

Wa'Selam

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2005 om 00:37

Ben een zus hoor (Django)

 

Ow� heb ik je ergens per ongeluk broer genoemd.

 

ik zag dat je een link legt,over sexueel gedrag van bepaalde jongeren,naar het toegestane huwen van meer vrouwen binnen ons geloof.En die link is fout (Django)

 

Waarom is die link fout? Het huwelijk is een middel om jezelf te beschermen tegen zina. En dat is wat ik in het begin ook aangaf.

Als je kijkt naar de context van de twee plaatsen in de Koran waarin de verzen over deze huwelijken voorkomen, dan zie je dat het best een reden mag zijn voor iemand die bang is om in zina te vervallen om een tweede keer te trouwen. Volgens de Koran mogen wij die link best plaatsen. Niks fout mee hoor.

 

Uit de woorden van Amitaf haalde ik dat Abu Youssef een zwak had voor meerdere vrouwen:

 

�Daarom ben ik bezig om potenti�le kandidaten te betasten. Ik moet namelijk weten wat ik in huis haal. Zo ben ik op zoek naar een vruchtbare vrouw. Dat ik hiermee daadwerkelijk de vrouwen bevrucht laat zien dat mijn zoektocht nog niet tot zijn einde is gekomen.� �Toch zal ik mijzelf willen beschrijven als de vrome h***enloper.� (Amitaf)

 

Abu Youssef zijn gevoelens voor vrouwen komen niet uit de lucht vallen. Dat moeten wij allen weten omdat onze Profeet Muhammad (s) de vrouw de grootste test in een man zijn leven noemde. Daarom kwam ik met de woorden van Allah: �de mens was zwak geschapen�. En de uitleg van de sahaba�s over dit vers. En de oplossing die de Koran hem biedt.

 

Maar ik las in je andere reacties, hoe je er over dacht. 

 

Wat ik daarna probeerde recht te zetten is je foute redenering nadat je mijn woorden had omgedraaid. Ik heb nooit beweerd dat de hoofdreden voor polygamie de drang is. Iemand met een sterke seksuele drang kan ook gewoon gaan vasten of monogaam blijven.

 

Verder zijn er genoeg andere sociale redenen op te noemen zoals naoorlogse vrouwenoverschot en chronische ongeneeslijke ziekte. Stel een man is pas 20 jaar en is al getrouwd en heeft 2 kinderen. Zijn vrouw raakt zwaar verlamd en zij moet als een plant in het ziekenhuis verder leven. Hij weet dat zij nooit meer zal genezen en hem ook niet meer gaat kunnen helpen met de kinderen. Dan zou het onmenselijk zijn om haar te verlaten in de tijd dat ze zijn hulp nodig heeft. Dan heeft hij de mogelijkheid om met een tweede vrouw te trouwen, die hem ook kan helpen met de verzorging van de eerste vrouw en de kinderen. Er zijn wel bepaalde financi�le voorwaarden en vereisten waar hij aan moet voldoen. Hij moet haar genoeg centjes geven, evenveel tijd schenken en behandelen als de andere vrouw.

Maar als hij zou willen, mag hij zich ook tot aan zijn dood inhouden en monogaam blijven. Niemand die hem of de andere vrouw tot iets verplicht.

 

Het kritiek dat daar op is, is onterecht, maar jij praat of het gedrag normaal is en goed gekeurd en dat is niet het geval, dat is wat ik bedoel, wat ze uit spoken is geen norm, voor niemand niet.Je denkt te extreem.

 

Nu ga ik er even vanuit dat je met �ze�, Umm Bashira bint Dardouri en Abu Youssef, bedoelt. Hun ouders hebben hen hierheen gebracht, een gemixte maatschappij waar het normaal is dat mannen en vrouwen elkaar ontmoeten.

Als iemand met een sterke drang naar het andere geslacht, door zijn ouders onislamitisch en onnodig lang vrijgezel wordt gehouden, neemt hij/zij vroeg of laat de achterdeur. Mijn antwoord in het begin was dat de Islam een betere deur aanbiedt aan deze jongeren dan de achterdeur.

 

 

 

Abu Asif

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2005 om 00:54

Broeder, je maakt een fout, als iemand naar een parenclub gaat en vervolgens de islam bekritiseerd, dat is inderdaad een huichelaar, maar dat is niet het geval. Het is niet normaal om naar een paren-club te gaan, dat vind de gemiddelde niet -moslim, dus waar heb jij het over? Dit bedoel ik, je legt linken tussen twee op zichzelf staande feiten, en gooit ze samen,dat klopt niet. (Django)

 

 

(1) Iemand die naar een parenclub gaat en de moslims bekritiseert om hun wel legaal huwelijk met alle verantwoordelijkheden die bij een huwelijk horen, noem ik huichelachtig.

 

(2) Een gemiddelde niet-moslim die niet naar een parenclub gaat, maar wel geniet wanneer een parenclub op de tv verschijnt en de moslims bekritiseert om hun wel legaal huwelijk met alle verantwoordelijkheden die bij een huwelijk horen, noem ik ook huichelachtiger.

 

(3) Een moslim die niet naar een parenclub gaat en de parenclub nooit bekritiseert en wel moslims bekritiseert om hun wel legaal huwelijk met alle verantwoordelijkheden die bij een huwelijk horen, noem ik ook het huichelachtigst.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2005 om 02:05
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

edere student Psychologie weet dat er verschillen bestaan in de natuurlijke aanleg van mannen en vrouwen. Ik heb het hier over de seksuele drang. De man heeft nou eenmaal meer behoefte aan seks en meerdere vrouwen, terwijl de vrouw genoeg heeft aan een enkele man. Allah is de Schepper van deze natuurlijke aanleg en geeft de man toestemming om met meerdere vrouwen te trouwen.

Broeder, voordat ik op de rest reageer, dit heb je gezegt en het is klinklare onzin, maar jij denkt dit, dus het andere voorbeeld, een klein groepje jongens en meisjes die van alles in het extreme uitspoken, en vervolgens ga je over naar de meer-huwlijken. Je legt jezelf wat voor je voeten, ik draai jouw woorden niet om.

Jij zelf neemt voorbeelden van parencluben en meer-huwlijken, paren-club is ziek ,dat heeft met een sexuele-nogal kinky behoefte te maken, waar heb je het over. Weer ga je over naar de meer-huwlijken.

Je eigen fout, dit noem ik fout 'linken', correct linken zou zijn, over het vriendinnetje of 2 hebben als je jong bent, of een man die een maitresse erop na houd. En jij gooit en blijft gooien, niet onderbouwt, over huichelaars. 

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2005 om 02:06

Het bovenstaande geopenbaarde, wat wil je hier mee zeggen?

Je volgt me niet , hoop met mijn eerste opmerkingen je duidelijkheid te hebben verschaft (Django)

 

Ik raad je aan om naar de twee verzen in de Koran te bladeren die over meerdere huwelijken gaan en de context ook te bestuderen.

 

Dus je bent het met me eens? Wij horen het voorbeeld van de Profeet(vzmh) te volgen, 

zijn eerste huwlijk was met 1 vrouw, en de andere huwlijken zijn om diverse redenen gesloten.Niet het sluiten van huwlijken is ons voorbeeld, maar waarom! hij deze sloot, dat is ons voorbeeld. En daar zitten weinig redenen in van , och ik kan zoveel vrouwen gelijk behandelen, dus laat ik dit maar doen, barmhartigheid, politieke reden etc, zijn de motivatie en dan moeten we tijd en plaats en de toenmalige positie en behoeften van de vrouw niet vergeten.

 

Natuurlijk volgen we zo veel mogelijk de Soennah van de profeet (sallalaho alaihi was alam). Maar betekent de soennah volgen dat ik nu ook een rijke weduwe moet gaan zoeken die 15 jaar ouder dan mij is? Bidden dat ze 25 jaar in leven blijft en dan weer op zoek naar een weduwe, een maagd, een ex-slavin etc.? Nogmaals, als ik wil trouwen met een meisje om haar mooie voeten en zij met mij om mijn leuke glimlach? Dan doen we dat.

Al is de norm monogaam, als er aan de vereisten voor een tweede huwelijk wordt voldaan (financieel, gelijkheid), dan is er niks geen fout. Je moet geen dingen gaan bijverzinnen die er niet bijhoren.

 

Als de Shariah door een man was gemaakt, dan had je het ergens mee oneens kunnen zijn. Maar Allah heeft de Koran geopenbaard en het is een samenvoeging van alle religies. De Koran is universeel omdat het iedere cultuur aan kan en iedere tijd kan weerstaan. Probeer maar een wet te maken dat goed werkt voor 6,5 miljard verschillende soorten mensen met elk verschillende behoeftes.

 

De schrijver heeft een punt, en dat is de waarheid, want we hebben goede en slechte moslims.Schelden?Het stuk is op op een bepaalde manier geschreven,schrijfstijl heet dat. Ik lees ook iets anders in het stuk, de leegte van het karakter van bepaalde moslims, die alleen maar word opgevuld met het presenteren van in hoeverre ze gelovig zijn.En op die manier heb je altijd een leugenachtige vorm van een karakter.

Ik zelf volg de mening wel, want er zit waarheid in, en daar is niks mis mee. Je denkt weer extreem, dat niemand wat mag zeggen over moslims, dat mag wel. Als moslim moeten we de waarheid spreken, leuk of niet leuk, en ik kan niet stellen dat de schrijver heeft gelogen.(trouwens... volgens mij is de schrijver een mede-moslim...dame of heer)

 

Aan de schrijver heb ik de volgende vragen die ik wil stellen.

 

Doen jouw ogen nooit aan zina?

Doen jouw oren nooit aan zina?

Doet jouw tong nooit aan zina?

Doen jouw handen nooit aan zina?

Doen jouw benen nooit aan zina?

Als je al deze vragen met nee hebt kunnen beantwoorden mag je gerust zijn, want het kan nog wel eens gebeuren dat degenen die bespot worden superieur blijken te zijn aan de bespotter. Ons gehoor, ons verstand en zicht zullen op een dag alle worden ondervraagd.

 

Wat het schelden betreft, sommige woorden gebruik je gewoon niet, ook niet als grapje.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2005 om 02:44
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Ben een zus hoor (Django)

 

Ow� heb ik je ergens per ongeluk broer genoemd.

 

ik zag dat je een link legt,over sexueel gedrag van bepaalde jongeren,naar het toegestane huwen van meer vrouwen binnen ons geloof.En die link is fout (Django)

 

Waarom is die link fout? Het huwelijk is een middel om jezelf te beschermen tegen zina. En dat is wat ik in het begin ook aangaf.

Als je kijkt naar de context van de twee plaatsen in de Koran waarin de verzen over deze huwelijken voorkomen, dan zie je dat het best een reden mag zijn voor iemand die bang is om in zina te vervallen om een tweede keer te trouwen. Volgens de Koran mogen wij die link best plaatsen. Niks fout mee hoor.

 

Klopt, maar daar heb jij het niet over, je praat nu over normale redenen van het huwen.(jij had het eerst over excessief gedrag van bepaalde jongeren, meer-huwlijken in de Islam en zo over huichelaars)

 

Uit de woorden van Amitaf haalde ik dat Abu Youssef een zwak had voor meerdere vrouwen:

 

�Daarom ben ik bezig om potenti�le kandidaten te betasten. Ik moet namelijk weten wat ik in huis haal. Zo ben ik op zoek naar een vruchtbare vrouw. Dat ik hiermee daadwerkelijk de vrouwen bevrucht laat zien dat mijn zoektocht nog niet tot zijn einde is gekomen.� �Toch zal ik mijzelf willen beschrijven als de vrome h***enloper.� (Amitaf)

 

Abu Youssef zijn gevoelens voor vrouwen komen niet uit de lucht vallen.

 

Gevoelens?, we hebben het hier over zijn gedrag, hoe hij die gevoelens invult.

 

Dat moeten wij allen weten omdat onze Profeet Muhammad (s) de vrouw de grootste test in een man zijn leven noemde. Daarom kwam ik met de woorden van Allah: �de mens was zwak geschapen�. En de uitleg van de sahaba�s over dit vers. En de oplossing die de Koran hem biedt.

 

Nee, we hebben het over een leugenachtig mannetje, die niet veel beter is dan  een on-gelovige met zijn gedrag, de schrijver beschrijft een type man, die hele andere bedoelingen heeft, maar brullend rondloopt, over fitnah, fatwa's,superieur is, maar ondertussen een leeghoofd.

 

Maar ik las in je andere reacties, hoe je er over dacht. 

 

Wat ik daarna probeerde recht te zetten is je foute redenering nadat je mijn woorden had omgedraaid. Ik heb nooit beweerd dat de hoofdreden voor polygamie de drang is. Iemand met een sterke seksuele drang kan ook gewoon gaan vasten of monogaam blijven. Lees mijn eerste opmerking, je presenteert je gedachten, heel anders.

 

Verder zijn er genoeg andere sociale redenen op te noemen zoals naoorlogse vrouwenoverschot en chronische ongeneeslijke ziekte. Stel een man is pas 20 jaar en is al getrouwd en heeft 2 kinderen. Zijn vrouw raakt zwaar verlamd en zij moet als een plant in het ziekenhuis verder leven. Hij weet dat zij nooit meer zal genezen en hem ook niet meer gaat kunnen helpen met de kinderen. Dan zou het onmenselijk zijn om haar te verlaten in de tijd dat ze zijn hulp nodig heeft. Dan heeft hij de mogelijkheid om met een tweede vrouw te trouwen, die hem ook kan helpen met de verzorging van de eerste vrouw en de kinderen. Er zijn wel bepaalde financi�le voorwaarden en vereisten waar hij aan moet voldoen. Hij moet haar genoeg centjes geven, evenveel tijd schenken en behandelen als de andere vrouw.

Maar als hij zou willen, mag hij zich ook tot aan zijn dood inhouden en monogaam blijven. Niemand die hem of de andere vrouw tot iets verplicht.

 

Klopt, wat je nu zegt, dit is zuiver. 

 

Het kritiek dat daar op is, is onterecht, maar jij praat of het gedrag normaal is en goed gekeurd en dat is niet het geval, dat is wat ik bedoel, wat ze uit spoken is geen norm, voor niemand niet.Je denkt te extreem.

 

Nu ga ik er even vanuit dat je met �ze�, Umm Bashira bint Dardouri en Abu Youssef, bedoelt. Hun ouders hebben hen hierheen gebracht, een gemixte maatschappij waar het normaal is dat mannen en vrouwen elkaar ontmoeten.

Als iemand met een sterke drang naar het andere geslacht, door zijn ouders onislamitisch en onnodig lang vrijgezel wordt gehouden, neemt hij/zij vroeg of laat de achterdeur. Mijn antwoord in het begin was dat de Islam een betere deur aanbiedt aan deze jongeren dan de achterdeur.

Nee, ik heb het erover, dat wat je stelt over die jongeren,(dat in het westen,beredenering) afgekeurd word in elke etnische, sociale of geloofsgemeenschap. Dus, N�ET normaal word gevonden,door onze mede-mensen (de niet-moslims) En, on-islamtische maatschappij? nergens is die, verleiding hoort bij dit leven, dat is je beproeving, je kan geheel je eigen leven creeren, ook in nederland.  

 

 

 

Abu Asif

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2005 om 02:54
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Het bovenstaande geopenbaarde, wat wil je hier mee zeggen?

Je volgt me niet , hoop met mijn eerste opmerkingen je duidelijkheid te hebben verschaft (Django)

 

Ik raad je aan om naar de twee verzen in de Koran te bladeren die over meerdere huwelijken gaan en de context ook te bestuderen. ik ken ze, vroeg me af, hoe jij er over dacht.

 

Dus je bent het met me eens? Wij horen het voorbeeld van de Profeet(vzmh) te volgen, 

zijn eerste huwlijk was met 1 vrouw, en de andere huwlijken zijn om diverse redenen gesloten.Niet het sluiten van huwlijken is ons voorbeeld, maar waarom! hij deze sloot, dat is ons voorbeeld. En daar zitten weinig redenen in van , och ik kan zoveel vrouwen gelijk behandelen, dus laat ik dit maar doen, barmhartigheid, politieke reden etc, zijn de motivatie en dan moeten we tijd en plaats en de toenmalige positie en behoeften van de vrouw niet vergeten.

 

Natuurlijk volgen we zo veel mogelijk de Soennah van de profeet (sallalaho alaihi was alam). Maar betekent de soennah volgen dat ik nu ook een rijke weduwe moet gaan zoeken die 15 jaar ouder dan mij is? Bidden dat ze 25 jaar in leven blijft en dan weer op zoek naar een weduwe, een maagd, een ex-slavin etc.?

Je leest verkeerd, ik schrijf, de motivatie van de huwlijken, met in achtneming van de tijdspanne,openbaring van de Islam.

Nogmaals, als ik wil trouwen met een meisje om haar mooie voeten en zij met mij om mijn leuke glimlach? Dan doen we dat.

Al is de norm monogaam, als er aan de vereisten voor een tweede huwelijk wordt voldaan (financieel, gelijkheid), dan is er niks geen fout. Je moet geen dingen gaan bijverzinnen die er niet bijhoren.Doe ik niet

 

Als de Shariah door een man was gemaakt, dan had je het ergens mee oneens kunnen zijn. Maar Allah heeft de Koran geopenbaard en het is een samenvoeging van alle religies. De Koran is universeel omdat het iedere cultuur aan kan en iedere tijd kan weerstaan. Probeer maar een wet te maken dat goed werkt voor 6,5 miljard verschillende soorten mensen met elk verschillende behoeftes. Ik ben nergens mee-oneens, misschien met wat jij stelt, maar niet met de Kor'aan. 

 

De schrijver heeft een punt, en dat is de waarheid, want we hebben goede en slechte moslims.Schelden?Het stuk is op op een bepaalde manier geschreven,schrijfstijl heet dat. Ik lees ook iets anders in het stuk, de leegte van het karakter van bepaalde moslims, die alleen maar word opgevuld met het presenteren van in hoeverre ze gelovig zijn.En op die manier heb je altijd een leugenachtige vorm van een karakter.

Ik zelf volg de mening wel, want er zit waarheid in, en daar is niks mis mee. Je denkt weer extreem, dat niemand wat mag zeggen over moslims, dat mag wel. Als moslim moeten we de waarheid spreken, leuk of niet leuk, en ik kan niet stellen dat de schrijver heeft gelogen.(trouwens... volgens mij is de schrijver een mede-moslim...dame of heer)

 

Aan de schrijver heb ik de volgende vragen die ik wil stellen.

 

Doen jouw ogen nooit aan zina?

Doen jouw oren nooit aan zina?

Doet jouw tong nooit aan zina?

Doen jouw handen nooit aan zina?

Doen jouw benen nooit aan zina?

Is geen punt van discussie, de schrijver heeft het niet over zina (neemt dat als lijdend voorwerp), hij heeft het over het karakter, motivatie, en zaken die verborgen worden achter het geloof.Dat men fout bezig is, zich extreem opstelt , maar het karakter is alles behalve islamitisch en ik moet zelf zeggen, dat ik het meer tegenkom dan me lief is, en dit over broeders en zusters in algemene zin, dus niet over zina, etc. 

 

Als je al deze vragen met nee hebt kunnen beantwoorden mag je gerust zijn, want het kan nog wel eens gebeuren dat degenen die bespot worden superieur blijken te zijn aan de bespotter. Ons gehoor, ons verstand en zicht zullen op een dag alle worden ondervraagd. Dan stel jij je nu superieur op (door te bepalen, wat wel of niet gezegt mag worden en je besluit dat de schrijver een be-spotter is), er is ook nog een plicht om bepaalde zaken aan de kaak te stellen.De schrijver liegt niet en schrijft een goed stuk, met een afsluitende noot.(Het heeft een bepaalde schrijfstijl, maar het is te doen)

 

Wat het schelden betreft, sommige woorden gebruik je gewoon niet, ook niet als grapje.Dat kan, maar jij maakt er een hoofdzaak van, en dat is het niet.

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2005 om 04:19

salaam aleikum zuster Django wat is er mis met polygamie? soms zijn er redenen dat de vrouw geen kids kan krijgen maar soms zijn er gewoon geen redenen dat de man wel genoeg geld aandacht enz kan hebben voor een tweede vrouw en beiden gelijk behandeld...

veel lees plezier zuster Django mocht je nog vragen hebben zeg het maar
IN NAAM VAN ALLAH, DE MEEST BARMHARTIGE, DE MEEST GENADEVOLLE

Polygamie

Ta-a-doe-die Zawdjat - Meerdere huwelijken (polygamie)


Bij het woord zelf al schiet het bij sommigen in de verkeerde keelgat. Waarom?
Vrij simpel! Omdat vele moslims al zeer geringe informatie beschikken over dit onderwerp. Ook vele moslimvrouwen willen er liever niet op ingaan. Het schijnt vele vrouwen te beangstigen bij het denken eraan al. Maar horen wij als moslims deze ayah niet te respecteren en te aanvaarden?
Praktiseren (zult u later merken) hoeft niet altijd. En horen wij als mensen geen kennis te bezitten over datgene waar we in geloven?; Dus; De Qor'aan! En horen wij als mensen niet, als het er op aankomt deze ayah te verdedigen omdat het Allah's woord is. Natuurlijk is hier kennis voor nodig. Jammer genoeg wordt er nauwelijks over gesproken, alsof het taboe is! Des te meer reden dus hierover te informeren.

  • Wat houdt polygamie in de Islam eigenlijk in?

    Het is een feit dat als men, al is het maar één ayah van de Qor'aan ontkent, al snel uit het geloof treedt. Dit is een hele serieuze zaak. Omdat Allah dit aanvaardt als de ontkenning van de gehele Qor'aan. We heten ook niet voor niets Moslims. Wat overgave betekent. De Islâm is geen verhaaltje. Maar een totale leefswijze. Ontkent men deze of andere versen dan vervalt de shahada. Als iemand zo zou sterven, dan sterft hij als een ongelovige/kafir en zijn straf zal de eeuwige hel zijn.

    Ik hoop dat we nu allemaal beter inzien hoe belangrijk kennis omtrent Islam is.

    Insja'Allah kunnen we nu hierop ingaan.


    In hoofdstuk An-Nisaa vers 3 lezen wij:

    "En als jullie vrezen ten aanzien van de weesmeisjes, trouw dan met vrouwen die jullie behagen, twee, drie of vier. Maar als jullie vrezen dat jullie twee vrouwen niet gelijk kunnen behandelen, trouw dan slechts met één of slavinnen waarvan jullie de meester zijn. Dit is beter voor jullie opdat jullie niet onrechtvaardig zullen handelen.


    Straks zullen we Insja'Allah op deze ayah ingaan. Nu eerst een stukje geschiedenis.
    De Islâm is niet het enige leefwijze die polygamie toestaat. Ook bij de oude Chinezen, Egyptenaren, de Azuren, Babyloniers, Hindoes en Romeinen was dit de normaalste zaak van de wereld.
    Ook bij de Joden bestaat polygamie. Maar zonder enkel limiet, En dan te bedenken dat ze de Islam hierop verwijten?..

    . Noch in de hedense Torah, de Bijbel wordt een limiet aangegeven.

    Het was wel zo, dat bij de oude Arabieren (voor de islam) in hun oude cultuur ook meerdere, zelfs tientallen huwelijken gewend waren. Een voorbeeld hiervan is de metgezel van de profeet, genaamd; Gaylan Bin Seleme uit Sakif, hij had tien vrouwen toen hij zich tot de Islam bekeerde, legde dit voor aan de profeet, en die zei tegen hem dat hij er vier van uit moest kiezen en met de rest scheiden.
    ( Bron; Imam Ahmed Bin Hanbal, Ibnie Madja, Tirmizie, Imam Sja'fie.)
    Zo zijn er nog meer andere voorbeelden, van de andere sahaba's.

    Geleerde Akkad - (non-moslim) zegt in zijn boek dat in Frankrijk te Normberg, in 1560, besloten werd in een overeenkomst tot een huwelijk met 2 vrouwen. Na de oorlog van 1530 en de vermindering van de aantal mannen was het zelfs een must.

    Veel later in Duitsland na de oorlog werd over een soortgelijke overeenkomst besloten.

    Positieve reacties van westerse schrijvers en filosofen zijn: De beroemde rechtengestudeerde Crutus bestudeerde dit onderwerp in Islamitische daglicht en sprak er alleen maar prijzend over.

    Ook de beroemde Duitse filosoof Shophenhower zei in zijn boek; "Een paar woorden over de vrouw", het volgende: "Het westerse systeem die de man gelijk stelt aan de vrouw heeft gefaald. Onze systeem dwingt ons te trouwen met één vrouw en pakt hierbij de helft van onze rechten af.
    In landen waar polygamie is toegestaan hoor je geen enkel vrouw klagen. Er wordt ten minste voor haar gezorgd, en heeft ze onderdak. Terwijl bij ons de gehuwde vrouwen in het minderheid zijn, al zijn het vrouwen van de rijke milieus. Grootste reden dat ze meestal geen geschikte man kunnen vinden is...dat ze meestal bezet zijn.

    Voordelen van Ta-a-doedie Zawdjat (meedere huwelijken) zijn;
    Ta-a-doedie Zawdjat is een uitkomst bij een huwelijk wanneer de vrouw vaak ziek is. Misschien wel ongeneeslijk of wanneer zij menstrueert, bij kraambed, wat wel 40 dagen duurt. Bij het in verwachting zijn en de man soms wel maanden van sex wordt onthouden, omdat de vrouw dit niet wil. Natuurlijk moet een moslim geduld tonen, of beter is te gaan vasten zoals de profeet aan ongehuwde mannen aanbeveelt. Maar stel dat dit hem niet tegenhoudt, dan kan hij al snel een slippertje maken, dus vreemd gaan. Wat in de Westerlijke wereld al te vaak gebeurt.

    Dit is een feit, daar zijn verbluffende statistieken bekend. In bepaalde culturen overtreft het aantal vrouwen het aantal mannen veelvoudig, hierdoor onstaat een situatie dat mannen ongeoorloofd gebruik maken van het overvloedig aanbod. De islam biedt dus een oplossing voor dit probleem.


    Mooier is toch dat alles eerlijk gebeurt, dat hij misschien zelfs met toestemming van zijn vrouw een tweede huwelijk kan beginnen, zonder zijn eerste vrouw te verlaten.

    Ta-a-doedie Zawdjat is een uitkomst bij oorlogen, waar veel mannen verloren gaan, en vrouwen meestal een zeer droevige lot te wachten staat. Ook kan een vrouw die wat ouder is, alleen om bescherming trouwen, zonder dat ze gemeenschap hoeft te hebben. Zo wordt haar onderdak, eten en een gezinsleven aangeboden, wat natuurlijk geweldig is. Want eenzaamheid is ook slopend.

    Dit is ook een prachtige uitkomst bij landen waar geen uitkering bestaat; en het als vrouw heel moelijk is om te gaan werken, en het gezin te onderhouden.

    Zo zie je maar dat polygamie in de Islam ook een gehele sociale leven in stand houdt (Alhamdoelillah).

    Ta-a-doedie Zawdjat is ook de uitkomst voor een huwelijk waarbij de verlangen naar een kind zo groot, maar onmogelijk is (als de oorzaak dan niet bij de man ligt). Is het toch een onrechtvaardige zaak dat hij nooit kinderen zal bezitten. Moet hij een leegte hebben, of zal hij van haar gaan scheiden en haar pijn doen? Nu komt de Islam weer met de oplossing. Hij kan bij haar blijven, haar onderhouden noch steeds voor haar zorgen, en hierbij toch kinderen hebben, van een tweede huwelijk. En de kinderen kunnen samen met behulp van de eerste vrouw ook opgevoedt worden.

    Ta-a-doedie Zawdjat is ook de oplossing wanneer een man die wat ouder is nog steeds zeer actief is in sex, maar de vrouw 10 tot 15 jaar eerder dan de man er geen zin meer zin in heeft.

    Laten we vooral niet vergeten terug te gaan naar de vers Nisa- waarint tot 4 huwelijken wordt toegestaan, door Allah. Maar het advies ligt op één, omdat rechtvaardigheid zeer belangrijk is. Daarom dat veel moslims ook niet gelijk tot meerder huwelijken durven over te stappen. Een hadith luidt; "Wie meerdere vrouwen heeft maar tussen hen niet rechtvaardig handeld, zal in het hiernamaals met een schouder dat lager ligt dan de andere schouder herrijzen". Hij zal zo als de onrechtvaardige tussen meerdere vrouwen herkend worden. En dan nog te bedenken dat de straf van Allah nog pijnlijker is, (voor onrechtvaardigheid).

  • Hoe handelt een moslim in polygamie?

       
    1. Hij is verplicht haar een eigen ruimte te geven. Dit kan een huis zijn, maar ook een kamer met badkamer, w.c, keuken reikt. (bron, Fikri Yawoez).
    2. Hij voedt haar en de kinderen niet anders dan hij zichzelf en het andere gezinnen voedt.
    3. Hij kleedt haar en de kinderden niet anders dan hij zichzelf en de anderen kleedt.
    4. Hij schenkt haar en haar kinderen dezelfde cadeaus die de anderen ook krijgen.
    5. Hij mag niet bij de ene vrouw langere dagen doorbrengen dan de bij andere, tenzij de andere vrouw daarmee toestemt.


    Wel mag hij meer gaan houden van zijn ene vrouw dan de anderen, omdat men gevoelens niet in controle kan houden, zelfs de profeet hield bijv. meer van Aisja dan van de anderen.

    Hij mag dit echter niet in zijn handelingen laten blijken.


    Vraag

    Waarom mag de man wel 4 vrouwen huwen en de vrouw niet? (visa versa)

    Antwoord: Een vrouw is lichamelijk ook geestelijk zwakker dan de man. Het is onlangs nog in Nederland en in Amerika in een onderzoek gebleken, dat de hersenstructuur van de vrouw anders is dan die van de man. Dit is waarschijnlijk ook een van de redenen dat zij, fysiek, minder sterk is. Minder druk en inspanning aankan. Het gaat tegen haar nature in. Ook zou ze dan de taak moeten overnemen om die 4 mannen te onderhouden, voor hen te zorgen. Vrijwel iedere nacht één man afgaan en hem sexueel bevredigen, wat op zich al onmoglijk is, en omdat een vrouw menstrueert. En op deze periode is sex ten strengste verboden. Bij een gezin met 1 man en 4 vrouwen is ten minste bekend wie de vader is van de kinderen, andersom zou dat onmogelijk zijn. Men zou dus niet kunnen weten wie de vader is, wat ook om veel ruzies en onenigheid zou kunnen leiden tussen de mannen. Een D.N.A. test zou nu de oplossing zijn, maar hoe zat dit meer dan 1000 jaar geleden?

    Er is in een onderzoek in Turkije - in 1990 gebleken dat toen men de prostituees vroeg hoe zij hun werk ervaarden, waren vrijwel allen ontevreden over hun leefwijzes. Het liefst behoorden ze tot 1 man. Wat gebeurt er met hun als deze vrouwen niet meer jong zijn en geen man meer hun moet hebben? En hebben zij ook geen behoefte aan een familie als ze thuiskomen? Deze vrouwen zeiden ook dat dit slopende werk is voor hun lichamen. En niet alleen de prostituees in Turkije denken er zo over. Ook zijn er zo veel vrouwen die liever de tweede echtgenote zouden willen zijn dan wel de honderdste vrouw in het leven van hun man, (en ze hoeven dan nog geen prostituee te zijn)...

    Het is een feit dat de on-islamitische samenleving, sex probeert voor te stellen, als de gewoonste zaak van de wereld, waar iedereen mee moet experimenteren. Vreemd gaan moet ook kunnen, zolang het maar "veilig" gebeurt. Zo heerst er in de huidige huwelijken ook maar weinig vertrouwen in de partners, die op een dag zomaar de ziekte AIDS of een andere geslachtsziekte kunnen oplopen. Zo heeft dit systeem polygamie verboden, in Frankrijk bijv., kan je 3 maanden tot 3 jaar in de cel belanden voor deze praktijk, zelfs in Amerika staat er straf hierop een straf. Terwijl de moderne man op papier 1 echtgenote heeft en daarbuiten met duizenden om kan gaan?! Er is hierop geen limiet. Terwijl de Islam deze limiet duidelijk wel stelt.

    <LILDe huwelijken van de Profeet Mohammed (vzmh):

    Het is een feit dat de Profeet met 11 vrouwen was getrouwd, terwijl een moslim man de limiet op 4 hebben. Dit moet worden uitgelegd :

    Ten eerste huwde hij hen omdat dit een bevel van Allah was. Ten tweede speelden er ook belangrijke politieke redenen mee.
    Ook is het zo dat er wel meer zaken waren die hij deed, maar niet gelden voor andere mannen. De Profeet vastte op een keer en zonder vasten te verbreken, vastte hij de volgende dag verder. Zijn metgezellen wilden dit ook doen, maar kregen hiervoor geen toestemming.



    De Profeet zei: "Nee, jullie zijn niet zoals mij; mijn Heer heeft mij 's avonds eten en drinken gegeven".

    Ook is het bekend dat de Profeet op sexuele gebied veel potentieëler was dan de gewone mannen. Zo wil men de Profeet beschuldigen dat zijn huwelijken een teken waren dat het bij hem om de sex ging, wat natuurlijk nonsens is. Zelfs de schrijver James Carlile zei hierover: "Het ging Mohammed niet om de sex, en wie dit beweert maakt een grote fout".

    Moestafa Sibai zegt in zijn boek: "Al Meretoe Beyn el fikh wal kanoen blz. 96, het volgende; "In 1956 ben ik de Christelijke geestelijke leider op gaan zoeken. Zo midden in het gesprek kwamen we bij het onderwerp polygamie.
    Hij zei: "Wij, westerlingen hebben geen respect voor iemand die 9 maal getrouwd was. Ik vroeg hem: "Hebben jullie respect voor de profeten David en Salamon?" "Natuurlijk", zei hij; Zoals in de Torah staat vermeld, huwde profeet David 100 vrouwen, en Salamon 1000 vrouwen waarvan 300 slavinnen waren. En deze vrouwen waren beeldschoon. Nu verdienen zij uw respect wel, terwijl profeet Mohammed 9 maal trouwde, waarvan er maar 1 maagd was. (Aisja r'anha). De rest waren weduwen en ouderen". Na een stilte zei hij: "Nee, ik bedoelde dat wij westerlingen een huwelijk buiten 1 vrouw afkeuren. Wij vinden dat het bij zo'n man alleen om de sex draait."
    "En dat vindt u ook van David en Salamon?" vroeg ik. Hij gaf geen antwoord.

    De belangrijkste reden voor de vele huwelijken van de Profeet zijn:


       
    1. Informatie over de Islam verspreiden steun;
    2. regeren, vervolmaking van het geloof;
    3. familiebanden versterken van de metgezellen;
    4. als voorbeeld gelden, (ook in het huwelijksleven)
    5. vrede.


    1. Het volk bestaat voor de helft van vrouwen die ook kennis nodig hebben. Zo leerden zij die dingen die de vrouwen aangaan zoals menstruatie, grote wassing (goesl), sex enz. van de vrouwen van de Profeet. Het is fijner voor vrouwen om deze onderwerpen van andere vrouwen te leren. Een paar vrouwen zouden voor deze opgave niet reiken, want duizenden vrouwen bekeerden zich tot de islam.

    2. In de tijd van de Profeet was het zo dat als leiders moslims werden van een volk, het volk ze al snel volgden. Zo ging het met aantal van zijn vrouwen zoals; Djoeweyriye, Oemmoe Habibe Ramleh, Hz. Safiyye.

    Aisja was een zeer intelligente vrouw. De Profeet spreekt ook zeer hoogmoedig over haar. Hij zegt onder andere;
    "Aisja kent de helft van de kennis". Ze bezat veel kennis over de Koran, hadith, grammatica astronomie enz.

    Verder had ze zelf ook een heel goed geheugen. Er was ook iemand nodig om de Profeet te kunnen volgen. Dit deed zij. Veel overleveringen kennen wij ook dank zij haar. Moge Allah tevreden zijn over hen allen.

    Laten we er wel bij vermelden dat alle vrouwen de Profeet uitermate tevreden over hem waren. Nooit heeft hij een van hen gekrenkt of pijn gedaan. En een moslim die ook meerdere vrouwen wilt huwen moet niet vergeten dat hij ze met liefde, respect eerbied en vooral rechtvaardigheid moet behandelen en anders gewoon met 1 vrouw getrouwd blijven.
    Iedere wet van Allah is doordacht en is vol van wijsheid, bovendien zijn die wetten uitstekend in overeenstemming met onze behoeftens. Polygamie is een uitstekende uitkomst na oorlogen, door polygamie kan dan een normale samenleving worden voortgezet. We kunnen en mogen (zoals satan) God niets verwijten, want het zijn wij die oorlogen veroorzaken, het zijn de mensen die moorden, van de kinderen weeskinderen maken, van vrouwen weduwe maken. Het zijn de mensen die domweg zich verzetten tegen de wetten van God de Almachtige. God wist ook hoeveel mensen Hij in de wereld geschiedenis zou scheppen, hoeveel daarvan mannen en vrouwen zouden worden. Het is God Die bepaalt hoeveel Hij schept en wat Hij schept en welke wetten Hij voor Zijn schepselen bepaalt. Iedere wet Van de Almachtige zit vol met Wijsheid

 

From: <NOBR>MSN NicknameAbu_Shafiq1</NOBR>  (Original Message) Sent: 14/12/2003 4:23 AM




Ik zoek toevlucht in Allah tegen de vervloekte Shaytaan,
In de Naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige,

Waarlijk, alle lof behoort toe aan Allah, wij prijzen Hem, wij zoeken hulp bij Hem en vragen Hem om vergeving. En we zoeken toevlucht in Allah tegen het slechte in onszelf en tegen het slechte in onze werken.

Wie door Allah wordt geleid, niks of niemand kan hem misleiden en wie Allah laat dwalen; voor hem is er geen leiding. En ik getuig dat er geen enkele godheid bestaat buiten Allah, Hij is de Enige, zonder deelgenoten en ik getuig dat Mohammed zijn dienaar en Boodschapper is. Allah's Zegeningen en vrede zijn met hem en zijn familie.

Beste broeders en zusters, assalamoe 3alaikum,

Daar voor veel mensen de begrippen Islam en polygamie sterk met elkaar verbonden zijn en gezien wordt als iets onzedelijks, zal ik de sluier trachten op te lichten van dit onderwerp.

Polygamie is de situatie waarin een persoon meerdere partners heeft. Helaas wordt vaak nogal negatief hierover gesproken. En zolang moslims hier slechts een verontschuldigende houding weten te stellen, zonder veel kennis over dit onderwerp, zullen de vooroordelen en het onbegrip nog lang blijven bestaan:

  • Is polygamie typisch iets van de Islam?
  • Is polygamie per definitie immoreel?
  • Wat zegt de Islam eigenlijk over polygamie (polygynie)?
  • Waarom geen polyandrie?

Is polygamie typisch iets van (alleen) de Islam?

Wanneer we het jodendom en het christendom, beide wereldreligies, bekijken, blijkt dat polygamie daar zeker niet onbekend is. Het is opvallend dat de meeste profeten uit het oude testament polygaam zijn. (Abraham had meer dan één vrouw, David had honderd vrouwen en over Salomo wordt zelfs gezegd dat hij 700 vrouwen en 300 concubines (bijvrouwen) had).
Het aantal vrouwen voor de koning werd later vastgesteld op 18; voor de gewone man 4 (Dictionary of the Bible). Ook de Talmudisten houden deze aantallen aan voor de joden (Encyclopedia Biblica).

Pas aan het begin van de 11e eeuw (vier eeuwen na de komst van de Islam!) werd polygamie verboden in het judaïsme. Toch werd polygamie in de middeleeuwen nog toegepast, en door joden in Islamitische landen tot op heden.

Ook onder christenen kwam polygamie voor: Karel de Grote had twee vrouwen en vele concubines; Philip van Hessen en Frederick William II van Pruisen huwden twee vrouwen met zegen van de Lutherse kerk. Luther zelf sprak met grote tolerantie over polygamie, daarbij refererend aan de aartsvader Abraham.

Waarom wordt polygamie door sommigen dan als ¨typisch islamitisch¨ gezien?

Net als het jodendom en christendom, geeft de Islam geen verbod van polygamie. Maar in tegenstelling tot het jodendom, het christendom en wellicht ook ander godsdiensten, behandelt de Islam dit onderwerp duidelijk en geeft een aantal wettelijke regels en beperkingen. Deze permissie limiteert het aantal vrouwen (4), zodat het zelfs een beperking betekende voor de Arabieren en anderen ten tijde van de openbaring van de vers, die soms met tien of meer vrouwen tegelijk getrouwd waren:

  1. Het rechtvaardig zijn ten opzichte van alle vrouwen is een plicht. Dit is van toepassing op de huisvesting, eten, kleding, tijde en aandacht. De echtgenoot is volledig verantwoordelijk hiervoor. Wanneer hij twijfelt hieraan te voldoen, raad de Koran hem aan: ¨dan één¨. Allah zegt:
    En als gij vreest dat gij niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen der wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan één of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen.
    (4:3)
  2. De eis van rechtvaardigheid sluit uit dat een man zoveel vrouwen kan nemen als hij wil voor zijn plezier. Ook het concept van ¨bijvrouw¨of ¨tweede vrouw¨is uitgesloten, omdat alle vrouwen dezelfde status hebben en dus dezelfde dingen kunnen claimen van hun echtgenoot en identieke rechten hebben. Dit houdt ook in dat volgens de islamitische wet, dat wanneer een man in gebreke blijft ten opzichte van één van zijn vrouwen, zij op grond hiervan echtscheiding kan aanvragen.
  3. Het huwelijk in de Islam is een burgerlijk contact, dat alleen geldig is wanneer beide partijen hun toestemming gegeven hebben. Dit houdt o.a. in dat een vrouw nooit gedwongen kan worden te trouwen met een man die al een vrouw heeft. Bovendien kan de vrouw in het contract monogame huwelijk als voorwaarde stellen.

Polygamie als oplossing in sommige situaties

Voorbeelden:

Een man die ontdekt dat zijn vrouw onvruchtbaar is en instinctief wenst om kinderen en erfgenamen te hebben kan twee dingen doen:

  1. Voor de rest van zijn leven lijden onder het feit dat het vaderschap hem ontnomen wordt.
  2. Scheiden van zijn onvruchtbare vrouw en een andere vrouw trouwen die niet onvruchtbaar is.

In veel gevallen kunnen beide oplossingen niet beschouwd worden als het beste alternatief. Polygamie heeft als voordeel het in stand houden van de echtelijke relatie zonder de man het vaderschap van zijn eigen kinderen te ontzeggen.

Een man wiens vrouw chronisch ziek is geworden zou één van de volgende alternatieven kunnen hebben:

  1. Hij kan zijn instinctieve seksuele behoeftes onderdrukken voor de rest van zijn leven.
  2. Hij kan scheiden van zijn zieke vrouw op het moment dat zij zijn medeleven het meest nodig heeft en een andere vrouw trouwen zodat hij op een wettige manier zijn instinctieve behoeftes kan bevredigen.
  3. Hij kan een compromis sluiten door zijn vrouw te houden en heimelijk voor zichzelf één of meer onwettige seksuele partners te nemen.

De eerste oplossing is tegen de menselijke natuur. Islam erkent seks en seksuele behoeftes en voorziet in wettelijke middelen voor hun bevrediging.
De tweede oplossing is duidelijk minder medelevend, met name als er sprake is van liefde tussen de twee partijen. Bovendien is scheiden door de Profeet van de Islam beschreven als ´hetgeen gepermitteerd is maar het meest gehaat door Allah (onder de gepermitteerde zaken)´.
De laatste oplossing is duidelijk tegen de islamitische leer welke onwettige seksuele relaties in welke vorm dan ook verbiedt.

Waarom geen polyandrie?

Polyandrie is de situatie waarin een vrouw meerdere echtgenoten heeft. Het zou voor een vrouw een onmogelijk zaak zijn haar aandacht over meerdere echtgenoten te verdelen terwijl zij zwanger is of een baby zoogt. Bovendien zou in een dergelijke situatie de kwestie van het vaderschap, en dus van identiteit en erfrecht, op lossen schroeven komen te staan.
Een man kan, bij wijze van spreken, bij meerdere vrouwen kinderen verwekken en nog steeds zijn handen vrij hebben, hetzij voor werk of voor strijd. Een vrouw is eerst negen maanden in verwachting en ook daarna nog lange tijd gebonden door het verzorgen van haar kind. Het is dan ook precies om deze reden dat zij recht heeft op bescherming en levensonderhoud, en daar niet ook nog eens zelf voor hoeft te zorgen. Zonder die voorziening zou haar positie onrechtvaardig zijn.

Allah en Zijn engelen zenden zegeningen over de profeet. O, gij die gelooft, zendt zegeningen over hem en wenst hem vrede met alle eerbied toe.

O Heer, verhef Mohammed en de volgelingen van Mohammed zoals U Ibrahiem en de volgelingen van Ibrahiem hebt verheven. Geef Uw zegeningen aan Mohammed en aan de volgelingen van Mohammed zoals U Ibrahiem en de volgelingen van Ibrahiem hebt gezegend in de werelden. U bent de meest geprezene en de meest wonderbaarlijke.

O Heer, wij vragen U kennis omtrent zaken waarvan wij geen kennis bezitten, want U bent Alwetend! Amien!

Wa Asalamo 3aleikoem wa rahmatoe Allahi ta3ala wa barakaatoeh.

MWLN
Maghreb-online Imam's

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2005 om 04:27

Hier hoor ik heel vaak hoe duidelijk de islam is, hoe helder alles uitgelegd is.

Volgens mij hebben ze op het punt polygamie vergeten de puntjes op de i te zetten.

Voor mij is het huwen van meer vrouwen ook verklaarbaar als 'statussymbool'.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2005 om 04:54

En verder zou ik het eens fijn vinden als we ophouden over 'het westen'; verleiding, etc= menselijk gedrag = een universeel begrip, en als je er niet over hoort wilt nog niet zeggen dat iets er niet is. (Django)

 

Een moslim moet trots zijn op de superioriteit van de Islam omdat het van GOD komt, maar niet omdat het zijn cultuur is. Trots zijn op je cultuur is fout, dat is net zoiets als trots zijn op je ras. Ik ben dus gewoon trots op mijn moslimzijn en dat mag iedereen weten.

 

het is klinklare onzin, maar jij denkt dit, dus het andere voorbeeld, een klein groepje jongens en meisjes die van alles in het extreme uitspoken, en vervolgens ga je over naar de meer-huwlijken. Je legt jezelf wat voor je voeten, ik draai jouw woorden niet om.

Jij zelf neemt voorbeelden van parencluben en meer-huwlijken, paren-club is ziek ,dat heeft met een sexuele-nogal kinky behoefte te maken, waar heb je het over. Weer ga je over naar de meer-huwlijken.

Je eigen fout, dit noem ik fout 'linken', correct linken zou zijn, over het vriendinnetje of 2 hebben als je jong bent, of een man die een maitresse erop na houd. En jij gooit en blijft gooien, niet onderbouwt, over huichelaars. (Django)

 

Ik kende nog geen verschil tussen een beetje zina, ziekelijke zina en kinky zina.

Bij mij is ZINA:  ZINA!

 

Ik dacht dat we er allebei al bijna uit waren, ik had mijn hand al uitgestoken. Maar je schijnt het niet aan te willen nemen.

 

Allah (swt) zegt ons dat wij bij onderlinge meningsverschillen terug moeten naar de koran. Dat deed ik. Ik haat het om mezelf te herhalen, dus dat doe ik niet meer. Wil je in Allah's Boek geloven dan doe je dat, wil je niet, dan niet. Jouw keuze.

 

Ik heb nog wel een vraagje aan je. Haal de seksuele gevoelens, lusten en drang weg uit het leven van de mens! Wat blijft er over?

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2005 om 08:16

Allah zegt in Soerah an-Nisaa vers 27-28:

�En Allah wil jullie berouw aanvaarden, terwijl degenen die hun begeerten volgen, (willen) dat jullie je geweldig (van de Waarheid) afwenden. Allah wil (jullie lasten) voor jullie verlichten. En de mens was zwak geschapen.�

 

Het bovenstaande geopenbaarde, wat wil je hier mee zeggen? (Django)

Ik raad je aan om naar de twee verzen in de Koran te bladeren die over meerdere huwelijken gaan en de context ook te bestuderen.

ik ken ze, vroeg me af, hoe jij er over dacht. (Django)

 

Ik weet niet hoe jij tegen Allah aan kijkt, maar Allah is lief en vergeeft zijn dienaren. 

 

Als Abu Youssef in het verhaal van Amitaf een stoute jongen is geweest en gedragsproblemen vertoont, dan zegt Allah (swt) hierover dat Hij zijn berouw wil aanvaarden en zijn lasten wil verlichten. Dit betekent dat Abu Youssef berouw moet tonen en trouwen. Heeft hij de middelen nog niet om te trouwen, dan zegt de Profeet (s) moet zo iemand vasten.

 

Mooier en perfecter kan toch niet. En simpeler voor jou om te verteren kan ik het niet maken. Het begint erop te lijken alsof je Abu Youssef wilt zien hangen voor zijn zonden.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2005 om 12:13

Salaam Aleikum

inshaAllah snapt zuster django het wel dat meerdere huwelijken niet erg is en niet een vies iets zoals ze dacht want Allah(swt) wilt juist het beste voor ons allen inshaAllah,wil je mijn vraag nog beantwoorden inshaAllah zuster django? wat is er mis met polygamie?

nog een verhaal van een bekeerd zuster over polygamie gevonden op een andere islamsite

 
 
 
Als een bekeerde vrouw zijn er vaak obstakels en uitdagingen die je pad kruisen. Een van de moeilijke acceptabele aspecten voor mij, was het feit dat polygamie toegestaan is. Het idee alleen al vond ik zo raar, dat ik er liever voor koos het te negeren, dan te accepteren of er ooit iets mee te maken te hebben. Ik bekeerde mij ongeveer 7 jaar geleden tot de Islaam. Dit was ook het begin van een lange strijd van het zoeken naar de perfecte echtgenoot voor mij, en een vaderfiguur voor mijn kinderen. Ik was voorzien van een Waali (voogd) die ervoor zorgde dat de zoektocht op een correcte manier gebeurde, zodat ik mij niet onnodig met andere mannen hoefde te mengen, en ook om mijn belangen te beschermen. Het was een moeilijk proces, omdat de meeste broeders die geïnteresseerd waren om met mij te trouwen, eigenlijk een tweede vrouw zochten. Er bleken geen ongetrouwde broeders te zijn die een vrouw zochten die al kinderen had. Nadat er ongeveer een jaar van zoeken verstreken was (ik voelde mij toen erg wanhopig), werd mijn Waali opnieuw door een broeder benaderd. Hij was om politieke en economische redenen geëmigreerd, dus ook hij zocht een tweede vrouw. Mijn Waali vertelde mij dat hij een andere vrouw nodig had, omdat hij had gepland een paar jaar in het buitenland te verblijven en hij hier liever niet in haraam verbleef. Hij kwam hier in de hoop dat hij zijn familie in zijn vaderland beter in hun levensonderhoud zou kunnen voorzien. Tot mijn ongenoegen had hij al een paar kinderen, sprak geen Engels en had geen schoolopleiding, omdat hij vanaf zijn dertiende jaar was begonnen met werken. Ook was hij ouder dan ik eigenlijk wilde. In ieder geval werd mij verteld dat hij een hardwerkend en zorgzaam iemand was. Toch bleef ik weigeren hem te ontmoeten, omdat ik niets voelde voor een huwelijk met iemand die al getrouwd is. Hoe kon ik mijn man met een andere vrouw delen? Hoe kon ik concurreren met de band die hij had met zijn vrouw met wie hij al een aantal kinderen had? Hoe zou ik daarin kunnen passen en hoe zou ik kunnen concurreren met alles wat het inhoudt? Bovendien was hij niet eens opgeleid! Ik kon mij niet voorstellen hoe hij die grote familie die hij al had zou moeten onderhouden en daarbij dan nog een andere familie! Om maar niet te spreken over het feit dat hij illegaal was en ik bang was dat hij op een verblijfsvergunning uit was. Het maakte mij niet uit dat ik wanhopig was, ik stemde niet in om aan een huwelijk met zulke omstandigheden te beginnen. Ik zou gewoon blijven wachten tot ik de juiste persoon tegen zou komen. Alhamdulillaah! Een paar weken later wilde een andere broeder mij ontmoeten. Hij was maar een paar jaar ouder dan ik, hij was nooit getrouwd en hij had geen kinderen. Daarbij was hij ook nog eens goed opgeleid, sprak vloeiend engels en was een legale burger! Ik was zo enthousiast om hem te ontmoeten, dat ik haast niet kon wachten! Hij leek mij de ideale echtgenoot. Niet veel later hebben wij elkaar ontmoet en gesproken (uiteraard was mijn Waali erbij) We vonden dat we perfect bij elkaar pasten. We gingen uiteindelijk trouwen en we voelden ons beiden heel gezegend. Al mijn gebeden waren verhoord en mijn zoektocht kwam eindelijk tot een eind. Ik was zo opgelucht en enthousiast om een nieuw leven met mijn nieuwe man te beginnen. We pakten al mijn spullen en verhuisden naar waar hij verbleef. Ik voelde dat mijn leven niet mooier kon zijn dan het nu was. Nou zusters, ik kon mij niet erger hebben vergist. Na de verhuizing begon mijn leven heel snel in te storten. Direct kon ik tekens zien van conflicten tussen ons. Ik kon het niet geloven! Mijn wereld stortte in! Ik wist niet hoe het kon gebeuren, maar ik kon het niet tegenhouden. Geen ander koppel maakte zoveel ruzie als wij! Hoe kon mij dit overkomen? We hadden over alles een andere mening! We waren simpelweg niet verenigbaar. Ik was echter vastberaden om dit huwelijk te behouden. Ik heb nooit iets liever gewild dan dit huwelijk. Ik begreep niet hoe dit kon gebeuren terwijl ons huwelijk gebaseerd was op de Islaam. We bleven maar praten, maar niemand bleek de ander te begrijpen. Uiteindelijk waren we net vijanden en begon de situatie er heel ongunstig uit te zien. Ik begon de manier waarop hij sprak, liep en lachte te minachten. Ik weet zeker dat dat gevoel wederzijds was. Op dat moment wisten wij beiden dat echtscheiding de enige oplossing was. Ik voelde mij een mislukkeling en schaamde mij zo diep! Ik kon niet terug naar mijn oude woonplaats en het gespreksonderwerp van de gemeenschap worden. Mijn imaan nam sterk af en ik wilde alleen nog maar door de grond zakken. Ik nam contact op met de vrouw van mijn Waali en zij gaf mij het nummer van een hele aardige zuster in een ander staat. Ik belde haar en zij zei dat ze mij zou helpen vestigen in haar woonplaats. Ik besloot ervoor te gaan, want ik had niets te verliezen! Ik pakte al mijn spullen en vertrok naar ons nieuwe huis.Ik was erg bang. Het was een 17-uur lange rit en ik heb nog nooit langer dan 3 uur zelf gereden. Ik zag het als een uitdaging en zei Bismillaah, in naam van Allah! De volgende dag bereikte ik mijn bestemming. Ik vond het huis van deze hele lieve moslimzuster. Eerder sprak ik haar al kort aan de telefoon en ik had haar nooit eerder ontmoet. Ik was blij verrast om een zuster in niqaab naar buiten te zien komen en mij hartelijk verwelkomde. Mijn niqaabi zuster was erg enthousiast; ik vergat gauw mijn problemen. We zochten door de hele stad naar een flat. Aan het eind van de dag vonden wij Alhamdulillaah een mooie flat in een leuke buurt, waar nog een paar andere moslimfamilies woonden. Alles gebeurde zo snel en gemakkelijk dat ik wist dat Allah de Verhevene dit zo voor mij bedoeld had. Ik wist dat ik de juiste keuze had gemaakt. De volgende dag vond ik met de hulp van Allah de Verhevene een baan! Ik kon gelijk aan de slag. Mijn werkgever was ook moslim en had geen bezwaar tegen mijn Hijaab. Voor het eerst voelde ik mij weer blij en ik begon te denken dat trouwen misschien niet voor mij was weggelegd, en dat ik maar beter vrijgezel kon blijven. Ik ontmoette veel aardige zusters en mijn imaan werd weer sterker. Na een tijdje kwam een moslimzuster mij vragen of ik weer interesse had om te trouwen. Ze bleef volhouden dat ze de perfecte broeder voor mij had. Met enige tegenzin luisterde ik naar wat zij te vertellen had. Ze vertelde mij dat hij in mijn vroegere woonplaats woont en dat hij een hardwerkende, goede moslim was. Omdat hij goed bevriend was met haar man, was het dus niet echt een vreemde. Toen begon ze over het feit dat hij naar een tweede vrouw zocht. Ik vertelde haar onmiddellijk dat ik niet geïnteresseerd was in een polygamische relatie. Ze begreep mijn standpunt en drong niet meer verder aan. Diezelfde avond ging ik naar bed met de gedachte hoe erg het moet zijn, als vrouw, om je man met een andere vrouw te moeten delen. Ik zou daar nooit deel uit van kunnen maken. Ik vond mijzelf te jaloers en te egoïstisch. Ik was heel kwaad over het feit dat mannen hun vrouwen zoiets aan konden doen. Ik kon mij niet eens voorstellen hoe die vrouwen zich moesten voelen. Toen ik de volgende morgen wakker werd dacht ik aan de broeder die een tweede vrouw wilde. Op de een of andere manier, SoubhaanAllaah, dacht ik er anders over. Ik overwoog te trouwen als tweede vrouw! Ik zat te denken aan al de positieve kanten van zo'n huwelijk. Mijn echtgenoot zou dan in ieder geval ervaring hebben met vrouwen en kinderen, wat een groot probleem was in mijn vorige huwelijk. Door zijn ervaring en leeftijd dacht ik dat hij beter zou kunnen omgaan met mij en mijn kinderen. Diezelfde morgen belde ik die zuster en vroeg haar naar meer informatie over de broeder, en zei dat ik wellicht interesse had. (en zusters, ik dacht echt dat ik mijn verstand had verloren!) De zuster vertelde mij dat deze broeder op zoek was naar een goede praktiserende moslimvrouw. Hij wilde dat zij deel uit zou gaan maken van zijn familie en dat ze uiteindelijk met hem mee terug zou gaan naar zijn vaderland. Verder vertelde ze dat hij geen Engels sprak en niet is opgeleid, omdat hij vanaf zijn dertiende jaar moest werken. Dit klonk mij wel heel erg bekend in de oren. Kon dat dezelfde persoon zijn die ik anderhalf jaar geleden heb geweigerd te trouwen?! Dat zou onmogelijk zijn aangezien het feit dat de zuster niemand van mijn vrienden kent van mijn oude woonplaats! Ik vroeg naar zijn naam en waar hij werkte. Toen we ons gesprek hadden beëindigd belde ik meteen een vriendin op wier man bevriend was met de broeder die ik eerder had geweigerd te trouwen. Soebhaan Allaah! Het was dezelfde broeder! Ik stond perplex! Zou dat wellicht een teken van Allah kunnen zijn? Ik wist nu zeker dat ik hem moest ontmoeten. Mijn vriendin regelde direct een ontmoeting met hem via haar man. Toen ik hem ontmoette wist ik meteen dat hij de ware voor mij was. We waren heel erg op elkaar gesteld en we trouwden twee dagen later in de moskee. We zijn nu Alhamdulillaah vier jaar getrouwd en ik heb er geen spijt van. Allah heeft onze harten met liefde voor elkaar gevuld, wat alsmaar blijft groeien. Ik dacht eerst dat ik veel zou moeten opofferen als ik deel uit zou maken van een meervoudig huwelijk. Maar ik weet nu dat ik meer goeds heb gekregen dan kwaads.
Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 september 2005 om 12:20

Salaam Aleikum

ik snap misschien waarom je het raar vind kijk als de man met een van zijn vrouwen intiem is geweest daarna is hij verplicht een ghusl te nemen de vrouw ook natuurlijk voordat het weer tijd is om te bidden.

Maar zowieso moet de man zich eerst reinigen voordat hij naar een andere vrouw gaat.

En ik las eens dat de Profeet saws in 1 nacht 4 vrouwen bezocht en telkends male er tussendoor een ghuls nam is onze gelieve Profeet saws nu ook vies? nee toch stgefrAllah daarom denkgoed na inshaAllah

En daaruit blijkt dat mannen vroeger sterk waren in elk geval de Profeet saws en niet alleen dat het is bekend dde mens word steeds zwakker en zwakker dat moeten we niet vergeten vroeger baarden de vrouwen zo 15 kinderen? en nu moet je kijken hoe zwaar de vrouwen het nu vinden met 3 of 4 kids ik in elk geval en ik hoor van meer zusters dat ze niet echt nog meer kids aan kunnen (ligt ook aan de man of hij helpt enzo)daar blijkt uit dat de mensen zwakker als vroeger zijn ghair inshaALLAH en Allah weet het beste

 ghair inshaAllah mag Allah ons leiden naar zijn licht (amin)

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1234 5>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.