Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenSchijnheiligheid

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 2345>
Schrijver
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Schijnheiligheid
    Geplaatst op: 18 september 2005 om 14:41

Salaam Aleikumm zuster Django welk antwoord? als ik vragen mag.....

na 5 reacties schrijven, krijg ik nog steeds geen fatsoenlijk antwoord op waar het gesprek om begon.

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2005 om 14:51

Selam Alleykum

Zus, een gewoon gesprek, ik val niet er over dat mensen met meerdere vrouwen trouwen,dus, waarom moet er over mij worden gevallen als ik dat niet doe, met mijn eigen redenen, dan lees je nog niet eens dat ik je in mijn eerste reactie alle redenen geef waarom het wel zou kunnen.Gewoon geen dialoog mogelijk.

In het einde van het gesprek zijn we over gegaan over dat ik een standpunt heb van een koefaar en dat jij de Islamitische standpunten verdedigt.

Ik ben zelfs persoonlijk in mijn eerste reactie, om je te laten zien waar een motivatie van komt, maar nee hoor, alles is anders.

Wa'Selam

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2005 om 15:01
In eerste instantie geplaatst door het licht

Salaam Aleikum zuster Django

Naar mijn weten moeten we de Profeet Mohammed saws volgen toch hij heeft  immers gezegd wie de soenna volgt volgt mij wie de soenna niet volgt volgt mij niet maar goed je hebt je duidelijke mening hieromtrend en daar kan ik niets aan veranderen ghair inshaAllah oja je vond me arrogant overkomen? ik kom alleen op voor de rechten van de islam naar mijn weten daar is niets mis mee mag Allah jou en je man zegenen amin

Wa Aleikum Salaam

asalaamo3alaikomwara7matolaahwabarakatoho

 

ja juist  wij moeten de soenna  van 7abiboena rasololaah vrede zij met hem volgen.

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2005 om 15:04
In eerste instantie geplaatst door taqwaa

In eerste instantie geplaatst door het licht

Salaam Aleikum zuster Django

Naar mijn weten moeten we de Profeet Mohammed saws volgen toch hij heeft  immers gezegd wie de soenna volgt volgt mij wie de soenna niet volgt volgt mij niet maar goed je hebt je duidelijke mening hieromtrend en daar kan ik niets aan veranderen ghair inshaAllah oja je vond me arrogant overkomen? ik kom alleen op voor de rechten van de islam naar mijn weten daar is niets mis mee mag Allah jou en je man zegenen amin

Wa Aleikum Salaam

asalaamo3alaikomwara7matolaahwabarakatoho

 

ja juist  wij moeten de soenna  van 7abiboena rasololaah vrede zij met hem volgen.

Denk je? Ik hoef niet een man die met meerdere vrouwen getrouwd is, ik mag die keuze maken, ook aan jou...1 vrouw is de norm, en ik mag dat vinden. 

Wa'Selam

 

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2005 om 15:06
En elhamdoeliha ik heb mijn wederhelft,dus jij kan zeggen wat ik moet, maar er zijn blijkbaar ook mannen die het met me eens zijn.Liefde, love , ask, zuster, vlinders in de buik, rooie oren. Dus kom niet wat ik moet, want ik moet, helemaal niks.Elhamdoeliha. 
Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2005 om 15:11

nou ja waar heb ik dat beweerd

iedere mens kan doen wat die wil allah is ons heer waar we onder vraagd worden ?

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2005 om 15:13

salaam aleikum,

zus ik snap je wel hoor dat het moeilijk is om je man te delen enz...

Ik zelf ken een zuster die alles deed voor haar man en de man was ook tevreden met haar en kwam niets te kort dat zei hij zelf maar toch zocht hij contact met andere vrouwen dus die zuster stelde voor dat hij met nog een vrouw gaat trouwen maar dat wilde die man niet...  zodat zijn relaties met andere vrouw halal werd uit liefde voor Allah(swt en uit liefde voor haar man vroeg ze dat dus soms is het gewoon zo ookal doet de vrouw alles dat de man toch op een of andere manier verlangt naar een andere vrouw dus is het niet eens de schuld van de vrouw want wat kan je nog doen als de man zelf zegt dat hij niets tekort komt???

Khoop dat je dit verhaalltje een beetje snapt lieve zus kwil je niet kwetsen ofzo hoor soms is het moeilijk om elkaar te begrijpen maar het is gewoon dat je dingen doet uit liefde voor Allah het leven isniets zo voorbij immers later zijn we allen gelukkig inshaAllah in eljenna komen we niets tekort inshaAllah.

En tuurlijk zon beslissing is niet ehct superleuk voor de vrouw maar het kan ook voordelen hebben en alles wend inshaAllah en als de vrouw echt van de man houd dan zou ze hem alles gunnen maar klopt hijmoet wel eerlijk en rechtvaardig zijn tegenover hun allebei

Wa Aleikum salaam

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2005 om 15:13
In eerste instantie geplaatst door Django

In eerste instantie geplaatst door taqwaa

In eerste instantie geplaatst door het licht

Salaam Aleikum zuster Django

Naar mijn weten moeten we de Profeet Mohammed saws volgen toch hij heeft  immers gezegd wie de soenna volgt volgt mij wie de soenna niet volgt volgt mij niet maar goed je hebt je duidelijke mening hieromtrend en daar kan ik niets aan veranderen ghair inshaAllah oja je vond me arrogant overkomen? ik kom alleen op voor de rechten van de islam naar mijn weten daar is niets mis mee mag Allah jou en je man zegenen amin

Wa Aleikum Salaam

asalaamo3alaikomwara7matolaahwabarakatoho

 

ja juist  wij moeten de soenna  van 7abiboena rasololaah vrede zij met hem volgen.

Denk je? Ik hoef niet een man die met meerdere vrouwen getrouwd is, ik mag die keuze maken, ook aan jou...1 vrouw is de norm, en ik mag dat vinden. 

Wa'Selam

 

luister  niemand heeft je gevraagd  tetrouwen met een man met andere vrouwen.

maar  we moeten het niet ontkenen en daar afkeer van hebben want dat is een zonde .

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2005 om 15:16

Salaam Aleikum zuster Django een ding nog voor veel vrouwen met kids is het moilijk om nog te trouwen en word ze soms een tweede vrouw,tuurlijk je mag zelf kiezen of je met een man trouwd die al getrouwd is maar wat als je eerste vrouw bent? en je man wilt nog een vrouw wat ga je dan doen? officieel las ik eens dat de ma niet eens een toestemming nodig heeft van zijn eerste vrouw om te trouwen dus wat ga je dan doen?want soms hebben mannen gewoon behoefte ookal geef je de man alles enz aan nog een vrouw

Wa Aleikum Salaam

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2005 om 16:04

Selam Alleykum,

Heel simpel, ik ga scheiden,en geloof mij dat doe ik,(en zijn moeder vermoord hem,hihihi)kinderen of geen kinderen, lees mijn reactie nou. Mijn standpunten zijn langzaam gegroeid, die passen bij mijn karakter en daar is vanzelf invulling aan gegeven. 

Ben heel duidelijk, ik heb mijn man niet als kostwinnaar, ik ben niet hulpbehoevend, hoef ook niet andere zaken. Vergeet niet dat elk mens verschillend is, met verschillende achtergronden en verschillende behoeftes.Ik zelf b.v tweede keer trouwen? nee, blijf alleen, ben al laat getrouwd en alleen maar als aanvulling op mijn persoon, mijn wederhelft. En nog steeds heb je mijn reactie niet gelezen; zei je toch dat ik trouwen met meerdere vrouwen prima vind, maar niet in mijn leven, en ik ben niet de enigste.

Als mijn man dat wilt, is heel prima, betekend dat onze maatstaven anders zijn en er geen basis is om samen te zijn.Ik ben alleen samen met hem om hem, meer niet.(de persoon) Ik heb geen motief van kostwinnaar, beschermer,etc.

En zuster, mijn vrijwillige gebeden zijn een aanbidding voor mijn God. Voor mijn aanbidding heb ik mijn gebed, ik help de armen en de gene die hulp nodig heeft en probeer mij zo breed mogelijk te ontwikkelen en bewonder deze wereld met alles wat er is.Ik probeer mijn daden te doen, iets constructief op te zetten. 

Weet je, kijk nou eens om je heen, of ben ik zo vreemd; 1 vrouw is meer gangbaarder, als je trouwt,doe het dan goed en met de juiste motieven.

En ik vind het vies, en dat is geen zonde, liegen is een zonde.En je hoeft niet te zeggen dat ik er bestraft voor word, want dat is onzin.Mijn intentie is zuiver en die is ter beoordeling.

Voordelen? een tweede vrouw kost geld(wat dus van ons beidde is); kan ie aan huishoudelijke hulp besteden of zelf een dag minder gaan werken; of op vakantie; of ik een dag minder werken;hulp voor de kinderen?, wel eens van familie,vriendinnen en zussen gehoord.

Wa'Selam

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2005 om 17:12
Salaam aleikoum,

Polygamie is dus vies?, bedoel je dat. De Profeet (salla Allahu aleyhi wassalam) had meerdere vrouwen. Allah heeft 4 vrouwen toegestaan.

Het als vies benoemen is ernstig lijkt mij. Ben je er van bewust dat er een hiermee link wordt gelegd naar Allah en Zijn Boodschapper. (Astagfiru-Allah)

Salaam aleikoum,






Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2005 om 03:30

Sorry, broeder, ga beter lezen, ga het niet weer uitleggen.

Nogmaals, ik mag vinden wat ik vind, liegen is pas verwerpelijk.(intentie, een belangrijk aspect in ons geloof)

In de Kor'aan staat mogen, niet MOETEN.En, elhamdoeliha, in mijn leven zijn geen situaties of maatstaven dat dit aan de orde is. Ik hoef mij niet anders voor te doen dan ik ben, ook ik ben moslim en ben vrij tot mijn eigen maatstaven te handhaven, en ik overtreed daar niks mee.

P.S Ik moet niks van de daad, heb het niet over de dader.

Wa'Selam

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2005 om 03:55

In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Salaam aleikoum,

Polygamie is dus vies?, bedoel je dat. De Profeet (salla Allahu aleyhi wassalam) had meerdere vrouwen. Allah heeft 4 vrouwen toegestaan.

Het als vies benoemen is ernstig lijkt mij. Ben je er van bewust dat er een hiermee link wordt gelegd naar Allah en Zijn Boodschapper. (Astagfiru-Allah)

Salaam aleikoum,



Ik heb het idee dat menig gelovige ZIJN EIGEN God van stal haalt, wanneer dat zo uitkomt. Als Django het vies vindt en jij kwalificeert dat als ernstig, noem ik jouw uitlating een dreiging. Je haalt God erbij om een mening op te dringen. Dat is pas ernstig.

Django heeft als mens en vrouw het RECHT om te stellen dat ze alleen met een man getrouwd wil zijn.

De uitleg die je er aan geven kan (en wordt dus ook) misbruikt door mannen om vrouwen onder druk te zetten maar vooral goed te luisteren naar de man. En dat is pas kwalijk.




Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2005 om 04:05

Voor we verder gaan, 

lees mijn reactie nou!!!!. er komen weer argumenten die ik zelf heb genoemd,nog een keer; 1ste reactie, 1 na laatste alinea lezen)

Wa'Selam

 

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2005 om 04:05
Hmm... Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat Mohammed een uitzondering was of in ieder geval behoorde te zijn. Ik weet niet hoe valide die bron van informatie was maar ik moest er even aan denken. 
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2005 om 04:10

Juist engeltje, dat is 1.

2. is dat max.4 vrouwen MOGEN en niet dat het MOET, en niet dat, dat je liefde c.q aanbidding voor Allah (swt) kwalificeerd.

En verder zijn er regels aan verbonden en de intentie van de gene is ter beoordeling. 

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2005 om 04:28

Ik vind ook dat Profeet Mohammed (vzmh) een bijzondere, onvergelijkbare positie geniet, hij heeft een bepaald doel gehad op deze wereld. Profeet van de Islam; de openbaringen ontvangen, die voor ons bedoelt zijn.

De Kor'aan is breed geopenbaard, elke probleem wat er is, verschaft het een antwoord, het is niet narrow-minded.

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
Django Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 329
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2005 om 04:35
In eerste instantie geplaatst door Django

In eerste instantie geplaatst door het licht

salaam aleikum,

Selam Alleykum

zus ik snap je wel hoor dat het moeilijk is om je man te delen enz... Het is gewoon onzin als je niet wilt. Dit vereist zelf-kennis, wat maakt haar gelukkig en wat zijn haar behoeftes, elke vrouw heeft daar in een andere prioriteiten.  

Ik zelf ken een zuster die alles deed voor haar man en de man was ook tevreden met haar en kwam niets te kort dat zei hij zelf maar toch zocht hij contact met andere vrouwen dus die zuster stelde voor dat hij met nog een vrouw gaat trouwen maar dat wilde die man niet...  zodat zijn relaties met andere vrouw halal werd uit liefde voor Allah

Wat dacht je ervan om aan de man te vragen, waarom h�j bezig is met andere vrouwen.Evalueren van je huwlijk, open-minded; misschien wilt ie wat anders, wat je niet geeft.

(swt en uit liefde voor haar man vroeg ze dat dus soms is het gewoon zo ookal doet de vrouw alles dat de man toch op een of andere manier verlangt naar een andere vrouw dus is het niet eens de schuld van de vrouw want wat kan je nog doen als de man zelf zegt dat hij niets tekort komt???

Dan komt hij dus wel wat tekort.Logica zus, hard maar waar.(mid-life crises?)  liefde sluit namelijk de ogen en leid het hart.

Khoop dat je dit verhaalltje een beetje snapt lieve zus kwil je niet kwetsen ofzo hoor soms is het moeilijk om elkaar te begrijpen maar het is gewoon dat je dingen doet uit liefde voor Allah het leven isniets zo voorbij immers later zijn we allen gelukkig inshaAllah in eljenna komen we niets tekort inshaAllah.

Weet ik wel, wil ook niet bot zijn,maar er zijn meerder manieren om tegen zaken aan te kijken, en net wat je zegt, je hebt het hier over een moeilijke situatie, maar die vrouw heeft pijn in haar hart, dat weet ik zeker.

En tuurlijk zon beslissing is niet ehct superleuk voor de vrouw maar het kan ook voordelen hebben en alles wend inshaAllah en als de vrouw echt van de man houd dan zou ze hem alles gunnen maar klopt hijmoet wel eerlijk en rechtvaardig zijn tegenover hun allebei

Ik hou van mijn man, maar dat betekend niet dat ik een martelaar hoef te zijn, en mijn liefde groeit met zijn liefde, is een samenspel.En leg mij nou eens uit hoe je in de liefde rechtvaardig kan zijn; emoties, gevoel, aandacht, je hart etc.

Wa Aleikum salaam

Wa'Selam

Bishmillah Rahman Rahiem....
It is in chancing, we find our purpose....
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2005 om 05:03
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Engeltje: Polygamie staat nu niet ter discussie, dat is een normale zaak voor moslims. Laat de buitenwereld zich daar maar aan aanpassen. Het staat in de Quran en is dus geen theoretische kwestie. Want waarom zou onze Schepper zo een openbaring laten neerdalen, als het toch nutteloos en niet wordt gebruikt?

Ik ben in het westen opgegroeid en herinner mij heel goed hoe het eraan toeging op school. Jongens die zo veel mogelijk meisjes in bed willen krijgen, naar nachtclubs gaan, feestjes, vakanties waar zo veel mogelijk jongens en meisjes samen zijn en alles met elkaar willen doen. Het is een cultuur waar je stoer bent als je op 1 nacht met zo veel mogelijk meisjes naar bed bent geweest. Vriendinnen, buitenvrouwen en meerdere polygamische relaties worden gewoon geaccepteerd. Maar als het nu ineens gaat om een moslim die netjes is getrouwd en netjes met medeweten van familie opnieuw trouwt met alle plichten en verantwoordelijkheden die in een huwelijk bestaan, is het ineens een taboe. Dat is pas echte schijnheiligheid. Einde kwestie polygamie.

Het licht: geef mij even de tijd om je teksten te lezen voordat ik reageer op je stukken.

wallah heelmaal mee eens

jazakalaahogyran

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2005 om 05:19
In eerste instantie geplaatst door taqwaa

[QUOTE=jiyuu]

Het staat in de Quran en is dus geen theoretische kwestie. Wel een heel vreemde conclusie. Iets staat in een boek en is geen theoreticshe kwestie?

Ik ben in het westen opgegroeid en herinner mij heel goed hoe het eraan toeging op school. Jongens die zo veel mogelijk meisjes in bed willen krijgen, naar nachtclubs gaan, feestjes, vakanties waar zo veel mogelijk jongens en meisjes samen zijn en alles met elkaar willen doen. Het is een cultuur waar je stoer bent als je op 1 nacht met zo veel mogelijk meisjes naar bed bent geweest. Vriendinnen, buitenvrouwen en meerdere polygamische relaties worden gewoon geaccepteerd. Maar als het nu ineens gaat om een moslim die netjes is getrouwd en netjes met medeweten van familie opnieuw trouwt met alle plichten en verantwoordelijkheden die in een huwelijk bestaan, is het ineens een taboe. Dat is pas echte schijnheiligheid. Einde kwestie polygamie.

 

Beste Moslimdames, loop eens door de hoerenbuurt in Amsterdam, Den Haag, etc. Je zult versteld staan van hoeveel hoerenlopers daar allochtoon zijn. Daarvan zal ook een belangrijk deel moslim zijn. Kijk naar Marokkanse jongens, die niet anders bezig zijndan het scoren van hollandse meisjes. Die zijn immers makkelijk te pakken. Maar hier komt wederom de dubbele moraal ter sprake.

Als ik ergens een enorme machocultuur ontdek dan is het binnen marokkaanse jongerengroepen.

Wat mij betreft mag een islamitische man wel met 120 vrouwen trouwen. Het interesseert me geen zier. Het mooie van leven in een land waar vrijheid heerst, iedereen het recht heeft keuzes te maken.

Ik zal het niet in mijn hoofd halen om in welk islamitisch land dan ook mijn westerse ideeen, opvattingen en handelingen ten toon te spreiden. En weet je waarom? Er is daar geen individuele vrijheid.

Daar komt bij dat als onze wetgeving polygamie verbiedt, en jij bent het daar niet mee eens, dan is het toch heel eenvoudig. Take it or leave it.

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2005 om 06:01

Salaam aleikoum.

Ik heb het niet over dat iemand een persoonlijke keuze maakt om polygamy uit te sluiten. Dus de uitsluiting op basis van je sociaal-economische standpunten die zijn opgenoemd.

Het gaat mij om het benoemen van het toegestane als vies. Het MOGEN trouwen zoals beschreven staat in de Koran wordt vies gevonden.

Als een gebruik vies wordt bevonden dan begrijp ik daar uit dat de uitvoerder een vies iemand is. Ik zeg niet dat het volgens jou zo is, begrijp me goed. Als het een feit is dat de daad van het volk van lot vies is, dan is de dader vies bezig. Zoals de Koran ook zegt over de daad en de dader. Er wordt gesproken over khabaa'it m.b.t. de daad en over fasiqoon m.b.t. de personen. 

Je legt uit dat je het niet over de dader hebt. Je hebt een goede bedoeling en intentie, daar durf ik ook niet over te twijfelen. "Dader'' is eigenlijk geen goed woord, omdat hiermee taalkundig  bedoeld wordt dat iemand een verboden of ongeoorloofd iets uitvoert.  

Het enige wat ik wil zeggen is dat het niet terecht om iets ''vies" te noemen als het niet vies is. Er is een verkeerde beleving van het gebruik en de beleving voldoet niet aan de werkelijkheid.

Wat betreft beleving, in de Koran staat dat er zaken kunnen zijn waar wij een afkeer van hebben, terwijl deze goed voor ons zullen zijn en dat er zaken kunnen zijn waarvan wij houden, terwijl het slecht voor ons zal zijn.

No hard feelings

Salaam aleikoum

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2005 om 06:28
jazakalaahogyeeran voor die uitleg maschalaah
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 september 2005 om 07:21
naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. O, gij mensen, vreest uw Heer, Die u van ��n enkele ziel schiep en daaruit haar gezellin schiep en uit hen beiden mannen en vrouwen verspreidde en vreest Allah in Wiens naam gij een beroep op elkander doet en (weest plichtsgetrouw) betreffende de familiebanden. Voorwaar, Allah is Bewaker over u.

2. En geeft de wezen hun eigendom en verruilt het slechte (van u) niet voor het goede (van hen) noch verbruikt hun eigendom met het uwe. Voorzeker, dat is een grote zonde.

3. En als gij vreest dat gij niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen der wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan ��n of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen.

4. En geeft de vrouwen gewillig haar huwelijksgift. Maar als zij naar haar eigen behagen u er een gedeelte van kwijtschelden, geniet het dan met genoegen en heilzaam gevolg.

 

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 september 2005 om 02:57
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Salaam aleikoum.

Ik heb het niet over dat iemand een persoonlijke keuze maakt om polygamy uit te sluiten. Dus de uitsluiting op basis van je sociaal-economische standpunten die zijn opgenoemd.

Het gaat mij om het benoemen van het toegestane als vies. Het MOGEN trouwen zoals beschreven staat in de Koran wordt vies gevonden.

Als een gebruik vies wordt bevonden dan begrijp ik daar uit dat de uitvoerder een vies iemand is. Ik zeg niet dat het volgens jou zo is, begrijp me goed. Als het een feit is dat de daad van het volk van lot vies is, dan is de dader vies bezig. Zoals de Koran ook zegt over de daad en de dader. Er wordt gesproken over khabaa'it m.b.t. de daad en over fasiqoon m.b.t. de personen. 

Je legt uit dat je het niet over de dader hebt. Je hebt een goede bedoeling en intentie, daar durf ik ook niet over te twijfelen. "Dader'' is eigenlijk geen goed woord, omdat hiermee taalkundig  bedoeld wordt dat iemand een verboden of ongeoorloofd iets uitvoert.  

Het enige wat ik wil zeggen is dat het niet terecht om iets ''vies" te noemen als het niet vies is. Er is een verkeerde beleving van het gebruik en de beleving voldoet niet aan de werkelijkheid.

Wat betreft beleving, in de Koran staat dat er zaken kunnen zijn waar wij een afkeer van hebben, terwijl deze goed voor ons zullen zijn en dat er zaken kunnen zijn waarvan wij houden, terwijl het slecht voor ons zal zijn.

No hard feelings

Salaam aleikoum

Je visie is duidelijk. Maar weet je ook wat de konsekwentie van deze gedachtengang kan zijn? Ik denk dat vrouwen met deze visie onder druk gezet kunnen worden. Je probeert dit te ondervangen met wat de intentie is om meerdere vrouwen te huwen. Maar niets menselijks is de moslimman  vreemd. Ik denk hierbij aan het hebben van status. De kritiek die ik hier geef is niet gericht op de koran, je uitleg vind ik zelfs zuiver. Maar de mens is niet zuiver. Daar zijn we niet toe in staat.

Verder praat je over dat het woord 'vies' in termen van beleving. En dat beleving niet aan de werkelijkheid voldoet. Theoretisch heb je hier gelijk in. Beleving is een heel subjectief begrip. Maar, je kunt niet ontkennen dat beleving de belangrijkste drijfveer is van mensen en niet de werkelijkheid.

Werkelijkheid is een te abstract begrip waar je praktisch weinig mee kunt, dit in tegenstelling tot beleving. Waarom? De mens is niet in staat de werkelijkheid te doorgronden.

salaam

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2005 om 14:00
In eerste instantie geplaatst door Najibsri

Ik voel mij niet aangesproken. Ik vondt je verhaal gewoon negatief, respectloos (je noemt je zusters sletten) en ongemanierd. Dat vinden een heleboel broeders en zusters hier ook op het forum. Betekent dus dat ieder die jou verhaal bekritiseert ook een slet is of zich aangesproken voelt. Jij leeft in een fantasiewereld, ik hoop voor je dat je ooit ontwaakt uit je fantasiewereld.

Tot nu toe mis ik -zoals toentertijd- enige argumentatie in je infantiele betoog. Je vindt mijn op waarheid gebaseerde stuk negatief omdat er onaangename benamingen in zitten, maar vergeet gemakshalve de essentiele rode lijn die de probleemstelling aankaart te behandelen. Dit duidt niets anders dan op een eigen responsabiliteits-gevoel die je probeert te ontkennen door alsmaar beroep te doen op nietige maar vooral op irrelevante dooddoeners such as 'ik vind je verhaal gewoon negatief en respectloos'. Net als toen sla jij de plank finaal mis.

De rode lijn maak jij onzichtbaar met jouw respectloze woorden. Jouw verhaal is gewoon heel erg negatief, dit heeft niets te maken met een eigen responsabiliteits-gevoel. Jij kunt daar ook niks over zeggen want jij hebt daar geen enkele zicht op. Jij hebt al een hele geschiedenis met de meeste marokko.nl forum leden. Je bent zeker keer op keer goed voor de gek gehouden, dat zal ook wel een aanleiding zijn geweest voor dit geschreven stuk. Werk aan je trauma's.

Ik zou niet weten waarom ik bang zou moeten zijn, om met jou in discussie te gaan. De redenen die jij aanhaalt, die moet je wel aanhalen anders heb je geen tekst waarmee je kunt reageren.

Dat hoop je. Jou kennende zit je weer tandknarsend mijn op-de-kop-geslagen-spijker-tekst te lezen.

"Op de kop geslagen spijker tekst" Je doet uit de hoogte met je mooie moeilijke woorden, maar zo indrukwekkend is het niet hoor.

Ik heb medelijden met je dat je zo negatief bent, je moet vast heel ongelukkig zijn.

Integendeel, ben iemand die heel gelukkig is met weinig.

Advies: Verricht veel gebeden, en ga wat meer naar de moskee en maak wat meer kontakt met mensen die zich bezig houden met de dien. Misschien dat dat je zal genezen.

Niet meer van toepassing. 10 jaar geleden zou deze advies van harte welkom zijn. Toch bedankt lieve Oempie.

heeft het 10 jaar geduurd om zo getraumatiseerd te zijn.

Najibsri- Hou eens een spiegel voor je leven, voor je gezicht, tuur eens in jezelf...
je zal ontdekken wie je bent...

Misschien is dat een advies wat je zelf ten harte moet nemen!

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2005 om 16:37

Jullie zien dat zelfs de islam het niet weet. Is ook begrijpelijk. Het blijft een kwestie van intepretatie.

En dit ontdekkende, blijkt dat gematigdheid, het hoogst haalbare is als je respect toont voor de medemens.

salaam

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 september 2005 om 16:56

Gematigdheid door het opvolgen van de regels is inderdaad het hoogst haalbare voor ons.

Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 september 2005 om 13:56
Dat is geen schijnheiligheid.
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2005 om 05:25
we weken van de discussie af sjonny
Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 september 2005 om 06:03
Ik reageerde ook op de als eerste geplaatste bericht.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 2345>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.140 seconden.