Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Welke Soera Nu?

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Welke Soera Nu?
    Geplaatst op: 17 juli 2005 om 05:52
as Salaam aleykoum wR wB..

Ik ben 3 maanden geleden tot de islaam bekeerd.. Ik toen een paar boeken gehaald om arabisch te leren. En met suc6, al7amdoelillah . Ik kan het arabisch schrift lezen (alleen met de hulptekens, dat wel). Ik heb nu al een paar Soerat uit mijn hoofd geleerd, namelijk Soerat al Fatihah (1), Soerat al Ichlaash (112) en Soerat an Nas. Soerat al Falaq (113) kan ik bijna uit mijn hoofd.

Kan iemand mij advies geven over welke Soerat ik nu het beste kan leren en waarom?

P.S. Ik ben ook bezig met Ayat al Koersie (2:255), alleen dat gaat iets moeilijker.

Alvast Bedankt,

Abd al Wadud

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 09:07
Alhamdolillah broeder,
welkom broeder. Probeer gewoon achteraan in de Koran door te gaan waar je bent gebleven. Daar staan de kortere soerats. Het laatste deel van de Koran (met de korte soerats) is het moeilijkst te leren, maar als je die eenmaal hebt geleerd,  wordt het alleen maar makkelijker en zal het sneller gaan. Vergeet niet de vertaalde betekenis van de soerats te bestuderen en vanaf nu in je leven toe te passen. Dat is namelijk ook heel belangrijk.

Succes!


www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 09:38

as Salaam Aleykoum,

Shoekran broeder voor je antwoord, en zo snel.
Ik zal je raad opvolgen .

Al 7amdoelilah...

Ik heb verder nog een vraag.. of iemand me zou kunnen helpen..
Weet iemand een site waar ayat al Koersie, per zin wordt vertaalt (mag ook een engelstalige site zijn)
en weet iemand of er Nederlandse vertalingen zijn van Sah'ih Al Boekhaarie en/of Sah'ih Al Muslim..

Alvast Bedankt,

Abd al Wadud

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 09:57
In eerste instantie geplaatst door Abd al Wadud

as Salaam Aleykoum,

Shoekran broeder voor je antwoord, en zo snel.
Ik zal je raad opvolgen .

Al 7amdoelilah...

Ik heb verder nog een vraag.. of iemand me zou kunnen helpen..
Weet iemand een site waar ayat al Koersie, per zin wordt vertaalt (mag ook een engelstalige site zijn)
en weet iemand of er Nederlandse vertalingen zijn van Sah'ih Al Boekhaarie en/of Sah'ih Al Muslim..

Alvast Bedankt,

Abd al Wadud

wa3alaykoem asalaam warahamatullah beste broeder in de islaam,

ik ben echt blij te horen dat je sindskort het geloof binnentrad, moge Allah je standvastig maken tot Zijn ontmoeting...amien

ik heb hier ene site voor je waar de nlse vertaling is van de Quran: www.quranhome.com

voor ayatul qursi moet je voor soerat 2 en vers 255 kiezen.. (pagina 53)

sahih Boukharie engels: http://www.sahihalbukhari.com/sps/sbk/

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 10:25

Salaam Aleykoum wR wB..

Shoekran beste broeder, ik doelde eigenlijk op een vertaling van Ayat al Koersie zin voor zin. De koranvertaling die daar is in gescand, heb ik in het echt gekocht op www.islam-boek.nl. Toch bedankt voor de moeite :)

En met de Sah'ih al Boekhaarie en Sah'ih al Muslim doelde ik eigenlijk op Nederlandse vertaling ervan. Ik heb het overal gezocht en ik vind het ook niet op boekvorm zodat ik het kan kopen. Ik wil dit namelijk doen zodat ik het op een site kan zetten. Ik heb er al een paar gevonden en gezet op www.hadith.tk. Je kan er ook komen via www.rechteweg.tk. Daar wordt je ook doorverwezen naar mijn msn groep (inshallah worden de fouten die ik daar misschien heb gemaakt gecorrigeerd door bezoekers).

Als de Sah'ih van de verzamelaars niet in het Nederlands verkrijgbaar zijn, probeer ik ze wel te vertalen naar het Nederlands vanaf http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/ inshallah.

Toch echt bedankt dat je mij geholpen hebt. Moge Allah tevreden met jou zijn en al zijn trouwe volgelingen genade en zegeningen schenken.

Beslama,

Abd al Wadud

Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 12:08

salaam aleykum.

broeder,subhanallah dat je bent bekeerd! ik kan je een tip geven om ayatul koersie te leren.maar ik zal je eerst een kort verhaaltje vertellen.(waargebeurd natuurlijk!)

een anderhalf jaar geleden heb ik een klein dik groen boekje gekregen van mijn oma waar alle smeekgebeden in staan.ik was er even in aan het bladeren en op een moment kwam ik ayatul koersie tegen (subhanallah daarvoor) en ben ik aan mij moeder gaan vragen wat voor soerat het was,.... en ze zei dat het goed voor me zou zijn als ik het veel reciteer en eventueel van buiten leer.toen heb ik besloten om het na elk gebed te reciteren (stond in een hadith),maar ik wou het niet van buiten leren want ik vond het veel te veel.en ik bleef het uit mijn boekje lezen na elk gebed,........tot op een dag (ongeveer een anderhalve week/2 weken na dat ik ermee begon) sloeg ik mijn boeke open en begon te lezen,het ging zooo vlot dat ik  mijn boekje toe klapte en het verder vanbuite reciteerde!

ik hoop dat je begrijpt wat ik hiermee bedoel,heb geduld en als Allah het wil dan zullen je wensen uitkomen.

waleykum  salaam en nogmaals subhanallah dat je bent bekeerd.

 

laa ilaha illalah
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 12:38
asSalaam Aleykoum wR wB..

Bedankt voor de tip. Ik ben ook blij dat ik ben bekeerd, SoebhanaAllah..:)
Dus nu heb ik nog de vraag of er een Nederlandse vertaling is van de Sah'ih al Boekhaarie of van de Sah'ih al Muslim.


Bedankt dat jullie mij steunen en verwelkomen in deze mooie manier van leven.
Al 7amdoelilah..

Beslama

Abd al Wadud
Terug naar boven
Oegti-Muminiin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 34
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegti-Muminiin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 14:44

Asalaam

MASHA'ALLAH en nogmaals MASHA'ALLAH!!

Ik leer nu arabisch lezen (ben geen bekeerde) heb wel spijt dat ik het nie eerder heb geleerd.. erg jammer

maar khair inshallah

 en iets over Ayat al Koersie

Ayatul Koersi betekent het troonvers en is daarmee de hoogste vers van de Koran. De beloning voor de recitatie van dit vers is heel groot. In de traditie van de profeet is het gebruikelijk om dit vers na iedere verplichte gebed te reciteren. Het mag daarbuiten ook ten alle tijden worden gereciteerd.
Hoewel men met dit vers bescherming bij Allah kan zoeken tegen de invloed van Satan, is het ook heel belangrijk dat het begrepen wordt. Hoe goed we ons best ook doen om het te begrijpen, we zullen de ware inhoud van de goddelijke verzen nooit 100% begrijpen, simpelweg omdat Allah in Ayatul Koersie zegt: "En zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten dan wat Hij wil."

Als je gaat slapen, reciteer Ayatul Koersie , dan zal Allah voor jou een engel in dienst stellen en je zult tot in de ochtend beschermd worden tegen de duivel. Evenals voor het slapen, kan de troonvers ook gereciteerd worden wanneer men wakker wordt. Ieder dienaar van Allah die Ayatul Koersie met een oprechte hart reciteert met de bedoeling om bescherming krijgen.

Nederlandse vertaling:
Allah, er is geen God dan Hij, de Levende, de Zelfbestandige,sluimer noch slaap kan Hem treffen.Aan Hem behoort toe wat er in de hemelen en wat er op de aarde is.Wie is degene die voorspraak doet bij Hem zonder Zijn verlof?
Hij kent wat er voor hen is en wat achter hen is. En zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, behalve wat Hij wil.
En Zetel (1) strekt zich uit over Hemelen en de Aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet; Hij is de Verhevene, de Almachtige.
(Al Baqarah:255)
(1) Koersie: wordt letterlijk als Zetel vertaald

Ma3salaam


"O Allah, Heerser van het Koninkrijk. U geeft de heerschappij aan wie U wilt en U ontneemt de heerschappij van wie U wilt. U maakt machtig wie U wilt en U vernedert wie U wilt.
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 1a2b3c Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 14:57

knap dat je al arabisch hebt geleerd:) ik wil ook soer's gaan leren maar ken geen arabisch en heb dus (sorry dat ik gebruik maak van je topic) de vraag aan iedereen of ze misschien in de schrijftaal (gewone letters en geen tekens zeg maar) soera's voor me hebben. ik heb al fatiha al gehad van een forumlid en die wil ik gaan leren, maar meer kleine soera zijn altijd welkom natuurlijk:) pm het me maar als je wat weet:)

en goed dat je moslim bent geworden trouwens, heeft je omgeving er goed op gereageerd?

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 15:05
In eerste instantie geplaatst door 1a2b3c

knap dat je al arabisch hebt geleerd:) ik wil ook soer's gaan leren maar ken geen arabisch en heb dus (sorry dat ik gebruik maak van je topic) de vraag aan iedereen of ze misschien in de schrijftaal (gewone letters en geen tekens zeg maar) soera's voor me hebben. ik heb al fatiha al gehad van een forumlid en die wil ik gaan leren, maar meer kleine soera zijn altijd welkom natuurlijk:) pm het me maar als je wat weet:)

en goed dat je moslim bent geworden trouwens, heeft je omgeving er goed op gereageerd?



Misschien heb je hier wat aan:

http://www.road-to-heaven.com/quran/transliteration.htm

de uitspraak van de gehele Quran in "gewone" letters.
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 1a2b3c Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 15:08
dank je, wel wat onduidelijk zo op het eerste gezicht met letters die je wel en niet uitspreekt maar toch zeer interessant:) even in mn favorieten zetten, mensen pm me maar als je iets weet, wil dit topic niet over mij laten gaan!!!!!!!!!!!!!!!!!
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 16:03
Ten eerste as Salaam Aleykoum wR wB Oegti-Muminiin,

Bedankt voor de informatie :).

Wist je dit ook?

Abu Umamah Al-Bahili verhaald dat de Profeet (VZMH) zei:
Degene die dit (Ayat al Koersie) reciteerd meteen achter alle verplichte gebeden, (voor diegene) zal de tijd door te brengen in de volgende wereld (de dood dus) het enige zijn dat voorkomt dat hij het paradijs binnentreed.
[Ibn Sunni, Ibn Hibban]

En dat van dat slapen klopt:

Narrated Abu Huraira: Allah's boodschapper bevool me om de Zakat van de ramadan te beschermen . Toen kwam iemand naar me toe en begon eten te stelen. Ik ving hem en zei: "Ik zal jou naar Allah's boodschapper brengen!" Toen omschreef de gebeurtenis en zei: Breng me a.u.b niet naar Allah's boodschapper en ik zal je een paar woorden vertellen waardoor Allah jou zal laten profiteren. "Als je naar bed gaat, reciteer dan Ayal al Koersie (2:255) want dan zal er een beschermer van Allah die jou heel de nacht zal beschermen, en Satan zal niet in staat zijn om bij jou in de buurt te komen tot de dageraad." (Toen de Profeet de verhaal hoorde) Zei hij: "Hij (die bij jou kwam 's nachts) heeft de waarheid verteld, ondanks hij een leugenaar is; en het was Satan." [Boekhaarie]

Verder as Salaam Aleykoum wB wR 1a2b3c,

Ten eerste heb ik de oplossing voor je probleem: kijk deze site 1a2b3c http://www.anajaat.com/quraan
daar kan je leren wat je wilt :).

Hoe ik het heb aangepakt:

Ik heb het stapsgewijs gedaan. Gewoon vage aanwijzingen achterlaten en beetje partij kiezen voor mijn broeders en zusters in de islaam. Steeds meer. Ik ben een half jaar vegatarisch geweest omdat ik geen haram (verboden) voedsel wilde eten.
Sinds een week heb ik halal (toegestaan) voedsel gekocht. Een poster (waarop staat in het arabisch Allah en Mohammed, een Koran, 2 musk (parfum) en een boekje van Iman An-Nawawi "Veertig Hadies" heb ik besteld van www.islam-boek.nl  Mijn moeder is wel bang voor terroristme en zegt dat net als bij Mohammed B. de ouders het niet eens hebben gemerkt. Dat is denk ik haar grootste zorg. Verder zegt ze dat ik met de Christelijke normen en waarden opgevoed ben. Daar kwam weer een discussie uit voort. Ik ben nog nooit in een kerk geweest vroeger en ik ben pas een paar weken geleden erachter gekomen dat we een Bijbel thuis hadden in de boekenkast, dat was leuk kon ik meteen de fouten laten zien. Ze zei dat dit een Christelijk land is en dat de Islaam niet mijn cultuur is. En dat ze allemaal dezelfde regels hebben. Ik zei dat de Islaam een levenswijze is en dat er in Nederland darwinisme is een Christendom. Kijk maar bijvoorbeeld naar de biologie boeken zie je een paar apen trapsgewijs in mensen veranderen. Ik zei eerst dat ik de koran had gehaald om beter Arabisch te leren. Maar ik kom steeds vaker met verhalen aan. Het gaat wel goed. Inshallah ga ik na de vakantie naar de moskee toe met een vriend van mij die nu in Marokko is. Alleen gaan schiet niet op, vind ik te eng. Ik bid wel thuis.

Mijn levenswijze v��r islaam was een beetje afwijkend. Er zijn dagen geweest dat ik het had van laat me even met rust, de islaam gaat op de 2e plaats. Maar dan voelde ik me zo rot. Net of m'n hart was gebroken. En door dan te bidden, krijg ik weer hoop, inspiratie, zin om te leven. Het is echt speciaal: de liefde van Allah (SWT), daarom gebruik ik ook deze bijnaam Abd al Wadud. Abd betekend dienaar van (slaaf van). En al Wadud is een van de 99 schone namen van Allah, het betekend de Liefhebbende.

Ik heb trouwens je logboek gelezen, erg mooi. Christendom is sowieso niets voor mij. Als er geen Islaam was, was ik wel kapitalist geweest. Ik heb in een klooster gewerkt (vraag me niet waarom) en daar bidden ze voor Maryam en 'Isa (Maria en Jezus) maar dat klopt gewoon niet, voor mij. Ik voel me ook niet op m'n gemak daar. Al 7amdoelilahi rabbie eleemien, dat ik op het Siera tal moestaqiem (het rechtgeleide pad, ofwel de rechte weg) ben geleid.

Veel suc6 met je zoektocht, Ashadoe Alla Ilaha Illa Allah, wa Ashadoe Anna Mohammadan Abdoehoe wa Rasoelloh. ;)

Verder: as Salaam Aleyna wa ibadillah his salihien.
(Vrede met mij en de ware volgelingen van Allah)

Beslama,

Abd al Wadud
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 16:06
geen Christendom, bedoelde ik, mijn fout
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 16:29
Salaam aleikoum warahmatu Allah,

Masha Allah wal hamdu li-Allah broeder. Wat een mooie Religie (de enige) is dit toch, Al-hamduli-Allah.

Er is ook een boekje met de uitleg van ayatu al-Kusri. van scheich Al-Uthaymeen (rahumahu Allah)

Verder voor de hadiths, je hebt een boek: tuinen der oprechten, hierin staan veel hadiths en het is een selectie van het originele boek Riyaad Alsaliheen. Deze is van dhr Siregar dacht ik.

Salaam aleikoum,
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 17:09
Salaam Aleikum,

Ik wilde even zeggen dat ik vereerd ben om jullie mijn broeders en zuster in de islam mogen te noemen.
En ik vind het altijd masha�allah om verhalen over bekering terug te lezen. Altijd denk ik van Subhanallah dat mensen er niet voor terug deinzen om de waarheid te zoeken en uiteindelijk ook te vinden.


Salaam Aleikum,

Jullie broeder,
Malcolm X
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 19:37

Salaam Aleikum,

MashaALLAH...pas bekeerd en kijk hoe ver je nu al bent. Echt iets om jaloers op te worden hoor..hahaha. Ben ontzetend blij dat je de stap hebt gemaakt en moge ALLAH SWT je belonen met het allerbeste in de ze wereld en in het hiernamaals InsaALLAH.

Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 1a2b3c Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 juli 2005 om 23:22
vind het echt knap dat je al zopver bent, kwil nu voordat ik meer over aparte dingen leer zoals leefwijze en eten etc ook leren bidden, hoe dat gaat en hoe je woedoe doet weet ik allemaal al. maar nu nog een 2de hoofdstuk naast al fatiha kunnen reciteren, dan kan ik echt gaan bidden:)
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2005 om 03:26
as Salaam Aleykoum wR wB,
Bedankt voor de steun die jullie aan mij tonen.

1a2b3c,

Bidden is niet moeilijk.

Het is zo geleerd.
Maar soms is het onduidelijk met die rak'at enzo, daarom had ik in het begin een lijstje gemaakt:

Intentie om te bidden eerst.

1. Takbier
2. Doe'a
3. Om bescherming vragen
4. Soerat al Fatihah
5. Soerat al Ichlaas
6. Takbier
7. Roekoe
8. Qiyam
9. Sadjdah
10. Omhoog komen
11. 2e sadjdah
12. Soerat al Fatihah
13. Soerat an Nas
14. Takbier
15. Roekoe
16. Qiyam
17. Sadjdah
18. Omhoog komen
19. 2e sadjdah
20. 1e tashahoed

Bij 2 Rak'at

21. 2e tashahoed
22. Tasliem

Bij 3 Rak'at

21. Soerat al Fatihah
22. Takbier
23. Roekoe
24. Qiyam
25. Sadjdah
26. Omhoog komen
27. 2e sadjdah
28. 1e tashahoed
29. 2e tashahoed
30. Tasliem

Bij 4 Rak'at

21. Soerat al Fatihah
22. Takbier
23. Roekoe
24. Qiyam
25. Sadjdah
26. Omhoog komen
27. 2e sadjdah
28. Soerat al Fatihah
29. Takbier
30. Roekoe
31. Qiyam
32. Sadjdah
33. Omhoog komen
34. 2e sadjdah
35. 1e tashahoed
36. 2e tashahoed
37. Tasliem

Dit was het lijstje. Als je vragen hebt over wat iets is, vraag maar :)

Beslama,

abd al Wadud
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2005 om 07:04

salaam aleikum elhamdullilah dat Allah je geleid heeft naar zijn licht welkom bij deze groep

wa aleikum salaam

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2005 om 07:36

Salaam Aleikum,

Beste broeder 1a2b3c.....ik deed het in het begin met een a4tje naast me die ik helemaal had volgeschreven..(ongeveer zoals broeder Abd Al Wadud) en na een tijdje merkte ik dat ik het papiertje steeds minder nodig had. Alleen om af en toe even te spieken. Het heeft al met al ongeveer 3 weken geduurd voordat ik het volledig onder de knie had en het papiertje dus niet meer nodig had. Maar dat is omdat ik zo een langzame leerling ben..hahahaha.

Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2005 om 07:52
as Salaam Aleykoum wR wB,

Bedankt, "het licht" voor de hartelijke welkom in deze groep :)
Dat waardeer ik echt.

Beste Rahil Amin, met de 1e en 2e tashahoed had ik echt moeite, de volgorde ging wel. Hahaha.

Aleykoem as Salaam wR wB Salwa..
Bedankt voor de steun ;)

as Salaam Aleykoum..

Maar ik weet niet of ik het goed bid (concentratiegebrek ofzo).
Dus ik heb iets gevonden om goed te concentreren:
Ik bid alsof Allah (SWT) voor mij is. Aan de rechterzijde (omdat de Profeet (vzmh) altijd goede dingen met rechts deed) stel in mij het Paradijs voor. Aan de linkerkant de Hel. Aan mijn rechterzijde de profeet. Aan mijn linkerzijde Ibries, die begint te huilen als ik de Sadjdah doe. Achter mij aan allebei de kanten een engel, die opschrijven wat ik doe.

Is dit goed?

Verder omdat het toch over "Welke Soera Nu?" gaat is soerat as Sadjdah (32) niet een mooie soera om nu te leren?

Ik heb gelezen dat als je die reciteerd dat de Sheytan dan zich huilend afzonderd
en zegt: "De mens heeft de opdracht gekregen om te knielen, hij doet dit en hij gaat naar het Paradijs. Ik heb de opdracht gekregen om te knielen en ik weigerde en ik ga naar de Hel."

Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2005 om 08:51
Aleykoum as Salaam Salwa,

Soubhana Rabbie al Aziem 3x  tijdens roekoe
Soubhana Rabbie al 'Ala 3x tijdens sadjdah
Tasleem: as Salaam Aleykoem wa Rahmatollah

zo toch ?

Bedankt voor de compliment.
Maar nee, ik heb een vriend die mij veel dingen heeft geleerd.
Ik ben nu zeker een jaartje bezig met info verzamelen.

op www.rechteweg.tk staat er een beetje..

Kennis is belangrijk, vind ik.

Anas, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, heeft gezegd: Kennis vergaren is een plicht voor elke moslim.' (Moesliem)

Ik ben geboren met de mogelijk om dingen snel te leren, een gunst van Allah
, dus ik moet er wel gebruik van maken.

Beslama,

Abd al Wadud
Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2005 om 12:05
as Salaam Aleykoum

Bedankt Salwa en ik wens jou ook het beste toe.
Moge Allah tevreden met jou zijn en jou wensen overbrengen en jou belonen voor je goede daden en jouw vergeven voor al de fouten die je hebt gemaakt.

Beslama,

Abd al Wadud
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2005 om 13:41
In eerste instantie geplaatst door 1a2b3c

vind het echt knap dat je al zopver bent, kwil nu voordat ik meer over aparte dingen leer zoals leefwijze en eten etc ook leren bidden, hoe dat gaat en hoe je woedoe doet weet ik allemaal al. maar nu nog een 2de hoofdstuk naast al fatiha kunnen reciteren, dan kan ik echt gaan bidden:)


Salaam aleikoum,

Ik wil graag even wat zeggen, misschien dat ik je kan helpen hiermee. Een tweede hoofdstuk na de fatiha opzeggen is niet verplicht, maar wel sunnah. In de hadiths, zowel van bukhari als muslim wordt aangegeven dat het alleen verplicht is om al-fatiha op te zeggen en anders het gebed niet geldig is. Verder staat er ook dat het begin hoofdstuk voldoende is, maar je ook een andere sura erbij kan zeggen.

Dus als je wil kan je eerst een ander stukje uit het gebed leren; bijv wat te zeggen tijdens de knielingen en alvast de tashahud leert. Je gebed met al-fatiha alleen is geldig en voldoende en je kan altijd later nog meer hoofdstukken erbij leren.

Salaam aleikoum,


Terug naar boven
Abd al Wadud Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 juli 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 484
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abd al Wadud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2005 om 13:53
as Salaam Aleykoum wR wB,

O ja, dit valt onder de aanbevolen sunnah.
Bedankt dat je het hebt opgemerkt abd ar Rahman,

Beslama,

abd al Wadud
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2005 om 14:36
Aleikoum Assalaam warahmatu Allah wabarakatuh,

Jazaak Allahu ghayr. Jij ook bedankt voor jouw bijdrage.

Salaam aleikoum
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2005 om 14:57
Mooie leerzame thread dit. Bedankt allemaal voor de interessante info!
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2005 om 15:05

Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,

Ik ben zelf ook bekeerd, en heb even een tip voor de mensen die soerat willen leren. Koop een mp3speler! Ahaha, klinkt stom, maar zo leer ik mijn soerat. Door veel te luisteren leer je ze vanzelf. Ik doe het altijd zo: Ik luister eerst heel vaak naar een soerat op de mp3speler, dan ga ik meelezen in de Nederlandse vertaling, en als ik de structuur van die soerah een beetje ken, ga ik meelezen in het Arabisch. Het beste is gewoon om Arabisch te leren lezen. Op zich is het niet moeilijk, als je maar veel leest. En dit gaat dan ook heel goed samen met de soerat leren. Ook een tip als je dan eenmaal Arabisch kunt lezen: www.reciter.com . Hier kun je zin voor zin meelezen met de recitatie. Nog een tip is om het zoveel mogelijk in het gebed te doen, dan leer je het veel sneller. Het maakt niet zo heel veel uit of je het fout doet in het begin. Allah zal jou helpen insha'Allah. Ow en Ayatoe-l Kursi zin voor zin, moet je die nog hebben Abd al Wadud? (ik had geen zin om alles door te lezen) Ook is het trouwens handig om een boekje met transcriptie van de soerat te kopen. ga eens een kijkje nemen op www.islam-shop.nl echt heel veel boeken, en ook die transcriptie van de laatste soerat. (78 t/m 114) Moge Allah ons leiden naar het rechte pad, en ons de goede kennis laten vergaren.

Ma'salama

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2005 om 16:04
Salaam aleikoumn.

Weet iemand hoe ik de Arabische taal werkend krijg op de onderstaande website?
Bedankt voor de website broeder abou jabir.

http://www.sahihalbukhari.com/sps/sbk/

Jazaak Allahu ghayran alvast.

Salaam aleikoum.


Terug naar boven
1a2b3c Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 28 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 236
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 1a2b3c Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 juli 2005 om 17:18

In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan



Salaam aleikoum,

Ik wil graag even wat zeggen, misschien dat ik je kan helpen hiermee. Een tweede hoofdstuk na de fatiha opzeggen is niet verplicht, maar wel sunnah. In de hadiths, zowel van bukhari als muslim wordt aangegeven dat het alleen verplicht is om al-fatiha op te zeggen en anders het gebed niet geldig is. Verder staat er ook dat het begin hoofdstuk voldoende is, maar je ook een andere sura erbij kan zeggen.

Dus als je wil kan je eerst een ander stukje uit het gebed leren; bijv wat te zeggen tijdens de knielingen en alvast de tashahud leert. Je gebed met al-fatiha alleen is geldig en voldoende en je kan altijd later nog meer hoofdstukken erbij leren.

Salaam aleikoum,


dus als een gebed uit 4 rakaat bestaat dan is het al goed als ik 4 keer al fatiha reciteer? begrijp ik het zo goed? ik ken de helft al maar vind de 2de helft moeilijker, insha Allah leer ik het snel:) en idd, al die andere teksten moet ik ook nog leren kennen, ben wat dat betreft een langzame leerling aangezien talen niet mn goede kant zijn, maar insha Allah komt het wel goed:)

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.047 seconden.