Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Overtuigen

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Oegt-Samia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt-Samia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Overtuigen
    Geplaatst op: 01 september 2005 om 13:33

Salaam wa aleikoem warahmatu'Allah wabarakatuhoe broeders en zuster, 
Hallo voor alle andere..

Ik wil mezelf eerst even voorstellen..
Mijn naam is Samia, ben 15 jaar, en ik kom bijna dagelijks op deze site..
Maar ik heb mezelf eigenlijk nooit aangemeld hier..
Ik vind het een hele mooie site, en leerzaam..
En er worden interresante discussie's gehouden.
Moge Allah jullie allemaal belonen voor de moeite die jullie doen in de naam van Hem.

Ik heb meteen een vraagje..
Ik probeer op school iemand te overtuigen van de Islaam.
Heb het ��n en het ander uitgelegd, alleen wil diegene niet begrijpen dat Allah altijd al bestaan heeft. Mijn vraag is: Hoe leg je zoiets uit aan een ongelovige?
Ik heb al uitgelegd, wie Allah is, en waarom we in Hem geloven, en Surah al-iglaas voor gelezen..Alleen wil diegene het nog niet begrijpen.
Insha'Allah kunnen jullie mijn vraag beantwoorden.

Wassalaam wa aleikoem warahmatu'Allah wabarakatuhoe,
Oegt Samia

Berecht jezelf, voordat Allah jou berecht..
Terug naar boven
Oegt-Samia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt-Samia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2005 om 14:32

Beste Pietjepuk en Remco,

Bedankt voor jullie antwoorden.
Pietjepuk, ik dring het diegene niet op om Moslim te worden.
Diegene komt zelf naar mij toe met vragen, en we praten dan ook over de Islaam.
En natuurlijk kwam de vraag aan bod van: Wie is God eigenlijk? En hoe zijn jullie overtuigd dat Hij er is als jullie Hem niet zien. Ik heb diegene ook uitgelegd dat je als Moslim zijnde Hem gewoon voelt, zijn bijzijn, als je bijvoorbeeld het gebed gaat verrichten, of als je uit de Koran leest enz.
Maar diegene wou graag een soort bewijs.

En natuurlijk laat ik diegene zijn wie die wilt zijn, maar als iemand ge�ntereseerd is in de Islaam dan help ik graag verder. En het is een taak van ons Moslims, om andere over ons geloof te informeren, uit te nodigen tot de Islaam (Dawah).
Vandaar mijn vraag .

Ik hoop dat ik nog antwoord krijg van Moslim zusters/broeders die dit ook ervaren hebben, of een vers uit de Quran hebben dat ik kan gebruiken..

Berecht jezelf, voordat Allah jou berecht..
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2005 om 15:12

Wa3alaikom Essalaam Warahmatoe Allah Wabarakatoeh OegtSamia,

Allereerst heet ik je van Harte welkom op deze site : ). En Moge Allah Soebhaanahoe Wata3aala jou ook belonen voor hetgeen je nu mee bezig bent. Ameen. Ik heb hier helaas geen ervaring in. Ik zeg helaas, Omdat je juist door die vragen van de ongelovigen meer op zoek gaat naar kennis om diegene zo goed mogelijk in te kunnen lichten. Het maakt jezelf sterker in je geloof denk ik. Gair insha Allah. Maar misschien is het een leuk idee om diegene eens mee te nemen naar een Moskee. Er worden denk ik wel op meerdere moskee�n lezingen gehouden in het Nederlands zodat diegene er ook wat aan heeft. Of misschien heb je zelf boeken thuis liggen die je uit kunt lenen. Het is maar een ideetje, Ik weet het ook niet. Je kunt in de Ramadan insha Allah ook vragen of diegene niet een dagje wilt uitproberen mee te vasten. Ik denk dat als je diegene wat meer verrouwd laat raken met de Islaam, dat die dat dan vanzelf wel inziet met hulp van Allah Soebhaanahoe Wata3aala. Moge Allah Soebhaanahoe Wata3aala je daarmee helpen. Ameen

Wassalaamo Alaikom : )

Terug naar boven
Explorer Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 23 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 58
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Explorer Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 september 2005 om 16:58
In eerste instantie geplaatst door Oegt-Samia

Ik heb meteen een vraagje..
Ik probeer op school iemand te overtuigen van de Islaam.
Heb het ��n en het ander uitgelegd, alleen wil diegene niet begrijpen dat Allah altijd al bestaan heeft. Mijn vraag is: Hoe leg je zoiets uit aan een ongelovige?
Ik heb al uitgelegd, wie Allah is, en waarom we in Hem geloven, en Surah al-iglaas voor gelezen..Alleen wil diegene het nog niet begrijpen.
Insha'Allah kunnen jullie mijn vraag beantwoorden.

Salaam,

Laat degene de basiselementen van de Islam zien d.m.v. een boekje of een url en probeer niet direct te overtuigen. "Pushen" werkt meestal averechts. Je hoeft ook niet alles uit te leggen want niet alles is uit te leggen. Wijsheid komt met de jaren zeggen ze

Wa salaam,

Explorer

Terug naar boven
Oegt-Samia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt-Samia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 september 2005 om 10:43

Salaam wa aleikoem warahmatuAllah wabarakatuhoe Ni3met & Explorer,

Dankjewel.. Ameen!
Ik snap wat jullie bedoelen..
Bedankt voor jullie adviezen, ik zal er zeker wat mee doen Insha'Allah.

Moge Allah jullie belonen voor alles wat jullie in Zijn naam doen..

Wassalaam wa aleikoem warahmatu'Allah wabarakatuhoe

Berecht jezelf, voordat Allah jou berecht..
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 september 2005 om 11:44

In de Naam van Allah de Barmhatige de Genadevolle

Assalamoe3leikoem oegtie fie deen,

Het boek: De Fakkel God bestaat  gebasseerd op het werk van Harun Yahya is een goed boek waarin alles wordt uitgelegd.Het is uitgegeven door:

Uitgeverij Momtazah

Postbus 213

5700 AE Helmond

tel:06-24737277

E-Mail: [email protected]

Ik heb nog onderstaand stuk tekst voor je gevonden, gair inschallah en Moge Allah hem/haar leiden Ameen.

Kunt u het geloof in Allah wat meer uitgebreid uiteenzetten?

 
Vraag: Kunt u het geloof in Allah wat meer uitgebreid uiteenzetten?

Antwoord:

Alle Lof zij Allah,

Geloven in Allah betekent het standvastig geloven in Zijn bestaan, Zijn Heerschappij en Godheid en Zijn namen en eigenschappen.

Het geloof in Allah impliceert vier dingen; degene die in al deze aspecten geloofd is een ware gelovige.

1-      het geloof in het bestaan van Allah

Het bestaan van Allah is iets dat door logica en de menselijke aard wordt aangetoond, laat staan door de vele bewijzen die de sharie'ah aanvoert.

(i) Het bewijs van de menselijke aard, dat Allah bestaat: elke persoon is geschapen met het innerlijke geloof in zijn Schepper - zonder dat dit geleerd wordt door iemand, of dat men erover na hoeft te denken. Niemand wijkt af van deze natuurlijke aard, behalve degenen die zijn blootgesteld aan misleidende invloeden. Het is om deze reden, dat de profeet zei: "er is geen kind dat geboren wordt in een staat van fitrah (de natuurlijke toestand van de mens), of zijn ouders maken hem tot een Jood, een Christen of vuuraanbidder."

(Overgeleverd door al-Boekhaarie, 1358; Moesliem, 2658)

(ii) het op logica gebaseerde bewijs, dat Allah bestaat: al hetgeen om ons heen, alles dat leeft of simpelweg bestaat - zowel uit het verleden als van de toekomst - dient een Schepper te hebben, Die hen het leven heeft gegeven. Het is namelijk niet mogelijk dat deze dingen zichzelf geschapen hebben, of door toeval ontstaan zijn.

Het is onmogelijk dat alle levensvormen en voorwerpen om ons heen, zichzelf hebben geschapen, omdat een voorwerp niet zichzelf geschapen kan hebben: voordat het bestond was het immers niet-bestaand, dus hoe kan het een schepper zijn?!

Ook is het onmogelijk dat alles bij toeval ontstaan is, want alles dat gebeurt dient een oorzaak te hebben. Verder is de schepping van al hetgeen om ons heen, gedaan op een wonderlijke en precieze manier! Alles dat geschapen is, heeft een perfecte harmonie met de rest van de schepping en er is een sterk verband tussen oorzaak en gevolg (in de schepping). Al deze redenen maken het onmogelijk, dat dit universum bij toeval is ontstaan, want hetgeen dat bij toeval plaatsvindt, gebeurt niet op een precieze en perfecte manier! Als alles bij toeval ontstaan is, hoe kan er dan zo'n precieze balans en harmonie zijn?!

Als het niet mogelijk is voor al deze voorwerpen, om zichzelf geschapen te hebben, of door toeval ontstaan te zijn, dan moet er wel een Schepper zijn die hun het leven heeft gegeven. Dit is Allah, Heer der Werelden.

Allah heeft dit rationele bewijs (voor Zijn schepping) genoemd in Zijn Qor-aan, waarin Hij zegt:

"Zijn zij geschapen door niets? Of zijn zij hun eigen scheppers?"

[at-Toer 52:35]

Zij zijn niet ontstaan zonder Schepper, noch hebben zij zichzelf geschapen. Hun Schepper moet dus Allah zijn, Geprezen en Verheven is Hij. Vandaar de woorden van Joebayr ibn Moet'iem, toen hij de profeet de volgende verzen uit soerat At Toer hoorde reciteren:

"Zijn zij geschapen door niets? Of zijn zij hun eigen scheppers?"

Of hebben zijn de hemelen en de aarde geschapen? Nee, zelfs zij zijn er niet van overtuigd

Of bevinden zich bij hen de schatten van jouw Heer? Of hebben zij de heerschappij?

[at-Toer 52:35-37]

Joebayr was op dat tijdstip een moeshriek en zei over het horen van bovenstaande verzen: "mijn hart steeg bijna op en het was het eerste moment dat geloof in mijn hart binnentrad."

(Overgeleverd door Boekhaarie, in verschillende ahadieth)

Wij zullen een voorbeeld geven om dit te verduidelijken:

Stel voor, dat een persoon jou zou vertellen over het bestaan van een prachtig paleis dat volledig is ingericht met meubels en banken en tevens versierd is met prachtige weelde en versieringen. Het paleis is omringd door prachtige tuinen waar verschillende rivieren doorheen stromen, voerend naar allerlei bestemmingen. Vervolgens vertelt deze persoon jou, dat dit prachtige tafereel door toeval ontstaan is zonder dat iemand het ooit gebouwd heeft - het 'is' simpelweg. Deze woorden zou je toch niet geloven; je zou het haastig afdoen als een leugen en het zou als onzinnige praat bestempeld worden.

Hoe kan het dan mogelijk zijn, dat dit prachtige, kolossale en perfect gebalanceerde universum, met haar aarde, hemelen en sterren door haarzelf geschapen is, of door toeval ontstaan is - zonder dat er een Schepper aan te pas is gekomen?!

Het rationele bewijs werd begrepen en op eloquente wijze uitgelegd door een Bedoe�en. Aan deze woestijnbewoner werd gevraagd: "hoe goed ken jij je Heer?" Hij antwoordde met de woorden: "als je het mest van een kameel ziet, dan weet je dat een kameel hierlangs is gekomen. Dus de hemel met al haar sterren, de aarde met al haar bergpaden en de oceanen met haar hoge golven: allen wijzen zij naar het bestaan van de Alhorende, de Alziende."

2- Het geloven in de Heerschappij van Allah (d.w.z. dat Hij alleen de Heer is, zonder partner of helper).

De Heer (Rabb) is Degene Die de macht van de schepping heeft, de heerschappij en de controle. Er is geen Schepper buiten Allah, geen Soeverein buiten Allah, geen heerser over zaken buiten Allah.

Allah zegt dan ook in de Qor-aan:

"Weet dat scheppen en bevelen aan hem is voorbehouden" [al-A�raaf 7:54]

 �Zeg (O Mohammad): �Wie schenkt jullie voorzieningen uit de hemel en aarde,� of: �Wie heeft macht over (het scheppen van) het horen en het zien en wie brengt het levende voort uit het dode en wie brengt het dode voort uit het levende, en wie verordent het bestuur?� Zij zullen zeggen: �Allah.� Zeg dan: �Zullen jullie (Allah) dan niet vrezen?�
[Yoenoes 10:31]

�Hij regelt het bestuur vanuit de hemel naar de aarde, waarna die naar Hem opstijgt�

[al-Sajdah 32:5]

�Dat is Allah, jullie Heer, aan hem behoort de heerschappij. En degenen die jullie naast hem aanroepen, hebben over een dadelvliesje nog geen macht.�

[Faatir 35:13]

Denk na, over wat Allah zegt in soerat al Faatihah:

�De Heerser op de Dag des Oordeels [Maaliki Yaawm il-deen]��

[al-Faatihah 1:4]

Bovenstaande vers kan echter ook gelezen worden als, Maliki yawm id dien. Als we de twee manieren van lezen gecombineerd worden, dan zien wij een wonderbaarlijke betekenis van deze vers.

De Malik (Koning) heeft namelijk meer macht en autoriteit dan de Maalik (Bezitter), maar een koning kan soms slechts een koning zijn in naam, doordat hij geen controle heeft over alle zaken - in dit geval is hij dus een koning, maar geen eigenaar. Allah is echter zowel Malik als Maalik - dus het is een bevestiging van Zijn Soevereiniteit �n Zijn controle over alle zaken.

3- Het geloof in Zijn Goddelijkheid

Dit wil zeggen, dat Hij de Enige Ware God is, zonder partners of vereenzelviging. Al-Ilaah (God) betekent Degene Die geliefd is - met andere woorden: Degene Die aanbeden wordt uit liefde en verering. Dit is wat er bedoeld wordt met de woorden Laa ilaaha ill-Allaah (er is geen god buiten Allah) - met andere woorden: er is niemand die het recht heeft aanbeden te worden buiten Allah.

Allah zegt in de Qor-aan:

 �En jullie god is een god,  Geen god is er dan Hij, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.�

[al-Baqarah 2:163]

 �Allah getuigt dat er geen god is dan Hij en (ook) de Engelen en de bezitters van kennis, standvastig in de gerechtigheid. Er is geen god dan Hij, de Almachtige, de Alwijze�

[Aal �Imraan 3:18]

Alles dat wordt geaccepteerd en aanbeden als god buiten Allah, is een valse toeschrijving. Allah zegt namelijk:

 �Dat is omdat Allah de Waarheid is en omdat wat zij naast Hem aanroepen vals is en omdat Allah de Verhevene, de Grootste is.�

[al-Hajj 22:62]

Hen goden noemen geeft hen geen recht op goddelijkheid. Allah zegt dan ook:

 �Het zijn maar namen die jullie hebben verzonnen, jullie en jullie vaderen. Allah heeft daarover geen bewijs neergezonden.�

[al-Najm 53:23]

Allah verteld ons dat Yoesoef tegen de medegevangenen zei:

 �O mijn medegevangenen, zijn verschillende heren beter, of Allah, de Ene, de Overweldiger? Wat jullie naast Hem aanbidden zijn slechts namen die jullie en jullie vaderen hebben gegeven. Allah heeft hiervoor geen bewijs neergezonden�
[Yoosoef 12:39-40]

Niemand heeft het recht om aanbeden te worden behalve Allah en niemand deelt dit recht met Allah - zelfs geen engel die dichtbij Allah staat, of een gestuurde boodschapper. Het is om deze reden, dat alle boodschappers die zijn gestuurd, van de eerste tot de laatste, opriepen tot het zeggen van Laa ihaaha illa Allah.

Allah, Verheven en Geprezen is Hij, zegt:

 �En wij stuurden niet een van de boodschappers voor jou, of Wij openbaarden aan hem dat er geen god dan Ik is, aandbidt Mij daarom�

[al-Anbiya� 21:25]

�En voorzeker, Wij hebben aan iedere gemeenschap een Boodschapper gezonden (die zei:) Aanbidt Allah en houdt afstand van Thagoet (letterlijk: �degene die overschrijdt�)�
[al-Nahl 16:36]

Maar de moeshrikien verworpen dit en aanbaden andere goden, in plaats van Allah. Zij zochten hun hulp en ondersteuning.

4- Het geloof in Zijn Namen en Eigenschappen

Dat wil zeggen: het bevestigen van de namen en eigenschappen die Allah voor Zichzelf heeft bevestigd in Zijn boek en in de Soennah van Zijn boodschapper - op een manier die Hem baat, zonder verdraaiing of de betekenis te ontkennen, of te vragen naar de manier waarop, of Hem te vergelijking met zijn schepping. Allah zegt:

"En aan Allah behoren de Schone Namen, roept hem daarmee aan en verlaat degenen die misbruik van Zijn Namen maken; zij zullen worden vergolden voor wat zij plachten te doen"

[al-A�raaf 7:180]

De vers geeft aan dat de Meest Schone namen aan Allah toebehoren.

Allah zegt ook:

"En aan Hem behoren de meest verheven eigenschappen in de hemelen en op de aarde. En Hij is de Almachtige, de Alwijze"

[ar-Roem 30:27]

Bovenstaande vers geeft duidelijk aan dat de eigenschappen van perfectie toebehoren aan Allah, want het 'meest verheven' is het kenmerk van perfectie. Deze twee verzen bewijzen dat de meest sublieme eigenschappen aan Allah toebehoren in algemene termen. Met betrekking tot de details hiervan, kunnen wij veel informatie terugvinden in de Qor-aan en Soennah.

Deze tak van kennis (d.w.z. de namen en eigenschappen van Allah) is een van de takken waarin er veel onenigheid en verdeeldheid is geweest in de Oemmah- de Oemmah is dan ook in verschillende facties ingedeeld met betrekking tot de namen en eigenschappen van Allah.

Ons standpunt met betrekking tot deze verschillen, is het om het voor te leggen aan Allah - zoals Hij zegt:

"Als jullie over iets van mening verschillen, legt het dan voor aan Allah en de Boodschapper, indien jullie in Allah en de Laatste Dag geloven"

[an-Nisa� 4:59]

Wij zullen deze onenigheid dus voorleggen aan het Boek van Allah en aan de Soennah van zijn Boodschapper - op de manier waarop de rechtgeleide Salaf (volgelingen), de Sahaabah en de Tabi'ien deze verzen en ahadieth interpreteerden, want zij zijn degenen die het meeste kennis bezitten van deze Oemmah, met betrekking tot wat Allah en Zijn boodschapper wensten.

'Abd Allaah ibn Mas'oed sprak de waarheid, toen hij de metgezellen van de profeet beschreef, zeggende: "degene die een pad wil volgen, laat hem het pad volgen van iemand die overleden is, want er is geen garantie dat degene die in leven is, niet in verleiding gebracht zal worden (om af te dwalen). Zij zijn het - de metgezellen van Moehammad: degenen die het meest pure hart hebben van deze Oemmah en degenen met de meeste kennis; de minst ingewikkelde en gecompliceerde mensen, die zijn uitgekozen door Allah om Zijn religie te stichten en om de boodschapper te vergezellen. Erken dus hun rechten en houdt stevig vast aan hun leiding, want zij volgen de ware leiding"

Iedereen die betreffende deze zaak afwijkt van het pad van de Salaf, verkeert in dwaling, en volgt een pad dat niet van de ware gelovigen is. Deze mensen dienen dan ook gewaarschuwd te worden met de vers, waarin Allah zegt:

"En wie de Boodschapper tegenwerkt nadat de Leiding hem duidelijk is geworden en een andere weg volgt dan die van de gelovigen: Wij zullen hem laten volgen wat hij wil en Wij zullen hem in de Hel werpen - en dat is de slechtste bestemming!"

[an-Nisa� 4:115]

Allah heeft bepaald, dat wij hetgeen moeten geloven, dat de metgezellen van de profeet geloven - in de Qor-aan lezen wij namelijk:

 �En als zij dan geloven in het gelijke van waarin jullie geloven, dan volgen zij waarlijk de Leiding�

[al-Baqarah 2:137]

Iedereen die afwijkt en afdwaalt van het pad van de Salaf, bij hen ontbreekt leiding in de mate waarin zij afwijken van het pad van de Salaf.

Wat wij dus dienen te doen, is het bevestigen dat Allah voor zichzelf bevestigd heeft en/of het bevestigen van hetgeen dat de Boodschapper bevestigd heeft van de goddelijke namen en eigenschappen; wij dienen de teksten van de Qor-aan en Soennah als de nominale waarde te nemen en in hen te geloven zoals de metgezellen dit deden - aangezien zij de besten zijn en de meeste kennis bezitten van deze Oemmah (moge Allah tevreden met hen zijn).

Er dient echter gezegd te worden, dat vier punten vermeden dienen te worden. Degene die de dwaling van een van deze punten volgt, heeft niet het ware geloof in de namen en eigenschappen van Allah verkregen, terwijl dat wel verplicht is voor hem. Het geloof in de namen en eigenschappen van Allah is incorrect, indien men een van deze 4 punten volgt: tahrief (verdraaiing), ta'tiel (ontkenning), tamthiel (vergelijken van Allah met Zijn schepping) en takyief (het vragen of het discussieren over �hoe�).

Het is om deze reden, dat wij zeggen dat het geloof van Allah inhoudt: "het bevestigen van de namen en eigenschappen die Allah voor zichzelf heeft bevestigd in Zijn Boek en in de Soennah van Zijn boodschapper, op een manier die hem baat, zonder verdraaiing of ontkenning van de betekenis, of het vragen over de manier waarop, of Hem vergelijken met zijn schepping."

Hieronder zal een korte uitleg gegeven worden van deze 4 punten, die vermeden dienen te worden:

1- Tahrief (verdraaiing)

Hiermee wordt bedoeld dat de betekenis van de Qor-aan en de Soennah wordt veranderd, zodat de bevestiging van de meest prachtige namen en sublieme eigenschappen van Allah verdraaid worden op een manier, zoals deze niet door Allah of de boodschapper bedoeld zijn.

Bijvoorbeeld:

Zij verdraaien de betekenis over de Hand van Allah, die genoemd is in vele teksten. Zij zeggen dat het een verwijzing is naar Zijn zegening of macht.

2-  Ta'tiel (ontkenning)

Hiermee wordt bedoeld, dat de prachtige namen en sublieme eigenschappen van Allah worden ontkend, doordat gezegd wordt dat hij deze, of een aantal van hen, niet bezit.

Iedereen die een van de namen of eigenschappen van Allah ontkent, die zijn bewezen in de Qor-aan of Soennah, gelooft niet werkelijk in de namen en de eigenschappen van Allah.

3- Tamthiel (vergelijken van Allah met Zijn schepping)

Dit betekent dat een eigenschap van Allah wordt vergeleken met de eigenschap van een mens. Een voorbeeld is dat men zegt, dat de Hand van Allah is als de hand van een mens, of dat Allah hoort zoals een mens dat doet, do het feit dat Allah over de Troon steeg zoals een mens zit op een stoel (etc etc). Het is zonder twijfel verkeerd, om de eigenschappen van Allah te vergelijken met de eigenschappen van Zijn schepping. Allah zegt in de Qor-aan:

�Niets is aan Hem gelijk. En hij is de Alhorende, de Alziende�

[al-Shoora 42:11]

4) Takyief (discussieren, vragen over de manier waarop)

Dit betekent dat men gaat discussieren over hoe de eigenschappen van Allah precies zijn; een persoon probeert zich voor te stellen, of te verwoorden hoe de eigenschappen van Allah zijn.

Dit is absoluut verkeerd, en men kan dit ook nooit weten. Allah zegt dan ook:

 �en zij kunnen Hem met kennis niet omvatten�

[Ta-Ha 20:110]

Degene die gelooft in de eerste 4 punten en wegblijft van de laatst genoemde dwalingen, gelooft oprecht in Allah.

Wij vragen Allah ons standvastig te maken in geloof en ons te laten sterven in die staat

En Allah weet het het beste

Zie Risaalat Sharh Oesoel al-Iemaan van Sheikh Ibn �Oethaymien

En Allah weet het beste

[email protected]

FiAmanillah,

Wa Salaamoe3leikoem wa ra7matu Allah wa Barakatuh.

p.s. als het goed is kun jet het boek de fakkel bestellen via www.momtazah.net


                           

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Oegt-Samia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 5
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt-Samia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 september 2005 om 12:39
Ammatoelazziz, heeel erg bedankt voor je bericht!
Djazaak Allahu Gairan oegtie..
Moge Allah je belonen voor de moeite


Nogmaals bedankt,
Wassalaam wa aleikoem warahmatu'Allah wabarakatuhoe
Berecht jezelf, voordat Allah jou berecht..
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 september 2005 om 12:47

Graag gedaan zuster, kleine moeite :)

Ameen en voor jouw hetzelfde..

Gayr InschAllah

FiAmanillah,

Wa Aleikoem salaam wa ra7matu Alalh wa Barakatuh

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Alfons Noija Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 17 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Alfons Noija Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2005 om 13:00
Allah is groot. Hij kent geen begin en geen einde. Hij is Alfa en Omega. Nee, dat kunnen wij niet bevatten. Wij zijn namelijk aards. Allah is God. Hij is Hemels. Kunnen aardse ogen het hemelse zien? En als wij iets zien, kunnen wij dat dan juist interpreteren? Wat zien wij dan met onze aardse ogen? Op verschillende gelegenheden bleek Allah verblindend te zijn. Maar waar uit zou Allah dan kunnen bestaan, en welke vorm kan Allah dan aannemen? Aan de vruchten herkent men de boom! Wij mensen zijn de vruchten van Allah. Weetje, wij mensen bestaan eigenlijk uit atomen. Ja, die zijn heel klein en bewegen konstant. Ookal zit je stil, je beweegt altijd. Allah is de grote creator. Hij heeft alles gemaakt. Zou hij uit atomen bestaan en daardoor elke vorm aan kunnen nemen? Nu, Wat je gelezen hebt is het zoeken naar een verklaring middels het ratio ook wel je denken. Maar een mens kan Allah niet bevatten. En zo is het voorgaande slechts een filosofie of voorstelling. Allah is zo groot. Kijk naar de melkweg. Dan zie je sterren een bewegende rondraaiende beweging maken. Wat doen wij in Mekka? Geweldig toch? Ja ik hou van Allah. Ik zie zijn wonderen elke dag. Als ik aan Allah denk, denk ik ook altijd meteen aan Mohammed vzmh. Ik hou van Mohammed. Ik lijk kwa karakter best veel op hem. En ook ik wil Allah dienen en zijn volk leiden. Weetje, als je door het leven gaat kom je moeilijke dingen tegen. Je moet niet moslim worden om een makkelijker leven te krijgen. Nee, je moet het verlangen hebben om Allah te aanbidden. De koran leert ons dat wij wanneer wij door onze moeilijke tijden en gebeurtenissen heen gaan, en wanneer wij daarij steeds ons op Allah richten, en vast houden het goede te doen, er sprake is van kastijding. En kastijding is vorming. Dat wil zeggen dat je een steeds betere moslim of moslima bent. Wanneer je daarin vohard zal je zien dat je anders naar de wereld om je heen gaat kijken. Dan ga je de grootheid van Allah zien en voelen. Hij is er altijd en was er altijd. De zekerheid dat dat zo is komt dan vanzelf. Dan ga je ook accepteren dat je als mens niet alles kan verklaren. Maar wanneer je Allah vraagt of hij zich wil openbaren aan jou, dan wil hij dat zeker doen. Het is alleen dat je dan ver moet zijn in je geloof. Hoe reiner je leeft en je gedachten zijn. Wanneer je je leven leeft om Allah te eren. En wanneer je je richt op hem en niet op het aardse, ga je andere dingen zien. Ja, want als je altijd maar bezig bent met vrienden en je cariaire. Heb je geen aandacht voor vele andere belangrijke dingen. Bijvoorbeeld je gebed. Nou ik hoop dat je nu een goed antwoord kunt geven. Ik ben Alfons. Ik ben een half Moluks/Nederlandse man en ben 41 jaar. Ik ben moslim en ik dien Allah. ik heb meerdere studies gedaan. zoals mbo iw en hbo sph. Ook ben ik zelfstandigondernemer geweest en heb ik bij jeugdzorg gewerkt. Ik ben projekt/werkbegeleider geweest en heb op jeugdgevangenissen en internaten gewerkt. Ook in de gehandicaptenzorg ben ik werkzaam geweest. En nu richt ik mij op het leiden van een heel volk. Ja, klinkt raar he? Nou het antwoord komt vanzelf. Allah is groot. doei.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.