Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Quraan en menstruatie

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Quraan en menstruatie
    Geplaatst op: 22 september 2005 om 02:15

Asalaam aleikoem wa rahmatoeAllahi wa barakatoe,

Mag een vrouw nu wel of niet de Quraan vasthouden tijdens haar menstruatie? Hierbij een aantal fatawa's vertaald van engels naar Nederlands. De fatawas geven duidelijk aan dat het niet verboden is de Quraan te reciteren als een vrouw in menstruatie is maar zonder de Mushaf aan te raken, wa Allaahou A 'lam.


"Het reciteren van de Quraan door een mestruerende vrouw ofwel via direct kijken of zwijgend (in haar hart) zonder het werkelijke uiten met de tong is toegestaan. Het merendeel van de geleerden is van mening dat het niet verboden is om Quraan-ayaat te reciteren. Imaam Al Boechaarie, Ibn Djarier, Al Tabaarie en Ibn Al Moenthir, Imaam Maalik en Imaam ash-Shaafie ( in ��n van zijn vroegere uitspraken) zijn van mening dat het is toegestaan dat zij ayaat (verzen in de Quraan) reciteert. Schaych al islaam Ibn taymiyah zei: �In feite is er geen Soennah die haar ervan weerhoudt Quraan te reciteren. De hadieth dat �een menstruerende vrouw en degene die in een staat van djannaabah is niet iest moet reciteren van de Quraan�is een zwakke hadieth waar de welbekende geleerden van de ahadieth het met elkaar over eens zijn. In feite waren vrouwen in de tijd van de profeet sallallahoe �alayhi wa sellem gewend hun maandelijkse cyclussen te hebben. Als de recitatie van Quraan verboden was geweest voor hen ( zoals het geval is met de salaah) zou de profeet sallallahoe �alayhi wa sellem het duidelijk hebben gemaakt aan zijn oemmah (gemeenschap) en zijn vrouwen zouden er over geweten hebben. Bovendien zouden zij deze kennis aan de mensen hebben overgedragen. Omdat niemand een verbod over deze kwestie van de profeet sallallahoe �alayhi wa sellem had vernomen, kan het niet onwettig worden gemaakt. In het bijzonder omdat het bekend is dat hij het niet verbood in een tijd waarin menstruatie duidelijk aanwezig was.�

Dienovereenkomstig is de recitatie met de tong niet haraam (verboden). (Ibn Taymiyah in Al Fatawa vol. 26, p.191)

De mening van al-Uthaymeen hierover is dat het beter is voor de menstruerende vrouw geen Quraan met de tong te reciteren alleen wanneer het noodzakelijk is, bijvoorbeeld als zij lerares is of als zij zich voorbereidt op een examen.

Bron: �Het Natuurlijke Bloed van Vrouwen�door Schaych Mohammed Bin Saleh al-Uthaymeen

Deze fatawa is van Imaam �Abdoellaah ibn �Abdul �Aziz ibn Baaz (deze fatawaa is al vertaald door iemand anders)

Vraag:
Is het toegestaan voor een menstruerende vrouw om doe�a te reciteren op de dag van �Arafaah ondanks het feit dat ze aayat uit de Qor�aan bevatten?

Antwoord:
Er is niets mis met een vrouw die menstrueert of bloedt na bevalling om doe�a te reciteren die zijn voorgeschreven voor de Hadj. Ook, volgens de correcte mening, is er niks mis met als zij ook de Qor�aan lezen, want er is geen sahieh overlevering die beweert dat een vrouw die menstrueert of bloedt na de bevalling de Qor�aan niet zou moeten lezen. Het was overgeleverd dat de man die joenoeb is (in een staat van onreinheid volgend op seksuele activiteit), in het bijzonder, de Qor�aan niet zou moeten lezen terwijl hij in joenoeb is, vanwege de hadieth van �Ali (moge Allaah tevreden met hem zijn). Met betrekking tot de vrouw die menstrueert of bloedt na de bevalling is er een hadieth van Ibn �Omar: "De menstruerende vrouw en de man die in joenoeb is moet de Qor�aan niet lezen" � maar die is da�ief (zwak), want de hadieth is overgeleverd door Ismaa�iel ibn �Ayyaash van de Hijaaziyien, en hij is zwak in zijn overleveringen van hen. Maar zij zou moeten lezen zonder de Moes-haf (kopie van de Qor�aan in Arabisch) aan te raken, vanuit herinnering. In het geval van de man die in joenoeb is, hij zou de Qor�aan helemaal niet moeten reciteren, vanuit herinnering noch vanuit de Moes-haf, totdat hij ghoesl heeft gedaan. Het verschil tussen hen is dat de tijdspan voor degene die in joenoeb is heel kort is, hij kan gelijk ghoesl doen, zodra hij klaar is met het hebben van gemeenschap met zijn vrouw. Hij is niet erg lang joenoeb, en het is aan hem wanneer hij ghoesl wilt doen; als hij geen water kan vinden kan hij tayammoem doen ("droge wassing" door gebruik van zand etc.) en bidden en Qor�aan lezen. Maar de vrouw die menstrueert en bloedt na de bevalling heeft geen controle over haar situatie � dat rust bij Allaah, moge Hij verheerlijkt worden. De periode duurt een aantal dagen en nifaas (post-natale bloeding) is hetzelfde. Dus voor hen is het toegestaan om Qor�aan te reciteren zodat zij het niet vergeten en zodat zij niet de zegeningen voor het reciteren van Qor�aan en het leren van de regels van de Shari�ah van het Boek van Allaah mislopen. Als dat het geval is, dan moet het zeker toegestaan zijn voor hen om boeken te lezen die doe�a bevatten die een mix zijn van aayat en ahadieth, etc� dit is de meest correcte van de twee meningen van de geleerden, moge Allaah hen genadig zijn. [1]

[1] Fataawaa Islaamiyyah (1/239)


Is het toegestaan voor de Junub of menstruerende vrouw een opgenomen cassette-band aan te raken van de Heilige Quraan?

Vraag:
Zoals we weten, is de Heilige Quraan heilig, aangezien het niet mag worden aangeraakt behalve door de ritueel reiniging. Dus, is het toegestaan voor de man of een vrouw die in staat is in grote ritueel onreinheid, of voor een vrouw die in menstruatie is, een opgenomen cassette-band van de Heilige Quraan aan te raken of te dragen?

Antwoord:

Lof zij alleen aan Allaah, en moge Vrede en Zegeningen rusten op de laatste Profeet Muhammad.

Er is geen zonde in het dragen of het aanraken van een opgenomen cassette-band van de Heilige Quraan zover het betreft de persoon die in staat van grote onreinheid bevindt. Moge Allaah ons succes schenken. Moge Vrede en Zegeningen rusten over de Profeet Muhammad.

Het Permanente Comit� voor Onderzoek van Geleerden en het Leveren van Fatwas
(Lid) 'Abdul-'Aziz bin Ghudayan
(Vice-president van de Comit�) 'Abdur-Razzaq 'Afifi
(President) 'Abdul-'Aziz bin Baz

Wat is het oordeel van een menstruerende vrouw die boeken leest van Tafsir?

Vraag:
In Nur�Ala Ad-Darb radio programma, hoorde ik dat het is toegestaan voor een vrouw in menstruatie om de syntaxis van de heilge Quraan te analyseren. Ik onderwijs de regels van recitatie aan Moslim vrouwen. Zij komen van verre plaasten en hun tijd is erg beperkt. Is het toegestaan voor mij om de regels van recitatie te onderwijzen, verbeter sommige verzen van de heilige Quraan, en reciteer het voor hen terwijl ik in mijn menstruatie-periode zit? Is het toegestaan voor de lerende vrouw om haar lessen te vervolgen of moet zij wachten totdat zij rein is? Alstublieft, wijs de wettelijke uitspraak over deze daden uit. Moge Allaah u hiervoor belonen. Bovendien, lees ik Tafsir boeken wanneer ik in een menstrautie zit. Is zo�n daad toegstaan? Of moet ik dit laten?

Antwoord

Lof zij alleen aan Allaah, en moge Vrede en Zegeningen rusten op de laatste Profeet Muhammad.

Het is toegestaan voor u om de Heilige Quraan te reciteren terwijl u in menstruatie-periode zit, en ook het onderwijzen van recitatie en de regels gedurende mestruatie, maar zonder de Mushaf aan te raken. De vrouw in een menstruatie-periode kan de Tafsir boeken aanraken en de verzen die erin zitten reciteren, volgens de sterkste opinie van de geleerden.

Moge Allaah ons succes schenken. Moge Vrede en Zegeningen rusten op Profeet Muhammad

Het Permanente Comit� voor Onderzoek van Geleerden en het Leveren van Fatwas
(Vice-president van de Comit�) 'Abdur-Razzaq 'Afifi
(President) 'Abdul-'Aziz bin Baz


Een menstruerende vrouw die Tafisr boeken leest.

Vraag:
Ik lees een aantal Tafsirs van de Heilige Quraan wanneer ik ritueel onrein ben. Soms lees ik zelfs gedurende de maandelijkse periode. Pleeg ik een zonde? Alstublieft adviseer. Moge Allaah u de beste beloning schenken.

Antwoord:
Het is toegestaan voor een menstruerende vrouw of een vrouw die onlangs is bevallen, de Tafsir boeken te lezen en de Heilige Quraan zonder de Mushaf aan te raken volgens de sterkste opinie van geleerden.

De ritueel onreine persoon (Junub) zou de Heilige Quraan helemaal niet moeten lezen. Het is toegstaan voor hem om uit de Tafsir en Hadith boeken te lezen zonder de verzen uit de Quraan te lezen die erin bevatten. "De Profeet (sallallahoe �alayhi wa sellem) hield nooit op met het reciteren van de Heilige Quraan behalve wanneer hij ritueel onrein was." In een andere overlevering zei de Profeet (sallallahoe �alayhi wa sellem) in een Hadith die is overgeleverd door Imaam Ahmad met een goede keten van overleveringen: "Wat betreft voor degene die ritueel onrein is, hij zou niet eens ��n vers moeten reciteren. "



Vraag:
Alstublieft wijs de wettelijke oordeel op de vrouw in een menstruatie-periode die de Mushaf aanraakt en die de Heilige Quraan reciteert. Is het toegestaan voor haar om de moskee te betreden en erin te blijven?

Antwoord:
Lof zij alleen aan Allaah, en moge vrede en zegeningen rusten op de laatste Profeet Muhammad.

Ten eerste: de meerderheid van de geleerden geloven dat het niet is toegestaan voor de vrouw in een menstruatie-periode de Mushaf aan te raken volgens wat Allaah zegt: "Dat het (dat Boek met Allaah) door niemand kan worden aangeraakt behalve de gereinigden (d.w.z de engelen)". Dit oordeel wordt ook ondersteund door wat de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd in het boek van �Amr bin Hazm:"De Heilige Quraan zou niet moeten worden aangeraakt behalve door de ritueel gereinigden." En betreft voor de recitatie van een vrouw in een menstruatie-periode of na een bevalling van een kind zonder de Mushaf aan te raken, het is toegestaan volgens de sterkste opinie van geleerden, omdat er niks is overgeleverd op het gezag van Profeet (sallallahoe �alayhi wa sellem) aan het effect om deze daad te voorkomen.

Ten tweede: de meerderheid van de geleerden zien dat het niet is toegestaan voor een vrouw in een menstruatie-periode of Junub te blijven in de moskee, volgens wat �A�ishah (moge Allaah tevreden zijn met haar): Wanneer dat de Profeet (sallallahoe �alayhi wa sellem) zag dat de deuren van huizen van zijn Metgezellen direct gericht waren richting de moskee, zei hij:"Keer ( de deuren van ) deze huizen weg van de moskee, want ik laat het niet toe de vrouw in menstruatie of Junub de moskee binnen te treden." Overgeleverd door Abu Dawud.

De Hadith is veralgemeend in het verbieden om te verblijven in de moskee voor de vrouw in menstruatie en de Junub, en er doorheen te gaan. Desondanks, wordt het verbod specifiek genoemd in de woorden van Allaah die zegt:"O jullie die geloven! Benader niet As­Sal�t (het gebed) wanneer jullie in een dronke staat zijn, totdat jullie weten wat (de betekenis) jullie zeggen, noch wanneer jullie in een staat zijn van Jan�ba, (d.w.z in een staat zijn van sexuele onreinheid en nog geen bad hebben genomen) behalve wanneer jullie reizen onderweg ( zonder genoeg water, of om gewoon door een moskee te passeren), totdat jullie gehele lichaam wassen." De betekenis van deze vers is als volgt: O gelovigen, benadeer niet de moskees wanneer jullie dronken zijn totdat jullie uit de staat van dronkenschap zijn hersteld, noch wanneer jullie in Junub zijn totdat jullie een ritueel bad uitvoeren. Maar als jullie ze binnentreden met de intentie om gewoon te passeren om er doorheen te gaan, is het wel toegestaan.

Deze wettelijke uitspraak is van toepassing op een vrouw in menstruatie zoals het van toepassing is op de Junub.

Deze uitzondering wordt ook ondersteund door wat Sa�id bin Mansur vermeld in zijn Sunan op het gezag van Jabir bin �Abdullah (moge Allaah tevreden zijn met hen beiden) dat "Men zou door de moskee passeren wanneer hij in Junub is." De uitzondering wordt ook aangegeven door wat Ibn Al-Mundhir vermeld op het gezag van Zaid Ibn Aslam die zegt:"De Metgezelleen van de Profeet (sallallahoe �alayhi wa sellem) liepen in de moskee terwijl zij in Junub waren." Moge Allaah ons succes schenken. Moge Vrede en Zegeningen rusten op onze Profeet Muhammad.


Het Permanente Comit� voor Onderzoek van Geleerden en het Leveren van Fatwas
(Lid) 'Abdul-'Aziz bin Qa�ud
(Vice-president van de Comit�) 'Abdur-Razzaq 'Afifi
(President) 'Abdul-'Aziz bin Baz

Wasalaam aleikoem wa rahmatoeAllahi wa barakatoe

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.