Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Verhalen van de Sahabah

 Post Reply Post Reply Pagina  <1234>
Schrijver
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Verhalen van de Sahabah
    Geplaatst op: 15 september 2006 om 12:55

Verhaal: Musab bin Umair (Radhiallaho anho) wordt een martelaar.

 

Musab bin Umair(Radhiallaho anho) werd met veel liefde en genegenheid door zijn welgestelde ouders opgebracht. Voordat hij zich tot de Islam bekeerde, leefde hij in luxe en comfort. Het werd rond verteld dat hij de bestgeklede jongeling van Mekka was. Feit was dat zijn ouders gewoon waren kleding ter waarde van tweehonderd dirham per stuk voor hem te kopen. Hij bekeerde zich in de vroege dagen van de Islam, zonder dat zijn ouders het in eerste instantie wisten. Toen zij erachter kwamen, bonden ze hem vast en sloten hem thuis op. Hij kreeg echter de gelegenheid te vluchten en emigreerde naar Abyssini�. Toen hij terugkwam uit Abyssini�, emigreerde hij naar Medina. Iemand als hem die in luxe en comfort opgebracht was, leefde nu een leven van onthouding en soberheid. Eens zat de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) toen Musab-bin-Umair(Radiallaho anho) langs ging. Hij had alleen maar een laken om zijn lichaam te bedekken. Een laken dat bestond uit een aantal bij elkaar genaaide oude lappen inclusief een stuk van leer. De Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) vertelde met tranen in zijn ogen over het luxueuze en comfortabele leven dat Musab bin Umair (Radhiallaho anho) leidde voordat hij zich tot de Islam bekeerde. Tijdens de veldslag van Uhud droeg Musab bin Umair (Radhiallaho anho) de vlag van de Islam. Toen de Moslims door de nederlaag in verwarring uiteen gingen, bleef hij met de vlag op zijn post en stond daar als een rots in de branding. Een vijand kwam op hem af en hakte in een houw zijn hand af waarmee hij de vlag vasthield, zodat de vlag kon vallen en de nederlaag een feit was. Hij nam onmiddellijk de vlag in de andere hand. De vijand hakte toen ook die hand af. Hij hield de vlag toen tegen zijn borst met behulp van zijn bloedende armen. Tenslotte doorboorde de vijand zijn lichaam met een pijl. Hij viel dood neer en met hem de vlag die hij tijdens zijn leven geweigerd had te laten vallen. Toen hij klaargemaakt werd om begraven te worden, bleek dat hij alleen ��n laken bezat om zijn lichaam te bedekken. Dit laken was echter te kort voor hem. Als zijn hoofd ermee bedekt werd, bleven zijn voeten bloot en wanneer de voeten bedekt werden, werd het hoofd blootgesteld. De Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) zei:

 

"Bedek zijn hoofd met het laken en zijn voeten met de bladeren van Azkhar."

 

 

Moraal:

 

Dit was het einde van de jongeman die in luxe en comfort opgebracht was. Iemand die gewoon was kleding ter waarde van tweehonderd dirhams te dragen, had niet genoeg kleren om zijn ontzielde lichaam te bedekken. Kijk met welke dapperheid hij trachtte de vlag hoog te houden en niet toestond dat deze viel tot hij dood neerviel. Dit is het wonder van Imaan. Als iemand Imaan heeft gekregen, vergeet hij al het andere, zoals rijkdom, luxe of het leven zelf.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2006 om 07:46

Verhaal: Abu Saeed Khudri�s terughoudendheid

 

Abu Saeed Khudri (radiallaho anho) zegt: �Ik werd voorgedragen door mijn vader aan de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) om in Uhud te vechten toen ik dertien jaar oud was. Mijn vader beval mij aan door te zeggen: �O Profeet van Allah! Hij heeft een zeer sterk lichaam. Zijn beenderen zijn zeer sterk ontwikkeld.�

 

De Heilige Profeet sallalaho alaihi wasallam keek keer op keer naar mij, en tenslotte weigerde hij mij vanwege mijn jeugdige leeftijd. Mijn vader echter, nam deel aan de veldslag en werd gedood. Hij liet niets na om van te leven. Ik ging naar de Heilige Profeet sallalaho alaihi wasallam om financi�le hulp te zoeken. Voordat ik iets kon zeggen sprak hij mij als volgt toe:

 

�Abu Saeed! Wie dan ook geduld aan Allah vraagt, die krijgt het. Wie dan ook kuisheid van Hem vraagt, die krijgt het. En wie dan ook tevredenheid van Hem vraagt zal het zeker krijgen.�

 

Na dit gehoord te hebben, keerde hij naar huis terug zonder een verzoek tot de Heilige Profeet sallalaho alaihi wasallam te richten. Hierdoor zegende Allah hem met zo�n hoge positie, dat onder de jongere Sahabah, niemand begiftigd raakte met zoveel kennis en geleerdheid als Abu Saeed.

 

Moraal:

 

Kijk naar de terughoudendheid van Abu Saeed op zo�n jonge leeftijd. Zoals we weten, had hij zijn vader verloren in Uhud en die liet hem niets na om van te leven. Abu Saeed verdiende daarom ook alle hulp. Toch weerhielden enkele woorden van de Profeet sallalaho alaihi wasallam hem ervan te praten over zijn nood en te zoeken naar gunsten. Kan iemand die veel ouder dan hem is zo een sterk karakter tonen? In feite verdienen de personen die door Allah geselecteerd werden om Zijn dierbare Profeet (sallalaho alaihi wasallam) te vergezellen werkelijk die eer. Dit is de reden dat de profeet sallalaho alaihi wasallam gezegd had:

 

�Allah heeft mijn metgezellen verkozen boven alle andere mensen.�

 

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 augustus 2006 om 15:04

Verhaal: Kinderen vasten

 

Rubbay bint Muawaz zegt:

 

�Sinds de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) ons voorgeschreven had te vasten op de 10de Muharram hebben we altijd gevast op die dag. Zelfs de kinderen werden ertoe gebracht om te vasten. Als ze van de honger huilden, gaven we ze speelgoed gemaakt van katoenen vlokken zodat zij zich bezig hielden tot de tijd van Iftaar.�

 

Moraal:

 

We vernemen uit de Hadith dat de pleegmoeders uit die dagen hun kinderen geen voeding gaven gedurende het vasten. Er is geen twijfel dat ze dit alles konden verdragen, daar hun algemene gezondheid en uithoudingsvermogen beslist van een hogere standaard waren dan de onze. Maar, doen wij zelfs datgene wat wij gemakkelijk kunnen verdragen? Zeker, wij moeten onze kinderen niet opleggen wat zij niet in stand kunnen houden, maar wij moeten hun belasten met wat zij makkelijk kunnen verdragen.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2006 om 12:59

As-salamu alaikum Oem-Hudayfa
Materialisme is het grootste probleem van vandaag. Iedereen heeft het recht op een normaal leven, maar wat we vandaag zien is dat mensen alles willen doen wat ze maar willen om alles te verkrijgen wat ze willen, ten koste van anderen. Een onbeperkte vrijheid. Alle religies brachten ons goede omgangsvormen, normen en waarden. De Islam is de enige religie die ons een complete manier van leven bracht.

Met deze korte verhalen hoop ik een klein beetje van het leven van de Sahabahs naar buiten te brengen, zodat we zullen gaan leven zoals de Islam het voorschrijft en we de ambassadeurs kunnen worden van ons geloof. Laten we ons allemaal concentreren op ons gebed en de Hasanah, voor deze en de volgende wereld, verdienen. 

wa alaikum salaam wa rahmatullahi wabarakatoh

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Oem-Hudayfa Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 30 maart 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oem-Hudayfa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 mei 2006 om 16:31

Subhanallah, dit is echt een stimulans om weer verder te gaan, en onze Imaan te versterken! Broeder, Jazaak Allah gairan!! Dit heeft me echt geraakt..
Moge Allah je belonen Insha'Allah!
Assalaamoe aleykoem wa rahmatullah wa barakatoeh,
Oem Hudayfa

Oh how I pray that on that day, We'll be with those to whom Allah will say: Peace be with you, I am pleased with you.
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 mei 2006 om 11:09

Verhaal: Het huilen van de Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) gedurende de hele avond

 

Eens bleef de profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam) de hele avond huilen, het volgende vers steeds herhalend:

 

 

Indien U hen straft: voorwaar, zij zijn Uw dienaren. En indien U hen vergeeft: dan voorwaar, U bent de Almachtige, de Alwijze. (Al-Maidah 5:118)

 

Het wordt gezegd dat Imam Abu Hanifa (rahmatullahi alaih) ook eens de hele avond huilde bij het reciteren van het volgende vers in Tahajjud:

 

�Gaat op deze Dag (van de gelovigen) weg, O jullie misdadigers!� (Ya Sin 36:59)

 

Moraal:

 

Dit vers betekent dat op de Dag van Verrekening de schuldige gevraagd zal worden zich af te scheiden van de goeden, en het zal hem niet toegestaan worden zich onder hem te begeven zoals zij dat in het wereldse leven deden. Waarom zouden de mensen met vrees voor Allah in hun harten niet huilen van angst over de klasse waartoe zij op Die Dag zullen behoren?

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 mei 2006 om 06:38

Verhaal: De onthouding van de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam)

Eens besloot de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) een maand lang weg te blijven van zijn vrouwen, daar hij om een of ander geval ontevreden was over hun. Hij woonde voor die ene maand in een aparte kamer op de bovenverdieping van zijn woning. Een gerucht deed onder de Sahabah de ronde dat de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) gescheiden was van zijn vrouwen. Toen Umar (Radhiallaho anho) hiervan hoorde, rende hij naar de Masjid en vond de Sahabah in groepen zitten, getroffen door het verdriet over het leed van de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam). Hij ging vervolgens naar zijn dochter Hafsah (Radhiallaho anha), die een vrouw was van de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam), en vond haar huilend in haar kamer. Hij zei tot haar:

"Waarom huil je nu? Heb ik je al die tijd niet gewaar­schuwd je te onthouden van elke handeling die mogelijk het misnoegen van de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) zou kunnen veroorzaken?"

Hij keerde terug naar de Masjid en vond sommige Sahabah naast de preekstoel zitten en huilen. Hij zat daar een tijdje, maar hield dat niet lang vol vanwege zijn buitengewone verdriet. Hij ging naar de kamer waar de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) verbleef. Hij vond Rabah (Radhiallaho anho), een dienaar, zittend op de trap. Hij vroeg hem bij de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) te informeren als hij hem, Umar, wilde toestaan hem te zien. Rabah ging naar binnen en kwam terug om hem te informeren dat de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) rustte en niets gezegd had. Umar (Radhiallaho anho) keerde terug naar de Masjid en zat naast de preekstoel. Weer stond de zielesmart hem geen rust toe, en hij verzocht Rabah om zijn verzoek voor een tweede keer naar de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) te brengen. De Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) antwoordde deze keer ook niet. Na nog enige tijd bij de preekstoel gedraald te hebben, smeekte Umar voor de derde keer om de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) te zien. Deze keer werd zijn verzoek toegestaan. Toen hij binnengeleid werd, zag hij de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) liggen op een mat van dadelbladeren. De afdruk van het gekruiste patroon van de mat kon makkelijk gezien worden op zijn mooi lichaam. Hij had een lederen zak gevuld met de bast van de dadelpalm die als zijn kussen diende.

Umar zegt:

"Ik groette hem met 'Assalamo alaikum' en infor­meerde: "Heb je je vrouwen echtscheiding gegeven, '0, Profeet van Allah? Hij antwoorde negatief. Opgelucht, maakte ik stoutmoedig de opmerking; een beetje verma­kelijk; 0, Profeet van Allah! wij de Qureysh hebben altijd de overhand gehad over onze vrouwen, maar in het geval van de Ansar van Medina, is het de vrouwen die de opperhand hebben. Onze vrouwen zijn ook be�nvloed door de vrouwen van hier. Ik zei nog een paar dingen die hem deden glimlachen. Ik merkte op dat de inhoud van zijn kamer bestond uit drie stukken van geelbruine lederhuid en een handvol gerst die in een hoek lag. Ik keek rond, maar kon niets meer vinden en ik begon te huilen. Hij zei: �Waarom huil je?� Ik antwoordde: "0, Profeet van Allah, waarom moet ik niet huilen? Ik kan de afdruk van het patroon van de mat op je rug zien en ik zie ook alles dat je in deze kamer hebt. 0, Profeet van Allah, bid dat Allah ons ruime voorziening schenkt. De Perzen en de Romeinen - die niet het ware geloof hebben en die Allah niet aanbidden, maar hun Koningen, de Keizers en de Cosroes wonen tegenwoordig in tuinen met stromende beekjes in het midden, maar de gekozen Profeet en aanvaarde dienaar van Allah woont in zo'n droevige armoede". De Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) rustte tegen zijn kussen, maar toen hij mij zo hoorde praten, zat hij op en zei: �O, Umar! Ben je nog steeds in twijfel over deze zaak? Gemak en com­fort in het Hiernamaals zijn veel beter dan gemak en comfort in deze wereld. De ongelovigen genieten van hun deel van goede dingen in deze zelfde wereld, terwijl toch alle dingen voor ons in voorraad zijn in de volgende wereld.� Ik smeekte hem: "0, Profeet van Allah! Vraag vergiffenis voor mij. Ik was werkelijk verkeerd."

Kijk naar de huishoudelijke bezittingen van de soeverein van deze wereld en het Hiernamaals, en de geliefde Profeet van Allah. Zie hoe hij Umar berispte toen hij vroeg om te bidden voor enige verlichting en comfort.

Iemand informeerde bij A'isha (Radiallaho anha} over het beddegoed van de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) in haar huis. Ze zei:

"Het bestond uit een lederenzak gevuld met de schors van dadelpalmen."

Dezelfde vraag werd gesteld aan Hafsah (Radiallaoho anha). Ze zei:

"Het bestond uit een stuk canvas die ik dubbelgevouwen onder hem spreidde. Eens vouwde ik het vier keren in een poging om het een beetje comfortabeler voor hem te maken. De volgende morgen vroeg hij mij: "Wat heb je de afgelopen nacht onder mij gespreid?" Ik antwoord­de:"Dezelfde canvas, maar ik had het in vieren gevou­wen in plaats van de gewoonlijke dubbele vouw." Hij zei: "Doe het als gewoonlijk. De extra zachtheid staat mij in de weg voor het tijdig opstaan voor de tahajjud."

Moraal: Laten wij nu rondkijken en het meubilair van onze slaapkamers in ogenschouw nemen. Wij, die in zo'n comfort leven, aarzelen nooit om te klagen over moeilijke tijden, in plaats van dankbaar en gehoorzamer te zijn aan Allah voor zijn geschenken.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 april 2006 om 00:53

Verhaal: Ibn Jash en Sa�ad bidden voor elkaar

 

Op de vooravond van Uhud, zei Abdullah-bin Jash (radiallaho anho) aan Sa�ad bin-Abiwaqas:

 

"0, Sa�ad kom, laten wij samen bidden. Laat elk van ons tot Allah bidden voor de schenking van zijn enig verlangen en de andere zegt Amin daarop. Op deze manier, zullen onze gebeden zeer waarschijnlijk eerder door Allah verhoord worden."

 

Sa�ad(Radiallaho anho) was het eens met hem en ze gingen beiden naar een hoek om te bidden.

 

Sa�ad(Radiallaho anho) was de eerste die moest bidden, en zei:

 

"0 Allah, wanneer de veldslag morgen woedt, laat mij dan tegenover een zeer sterke �n woeste vijand staan. Laat hij mij uit alle macht aanvallen en laat mij hem afslaan met al mijn kracht. Dan, 0 Allah, laat mij hem triomfantelijk doden omwille van U en sta mij toe zijn bezittingen als buit te nemen."

 

Abdullah zei: "Amin."

 

Toen Abdullah(Radiallaho anho) zijn gebed begon, zei hij:

 

"0 Allah, laat mij morgen tegenover de hardnekkigste onder de vechtersbazen van de vijand staan. Laat hij mij woedend aanvallen en laat mij hem met volle kracht terugslaan. Laat hem dan de overhand op mij hebben en mij vermoorden. Hij mag mijn neus en oren van mijn lichaam afsnijden. En wanneer ik voor U verschijn op de Dag des Oordeels, kunt U mij vragen,"Hoe heb je jouw neus en oren verloren, 0 Abdullah", waarop ik kan antwoorden: "Deze zijn verloren op de weg van Allah en Zijn Profeet (Salallaho alaihi wasallam)." Dan zult U zeggen:"Ja, je hebt ze inderdaad verloren op Mijn weg."

 

Sa�ad zei: "Amin."

 

Tijdens de veldslag de volgende dag, zagen beide Sahabah hun gebeden verhoord precies zoals zij gevraagd hadden. Sa�ad(Radiallaho anho) zei:

 

"Abdullah's gebed was beter dan de mijne. 's Avonds merkte ik op dat zijn oren en neus met een draad aan elkaar geregen waren."

 

Moraal:

 

Dit verhaal beeldt aan de ene kant grote ridderschap en dapperheid van de Sahabah uit, alsof zij ernaar verlangden om tegenover de sterken en de dapperen onder hun vijanden te staan. Aan de andere kant wijst het naar hun toewijding en liefde voor Allah. Abdullah(Radiallaho anho) wenst dat Allah op de Dag des Oordeels bevestigt dat zijn opoffering werkelijk voor de zaak van Allah was. Wat een uitstekende wens!

 

Ik wens dat ik deze kwaliteit kon erven van deze ware helden.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 april 2006 om 01:53

Verhaal: Ibn-Hizam (Radiallaho anho) geeft het bedelen op

 

Hakim bin Hizam (Radiallaho anho) kwam bij de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) en bedelde om hulp. De Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) gaf Hizam iets. Een volgende keer vroeg hij de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) weer om wat steun. Ook deze keer kreeg hij wat. Toen hij voor derde keer langs kwam om te bedelen, zei de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) na hem iets gegeven te hebben:

 

"Hakim, geld heeft een bedrieglijk uiterlijk. Het schijnt zeer zoet te zijn, maar is dat in de werkelijkheid vaak niet. Het is een zegen wanneer het verdiend is met tevredenheid van hart, maar er is geen voldoening in, wanneer het met hebzucht verkregen is."

 

Hakim zei:

 

"O, Profeet van Allah, ik zal vanaf nu niemand meer lastig vallen."

 

Abu Bakr (Radiallaho anho) bood ten tijde van zijn Khilafat Hakim aan hem te helpen uit de 'Baitul Mal', maar hij weigerde. Ook Umar (Radiallaho anho) als Amir-ul-Mominun verzocht Hakim verschillende keren iets van hem te accepteren, maar hij stemde niet toe.

 

Moraal:

 

Onze hebzucht en gierigheid kennen geen grenzen. Dit is waarom wij geen zegeningen vinden in wat wij verdienen.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 april 2006 om 11:45

Assalamoe3leikoem,

Mascha Allah Mooi verhaal! Barak Allahoe Fiek...

Moge Allah swt ons leiden tot het goede Ameen,

~7ayaak Allah~

Wa Salaamoe3leikoem

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 april 2006 om 11:24

Verhaal: De vrouw van Umar (radiallaho anho) treedt op als een vroedvrouw

 

Amir-ul-Mominin Umar (Radiallaho anho) was gedurende de tijd van zijn Kalifaat, gewoon om gedurende de nacht zelf de wacht te houden en te patrouilleren door de straten en de voorstad van Medina. Gedurende een van zijn avondpatrouilles merkte hij een kameelharen tent op, die opgeslagen was op een open plek aan de rand van de stad. Hij had deze aparte tent nooit eerder gezien. Bij het naderen van de tent, zag hij iemand buiten de tent zitten en hoorde een soort gekreun uit de tent komen. Umar (Radiallaho anho) groette de vreemdeling met "Assalam-o-'alaikum" en ging naast hem zitten.

 

Umar: 'Waar kom je vandaan broeder?"

 

De man: "Ik ben van de woestijn en ben een vreemde hier. Ik ben gekomen om Amir-ul-Mominin wat hulp te vragen voor mijn behoeften."

 

Umar: "Wie kreunt daar binnen?"

 

De man: "Bemoeit U zich alstublieft met uw eigen zaken "

 

Umar: "Zeg mij alstublieft wat er aan de hand is. Misschien kan ik U helpen."

 

De man: "Als je moet weten, daarbinnen ligt mijn vrouw, kreunend van barenswee�n."

 

Umar: "Is er iemand daarbinnen om haar te verzorgen?"

 

De man: "Niemand."

 

Umar(Radiallaho anho) stond daarna op en haastte zich huiswaarts. Hij sneed het onderwerp als volgt aan bij zijn vrouw Umm-Kulsum(Radiallaho anha): "Allah stelt je in de gelegenheid om grote zegeningen te ontvangen."

 

 

De vrouw: "Wat is het, 0 Amir-ul-Mominin?"

 

Umar: "Ginds, aan de rand van de stad bevindt zich een arme vrouw in barensnood en er is niemand om haar te begeleiden en te verzorgen."

 

De vrouw: "Ik ben bereid haar te verzorgen, als het u belieft."

 

Umm-Kulsum(Radiallaho anha) was per slot van rekening de dochter van Fatima (Radiallaho anha) en kleindochter van de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam). Hoe kon ze aarzelen om op zo'n moment een hulpeloos verlaten zuster te hulp te schieten, een dienstbetoon en een toewijding die Allah het meest behaagt?

 

 

Umar: "Dan moet je je haasten. Neem ook een pan, wat water, boter, proviand en andere zaken die nodig zijn tijdens een bevalling.�

 

Umm-Kulsum (Radiallaho anha) deed wat gevraagd werd en ging naar de plaats waar de tent was opgeslagen. Umar (Radiallaho anho) volgde haar op de hielen. Ze ging de tent binnen, terwijl Umar zich bezig hield met het koken van wat voedsel voor de mensen. Na enige tijd riep Umm-Kulsum (Radiallaho anha) vanuit de tent:

 

"Amir-ul-Mominin, feliciteer je vriend met de geboorte van een zoon. "

 

De persoon raakte in verlegenheid toen hij het aanspreken van 'Amir-ul-Mominin' hoorde en besefte de positie van de persoon die hem aan het bedienen was. Maar Umar (Radhiallaho anho) stelde hem op zijn gemak en zei:

 

"Dat is in orde, er is niets om je zorgen over te maken."

 

Hij plaatste de pan vlakbij de ingang van de tent en vroeg zijn vrouw om die te nemen en de vouw te voeden. Ze voedde haar en gaf de pan terug. Toen vroeg Umar(Radiallaho anho) de bedoe�en om wat te eten daar hij de hele avond wakker was gebleven. Na deze dienst bewezen te hebben zei Umar(Radiallaho anho) aan de persoon:

 

"Kom morgen bij mij en ik zal zien wat ik voor je kan doen"

 

en hij keerde daarna met zijn vrouw terug naar huis.

 

Moraal:

 

Is er een koning, een onbeduidende leider of zelfs een gewone middenklasser uit onze tijd, die zijn vrouw zo in het holst van de nacht zou meenemen buiten de stad om een arme vreemde vrouw te verzorgen. En dit alles terwijl hij er zelf genoegen in schept met het maken van vuur en het koken van voedsel? Laat de aardse rijken aan de kant, hoeveel van de religieuze mensen zouden dat doen? We moeten beseffen dat wij pas in aanmerking komen voor de wensen en zegeningen die Allah deze Godvrezende mensen heeft geschonken, indien wij werkelijk bereid zijn in hun voetstappen te treden en niet alleen met de mond zeggen dat wij hun voorbeeld volgen.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 april 2006 om 08:17

Verhaal: Het gezelschap van de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) in het Paradijs

 

Rabiah(Radhiallaho anho) vertelt:

 

"Ik was gewoon des avonds de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) te bedienen. Ik zou water, miswak, gebedsmat enz., klaar houden voor zijn Tahajjud. Zeer tevreden over mijn diensten vroeg hij mij eens: "Wat zou je het meeste wensen?" Ik zei:"O. Profeet van Allah. Ik wens Uw gezelschap in het Paradijs." Hij vroeg mij of er iets anders was wat ik zou wensen. Maar ik antwoordde:"Dit is het enige waarnaar ik verlang." Hierop antwoordde hij: "In orde. Je moet mij helpen door herhaaldelijk voorover te liggen in salaat."

 

Moraal:

 

Dit is een les voor ons. We moeten niet alleen rekenen op mondelinge gebeden, maar wij moeten ook enkele praktische inspanningen doen om ons doel te bereiken. De beste van alle inspanningen is de Salaat. Het zou ook verkeerd zijn om alleen en geheel te rekenen op de gebeden van heilige en vrome mensen. Deze wereld is er ��n van oorzaak en gevolg en er bestaat geen twijfel over dat Allah soms dingen laat gebeuren waarvoor geen duidelijke en tastbare oorzaak is, maar die alleen op zeer zeldzame gelegenheden gebeuren. Wij doen op deze wereld allerlei pogingen, maar wij moeten nooit alleen op onze gebeden rekenen noch ons zondermeer berusten in ons lot. Voor alle voordelen met betrekking tot het Hiernamaals, moeten wij trachten onze best te doen in overeenstemming met het gedrag, vereist door onze religieuze en ethische standaard. Wij moeten het gebed niet alleen beschouwen als de enige factor die telt, noch moeten wij als fatalisten alles overlaten aan een meedogenloos noodlot. Ongetwijfeld hebben de gebeden van vrome mensen en minnaars van Allah hun gepaste resultaat, maar zij dienen alleen om onze eigen oprechte pogingen te doen, en zelfs de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) vroeg Rabiah hem te helpen door herhaaldelijk voorover te liggen (d.w.z. het verrichten van de Salaat ook in de vrije tijd).

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2006 om 22:49

Verhaal: Abdullah-bin-Abdullah-bin-Ubbay degradeert zijn Munafiq vader

Gedurende de beroemde veldslag van Banul-Mustaliq in 5 AH., had een Muhajir een conflict met Ansari over een onbeduidende zaak. Elk van de twee riep hun eigen mensen om hulp en er ontstond ernstig gevaar voor een confrontatie tussen de twee Moslim-groepen, maar door de inspanningen van enkele verstandige mensen, werd het gevecht afgewend.

 

Abdullah-bin-Ubbay was de leider van de Munafiqin. Hij was een bittere vijand van de Islam. Daar hij zich opstelde als een Moslim, werd hij als zodanig behandeld door de andere Moslims. Toen hij dit voorval te weten kwam, gebruikte hij enkele onbeleefde woorden tegen de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) en buitte de situatie uit. Hij sprak zijn mensen als volgt toe:

"Dit alles is het resultaat van het zaad dat jullie met jullie eigen handen gezaaid hebben. Jullie hebben een toevluchtsoord verschaft aan deze vreemdelingen (doe­lende op de Muhajirin) in je eigen stad en jullie rijkdom gelijkelijk met hun gedeeld. Als je je hulp aan hun intrekt, zullen zij genoodzaakt zijn te vertrekken."

Hij zei verder:

"Bij Allah! Bij onze terugkeer naar Medina, zullen wij, de gerespecteerde mensen, deze gemene mensen van daar verdrijven."

Zaid-bin-Arqam (Radiallaho anho), een Ansari jongen, luisterde naar hem. Hij kon deze woorden niet verdragen en onmiddellijk antwoordde hij vinnig door hem te zeggen:

"Bij Allah! Jij zelf bent een gemenerik. Zelfs je eigen mensen kijken neer op je en niemand zal je steunen. De Heilige Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wa sallam) is de meest ge�erde. Hij is verheven door Rahman en vereerd door zijn volgelingen. "

Abdullah-bin-Ubbay zegt:

In orde. Zeg het aan niemand. Het was alleen maar een grap. Ik was niet ernstig in wat ik zei."

Zaid (Radiallaho anho) ging echter rechtstreeks naar de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) en vertelde hem wat de Munafiq gezegd had. Umar (Radiallaho anho) verzocht de toestemming van de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) om Abdullah-bin-Ubbay te doden, maar de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) weigerde dit. Toen Abdullah-bin-Ubbay het hoorde dat de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) gerapporteerd was over zijn onbeschaamde uitspraken, kwam hij bij hem en zwoer bij Allah door te zeggen:

"Ik zweer dat ik nooit zoiets gezegd heb. Zaid is een leugenaar. Hij heeft u een valse rapportage gegeven."

Enkele van de Ansars zaten ook bij de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam). Zij bepleitten zijn zaak ook door te zeggen:

"0, Profeet van Allah! Hij is de leider van zijn stam en is een groot man. Zijn verklaring is betrouwbaarder dan het rapport van een kleine jongen. Het is best mogelijk dat Zaid niet goed gehoord heeft of hem verkeerd begre­pen heeft."

De Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) accepteerde zijn bewering en nam geen acties tegen hem. Toen Zaid (Radiallaho anho) hoorde dat de Munafiq erin geslaagd was de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) te bedriegen door een valse eed te doen, kwam hij niet naar buiten uit schaamte dat hij als een leugenaar aangezien werd. Hij ging zelfs niet naar de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam). Tenslotte openbaarde Allah Sura "Al-Munafiqoon", waarin het verslag van Zaid bevestigd werd en de Munafiq werd ontmaskerd. Na dit voorval begonnen de mensen Zaid te eren en keken neer op de Munafiq.

Nu had de Munafiq (Abdullah-bin-Ubbay) een zoon. Zijn naam was Abdullah en hij was een zeer oprechte Moslim. Toen de Mujahidin op het punt stonden Medina binnen te trekken, trok hij zijn zwaard uit de schede, stond even buiten de stad en zei op een uitdagende toon tot zijn Munafiq vader:

"Ik ga je niet toestaan Medina binnen te treden, tenzij je met je eigen mond erkent dat jij zelf gemeen bent en de Heilige Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) de meest verhe­vene is."

Dit verbaasde Abdullah-bin-Ubbay ten zeerste. aangezien zijn zoon altijd zeer eerbiedig was jegens hem, maar nu was hij bereid hem, zijn eigen vader, te doden terwille van de eer van de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam). De Munafiq moest verklaren:

"Bij Allah! Ik ben gemeen en de Heilige Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) is de meest verhevene."

Hij werd toen toegestaan de stad binnen te betreden.

 

Moraal:

 

De ware geest van de Islam vinden wij terug in de kinderen in de tijd van de Sahabah. Het was de vrucht van de opvoeding die zij van hun ouders kregen. Ouders van deze tijd verwennen hun kinderen teveel door hen te vaak te liefkozen. Als zij meer moeite zouden doen de Islamitische praktijken in de jonge harten te prenten, kunnen deze gemakkelijk een gewoonte worden als zij opgroeien. Als je werkelijk wenst dat je kind een goede Moslim wordt als hij/zij opgroeit, moet je het zaad van Imaan en Islam vanaf zijn kinderjaren in zijn hart zaaien. De Sahabah waren zeer nauwkeurig met de training van hun kinderen in Islamitische praktijken en ze hielden hun doen en laten scherp in het oog.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 maart 2006 om 22:16

Verhaal: Umar (Radhiallaho anho) en zijn vrees voor Allah

 

Umar (Radiallaho anho) zou vaak een strohalm in zijn hand houden en zeggen:

 

"Ik wenste dat ik een strohalm als deze was."

 

Soms zou hij zeggen:

 

"Ik wenste dat mijn moeder mij niet gebaard had."

 

Eens was hij met belangrijk werk bezig toen iemand bij hem kwam en klaagde over een onbeduidende grief en hem verzocht om vergoeding. Umar (Radiallaho anho) legde een zweep over zijn schouders en zei:

 

'Wanneer ik voor dat doel zit, kom je niet bij mij, maar wanneer ik bezig ben met ander belangrijk werk, kom je met je grieven om me te onderbreken."

 

De persoon ging weg, maar Umar (Radhiallaho anho) liet hem terugroepen, overhandigde hem zijn zweep en zei:

 

"Zweep mij nu om de zaak gelijk te maken"

 

Hij zei: "Ik vergeef je omwille van Allah."

 

Umar (Radiallaho anho) ging naar huis, verrichtte een Salaat van twee Raka'at in berouw en verweet zichzelve, zeggende:

 

"0, Umar (Radiallaho anho) , je was laag maar Allah heeft jou verheven. Je was aan het dwalen maar Allah leidde je. Je was laag maar Allah veredelde je en gaf je oppergezag over Zijn mensen. Nu komt een van ze en vraagt je voor vergoeding voor het verkeerde dat hem is aangedaan, en je zweept hem? Welk antwoord heb je om Allah te geven?"

 

Hij bleef zich zeer lang berispen.

In de tijd dat hij Khalifah was geworden, ging Umar (Radiallaho anho) voor zijn gewone rondreis in de richting van Harrah (een voorstad van Medina) met zijn slaaf Aslam, toen hij op een afstand vuur zag in de woestijn. Hij zei:

 

"Daar lijkt een kamp te zijn. Misschien is het een karavaan die de stad niet binnen kon vanwege het invallen van de nacht. Laten wij naar hun gaan kijken en hun bescherming gedurende de nacht regelen."

 

Toen hij daar aankwam, zag hij een vrouw en enkele kinderen. De kinderen huilden. De vrouw had een ketel met water op het vuur. Umar (Radiallaho anho) groette haar met Salaam en met haar toestemming ging hij dichterbij.

 

Umar: "Waarom huilen deze kinderen?"

 

De vrouw: "Omdat ze honger hebben?"

 

Umar: "Wat is in de pan?"

 

De vrouw: "Alleen water om de kinderen te kalmeren zodat ze kunnen slapen met de gedachte dat eten voor hun bereid wordt. Ah! Allah zal oordelen tussen Umar(Radhiallaho anho) en mij, op de Dag des Oordeels, voor het verwaarlozen van mij in mijn ellende."

 

Umar(wenend): "Moge Allah genadig voor je zijn! Hoe kan Umar kennis hebben van jouw ellende?"

 

De vrouw: "Als hij onze Amir is, moet hij zich laten informeren over ons."

 

 

Umar (Radiallaho anho) keerde terug naar de stad en ging onmiddellijk naar de Baitul-Mal om een zak met meel te vullen, dadels, vet en kleren te verzamelen, en hij nam ook wat geld mee. Toen het pakket gereed was, zei hij aan Aslam:

 

"Zet het pakket nu op mijn rug, Aslam."

 

Aslam: "Neen, alstublieft, Amir-ul-Momineen! Ik zal de zak dragen."

 

Umar weigerde te luisteren naar Aslam, zelfs op zijn aandringende verzoeken hem toe te staan de zak te dragen, en merkte op:

 

"Wat? Ga jij mijn last dragen op de Dag des Oordeels? Ik moet deze zak dragen, daar ik gevraagd zal worden (in het Hiernamaals) over deze vrouw."

 

Aslam plaatste met erg veel tegenzin de zak op de rug van Umar (Radiallaho anho) die deze met snelle stappen rechtstreeks naar de tent van de vrouw bracht. Aslam volgde hem op de hielen. Hij zette een beetje meel en enkele dadels en vet in de pan en begon te roeren.

 

Aslam:

 

"Ik zag de rook door zijn dikke baard passeren."

 

Na enige tijd was het eten klaar. Hij serveerde het zelf aan de familie. Toen zij volop gegeten hadden, gaf hij hun het restant dat over was voor de volgende maaltijd. De kinderen waren zeer blij na hun maaltijd en begonnen vrolijk te spelen.

De vrouw was erg dankbaar en merkte op:

 

"Moge Allah je belonen voor je vriendelijkheid! In feite verdien jij de plaats in te nemen van Khalifah in plaats van Umar."

 

Umar troostte haar en zei:

 

"Als je komt om de Khalifah te zien, zal je me daar vinden."

 

Hij zat een poosje daar en bleef naar de kinderen kijken. Hij keerde toen terug naar Medina. Op zijn terugweg zei hij aan Aslam:

 

"Weet je waarom ik daar zat, Aslam? Ik had ze in ellende zien huilen. Ik vind het daarom prettig hun een poosje lachend en gelukkig te zien."

 

Het wordt gezegd dat Umar terwijl hij de Fajr Salaat leidde gewoon was Soerah Kahf, Taha en andere soortgelijke Suras in zijn Salaat te reciteren en hij zou daarbij zoveel wenen dat zijn gehuil tot de achterste rijen hoorbaar was. Eens reciteerde hij Sura Yusuf in het Fajr-gebed. Toen hij bij dit vers kwam:

 

"Voorwaar, alleen bij Allah klaag ik over mijn ellende en verdriet�"(12:86)

 

, huilde hij zoveel dat hij niet verder kon reciteren. Tijdens de Tahajjud, viel hij soms op de grond en zou hij flauwvallen door buitensporig wenen.

 

Moraal:

 

Zo was de vrees voor Allah in Umar (Radiallaho anho) wiens naam angst aanjaagde in de harten van de machtigste monarchie�n van zijn tijd. Zelfs vandaag zijn de mensen met ontzag vervuld als zij over hem lezen. Is er heden ten dage iemand met macht aan te wijzen die bereid is een dergelijke vriendelijkheid te tonen aan mensen onder zijn gezag?

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2006 om 08:40

Verhaal: De mening van de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) over twee personen

 

Enkele mensen zaten met de Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) toen iemand daar langs liep. De Heilige Profeet (Salallaho alaihe wasallam) vroeg het gezelschap:

 

"Wat denken jullie van deze persoon?"

 

Zij antwoordden:

 

"0' Profeet van Allah! Hij is de telg van een goede familie. Bij Allah, het is zo dat als hij om de hand vraagt van een vrouw van de meest beroemde familie, hij niet afgewezen zou worden. Als hij iemand aanbeveelt, zou die werkelijk geaccepteerd worden."

 

Daarna bleef de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) stil. Iets later ging een andere persoon langs en de Heilige Profeet(Salallaho alaihi wasallam) stelde dezelfde vraag aan zijn metgezellen over die persoon.

 

Zij antwoordden:

 

"0, Profeet van Allah! Hij is een zeer arme Moslim. Als hij zich met iemand zou verloven bestaat de kans dat hij niet trouwt. Als hij iemand aanbeveelt, zal zijn aanbeveling zeer waarschijnlijk niet geaccepteerd worden. Als hij spreekt, zullen weinigen naar hem luisteren."

 

Daarna merkte de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) op:

 

"Deze laatste persoon is beter dan een hele partij van mensen als de eerste."

 

Moraal:

 

Behoren tot een goede familie legt absoluut geen gewicht in de schaal bij Allah. Een arme Moslim, die weinig achting heeft en die weinig respect afdwingt in deze wereld staat dichterbij bij Allah dan de honderden zogenoemde nobele mensen die ofschoon gerespecteerd en geacht door aardse mensen, zich ver van het pad van Allah bevinden. Het is gezegd in een Hadith:

 

"Het zal het einde van deze wereld betekenen wanneer geen enkele ziel overblijft om de naam van Allah te bezingen. Het is door de Heilige naam van Allah dat het systeem van dit universum voortduurt."

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2006 om 07:22

Verhaal: De uitspraak van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) over voedsel dat haraam is

 

De Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) zei eens:

 

"Daar Allah Zelf boven alle smet verheven is, zegent Hij met Zijn gratie eveneens alleen onbesmette dingen. Hij beveelt aan de Moslims wat Hij Zijn Profeten voorgeschreven heeft. Hij zegt in Zijn Heilige Boek:

 

O Boodschappers, eet van de goede zaken en verricht goede daden. Voorwaar, ik ben Alwetend over wat jullie doen.

[Quran: Soerah al Muminun (23) vers 51]

 

O jullie die geloven, eet van de goede dingen waarmee Wij jullie hebben voorzien.�

[Quran Soerah al-Baqarah (2) vers 172]

 

Vervolgens vertelde de Heilige Profeet (Salallaho alaihi wasallam) over een reiziger die met zijn haren in de war en gekleed in stoffige kleren, zijn handen opheft naar de Hemel en uitroept: "O Allah! 0, Allah!" maar zijn voedsel, drank en kleren waren alle van 'haraam' afkomstig. Daarom zal Allah nooit naar hem luisteren en zijn gebeden verhoren, zelfs indien zijn uiterlijk hem waardig zou zijn.

 

Moraal:

 

De mensen verwonderen zich waarom de gebeden van de Moslims niet altijd verhoord worden door Allah. De reden is gemakkelijk genoeg te begrijpen in het licht van bovengenoemde Hadith. Ofschoon Allah soms zelfs de gebeden van een Kafir verhoort (niet te zeggen de gebeden of verzoeken van een zondige Muslim), wordt het gebed van een vroom persoon zelden verworpen. Dat is de reden waarom de mensen meestal de gebeden van zulke mensen voor zichzelf zoeken. Hieruit volgt dat degenen die wensen dat hun gebeden vaak verhoord worden, moeten afblijven van 'haraam'. Geen enkel wijs persoon wil het risico lopen dat zijn gebeden verworpen worden.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 februari 2006 om 01:11

Verhaal: Het uitgeven van Asma (radiallaho anha) voor liefdadigheid

 

Asma (radiallaho anha) had een zeer groot hart voot het uitgeven op het pad van Allah. In den beginne was ze gewoon zorgvuldig en gaf zij met maat en gewicht uit. Eens zei de profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam) tot haar:

 

�O Asma, geef niet uit door maat en berekening, geef royaal uit op het pad van Allah.�

 

Hierna begon ze overvloedig uit te geven. Ze adviseerde haar dochters en huisbedienden:

 

�Wacht niet op enig overschot of overmaat alvorens uit te geven op het pad van Allah. Daar de behoefte om zaken aan te schaffen gaandeweg steeds groter worden en daardoor het moment van overmaat steeds verder weg komen te liggen, zal de tijd om uit te geven op het pad van Allah nooit komen. Onthoud dat je niet zal verliezen door het uitgeven voor liefdadigheid.�

 

Moraal:

 

Hoewel deze mensen arm waren en van dag op dag leefden, waren zij toch royaal in het uitgeven en waren zij mild van hart. De moslims van vandaag klagen over armoede, maar er zal nauwelijks een groep mensen onder hun zijn die zo arm en behoeftig was als de Sahabah toen waren. In de verhalen kan je lezen hoe zij dagenlang zonder voedsel moesten doorbrengen en hoe sommigen van hun stenen gebonden hadden op hun buik om hun pijnen van honger te verlichten.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 februari 2006 om 04:09

Verhaal: Rubayyi�s (radiallaho anha) hoge genegenheid

 

Rubayyi bint Mu�awiz was een vrouw van de Ansar, die in verschillende veldslagen had deelgenomen, aan de zijde van de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam). Ze verzorgde de gewonden en droeg de ontzielde lichamen tijdens de veldslag weg. Ze had de Islam geaccepteerd voordat de Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam) naar Medina emigreerde. Ze ging trouwen toen de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) in Medina was. Hij sierde haar huwelijk door zijn aanwezigheid. Hij hoorde enkele meisjes een gedicht bij haar verblijfplaats zingen over de veldslag van Badr. Een van hun zong een vers: wa fina nabi ya�lamu ma fi ghadin

Dat betekende:

 

�Wij hebben tussen ons de Profeet (sallalaho alaihi wasallam), die weet wat morgen zal gebeuren.�

 

Hij verbood hun zulke gedichten te zingen, omdat niemand anders dan Allah kon weten wat in de toekomst zou gebeuren.

 

Rubayyi�s vader Mu�awiz was ��n van degenen die Abu Jahl tijdens Badr doodde. Abu Jahl was, zoals de meesten wel weten, ��n van de grote leiders van de Quraish en de ergste vijand van de Islam. Er was een vrouw, genaamd Asma, die altijd parfum verkocht voor de vrouwen. Ze kwam eens langs bij Rubayyi om parfum te verkopen. Toen Rubayyi aan haar voorgesteld werd als een dochter van Mu�awiz, merkte ze op:

 

�Zo, jij bent de dochter van degene die zijn leider doodde.�

 

De trotse Rubayyi kon niet verdragen dat een minderwaardig persoon als Abu Jahl genoemd werd als te zijn de leider van haar vader. Daarom betaalde zij met gelijke munt terug:

 

�Neen, ik ben de dochter van iemand die zijn slaaf doodde.�

 

Asma hield niet van deze kenschetsing voor Abu Jahl en zei boos:

 

�Het is haram voor mij om parfum voor jou te verkopen.�

 

Rubayyi zei op dezelfde toon terug,

 

�Het is haram voor mij om parfum van jou te kopen. Ik heb nooit stank geroken in een parfum uitgezonderd in die van jou.�

 

Rubayyi (radiallaho anha) zegt:

 

�Ik had de laatste woorden gezegd eenvoudigweg om haar te tarten.�

 

Moraal:

 

Kijk naar haar gevoeligheid en gevoel voor de Islam. Rubayyi kon het niet verdragen dat een vijand van de Islam een leider werd genoemd. Tegenwoordig horen we van de lippen van moslims bloemrijke en verheven klinkende benamingen die gebruikt worden voor de openlijke vijanden van de Islam. Als deze moslims hieraan herinnerd worden, noemen zij de kritiek op hun een teken van een bekrompen opvatting.

 

De Boodschapper van Allah (sallalaho alaihi wasallam) zei:

 

�Betitel een munafiq niet als een leider. Je maakt Allah ontevreden als je zo iemand als een leider beschouwd.�

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 februari 2006 om 03:41

Verhaal: Het martelaarschap van Khubaib, Zaid en Asim

 

De Quraish waren verbolgen door woede en wraak bij het verlies van enkele van hun voornaamste mannen in Uhud. Sulaifah wiens twee zonen gevallen waren in gevecht , had plechtig gezworen dat ze wijn zou drinken in de schedel van Asim (radiallaho anho) die haar beide zonen had gedood, als zij in bezit zou komen van zijn hoofd. Ze had een prijs van 100 kamelen uitgeloofd (gigantisch hoog in die periode) voor de persoon die het hoofd van Asim  voor haar zou brengen. Sufyan bin Khalid werkte een plan uit om de prijs te verzekeren. Hij stuurde een aantal mannen van Adhal Waqarah naar Medina, die zich zogenaamd tot de Islam hadden bekeerd. Zij smeekten de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) om enkele personen aan te wijzen om hun te vergezellen naar hun plaats om de Islam te preken aan het gewone volk. Zij deden een speciaal verzoek om Asim  (radiallaho anho) en zeiden:

 

�Onze mensen zullen zijn wijze van toespreken heel erg appreci�ren.�

 

De Profeet van Allah (sallalaho alaihii wasallam) vaardigde tien (in sommige overleveringen zes) van zijn metgezellen af om met hun mee te gaan en Asim  (radiallaho anho) was er natuurlijk ook bij. Zij begonnen in alle rust aan de terugweg van Medina, maar verraad wachtte hun onderweg; zij werden door niet minder dan twee honderd vijanden aangevallen, waaronder honderd geselecteerde eerste klas boogschutters. De Sahabah klommen op een heuvel, Fadfad. De vijanden schreeuwden naar hun:

 

�Geven jullie je over, wij willen jullie niet vermoorden. We zullen jullie alleen naar Mekka brengen en aan de Quraish verkopen.�

 

De Sahabah wezen deze onderhandeling af en verkozen te vechten tot het bittere einde. Toen zij een tekort kregen aan pijlen, vielen ze de vijanden met hun speren aan. Asim  (radiallaho anho) alarmeerde zijn metgezellen:

 

�Het lijdt geen twijfel dat jullie verraden zijn door deze mensen, maar je moet de moed niet opgeven; omdat martelaarschap op zichzelf het hoogtepunt is van jullie streven. Allah de meest geliefde, is met jullie, en jullie hemelse echtgenoten wachten op dit moment op jullie.�

 

Met deze woorden stortte hij zich in het heetst van de strijd en toen zijn speer brak, vocht hij door met zijn zwaard. Zo vocht hij door tot het laatst. Zijn laatste gebed was:

 

�O Allah, breng de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) op de hoogte van onze dood.�

 

Allah verhoorde medelijdend dit gebed en openbaarde het nieuws aan de Profeet (sallalaho alaihi wasallam). Toen Asim  (radiallaho anho) had gehoord van de eed van Sulaifah om wijn te drinken uit zijn schedel, bad hij ook als volgt:

 

�O Allah! Ik heb mijn leven aan Uw zaak gegeven; O Allah, bescherm mijn hoofd tegen de heiligschennende handen van deze ongelovigen.�

 

Dit gebed werd ook verhoord. Na zijn dood nestelde een zwerm bijen (wespen in een andere overlevering) zich op zijn lichaam en bracht alle pogingen van de vijand om zijn hoofd meedogenloos af te scheiden, in de war. Zij lieten het lichaam achter met de bedoeling hun vuile taak gedurende de nacht te doen, wanneer de bijen weg waren. Maar gedurende de nacht brak er een wolkbreuk los, die het lichaam weg spoelde.

 

Toen zeven van de tien Sahabah (radiallaho anhum) het martelaarschap hadden verworven, waren de overgebleven drie, Khubaib, Zaid bin Wathnah en Abdullah bin Tariq (radiallaho anhum) nog steeds op hun post op de heuveltop. De vijanden riepen weer naar hun:

 

�Jullie drie kunnen naar beneden komen. Wij zullen jullie geen kwaad doen.�

 

De drie vertrouwden hun en kwamen van de heuveltop, maar de vijanden wierpen zich onmiddellijk op hun en overmeesterden hun. Hierop protesteerde Abdullah bin Tariq (radiallaho anho):

 

�Zo dit is jullie eerste woordbreuk van jullie plechtige belofte. Ik zal me liever aansluiten bij mijn martelaarbroeders dan levend met jullie mee te gaan.�

 

Hij weigerde hen toen in gevangenschap te volgen. Ze dwongen hem op allerlei manieren mee te lopen, maar toen ze merkten dat niets mocht baten en Abdullah zich geen centimeter zou verroeren, maakte zij hem ter plekke dood. De twee overgebleven gevangenen werden meegenomen naar Mekka en verkocht aan de Quraish. Safwan bin Umayyah betaalde vijftig kamelen voor Zaid om hem te doden en zich te wreken op de dood van zijn vader in Uhud en Hujair bin Abiahab kocht Khubaib voor honderd kamelen om zich ook te wreken voor zijn vader in dezelfde veldslag.

 

Safwan droeg Zaid (radiallaho anho) over aan zijn slaaf om buiten de grenzen van Haram gedood te worden. Een menigte volgde hun om te kijken hoe Zaid (radiallaho anho) zijn einde tegemoet zou gaan en Abu Sufyan behoorde ook tot ��n van de toeschouwers. Toen Zaid (radiallaho anho) voorbereid stond de dood tegemoet te treden, vroeg Abu Sufyan hem aldus:

 

�Zou je niet wensen dat de Heilige Profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) vandaag in jouw plaats zou zijn en je vrijgelaten zou worden om verder met je familie te genieten van het leven?�

 

Het antwoord van Zaid verbaasde hun allen:

 

�Bij Allah!� zei hij, �de gedachte van het genieten van het leven met mijn familie zou ondraaglijk voor mij worden als de Heilige profeet (sallalaho alaihi wasallam) zou moeten lijden voor zelfs een doornprik in zijn voet.�

 

De Quraish konden dit antwoord eenvoudig niet begrijpen en Abu Sufyan (radiallaho anho) maakte de opmerking:

 

�Er is absoluut geen ander voorbeeld mogelijk, waar ook ter wereld, van de liefde die de metgezellen van de Heilige profeet (sallalaho alaihi wasallam) voor hem koesteren.�

 

Zaid (radiallaho anho) stierf toen de marteldood.

 

Khubaib (radiallaho anho) bleef een tijdlang gevangen bij Hujair. Een slavin van Hujair (die zich later bekeerde tot de Islam) vertelt:

 

�Toen Khubaib (radiallaho anho) bij ons in gevangenschap was, merkte ik op dat hij druiven at van een tros zo groot als een hoofd van een mens, ofschoon het op dat moment in Mekka geen seizoen was voor druiven. Toen de dag van zijn executie naderde, vroeg hij naar een scheermes dat hem overhandigd werd. Ondertussen kwam een spelend kind dichtbij Khubaib. Alle huisgenoten werden hierop gealarmeerd. Ze dachten dat niets Khubaib zou kunnen verhinderen het kind met het schreermes te doden, aangezien hij toch al tot de doodstraf was veroordeeld. Maar om hun gerust te stellen zij Khubaib toen hij hun schrik opmerkte: �Denk je dat ik mij zou vernederen om een onschuldig kind te doden? Zo een afschuwelijke misdaad kan ik eenvoudigweg niet begaan.�

 

Toen hij naar de galg werd geleid en gevraagd werd om zijn laatste wens kenbaar te maken, verzocht hij:

 

�Sta mij toe twee rakaat Salaat te verrichten, daar het tijd voor mij is de wereld te verlaten en mijn Allah te ontmoeten.�

 

Zij lieten hem zijn Salaat verrichten. Bij het beeindigen van zijn twee rakaat zei hij weer kalm:

 

�Volgens jullie ban ik bang voor de dood, als dat het geval zou zijn, zou ik nog twee rakaat hebben verricht.�

 

Hij werd toen gebonden en naar de galg gebracht. Hij zei toen:

 

�O Allah! Er is niemand om mijn laatste �Salaam� over te brengen naar Uw Profeet (sallalaho alaihi wasallam).�

 

Maar Allah liet zijn �Salaam� aan de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) door een engel overbrengen. De Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) antwoordde:

 

�Wa-alaikumus-salaam! O Khubaib.�

 

En hij zei aan de Sahabah:

 

�Khubaib wordt nu door de Quraish gemarteld.�

 

Bij de galg, doorboorden veertig Quraish hem tegelijkertijd met speren. Een van hun plaagde hem:

 

�Zeg bij Allah, dat je nu zou wensen dat de profeet Muhammad (sallalaho alaihi wasallam) in jouw plaats zou zijn en jij vrijgelaten werd.�

 

Hij antwoordde:

 

�Bij Allah de Allerhoogste, ik zou het niet verdragen dat zelfs een doorn de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) zou prikken voor het verlossen van mijn leven.�

 

Moraal:

 

Elk woord van dit verhaal is een les voor ons allen. De toewijding en liefde van de Sahabah die hierin beschreven worden, is werkelijk iets wat het beschouwen en begeren waard is. Zij zouden hun leven liever opofferen dan te verdragen dat zelfs een doorn de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) zou prikken. Kijk weer naar Khubaib�s laatste wens. Hij denkt noch aan zijn familieleden noch wenst hij ze te zien. Wat hij wenst is zijn �Salaam� te sturen naar voor de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) en het verrichten van een laatste rakaat Salaat.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 februari 2006 om 05:30

Verhaal: De Al-Ambar expeditie

 

De Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam) zond een expeditie van drie honderd man in de richting van de zeekust onder het commando van Abu Ubaidah (radiallaho anho) in 8AH. Hij gaf hun een zak vol dadels mee voor hun rantsoen. Zij waren nauwelijks vijftien dagen onderweg of zij waren door hun rantsoen heen. Om de groep van voedsel te voorzien, begon Qais dagelijks drie kamelen van zijn eigen mensen te kopen, om de Mujahideen te voeden, met de belofte bij terugkeer in Medina te betalen voor de geslachte beesten. Toen de Amir zag dat de afslachting van de kamelen de groep van zijn eigen transportmiddel zou beroven, verbood hij hem om dat te doen. Hij verzamelde de dadels die er bij verschillende mensen nog overgebleven waren en sloeg die op in een zak. Hij zou eenieder 1 dadel per dag geven als hun dagelijkse rantsoen. Toen Jabir (radiallaho anho) dit verhaal later aan de mensen vertelde, vroeg een van zijn luisteraars:

 

�Hoe slaagde je erin te leven van slechts ��n dadel voor de hele dag?�

 

Hij antwoordde:

 

�Wij verlangden zelfs naar die ene dadel toen de ene voorraad uitgeput was. Wij waren aan de rand van de hongerdood. We bevochtigden zelfs droge bladeren met water en aten die op.�

 

Toen zij dit stadium bereikten, had Allah medelijden met hun, omdat Hij (Sobhanah wata�ala) altijd verlichting brengt na elke ontbering, op voorwaarde dat die geduldig gedragen wordt. Op een dag werd een grote vis, bekend als �Amber�, voor hun uit de zee op het strand gegooid. De vis was zo groot, dat ze in totaal achttien dagen ervan aten. Zij vulden ook hun tassen met de overblijfselen die tot Medina voldoende waren. Toen dit voorval aan de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) verteld werd, zei hij�

 

�De vis was een voorziening die door Allah voor jullie geregeld werd.�

 

Moeilijkheden en ontberingen zijn voor de mensen van Allah niet ongewoon in deze wereld; het is zeker dat deze zich zullen voordoen. De Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) zegt:

 

�De ergste beproevingen in deze wereld zijn gereserveerd voor de profeten, dan voor degenen die hun naasten zijn, dan voor degenen die de besten onder de anderen zijn.�

 

Moraal:

 

De beproeving van een persoon is evenredig aan zijn rang dichtbij Allah en Hij schenkt vertroosting door Zijn Gratie en Barmhartigheid na elke beproeving. Kijk hoeveel van onze Islamitische voorouders geleden hebben op het Pad van Allah. Zij moesten leven van de bladeren van de boom, leden honger en vergoten hun bloed in dienst van het ware geloof, dat wij nu falen in stand te houden.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 februari 2006 om 03:42
Insha'Allah zal ik doorgaan met het schrijven van de verhalen, ik ben de komende dagen nog op reis, maar ik zal mijn best doen ze te schrijven. ikzelf geniet en leer er ook een hoop van.
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
katim110 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 december 2005
Online status: Offline
Berichten: 48
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote katim110 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 februari 2006 om 23:08
ga door broeder me uw verhale ....prachtig gewoon
Terug naar boven
naika Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 07 januari 2006
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 179
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote naika Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2006 om 07:30
soebhanallah!,bedankt broeder voor de prachtige verhalen,moge we naar hun voorbeeld leven en er veel lessen uit trekken,inchaallah!
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2006 om 03:32

Verhaal: Umar (radiallaho anho) hield er niet van dat zijn vrouw Musk moest wegen

 

Umar ontving eens Musk uit Bahrain. Hij zei:

 

�Ik wil dat iemand het verdeeld, zodat het in gelijke mate verdeeld kan worden onder de moslims.�

 

Zijn vrouw zei: �Ik zal het wegen.�

 

Umar (radiallaho anho) bleef stil. Iets later vroeg hij weer naar iemand om de Musk te wegen en weer bood zijn vrouw haar diensten vrijwillig aan. Hij bleef deze keer weer stil. Toen zij haar diensten voor de derde keer aanbood zei hij:

 

�Ik wil niet dat je de Musk aanraakt (terwijl je het weegt) en je handen daarna over je lichaam wrijft, aangezien ik daardoor meer krijg dan mijn rechtmatig deel.�

 

Moraal:

 

Elk ander persoon die de Musk zou wegen zou voor die reden in dezelfde gunstige omstandigheid verkeren, maar Umar (radiallaho anho) hield niet van deze voorkeur speciaal voor enig lid van zijn eigen familie. Kijk naar deze angstvallige bezorgdheid om de beschuldiging van bevoordeling van zijn familie boven anderen te vermijden.

 

Een soortgelijk verhaal wordt verteld over Umar bin Abdul Aziz (die bekend staat als de tweede Umar). Terwijl hij de leiding van het khalifaat in handen had, werd Musk, die de Bait-ul-Mal toebehoorde, gewogen. Hij kneep zijn neusgaten dicht met de opmerking:

 

�Het gebruik van Musk is het te ruiken.�

 

Deze voorvallen illustreren de nauwgezetheid van de Sahabah, en hun opvolgers en onze ouderen in Islam.

 

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 januari 2006 om 09:53

Verhaal: Khansa (radiallaho anha) spoort haar zonen aan tot dapperheid.

 

Khansa (radiallaho anha) was een beroemde dichteres. Ze nam de Islam aan in Madina, samen met enkele anderen van haar stam. Ibn Athir schrijft:

 

�Alle literaire grootmeesters zijn eenstemmig in de verklaring dat Khansa de beste dichteres in het Arabisch is. Geen enkele vrouw in de Arabische geschiedenis heeft ooit zulke gedichten geschreven als Khansa.�

 

Gedurende de tijd van Umar (radiallaho anho) in 16 AH, werd de beroemde strijd van Qadsiah tussen Moslims en de Perzen uitgevochten. Khansa (radiallajo anha) nam samen met haar zonen deel aan de strijd. Zij spoorde al haar vier zonen aan door te zeggen:

 

�O mijn zonen! Jullie hebben de Islam aangenomen en zijn uit eigen wil ge�migreerd. Bij Allah! Naast Wie er geen GOD bestaat, jullie zijn allen de zonen van ��n en dezelfde vader, precies zoals jullie de zonen van ��n moeder zijn. Ik heb jullie vader nooit verraden, noch de reputatie van jullie oom van moederszijde benadeeld. Ik heb nooit toegestaan dat er een vlek zou komen op jullie hoge geboorte dat jullie stamboom werd besmet. Jullie weten welke beloningen Allah beloofd heeft aan degenen die op Zijn pad vechten tegen de ongelovigen. Jullie moeten er aan denken dat het eeuwigdurende leven van het Hiernamaals veel beter is dan het tijdelijke leven van deze wereld.�

 

Allah zegt in de vertaling van de interpretatie van de Heilige Quran:

 

O jullie die geloven, weest geduldig, en weest standvastig, sluit de rijen (klaarstaand leger om je te beschermen) en vreest Allah. Hopelijk zullen jullie welslagen.

 

�Als je morgenochtend opstaat, wees bereid om je beste bijdrage in de strijd te leveren. Ga vooruit in de vijandelijke linie, kracht zoekend bij Allah. Wanneer je de vlammen van de strijd hoog ziet oplaaien, ga dan rechtdoor in het midden en sta tegenover de vijandelijke leiders. Inshallah, je zal je verblijfplaats in het Paradijs met eer en succes krijgen�

 

De volgende dag, toen de strijd in volle gang was, schoten alle vier zonen voort in de richting van de vijandelijke linie. ��n voor ��n vielen zij de vijand aan, de woorden van hun moeder in verzen reciterend tot ze allen martelaren werden. Toen de moeder het te horen kreeg zei ze:

 

�Alhamdolillah. Glorie zij Allah, die mij vereerd heeft met hun martelaarschap. Ik hoop dat Allah mij met hun zal verenigen in de schaduw van Zijn Barmhartigheid.�

 

Moraal:

 

Hier is een moeder van die tijd. Zij spoort haar zonen aan om in de vlammen van de strijd te springen en, wanneer al de zonen kort na elkaar gedood worden, verheerlijkt zij Allah en dankt Hem.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 januari 2006 om 04:44

As-sallamo alaykom wa rahmatollahi wabarakatoh

 

Het gaat over de liefde van de Sahabah voor de Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam)

 

Iemand vroeg Ali (radiallaho anho):

 

�Hoe lief hadden de Sahabah de Profeet (sallalaho alaihi wasallam)?�

 

Hij antwoordde:

 

�Bij Allah! Voor ons was de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) ons dierbaarder dan onze rijkdommen, onze kinderen en onze moeders. Hij werd meer gekoesterd dan een beker koud water ten tijde van brandende dorst.�

 

Er is geen overdrijving in deze verklaring van Ali (radiallaho anho). De Sahabah bereikten deze staat door de perfectie van hun Imaan. Dit kon niet anders dan in het licht van wat Allah heeft bevolen., nl.:

 

Zeg: �Als jullie vaders en jullie zonen en jullie broeders en jullie echtgenotes en jullie familie en de bezittingen die jullie verworven hebben en de handel waarvan jullie verlies vrezen en de huizen die jullie behagen, jullie dierbaarder zijn dan Allah en Zijn Boodschapper en het Strijden op Zijn Weg, wacht dan tot Allah met Zijn beschikking komt. En Allah leidt het zwaar zondige volk niet.� [Soerah At-Taubah (9) ayat 24]

 

Dit vers klinkt als een waarschuwend geluid tegen al het andere dat attractiever wordt dan de liefde voor Allah en voor de Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam). Anas en Abu Hurairah (radiallaho anhuma) vertelden dat de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) eens zei:

 

�Geen van jullie kan een Mumin zijn totdat zijn liefde voor mij meer is dan de liefde voor zijn ouders, kinderen en alle mensen van de wereld.�

 

De �Ulema zeggen dat de liefde zoals vermeld in deze Hadith en in alle soortgelijke aHadith, de vrijwillige liefde is en geen onbewuste liefde. Als het evenwel aangenomen wordt als de betekenis van natuurlijke en bewuste liefde, dan duidt het woord Mumin de Imaan van de hoogste graad aan, bijvoorbeeld die van de Sahabah.

 

Anas (radiallaho anho) zegt dat hij van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) gehoord heeft:

 

�Er zijn drie eigenschappen die, indien zij aanwezig zijn bij iemand, hem in staat stellen de zoete smaak van Imaan te proeven. Deze zijn: (1) Wanneer Allah en Zijn Profeet (sallalaho alaihi wasallam) hem dierbaarder zijn dan al het andere in deze wereld; (2) Wanneer zijn liefde voor iemand alleen voor het plezier van Allah is; (3) Wanneer Kafir worden voor hem net zo weerzinwekkend is als in het vuur gegooid te worden.�

 

 

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2005 om 11:45

Verhaal: Een wedstrijd tussen Rafi en Samrah

 

Telkens wanneer er een leger van de Mujahideen voor een veldslag vanuit Medina uitrukte, inspecteerde de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) het leger, op enige afstand buiten Medina, om zich te verzekeren dat er niets ontbrak aan de mannen en de uitrusting. Het was hier dat hij gewoonlijk alle minderjarige jongens terugstuurde, die zich bij het leger hadden aangesloten in hun enthousiasme te vechten voor de Islam. Terwijl men zich opmaakte te vertrekken naar Uhud, voerde de Profeet de inspectie iets buiten Medina. Hij beval de jongeren terug te gaan. Onder hun waren: Abdullah bin Umar, Zaid bin Thabit, Osamah bin Zaid, Zaid bin Arqam, Bara bin Azib, Amar bin Hazam, Usaid bin Zubair, Urabah bin Aus, Abu Said Khudri, Samrah bin Jundub en Rafi bin Khadij. Zij hadden allen net de tienerjaren bereikt. Khadij zei aan de Profeet van Allah (sallalaho alaihi wasallam):

 

�O Profeet van Allah! Mijn zoon Rafi is een zeer goede boogschutter.�

 

Rafi ging toen op zijn tenen staan om te wijzen dat hij groter was dan in werkelijkheid. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) gaf hem toen toestemming om te blijven. Toen Samrah bin Jundub hiervan hoorde, klaagde hij bij zijn stiefvader Murrah bin Sanan en zei:

 

�De Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) heeft Rafi toestemming gegeven en mij geweigerd, terwijl ik er zeker van ben dat ik hem in een worstelwedstrijd kan verslaan, daarom zou ik eerder in aanmerking moeten komen voor de gunst van de Profeet (sallalaho alaihi wasallam).�

 

Dit werd gerapporteerd aan de Profeet (sallalaho alaihi wasallam), die Samrah toestond zich te bewijzen door met Rafi te worstelen. Samrah won bij deze gelegenheid van Rafi en hij werd ook toegestaan in het leger te blijven. Enkele andere jongens deden dezelfde poging om te blijven en enkele slaagden erin. Intussen werd het donker. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) trof de nodige voorbereidingen voor de wacht en de bescherming van het kamp gedurende de nacht. Hij vroeg toen:

 

�Nu, wie gaat gedurende de nacht de wacht houden voor mijn tent?�

 

Iemand die naast hem stond zei: �Ik, O Profeet van Allah!�

 

De Profeet: �Wat is jouw naam?�

 

De persoon: �Zakwan.�

 

De Profeet: �In orde. Neem je plaats in.�

 

Hij vroeg weer: Wie anders wil vrijwillig mijn tent bewaken vanavond?�

 

Een stem: �Ik, O Profeet van Allah!�

 

De Profeet: �Wie ben jij?�

 

De stem: �Abu Saba� (vader van Saba)

 

De Profeet: �In orde. Ga zitten.�

 

Hij vroeg voor de derde keer: �Wie zal de derde man zijn die mijn tent zal bewaken vanavond?�

 

Weer een stem uit de menigte: �Ik, O Profeet van Allah!�

 

De Profeet: �Jouw naam?� De stem: �Ibn AbdulQais.� (zoon van Abdul Qais)

 

De Profeet: �In orde. Blijf jij ook zitten.�

 

Toen beval de Profeet (sallalaho alaihi wasallam) alle drie de vrijwilligers bij hem te komen. Alleen 1 persoon kwam naar voren.

 

De Profeet: �Waar zijn jouw andere twee kameraden?�

 

De persoon: �O Profeet van Allah, ik ben alle drie de keren opgestaan.�

 

De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) zegende hem met zijn gebeden en stond hem toe zijn tent te bewaken. Hij hield de hele avond de wacht.

 

Moraal:

 

Kijk maar hoe vurig de Sahabah waren om met de dood geconfronteerd te worden omwille van Allah en Zijn Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam). De kinderen en de volwassenen, jong en oud, mannen en vrouwen, alle waren bezield met dezelfde geest van opoffering en toewijding.

Rafi bin Khadij had ook aangeboden in Badr te vechten, maar dat werd hem niet toegestaan. In Uhud evenwel, werd hem voor de eerste keer toegestaan te vechten. Vanaf toen nam hij in bijna alle veldslagen deel. In Uhud trof een pijl van de vijand hem in de borst. Toen de pijl eruit getrokken werd, bleef een klein stukje achter in zijn lichaam. Dit veroorzaakte een wond die maar niet genas en die hem op latere leeftijd fataal bleek te zijn.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2005 om 10:39

Wa alaikum salaam,

De verhalen zijn vertalingen uit het boek �Hikayat-e-Sahabah� van Sheikhul Hadith Muhammad Zakariyya Khandhalvi (Pakistan). En bepaalde informatie komt uit het boek: �Asbab un-Nuzul alQuran� (�Redenen en oorzaken van openbaringen van de Quran�, English-Arabic), Abu al-Hassan Ali ibn Ahmad al-Wahidi an-Naisaburi.

In Sahih Bukhari en Muslim vind je alle verhalen terug, maar dan verspreid over meerdere ahadith.

Terug naar boven
katim110 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 december 2005
Online status: Offline
Berichten: 48
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote katim110 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 december 2005 om 07:52
salaam ahlkom

Beste jiyuu

zou je me willen vertellen waar je verhale van sahaba vandaan haalt?

jazak allah
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2005 om 04:07

Verhaal: Sohaib (radiallaho anho) bekeert zich tot de Islam

 

Sohaib en Amaar (radiallaho anhuma) werden in dezelfde periode Moslim. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) logeerde bij Arqam, toen beiden afzonderlijk kwamen met dezelfde intentie om zich te bekeren tot de Islam en elkaar ontmoetten bij het huis. Sohaib (radiallaho anho) leed ook veel van de ongelovige vervolgers, zoals andere Moslims uit die tijd. Tenslotte besloot hij naar Medina te emigreren. De Quraish lieten dit niet toe, en niet lang na zijn vertrek, ging een groep hem achterna om hem terug te brengen naar Mekka. Toen de groep hem naderde riep hij hun toe:

 

�Jullie weten dat ik een betere boogschutter ben dan jullie allen. Zolang als ik slechts 1 pijl heb, zullen jullie niet in staat zijn mij te benaderen, en als ik al mijn pijlen heb verschoten, zal ik jullie met mijn zwaard bevechten zolang als het in mijn handen is. Als jullie willen, kunnen jullie mijn huis en bezittingen krijgen, dat ik in Mekka heb achtergelaten en mijn twee vrouwelijke slaven.�

 

En zij waren het met hem eens. Hij vertelde hun de plaats waar het geld was, en zij lieten hem zijn weg vervolgen naar Medina. Bij deze openbaarde Allah de volgende verzen van de Quran aan de Profeet (sallalaho alaihi wasalllam):

 

�En er is onder de mensen die zichzelf verkoopt, het welbehagen van Allah zoekend. En Allah is meest genadig voor de dienaren.� Soerah al-Baqarah 207

 

De Profeet van Allah(sallalaho alaihi wasallam) was in Quba. Toen hij Sohaib zag aankomen zei hij:

 

�Een goede koop, Abu Yahia (Sohaib)!�

 

Sohaib (radiallaho anho) vertelt:

 

�De Heilige Profeet (sallalaho alaihi wasallam) at toen dadels. Ik at samen met hem. Een van mijn ogen deed mij zeer. Hij zei: �Sohaib, je neemt dadels terwijl je een ontstoken oog hebt.� Ik antwoordde: �Maar ik neem ze van de kant van het andere oog, dat niet ontstoken is, O Profeet van Allah�. De Profeet (sallalaho alaihi wasallam) was zeer ingenomen met mijn vinnig antwoord.�

 

Sohaib (radiallaho anho) was zeer edelmoedig en hij gaf zijn geld kwistig aan anderen uit. Umar (radiallaho anho) vertelde hem dat hij erg verkwistend was. Hij  reageerde hierop door te stellen:

 

�Maar ik besteed alleen waar het juist is.�

 

Toen Umar (radiallaho anho) op sterven lag, gaf hij te kennen dat het zijn wens was, dat zijn overlijdensdienst door Sohaib (radiallaho anho) geleid zou worden.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1234>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.