Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenDrie-eenheid

 Post Reply Post Reply Pagina  <1234 6>
Schrijver
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Drie-eenheid
    Geplaatst op: 26 januari 2006 om 05:02
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Ik heb tijdens de kerstdagen een folder van een christelijke kerk in de brievenbus gehad en toen ik het doorlas sloeg ik bijna steil achterover. ZAl even de tekst letterlijk overnemen zoals die op de folder staat afgedrukt:


Wat betekent kerst? Kerst verwijst naar Christus. Met kerst gedenken christenen de geboorte van Jezus Christus, de zoon van God. God werd mens. Hij was in het begin net zo hulpeloos als wij allen als baby zijn geweest. waarom werd God mens? Om de zonden van veel mensen te verzoenen. Om het weer goed te maken tussen God en hen. Dat is nodig. wij zijn allen verloren door zonden en schuld. We zijn vijanden van God. Van onszelf willen we niets van Hem weten.


Ik he� deze tekst niet verzonnen maar zo staat ie letterlijk afgedrukt op de folder. Zelfs mijn familieleden die geen Moslim zijn zeiden dat dit de grootst mogelijke onzin was die ze ooit hadden gelezen, en dan met name dat God in het begin net zo hulpeloos als een baby was.......remco succes met je geloof.



Wat ik mijn kinderen met Kerstmis altijd voorhoud is dat dan de komst van het Licht, de Boodschap van hoe wij als mensen beter met onszelf en de wereld kunnen omgaan, wordt herdacht. Dat ons die Boodschap door Jezus werd verkondigd en weerklank vond en vindt in de zielen van de mensen, steeds en steeds weer opnieuw.
De "bewijzen" als zou Jezus tevens God zijn zie ik als exegese, mensenwerk dus (concilies, Thomas van Aquino enz.).
Caesar was niet Jupiter, Jezus was niet God enz.. Scheelt onnodige bepakking en problemen aan de grens.
Als je onrecht pleegt dan moet je gaan naar degene aan wie je onrecht pleegde, proberen om het weer goed te maken. Als een ander jou onrecht pleegt dan moet je proberen hem of haar tot inzicht te brengen, zeggen dat je het erg vond wat er gebeurde, en waar�m.
Bij de deur van God denk ik niet een bordje: "Christenen vrij toegang, er is al betaald".
                                             ALZUKAR



Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2006 om 05:45
In eerste instantie geplaatst door Remco

In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Ik heb tijdens de kerstdagen een folder van een christelijke kerk in de brievenbus gehad en toen ik het doorlas sloeg ik bijna steil achterover. ZAl even de tekst letterlijk overnemen zoals die op de folder staat afgedrukt:

Wat betekent kerst? Kerst verwijst naar Christus. Met kerst gedenken christenen de geboorte van Jezus Christus, de zoon van God. God werd mens. Hij was in het begin net zo hulpeloos als wij allen als baby zijn geweest. waarom werd God mens? Om de zonden van veel mensen te verzoenen. Om het weer goed te maken tussen God en hen. Dat is nodig. wij zijn allen verloren door zonden en schuld. We zijn vijanden van God. Van onszelf willen we niets van Hem weten.

Ik he  deze tekst niet verzonnen maar zo staat ie letterlijk afgedrukt op de folder. Zelfs mijn familieleden die geen Moslim zijn zeiden dat dit de grootst mogelijke onzin was die ze ooit hadden gelezen, en dan met name dat God in het begin net zo hulpeloos als een baby was.......remco succes met je geloof.



Ik vind een deel van die tekst ook niet helemaal juist.

Die zin die jij eruit haalt begrijp je denk ik gewoon niet. God was in het begin zo hulpeloos als een baby is een logische opvolging van het feit dat Jezus God is en dat Jezus eerst een baby was. Hij werd niet als volwassen man geboren.

Juist dat God zich zo klein en hulpeloos maakte ten opzichte van zijn schepping is een teken van de grote liefde die God heeft voor ons. Hij gaat tot het uiterste om ons te redden, het toppunt van liefde. Hij komt hulpeloos en klein als baby op aarde hij laat zich vernederen en kruizigen en dat allemaal uit liefde voor ons, voor zijn schepping.Jij gelooft dus werkelijk dat God die almachtig is zichzelf op aarde heeft laten vernederen en laten doodmaken door mensenhanden. Dus op dat moment waren de mensen die Hem hadden gedood sterker en machtiger dan Degene die het hele universum en alles wat daarin leeft geschapen heeft.
Het deel waar ik over struikel is het laatste deel: "We zijn allen verloren door zonde en schuld. We zijn vijanden van God. Van onzelf willen we niets van Hem weten."

Er staat dat we al verloren zijn, juist door Jezus Christus zijn wij niet meer verloren. Wij zijn dan wel zondige wezens maar dat wil niet zeggen dat we verloren zijn. Juist niet, Jezus Christus heeft ons juist verlost en heeft daarbij ook nog wat instrumenten nagelaten om ons te  helpen in ons leven (ons zondige leven). Vijanden van God zijn we wel en niet. De zondes die wel begaan gaan tegen God in en tijdens die moment kunnen we dus vijanden van God genoemd worden, maar tijdens andere moment denk ik absoluut niet. Dat we van onzelf niks van God willen weten is denk ik ook niet juist. Geloof en kiezen voor God is vrije wil en dus willen we wel van onzelf wat van God weten.

Pax

Remco
En toch klopt het dan niet als christenen zeggen dat God Almachtig is aangezien er in de folder staat dat Hij in het begin net zo hulpeloos was als een baby. Dat zijn twee dingen die totaal niet met elkaar rijmen, je kan niet tegelijkertijd almachtig en hulpeloos zijn. Ooit wel eens gedacht wat er gebeurt zou zijn als iemand dat kleine hulpeloze babytje die in de folder God wordt genoemd wat had aangedaan of had vermoord? Dat zou betekenen dat jullie God gedood zou zijn door mensenhanden. Sorry...mijn GOD is verheven boven alles en niets of niemand is aan HEM gelijk of kan HEM ook maar in enig opzicht schaden.
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2006 om 09:39
Rahil, ik vind het heel bijzonder dat je dat foldertje bewaard hebt .
Ik begrijp helemaal je ractie op dat foldertje; ons verstand zegt heel
andere dingen. Ik had er ooit dezelfde gedachten over als jij en Alzukar.
De goddelijke natuur van Jezus Christus is dan ook een geheimenis. Het
is eigenlijk al een brug te ver dat over dat gegeven een kerkelijk dogma
gemaakt is. van een geheimenis maak je geen dogma...
Ik ben praktisch geheel met die tekst van de folder eens. Wel zie ik Jezus
niet zozeer als God op aarde of God als baby; dat is inderdaad een beetje
absurd. Wellicht dat de volgende tekst enige duidelijkheid verschaft:

5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus
had. 6 Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet
vast, 7 maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf
en werd gelijk aan een mens. 8 En als mens verschenen, heeft hij zich
vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood � de dood aan het kruis. 9
Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die
elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich
zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong
zal belijden: �Jezus Christus is Heer,� tot eer van God, de Vader.


Zo zien we dat Jezus ahw uit het Goddelijk verband gestapt is en
volkomen mens werd, met het enige verschil, dat hij een heilig zondeloos
mens was, zoals ook in de koran staat. Na zijn taak op aarde is Jezus
weer in dat verband terug gegaan, waar hij voorheen altijd was. De tekst
spreekt verder voor zich. Zij het dat de materie niet echt met het verstand
is te doorgronden en dat is ook de reden dat oa Alzukar en jij er niet uit
komen. Ik zou het ook niet zo gemakkelijk geloven als het mij niet
geopenbaard was.

Dat Jezus zijn goddelijke status afgelegd had, toont ook het incident aan
waar Jezus door iemand goede Meester genoemd wordt. Hij zei:
wat noem je me goed. Niemand is goed dan God alleen.
(Lucas 18, 18)


Hier komen we gelijk aan het punt van de verlorenheid van de mensheid,
waar het foldertje over spreekt. Als de mensheid niet verloren geweest
zuo zijn, dan zou het overbodig geweest zijn dat Jezus kwam. Van nature
willen we inderdaad niet echt iets van God weten en zijn in die zin zelfs
vijanden. Joden en Christenen geloven in het volkomen verklaarbaar
gegeven van de erfzonde. Daardoor is de mens, die met een geestelijke
en een fysiekee natuur geschapen is, vervreemd geraakt van zijn
geestelijke natuur. Helemaal ingekapseld door de behoeftes van zijn
"vlees" is zich een "ik" gaan vormen dat geneigd is tegen God in opstand
te komen. De door de zonde gebonden geest van de mens kan gelukkig
nog enigszins functioneren en naar God verlangen en hem in grote nood
aanroepen.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2006 om 17:13
Beste postpentacost,
Uit jou betoog hierboven spreekt niet de stelling als zou Jezus God (z�lf) zijn geweest. Samengevat lees ik er dat God d��r/via Jezus sprak tot de geesten der mensen om deze te leren hoe zij het aards paradijs zouden kunnen herwinnen. Dus t�ch: Boodschapper.
In Jezus' tijd werd deze boodschap niet door iedereen met blijdschap ontvangen (n� nog niet trouwens). In zijn diepste wezen ��n met zijn boodschap zal Jesus alle konsekwenties daarvan geweldloos op zich hebben genomen.
De uitdrukking "Zoon van God", hoe goed ook bedoeld als metafoor, is obsolete. Ze suggereert een vleselijke relatie tussen God en Jezus die in d�e tijd misschien erg geslaagd was maar later (en n� zeker niet) meer. In die zin vind ik de Koran weer n�t iets moderner dan de Bijbel, die gaat alweer iets meer in de richting van wat ons via de wetenschappen steeds duidelijker wordt. Maar ja, de Koran dateert ook weer van veel later. Mocht ik overkomen als oneerbiedig: het is niet zo bedoeld.
Groeten,
                                       ALZUKAR





Groeten,
                                       ALZUKAR
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2006 om 19:53
Beste Alzukar,
Dat Jezus Zoon van God is dat heeft met zijn oorsprong te maken en ook
met de wijze waarop hij verwekt is. Maar door vleselijke vorm zoals die
van ieder mens aan te nemen heeft hij ook iets van zijn goddelijke
heerlijkheid af moeten leggen.
Het ontkennen van zijn verzoenend offer is het ontkennen van een
principe dat in de hele schepping besloten ligt en wat voorheen
neergelegd was in de tempelrituelen. De moderne wetenschap doet daar
niets aan af omdat hetgeen zij bestudeert en aantoont van een andere
orde is.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2006 om 21:06
In eerste instantie geplaatst door Louise

Je hebt voor deel wel gelijk.

 

Het is niet mogelijk dat ook maar ��n van ons voor een deel gelijk heeft. Wat dit onderwerp betreft het je gelijk, of je hebt geen gelijk. Er is geen guldenweg. Over religie valt niet te twisten, er is namelijk maar een waarheid.

 

Er is verschil tussen de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.


Als je zegt dat er een verschil is, kun je niet tegelijkertijd claimen dat Allah (swt) ��n is. Jawel hoor kijk maar.... Kijk eens naar het kind in jou.... Kijk nu eens naar de vrouw als volwassenen in jou... En kijk nu eens naar je bewustzijn en geweten... 3 verschillende zaken,toch behoren zij 1 persoon toe... Namelijk die van jou.

Het verschil is dat G�d steeds dichter bij de mens komt.

God kan zo dicht bij de mens komen als Hij wil, daar hoeft hij geen mens voor te worden.

De Vader in de Hemel boven de mens
De Zoon op aarde bij de mens


De versen die ik je vorige keer gaf, beschrijven dat Isa (as) dus niet dezelfde krachten bezit als Allah (swt). Dus Isa (as)


De Heilige Geest in de mens.

 

Oh, dus je zegt eigenlijk dat iedereen een beetje van Allah (swt) in zich heeft.
( alleen de Christenen dan h� ) Nee hoor.... Ook bij moslims...

Johannes 10:
Ik ben de goede herder.
Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, zoals de Vader mij kent en ik de Vader ken.
Ik geef mijn leven voor de schapen.
Maar ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen.
Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er ��n kudde zijn, met ��n herder.
De Vader heeft mij lief omdat ik mijn leven geef, om het ook weer terug te nemen.
Niemand neemt mijn leven, ik geef het zelf.


Dit betekend niet dat Isa (as) de gever van leven is, zoals Allah (swt) dat is. Het betekend dat hij zijn leven heeft gegeven op vrijwillige basis.


Ik ben vrij om het te geven en om het weer terug te nemen � dat is de opdracht die ik van mijn Vader heb gekregen.�

Ik zie niet hoe dit te maken heeft met de drie-eenheid. Isa (as) zegt hier enkel dat hij een opdracht heeft, net als alle andere profeten.

iemand heeft er veel belang bij om de opdracht proberen te blokkeren.
De gevallen engelen en de beloftes aan het volk van G�d kom je niet meer tegen in de Koran

 

Het is �t doel van Allah (swt) om door zijn woord in de Qur�an, de onwaarheden in zijn religie te verwijderen. Moslims hebben er belang bij de Qur�an zo goed mogelijk te volgen, en  een blokkade te vormen, omdat we door middel van het woord  van Allah (swt) de onzuiverheden die de harten van de mensen zijn ingeslopen te purificeren.

 

denk ik.

 

Dus je bent er zelf niet zeker van.

 

De Bijbel zegt dit :

1 johannes 2:22
Bestaat er een grotere leugenaar dan iemand die ontkent dat Jezus de christus is? De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent.
Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet.
Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader.

 

3:45. Toen de engelen zeiden: "O, Maria, waarlijk, Allah geeft u blijde tijding door Zijn woord: Zijn naam zal zijn: de Messias, Jezus, zoon van Maria, ge�erd in deze wereld en in de volgende en hij zal tot hen behoren die in Gods nabijheid zijn.

 

Moslims erkennen Isa (as) als Messias. Dus dat is niet het punt. Dit staat helemaal los van de drie-eenheid.

 

Er zijn veel antichristen maar De antichrist kan zich pas op aarde openbaren als degene die hem tegenhoudt verdwijnt.

 

En wie is dan diegene die hem tegenhoudt volgens jou?

 

2 Tessalonicenzen 2 :
Hij zal alles wat goddelijk en heilig is bestrijden en zich erboven verheffen, om in Gods tempel plaats te nemen op de troon en zich voor te doen als God zelf. Herinnert u zich niet dat ik u dit herhaalde malen heb gezegd toen ik bij u was? Dan weet u ook wat hem nog tegenhoudt en dat hij pas zal verschijnen op de voor hem vastgestelde tijd. Hoewel in het verborgene de wetteloosheid nu al werkzaam is, moet eerst degene die hem tegenhoudt verdwijnen.

 

Zelf denk ik dat zodra degene (de Heilige Geest) verdwijnt dit ook gaat gebeuren

 

Hoe kan de heilige geest nu verdwijnen? De heilige geest maakt toch volgens jou deel uit van de drie-eenheid, Hoe kan er nu een deel van Allah (swt) verdwijnen. Door dat de mens vaker zal kiezen voor de leugen dan de waarheid.... Een mens die waarheid spreekt,spreekt gods taal en een mens die liegt doet dat dus niet.Een mens die eerlijk handeld,handeld volgens gods wijzen en een mens die oneerlijk handeld...Je raad het al...Doet dat dus niet...

Waneer een mens dus zijn slechte kant laat spreken,heeft Satan vrij spel... Maar bij de meesten vecht het geweten hier tegen... Hoe minder mensen dit doen,hoe gods lozer deze wereld zal zijn,met alle gevolgen van dien.

 

Groetjes....
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 januari 2006 om 21:37
In eerste instantie geplaatst door alzukar

Beste postpentacost,
Uit jou betoog hierboven spreekt niet de stelling als zou Jezus God (z�lf) zijn geweest. Samengevat lees ik er dat God d��r/via Jezus sprak tot de geesten der mensen om deze te leren hoe zij het aards paradijs zouden kunnen herwinnen. Dus t�ch: Boodschapper.
In Jezus' tijd werd deze boodschap niet door iedereen met blijdschap ontvangen (n� nog niet trouwens). In zijn diepste wezen ��n met zijn boodschap zal Jesus alle konsekwenties daarvan geweldloos op zich hebben genomen.
De uitdrukking "Zoon van God", hoe goed ook bedoeld als metafoor, is obsolete. Ze suggereert een vleselijke relatie tussen God en Jezus die in d�e tijd misschien erg geslaagd was maar later (en n� zeker niet) meer. In die zin vind ik de Koran weer n�t iets moderner dan de Bijbel, die gaat alweer iets meer in de richting van wat ons via de wetenschappen steeds duidelijker wordt. Maar ja, de Koran dateert ook weer van veel later. Mocht ik overkomen als oneerbiedig: het is niet zo bedoeld.
Groeten,
                                       ALZUKAR





Groeten,
                                       ALZUKAR
  Heb ik een kleine vraag.... Wat mist Jezus om God te kunnen zijn?
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2006 om 03:34
Alzukar staat voor de Laatste Deur en klopt aan. Van binnen roept een stem "Wie is daar?". "Alzukar" is het antwoord. "Waar kom je voor?" vraagt de stem. "Om te kijken of ik hier iemand ken" zegt Alzukar. "We zijn hier met z'n drie�n. Ikzelf en mijn twee knechts" zegt de stem. Plots is daar de deur verdwenen en Alzukar gaat naar binnen. Wat hij ziet is een groot, verblindend vuur. V��r het vuur zweeft een enorm wit doek. Tussen het vuur en het doek is het z� heet dat Alzukar zich daar slechts waagt met ��n vinger waarvan hij de schaduw op het doek geworpen ziet. "Waar zijt Gij dan? "roept Alzukar. Niemand antwoord. Alzukar gaat naar v��r het doek, en hij ziet de Schepping in al zijn tijden.

                                     ALZUKAR

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2006 om 03:39
In eerste instantie geplaatst door alzukar

Beste postpentacost,
Uit jou betoog hierboven spreekt niet de stelling als zou Jezus God (z�lf) zijn geweest. Samengevat lees ik er dat God d��r/via Jezus sprak tot de geesten der mensen om deze te leren hoe zij het aards paradijs zouden kunnen herwinnen. Dus t�ch: Boodschapper.
In Jezus' tijd werd deze boodschap niet door iedereen met blijdschap ontvangen (n� nog niet trouwens). In zijn diepste wezen ��n met zijn boodschap zal Jesus alle konsekwenties daarvan geweldloos op zich hebben genomen.
De uitdrukking "Zoon van God", hoe goed ook bedoeld als metafoor, is obsolete. Ze suggereert een vleselijke relatie tussen God en Jezus die in d�e tijd misschien erg geslaagd was maar later (en n� zeker niet) meer. In die zin vind ik de Koran weer n�t iets moderner dan de Bijbel, die gaat alweer iets meer in de richting van wat ons via de wetenschappen steeds duidelijker wordt. Maar ja, de Koran dateert ook weer van veel later. Mocht ik overkomen als oneerbiedig: het is niet zo bedoeld.
Groeten,
                                       ALZUKAR





Groeten,
                                       ALZUKAR
Inderdaad....Jezus (vrede zei met hem) was een boodschapper
Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2006 om 03:40
In eerste instantie geplaatst door Ruud

In eerste instantie geplaatst door alzukar

Beste postpentacost, Uit jou betoog hierboven spreekt niet de stelling als zou Jezus God (z�lf) zijn geweest. Samengevat lees ik er dat God d��r/via Jezus sprak tot de geesten der mensen om deze te leren hoe zij het aards paradijs zouden kunnen herwinnen. Dus t�ch: Boodschapper. In Jezus' tijd werd deze boodschap niet door iedereen met blijdschap ontvangen (n� nog niet trouwens). In zijn diepste wezen ��n met zijn boodschap zal Jesus alle konsekwenties daarvan geweldloos op zich hebben genomen. De uitdrukking "Zoon van God", hoe goed ook bedoeld als metafoor, is obsolete. Ze suggereert een vleselijke relatie tussen God en Jezus die in d�e tijd misschien erg geslaagd was maar later (en n� zeker niet) meer. In die zin vind ik de Koran weer n�t iets moderner dan de Bijbel, die gaat alweer iets meer in de richting van wat ons via de wetenschappen steeds duidelijker wordt. Maar ja, de Koran dateert ook weer van veel later. Mocht ik overkomen als oneerbiedig: het is niet zo bedoeld. Groeten,        &nbs p;         &nbs p;         &nbs p;         &nbs p; ALZUKAR Groeten,        &nbs p;         &nbs p;         &nbs p;         &nbs p; ALZUKAR
Heb ik een kleine vraag.... Wat mist Jezus om God te kunnen zijn? <!-- Message ''"" -->


Het niet-mens zijn.
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2006 om 04:00
Waarom al deze drukte?
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2006 om 05:24
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Waarom al deze drukte?

Er word een varkentje gewassen.
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 januari 2006 om 06:41
Er wordt een brug geslagen
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 januari 2006 om 04:13
Liever nog: een huis gebouwd voor iedereen.
Terug naar boven
batle_For_peace Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 860
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2006 om 12:15
Asalaam Alaikom,

Druk op de link hieronder, ik heb 43 punten vanuit de Bijbel, neergezet waarom Jesus, vrede zij met hem, geen God kan zijn. In feite, heeft hij nooit gezegd dat hij God is of aanbeden moet worden, het werd 4 Eeuwen na Christus, bedacht door de kerk. Moge Allah ons allemaal leiden op het rechte pad, Amien.

http://www.freewebs.com/islamiway/Not.htm
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 februari 2006 om 12:50
Beste Battle, wat je zegt is al lang bekend. ��n reden te meer om je bij de Evangelie�n te houden. En bij jezelf.
Groeten,
                                     ALZUKAR
Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 13:46

In eerste instantie geplaatst door batle_For_peace

Asalaam Alaikom,

Druk op de link hieronder, ik heb 43 punten vanuit de Bijbel, neergezet waarom Jesus, vrede zij met hem, geen God kan zijn. In feite, heeft hij nooit gezegd dat hij God is of aanbeden moet worden, het werd 4 Eeuwen na Christus, bedacht door de kerk. Moge Allah ons allemaal leiden op het rechte pad, Amien.

http://www.freewebs.com/islamiway/Not.htm

In de Indjil/Evangelie volgens Johannes eerste hoofdstuk staat over Jezus dat hij God (�n mens!) is:

1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen. 6 Er kwam iemand die door God was gezonden; hij heette Johannes. 7 Hij kwam als getuige, om van het licht te getuigen, opdat iedereen door hem zou geloven. 8 Hij was niet zelf het licht, maar hij was er om te getuigen van het licht: 9 het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam.
10 Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. 11 Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. 15 Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: �Hij is het over wie ik zei: �Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er v��r mij!�� 16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.



 

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 13:48

01]. God is All Knowing, Jesus was not. [Mark 13:32, Matt 24:36, Joh 7:16].
[02]. God does not have a God? Jesus had a God. [John 20:17, Luke 11:2-4, Matt 26:36-39, Matthew 27:46].
[03]. God is All Powerful, Jesus was not. [John 5:19, John 5:30].
[04]. God does not worship anyone, Jesus worshiped. [Matthew 26:39, John, 17:3, Luke 5:16].
[05]. God is invisible, Jesus was visible. [John 1:18, John 5:37, John 4:24].
[06]. If something is greater than Jesus, Jesus cannot be God, God was greater. [John 14:28, Luke 18:19, John 8:42, Luke 22:42].
[07]. Jesus, commanded to worship GOD ALONE. [Luke 4:8, John 17:3].
[08]. God is Allmighty, Jesus could do nothing without God. [John 8:28 and 29, John 5:30, Acts 2:22, Matthew 12:28].
[09]. Jesus claimed that he was NOT God. [Mark 10:18].
[10]. God was not Created, Jesus was Created from the seed of David. [Romans 1:3].
[11]. God has no Ancestors, Jesus had. [Matthew 1:1].
[12]. God has no Gender, Jesus was a male. [Luke 2:21].
[13]. God has no Country of Origin, Jesus was born in Betlehem. [Matthew 2:1].
[14]. Jesus was a carpenter, God also? [Mark 6:3, Matthew 13:55].
[15]. Jesus transported by a donkey, God also? [Matthew 21:5].
[16]. Jesus was very poor, God Allmighty also? [Matthew 8:20].
[17]. Does God pay tax? Jesus did. [Matthew 17:24-27].
[18]. Does God need the suport of Angels? Jesus did need it. [Luke 22:43].
[19]. Jesus was tempted by Evil, can God be tempted by Evil? [Luke 4:13].

 

hier staat toch echt dat jezus geen god is dus Johannes maakt daar een fout

Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 13:50
Het punt hier is: Jezus is �n God �n mens
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 13:55

Dat is wel raar uit 43 punten blijkt dat hij geen god is en dus ook geen god en mens tegelijk en als dat ergens anders wel wordt beweert door johannes heeft hij of iemand heeft het veranderd

de waarheid is de koran wil je de indjil kennen lees de koran vriend:

Koran 5:75. The Messiah, son of Mary, was no more that a Messenger, many were Messengers that passed away before him. His mother was a believing woman. They both used to eat food. Look at how We make the proofs and evidences clear to them, yet look at how they are deluded away.
Koran 3:59. 'Verily, the likeness of Jesus before God is the likeness of Adam. He created him from dust, then said to him, 'Be!' and he was'.
Koran 5:72. Indeed they reject the truth who say 'God is Christ the son of Mary'. For indeed Christ said worship God, who is my God and your God.

Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 14:05

3:59. Voorzeker, het geval van Jezus is bij Allah hetzelfde als dat van Adam. Hij (Allah) schiep hem uit stof en zeide: "Wees" en hij werd.

in de Bijbel wordt Jezus ook de laatste Adam genoemd:
Romeinen 5
12
Door ��n mens (=Adam) is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd. 13 Er was al zonde in de wereld voordat de wet er was; alleen, zonder wet wordt er van de zonde geen rekening bijgehouden. 14 Toch heerste de dood in de tijd van Adam tot Mozes over alle mensen, ook al begingen ze met hun zonden niet dezelfde overtreding als Adam. Nu is Adam de voorafbeelding van hem die komen zou. 15 Maar de genade gaat zijn overtreding verre te boven. Door de overtreding van ��n mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Rom+5%2C1-21&id18=1 &pos=0&set=10&lang=nl

1 Korinthi�rs 15:45
Zo staat er ook geschreven: �De eerste mens, Adam, werd een levend, aards wezen.� Maar de laatste Adam (=Jezus) werd een levendmakende geest.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Kor+15%2C1-58&id1 8=1&pos=0&set=10&lang=nl

 

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 14:07

Dat zou best kunnen

Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 14:10

vergelijk de teksten die ik net heb laten zien:

Johannes 1:

17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

Romeinen 5:
15 Maar de genade gaat zijn overtreding verre te boven. Door de overtreding van ��n mens moesten alle mensen sterven , maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger.

Jezus is �n mens �n God

trouwens in Johannes 1 zelf staat ook dat het Woord in de wereld gekomen is en in ons midden heeft gewoond. Het Woord was bij God en is God. > conclusie: Jezus is �n mens �n God

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 14:49

Maar Vradig, geen enkel mens heeft God toch gezien? Was het niet een grote profeet die aan God vroeg om zich te tonen maar het niet aankon?

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 14:58

Dat komt omdat Jezus zelf God (�n mens, beide) is, Johannes 1:

18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen

Ik denk dat je met 'een grote profeet' doelt op de profeet Mozes. Ik zou zelf echt zo'n relatie met God willen als hem. Moet je maar lezen! (Exodus 33):

12
Mozes zei tegen de HEER: �U draagt mij wel op het volk verder te laten trekken, maar u hebt mij niet laten weten wie u met mij mee zult sturen, terwijl u toch gezegd hebt: �Jou heb ik uitgekozen, jou ben ik goedgezind.� 13 Als dat werkelijk zo is, laat mij dan weten wat uw plannen zijn. Dan leer ik u kennen en weet ik zeker dat u mij goedgezind bent. Vergeet toch niet dat deze mensen uw volk zijn.� 14 De HEER antwoordde: �Moet ik dan zelf meegaan om je gerust te stellen?� 15 Mozes zei: �Als u niet zelf meegaat, laat ons dan niet verder trekken. 16 Hoe zou moeten blijken dat u mij goedgezind bent, mij en ook uw volk, tenzij u met ons meegaat? Alleen dan nemen wij immers een bijzondere plaats in onder de volken die de aarde bewonen.� 17 De HEER zei tegen Mozes: �Ik verzeker je dat ik zal doen wat je vraagt, want ik ben je goedgezind en ik heb je uitgekozen.�
18 �Laat mij toch uw majesteit zien,� zei Mozes. 19 Hij antwoordde: �Ik zal in mijn volle luister voor je langs gaan (wow!) en in jouw bijzijn de naam HEER uitroepen: ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken, en ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn. 20 Maar,� zei hij, �mijn gezicht zul je niet kunnen zien, want geen mens kan mij zien en in leven blijven.� 21 Toen sprak de HEER: �Er is een plaats op de rots waar je dicht bij mij kunt komen staan. 22 Als dan mijn majesteit voor je langs gaat, zal ik je in een kloof laten schuilen en mijn hand beschermend voor je houden tot ik voorbij ben. 23 Als ik mijn hand weghaal, zul je mij van achteren zien; mijn gezicht mag niemand zien.�

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ex+33%2C1-34%2C35&i d18=1&pos=0&set=10&lang=nl

Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 16:11

Ik bedoelde inderdaad Mozes (vrede zij met hem)....Maar toch snap ik iets niet, geen mens kan God zien en in leven blijven maar waarom stierven de mensen dan niet toen ze jezus (vrede zij met hem) die jij als christen als God ziet niet? Was het dus Jezus (vrede zij met hem) die als de majesteit van God aan Mozes (vrede zij met hem) voorbij ging? Was het Jezus (vrede zij met hem) de zoon van God of was het Jezus (vrede zij met hem) als God zelf. Het lijkt mij dat je niet de zoon van jezelf kan zijn.........(sorry voor mn wat rommelige reactie)

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 16:25
Vradig,
Waar zegt Jezus z�lf dat hij God is?
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 16:26
In eerste instantie geplaatst door vradig

vergelijk de teksten die ik net heb laten zien:

Johannes 1:

17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

De woorden die zelf God is zijn een toeoeging vradig:-)

Romeinen 5:
15 Maar de genade gaat zijn overtreding verre te boven. Door de overtreding van ��n mens moesten alle mensen sterven , maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger.

Hier wordt jezus dus duidelijk een mens genoemd.
Jezus is �n mens �n God

Een boute conclusie zou ik zo denken.

trouwens in Johannes 1 zelf staat ook dat het Woord in de wereld gekomen is en in ons midden heeft gewoond. Het Woord was bij God en is God. > conclusie: Jezus is �n mens �n God
Alseen woord God zijn kan dan is nog niet bevestigd dat de tong die dat woord spreekt ook God is .Verder lijkt het mij logisch dat een woord door een mens gesproken een menselijk woord is :-)



ps het heeft denk ik weinig zin om een dogma in een discussie te betrekken.
Daar leent een dogma zich niet zo goed voor.

Terug naar boven
aswan Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 december 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 164
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 16:51
Dat Isa (as), geen God is en dat hij (as) slechts een boodschapper van Allah (swt) was, is nu wel duidelijk na drie pagina's. De bijbel zelf getuigt vaak genoeg in duidelijke taal dat Isa (as) niets meer dan een profeet van Allah (swt) was. Dan kun je nog zo hoog of laag springen, de versen liegen er niet om. Naast de bijbel zegt de heilige Qur'an hetzelfde en dit is niet zo raar aangezien Allah (swt) ��n is en zowel Isa (as) en Muhammed (saw) Zijn (swt) profeten waren.
 
Het is ongelofelijk hoe sommige mensen hun ogen willen sluiten onwille van hun ego, die hen nimmer ten goede zal komen. Het is slechts de waarheid, die hen kan baten mocht deze waarheid voor hen de aanleiding zijn om het rechte pad te aanvaarden.
 
Terugkomend feit in elke drie ��nheid discussie is dat Isa (as) nooit zelf gezegd heeft in de bijbel dat hij de zoon van God is, dit is slechts gequote door andere mensen. Nergens is er "het boek van Jesus". Overigens is dit niet iets dat all��n door moslims wordt beaamt, maar ook niet-moslims geven aan dat er geen enkel bewijs is voor de goddelijkheid van Isa (as).
 
Saul (Paul) een jood die tegen alles was wat Isa (as) aan boodschap verspreidde, kwam er ineens achter dat ie toch niet zo vijandig stond tegenover Isa (as). De werkelijkheid is grimmer, aangezien hij juist kwade plannen smeed die later ook successvol tot uitting zouden komen. Hij is de ontdekker van het christendom. De naam christendom is niet goddelijk maar menselijk. Allah (swt) en Isa (as) hebben nooit gezegd in de bijbel noch in andere geschriften dat het christendom een goddelijke.. religie is. Dus een jood heeft het christendom in het leven geroepen en alle christenen een kat in een zak verkocht. Zelf heeft hij Isa (as) nooit ontmoet, maar die ene visioen  (van de duivel) -als hij die uberhaupt ooit gehad heeft - leed hem ertoe om de boel te bedonderen.
 
Waarom geloven christenen in de drie ��nheid terwijl dit voorheen nooit het geval was? Omdat Paul het zei! Dus Paul is nu hun leider, hun God, of semi God? Of tweede God? Of God in het kwadraat???
 
Zelfs de bijbel die zo tegenstrijdig is als het maar zijn kan, bevat nog zat informatie die aangeeft dat wat christenen geloven niet christelijk is. Of de inhoud van de bijbel nu klopt of niet, als zij zich beroepen op de heiligheid van de bijbel dan is er een conflict want de bijbel zegt niet wat zei zeggen. En waar dat wel wordt gezegd, daar hebben we hoofdzakelijk ��n man voor te danken. Een jood genaamd Paul.
Terug naar boven
vradig Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 februari 2006
Online status: Offline
Berichten: 258
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2006 om 17:20
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Ik bedoelde inderdaad Mozes (vrede zij met hem)....Maar toch snap ik iets niet, geen mens kan God zien en in leven blijven maar waarom stierven de mensen dan niet toen ze jezus (vrede zij met hem) die jij als christen als God ziet niet? Was het dus Jezus (vrede zij met hem) die als de majesteit van God aan Mozes (vrede zij met hem) voorbij ging? Was het Jezus (vrede zij met hem) de zoon van God of was het Jezus (vrede zij met hem) als God zelf. Het lijkt mij dat je niet de zoon van jezelf kan zijn.........(sorry voor mn wat rommelige reactie)

Dit zijn hele logische vragen en nu ga ik er zelf ook meer over nadenken! Ik heb daar niet diep over nagedacht en ik vind het moeilijk te beantwoorden; en er is zoveel over te zeggen..

Ik heb een boekje hier en toen ik het opensloeg kwam ik precies op het stukje wat ging over de heerlijkheid Gods! (Heerlijkheid=majesteit). En het begint met het stuk van Mozes, en het sluit bijna naadloos aan op wat hiervoor is gezegd! Dat kan bijna geen toeval zijn. Zo leren we er allebei van. Ik typ het letterlijk over:

 

Wat is de heerlijkheid Gods?

Laten we de vraag beantwoorden: Wat is de heerlijkheid Gods? Daartoe gaan we terug naar Mozes� intermezzo met God. Mozes vroeg God niet alleen Zijn aangezicht te mogen zien; hij wilde Gods glorie zien! �Maar hij (Mozes) zeide: Doe mij toch uw heerlijkheid zien!� (Exodus 33:18).

 

Het Hebreeuwse woord voor heerlijkheid is kavod. Dit wordt door het bijbels woordenboek van Strong omschreven als �het gewicht van iets, maar alleen figuurlijk gebruikt als positief gewicht (belang). Verder schittering, overvloed en eer�. Mozes vroeg God Zich te openbaren in al Zijn schittering (heerlijkheid). Kijk aandachtig naar Gods antwoord:

 

�Ik zal mijn luister aan u doen voorbijgaan en de naam des Heren voor u uitroepen� (Exodus 33:19).

 

Mozes vroeg het zien van God in Zijn volle glorie, waarop God antwoordt dat Mozes Zijn luister (Zijn volledige goedheid) zal zien. Het Hebreeuwse woord voor goedheid is toevoeging wat zoveel betekent als �goed in de ruimste zin van het woord�. Met andere woorden: God hield niets terug.

 

Vervolgens zegt God: �Ik zal de naam des Heren voor u uitroepen�. Voordat een aardse koning de troonzaal binnentreedt, wordt zijn naam door een bode aangekondigd. Deze aankondiging gaat gepaard met trompetgeschal terwijl de koning de troonzaal in heerlijkheid binnengaat. De koning verschijnt in glorie en aan het hof weet iedereen wie de koning is. Zijn majesteitelijke verschijning vervult de mensen met ontzag.

 

Hoe zou het echter zijn als diezelfde monarch in zijn stad op straat zou lopen met gewone kleren aan, zonder gevolg? Dan zou wat aan het hof voor iedereen duidelijk was, buiten helemaal niet meer duidelijk zijn, en vele voorbijgangers zouden de koning niet meer als zodanig herkennen. Zijn verschijning zou niet meer het adembenemende, opvallende karakter hebben als in de heerlijkheid van de troonzaal. In essentie deed God hier hetzelfde met betrekking tot Mozes, toen Hij zei: �Ik zal Mijn naam uitroepen en u voorbijgaan in al Mijn heerlijkheid!�

 

In het Nieuwe Testament wordt ons verteld dat de heerlijkheid des Heren in het aangezicht van Jezus Christus wordt geopenbaard (2 Korinti�rs 4:6). Veel mensen die in de tegenwoordigheid van de Here zijn geweest, getuigen ervan dat zij een visioen van Jezus gezien hebben en Zijn aangezicht aanschouwd hebben! Dit is heel goed mogelijk, maar ik wil u wel zeggen dat ze Hem niet in volle heerlijkheid gezien hebben.

 

Sommige mensen zullen hierop antwoorden dat de discipelen toch het aangezicht van Jezus gezien hebben nadat Hij uit de doden was opgestaan. Dat klopt, maar ook toonde Hij niet Zijn volle glorie. Zoals ik al eerder vermeld heb, hebben sommigen de Tegenwoordigheid van de Heer in het Oude Testament gezien en ervaren, maar niet de openbaring van Zijn glorie. De Heer verscheen aan Abraham bij terebinten van Mamr�, maar niet in Zijn glorie (Genesis 18:1-2). Jakob worstelde met God; Jozua herkende Hem niet eens, en zo zijn er nog anderen bij wie het ook zo ging.

 

Toen Jozua Gods aangezicht voor de intocht in Jericho aanschouwde, verscheen de Heer als Krijgsheld. Niet beseffende met Wie hij te maken had, vroeg Jozua onzeker: �Zijt Gij voor ons of voor onze tegenstanders?� (Jozua 5:13). De Heer openbaarde Zich vervolgens als de Bevelhebber van het leger des Heren en gebood Jozua zijn sandalen uit te trekken, aangezien hij op heilige grond stond! Jakon worstelde de gehele nacht met God en riep uiteindelijk tegen daglicht uit: �Vertel mij alstublieft Uw naam!� (Genesis 32:29). Denk opnieuw aan ons voorbeeld van de koning die op de straten van zijn koninkrijk in gewone kleding loopt, door velen niet herkend. Iets soortgelijks overkwam Jozua en Jakob. Desalniettemin ontvingen ze een grote Godsopenbaring!

 

Hetzelfde gebeurde er na de Opstanding. De eerste persoon tegen wie Jezus sprak was Maria Magdalena, waarbij zij dacht dat Hij de tuinman was (Johannes 20:15-16). De discipelen aten vis als ontbijt terwijl Jezis zich dichtbij op het strand bevond! Toch herkenden ze Hem eerst niet, en ook de klank van Zijn Stem niet. Pas toen Hij iets bekends deed, herkenden ze Hem! Na Zijn opstanding wandelde de Heer met twee van Zijn discipelen, die al voor Zijn dood gehoord hadden wat er zou gaan gebeuren, maar Hem toch niet herkenden omdat �hun ogen bevangen waren� (Lucas 24:16). Ook herkenden ze Zijn gezicht, vorm of stem niet. Ze zagen Zijn gezicht wel; ze ervoeren Zijn nabijheid wel, maar ze zagen of ervoeren niet de openlijke tentoonspreiding van Zijn heerlijkheid. Wel ontvingen ze allen openbaring door Zijn aanwezigheid.

 

Daarentegen zag de apostel Johannes Hem in de geest op het eiland Patmos op een totaal andere wijze dan tijdens het ontbijt aan het meer. Johannes zag Jezus daar namelijk wel in heerlijkheid! Johannes beschreef Jezus als volgt: �Zijn aanzien was gelijk de zon schijnt in haar kracht. En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten� (Openbaring 1:16-17). De glorieuze Tegenwoordigheid van de Heer was zo sterk dat Johannes als dood neerviel!

 

Dat was een aardige typbeurt, maar een geweldig stuk tekst.




 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1234 6>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.141 seconden.